Filip Nízký vyrůstal v prostředí soch, obrazů a starožitností, a to bylo pro jeho budoucí orientaci determinující. Studium na střední škole mu umožnilo být v kontaktu s úžasným žhavým materiálem, který mohl různými způsoby testovat a zkoumat. Během studia na Vysoké škole uměleckoprůmyslové mohl svůj záběr rozvést a rozšířit ještě o malbu a tehdy tak oblíbené instalace (počátek 90. let). Paralelně s prací na volných objektech byl motivován k navrhování pro průmyslovou výrobu, což se projevilo v návrzích pro firmu Moser a Colgate Palmolive.
„Nejde mi jen o to tvořit něco, co promlouvá jazykem současné designérské tvorby. Chci vyrobit libovolný objekt, který v sobě zhušťuje schopnost mimořádně se proměňovat díky světlu a upozorňovat tak na neustálé změny ve smyslu Herakleitova – vše plyne. Skleněný objekt měnící svou podobu během dne vnímám jako médium demonstrující symbolicky plynutí změn. Zajímám se tedy o sklo jako o zářivý objekt v interiéru.“
Vaše volná tvorba z tehdejší doby byla ovlivněna i těžkými životními zkouškami. Tématem byla často i mytologická a filozofická sdělení.
Ano, to proto, že jsem směřoval velmi často ke studiu skrytých přírodních zákonů. Mou četbou byli autoři od Platona a Aristotela až po novodobější myslitele 20. století jako Steiner, Jung nebo Sheldrake s teorií morfických rezonancí. Práce z této doby byly velmi komplikované a vážné.
Afričtí nebo australští domorodci skrze rituál a předměty komunikují s božstvy nebo chcete-li bytostmi „na druhé straně“ a vytvářejí neopakovatelné magické umění. Co na této komunikaci obdivujete?
Už samotná realizace mi u těchto lidí připadá jako rituál. Fascinuje mě to „negerství“ se svým téměř tanečně rytmickým stylem utváření hmoty, o trpělivosti a soustředění nemluvě.
Oni sami ještě znají kontakt se spirituálním světem skrze hmotu věcí každodenního použití, a to v protikladu ke koncepčně realizovaným předmětům masové kultury západní civilizace. Cit pro tuto rovnováhu je pro mě obdivuhodně přesvědčivý. Věřím, že v tomto smyslu lze v životě dosáhnout prakticky opravdového štěstí a tzv. primitivní kultury bych nepodceňoval. V jejich domácnostech vládnou božstva a oni s nimi žijí, já se snažím v duchu této harmonie tvořit a žít.
Jakou technikou realizujete své návrhy?
Jedná se o tavené nebo foukané sklo v nejrůznějších barvách a stupních zušlechtění (přebrušování, matování atd.). Přijal jsem styl práce rozdělený na část realizovanou vlastnoručně a zprostředkovanou jinými řemeslníky. Osobní ruční podíl na zhotovení předmětu je pro mne významný pravděpodobně i díky mému obdivu k tvorbě řemeslníků přírodních národů, kteří celé hodiny žijí fyzicky zapojeni do procesu vznikání objektu. Začal jsem se zabývat nádobami ze skla a propojil vizualitu výtvarného díla s funkčností předmětů pro domácnost. Svou diplomovou práci jsem v tomto duchu obohatil o první kolekci nádob – soch ze skla, které byly vystaveny paralelně v době výstavy mých obrazů ze série Přátelské kultury, kde jsem představil portréty bytostí z jiného světa. Portréty i skleněné nádoby byly propojeny myšlenkou na odlehčení, ale i odhmotnění. Snahou bylo poukázat na mimořádné jevy, týkající se mimosmyslového vnímání. Sklo na fotografiích levitovalo a hlavy jakýchsi mimozemšťanů–andělů se ztrácely ve své jemnosti v bílé ploše obrazu. V těchto aktivitách jsem zužitkoval zkušenosti z ateliéru skla Vladimíra Kopeckého, ale i ze stáže v intermediální škole Milana Knížáka na AVU.
Co vytváříte v současné době?
Snažím se společně se svou ženou Lucií (ve studiu Lucia glass design) o předměty programově uklidňující a fascinující vlastnostmi skla – od těžítek až po světelné sochy či nádoby na ovoce, vodu nebo popel z tabáku. To vše v maximálně možném cenovém rozsahu podle náročnosti technologie.
 |
MgA. Filip Nízký
Narodil se 24. 5. 1972 v Ústí nad Labem. Žije a pracuje v Praze. Jeho díla jsou zastoupena v soukromých sbírkách v České republice, USA, Brazílii, Japonsku, Holandsku, Itálii, Francii a Německu.
|
Studia:
1986–1990 Střední průmyslová škola sklářská v Železném Brodě
1993–1999 Vysoká škola uměleckoprůmyslová (prof. Vladimír Kopecký – ateliér skla)
1997 Akademie výtvarných umění (prof. Milan Knížák – intermediální škola)
Cena Talente 2000 – Mnichov (obor sklo)
Samostatná výstava:
Přátelské kultury – obrazy (1999)
Výběr skupinových výstav:
1989 – Sklářské symposium v Josefodolu
1997 – Druhé sklářské symposium Moser Karlovy Vary
2000 – Looking through glass Glynn Vivian – Gallery ve Swansea
2001 – Minea Gallery – Karlovy Vary
2002 – Bohemian glass – Galerie VŠUP Praha
Kontakty:
BRIK – INTERIÉR STUDIO, Senovážné nám. 23, Praha 1,
tel.: 224 142 666, fax: 224 142 667;
DESIGN DISTRICT PETŘÍN, Újezd 19, Praha 1,
tel.: 257 317 410, 732 652 077;
FILIP NÍZKÝ, Trnkovo náměstí 1112/2, Praha 5,
tel.: 724 062 119;
GALERIE MOSER, Staroměstské náměstí 27, Praha1,
tel.: 224 229 755
text: Lenka Kopecká
foto: Filip Nízký zdroj: Moderní byt 3/2003 |