Skip to content

Duše skla a její tvůrce

„Jsem původně sochař a malíř, a proto přistupuji ke skleněnému objektu v první řadě jako k médiu realizujícímu mou představu konkrétní vizuality. V minulosti jsem se zabýval postkonceptuálními instalacemi, a ty byly komplikované, vážné, často nesrozumitelné a jaksi neradostné. Dospěl jsem k závěru, že bude lépe tvořit objekty poukazující přímočaře a jasně na krásu tvaru.“ (Filip Nízký)

Obsah článku

 Poháry 1998, výška 15 cm (ručně foukané sklo), cena od 1 200 Kč za 1 kus

 Popelník (tavené sklo), rozměry 6 x 14 x 23 cm, cena od 6 000 Kč

 Popelník 2002 (tavené sklo), rozměry 6 x 15 x 45 cm, cena od 7 000 Kč

 Mísa 2000 (tavené sklo), rozměry 6 x 25 x 45 cm, cena od 9 000 Kč

 Mísa 2000 (tavené sklo), rozměry 6 x 22 x 43 cm, cena od 9 000 Kč

 Mísa 2002 (tavené sklo), rozměry 15 x 22 x 28 cm, cena od 9 000 Kč

 Váza 2002 (ručně foukané sklo), výška 40 cm, cena od 6 000 Kč

 Váza 2001 (foukané sklo), výška 54 cm, cena od 6 000 Kč

 Váza 2001 (ručně foukaný zlatý rubín), cena 6 000 Kč

Filip Nízký vyrůstal v prostředí soch, obrazů a starožitností, a to bylo pro jeho budoucí orientaci determinující. Studium na střední škole mu umožnilo být v kontaktu s úžasným žhavým materiálem, který mohl různými způsoby testovat a zkoumat. Během studia na Vysoké škole uměleckoprůmyslové mohl svůj záběr rozvést a rozšířit ještě o malbu a tehdy tak oblíbené instalace (počátek 90. let). Paralelně s prací na volných objektech byl motivován k navrhování pro průmyslovou výrobu, což se projevilo v návrzích pro firmu Moser a Colgate Palmolive.

 

„Nejde mi jen o to tvořit něco, co promlouvá jazykem současné designérské tvorby. Chci vyrobit libovolný objekt, který v sobě zhušťuje schopnost mimořádně se proměňovat díky světlu a upozorňovat tak na neustálé změny ve smyslu Herakleitova – vše plyne. Skleněný objekt měnící svou podobu během dne vnímám jako médium demonstrující symbolicky plynutí změn. Zajímám se tedy o sklo jako o zářivý objekt v interiéru.“

 

Vaše volná tvorba z tehdejší doby byla ovlivněna i těžkými životními zkouškami. Tématem byla často i mytologická a filozofická sdělení.

Ano, to proto, že jsem směřoval velmi často ke studiu skrytých přírodních zákonů. Mou četbou byli autoři od  Platona a Aristotela až po novodobější myslitele 20. století jako Steiner, Jung nebo Sheldrake s teorií morfických rezonancí. Práce z této doby byly velmi komplikované a vážné.

 

Afričtí nebo australští  domorodci skrze rituál a předměty komunikují s božstvy  nebo chcete-li bytostmi „na druhé straně“ a vytvářejí neopakovatelné magické umění. Co na této komunikaci obdivujete?

Už samotná realizace mi u těchto lidí připadá jako rituál. Fascinuje mě to „negerství“ se svým téměř tanečně rytmickým stylem utváření hmoty, o trpělivosti a soustředění nemluvě.

 

Oni sami ještě znají kontakt se spirituálním světem skrze hmotu věcí každodenního použití, a to v protikladu ke koncepčně realizovaným předmětům masové kultury západní civilizace. Cit pro tuto rovnováhu je pro mě obdivuhodně přesvědčivý. Věřím, že v tomto smyslu lze v životě dosáhnout prakticky opravdového štěstí a tzv. primitivní kultury bych nepodceňoval. V jejich domácnostech vládnou božstva a oni s nimi žijí, já se snažím v duchu této harmonie tvořit a žít.

 

Jakou technikou realizujete své návrhy?

Jedná se o tavené nebo foukané sklo v nejrůznějších barvách a stupních zušlechtění (přebrušování, matování atd.). Přijal jsem styl práce rozdělený na část realizovanou vlastnoručně a zprostředkovanou jinými řemeslníky. Osobní ruční podíl na zhotovení předmětu je pro mne významný pravděpodobně i díky mému obdivu k tvorbě řemeslníků přírodních národů, kteří celé hodiny žijí fyzicky zapojeni do procesu vznikání objektu. Začal jsem se zabývat nádobami ze skla a propojil vizualitu výtvarného díla s funkčností předmětů pro domácnost. Svou diplomovou práci jsem v tomto duchu obohatil o první kolekci nádob – soch ze skla, které byly vystaveny paralelně v době výstavy mých obrazů ze série Přátelské kultury, kde jsem představil portréty bytostí z jiného světa. Portréty i skleněné nádoby byly propojeny myšlenkou na odlehčení, ale i odhmotnění. Snahou bylo poukázat na mimořádné jevy, týkající se mimosmyslového vnímání. Sklo na fotografiích levitovalo a hlavy jakýchsi mimozemšťanů–andělů se ztrácely ve své jemnosti v bílé ploše obrazu. V těchto aktivitách jsem zužitkoval zkušenosti z ateliéru skla Vladimíra Kopeckého, ale i ze stáže v intermediální škole Milana Knížáka na AVU.

 

Co vytváříte v současné době?

Snažím se společně se svou ženou Lucií (ve studiu Lucia glass design) o předměty programově uklidňující a fascinující vlastnostmi skla – od těžítek až po světelné sochy či nádoby na ovoce, vodu nebo popel z tabáku. To vše v maximálně možném cenovém rozsahu podle náročnosti technologie.

 

 MgA. Filip Nízký

MgA. Filip Nízký

Narodil se 24. 5. 1972 v Ústí nad Labem. Žije a pracuje v Praze. Jeho díla jsou zastoupena v soukromých sbírkách v České republice, USA, Brazílii, Japonsku, Holandsku, Itálii, Francii a Německu.

 

Studia:

1986–1990  Střední průmyslová škola sklářská v Železném Brodě

1993–1999  Vysoká škola uměleckoprůmyslová (prof. Vladimír Kopecký – ateliér skla)

1997 Akademie výtvarných umění (prof. Milan Knížák – intermediální škola)

Cena Talente 2000 – Mnichov (obor sklo)

Samostatná výstava:

Přátelské kultury – obrazy (1999)

Výběr skupinových výstav:

1989 – Sklářské symposium v Josefodolu

1997 – Druhé sklářské symposium Moser Karlovy Vary

2000 – Looking through glass Glynn Vivian – Gallery ve Swansea

2001 – Minea Gallery – Karlovy Vary

2002 – Bohemian glass – Galerie VŠUP Praha

 

Kontakty:

BRIK – INTERIÉR STUDIO, Senovážné nám. 23, Praha 1,

tel.: 224 142 666, fax: 224 142 667;

DESIGN DISTRICT PETŘÍN, Újezd 19, Praha 1,

tel.: 257 317 410, 732 652 077;

FILIP NÍZKÝ, Trnkovo náměstí 1112/2, Praha 5,

tel.: 724 062 119;

GALERIE MOSER, Staroměstské náměstí 27, Praha1,

tel.: 224 229 755

 

text: Lenka Kopecká

foto: Filip Nízký
zdroj: Moderní byt 3/2003

Zanechat komentář

PARTNEŘI WEBU

MDKK MUJDUM STAVBAWEB IMATERIALY RODINNYDOM BMONOE
Copyright © BUSINESS MEDIA ONE, s. r. o. 2006–2025