Skip to content

Musel jsem utéct z Prahy

Setká-li se člověk s Tomášem Bímem tváří v tvář, okamžitě postřehne, že se podobá svým obrazům. Tomáš Bím maluje prosté věci a sám se prostě chová i mluví. Jeho zjev s proslulou hřívou vlasů i vousů je ale nevšední a zjevně skrývá mnohá tajemství. Stejně tak působí jeho zdánlivě všední náměty, které nutí diváka domýšlet zejména fakt, kam se poděli všichni ti lidé, po nichž často zůstaly na obrazech výmluvné stopy.

Obsah článku

 Tomáš Bím

 V nové galerii jsou už obrazy v bezpečí. Třebaže vzdálený od obytného domu je i tento veřejný prostor součástí malířova soukromí

 Schodiště se šnekovitou konstrukcí podschodnice si navrhl Tomáš Bím sám a je na jeho zajímavý tvar náležitě pyšný

 Starý kulečníkový stůl plní vedle své hlavní funkce i několik dalších - poskytuje velkou plochu potřebnou k prohlížení grafik.

 Gauč z masivního dřeva přestál povodeň téměř bez úhony a s novým čalouněním poskytuje malíři měkkou náruč při nařízené odpolední siestě

 Jedna z kuchyní, na jejichž koncepci se malíř rovněž podílel. Svedčí o tom jak její barevnost, tak vázdoba i velkorysé úložné prostory na víno

 Povodeň přežilo také toto křeslo. Zato knihovna vč. všech svazků je celá nová. A všude důkazy malířových sběratelských zálib

 Krásnými valouny, jejichž dokonalé tvary vytvořily živly a čas, zdobí malíř všechny prostory

 Bez knih si Tomáš Bím neumí život představit, ostatně je vyučený knihtiskař.

 Původní ateliér v letovském domě ja nabitý vším, co Tomáš Bím miluje a potřebuje ke své práci. A přece zde panuje nevídaný umělecký pořádek

 Sociální zařízení v galerii je stroze funkční, jako kdyby nebylo v domě, jemuž vtiskuje vkus malíř

Z města do Let

Tomáš Bím se také hezky poslouchá, protože rád vypráví a nechybí mu herecký talent. Hrával s oblibou i ženské role v amatérském souboru Litografičanka, jehož skeče byly svého času oblíbenou kulturní vložkou při vernisážích vlastních i kolegů či při narozeninových oslavách přátel.

 

„Mám město v krvi, narodil jsem se na Karlově náměstí v Praze a před dvaceti lety jsem měl ateliér v ulici V Kolkovně, později v Novomlýnské ulici, za kostelem svatého Klimenta. Jak Kolkovna, tak Novomlýnská tehdy žily poklidným socialistickým životem, který byl v mnohém starosvětský. V okolí se lidé znali, zvláště štamgasti zdejších hospůdek, všude bylo odtud blízko. Kolem sídlila řada redakcí, se kterými jsem už tehdy spolupracoval. Ateliér byl v přízemí, takže kamarádům stačilo jen zabouchat na okno a nedalo moc práce mě přemluvit, abychom si zašli ‚na jedno‘. A to mohla být moje zkáza.  Musel jsem z Prahy pryč, abych tomu démonu nepodlehl.

 

Někdy v třiaosmdesátém jsme koupili starší vilku na břehu Berounky ve vsi Lety, které jsou u Dobřichovic, a já jsem ji začal dávat s pomocí místních řemeslníků do kupy. Střídali se tu Franta, Karel, Honza a bylo to k zbláznění. Každý nejdřív pohaněl práci toho druhého, ale sám s tím pohnul jen o málo. Přistavěli jsme ateliér a garáž a bydlet se tu nakonec přece jen dalo, takže se za mnou přestěhovala natrvalo i moje žena se synem. Po nějakých deseti letech ale bylo jasné, že dům potřebuje skutečně důkladnou rekonstrukci. Angažoval jsem kamaráda architekta Jarmila Srpu, protože mi bylo jasné, že na to nestačím a hlavně tomu nerozumím. Se svou ženou vytvořil projekt a provádění jsme zadali profesionální firmě, kterou Jarmil doporučil. Výsledek byl obrovský. A taky to bylo štěstí vzhledem k nedávné povodni.“

 

Všechno vzala voda

„Trval jsem na jediném, aby charakter domu zůstal i po rekonstrukci zachován. Jarmil nechal odstranit se střechou celé první patro a zpevnil obnažené zdi přízemí betonovým věncem. V novém podlaží byla vytvořena dispozice podle našeho přání, okna a střecha se však vrátily do původní podoby. Vlastně přibyl jeden štít, ale je tak dokonale zakomponován do původního tvaru, že si ani zdejší lidé nevšimli nějaké změny. A hlavně díky novému projektu vznikla spousta místa. K domu přibyla prosklená veranda, která propojila interiér se zahradou. Fasáda byla obložena polystyrenem kvůli zateplení a ten dům ochránil, když přišla velká voda. Bohužel jsem se nechal ukolébat  názory starousedlíků, kteří soudili, že Berounka vystoupí jen trochu nad pobřežní hráz a že budu mít na pozemku nejvýš třicet centimetrů vody. Nakonec ale vystoupala v přízemí do výšky dvou metrů. Zničila celý můj archiv grafik a tisíce svazků z knihovny. Všude po ní zůstal skoro metr bahna na zemi a slizký bahenní povlak pokryl všechny věci, které zůstaly v místnostech. Ještěže můj syn Tomáš těm řečem nevěřil a přece jenom začal vynášet věci nahoru. Díky němu se zachránily alespoň obrazy a pár maličkostí.“

 

Šťastný to muž

Povodňová katastrofa měla pokračování. Inkasovanou pojistku převedli manželé Bímovi z Prahy do Dobřichovic, aby si usnadnili vyplácení řemeslníků, kteří odstraňovali následky povodně. Naneštěstí zvolili Unionbanku, která vzápětí zkrachovala. Když Tomáš Bím o těch událostech mluví, tak se samozřejmě neraduje, ale také nelká. Připouští však, že bez své ženy by se se ztrátou archivu a rozsáhlé knihovny vyrovnával daleko hůř. To ona také organizovala úklid a sama se v něm se synem a přáteli s velkým nasazením a statečně angažovala, takže dnes má jejich domov opět útulnou podobu. Merunkovi z Mníšku úklidové četě vozili denně teplé jídlo a buchty a koláče ze své cukrárny, Ivan Mládek zase nabídl dům v Černošicích, že tam mohou – i se psy a kocoury – bydlet, jak dlouho chtějí. Přítel Honza Varmuža z Hodonína poslal hasiče, kteří dva dny čerpali vodu, vyváželi bahno, vysušovali dům, a navíc nechal udělat kompletní novou elektriku.

 

Vzpomínky na zatopený ateliér a zničená díla přece jen zanechaly neblahé stopy. Tomáš Bím zatím nemůže v těchto prostorách malovat a musel si pro práci upravit garáž. Zkušenost s povodní a s návštěvami domácích i zahraničních milovníků umění, kteří si do Let dělali celodenní výlety a dupali nejen po zahradě, ale i po soukromí rodiny Bímových, ho také přivedla na myšlenku přestěhovat obrazy a grafiky mimo obytný dům a na bezpečnější místo. Vytvořil proto nedaleko svého obydlí galerii, která je otevřena jen po telefonické dohodě. Kromě toho získal malířské útočiště v Českém Krumlově. Tamější majitel penzionu pan Lojza Slepánek, řečený Dobrák, si považoval za čest mu nabídnout pronájem místnosti, kam se malíř uchyluje, když se ho zmocní touha po samotě a dobrém jídle.

 

„Nemám žádnou denní normu, ale když nějaký obraz začnu, musím ho také dokončit. Jsem v podstatě pohodlný člověk, mám rád dobré jídlo a umím ho i uvařit, rád posedím u sklenky dobrého pití. Jen kdyby mi toho doktor tolik nezakazoval. Jsem vlastně staromilec, který schraňuje vzpomínky na to pěkné, co bylo, ale umí se těšit i z každého nového dne a na to, co ještě bude. Mám rád hudbu a sbírám všechno možné, kromě knih také krásné kameny, zajímavé lahve, dýmky, předměty lidového umění z celého světa.“

 

Pozitivní postoj k světu vyzařuje z každého obrazu Tomáše Bíma. Je ukázkový sangvinik, o čemž svědčí i jeho vášnivá záliba ve žluté barvě. Ale bez modré, červené a zelené se jeho obrazy také neobejdou. Překypují pestrostí, a proto musí mít kolem sebe už jen potlačenou barevnost. Lidé je opustili často uprostřed činnosti, protože odešli za svým malířem.

 

Tomáš Bím

  nar. 12. 11. 1946 v Praze

– absolvent učiliště Středočeských tiskáren v Praze

– od roku 1999 člen SČUG Hollar

– účastník stovek výstav doma i v zahraničí

– ilustrace knih a časopisů, tvorba plakátů a drobných grafik

– studijní pobyty v Anglii, Francii, Holandsku, Itálii, Německu, Španělsku, Thajsku, USA aj.

– zastoupen v galeriích, muzeích a soukromých sbírkách po celém světě

 

Kontakty:

GALERIE TOMÁŠ BÍM, Na Víru 447, Lety u Prahy,

tel.: 602 370 842,

otvírací doba – podle domluvy

 

text: Bea Fleissigová

foto: Oto Pajer
zdroj: Moderní byt 10/2004

Zanechat komentář

PARTNEŘI WEBU

MDKK MUJDUM STAVBAWEB IMATERIALY RODINNYDOM BMONOE
Copyright © BUSINESS MEDIA ONE, s. r. o. 2006–2025