Skip to content

Blog

Tipy do vašeho domácího baru

Šumivá a bílá přírodní vína se podávají o teplotě šest až osm stupňů Celsia, přírodní červená vína kolem šestnácti stupňů. Pokud chcete, aby lahve s nápoji zůstaly stát na stole a nezteplaly, pak lze použít speciální chladivé obaly. Takový oblek“ na víno či pivo, který je plněný například zvláštním termogelem, postačí dát vychladit do mrazáku a pak nasadit na lahev. Chladicí obal plněný termogelem můžete koupit asi od tří set až do necelých šesti set korun.

Aby se víno nevylévalo
Co však s lahcí, která se nedopije? K tomu účelu byli vymyšleni pomocníci, díky kterým můžete ještě nedopitky“ zachránit. Lahev sektu lze uzavřít vyobrazeným speciálním uzávěrem, k uchování vína je potřeba souprava vakuové pumpičky s gumovým uzávěrem. Pumpička odsaje vzduch a uzávěr – stopper – vše neprodyšně uzavře. Tím se zabrání oxidaci vína. Zůstane mu tak nejen chuť, ale i buket. Uzávěry se hodí na většinu běžných lahví na víno a mohou se opakovaně použít. Za celou soupravu zaplatíte necelých pět set korun.

 

V troubě lze upéci i chleba

Pokud si častěji kupujete pizzu zmrazenou, ale neradi myjete plechy, můžete zase vyzkoušet speciální kulatý plech na pizzu. Má povrch upravený Perfect cleanem, což je speciální nepřilnavý povrch, který se vám ani při velké“ snaze nepodaří ušpinit tak, že byste ho museli náročně mýt. Stačí ho prakticky jen opláchnout (obdobnou úpravu mají i další pekáče Miele). Nová úprava totiž využívá nanotechnologii. Perfect Clean se právě díky svému nepřilnavému povrchu používá na vnitřní úpravu trub, které se pak nemusí pracně čistit, ale stačí je jen otřít hadrem.

 

Minimalismus v bytě

Oceněné bydlení
Půdní byt podle projektu Ivana Kroupy byl první realizací v kategorii „Bydlení“, která byla v soutěži Grand Prix vůbec oceněna (v roce 1994). Až příliš strohý interiér ovšem odradil některé redaktory tehdejších populárních časopisů, aby je zařadili na své stránky – chtěli se s fotografy do bytu vrátit, až bude „více zabydlený“. Interiér byl ale zcela dokončený, žádné další kusy nábytku ani obrazy či jiné předměty už v něm neměly být umístěny. Jeho výtvarná podoba byla totiž založena na dokonalém souladu několika kousků velmi funkčního nábytku s prostorem, který byl předem promyšlen do posledního detailu.

Působivost interiéru nevytvářelo zařízení, ale samotné stavební řešení – průhledy prostorem, denní osvětlení kombinované s umělým, výhledy z oken, souhra interiéru a exteriéru, dispoziční řešení v přísném pravoúhlém řádu, čisté linie a geometrické tvary. Byla potlačena romantická atmosféra půdních prostorů s typickými dřevěnými prvky, protože původní konstrukci krovu (vazné trámy, sloupy a vzpěry) architekt nahradil ocelovými rámy a stěny bytu dostaly charakter městských bytů s omítanými bílými stěnami, které umožňují čisté stavební řešení detailů. Vertikální členění prostoru navíc podtrhuje geometrické vazby a rozvržení světla.

Dispoziční řešení
Půdní vestavba byla propojena s rekonstrukcí dvou malých bytových jednotek v 5. patře. Spojením všech tří prostorů – obou bytů a půdy – vznikl nový byt dostatečně velký (asi 120 m2), aby splnil požadavky tříčlenné rodiny a umožnil práci v ateliéru.
Otevřená půda bez příček vytváří velký obytný prostor se začleněnou jídelnou a kuchyní, nad kterou ve špičce krovu vzniklo příležitostné spaní s krásným výhledem na město. V rámci prostoru se severními střešními okny je na pódiu umístěn také ateliér, odkud má rodič při práci kontrolu nad dítětem či nad kuchyní. Tato otevřená reprezentativní část bytu dovoluje pořádání společenských akcí o větším počtu lidí bez jakýchkoliv provizorních úprav zařízení.

Ložnicová část v jižní části bytu byla navržena v jedné z původních bytových jednotek. Přizpůsobuje se předpokládanému vývoji rodiny s ohledem na vývoj dítěte. Prozatím je dětská postýlka součástí ložnice rodičů, ale k ní přidružený malý pokojík se stane prvním dětským pokojem v okamžiku, kdy dítě
bude spávat samostatně. Časem se také samotná ložnice stane dětským pokojem a rodiče se odstěhují do ložnice nad kuchyní.

V druhém původním bytě, orientovaném do dvora, vznikl další pracovní prostor, který svou izolací poskytuje naopak klidné prostředí pro koncentraci při práci.
Jednoduchou stavební úpravou může být změněn na kancelář se samostatným vstupem, bude možné jej navíc propojit i s horním půdním prostorem, do kterého vede předem vybudované točité schodiště.
Součástí bytu jsou hygienická příslušenství v obou jižních částech – malá černá sprchová koupelna s toaletou a větší vanová koupelna (s modrou mozaikou) a samostatné WC.

Vybavení bytu
Všechny skladovací prostory v bytě jsou vyřešeny tak, aby nikde v obytném prostoru nepřekážely úložné skříně. V rámci předsíně byly vybudovány velké vestavěné skříně, samostatná komora vznikla při ateliéru, knihy či obrazy jsou uloženy v nikách.

Obytný prostor tak zůstává velmi čistý, neroztříštěný přebytečným nábytkem. Veškeré zařízení bytu se mohlo omezit na minimální počet kusů nábytku, sloužícího jen ke skutečnému užívání rodiny: manželské dvoulůžko a postýlka v ložnici, varné centrum v kuchyni, stůl se židlemi v jídelním koutě, pohodlná pohovka a dlouhý společenský stůl z přírodního buku v obytném prostoru. Několik polštářů na podlaze umožní posedět společně s dítětem, které si na zemi hraje nebo u společenského stolu kreslí. Jediný velký obraz a pár květináčů s domácími rostlinami dokončuje úplnost bytu, který je sice „chudý“ na množství zařizovacích předmětů, ale „bohatý“ myšlenkově.

Podle návrhu architekta Kroupy bylo vyrobeno i vybavení kuchyně – individuální design nábytku umožnil začlenění moderní kuchyňské technologie. Kuchyň barového typu stojí v hlavním prostoru (s výhledem na město), skříňky pod pracovní deskou ukrývají vestavěnou myčku, takže přírodní buková deska s malým dřezem a varnou deskou je uvolněna pro vlastní přípravu jídla. Černý lesklý lak kuchyňského nábytku se znovu objevuje také na dveřích úložné skříně vestavěné v nice. Celá kuchyň tak působí velmi strohým dojmem, chybí jinde obvyklé složité kuchyňské sestavy.

Prostor pro osobnosti
Minimalismus v architektuře, tím spíše v bytovém interiéru, nemůže uspokojit převážnou většinu lidí. Málokdo z nás je schopen žít v ideálním prostoru nezdeformovaném množstvím přebytečných předmětů, které na jednu stranu věčně překážejí a omezují náš pohyb, ale na stranu druhou nám slouží jako „berličky“ – záchytné body, které nás spojují s minulostí či s blízkými lidmi, se zážitky, s atmosférou navštívených míst.

Jen výjimečně silné osobnosti jsou schopny oprostit se od těchto emocionálních symbolů a vystačit si doma jen se svým duševním bohatstvím a s krásným, ničím nerušeným designem. Přesto tato extrémní poloha strohého interiéru může být pro mnohé jistým návodem, cestou k pochopení současných tendencí v architektuře, k uvědomění si, že krása opravdu spočívá v jednoduchosti – ovšem za předpokladu, že má svůj smysl, vycházející z konkrétní funkce.

Foto Jaroslav Hejzlar, Text: Věra Konečná
Zdroj: Můj dům 2/01

Použití nevhodného nádobí do myčky není důvodem k její reklamaci

Proto dostal pan Dědeček myčku zpátky s tím, že je v pořádku, ale přesto u ní byla vyměněna celá řídicí jednotka. Již po prvním mytí se však závada opět objevila a dalším umýváním se povlak na nádobí stále rozšiřuje. Rozbor vody neprokázal žádné vybočení z normy. Protože Jan Dědeček žádá na prodejci nejen vrácení peněz, ale i náhradu škody, která vznikla znehodnocením soupravy nádobí, chtěl vědět, zda jsou jeho požadavky oprávněné.

Z popisu celé situace je patrné, že závada se projevuje pouze na nádobí z kouřového skla a u ostatního nádobí ne. Bylo by tedy vhodné vyřešit nejprve otázku, není-li příčinou materiál, ze kterého je nádobí vyrobeno. Jinými slovy: je-li nádobí vhodné pro mytí v myčce a zda povlak na nádobí nezpůsobuje například mycí prostředek. V opačném případě by musel myčku posoudit soudní znalec, který by zjistil, zda se jedná o vadu, či nikoli. Kdyby myčka měla skutečně nějakou vadu, měl by pan Dědeček samozřejmě nárok i na náhradu škody.

Občanský zákoník, § 509, odst. 1 : Oprávněný má právo na náhradu nutných nákladů, které mu vznikly v souvislosti s uplatněním práva z odpovědnosti za vady. Toto právo je třeba uplatnit u povinného nejpozději do jednoho měsíce po uplynutí doby, ve které je třeba vytknout vady, jinak právo zanikne.

SPECIÁLNÍ PŘÍLOHA O SPOTŘEBIČÍCH

 

Italové v Praze

Obytná hala, příležitostná pracovna, na podlaze umělý kámen

Pohled z patra ke knihovně

undefinedPracovní stůl v knihovně

Krb v racionálních liniích

Pohled z pracovny ke vstupním dveřím

Místo pro sledování televize

Koupelna s nezbytnou mozaikou

Ložnice se šikmou stěnou oddělená od šatny

Do jejich prvního bytu na Vinohradech jim nosily sousedky („babičky“) buchty a koláče a tak není divu, že si brzy připadali jako doma. Před nedávnem koupili dům nedaleko odtud, na Žižkově. Z Říma přestěhovali osmdesát beden knih a oba shodně říkají, že tam, kde jsou jejich knihy, je i jejich srdce.

Dům, který koupili a nyní postupně rekonstruují, si v klenbách nese atmosféru starých a jistě veselých časů. V přízemí totiž bývala hospoda, k níž patřily ještě klenuté sklepy. Není divu, že si umělecky založení majitelé pro vlastní bydlení nevybrali některý z volných bytů, ale rozhodli se žít v romantickém přízemí, v otevřeném prostoru bývalého pohostinství. Při rekonstrukci připojili k centrální hale ještě menší místnosti dvou bývalých bytů, kde jsou nyní ložnice, knihovna a ateliér.

Architektonické i výtvarné řešení interiéru pochází z hlavy Alberta: „Na rozdíl od ostatních zakázek jsem si mohl navrhovat všechno jen podle vlastních představ. Jsem spokojený, i když jsme neměli moc peněz. Například v knihovně je dřevotříska dýhovaná na smrk, a nevadí mi, že to není masivní dřevo, myslím, že působí dobře. Více jsme investovali do materiálů v obytné hale — na podlaze je umělý kámen, který sami prodáváme v našem obchodě — v modrém pruhu dlažby jsou kousky lapisu lazuli, to už má nějakou hodnotu. Na stěnu v hale jsme použili jednobarevnou mozaiku Bisazza, ale v koupelně je veselejší kombinace tří barev.“

Přestože Alberto používal většinou chladné materiály — dlažbu, pozinkovaný hliník, modrou a bílou barvu — interiér působí zajímavě a rozhodně ne studeně. Určitě je to díky spoustě uměleckých předmětů a kombinací moderního nábytku s historickými kusy. Ty jsou kvalitně zrestaurované (firmou Mirko Okleštěk) a  vnášejí sem prvky přírodního dřeva i stopy historické atmosféry.

Alberto: „Snažil jsem se trochu provokovat. Všiml jsem si, jak Češi mají rádi teplé materiály, koberce — a já je nesnáším. Při normálním vytápění nejsou zapotřebí. Chtěl jsem ukázat, že můžeme využívat i studené materiály, ale celkový pocit není vůbec chladný.“

V centrální ose haly je v prostoru umístěná hliníková konstrukce patra. Původně byla myšlená jako provizorní možnost přespání pro návštěvy, pak zde vznikla příležitostná pracovna. Podle Albertova návrhu ji sestavil místní zámečník, který se se ctí utkal i s hliníkovým obložením vstupů do jednotlivých místností. Alberto je s prací českých řemeslníků spokojený — jejich práci využívá i ve své firmě a dobré vztahy s nimi posiluje prý také fakt, že za dobrou práci dobře platí.

Za nosnou stěnou obloženou modrou mozaikou je ukrytá malá kuchyňská linka, která při přátelském posezení pod patrem není vidět a tak neruší případným nepořádkem. Důležité je však malé podávací okénko, využívané při servírování kávy nebo čaje.

Romantické prostředí pod klenbami má i své nevýhody — protože velká okna jsou přímo na úrovni chodníku, ukrývají obyvatelé své soukromí za staženými roletami, jimiž prochází denní světlo už značně ztlumené. Nevadí Italům, milujícím slunce, takový kompromis?
Alberto: „Nám osobně to vůbec nevadí, byt má okna velká a je i tak dost světlý. Oceňujeme jiné výhody — že tu můžeme kdykoliv zaparkovat, máme pár minut do centra, divadla, kina i restaurace jsou na dosah. Samozřejmě že hledáme ještě jedno bydlení v zeleni — z Itálie jsme zvyklí často sedět na terase, jíst pod širým nebem a tady máme jen provozní dvůr. Uvažujeme ještě o koupi statku někde na venkově, kde bychom rádi chovali i nějaká zvířata, plánujeme vybudovat menší galerii z prací našich přátel a Eugenio se těší, až bude pěstovat květiny. V Římě má sbírku kaktusů, kterou se částečně pokusil přestěhovat do Prahy, ale většina kusů žižkovské podmínky nepřežila.“  

Kontakty:
IMARMITALIANI, Rybalkova 14, Praha 2,
tel.: 02/22 51 96 19;
ITALIANE COSTRUZIONI, Rybalkova 14, Praha 2, tel.: 0606 82 28 99;
MIRKO OKLEŠTĚK, Rašínovo nábř. 74, Praha 2, tel.: 02/22 51 75 83

Foto: LUBOMÍR FUXA, Text: Pavlína Blahotová
Zdroj: Moderní byt


 

Svět podle Verna

Sedací souprava, DE SEDE

Knihovna

Mnohoúčelový prostor

Kruhové okénko s rezaným úchytem

Koupelnu odlehčují chrom a sklo

Barevnost kuchyně od Pieta Mondriana

Kuchyň Pieta Mondriana

Komín krbu tvoří dominantu patra

K pracovně patří chaise-longue, LE CORBUSIERA

Bezdětní mladí manželé oslovili architekta Petra Šulce, předložili své požadavky a okamžitě si s ním padli do oka. První, co vzalo zasvé, byl již hotový strop přízemní centrální místnosti. Ustoupil ve prospěch otevřené a vzdušné haly se skleněným schodištěm a ochozem. Dům byl rozšířen a také v detailech se ubíral docela jiným než původně plánovaným směrem.

Rezavá a velké nýty
„Zadavatelé po mně nechtěli okázalou stavbu s rozměrným bazénem. Jsou to inteligentní lidé a požadovali ,inteligentní‘ dům. Měl být praktický, s pracovnou, dostatkem místa na knihy a také měl respektovat specifické požadavky — například inspiraci strojovou technikou v její zromantizované podobě,“ říká architekt Petr Šulc. V mnoha detailech dům evokuje romány Julesa Verna transformované do slavných Zemanových filmů. Stěny pokrývá lícové zdivo typické pro tovární budovy, ostění některých dveří má nepravidelný tvar a barvu rzi a doplňují je velké nýty. Koupelnu zdobí dveře s kulatým oknem, stejným, jaká míval Nautilus. Středobodem obytné haly se stal krb připomínající prazvláštní přístroj zapomenutý tam stoletím páry.

Žlutá, modrá a červená
Krb se tváří beznadějně zrezivěle, ale ve skutečnosti je vyroben z nerezu. Povrchovou úpravu svěřil architekt Šulc Výzkumnému ústavu kovů, kde na nerez chemicky nanesli mikronovou vrstvu kovu, aby v krátké době vytvořili efekt, k němuž jinak voda potřebuje dlouhý čas. Těleso na odtah kouře lze výškově regulovat a základnou krbu se dá otáčet pomocí mechanických převodů. Podlahu kolem krbu pokrývá lakovaný pískovec podložený topením. Chůze naboso je stejně příjemná jako po kamenité pláži rozehřáté sluncem.

Hala s krbem volně prorůstá do dvou jídelen a kuchyně, kde se náhle mění barevnost. Majitelka obdivuje neoplasticismus malíře Pieta Mondriana. Ten zredukoval výtvarný projev na žlutou, modrou a červenou a sevřel je pravoúhlými liniemi černé. Trojice základních barev se střídá na skříňkách kuchyňské linky a pozadí je tvořeno nikoliv už lícovým zdivem, ale jednoduchou bílou stěnou přerušovanou úložnými prostory a působivou vitráží.

Do trojrozměrné podoby převedl efekt tří barev Gerrit Rietveld. Jeho slavné židli z roku 1918 manželský pár neodolal. — Stojí na ochozu u knihovny. Rietveld však není jediným slavným architektem-designérem minulosti, který se podepsal na interiérovém zařízení. V hale stojí křesílko Grand Confort od Le Corbusiera navržené před sedmdesáti lety, vedle něj pohovka Barcelona, kterou Ludwig Mies van der Rohe představil na Světové výstavě roku 1929 a v pracovně láká k odpočiku Corbusierova chaise-longue. Všechen vestavný nábytek navrhl architekt Petr Šulc.

Ideální stav
Výsledná podoba bytu odráží ideální stav, kdy se investor s architektem bezvýhradně shodnou a společnou myšlenku dokážou úspěšně realizovat. „Postupem času se z nás stali přátelé,“ říká Petr Šulc. „Když jsem do rozestavěného projektu vstupoval, ještě nebyli majitelé domu svoji, a když se brali, požádali mne, abych jim to odsvědčil.“

FOTO: ANTONÍN BRANÝ, JIŘÍ BURSÍK

Dvě otázky pro ing. arch. Petra Šulce

Rozhodl byste se dnes s odstupem času zvolit nějaká jiná technická nebo koncepční řešení?
Určitě bych se snažil přesvědčit investora o vhodnosti sklepa. Jinak se podařilo naplnit beze zbytku všechna očekávání i požadavky kladené na bydlení.

Nebylo by lepší dům, rozestavěný podle původních plánů, prostě prodat a začít stavět znovu na zelené louce?
Zvažovali jsme to dlouho a pečlivě, ale stavba měla nesporný genius loci. Stojí na nádherném místě nedaleko lesa uprostřed krásné zahrady. Těžko bychom hledali podobné místo.

Kontakty:
ING. ARCH. PETR ŠULC (projekt),
T. G. M. 108, Kladno, tel.: 0312/62 19 87;
ARTEFAKT RŮŽIČKA
(zámečnické práce a výrobky ze skla), Ocelárenská 1781. Kladno,
tel./fax: 0312/62 84 33;
AQUASTYL (koupelny), Žitná 52, Praha 2, tel./fax: 02/22 87 44

Text: Petr Tschakert, Foto: Antonín Braný, Jiří Bursík
Zdroj: Moderní byt 1/01

V příjemných domech bydlí příjemní lidé

Ložnice je spojená s velkou venkovní terasou

Zádveří- jeden z velkokapacitních botníků

Jídelna s kuchyní spojena posuvnými dveřmi

Nově přistavěný obývací pokoj je otevřen do krovu a volně propojrn jak s okolím interiérem, tak se zahradou

undefinedPohled z venkovní terasy na zahradu

Kuchyně

 

Příjemný dům v Čechách
O připravované přestavbě domu, který vám nyní představujeme, jste se mohli dočíst již před dvěma lety (Příliš mnoho záhad, MD 2/1999). Jednalo se o zásadní přestavbu typové rodinné vily Irma ze 70. let, což byla typická dvoupodlažní „krabice“ určená k bydlení dvougenerační rodiny.

V sedmdesátých letech znamenala pro rodinu, která do té doby žila na nedalekém sídlišti, naplnění snu. Snění probíhalo při každotýdenních nedělních vycházkách kolem zahrady s malým domkem. A pak se jednou dílem mnoha náhod podařilo zahradu koupit a postavit na ní tehdejší dům snů. Rodina se však rozrůstala, dům stárnul, čas ukázal provozní i stavební nedostatky, muselo se stále něco opravovat a utěsňovat. Synové dorůstali a obydlí začalo praskat ve švech.

Tehdy se majitelé Irmy odhodlali k radikální přestavbě, která zahrnovala nejen úplnou změnu vnitřního členění, ale také přístavbu dalšího podlaží a celkové rozšíření zastavěné plochy. Na stavební scéně se objevil architekt, kterého rodina znala (a znají ho také naši čtenáři) – ing. arch. Josef Vrana. Vypracoval asi čtyři varianty rekonstrukce domu, nad nimiž rodina dlouho diskutovala, až vznikla varianta další, publikovaná v čísle 2/1999.

V té době se již jeden syn postavil na vlastní nohy a vybudoval vlastní dům. Rodiče se proto dohodli s mladším synem, který chce zůstat v místě bydlet, že vzniknou dvě oddělené bytové jednotky, aby se nenarušil dosavadní harmonický vztah mezi rodiči a dospělým synem. Na přestavbu si vzali hypotéku a mohlo se začít.
Projekty architekta Vrany jsou vždy velkorysé a na kresbách uveřejňovaných v našem časopise působí robustněji, než jak vypadají ve skutečnosti. Tento dům, při pohledu z ulice skrytý v zeleni zahrady, má svěží soudobý výraz a působí velmi příjemným a kultivovaným dojmem. A když se u vrátek objevila naše hostitelka se psem a malou vnučkou, bylo jasné, že se opět potvrdila moje zkušenost: v příjemných domech opravdu bydlí příjemní lidé.

Plány a život
Srovnáte-li půdorys původního domu se současným stavem, zjistíte, že pozměněná Irma se stala jádrem domu, který se rozrostl na všechny světové strany a také směrem vzhůru. Hlavní vchod byl pootočen do diagonály a mírně předsunut před hmotu domu. Tím se zvětšilo zádveří, z něhož se vstupuje do obou bytů. Vchod je kryt nově přistavěným přístřeškem se stříškou z macrolonu.

Prosklenými dveřmi se vstupuje do rozlehlé haly a jídelny, navazující na obývací pokoj a kuchyni. Hala s jídelnou jsou v prostoru bývalé garáže a kotelny, kuchyně s hospodářským zázemím a spíží i nový velký obývací pokoj prosklený do zahrady byly přistavěny. Obývací pokoj je otevřen do krovu končícího ve druhém nadzemním podlaží. Vévodí mu krb s komínem z nerezové oceli, který prochází výškou celého prostoru.

Původní obývací pokoj domu Irma byl rozšířen o bývalou terasu a stala se z něj prostorná ložnice. V bývalé prádelně je dnes velká koupelna s vanou a oknem do zahrady. V přízemí je ještě pracovna nebo pokoj pro hosty, a to v místě, kde bývala kuchyně a část obývacího pokoje. Přiléhá k ní i malá koupelna.

Vrátíme-li se k publikovaným půdorysům navrhované přestavby, zaznamenáme další změny, které se řešily během stavby a reagovaly na požadavky rodiny. K nim patří například vybudování malé hospodářské místnosti a spíže vedle kuchyně, což ocení každá hospodyně, nebo uzavření stěny mezi kuchyní a obývacím pokojem, čímž přestal být krb samostatným objektem, ale přiléhá ke zdi. Jídelna je ostatně s obývacím pokojem dostatečně propojena. Naopak v kuchyni slouží k rychlému malému stolování otočný segmentový stůl. Nově vybudovaná spíž s hospodářským zázemím způsobily změnu velikosti, tvaru a poloh plánovaných koupelen.

Na návštěvě u syna
Zatímco rodiče obývají podlaží jediné, synův byt zasahuje dvě. V původním o lodžii zvětšeném obývacím pokoji v prvním patře je dnes velká ložnice se šatnou, sloužící jako pokoj pro hosty a plánovaný pro děti. V přistavěné severní části domu je veliká kuchyně otevřená do jídelny a velkorysého obývacího pokoje, který vznikl spojením dvou původních ložnic. Za posuvnými dveřmi se v sousedství kuchyně skrývá velká spíž. Dále navazuje koupelna, prostorná hospodářská místnost a sklad.

V dalším, dostavěném „soukromém“ podlaží jsou ložnice. Rodičovská se vstupem na velikou terasu, vybudovanou na původní rovné střeše. Budoucí dětská ložnice je v doslechu a dosahu ložnice rodičovské. Prostorná koupelna navazuje na dostatečně velkou elektricky vyhřívanou saunu.

Do hry vstupuje interiérová architektka
Jistě si umíte představit, co tak radikální přestavba domu znamenala pro běžný život a chod rodiny. Od přátel si pronajali byt, ve kterém tři čtvrtě roku po dobu stavby žili. Nápor na běžné fungování rodinného hnízda byl o to větší, že muž, pracující pro jednu zahraniční firmu, zde měl právě v této hektické době řadu návštěv z ciziny a i syn se musí v povolání hodně ohánět. Prožili si všechny útrapy, jež s některými našimi stavebními firmami vznikají. Tu první doporučenou nakonec museli vyměnit za menší specializované firmy.

Proto se paní domu obávala chvíle, kdy se bude muset rozhodovat o vnitřním vybavení domu. V našem časopise našla rozhovor s akademickou architektkou Helenou Fišárkovou z architektonického ateliéru A. A. Archa, která jí byla blízká svými názory i stylem. První zadání znělo na velkokapacitní botník v zádveří domu, úkolů však postupně přibývalo a ještě jim není konec.

Dům je příjemně koncipován ve vzájemně se prostupujících prostorách. Místnosti jsou od sebe odděleny nanejvýš posuvnými dveřmi, jež navrhli a sami vyrobili truhláři z Maršovic. Nikde také nepřekážejí mohutné skříně, neboť již v plánech přestavby se počítalo s uložením veškerého šatstva ve skříních vestavěných nebo v šatnách.

Ústřední místnosti neruší ani radiátory. Plynové topení je totiž vytápí konvektory zapuštěnými v podlaze. Lamelové plovoucí podlahy nejsou nijak narušovány, neboť mřížky průduchů jsou vyrobeny ze stejného dřeva jako podlahová krytina. Los padl na švédské Pergo. V letních měsících je totiž obývací pokoj prakticky propojen se zahradou, do jejíhož trávníku noří chodidla nejen majitelé domu, ale probíhá tudy neustále sem a tam taky pejsek. Při takovém provozním zatížení by levnější podlahy dlouho nevydržely.

V rodičovském bytě je v koupelně a kuchyni podlahové topení, synův byt má podlahové topení v kuchyni a jídelně, zatímco v koupelnách jsou elektricky vytápěné fólie k temperování a přitápění.
Při výběru firem měli štěstí na výrobce kuchyní: objevili KK centrum z Olomouce. Karel Kováč junior navrhl kuchyni pro rodiče i pro syna. Do rodičovského bytu dodal rovněž kuchyňské stoly a židle.

Sedací nábytek v obývacím pokoji a v pokoji pro hosty je od české firmy Interiér M + M, který v Praze prodává A + Z nábytek. Odtud je také společenský stolek italské provenience. Svítidlo nad stolem pochází z Galerie světla Williams, stropní a zabudovaná svítidla od firmy Elios Lighting.

Citlivě vybrané závěsy zakoupila paní domu ve firmách Cento a JKT. Protože prosklené plochy na jižní straně domu potřebovaly zastínit, nainstalovala do oken vertikální „protisluneční“ žaluzie specializovaná firma Maron. Velkou knihovnu v hale navazující na jídelnu, nábytek v obývacím pokoji a pracovně navrhla architektka Fišárková a vyrobeny byly v Táboře, vestavěné skříně v obou bytech zhotovili ve firmě OMA v Okrouhle, postele v rodičovské a synově ložnici jsou z nábytkové prodejny CM – zdravé spaní. Dlažby, obklady, sanitární keramika a baterie byly pořízeny v centru Ceramica Praga.

Podzimní zahrada
Dům jsme fotografovali na podzim, kdy v blízkém lese již tiše opadávalo listí ze stromů. Zahrada domu však nabízela ještě krásnou barevnou škálu. Dalo se i posedět na vydlážděné venkovní terase v úrovni terénu a vyhřívat se v posledních teplých podzimních paprscích nízko posazeného sluníčka.

Zahradu koncipovala zahradní architektka ing. Štěpánka Richterová, kterou čeká společně s architektkou Fišárkovou ještě velký úkol: odclonit pohled z terasy na ne právě udržovanou veřejnou komunikaci. V rohu pozemku u silnice byla totiž kdysi postavena garáž, když se ta v domě začala užívat pro jiné účely než parkování auta. Jistě si s tím všechny ženy – naše hostitelka a obě architektky – dobře poradí.

Foto Jaroslav Hejzlar, Text: Lenka Žižková
Zdroj: Můj dům 2/01

Kdysi to bývalo baroko

Část konzolového stolku

...stínování dřeva vzniká pálením v křemičitém písku...

Korpus na psací stůl ze smrkového dřeva

Dámský barokní psací stůl- tabernákl,  180 - 240 000 Kč

Velký sekretář, klasické baroko, originál pochází z 2. poloviny 17. století

Dílna na zázraky
Navštívili jsme jednu mistrovskou dílnu, kde opravdu krásné kousky z doby baroka vyrábí podle skutečných předloh pět lidí. S krásou a dovedností propůjčenou ze starověku znovuvytvářejí řemeslníci pro společnost Hanner Design výjimečný nábytek z paláců a zámků střední Evropy. Pět lidí, kteří svému povolání zasvětili kus života. Jedním z nich je restaurátor Ladislav Pech. Muž, který vyhledává náměty pro další tvorbu na zámcích, inklinoval k této práci odmalička.

Své řemeslo dělá s láskou již dvacet let. Přesto cesta za získáním truhlářských a řezbářských zkušeností nebyla jednoduchá. Začínal restaurováním nábytkových kusů na zámcích, dnes vyrábí repliky barokního, rokokového a v malé míře i renesančního nábytku. „Věc, která nás zaujme, si vyfotografujeme, uděláme si hrubou kopii, pak ji rozkreslíme, připravíme materiál a intarzie. Základ – tedy korpus – dodá truhlář. Nábytek vzniká částečně podle originálu, ale třeba kartuše si dodáváme podle vlastního vkusu. Musíme ovšem znát, jaké kam patří římsy nebo na čem má solitér stát,“ vysvětluje Ladislav Pech.

Síla originálu
Někdy je takové vyhledávání opravdu složité, protože ani na zámku potřebné originály nejsou. Najde se jich prý tak pět ze sta. A vy musíte rozpoznat, co je originál a co ne. Když je nábytkový kus vyroben v 18. století, tak už se vlastně jedná o rokoko či repliku barokního nábytku. „Originál poznáte jednoduše podle toho, jak jsou sesekané cinky (spoje – pozn. red.) nebo jak jsou vkládaná dýnka. Je to věc pozornosti, protože na pseudobaroku už nemusí být všechno tak, jak ukládá původní sloh. My se snažíme nábytek předělat zpátky, do úplně původní podoby. Stačí k tomu znát pár věcí. Ty ovšem jsou hodně důležité,“ doplňuje restaurátor. Jednou ze zásadních věcí např. je, že římsa musí být vždy ve tvaru vejcovce. Rokoko je už zdobené prolehčenými tvary.

Strom žije dál v jiné podobě
V současné době není jednoduché získat odpovídající materiál. „Kořenice se hledají velice špatně. Dnes to jsou v podstatě nárůsty neboli ,nádory‘ na stromech. S kořeny nemají nic společného. Většinou se používají kořenice z lípy, topolu nebo javoru. Výchozí surovinou na výrobu replik barokního nábytku je převážně ořech. Z dalších stromů je vhodný jilm, švestka a bahenní dub,“ říká restaurátor. Tmely se tu používají výhradně na opravy nebo úpravy nábytku.

Jedná se o povrchovou úpravu leštěnou politurou. Dřevo je napouštěno vyškvařeným nesoleným vepřovým sádlem, jelikož se politura musí s něčím pojit. Repliky barokního nábytku nejsou spojovány žádnými hřebíky, ba ani těmi nejmenšími. Spojnicemi jsou výhradně dřevěné kolíky. Stejným způsobem se to dělalo v baroku. Vynikne tak nádherná kresba kořenice a ušlechtilého dřeva. Zákazníci díky tomu mohou obdivovat nejen propracovanost a čistotu každého kusu, ale především přírodní krásu dřeva.

Dělat radost
Repliky barokního nábytku jsou vesměs honosné kusy, pyšnící se bohatým zdobením, nepřeberným množstvím zásuvek, tajných skrýší a záhadných dvířek. Stoly, komody, skleníky, psací stoly i velké vitríny jsou uvnitř zařízeny tak, aby splňovaly kromě estetického i praktický účel. Zákazník přijde s určitým přáním a zdejší mistři svého oboru mu vyrobí na zakázku kus podle vlastního uvážení. „Ještě se nestalo, aby někdo nebyl spokojen,“ tvrdí Ladislav Pech. Na velký barokní sekretář čeká jeho budoucí majitel zhruba tři a půl měsíce, komoda či šperkovnice se může přestěhovat ke svému majiteli již za tři týdny.

Barokní duch domova
Ročně tu vyrobí okolo dvaceti kusů replik barokního nábytku. Každý kus z barokní řady je přitom rapsodií nádherného tvaru a vynikajícího řemeslného zpracování. Od ornamentálních vzorů s vysoce lesklým povrchem ručně dělaných intarzií ke smyslně tvarovaným křivkám mistrovsky zpracovaných a ručně vyřezávaných nohou. Každý
solitér je výrobkem bez kompromisů, odkazem řemeslného umění a způsobu výroby nábytku, který se používal v minulých staletích ve službách těch nejvýznamnějších dynastií historie.

Vzato citově a myšlenkově, jde o silné propojení „duše domova“ s nekonečným vývojem lidského myšlení a tvoření. Proto tu pětice nadšenců vytváří bohatou a vskutku vábivou odchylku jak od tradičního konceptu bydlení, tak od moderního životního stylu. Svou precizností, dokonalostí svého provedení doslova bere dech. Víc než jako záliba, pro kterou byly mistrovské kousky původně vyrobeny, je však tato kolekce určena budoucím generacím. Jako stopa minulosti a svědectví o nás samých.

Foto: Robert Virt, Text: Marta Drahorádová
Zdroj: Můj dům 2/01

Všímejte si pojistných podmínek a smluv

Zda je váš majetek ohodnocen na takzvanou starou, nebo novou hodnotu, jestli pojistka pokrývá všechna rizika, nebo jen vybraná, a jak vysoké je jejich krytí. Například pokud jste pojistili vybavení bytu před deseti lety na časovou hodnotu, nedostanete při vykradení jeho plnou cenu, ale aktuální hodnotu.

Ani dva sousedé ve stejně vybavených bytech nemusí platit stejně vysokou pojistku v případě, že jeden bude mít nadstandardně zabezpečený byt a navíc platit pojistné v roční splátce, za což některé pojišťovny poskytují slevu. V pojistných podmínkách se pojišťovny liší, různé jsou jejich výluky i výše krytí jednotlivých rizik obsažená v základním pojištění. Vidět je to například při ztrátě nebo zničení jednotlivých předmětů – například IPB pojišťovna hradí v základním pojištění maximálně 20 000 korun za jednu zničenou věc, ČSOB jen 10 000 korun.

Na co dát pozor při uzavírání smlouvy
* zda jde o pojištění na novou a časovou (tedy klesající) hodnotu

* porovnejte podmínky pojišťoven, zejména krytí, rozsah pojištění a požadované zabezpečení majetku

* zvažte veškerá rizika, která vašemu domu hrozí, a požadujte, aby byla zahrnuta do rozsahu sjednaného pojištění.

* nepojišťujte absurdní rizika jako například možnost pádu laviny v Polabí či povodně v domě na kopci

* dobře propočítejte cenu vybavení domácnosti a podle ní určite výši pojistného krytí

* při každé větší změně například ve vybavení domácnosti nechte upravit smlouvu

* majitelé starších pojistek by měli pamatovat na to, že původní suma peněz, kterou by mohli dostat od pojišťovny, ztrácí svou hodnotu. Jestliže jste uzavřeli před dvaceti lety pojistku na tři sta tisíc korun a nijak se tato částka během let neupravovala, těžko vám postačí pro renovaci domu postiženého povodní. Proto je dobré si zjistit, zda existuje možnost valorizovat (upravovat v souvislosti se změnou cen) pojistnou částku.

* nemovitosti je dobré pojistit na takzvanou novou cenu, na časovou cenu je možné pojistit třeba vaši starou chatu. Jestliže si pojistíte svůj dům na novou cenu, dostanete v případě pojistné události plnění v takové výši, za kterou je možné následky škody odstranit v době události. Při pojištění na časovou hodnotu dostanete od pojišťovny částku, která je snížena o procento opotřebení nebo jiného znehodnocení.

* vybavte byt zabezpečovacím zařízením v souladu s požadavky pojišťovny

* před podpisem smlouvy si od pojišťovacího agenta si ji půjčte a dobře prostudujte – důležité je zejména pojistné plnění – maximální částka, kterou, můžete dostat při pojistné události – a výluky z pojištění, to znamená, na co se pojistka nevztahuje.

* Další objekty jako garáž, skleník či bazén se pojišťují samostatně.

Cenu pojištění hlavně ovlivňuje

* zda je pojištění sjednáno na novou nebo časovou cenu – pojištění na novou hodnotu je dražší než na časovou, protože celková pojistná suma je vyšší, a tudíž více zaplatíte i na pojistném.

* typ pojištěné stavby – dražší jsou rodinné domy, levnější jsou chaty nebo vedlejší objekty, jako je garáž či dílna.

* výše pojistné částky, na kterou jsou domek nebo chata pojištěny, čím vyšší cena nemovitosti, tím vyšší pojistné.

* poloha nemovitosti – záleží na velikosti obce, pojišťovny mají takzvané koeficienty rizikovosti pro polo- hu domu. Více na pojistném zaplatí majitel domku v Praze než například v Pardubicích.

* rozsah pojistného krytí – to znamená, která rizika nejsou součástí základního rozsahu pojistky a proti kterým se zvlášť pojišťujete, a tudíž si musíte připlatit.

* případná spoluúčast na úhradě škody.

* forma placení pojistného

Za co přiznávají pojišťovny slevu
* za nadstandardní zajištění bytu a nemovitosti až dvacet procent

* za placení pojistného najednou

* za věrnost pojišťovně

* za připojištění více rizik

Co snižuje plnění pojišťovny
* nedostatečné zajištění majetku

Co zvyšuje plnění pojišťovny
* nadstandardní zajištění majetku(zámky, trezor na cenné věci a podobně)

Co je vhodné připojistit
* odpovědnost za škodu třetí osobě

* dražší elektroniku

* šperky nezahrnuté do základního pojistného

* sportovní potřeby

* odpovědnost za škodu způsobenou držením psa či koně

Kolik stojí roční pojistka domácnosti, domku a chaty
Rodinný domek 4+1

Pojištění stavby od 915 korun do 2304 korun
pojištěna na 1,5 milionu
* ČSOB Pojišťovna zátopová oblast – roční pojistné 1350 korun + spoluúčast 1000 korun nezátopová oblast – roční pojistné 1350 korun + spoluúčast 1000 korun

* Generali roční standardní pojistné 1050 korun – pojištěno na novou hodnotu

* Pojišťovna České spořitelny nezátopová oblast – roční pojištění 1920 korun, spoluúčast 1000 korun + odpovídající bezpečnostní zabezpečení, například bezpečnostní zámek zátopová oblast – 2304 korun + spoluúčast 1000 korun

* Uniqa zátopová oblast 1283 až 1958 korun podle četnosti záplav a povodní nezátopová oblast 1215 korun

* IPB Pojišťovna nezátopová oblast – 915 korun + spoluúčast 1000 korun, nebude pojištěn na vodovodní škody, ale bude pojištěn na rozšířená živelní rizika obsahující povodeň, záplavu zátopová oblast – 1035 korun

* Kooperativa komplexní živelní pojištění 975 korun, spoluúčast 500 korun, pojištění na novou cenu komplexní živelní pojištění, odcizení, vandalismus 1425 korun

* Česká pojišťovna pojištění 1250 korun ročně, pokud je lokalita domu více než dvakrát za posledních deset let postižena záplavami, stanovuje se cena až po prohlídce nemovitosti na místě

* Komerční pojišťovna roční pojistné 1200 korun, pojištěno na novou cenu, při napojení domu na bezpečnostní službu má klient nárok na slevu
domácnosti od 1680 korun do 3480 korun
pojištěna na 800 tisíc korun, elektronika připojištěna na 100 tisíc korun

Domácnosti od 1680 korun do 3480 korun

* Česká pojišťovna – 2560 korun vše pojištěno na novou hodnotu

* ČSOB pojišťovna – 1680 korun vše pojištěno na novou hodnotu věcí, spoluúčast 500 korun)

* Generali – 2140 korun vše pojištěno na novou hodnotu kromě elektroniky starší než 3 roky

* IPB pojišťovna – 3200 korun, na časovou hodnotu jsou pojištěny: výpočetní technika, cizí věci, audiovizuální technika starší tří let a oděvy, ostatní vybavení na novou hodnotu, spoluúčast je 1000 korun.

* Komerční pojišťovna 2900 korun (nová hodnota), 2000 korun (časová hodnota) sleva: 10 procent při současném pojištění stavby

* Kooperativa – 2640 korun, spoluúčast 500 korun, vše pojištěno na novou hodnotu

* Pojišťovna České spořitelny – 2400 korun, vše pojištěno na novou hodnotu věcí, spoluúčast 500 korun
* Uniqua – 2160 (nezátopová oblast) až 3480 korun (oblast s četnými zátopami) sleva: 10 procent při současném pojištění stavby
Poznámka: Domek je na okraji okresního města, obývají jej manželé a dvě děti. Zajištěn je dvěma obyčejnými zámky, plotem a hlídacím psem.

Rekreační chata

Pojištění stavby od 188 korun do 1000 korun
pojištěna na 400 tisíc korun

* ČSOB Pojišťovna roční pojistné 360 korun + spoluúčast 1000 korun
* Generali roční pojistné 480 korun

* Pojišťovna České spořitelny nezátopová oblast 572 korun, spoluúčast 1000 korun + bezpečnostní uzamykací systém zátopová oblast 686 korun, spoluúčast 1000 korun

* Uniqa roční pojistné 500 korun

* IPB Pojišťovna pojistné 188 korun, nezátopová oblast, při stáří nad 40 let pojištění na časovou cenu, spoluúčast 1000 korun

* Kooperativa komplexní živelní pojištění 360 korun, spoluúčast 500 korun, pojištění na novou cenu komplexní živelní pojištění, odcizení, vandalismus 520 korun

* Česká pojišťovna pro zahradní domek s plochou do 16 metrů čtverečních 500 korun ročně ostatní rekreační objekty 1000 korun ročně

* Komerční pojišťovna roční pojistné 320 korun, pojištěno na novou cenu

domácnosti od 250 korun do 3000 korun
pojištěna na 100 tisíc korun,

* Česká pojišťovna – 1200 korun, pojištěno na novou hodnotu, vyloučena elektronika

* ČSOB pojišťovna – 250 korun, spoluúčast 500 korun, pojištěno na novou hodnotu

* Generali – 820 korun, pojištěno na novou hodnotu mimo elektroniky starší 3 let

* Komerční pojišťovna 1000 korun pojištěno na novou hodnotu

* Kooperativa – 1120 korun vše pojištěno na novou hodnotu, spoluúčast 500 korun, limit plnění na elektroniku 5000 korun slevy: za výrazně vyšší způsob zabezpečení objektu (napojení na pult centrální ochrany až 10 procent, 5 procent za roční platbu pojistného, 10 procent za bezeškodní průběh pojistného)

* IPB pojišťovna – 3000 korun spoluúčast 1000 korun, pojištěno na časovou hodnotu
* Pojišťovna ČS spořitelny 1700 korun, spoluúčast 500 korun, pojištěno na novou hodnotu, za další živelná rizika se připlácí (součástí základního pojištění jen požár, výbuch, blesk a pád letadla)

* Uniqua – 405 korun
Poznámka: Žádné zvláštní připojištění, součástí vybavení chaty je starší televize, rádio a lednice. Zajištění dveří chaty obyčejný zámek, okenice.

Byt 3+1 v panelovém domě
Pojištění domácnosti od 1125 korun do 3680 korun
Pojištění na 500 tisíc korun, připojištění elektroniky na 100 tisíc korun a šperků na 50 tisíc korun
a) v Praze (na okraji, sídliště)
b) okresním městě s 50 000 obyvateli (na okraji města, sídliště)
c) vesnici

* Česká pojišťovna
a) 2889 korun
b) 2178 korun
c) 1787 korun
vše pojištěno na novou hodnotu, hotové peníze v základním pojištění zahrnuty do 5000 korun sleva: 20 procent za nadstandardní zajištění majetku, 20 procent za spoluúčast, 30 procent za bezeškodní průběh

* ČSOB pojišťovna
a) 1950 korun
b) 1365 korun

* Generali
a) 2500 korun
b) 2000 korun
c) 1500 korun
pojištění na novou hodnotu, vyjma elektroniky starší než 3 roky sleva: 5 až 10 procent věrnostní, 5 až 15 procent za pojištění více rizik

* Komerční pojišťovna
a) 2850 korun
b) 2200 korun
c) 1550 korun
vše pojištěno na novou hodnotu sleva: 10 procent při vyšším stupni zabezpečení, 5 procent při ročním placení pojistného

* Kooperativa
a) 2625
b) 1325
c) 1125
pojištění na novou cenu, spoluúčast 500 korun sleva: až 20 procent za lepší než požadované zabezpečení bytu, 5 procent při ročním placení pojistného, 10 procent za bezeškodní průběh pojištění

* IPB pojišťovna
a) 3680 korun
b) 2760 korun
c) 2303 korun
přirážka: 5 procent z pojistného za pololetní placení pojistného sleva: 10 procent při uzavřené životní pojistce u IPB, 10 procent u společné pojistky pro domácnost a stavbu, 10 procent pro majitele studentského konta

* Pojišťovna ČS spořitelny
a) 3360
b) 1920
c) 1440
pojištění na novou hodnotu, spoluúčast 500 korun

* Uniqua
a) 2880
b) 2430
c) 1980
Poznámka: Dveře bytu jsou zajištěny dvěma bezpečnostními zámky, k bytu patří sklep (zajištěn jedním zámkem) Ceny pojistek jsou orientační.

Velká řešení pro malý prostor

Otázka malých koupelen a záchodů nabývá na aktuálnosti především v poslední době. Zdaleka se však netýká pouze sídlištních bytů a současné přestavby umakartových jader v paneláku. Jde rovněž o problém hygienického zázemí ve starších cihlových a dříve „narozených“ rodinných domech.

V mnoha rodinách jednoho dne přijde čas, kdy se jednogenerační dům mění ve dvougenerační. Ale i pod střechou, kde žije pouze jedna rodina, se v důsledku zvýšených nároků na bydlení může časem dospět k závěru, že jedna koupelna či jedno WC nestačí. Nemusí se však jednat vždy o rekonstrukci od podlahy. Někdy se prostě pouze rozhodneme toaletu, kde po desetiletí byla pouze klozetová mísa, dovybavit umyvadlem. A pak se samozřejmě hledá prostor, kde by bylo možno potřebné vybavení umístit.

I v případě, že takové místo objevíme, nebývá čtverečních metrů nikdy nazbyt. Naštěstí výrobci sanitárního vybavení se dnes nezabývají pouze vývojem jeho jednotlivých kusů, ale náležitou pozornost věnují komplexnímu řešení malých koupelen a záchodů, a tak máme kde čerpat inspiraci…

Společně s odborníky
Přestože projekt i samotná přestavba jsou většinou záležitostí odborníků, příští investor, pokud si skutečně hodlá pořídit minikoupelnu podle svých představ, tedy nejen k očistě těla, ale i k relaxaci, by se měl od prvopočátku celé akce aktivně účastnit.
Co to znamená konkrétně? Seznámit se s nabídkou trhu a ujasnit si, jakým sanitárním zařízením si hodlá příslušenství vybavit. S odborníky pak zkonzultuje, zda je představa technicky proveditelná. Teprve když bude jasné, kde se bude nacházet vana, které místo se vyčlení pro umyvadlo, kde bude věšák či sušák, měla by přijít na řadu elektroinstalace, rozvody, kanalizace… Opačný přístup značně omezuje naše možnosti, anebo, pokud trváme na svém, celou přestavbu značně prodraží a prodlouží.

Zkušenosti dokazují, že i na omezeném prostoru lze vytvořit nejen maximálně funkční, ale i pohlednou koupelnu. Pokud se otázkou jejího vybavení začneme zabývat skutečně včas, jediné faktory, které nás při výběru omezují, jsou metry čtvereční a finanční částka, kterou můžeme na přestavbu věnovat. Naštěstí dnešní trh nabízí již dostatek sanitárního vybavení, takže nám zbyde jedna jediná a vůbec ne nepříjemná povinnost – vybrat si z bohaté nabídky takové, které nás uspokojí jak svými funkčními, tak i estetickými vlastnostmi.

Úspěšná snaha designérů
Současní designéři usilují o to, aby omezený prostor nikterak neomezoval funkční ani estetickou hodnotu jak jednotlivých komponent, tak zmíněných místností jako celku. A je třeba říci, že se jim to daří. Umyvadla, umývátka, klozety, koupelnové vany a vaničky, sprchy – vše se vyrábí v takových velikostech a tvarech, aby to zabíralo co nejméně místa, a přitom nám nezůstalo nic dlužno.
Klozetové mísy mají menší hloubku, ale lze na ně použít běžná prkénka. Nejde však pouze o velikost. Místo např. šetří i závěsné provedení klozetů. Koupací vana je široká tam, kde je třeba mít při koupeli dostatek místa, a úzká v prostoru nohou. To umožňuje, aby se do naší koupelny vešla nejen vana, ale i sprchový kout. Vaničky a umývátka nám tak nenabídnou méně než jejich větší kolegové.

Prostor nám však pomohou ušetřit také umyvadla, vany i sprchy v rohovém provedení. V opravdu malých prostorech je možno se rozhodnout pro zařízení, které nám poslouží jako vana i sprchový kout současně. Kromě pohodlí sledují designéři rovněž snadnou údržbu a ergonomii.

Co je malé, to je milé
Zajímavá designérská řešení umožňují i výrobní materiály. Kromě nejrozšířenější keramiky se dnes při výrobě základního vybavení koupelen stále častěji prosazuje plast, kov, ale i další materiály. Sanitární vybavení se dnes již nevyrábí pouze v bílé (i když ta se nadále těší největšímu zájmu), ale i v řadě dalších barev.
Také obklady a dlažby lze vybírat z nepřeberné škály barev a dekorů – stačí si jen vybrat. Vzhledem k tomu, že malý prostor nutí designéry více přemýšlet, právě vybavení malých koupelen má často k dokonalosti blíže, než výbava koupelen, v nichž se nemusel šetřit každý centimetr čtvereční.

Foto Villeroy & Boch, Keramag, Laufen

PARTNEŘI WEBU

MDKK MUJDUM STAVBAWEB IMATERIALY RODINNYDOM BMONOE
Copyright © BUSINESS MEDIA ONE, s. r. o. 2006–2025