Skip to content

Blog

Pracovní deska je páteří kuchyně

 Polaminované dřevotřísky s vysokotlakou fólií HPL jsou mezi zákazníky nejvíce oblíbené. Často imitují přírodní dřeviny

 Corian je umělý kámen, na dotek teplý, snadno udržovatelný. Prodává se v desítkách barevných odstínů

 Lamino se hodí pro běžný provoz domácností. Má poměrně slušnou životnost, ale nesmíme přímo na něm krájet potraviny či odstavit horké hrnce. Atraktivní jsou imitace textury kamene

 Nerez pracovní deska zkombinovaná s dalšími kovovými prvky: digestoří a nápadnými úchyty

 Žula je ušlechtilý přírodní kámen, který je tvrdý, s krásnou kresbou na povrchu. Má i vynikající užitné vlastnosti. Proto je ideální na pracovní desky v kuchyni

 Žulová pracovní deska kombinovaná s nerezovým varným a mycím centrem

 Laminovaná dřevotříska s masivními nákližky na svislých hranách desky

 Rustikální kuchyň s pracovní deskou v podobě vyskládaných keramických obkládaček. Keramika má dlouhou životnost, ale ve spárách se snadno drží špína

Proto se při nákupu kuchyňské sestavy nenech-te zlákat jen atraktivním provedením čelních dvířek. Správná kuchyň je pouze ta, která se dobře udržuje.

 

Z čeho vybírat

Volbu ovlivní i cena a celkový styl kuchyňské linky. Ryze moderní technokuchyně snesou desku z nerezu, pro rustikální je zase vhodnější masiv apod.

 

Nejrozšířenější jsou však desky z obyčejné polaminované dřevotřísky. Dále je možné zvolit ušlechtilý kámen (žulu), umělý kámen (corian nebo jeho sourozence – askilan, silgranit, fragranit, silacron, kerrock apod.), keramické obkládačky, nerez či tzv. nekonečný vlys.

 

LAMINO je populární

Podle prodejců kuchyní je nejoblíbenější polaminovaná dřevotřísková pracovní deska síly 4 cm. Příznivce si našla díky lákavé ceně, pestré nabídce barevné úpravy povrchu a přijatelné odolnosti ve standardní domácnosti.

 

Na trhu se nabízí laminovaná dřevotříska vícero kvalit (jádro té levnější tvoří prostá dřevotříska), za odolnou se však považuje ta, která má zhutnělé jádro s vysokou tvrdostí a je potažena vysokotlakou laminovanou fólií. Polaminovaná dřevotříska při běžném provozu dobře odolává a snáší teploty až do 200 °C.

 

Hrany desek mohou být polaminované, ale připlatit si lze i za tzv. masivní nákližky, třeba s atraktivními dřevěnými proužky, kde se střídá světlý odstín s tmavším. Zvolit můžeme i zaoblené ABS hrany z plastu, které se dobře udržují a jsou bezpečné pro neposedné děti.

 

Cena za běžný metr polaminované dřevotřísky se pohybuje kolem 800 Kč, prakticky v každém hobbymarketu je možné nechat si ji zkrátit na míru nebo nechat do ní vyřezat otvor pro dřez.

 

Pozor na dřevo

Obdivovatelé přírodních materiálů a klasiky nejspíše zvolí dřevěnou pracovní desku. Prodává se ve formě tzv. nekonečného vlysu (masivní bukové či dubové spárovky). Deska je sice na pohled velmi příjemná, horší už je to s užitnými vlastnostmi, i když se velmi dobře tvaruje a opracovává. Dřevěná spárovka se jak známo snadno mechanicky poškodí a navíc nesnáší dlouhodobý kontakt s vodou. Proto se musí nejen z hygienických důvodů předem lakovat, voskovat či ošetřit olejem. Cena se v průměru pohybuje od 1 000 do 4 000 Kč za běžný metr.

 

Kámen v kuchyni

Mezi další oblíbené přírodní materiály patří žula. Má nenapodobitelnou kresbu na povrchu kamene, je velmi odolná, tvrdá, s vysokou životností, výborně zvládá vysoké teploty, vodu. Proto se používá hlavně v oblasti mycího centra. Kvalitní firma zvládne i tento hůře opracovatelný materiál vytvarovat do jakékoliv podoby (hrana může být zaoblená, sražená, mít vyfrézované odtokové žlábky apod.).

 

Nerez více žádaný

S trendem technosestav se dostala do našich domácností i deska z nerezového plechu, která se běžně uplatňuje v profesionálních kuchyních. Nerezová ocel je prakticky nezničitelná, vyžaduje však náročnější údržbu.

 

Z umělé receptury…

Zřejmě nejznámější umělý kámen nese název corian. Vyrábí se z jemné minerální směsi a pojiva, a nabízí řadu příjemných vlastností. Snadno se tvaruje a opracovává, velkou výhodou je kompaktnost neboli bezešvé spojení celé desky, která plynule přechází ve vytvarovaný dřez.

 

Odolává vyšším teplotám i působení chemikálií, na dotyk je teplý, velkou předností jsou desítky barevných odstínů. Cena se pohybuje zhruba od 8 000 Kč za běžný metr.

 

Mimo corianu se nabízejí i další umělé materiály – kerrock, askilan, silgranit, fragranit, silacron apod.

 

Na chalupu i obklad

Do rustikálních kuchyní se hodí i pracovní desky vyskládané z maloformátových obkládaček. Takové desky jsou efektní, je třeba však počítat s náročnější údržbou zvláště ve spárách mezi jednotlivými kachlíky.

 

Minislovníček

Postforming  – označení svislých hran u pracovních desek

ABS hrany – umělý materiál na svislé hraně pracovních desek imitující dřevo

Laminovaná dřevotříska – pracovní deska z dřevotřísky, která je potažena fólií. Nejkvalitnější je vysokotlaká fólie (označuje se jako HPL).

Nekonečný vlys – luxusní deska z masivního dřeva (obvykle dubu či buku), která se výborně opracovává a tvaruje.

Corian – umělý kámen, který má vynikající užitné vlastnosti.

 

Kontakty:

FRANKE, Kolbenova 17, Praha 9, 

tel.: 281 090 410-11, fax: 281 862 027,

www.franke.cz

GRANIT HOLEC, Chelčického 2292, Kroměříž,

tel.: 573 337 182;

Pštrossova 3, Praha,

mobil: 608 727 211;

KUCHYNĚ DIZ, Přívozní 7, Praha 7, 

tel.: 283 871 554-57,

www.diz.cz

 

text: Sylva Svobodová

foto: Robert Virt a archiv
zdroj: Svět Kuchyní 4/2003

Zadáno pro pány


 Kolekce Pure Basic od VILLEROY & BOCH. Umyvadlo (50 x 65 cm) 10 870 Kč, chromový držák na ručníky 3 422 Kč, pisoár vč. poklopu 15 903 Kč, prodává firma JANOUŠEK

 Sterilitu bílého zařízení lehce naruší mozaikový obklad a dlažba v jedné z barev mozaiky. Ceny: mozaika Milano Style (25 x 40 cm) 1 299 Kč, dlažba Caffé (1 m<sup>2</sup>) 1 024 Kč, ALISEO

 Sprchový panel Amera od firmy GROHE. Čtyři masážní trysky, hlavová sprcha, ruční sprcha, termostatické baterie, EDEN - KOUPELNY

 Koupelnový nábytek Kuato firmy DURAVIT. Zrcadlo (100 x 88 cm) vč. osvětlení 44 667 Kč, vysoká skříňka 58 884 Kč.

 Trojdílná skříňka pod umyvadlo z kolekce Kuato (DIRAVIT) 46 074 Kč, prodává EDEN - KOUPELNY

Jakkoli nelze označit vkus mužů za univerzální, obecně ve svých představách o optimálně zařízeném interiéru více tíhnou k jednoduchosti a účelnosti. V ryze pánské koupelně se proto neobjevuje příliš mnoho barev, dekorů ani zdobných prvků. Počet poliček či věšáků nebývá zbytečně předimenzován stejně jako jejich obsah. Vše je uspořádáno tak, aby byla místnost co možná nejpřehlednější a její úklid nenáročný.

 

Toaleta, proč ne dvě?

Umožní-li to prostor, uvítá jistě každý muž ve své koupelně kromě klozetu také pisoár. Výběr je dnes veliký. Nevábné tvary tak-zvaných mušlí, s nimiž jsme byli konfrontováni na veřejných toaletách ještě donedávna, naštěstí již nahradilo moderní a ergonomicky řešené zařízení, které intimní domácí prostředí nenaruší. Dokonalý estét může zvolit pisoár s poklopem.

 

Z hlediska údržby je vhodnější závěsný klozet, a je-li místnost dostatečně prostorná, neměl by tu chybět ani bidet. Pokud má být konečný efekt harmonický, snažíme se vybírat jednotlivé komponenty stejného designu. Týká se to i umyvadel. Na rozdíl od koupelny pro celou rodinu nejsou v pánské zapotřebí dvě umyvadla a ani prostor pod ním nemusí být využit jako úložný. Umyvadlo tak může v podobě zajímavého solitéru zaujmout v interiéru dominantní místo.

 

Klasika, nebo moderna?

Muži bývají obvykle konzervativnější než ženy, a proto při výběru zařízení inklinují více ke tvarům klasickým. Extravagantnější typy ale možná upřednostní i jednoduché moderní linie, které jsou účelně řešené a lze mezi nimi najít nadčasové tvary, s nimiž se ztotožní i tradičně založený muž.

 

Pro mnoho žen je důležitá občasná či každodenní relaxace ve vaně. Ani muži tento druh odpočinku zcela nezavrhují. Přesto podle statistik volí pro běžnou denní hygienu raději sprchu. Má-li navíc ve druhé koupelně rodina k dispozici vanu, pořídí se do pánské koupelny jen sprchový kout.

 

Při volbě dlažby a obkládaček se v pánském interiéru uplatní více strohosti. Pokud se rozhodneme pro ozdobné prvky, jako jsou listely a obkládačky s dekorem, vybíráme stejně jako u ostatního zařízení z jednodušších vzorů a přímých linií. Zajímavá je kombinace obkladu chladnějších odstínů s kovovým dekorem či jemnou listelou. Studenější odstíny použitých barev decentně zateplí tmavé dřevo, a když celek ještě doplníme drobnostmi v chromu, získáme působivý, stylově čistý interiér. Nic nepokazí ani ten, kdo se rozhodne ponechat většinu zařízení v klasické bílé, která evokuje pocit čistoty. Přidají-li se chromové baterie a doplňky jedné barvy, může vzniknout příjemný prostor, který se dá občas barevně obměňovat.

 

Pro náročnější

Když to místnost dovolí, může být v koupelně i miniposilovna, tedy místo, kde muž, nikým nerušen a nevystaven posměchu ostatních, utužuje své svaly. Méně náročnému postačí podložka s činkami či pružinami, vytrvalci si sem mohou nastěhovat třeba rotoped či jiné domácí mučidlo. Lenivější typ si naopak pořídí šikovný stojan na noviny.

 

Kontakty:

ALISEO, Bělohorská 32, Praha 6, 

tel.: 220 512 865, 220 517 802, fax: 220 511 909,

www.aliseo.cz

EDEN – KOUPELNY, Sevastopolská 16, Praha 10, 

tel.: 271 741 616;

JANOUŠEK, Hrusická 3151, Praha 4, 

tel.: 272 769 270—71;

TRÉDL & CO., Na Václavce 44, Praha 5, 

tel.: 251 563 383 

 

text: Libuše Lhotská

foto: archiv
zdroj: Svět Koupelen 4/2003

Dřevo se látkou odívá

 Pohovka Göteborg s rámem z masivního dřeva, design Bengt Olov Stavrell, polštáře plněné pěnou a polyesterovými vlákny, zelený potah Gobo ze 100% bavlny, cena 28 990 Kč, IKEA

 Dvojkřeslo Son (Johanson), nohy chromované, cena 37 500 Kč, INPRO CZ

 Pohovka Easy block čalouněná (Offecct), design Jean Marie Massaud, cena 153 430 Kč, SCANDIUM

 Křeslo s područkou Bison (johanson), matný chrom, cena 36 600 Kč, podnožka 10 800 Kč, INPRO CZ

 Čalouněná pohovka Accent (Swedese), design Marten Claesson, cena od 33 380 Kč, SCANDIUM

 Pohovka Downtown (Offecct), design Eero Koivisto, cena 109 390 Kč, SCANDIUM

 Sedací souprava Coco (Insofa), design Hannele Bonsdorff, cena 62 604 Kč, AKIT

 Barová židle Mars (Johanson), matná ocel, látka, cena 7 920 Kč, INPRO CZ

Neznamená to ovšem, že by šlo o nábytek pro slabší sociální vrstvy. Stal se naopak ozdobou mnohých moderně vybavených interiérů.

 

Stohovatelný sedací nábytek z jednoho kusu tvarované překližky byl v té době něco dost neobvyklého. Jednoduchý design nábytku byl různě obměňován a rozvíjen. Autoři totiž stále zdůrazňovali, že ani při sériové výrobě není možné zapomínat na individualitu a osobitost.

 

Lidé ale milují pohodlí, a tak jim designéři vyšli vstříc: nábytek potáhli látkou, aby se sezení stalo ještě příjemnějším. V zásadě existují dva hlavní způsoby: čaloun se může na nábytek položit nebo je jeho součástí. Dvacáté století navíc přineslo nové potahové materiály s vyšší funkčností a snadnější údržbou.

 

P. S. Všechen prezentovaný sedací čalouněný nábytek je nabízen v široké škále potahových látek v různých barvách včetně bílé.

 

Za poslední dekádu vzniklo mnoho designových dílen a firem produkujících krásné věci. K tomuto jim pomáhá generace mladých Švédů. Mnozí z nich pracují pro přední výrobce nábytku v Itálii, USA a dalších státech.

 

Mezi představitele současného skandinávského designu patří Eero Koivisto, Marten Cleasson, Ola Rune, Jonas Lindvall, Björn Dahlström a mnoho dalších perspektivních designérů. Mezi nejznámější firmy patří například Offect, Skandiform, Swedese, Materia, Iform, Lammhuls, Kallemo, David design, CBI…

 

Ti nejznámější

Finsko: Eero Aarnio, Alvar Aalto, Eero Saarinen, Yrjö Kakkapuro

Dánsko: Arne Jacobsen, Poul Henningsen, Poul Kjaerholm

Švédsko: Gunnar Asplund, Yngve Ekstöm, Josef Frank, Gunnar Cyrén, Bruno Mathsson.

 

Kontakty:

AKIT, Žitná 30, Praha 2,

tel.: 224 941 687, fax: 224 941 401;

Polní 6, Brno,

tel./fax: 543 211 013;

IKEA, Shopping Park Praha, Skandinávská 1, Praha 5,

tel.: 251 610 110;

Shopping Park Brno, Skandinávská 4, Dolní Heršpice, Brno,

tel.: 543 539 111;

Shopping Park Ostrava, Rudná 110, Ostrava-Zábřeh;

INPRO CZ, Pražská 293/12, Hradec Králové,

tel.: 495 532 810;

SCANDIUM, Pod Radnicí 1235/2, Praha 5-Košíře,

tel.: 257 225 966;

 

text: Lenka Kopecká a Hana Profousová

foto: Martin Faltus a archiv
zdroj: Moderní byt 7/2003

Nový dům na starých základech

 Nová část je důrazně oddělena

 Vyjímečná kompozice oken

 Palubková podlaha namořená do tmavého odstínu

 Strop i konstrukce domu jsou dřevěné. Prostor pokoje ozvláštňuje velký světlík

 Kovové schodiště spojující hlavní prostor s pracovnou a pokojem pro hosty

 Společenská místnost má dostatek místa i pro jídelní stůl

 Krbová kamna jsou umístěna mezi dvěma komíny. Kamna vyrábí slovenské družstvo Pokrok - vykurovacia technika

Jedna z malebných částí moravské metropole má svažitý charakter a domy jsou v kopci zasazeny, jak to bývá obvyklé například v přímořských městečkách. Majitelé nástavbou získali nový prostorný dům i větší rozhled do krásného okolí. Fakt, že se jedná o nástavbu, neskrývají.

 

Architekt Sládeček se nesnažil vizuálně spojit starou a novou stavbu, a tak spodní cihlovou část z roku 1946 nechal v původním stavu i barvě. Do budoucna ještě uvažují o světle šedé barvě pro spodní část, ale i tak zůstanou domy odděleny.

 

Vzhled

Původní dům se dvěma místnostmi měl sedlovou střechu, která kvůli plánované stavbě musela být stržena. S novostavbou je propojen betonovým schodištěm, na které se dobře navázalo ve vrchní části. Sládečkův návrh počítal s pohodlným výstupem z domu ze všech pokojů. Takže nemusíte projít celým domem, abyste se dostali na vzduch, ale jednoduše otevřete dveře a ocitnete se venku.

 

Vrchní část domu má lehkou dřevěnou konstrukci a nezatěžuje základy a staré zdivo. Nutné bylo počítat také s tím, že stavba stojí v příkrém svahu a těžká konstrukce by mohla ze svahu ujíždět. Vejít do domu se dá buď zespodu po betonovém schodišti, anebo si  můžete zvolit dveře, které se vám podle příchozí cesty nejvíce hodí.

 

Kompozice

V nové části se nachází hlavní obytný prostor, kuchyň, dvě ložnice, koupelna a pracovna. Podlahy i stropy jsou ze smrkového dřeva, přičemž podlaha je namořena na tmavší odstín.

 

K původní stavbě patřila i terasa, na kterou byla částečně postavena nová stavba. V místech pod okny ložnice také zbylo místo, a tak tu byla vybudována ještě druhá terasa, poskytující v teplých měsících příjemné posezení. Obytný prostor opticky zvětšuje a prosvětluje stropní světlík. Ten vpouští dostatek slunce i na schodiště vedoucí do pokoje pro hosty. Spojením bílé barvy a přírodního materiálu architekt docílil v interiéru harmonického vyznění a nenásilné spřízněnosti s okolím.

 

Co vám připomíná?

Stavba vytváří geometrický útvar (podle úhlu pohledu, odkud je nazírán, se mění) a kopíruje přirozený terén.

 

Od začátku se v projektu myslelo na nízký rozpočet. Na závěr byl maličko překročen a dvoupodlažní přístavba vyšla majitele na 1 200 000 korun.

 

Kontakt:

New work, arch. Svatopluk Sládeček, Vranovská 102, Brno,

tel.: 545 575 755, 605 835 946

 

text: Silva Pavlínková

foto: Toast – Libor Stavjaník
zdroj: Moderní byt 8/2003

Panenská květina

 Anastazia, orienpet

 Arabesque, orienpet

 Lilium auratum v. pictum, botanický druh

 Lilium auratum v. pictum, botanický druh

 Lilium davidii, botanický druh

 Nepojmenovaný čínský hybrid

 Lilie bělostná (lilium candidum), botanický druh

 Nepojmenovaný čínský hybrid

 Nepojmenovaný čínský hybrid

 Scarlet Delight, orienpet

 Dandylion, asijský hybrid

Lilie jsou jednoděložní rostliny s charakteristickou cibulí složenou ze šupin, květenstvím ve tvaru hroznu nebo okolíku a především velkými barevnými květy, složenými ze šesti okvětních plátků. Botanických lilií, tedy přírodních druhů, je popsáno něco okolo stovky.

 

Vyskytují se pouze na severní polokouli, v Evropě, Severní Americe, ale především v Asii. Ačkoli je jejich pěstování velmi náročné, je  mu věnována značná pozornost, protože mnohé druhy jsou v přírodě již velmi vzácné.

 

Hybridy

Největší rozmach šlechtění zahradních lilií spadá do poválečných let 20. století a zasloužili se o něj hlavně Američané a Holanďané. Hybridní lilie a kultivary bývají krásnější, pěstitelsky odolnější.

 

Dělí se do devíti skupin zahradnického třídění, ale zahrádkáři je většinou rozdělují jednoduše podle tvaru květů do tří plynule přecházejících skupin: na lilie s trubkovitými květy (od masivních širokých po dlouhé s úzkým hrdlem), lilie s miskovitými květy (vyrůstajícími vzhůru nebo do stran) a lilie s turbanovitými květy, které mají okvětní lístky ohrnuty nazpět.

 

Co mají rády?

Lilie milují slunce, ale snáší i přechodný polostín. Mezi jejich základní požadavky patří propustná humózní půda s dobrou drenáží, dostatek vláhy na jaře a v létě a naopak sucho v zimě. Jejich cibule jsou velmi choulostivé, proto je vhodné je vysadit poměrně hluboko, alespoň 10 centimetrů, a to nejlépe ihned po zakoupení, aby nevyschly. Půdu kolem nich je třeba řádně zkypřit, protože jediné, co lilie nesnesou, jsou „mokré nohy“.

 

Kde nejlépe vyniknou?

Pro svou rozmanitost a různé požadavky na pěstování mají lilie v zahradě široké možnosti použití. Dorůstají výšky od 15 až do 240 cm, takže nízké druhy se výborně hodí na skalku, vysoké solitérní naopak vyžadují podpěru. Na záhonech mají mít výrazné místo, většinou se jim nevěnuje samostatný záhon, protože v jejich směsi nevynikne jejich krása.

 

Proto se kombinují s letničkami, trvalkami, ale i dřevinami. Praktické jsou hlavně plazivé a nízké trvalky, které svými kořeny nejsou agresivní a pokrývají půdu mezi liliemi. Vhodným doplňkem jsou také traviny nebo romanticky působící kapradiny.

 

Skupiny hybridních lilií:

– Asijské hybridy

– Martagon hybridy

– Candidum hybridy

– Americké hybridy

– Longiflorum hybridy

– Trubkovité hybridy

– Orientální hybridy

– hybridy, které nelze

– zařadit do předchozích

– skupin, např. orienpety

– botanické druhy lilií

 

Milovníci lilií se sdružují ve specializovaných organizacích, které pořádají každoroční výstavy, dále burzy semen a cibulí, zajišťují vzdělávací činnost a udržují kontakty s pěstiteli lilií v zahraničí. Příkladem je pražský spolek Martagon.

 

Chraňte lilie před chorobami (plíseň šedá poškozuje listy a fusariová hniloba cibule) a před hmyzem (chřestovníček liliový a jeho žravé larvy okusují květy ještě v poupatech).

 

Kontakt:

SZO MARTAGON, Osadní 37a, Praha 7, 

tel.: 224 112 301 

 

text: Lucie Martínková

foto: archiv RNDr. Karla Vereše
zdroj: Moderní byt 8/2003

STAVEBNÍ DIALOG aneb Kde je zakopaný pes českého stavebnictví

MAREK DUDÁK: Nejprve vás požádám o stručné představení a poté se rovnou vydáme hledat zakopaného psa.

 

LEONA NOVOTNÁ (Juta, a. s. – manažerka prodeje): Společnost Juta se zabývá výrobou materiálů pro mnohá odvětví, včetně stavebnictví. Pro stavebnictví vyrábíme podstřešní fólie, parozábrany a difúzní kontaktní membrány, kromě těchto materiálů vyrábíme ještě geotextilie, geosyntetika a těžké fólie, které se používají na ekologické skládky.

 

JAN HRUŠKA (KM Beta, a. s. – obchodní ředitel): Zastupuji firmu KM BETA, výrobce betonové střešní krytiny a vápenopískových zdicích prvků. Co se týká velikosti firmy, pracuje v ní 350 zaměstnanců a obrat dosahuje přes půl miliardy korun.

 

PETR ANTL (SGW Terranova – obchodní ředitel): Firma Terranova je výrobcem fasádních a podlahových hmot, lepidel, technických tmelů a dalších podobných výrobků. Jednou z hlavních součástí naší výroby jsou zateplovací systémy. Jsme součástí nadnárodního koncernu a obsluhujeme trh České republiky. V současné době společnost zaměstnává 140 lidí. Letošní obrat předpokládáme kolem 550 až 600 milionů korun.

 

VÁCLAV VETENGL (Xella Porobeton – produkt manažer): Naše společnost má také zahraničního vlastníka, v České republice vznikla sloučením společností YTONG a HEBEL. Jsme výrobcem stavebního materiálu, konkrétně systému z přesných tvárnic a pórobetonových výrobků na pískové bázi (bílé tvárnice). Xella je firma zapsaná v podnikovém rejstříku, YTONG je obchodní značka zboží, pod níž prodáváme veškeré materiály.

 

PAVEL ŠATNÝ (Rigips, s. r. o. – obchodní ředitel): Zastupuji společnost RIGIPS, která je členem nadnárodní skupiny BBP, což je světový leader v oblasti výroby sádrokartonových desek a omítek na bázi sádry. V České republice se zabýváme hlavně sádrokartonem, systémy suché vnitřní výstavby a polystyrenem. Máme tři výrobní závody – jeden na výrobu sádrokartonu, dva na výrobu polystyrenu.

 

JIŘÍ VLK: V průběhu dialogu se ke společnosti připojil ještě Jiří Vlk, tehdejší ředitel prodeje společnosti Austis.

 

ANTONÍN GOTTWALD – šéfredaktor, Materiály pro stavbu

 

MAREK DUDÁK – diskusi moderoval Account Director společnosti Bison&Rose

 

Materiály a realizační firmy

DUDÁK: Hlavní téma, kolem kterého by se dnešní Stavební dialog měl točit, je kvalita domácí stavební výroby. Myslím, že se mnou budete souhlasit, když řeknu, že stavebnictví u nás za posledních 15 let udělalo obrovský skok dopředu. Na druhou stranu však, pokud sleduji kvalitu staveb kolem sebe a to množství reklamací a problémů ve zkolaudovaných novostavbách, mám pocit, že se to nedá srovnat například s Německem nebo Skandinávií. Na domácím trhu dnes existují velmi kvalitní materiály a technologie, zdá se mi ale, že konečná kvalita stavebního díla za nimi značně zaostává. Myslíte si, že úroveň stavebnictví v České republice pokulhává za běžným západoevropským standardem?

 

NOVOTNÁ: Já se rozhodně nedomnívám, že bychom pokulhávali. Vím, že v dnešní době si nikdo z velkých výrobců a z těch, kdo na trhu chce fungovat delší dobu, nemůže dovolit vyrábět materiály, které by kvalitativně nevyhověly. Všechno musí mít certifikáty, všechno musí mít atesty. Takže to nebude tím, že bychom vyráběli nekvalitní materiály. Domnívám se však, že z kvalitního materiálu se nekvalitní může stát tím, jakým způsobem se s ním zachází. To znamená při aplikacích. A tam je těch problémů podstatně víc, nezáleží jen na výrobci, ale na projektantovi, na realizační firmě a na tom, kdo dělá posudek a kdo hlídá kontrolu jakosti.

 

DUDÁK: Výrobci jsou tedy v pořádku?

 

NOVOTNÁ: Myslím si, že z 90 % ano.

 

HRUŠKA: Já se na to dívám z pohledu výrobce. V tomto případě bych souhlasil, že jen těžko můžeme uvést vědomě na trh nekvalitní výrobek. Samozřejmě i zde je lidský činitel a může dojít k chybě. Pak je to pochopitelně také záležitost výstupní kontroly, aby se vadný výrobek nedostal do oběhu. Co se týká realizace, nemohu tvrdit, že by realizační firmy vědomě chybovaly, ale souvisí to s tím, jak se k realizaci projektu firma postaví. Pochopitelně stavbu dělají zase jenom lidé, silně přitom záleží i na tom, jak jsou řízeni z firmy.

Když vezmeme úroveň v průměru, tak je srovnatelná. Myslím, že podobné problémy jako u nás jsou i v zahraničí.

 

ANTL: Vy jste se ale ptal na celou stavbu, ne jen na materiály. Ty, jak už bylo řečeno, asi z velké části přicházejí na stavby dostatečně kvalitní. Podle mého názoru ale problém leží především u investora nebo developera, který si stanovuje nějaký cíl. Pokud je cílem pouze množství prodaných čtverečních metrů bytů nebo jiné podobné kritérium, tak se to samozřejmě často odrazí i na kvalitě. Ve většině případů tyto větší stavby získávají velké stavební firmy a ty je pak de facto subdodavatelsky prodávají dál. Až se ten řetězec propadne k méně kvalitním prováděcím firmám a ty – i kdyby měly zlatý materiál – nejsou schopny s ním udělat kvalitní výstup, protože to prostě nejsou dostatečně kvalitní řemeslníci. Pak záleží skutečně jenom na přístupu investora a stavebního dozoru, kam až se nechá vmanévrovat. Rozhodujícím kritériem jsou pak většinou peníze, nikoliv vlastní kvalita stavby.

 

DUDÁK: Myslíte, že peníze u nás rozhodují víc než v Německu nebo ve Francii?

 

ANTL: Je to samozřejmě spojené i s obecnými návyky z historie, s tím, jak si firmy dovolí odevzdávat svou práci. Myslím si, že v západní Evropě je detailní výstup kvalitnější. Ačkoliv se tam také tlačí na cenu, je tam všechno posazeno o patro výš – i ve financích. A tím pádem se tam dosahuje asi pořád kvalitnějších výstupů než u nás.

 

VETENGL: Já si myslím, že se nedá říct jednoznačně, že by kvalita pokulhávala – je to odvislé od investora a typu stavby. Pokud se týká naší parkety, naše stavební materiály se vyrábějí ve stejné kvalitě jako v zahraničí. Výsledek stavebního díla je velice často ovlivněný investorem, který jako neomezený pán není ochotný naslouchat rozumným technickým argumentům. Konkrétní příklad: jestliže se investor rozhodne, že od září do března postaví obchodní dům a přinutí stavební firmu, aby v únoru v mrazu lepila obklady, tak i kdyby ty obklady byly sebelepší, za 10 dní spadnou. Kolem takové stavby jezdím každý den.

Často příliš dlouho trvá příprava a licitace o rozpočet a termíny pro samotnou realizaci jsou zkráceny až za únosnou mez. Firmy jsou tlačené do toho, že odkývají téměř jakékoliv finance, jakýkoliv termín a jdou do staveb, které by se v daném období vůbec neměly stavět.

Určitě bych rozlišoval stavby, které mají dostatečné finanční krytí, jako podchod metra pod Vltavou nebo Sazka Arena, a naopak drobné rodinné domky, jejichž realizaci zajišťují jen zedník a pár přidavačů. Tam už kvalita stavebních firem často není dodržena a není zde většinou ani příslušný technický dozor. Neřekl bych ale paušálně, že úroveň českého stavebnictví by byla horší než v zahraničí. Jsou stavby, které jsou horší, a naopak jsou stavby pro zahraniční investory, které jsou ve stejné kvalitě, protože zahraniční investoři prostřednictvím technického dozoru, který si zaplatí, to velice tvrdě hlídají.

 

ŠATNÝ: Já bych se jenom krátce vrátil k těm materiálům, o nichž všichni hovořili; zda jsou na světové nebo evropské úrovni. Z větší části to tak je – a zvláště u firem, které mají dlouhodobé zájmy a snaží se pracovat na svém jménu. Samozřejmě však existují výrobci, zejména menší, lokální, jimž jde o krátkodobý efekt: ti nedodržují normy, které jsou v České republice dané, a patřičné standardy výrobků. Není problém si nechat ocertifikovat výrobek v superkvalitě, vyrábět něco jiného a ten certifikát ukazovat. S tím se setkáváme dnes a denně v naší branži, kdy se třeba používají nižší tloušťky plechů nebo nestabilizovaný polystyren.

Opravdu největší problém ale spočívá opravdu v aplikaci. Máme zde lidi, kteří umějí dělat na světové úrovni, ale jsou tlačeni generálními dodavateli. Většinou firmy, které jsou opravdu dobré, tak ani zakázku nedostanou a dostane ji někdo, kdo netouží ani po kvalitní práci pro české lidi. V republice pracuje spousta lidí ze Slovenska a z Ukrajiny, kteří nejsou ani vyučení v oboru. Neříkám, že pracují špatně, ale nemají v sobě potřebné základy, takže dochází k naprosto vědomému porušování technologických zásad. Obrovský dluh mají investoři, vlastně sami vůči sobě, protože oni by si měli hlídat kvalitu stavby. Oni podepisují smlouvy, v nichž jim generální dodavatel garantuje stavbu v určité kvalitě, takže oni si ji musejí ohlídat, což znamená, že si musejí zaplatit lidi, kteří tomu rozumějí.

My se bavíme o velkých stavbách, ale samozřejmě ten samý problém je i u těch malých, kde jsou lidi schopni šetřit třeba i za projektovou dokumentaci. Snaží se stlačit cenu na minimum a nejsou si přitom vědomi toho, jaké následky to přinese, že to pro ně naopak bude mnohem dražší v budoucnosti.

Obecně se však domnívím, že úroveň je u nás srovnatelná se západní Evropou. Právě jsem se vrátil z Paříže, kde jsem se zúčastnil setkání celosvětového BPB, na němž jsme si vyměňovali zkušenosti. Opravdu, problémy mají skoro všude v zahraničí podobné. Potvrdili mi to účastníci z Mexika, Irska, Turecka, Egypta, Anglie, Polska i dalších zemí.

 

Certifikace a cechy

DUDÁK: Zazněl tady princip certifikátu jako něčeho, co je zárukou kvalitního stavebního materiálu. Já si tím nejsem úplně jistý, připomenu pouze praktiky používané při jejich získávání nebo rozdíly mezi certifikovanými vzorky a sériovou výrobou. Myslíte si, že úroveň certifikace nebo legislativy v oblasti stavebních materiálů je v současné době udržitelná a že je opravdu zárukou kvality?

 

HRUŠKA: Certifikovat, ať chci nebo nechci, je pro mě naprostá nezbytnost. I když souhlasím s tím, že samotná certifikace ještě není potvrzením, že výrobek je kvalitní. Kdykoliv jsem ale za naši firmu dělal certifikaci, tak mně to připadlo jako něco šíleného – hlavně strašná byrokracie.

 

VETENGL: Dnes certifikace není pouze na výrobek, ale i na systém řízení. Do systému řízení samozřejmě spadají kontrolní zkoušky atd. My tak máme vydaný certifikát s neomezenou platností, ale podmínka toho certifikátu je, že jednou do roka se dělá pravidelný dohled cizí autorizovanou osobou. U firem, které se chtějí dlouhodobě udržet na trhu, certifikát opravdu svou hodnotu má.

 

ANTL: My jsme firma, která má spoustu různých výrobků a ty samozřejmě všechny podléhají certifikaci. Vydáváme za to každý rok hromady peněz. Abych byl upřímný, tak mám pocit, že zkušebny nemají vůbec jasno, jak by měly postupovat, protože každá zkušebna má jiné metodiky a jiné výstupy. Jsem hluboce přesvědčený o tom, že to vůbec nemá hlavu a patu. Neustále se čeká na nějakou Evropskou normu, která nenastane, protože země EU ji nepotřebují, neboť už dávno mezi sebou obchodují. Jenom my si hrajeme na to, že ji potřebujeme. V naší branži třeba na souvrství u zateplovacích systémů neexistuje oborová norma. Je tu cech, který si stanovil něco jako své kritérium, nicméně ani stát nedokázal říct, jak to bude třeba za rok nebo za dva, jestli je nutné řídit se už evropskou normou, která zase nemá jednotný řád. Mám pocit, že zkušeben je strašně moc, že když budou tři místo patnácti, nebo kolik jich je, tak to bude úplně stačit. My se například rozhodujeme, jestli nebudeme certifikovat v jiném místě v Evropě. Je to jenom věc nabídky a poptávky a výstupů, které z toho skutečně mají být a které zatím nikdo nestanovil.

 

ŠATNÝ: Počet zkušeben je opravdu vysoký, spousta lidí si zaplatí a za peníze prostě dostane cokoliv. Konkurenční boj mezi zkušebnami je velký a po otevření trhu se ještě zvýší, takže je opravdu potřeba, aby nad tím existoval nějaký dohled. Velké firmy denodenně sledují kvalitu, takže tam není žádný problém. Může se sice stát, že v průmyslové výrobě se něco nepovede, ale výroba se okamžitě zastaví a zmetek se nepustí ven. Za důležité však považuji, aby hlavně při prováděcích pracích byl stanoven nějaký dohled. Myslím si, že cechy u nás hrají velice malou roli proti tomu, jaké je jejich postavení v zahraničí. Právě to by mohl být jeden z nástrojů, jakým způsobem ohlídat kvalitu práce. V některých státech působí tzv. stavební policie. To je institut, který – ač jsem nepřítel byrokracie – bych asi přivítal, protože je to ochrana spotřebitele a ochrana zdraví všech lidí, kteří se stavebního procesu zúčastní.

 

NOVOTNÁ: Ráda bych navázala na otázku cechů. My budeme velice rádi spolupracovat s různými cechy, protože pak získáme jistotu, že ti lidé chodí na školení a umějí materiály aspoň použít. Ale bohužel, tomu, kdo si nechá stavbu dělat, je jedno, jestli má řemeslník certifikát z cechu, nebo ne.

 

HRUŠKA: Když se sníží počet zkušeben a počet výrobců zůstane stejný, teoreticky by se mohly prodloužit čekací lhůty. Zkušebny by se tomu musely přizpůsobit svou organizací, počtem lidí atd. Souhlasím však s názorem, že když jich bude méně, určitě to přispěje k vyšší kvalitě. Mimochodem, zazněl zde příspěvek o kontrole jakosti výrobního procesu. Podle mě je ISO spíše taková papírová válka. U ISO se nejedná o kvalitu výrobků, ale o zpapírování procesu, ze kterého se často původní smysl dost vytrácí.

 

VETENGL: Pokud se týká evropských norem, požadavky jsou velice obecné a nekonkrétní. V podstatě nespecifikují skoro nic. Nicméně součástí evropských norem je příloha, podle níž si bude moci výrobce opatřit svoje výrobky značkou CE, což je označení, že výrobky vyhovují těmto normám a že splňují určité vyšší kvality. A tady už přebírá veškerou zodpovědnost výrobce.

 

ŠATNÝ: Většina velkých výrobců se snaží, aby naplnila všechny možné charakteristiky, které jsou platné v každé jednotlivé zemi. Přitom se snaží nalézt svůj vlastní standard, který je výš, než jsou jednotlivé normy. Snaží se je dodržovat, prezentovat a v tržní fázi z toho i profitovat. Tohle je určitě jedna z možných cest.

 

HRUŠKA: Neumím si dobře přestavit, že o tohle by se starali sami výrobci. V každém výrobním oboru nastaví určití výrobci konkrétní parametry a nad nimi musí být instituce, která je bude kontrolovat. Nemohou si to přece kontrolovat sami. Oni samozřejmě garantují kvalitu, která je odsouhlasená normou, ale vlastní kontrolu sami nad sebou samozřejmě nedělají. To by mohlo být zneužito. Kontrolor musí být jednoznačně někdo nezávislý.

 

ANTL: Já se domnívám, že by tuto úlohu měly převzít cechy, které by si stanovily vlastní kritéria, podle nichž se budou chovat. Pokud by cech nastavil příliš nízkou normu, tak brzy na trh vstoupí konkurence z venku – z Číny nebo odkudkokoliv. V současné době však existující cechy představují většinou diskusní fórum a není tam vytvořená taková platforma, aby se ustavila vnitřní policie. Právě jejím prostřednictvím by se výrobci mohli chránit proti vnějšímu prostředí. Tohle je však jenom krásná myšlenka, která se nikde nenaplňuje, protože i v tom cechu působí lobbystické podskupiny, které sice hezky hovoří, ale nakonec myslí hlavně na svou firmu.

 

HRUŠKA: To máte pravdu, otázka pravomocí cechů je samozřejmě jedna z možností. Já třeba vím, že v našem cechu už něco na způsob stavební policie udělali. Kontroluje sice odvedenou práci, ale její pravomoc je zatím velice omezená.

 

GOTTWALD: A kdo to má podle vás hlídat? Slyšeli jsme nějaké názory, co si myslí ostatní?

 

NOVOTNÁ: U nás opravdu cechy nemají žádné pravomoci, dejme tomu, že by je ale získaly. A vezměte si stavbu rodinného domku. Přijde firma, která v něm bude dělat sádrokartony, a bude to firma, která je členem cechu. Může však přijít jiná firma, jejíž majitel se zná se stavebníkem z hospody. A ten mu to nabídne za polovičku. Ten člověk prostě řekne, dobře, co se na tom dá zkazit, já si to klidně nechám udělat od nich. Nikde není dané, že realizaci stavby musí dělat pouze člen cechu.

 

ŠATNÝ: To musejí dělat firmy, které mají osvědčení cechu. Samozřejmě, ne všichni to ještě vidí a chápou.

 

NOVOTNÁ: To je hezké říkat, že to musejí dělat lidé, kteří v tom cechu jsou. Jenže já pak přijdu na stavbu, kde se používá náš výrobek, a zjistím, že to sice dělají lidé, kteří opravdu mají certifikát a musejí to podle něj dělat, ale bohužel oni také materiál nakupují, takže chtějí koupit ten levnější. Pak vidíme, jak tam dávají pásky, které si koupili v papírnictví za dvě koruny. A když mě zahlédnou, tak rychle začnou vytahovat technické pásky, co se mají běžně používat. Takže zase je to o lidech…

 

ANTL: Pokud by si cechy udělaly celostátní osvětu, že právě ony vytvářejí kritéria, která jsou vhodná pro kvalitní výstup, tak by to vešlo v povědomí lidí a oni by pak pečlivě zvažovali, koho si vybrat. Buď si to nechám udělat levněji se všemi riziky, nebo přijmu nabídku od někoho, kdo se v problematice dobře vyzná, má na to oprávnění, nebo je přímo členem příslušného cechu. Já se domnívám, že je to něco podobného, jako když si jdete koupit boty nebo fotoaparát, také si říkáte dva, pět nebo deset tisíc. Vzhled i páčky jsou na první pohled stejné, tak koukáte po značce a vidíte, že tahle je třeba lepší, tahle méně známá atd. Povědomí kvality je však možné dosáhnout i ve stavebnictví.

 

JIŘÍ VLK: Myslím, že jsou potřeba dodržet dvě věci. Nejsem si jist, zda je cech schopen nahrazovat to, co by mělo být v kompetencích a povinnostech živnostenských a stavebních úřadů. To je legislativní stránka věci – kdo to může dělat, za jakých podmínek to může dělat a tak dál. Prostě si nemyslím, že by to měly určovat cechy. Jsou zde totiž především živnostenské a stavební úřady – cech by měl hovořit už o určitých kodexech a dohodách v rámci těch určitých profesí. Možná se mýlím, ale cech prostě nemůže nahradit státní správu.

 

DUDÁK: Podmínkou členství některých cechů je například určitý objem realizovaných zakázek. To by teoreticky znemožnilo vznik nové konkurence na trhu?

 

ANTL: To máte pravdu, u nás je to v souladu s tím, co řekl pan Vlk, jakési suplování státní správy. Pokud by úřady skutečně chodily na stavby a kontrolovaly, zda se materiály používají tak, jak je v normě a jak je stanoveno podle zákona, tak by cech měl skutečně pouze očistnou roli a určoval by vnitřní mantinely pro další působení lidí a firem.

 

Státní správa

GOTTWALD: Má vůbec státní správa v tomto směru povinnost, je to vůbec psáno v nějakém zákoně nebo stanoveno v legislativním řádu, že stavební úřad má hlídat kvalitu? Já myslím, že ne.

 

NOVOTNÁ: Rozhodně ne.

 

VETENGL: U každého stavebního povolení je napsaný stavební dozor. Tuto záležitost z hlediska zákona zaštiťuje stavební dozor. Dnes ale u nás stavebnictví zažívá opravdový boom. Vyrůstá strašně moc staveb, včetně těch drobných, které také procházejí stavebním řízením. Ve stavebním povolení je vždy napsaný nějaký člověk, který za stavbu odpovídá a dělá ho tak dobře, jak je zaplacen. Stavebník většinou zaplatí 20–40 tisíc za projekt rodinného domu a myslí si přitom, že vykrvácel, a proto mu obvykle udělá stavební dozor nějaký penzista téměř zadarmo. Většinou přijde až na kolaudaci, kde podepíše, že je všechno v pořádku. Investor počítá náklady na projekt a na stavbu, ale s technickým dozorem jeho stavby, který je téměř nejdůležitější, si hlavu příliš neláme. Řeší, zda budou stavět Poláci nebo Ukrajinci, ale už ne to, kdo je bude kontrolovat.

 

DUDÁK: Napadlo mne, lze vůbec na takovou věc, jako je technický dozor, čerpat z hypotéky?

 

HRUŠKA: Zcela logické by přece bylo, kdyby banka chtěla, aby se stavební a technický dozor garantoval. Má zástavu na tu nemovitost, tak je i její zájem, aby dozor fungoval.

 

VLK: Možná je to u bank různé, ale v případě, s nímž jsem se setkal, to možné není. Je to prostě vázáno na rozpočet stavby a v takovém rozpočtu technický dozor nebývá.

 

LADMAN: Co se týče odhadů, má banka zájem, aby měla co největší krytí. Jinak z hlediska toho, jak je stavba technicky udělaná, ji to už nezajímá.

 

VLK: Přece jenom ještě poznámka ke stavebním dozorům. Souvisí to s otázkou, kdo ho může vykonávat a jakou k tomu má průběžnou kvalifikaci. Podle mě z tohoto pohledu jsou požadavky zatím nulové.

 

DUDÁK: Pojďme ještě dál rozebrat stavební úřady. Mám pocit, že stavební úřad je takové místo pro vysloužilce, kteří se nechytají nikde jinde, a tak si jdou ke státu vydělávat peníze. Co vy na to?

 

VLK: To je ta lepší varianta.

 

NOVOTNÁ: Budu mluvit všeobecně, protože kdybych se u nás náhodou rozhodla stavět dům, tak bych byla velice ráda, aby se mi to povedlo… Stavební úřad je o tom, že tady máme územní plán města, v této lokalitě ti ten čtvereček, kde budeš moci stavět, domaluji. V tomhle směru bude mít dům střechu, na východ bude tohle a na sever zase tohleto – a to je asi tak všechno. Mám pocit, že stavební úřad je zde momentálně od toho, aby celý proces zdržel a aby pak lidé dostali kulaté razítko.

 

DUDÁK: Rád bych uzavřel diskusi věnovanou státní správě. Máte na závěr nějakou radu, co by stát měl zlepšit v oblasti svého fungování ve stavebnictví – ať už jsou to stavební úřady, normy nebo jiná pravidla?

 

VLK: V některých státech existuje něco, čemu se říká stavební policie. Já si myslím, že u nás by její vznik nebyl vůbec na škodu – to je první moment. Tím dalším je otázka samotných stavebních povolení, živností a zkoušek pro jednotlivé profese ve stavebnictví. Tak, jak se dnes musejí vzdělávat projektanti, měly by se povinně vzdělávat i stavební firmy a pracovníci stavebního dozoru.

 

NOVOTNÁ: Souhlasila bych se stavební policií za předpokladu, že bude opravdu funkční a že se nevytvoří jen další instituce navíc. Že se z ní nestane úřad, který bude zdržovat stavby, nebude dostatečně fungovat a bude zaměstnávat lidi, kteří chtějí jen další penízky.

 

VLK: O jednu věc by se stát mohl co nejdříve postarat – zřídit společnou databázi pro všechny účastníky stavebního řízení. Aby se nemuselo jednotlivě běhat na vodovody, na elektrárny, plynárny, na letce, železnice a já nevím, co všechno do tohoto vstupuje. Jestliže je jednou nějaká lokalita určena pro výstavbu rodinných domů, nebo je to průmyslová zóna, tak jsou přece předem známi všichni dotčení účastníci. Potřebná vyjádření mohou být ve společné databázi, čímž by se všechno velmi významně urychlilo.

 

HRUŠKA: Jestliže víme, jak to na stavebních úřadech chodí v současné době, mám obavu, že převezme-li na sebe stát ještě funkci kontrolora, tak to zase jen zvýší počet byrokratů. Já bych spíše upřednostnil stavební dozor. Kdyby každý dělal opravdu to, co má, tak bychom nemuseli hovořit o kontrolní roli státu.

 

ANTL: Je otázkou, zda by vůbec stavební policie nebo jiný orgán, po němž se volá, splňovala požadavky, které chceme. Kdo by to stavební policisty učil? Založil by se kvůli tomu na vysoké škole speciální obor? Domnívám se, že by se měla tlakem zdola vytvořit vlna, ať už od jednotlivých firem nebo skupin, aby vznikla nová platforma, která by technicky i jinak stanovila vůbec to, co je nutné dozorovat. Ta by pak byla jediným autorem či nositelem patřičné stavební legislativy pro stát, jenž by tak získal měřítko, co a jak kontrolovat. Myslím, že stavební úřady by měly dělat právě tohle. Kdyby tam už skutečně seděli kompetentní lidé, kteří by se touto problematikou zabývali, tak by se všichni, kteří na stavební úřad vstupují, museli potit horkem, zda mají vše v pořádku.

 

VETENGL: Co se týká dodržování technologií na stavbě, v tomto případě bych stavební úřady zcela vynechal, protože tohle je opravdu záležitost lidí v terénu. Nevěřím tomu, že by bylo prospěšné pro nás, daňové poplatníky, aby pod hlavičkou stavebního úřadu existoval stavební dozor.

 

VLK: Souhlasil bych s tím do té míry, do níž má stavba splňovat některé státní požadavky a normy – například tepelná vyhláška atd. Zatím se to nedostalo nikam jinam než do polohy, že tohle musí splňovat projekt, nikoliv stavba. V tom případě zrušme tuto vyhlášku a pak ji nemusíme kontrolovat.

 

VETENGL: Z hlediska zákona je to všechno vyřešené a je to v pořádku. Apel bych ale nasměroval na investora. Jestliže si pořizuji dům za pět milionů, tak jsou to poměrně slušné peníze. Každý investor by se měl snažit sehnat někoho důvěryhodného, který stavbu dokonale pohlídá, protože člověk, který tak drahý dům staví, musí vydělávat peníze a na stavbě samozřejmě nemůže být přítomen.

 

DUDÁK: Mám pocit, že to, co dneska řešíme, by možná mohl vyřešit i kvalitní a rychlý soud a odhalení viníka. Je to podle vás reálné?

 

HRUŠKA: Ono to tak ale funguje. Prakticky veškerá problematika, o níž jsme hovořili, je daná zákonem a je to pouze otázka jeho dodržování. Dalším kontrolním institutem je přece také kolaudace, která má svá pravidla a měla by vyžadovat i prověřovat přesnou realizaci projektu. Přiznám se však, že neznám z vlastní zkušenosti případ, kdy by se nějaká stavba nezkolaudovala.

 

DUDÁK: Přesuňme se zpátky k materiálům. Kdo z vás někdy řešil nějakou reklamaci na stavbě tak, že by uznal vadu materiálu. Stalo se to někomu z vás?

 

HRUŠKA: Pokud je to oprávněná reklamace, například vada materiálu, tak každý výrobce má jednoznačně zájem na tom, aby ji co nejdříve vyřešil náhradní dodávkou bez zbytečného rozruchu a negativního ohlasu. Pokud se rozhodne jít do soudního sporu, v němž rozhodují soudní znalci, zda chybu způsobila vada materiálu nebo vada práce, musí si být naprosto jistý.

 

ŠATNÝ: V 99 % se to bere ze začátku jako vada materiálu, protože stavební firma nepřipustí, že někde udělala chybu. To je opravdu tak jeden případ z deseti, který nesouvisí s materiálem. Navíc je to poměrně složitý dokazovací proces a ukazuje se, že materiál je v tom většinou nevinně.

 

VLK: Ne tak úplně, zřídka bývají příčinou i chyby v projektu.

 

Projektanti

DUDÁK: S tím souvisí další téma, které bych rád otevřel – normy. Dnes mezi projektanty platí jakási chiméra – normy jsou platné, ale ne závazné. Často jsem se s tím setkal dokonce na přednáškách pro projektanty. V normách se dnes jen málokdo vyzná, pár odborníků a normotvůrců se hrabe v tom, co je závazné díky vyhlášce a co je pouze doporučené. Mám kamaráda, který se věnuje tomu, že zájemcům prověřuje projekty RD z tepelně-technického hlediska. Pravidelně mi opakuje, že z několika desítek projektů, které viděl za posledních pár let, asi tři splnily platné technické normy. Vidím tedy další zdroj potíží – projektanta.

 

VLK: Co se týče normotvorby, je to spíš chaos než cokoliv systematického. Vůbec se nedivím, že projektanti normy neznají, protože nemají prostě šanci. To je totiž takové množství předpisů a takové množství informací, že snad ani není možné podle toho udělat projekt tak, aby nebyl konfliktní a nepřekážel něčemu jinému.

 

DUDÁK: Není to tak, že také třeba lékař má poměrně hodně pravidel, která musí dodržovat, ale když se „uřízne“, tak se prostě veze?

 

VETENGL: Moje generace – čtyřicet let a výš – vesměs vychází z toho, co se naučila na „čéesenkách“, na československých normách. Popravdě řečeno, po stránce technické tyto normy byly v pořádku, neměly chybu a dobře se podle nich dělalo a de facto se podle nich dělá dodneška.

Česká republika je ale od května součástí EU a platí taková praxe, že pokud v Evropě vyjde nějaká norma – výrobková nebo jakákoliv jiná – také my musíme tuto normu přijmout. Nejprve v originální verzi, ale do určité doby je nutné zajistit její překlad. Tenhle proces někdy může trvat až dva roky, takže u nás chaos v normách opravdu je. České normy byly například velice šikovně kategorizovány podle čísel, aby měl projektant schopnost se v nich vyznat. Evropské normy však žádná systematická čísla nemají. Když jsem se na to ptal, bylo mi sděleno, že je to podle toho, jak komu přijdou zrovna na stůl. Je to tedy záležitost, z níž se jen tak hodně rychle nedostaneme…

 

NOVOTNÁ: Myslím, že to projektanti skutečně nemají jednoduché, protože když se podíváme, kam se za posledních deset let dostaly stavební materiály, kolik je jich druhů a kolik je možností, jak stavět dům, je toho opravdu hodně. Když pominu ty, kteří dostali kulaté razítko před třiceti lety, stále se domnívají, že na střechu je nejlepší lepenka a nechtějí se dál vzdělávat. Nedomnívám se, že by si někdo nechal pro významnou stavbu vytvořit projekt tak, aby nebyl k realizaci. Opět se ale vrátím k rodinným domkům. Co potřebuje státní správa k tomu, aby schválila tyto stavby? To, že bude kostička namalovaná, a kde bude mít dům jaká okna. Žádné další – a zdaleka ne zanedbatelné – detaily ho už nezajímají. Tak zase vznikají problémy. Stavbu by měl hlídat stavební nebo technický dozor, ale podle čeho ji má vlastně hlídat? Velice snadno se stane, že vznikne třeba na střeše nějaký problém a řeší ho člověk se vzděláním nižším než ten vysokoškolák, který projekt maloval. A tento člověk, často nekvalifikovaný zahraniční dělník, má najednou rozhodovat, který materiál použít.

 

VLK: Vůbec by nebylo marné, kdyby existoval seznam povinných činností, které technický dozor musí na domě vykonat. Ať je to přítomnost u tlakové zkoušky topení nebo vody, kontrola parotěsnosti fólie pod střešním pláštěm atd. Každý by měl jistotu, že konstrukční prvky, které rozhodují o kvalitě stavby i bydlení, jsou v pořádku. Problém projektantů nespočívá v tom, že by se nechtěli vzdělávat. Problém je v tom, že opravdu těch předpisů je strašně moc a navíc jsou často protichůdné.

 

VETENGL: Jako výrobce dnes projektanty zásobujeme nejrůznějšími podklady, takže od nás dostávají dostatečné podklady, včetně detailů. Do určité míry tedy mají situaci v oblasti norem usnadněnou. Navíc to není pouze otázka projektantů. Na projektové dokumentaci z první republiky jsme obdivovali velké výkresy na velké domy, které se vešly na jeden formát A2. To je záležitost právě realizačních firem a případně i technického dozoru. Protože z pohledu stavebního řízení máte předložit půdorysy, řezy a pohledy. Detailní řešení dokumentace, původně prováděcí dokumentaci, si vytváří firma sama. U rodinných domků, stavěných soukromým investorem, se bohužel tato dokumentace nepoužívá.

 

ŠATNÝ: Existuje rozdíl mezi projektanty, kteří dělají sami celé stavby, a velkými projekčními kancelářemi, v nichž mají specialisty na jednotlivé oblasti, v jejichž problematice se orientují maximálně do hloubky a neustále absorbují nové poznatky. Naopak, někteří individuální projektanti používají stále vědomosti, které získali třeba před třiceti lety a které konkrétně aplikovali naposledy před patnácti lety.

 

Investoři

VLK: Já bych se rád začal také bavit o investorech. Ten, pokud si domluví se stavební firmou závazný termín, tak ho v podstatě může cokoliv dalšího přestat zajímat, například jakákoliv anomálie počasí. Prostě se termín za každou cenu dodrží. Stavební firma stojí před rozhodnutím: buď penále za nedodržení termínu, nebo reklamace za nedodržení stavební technologie. Investor si skutečně v mnoha případech stavební problémy způsobuje sám, protože ví, že dostane náhradu. Sice ji dostane neprávem, ale přesto. To se týká především technologických lhůt, teplot kolem nuly, atd. Myslím, že tam je hodně příčin v nekvalitě staveb, ale investorovi je to jedno. On obdrží pětiletou záruku, jinak tu práci nezadá, a v tom momentu v tom stavební firma lítá, ať chce, nebo nechce. A stavební dozor tam může psát co chce.

 

HRUŠKA: Realizační firmy vzhledem k tomu, jaká je konkurence, usilují dostat se na stavbu. Investor si tím pádem může v podstatě diktovat podmínky a určovat termíny. Realizační firma musí být natolik silná, aby věděla, co termínově dokáže zvládnout a co ne.

 

ANTL: Ocitl jsem se v situaci, kdy jsem byl vyzván jako dodavatel materiálu na fasádu, abych obhajoval stavební firmu, že v zimě tuto práci provádět nemůže. Investor – hotel v Karlových Varech – stál o to, aby se zapomnělo na termíny a na námitky, že to nejde. Chtěl práci dokončit za každou cenu a nutil nás, dodavatele, abychom dali garanci, že najdeme způsob, jak vše obejít a ošálit počasí, které je nevhodné pro aplikaci.

 

DUDÁK: Nastíním ale opačný problém malého investora, jenž si chce jednou za život postavit rodinný domeček. Koupí si architektonickou studii, na kterou dostane stavební povolení a předloží ji čtyřem realizačním firmám. Nechá nacenit projekt, který je nedokonalý, dostane čtyři nabídky a standardně si vybere tu nejnižší. Ve výsledku má ale stavbu postavenou později, míň kvalitní a za větší peníze, než měl v rozpočtu a plánu. Myslím, že to je takový klasický případ. Co takovému investorovi poradit?

 

ŠATNÝ: Investor má sice konečnou odpovědnost za to, co dostane, měli bychom mu však pomoci, aby neudělal chybu. To znamená i za pomoci médií a nás výrobců, protože nám jde také o to, aby bylo vše v pořádku. Prostě sestavit určitou kuchařku, zformulovat určitý postup, který musí absolvovat, aby se vyvaroval největších nebezpečí, která na něho číhají v průběhu celého procesu od projektu až k samotné realizaci. Aby prostě znal veškerá rizika, která hrozí.

 

Média

DUDÁK: Kdo by mu takovou kuchařku měl dát?

 

ŠATNÝ: Myslím si, že média.

 

ANTL: Když školíme lidi, snažíme se je probudit z letargie právě těmi odstrašujícími příklady. Ty jsou možná lepší, než je učit, že to mají dělat tak a tak. Právě tohle by mělo být v médiích.

 

VETENGL: Pokud jsem investor a hodlám stavět dům na padesát let z klasických materiálů, tak je totální chyba, když ho stavební firma postaví za tři měsíce. Výstavbu je třeba načasovat do příznivého období a rozhodně bych nespěchal na to, mít vše hotové za dva měsíce. To je asi základní věc, která se týká provádění stavby. Všechny typy technologických postupů vyžadují určité prostředí a stavba se, bohužel, nedělá jako automobil v montážní hale. Vyžaduje totiž i práci venku a vykonávají ji lidé, kteří manipulují s s mnohakilogramovými a metrákovými součástkami.

 

NOVOTNÁ: V časopisech, a především v těch odborných, by neměly být jenom reklamy a reklamní články, ale odborné nekomerční texty a rady.

 

ŠATNÝ: Je to například i otázka cechů nebo změny pohledu jednotlivých firem v propagaci svých výrobků. Někdy je třeba zapomenout na své jméno a snažit se propagovat nejsprávnější řešení. Hezký příklad, který jsem si přečetl včera v letadle, jsem získal z článku v časopisu Materiály pro stavbu o správném tmelení. Nevyzvedává žádnou firmu a poskytuje vyloženě správný a obecný návod, jak tmelit. Je to odborný článek, jaký vždy v médiích uvítám.

 

VLK: Za obsah inzerátu nezodpovídá ten, kdo ho tiskne, ale kdo ho zadává. Pokud je potřeba sdělit něco investorovi, tak ten obsah může být pro to použit.

Co by mohli udělat výrobci? Možná otevřeme nový business a za peníze budeme o stavbě rozhodovat sami. To je jedna z variant. Pokud investor bude tenhle požadavek mít, my mu tam přijedeme, ale stojí to nějaké peníze. Na druhé straně my mu budeme garantovat, že náš materiál zabudujeme správně.

 

VETENGL: Tak potom bych vás poprosil, abychom tuto službu nedělali zadarmo.

 

VLK: Samozřejmě, nemáme charitu v oboru podnikání. Všechno něco stojí. Pro každého investora by mělo platit jedno zásadní pravidlo: nekupuj si hotové projekty ani hotové studie! Nejdřív projektantovi řekni, jak chceš žít, pak ho přinuť, aby se šel podívat na pozemek a nastínil nějaké hmotové řešení, včetně světelného řešení. Teprve pak se můžeme bavit dál. To znamená, že když si koupím sebekrásnější projekt a posadím ho na úplně jinak otočenou parcelu, tak je to k ničemu. Existuje i druhá rada: když už si chceš nějakou stavební firmu vybrat, tak se jdi podívat alespoň na pět staveb, které postavila.

 

GOTTWALD: Mluvili jste o příkladech špatných realizací. Když se něco takového objeví v médiích, jedná se o opravdu těžce vybojované příspěvky. Obchodníci z firem to chápou jinak – jako negativní reklamu.

 

HRUŠKA: Když se vyskytne nějaký skutečně odstrašující příklad, mám obavu, aby se to nespojovalo s vadným výrobkem a nikoliv s tím, s čím by mělo – se špatnou realizací.

 

NOVOTNÁ: My se určité formě zveřejňování odstrašujících příkladů nebráníme. Když se například organizuje proškolování realizačních firem, tak podobné příklady ukazujeme.

 

ŠATNÝ: Mám pocit, že stavebních časopisů je na trhu hrozně noc. Různě se překrývají, takže ten čtenář má problém, který si vlastně vybrat, protože se obsahově až tolik neliší – snad jen v maličkostech. Všechny jsou však plné reklamy nebo PR článků. Postrádám víc pohledů nezávislých novinářů, kteří by o problematice psali objektivně a nebyli za to od někoho placeni.

 

VLK: Co by však mohla média udělat, když píšou odborný článek, je, že by ho poslala k určité autorizaci výrobcům, případně zástupcům jiných oborů ve stavebnictví, aby se podívali alespoň na základní fakta. Občas se totiž objeví články, obsahující naprosté technické, technologické nesmysly. Jedná se o autorské články, žádné PR. Je z nich vidět, že se novinář pustil do složitého tématu a zvládl ho hrozným způsobem. Obvyklý postup je takový, že autor si vytáhne pět nebo šest čísel nejrůznějších časopisů s podobnou tematikou a z toho vytvoří nový článek. Bohužel si přitom nevšimne, co tam je napsáno jako plus a co jako minus, a sečte to.

I teď se stává celkem běžně, že se vydává specializovaná publikace určitého směru, a její vydavatel nás požádá o autorizování alespoň těch hlavních věcí a požádá nás o názor. Tohle mi připadá velice rozumné, protože my se touto problematikou živíme a musíme jí rozumět.

 

A to je všechno, co jsme pro Vás z prvního Stavebního dialogu zaznamenali. Nicméně již klepe na dveře druhý díl, který bude věnován především problematice stavebního a územního řízení s důrazem na kompetence stavebních úřadů, které v prvním kole sklidili asi největší kritiku.

Venkov se vším všudy

 Pohled na jihozápadní průčelí domu s krytou terasou a s bazénem

 Použití lícových cihel na fasádě domu i ve zděných částech plotu je velmi působivé

 Sporák je v kuchyni umístěn uprostřed, vyvýšený pult nad ním vymyslela paní domu

 Schodišťová hala s dveřmi do obývacího pokoje. Na galerii vidíme opět lišty s výbojkami

 Všechny tři koupelny jsou zařízeny v podobném stylu, ale synova nemá tolik zdobných prvků

 Přízemí: 1)hala, 2)obývací pokoj, 3)kuchyň, 4)jídelna, 5)terasa, 6)chodba, 7)prádelna, 8)koupelna, 9)hobby, 10)garáž

 Podkroví: 1)hala s galerií, 2)koupelna, 3)lodžije, 4)ložnice, 5)pokoj pro hosty, 6)koupelna, 7)pokoj

Původně měli byt v paneláku na sídlišti. Stále častěji si však prodlužovali pobyt na chalupě vzdálené od města asi dvacet minut jízdy. „Nakonec jsme si řekli: ,Proč vlastně nežijeme na venkově?‘ A tak jsme začali shánět parcelu a pustili se do stavění,“ líčí nám paní domu.

 

Ale tak jednoduché to prý nebylo. Když jednou manželé viděli dům podle svých představ, oslovili architekta, který ho navrhoval. Rozhovory o podobě budoucího domova se však míjely účinkem – architekt nebral na požadavky investorů vůbec zřetel a neustále jim vnucoval své názory. Nakonec se s jeho vizemi o velkých halách a věžičkách rozloučili.

 

Později ženu zaujala na stránkách našeho časopisu realizovaná stavba od projektového ateliéru Villa. Po krátké domluvě se rozběhly důkladné konzultace. „Dostali jsme se do těch nejlepších rukou,“ říká o přístupu architekta Jiřího Houši paní domu.

 

Prostor, prostor, prostor

Dům je zasazen do horní části mírně převýšené parcely k jejímu severovýchodnímu rohu. V něm je umístěno kryté stání pro dvě vozidla. Na této straně domu najdeme garáž a technické zázemí domácnosti. Je tam menší koupelna se sprchou a toaletou, prádelna a místnost pro hobby. Kotelna je důmyslně vměstnána do vestavěné skříně v chodbě, ze které se vchází do velké obývací místnosti.

 

Povšimněme si nyní toho, jak je tento hlavní společenský prostor v přízemí domu řešen. Rozčleňuje ho pětistěnná příčka haly – jižnější polovina salonu je tak rozdělena na třetiny.

 

Nejblíže technickému zázemí a příchodu od garáže je kuchyň. Její okno v mělkém arkýři ústí na krytou terasu, a tak jím neproniká přímé slunce. Kuchyň od jídelny odděluje barový pult, pilíř a u stropu přiznaný překlad.

 

Na opačném konci obývacího pokoje vytváří těleso haly druhý výklenek. V něm je umístněno posezení s krbem, které architekt zvýraznil snížením podlahy o 30 centimetrů. V této části se celý prostor salonu otevírá velkými francouzskými okny na stíněnou část terasy. Předěl mezi ní a bazénem tvoří tři pilíře podepírající velký přesah střechy, do které je zapuštěna podkrovní lodžie.

 

Soužití životních stylů

Soukromé místnosti tříčlenné rodiny jsou soustředěny v podkroví, kam z haly stoupá točité schodiště, na něž dopadá světlo vikýřovým oknem. Velká koupelna sousedí s manželskou ložnicí, ale je přístupná jen přes galerii haly a přes střešní lodžii – to s ohledem na případné hosty, pro něž je zde přichystána pohodlná ložnice. Druhou lodžii s velkými francouzskými okny nalezneme v pokoji dospělého syna, který má k dispozici také vlastní ložnici a koupelnu. Všechny tyto tři místnosti jsou propojeny dveřmi. Objekt tedy může s menšími úpravami fungovat jako dvougenerační dům.

 

Mladý muž si pokoj a ložnici zařídil nábytkem, který svým designem sleduje současné trendy. A tak se v zařízení domu uplatňuje konzervativní i modernistický duch, aniž by to bylo interiéru nějak na škodu. Uvědomujeme si zde osvědčenou zásadu, že architektonicky dobře pojatá stavba s neutrálními stylovými prvky umožňuje svým obyvatelům zařídit si domov tak, aby se v něm cítili co nejlépe.

 

Technické údaje:

dispozice: 5 + kk

podlahová plocha: 401 m2

základy: monolitické pasy z prostého betonu

nosné konstrukce: obvodové a vnitřní nosné zdivo a nadezdívky z keramických bloků Porotherm, tepelná izolace minerální vlnou ROTAFLEX, vnější vrstva z lícového zdiva KLINKER (z něho vyzděny i venkovní pilíře); vnitřní omítky dvouvrstvé vápenné štukové, pod obklady cementové

příčky podkroví a vyzdívky vikýřů: příčkovky a tvárnice YTONG

strop: železobetonová monolitická deska

konstrukce střechy: krov dřevěný tesařský (vaznice, nárožní krokve a sloupky z ocelových prvků), glazovaná keramická krytina TONDACH

podkroví: šikmé a vodorovné podhledy ze sádrokartonu, tepelná izolace rohožemi ROTAFLEX, parotěsná zábrana

podlahy: keramická dlažba, plovoucí s parketovými panely

okna, balkonové dveře: atypické plastové, dvojsklo DITHERM; vchodové a vnitřní dveře dřevěné; střešní okna dřevěná

vytápění: teplovodní, deskové radiátory, plynový turbokotel; krb s krbovou vložkou

stavební náklady: asi 7 milionů korun

 

Kontakty:

Villa – projektový ateliér, s. r. o., Kloknerova 1/1245, 148 00 Praha 11

tel./fax: 267 914 104

e-mail: villa_sro@centrum.cz

 

text: Ondřej Vaněček

foto: Robert Virt
zdroj: Můj dům 8/2003

Od kejhání k digitálnímu pípání

 Vnější konstrukce klasicky uměřená. Zvonění hlasité, určené spíše pro služku než paní domu. Zn. Hamburg, Německo, kolem 1915 (plech a chrom), cena 3 600 Kč

 Budík zn. Lenzkirch, Německo, kolem 1910 (dřevo), cena 4 900 Kč

 Přenosný budík, Německo, kolem 1925 (plech a chrom), cena 1 450 Kč

 Tato firma vyráběla ve třicátých letech budíky ve stylu art deco. Zn. Mauthe, Německo, 1930 (lakovaný plech), cena 650 Kč

 Budík zn. Kienzle, Německo, 1925 (plech), cena 950 Kč

 Symbol německého výrobce Kienzle - Kruhový tvar s vrchním zvoněním do zvonu. Budík zn. Kienzle, 1920 (plech a chrom), cena 700 Kč

 Cestovní budíky patřily do standardní výbavy každého obchodního zástupce. Zn. Ch. Suchy & fils, Prague, 1930 (plech a kůže), cena 1 000 Kč

 Cestovní budíky patřily do standardní výbavy každého obchodního zástupce. Zn. Ch. Suchy & fils, Prague, 1930 (plech a kůže), cena 1 000 Kč

 Cestovní budíky patřily do standardní výbavy každého obchodního zástupce. Zn. Ch. Suchy & fils, Prague, 1930 (plech a kůže), cena 1 000 Kč

 Cestovní budík, Francie, 1890 (mosaz), cena 19 500 Kč

 Bicí mechanika je ukryta do zadního pláště a budík vydává diskrétně cinkavý zvuk. Zn. Hamburg, Německo, 1930 (plech), cena 800 Kč

Pokrok je doslova spjat s precizností měření času. Zaniklo troubení stráží ponocných i ohlašování poledne dělovým výstřelem. Hodinové stroje z kostelních a radničních věží sestoupily dolů k lidem. Zprvu v kapesní formě a poté na ruku, čímž se měření času stalo bezprostředním. A zároveň jsme si do ložnic vpustili agresora. Budík se zde zjevuje v drnčivé nebo pípavé podobě a konstruktéři s psychology si lámou hlavu, jak zpříjemnit nepříjemné. Budík totiž volá k povinnostem, které mají rozličný charakter. Radostně zní zvonění, abychom nezmeškali odlet na Havaj, hloupě, když nás do hodiny očekává protivný šéf. Vstávat však musíme, neboť žijeme v době kdy „time is money“. Ostatně něžnému slovu budíček odpovídá  nekompromisní anglické alarm clock.

 

Za vpádů Galů do Říma začátkem 4. století před n. l. posvátné husy zachránily Kapitol před přepadením tím, že kejháním a pleskotem křídel probudily spící Římany. Na paměť a snad z vděčnosti byly chovány na Kapitolu. To ovšem labužnickým Římanům nevadilo, aby je nevyhledávali pro jejich játra. Až do vynálezu a zdokonalení mechanických hodin koncem 13. století to byly sluneční hodiny na různém stupni dokonalosti, které městské komunitě poskytovaly informaci o denním cyklu. Zprávu ohlašoval troubením nebo hlasem zřízenec a tak se Římané pravidelně dovídali od konzulova hlásného: „Je poledne!“ (Meridies est!)  Podobně jako dnes je všeobecně proklínáno ranní drnčení budíku, i tehdy vyvolávalo narušení osobního životního rytmu mručivý nesouhlas. V jedné Plautově komedii (3. st. před n. l.) proklíná břichopas  nové rozdělení času i vynálezce slunečních hodin proto, že mu dříve stačil žaludek udávat čas, a teď dostává jíst, teprve když podle slunečních hodin nadejde čas k jídlu.

 

Přesné měření času lidstvo dlouho nezajímalo. Rolníci dobře věděli, že východem slunce nastává pro ně další den plný práce a starostí, který končí teprve západem. Uplynula tisíciletí, než začali pociťovat potřebu řešit otázku rozdělení dne. S vývojem civilizace jako by se čas zrychloval a Jitřenky a Večernice přešly do poezie. Dělení časové osy nabývalo na potřebnosti a denní předěly bylo nutno vymezit specifickými signály.

 

Když nebylo možno určit přesný čas  podle postavení slunce, určoval se podle toho, kolik uhořelo loučí, svíčky nebo loje. Mniši se např. orientovali podle množství přečtených stran posvátných knih, neboť pro každou denní a noční dobu existovaly zvláštní modlitby. Problémy se sluncem zrušil počátkem středověku vynález mechanických hodin, jejichž vývoj  trval více než 600 let. Hlavním přínosem mechanických hodin  již v období jejich raného vývoje byla univerzálnost jejich použití, nezávislost na slunečním svitu, klimatických podmínkách a hlavně možnost nepřetržitého měření neomezeně dlouhých časových intervalů.

 

Teprve po vynálezu mechanických hodin se od 14. a 15. století objevily na radnicích věžní hodiny. Ty ovšem sloužily městskému obyvatelstvu, kdežto venkov se stále řídil oním biblickým „až kohout zakokrhá“. Pro většinu obyvatelstva ve středověku však zůstával hlavní časovou orientací v denních dobách zvuk kostelních  zvonů. Rozlišovalo se vyzvánění nejenom k modlitbám, ale i vyzvánění k žatvě, k hašení požáru apod. Všechen život se řídil zvukem zvonů a ještě dlouho po středověku lidé zaznamenávali čas  převážně po zvuku, ne vizuálně. Dokonce existovaly přesýpací hodiny, které se po vyprázdnění ozývaly zvonivým zvukem.

 

Do domácností se hodiny s akustickým signálem dostaly teprve díky norimberskému zámečníkovi a hodináři Peteru Henleinovi. V roce 1510 sestrojil přenosné hodiny poháněné ocelovým pérem a o několik desetiletí později již byly vybaveny bicím mechanismem. Objevovaly se ve stolní nebo nástěnné podobě a podle nastavení odbíjely třeba každou celou hodinu.

 

Bicí zvonkové mechanismy se od 17. století vyznačovaly složitým uspořádáním. Často se kombinovaly s hracími stroji nebo kinematickými figurálními prvky, které do interiérových hodin pronikly z orlojů a městských věžních hodin.

 

Vývojovou paralelou k městskému hodinářství se od 2. poloviny 18. století  stalo hodinářství vesnické, které pracovalo se dřevem jako hlavním stavebním materiálem. Toto období vrcholící na přelomu 18. a 19. století bylo poznamenáno koncepcí německého  lidového hodinář- ství v jihoněmeckém Schwarzwaldu. Vznikaly obrazové hrací či píšťalové hodiny a mezi nimi kralovaly proslulé švarcvaldské kukačky. Druhá polovina 19. století učinila rázný konec libě znějícím zvonkohrám domácích hodin. Během průmyslové revoluce se změnily požadavky na pracovní rytmus a logicky se zdokonalily i bicí hodiny, kterým se začalo říkat budík.  Celé městské aglomerace vstávaly ve stejnou hodinu a tu neodbíjely věžní hodiny, ale domácí hodiny s nastaveným časem. Nevyzváněly ani na žatvu, ani neohlašovaly čas pikniku, ale jejich funkcí bylo přerušit spánek a volat k povinnostem.

 

Sigmund Freud dokonce prohlásil, že „budík je kat našich snů“. V české literatuře je tato situace vyjadřována jemněji. Autoři Ottova slovníku naučného totiž uvádějí, že „budíček je také ranní hudba, oznamující počátek nějaké městské slavnosti“.  Dětské pohádky jsou ovšem stejně nekompromisní jako doktor Freud: „Zazvonil zvonec a pohádky je konec.“

 

Kontakt:

VÁCLAV MATOUŠ – STAROŽITNÉ HODINY, Mikulandská 10, Praha 1,

tel.: 224 930 172

 

text: Karel Holub (autor je historik umění)

foto: Oto Pajer
zdroj: Moderní byt 8/2003

Návrat k přírodě

 Na zápraží se vychází francouzským oknem

 Část garážového stání byla využita pro přístavbu zádveří a kotelny

 Koupelna respektuje rustikální pojetí interiérů

 Schodiště do podkroví s průhledem do obývací části místnosti s krbem

 Příklad půdorysů

Mladý pár měl o způsobu, jakým chce bydlet, jasné představy. Ty vznikaly ještě v panelovém bytě rodného příhraničního města. Toužili po originální roubené chalupě obklopené zelení. Hledali ji po blízkém venkově. Nakonec ale zjistili, že by je rekonstrukce staré dřevěnice přišla stejně draho jako nový dům. Pátrali tedy po vhodné podobě dřevěné novostavby. A jednou uviděli dřevěnici zářící novotou. Od té chvíle už nechtěli nic jiného. Dozvěděli se, že dům vybudovala valašskomeziříčská stavební společnost Reno. Návštěva vzorového domu je v rozhodnutí utvrdila. Nemohli odolat tradičnímu roubenému domu českého venkova, jehož interiér přitom poskytne veškerý komfort moderního bydlení, a to ještě podle vlastních představ.

 

Srubový dům u lesa

Sen mladého páru o bydlení je dnes z podstatné části splněn – dům, který vychází z typového projektu Javorník, už stojí. Je usazen v lučinatém svahu pod lesem na kraji města na konci tiché čtvrti. Nabízí se odtud výhled do dalekého kraje.

 

Stavbu mladý pár financoval hypotékou a stavebním spořením. Prodali byt a nakoupili dřevo, které vyrostlo v okolních horách. Předmětem dodávky od společnosti Reno byla hrubá stavba s krovem, která vyrostla na vlastní připravené základové desce z betonu. Pak stavebníci dům postupně dokončovali. Okna, krytinu a další prvky a materiály si pořizovali sami ze svých zdrojů. Na specializované práce si najímali místní řemeslníky.

 

Najít vlastní tempo

Vnitřní dispozice jsou řešeny podle vize stavebníků. Většinu přízemí domu zabírá velký obytný prostor, na který navazuje otevřený kuchyňský kout. Předěl mezi oběma funkčními částmi místnosti tvoří krb s vložkou, který zajišťuje teplovzdušné vytápění podkroví. Stěny světnice jsou obloženy borovicovými palubkami, podobně jako trámový strop. Převahu dřeva majitelé poněkud vyvážili bílými plochami sádrokartonu v předsíni, v kuchyni, u schodiště a v podkroví.

 

Tam se nalézá komfortní koupelna a ložnice, která nyní zčásti slouží také jako domácí kancelář. Samostatnou pracovnu a další místnosti majitelé zatím svépomocně systematicky budují ve zbývajících podstřešních prostorách.

 

Součástí domu je také přístavba garážového přístřešku. Původně byl celý otevřený. Ale protože rozměry předsíňky v domě se ukázaly jako nedostatečné, využila se polovina prostoru pod přístřeškem na dostavbu dvou dalších místností – prostorného zádveří a kotelny. Přednost prostě musí dostat to, co je pro chod domácnosti důležitější.

 

Obklopeni životem

Způsobů, jak žít ve spojení s přírodou, je mnoho. Majitelé domu Javorník jich mají hned několik. Po vkusně upraveném pozemku s jezírkem pobíhají dva velcí psi – jeden je spíš vítací, druhý však opravdu hlídá. V rozměrné kleci v obývacím pokoji zase povykuje velký pestrý papoušek. Na svažité louce vyrůstá salaš. Nebude to však žádná atrapa. O ovce se zvonci na krku se bude majitelům starat soused, který má zkušenosti s vlastním chovem.

 

S životem v přírodě svým způsobem souvisí i jedna zajímavá okolnost stavby domu – až neuvěřitelně pestrá kolekce jmen řemeslníků. Mají však jedno společné. Okna a schody realizovala jablonecká truhlářská firma Hroch, střechu dokončoval pan Vorlíček, strop obkládal pan Beran, pan Ježek dělal koupelnu, dlažby, sádrokartony a komín, firma pana Raka stavěla krb.

 

Ještě pozoruhodnější však je přístup majitelů k rodným horám. Vysadili spolu padesát smrků. „Chtěli jsme lesu to dřevo vrátit,“ vysvětluje mladá žena.

 

Technické údaje:

Dispozice: 5 + kk

Zastavěná plocha: 119,9 m2

Obestavěný prostor: 751,3 m3

Nosné stěny: masivní roubené smrkové trámy 160 x 240 mm spojené v rozích „na rybinu“; samonosná vnitřní předstěna s palubkovým obkladem 15 mm kryje izolaci Orsil 120 mm

Štítové stěny: sloupková konstrukce ze smrkových fošen 50 x 140 mm, izolace deskami Orsik 140 mm, vnitřní záklop z palubkového obkladu; venkovní záklop fošnami 24 mm, zdobený laťkováním

Vnitřní příčky: středová nosná stěna z masivních roubených trámů 160 x 240 mm; nenosné příčky s rámovou konstrukcí ze sloupků 60 x 60 mm, izolace Orsin 60 mm, povrchová úprava

Stropní konstrukce: na masivních smrkových trámech 180 x 240 mm podepřených středovým trámem 160 x 300 mm uloženy fošny 30 mm „na přeložení“; pod betonovým potěrem se sítí 40 mm kročejová izolace Orsil 30 mm

Zastřešení: konstrukce krovu hambálková, betonové tašky, izolace Orsik 180 mm, obklad stěn palubkami či sádrokartonem

Vytápění: teplovodní podlahové, radiátory, plynový kotel, krb

Způsob dodávky: jako hrubá stavba

 

Kontakty:

Reno, spol. s r. o., Hranická 93, 757 01 Valašské Meziříčí

tel.: 571 679 111, fax: 571 679 212

e-mail: drevostavby@reno.cz, www.reno.cz

 

text: Ondřej Vaněček

foto: Robert Virt
zdroj: Můj dům 8/2003

Jídelna – samozřejmá součást bytu


 Stohovatelné židle z řady Diva CS/184 se prodávají v několika odstínech dřeva za cenu od 3 427 Kč. Stůl Slide (oboje CALLIGARIS) pro 8 nebo 10 stolujících, koupíte ho za 47 031 Kč, AMBER INTERIÉR

 Skládací a stohovatelné židle Minox (5 711 Kč) efektně kombinují chrom s plastem.Stůl Halt (oboje CALLIGARIS), AMBER INTERIER

 Židle Cicladi ladí se stolem Balet kombinujícím stejný kov se sklem. židli koupíte za 8 938 Kč, stůl za 19 172 Kč. Vyrábí CALLIGARIS, prodává AMBER INTERIÉR

 Stůl 23 900 Kč, židle od 4 000 Kč, CORRECT INTERIOR

 V menších bytech se osvědčí skládací židle Olivia (od 2 657 Kč) se skládacím stolem Quadro (oboje CALLIGARIS) za 3 735 Kč, AMBER INTERIER

 Červená stínítka světel zajistí, že se z bílé stává křehká barva určující charakter interiéru, stůl 14 990 Kč, židle 2 990 Kč/ks, IKEA

 Stůl 25 000 Kč, židle od 4 000 Kč, CORRECT INTERIOR

 Stůl 4 990 Kč, židle 1 690 Kč/ks bez sedáku, IKEA

 Jídelní stůl bývá často umístěn do obývacího pokoje. V takovém případě je nutné, aby design stolu a židlí vyhovoval stávajícímu zařízení bytu. Stůl 22 000 Kč, židle 6 000 Kč, CORRECT INTERIOR

Zbudování samostatné místnosti předpokládá dostatečný prostor nejen co do počtu čtverečních metrů, ale také v souvislosti s bezproblémovou obsluhou. Populárním řešením je tzv. otevřený prostor, kdy se z obývacího pokoje, jídelny a kuchyně stává jedna velká místnost s půdorysem ve tvaru písmena „L“.

 

Písmeno „L“

Kratší rameno písmene „L“ může být prostor pro kuchyň, která přechází do jídelny. Vertikální část písmene představuje obývací pokoj. Kuchyň tedy sousedí s jídelnou, která je oddělena klasickou příčkou, nejčastěji sádrokartonovou, nebo barem, pultem atp. Jídelna pak leží vedle obývacího pokoje a jejich vzájemná hranice je vytvořena např. nízkou příčkou do výše cca 1 m. Velmi elegantním řešením je použití posuvných dveří, které mohou místnosti oddělit, nebo při velké návštěvě naopak spojit a vytvořit tak velkorysou společenskou místnost s jídelním koutem. Pokud to situace dovolí, je dobré zpřístupnit kuchyň samostatně, aby hospodyně mohla nerušeně připravovat pokrmy a nenosit potraviny ke zpracování přes obývací pokoj.

 

Početní převaha

Samostatná jídelna by měla splňovat několik elementárních pravidel, která z ní udělají místnost vhodnou k základnímu společenskému obřadu, kterým příjem potravy bezesporu je. Jako příklad může posloužit tří až čtyřčlenná rodina, žijící běžným společenským životem. To znamená, že případná návštěva nebude ve svém počtu vytvářet nikdy početní převahu nad domácími, a tak se u stolu běžně nesetká více než 6, maximálně 8 lidí.

 

Samostatná jídelna

Pro náš příklad bude nejlépe, použijeme-li rozkládací stůl, který je za normálního provozu složený a který nabízí dostačující plochu pro čtyři strávníky, tedy zhruba 90 x 80 cm. Je nutné počítat minimálně s 1,2 m navíc ke každé straně stolu. Minimální plocha jídelny pak vychází na cca 11 m , kterou však musíme rozšířit o prostor pro rozložení stolu, a ponechat alespoň 80 cm na průchod jídelnou z kuchyně do pokoje. Výsledná plocha pohodlné jídelny pro 4 až 8 lidí je pak cca 16 m 

 

V obývacím pokoji a kuchyni

Pokud nezbývá pro jídelnu samostatná místnost, může být součástí obývacího pokoje, kde se vytvoří jakýsi jídelní kout. Druhá, velmi častá varianta je umístění jídelního stolu přímo do kuchyně. Zde je ale nutné počítat s tím, že kuchyň zůstává především pracovní místností, kde se tepelně i jinak upravují potraviny, manipuluje se s nádobím a užívá spousta přístrojů, jež vyžadují dostatek prostoru pro svou snadnou obsluhu.

 

Nechte si poradit

– Posuvné dveře zlepšují variabilitu prostoru.

– Jídelna se stolem pro 4 osoby potřebuje prostor 11 m , rozkládací stůl pro 8 lidí už 16 m 

– Pro návštěvu čtyřčlenné rodiny podle tzv. pravidla přesilovky stačí stůl s 8 místy

 

Kontakty:

AMBER INTERIÉR, Vinohradská 48, Praha 2, 

tel.: 224 253 487, tel./fax: 222 516 823, fax: 296 325 017;

Jungmannova 30/748, Praha 1, 

tel./fax: 224 947 620, 224 947 622,

www.amber.cz

CORRECT INTERIOR, Řásnovka 12, Praha 1, 

tel.: 224 826 645, fax: 224 826 650;

V Jámě 3, Praha 1, 

tel.: 224 162 056-57, fax: 224 162 058;

Příkop 4, budova IBC, Brno,

tel.: 545 176 231;

Hypernova – Nisa center, České mládeže 456, Liberec 23, 

tel./fax: 485 132 528;

IKEA, Shopping Park Praha, Skandinávská 1, Praha 5, 

tel.: 251 610 110;

Shopping Park Brno, Skandinávská 4, Dolní Heršpice, Brno,

tel.: 543 539 111;

Shopping Park Ostrava, Rudná 110, Ostrava–Zábřeh,

tel.: 596 783 462;

www.ikea.cz

 

text: Petr Haas

foto: archiv
zdroj: Svět Kuchyní 3/2003

PARTNEŘI WEBU

MDKK MUJDUM STAVBAWEB IMATERIALY RODINNYDOM BMONOE
Copyright © BUSINESS MEDIA ONE, s. r. o. 2006–2025