Jaké mají přednosti? Proč místo nich nevolit klasickou hi-fi soupravu? Především nabízejí kompaktnost tvaru. Jsou sice přenosné, ale málokdo by se s nimi nosil ven — snad ještě tak pár metrů na zahradu. Objevily se dokonce takové, jimž chybí napájení bateriemi, takže je konstruktéři celoživotně připoutali k životodárné síle zásuvky. Nový vzhled Změna stylu Žije se dynamicky a rychle. Vláčet s sebou několik kilogramů tištěných spojů a drátů v elegantním obalu je pro mnohé nepřijatelné. Mít však doma něco přenosného, co hraje, a dokonce kvalitně, má své výhody. Někdy bývá praktické přenést si „hudbu“ z pokoje do pokoje a postavit si ji… třeba na podlahu. Z pláží „plážáky“ mizí. Hlasitá melodie lidi ruší. Polehávající osmahlá těla chtějí být více ve střehu. Co kdyby někdo zavolal? Hudbu nahradila fistule mobilních telefonů. CO ZNAMENÁ: Basreflexové reproduktory DBFB Digitální tuner Dolby B Incredible Surround Mega Bass RDS Super Woofer Text: Petr Tschakert, Foto: Archiv Kontakty: |
Blog
Domy Davida Vávry
V mládí tě ovlivnil mimo jiné i architekt Jan Kaplický. Čím?
Je mi blízký svým přístupem, i když přiznám, že jeho poslední tvorbu příliš neznám. Ale právě on ve mně zlomil hranice architektury. Díky němu jsem zjistil, že hranice je nesmysl ve všem. Člověk s upřímným srdcem může udělat cokoli, takže dům může být všelijaký. Tvar a tvář architektury je libovolná a subjektivní. Jde vlastně o to, aby budova vystihovala podstatu, kterou má, a klienta, který si ji přeje. K tomu názoru mi pomohl právě Kaplický svou přednáškou, v níž ukázal dům bramboru, i když s některými jeho myšlenkami jinak absolutně nesouhlasím. Například říká, že domy by měly být spotřebními věcmi jako auta, která vyjadřují okamžitý design, módu a technické potřeby člověka. Myslím, že dům je trvalá věc a měla by mít delší život, než je doba opotřebení auta. Současně si ale jeho názoru vážím a respektuji ho. Jsem ale jiný.
Pro tvou práci tedy není podstatný výchozí výrok, že nikde není psáno, jak má vypadat dům?
Ten výrok se mi samozřejmě líbí, ale myslím, že jsem konzervativnější. Vlastně — když mě napadne, že má být všechno jinak, tak ať je to jinak. Neberu jako dogma, že dům má mít dole suterén a nahoře podkroví, ať je to třeba naopak.
Jaká je tvoje představa ideálního domu?
Nemůže být ideální představa domu. To by mě ani nebavilo. Dům je vždycky pro někoho. Nemohu si jen tak rozmařile rozhazovat peníze a stavět nějaké vzdušné zámky. Pro mě je nejcennější právě skutečnost, že někdo dům chce. Má na něj určité peníze a určitý pozemek. Omezující danosti jsou v mé práci nejkrásnější. Do nich teprve vstupuje subjekt osobního cítění proporcí, materiálů a barev. A pak začíná určitý smysluplný boj s klientem o podobu jeho domu. Někdy se ale všechno naopak odehrává v harmonii.
Neměl jsi někdy chuť zbourat dům, ve kterém ses narodil, a postavit ový?
Víc než architektonických prvků domu si vážím lidsky prožitých prvků. Takže taková hala, která není až tak dobře zateplená, je pro mě silnější než architektonicky dobře vymyšlená hala nová. Lidský faktor je víc než architektura, on nakonec lidský faktor je také architektura. Zbourat dům, ve kterém jsem prožil víc než čtyřicet let, mě rozhodně nenapadlo. Spíš jen nastavět podle různých potřeb, které jsem měl. Během let jsem stejně zjistil, že všechno vyřešil čas, když moji prarodiče a rodiče umírali, takže ta potřeba prostoru není už zase taková.
Jak se vlastně bydlí sklepákovi tam, kde se zrodilo divadlo Sklep?
Asi bych k tomu místu měl mít větší pietu, měl bych si ho hýčkat. Ne. Stalo se obyčejným skladištěm s nánosy neuvěřitelných věcí, které tam jsou. Sklípek je tak zaplněný, že tam ty obrysy jsou velice těžko čitelné. Ale lze se jich po odhalení určitých krabic jednou dopátrat. Jsou tam šlápoty, které jsme udělali s Milanem Šteindlerem v roce 1971, rozvod Zdeňka Karase, kusy scény z roku 1976 a další.
Vraťme se k architektuře. Nakolik musíš slevovat ze svých představ, když realizuješ stavby na zakázku, a co tě nejvíc štve?
Námi realizované domy jsou asi z devadesáti procent pro kamarády. A myslím, že dopadly mnohdy lépe, než jsme i zamýšleli, neboť se jim majitelé věnovali s takovou péčí, že se nakonec rozhodli třeba i pro dražší řešení. Když byly slevy, nebyly vlastně tak tragické. Nebránil jsem se ani tomu, že jsme některé domy dělali třeba na patnáctkrát. Pokud jsou názory klientů racionální a v rámci fungování jejich rodiny přinášejí lepší řešení, samozřejmě ustupuji a v daném kontextu přicházím na to, že jejich názor je rozumnější. Nejde o kompromis, ale o vyjádření kvality, jejich kvality.
V krychli, která nabízí čistý prostor a světlo, neumí podle tebe žít každý. Vyhovuje lidem, kteří žijí naplno. Co je ideální pro zbývající většinu lidí?
Většině lidí je daný určitý romantismus. Úplně jednoduché tvary mohou totiž působit na někoho až jako fašismus. I když jde třeba o silný barák, nemůže v něm být. Já se také řadím mezi romantiky, ale jak stárnu, vyhledávám stále abstrahovanější tvary, a čím jsou jednodušší a přesnější, tím jsou mi bližší.
Máš rád domy, které lze popsat jednou větou. Jak bys popsal ty své?
Když vyberu realizace z posledního roku, je mezi nimi například „Parník“ v Hodkovičkách, vila „Jako by byla před sto lety“ v Černošicích a činžovní vila „Mezi Paříží a Pikovicemi“ v Dobřichovicích.
Tak začneme třeba „Parníkem“…
Dům v Hodkovičkách je prostě jasný parník, vůbec není o čem diskutovat. A abychom to podtrhli, má nahoře kapitánský můstek a zábradlí jako vlny. Není to samozřejmě samoúčelné. Když spočítáme i sklípek a garáž, má budova sedm pater, což je u normálního domku magořina. Protože tam je strmý vzestupný terén, je to logické. Majitel se s námi ztotožnil a my jsme mu říkali, že až bude sedět na můstku, stačí zařadit rychlost a ujet s parníkem někam do kraje. Stavba je trochu do techna, má jednoduchý půdorys, patra jsou propojená bočním schodištěm a půdorys vyššího patra je vždy přesně v polovině patra pod ním. Schody osvětlují až mondrianovsky rozmístěná okénka, za okny jsou další okna… Je v tom i romantismus, nechybí tu samozřejmě průhledy na stromy, ryby i želvy. Majitelé měli například rádi chorvatskou pláž, tak si přivezli kameny, zalili je do betonu v koupelně a pod ně se položilo vytápění, ráno si tu masírují nohy…
Čím je mimořádná vila v Dobřichovicích?
Už tím, že její dva majitelé mají společnou ještě chalupu a firmu. Je to téměř neuvěřitelné, protože jak to mohou přežít? Ve vile jsme navíc vytvořili i společné prostory — pro vinárnu, stolní tenis, na zahradě se buduje volejbalové hřiště a altán. Jde o dům, ve kterém spolu lidé komunikují. Činžovní vila ze začátku století byla v 60. letech značně zdevastovaná, vertikální okna přezděná na horizontální apod. My jsme jim nechali šířku a zvedli je do původní výše, dělením pak vznikla proporčně krásná velká okna. Dům měl naznačené rizality, které jsme natáhli hodně nahoru a dostavěli jsme tam dva mezonetové byty v podkroví. Dnes je z toho dominantní, předměstská a nepřehlédnutelná činžovní vila. Je tu balkon, který by správně neměl být, protože dům je osově dělený. Jeden z majitelů ale celý život toužil mít balkon, kde by mohl snídat. Měl jsem pro to pochopení a nakonec myslím, že trocha asymetrie stavbě dodala vzrušení.
Vila v Černošicích vypadá opravdu jako před sto lety…
Tenhle dům vznikal ze dvanácti variant. Původně tam byla chata s velmi šikmou střechou, kterou majitel nechtěl zbořit, protože na ní sám dělal. Pak jsme stejnou šikmici přistavěli i z druhé strany a vytvořili křídla motýla. Další verzí byl dům s rovnou střechou. Neustále se všechno měnilo. Stavební pozemek byl ale přitom jasně daný. Byl tam už vybudovaný bazén, vzrostlý ořech, vistárie, ovocné stromy… To vždy respektujeme. Z daností nakonec vyplynulo, že stavba je do písmene L. Hlavní obytný prostor pak má tedy jako dominantu krbový komín, kolem něhož se vše kloubově otáčí. Protože máme rádi trochu odžitý materiál, který vypovídá o určité době a voní minulostí, použili jsme zde až plečnikovské kombinace kamene a cihel. Dnes je to vlastně konzervativní dům v kombinaci s moderními prvky, které vůbec nevadí.
V čem v sobě nesou poselství současnosti?
Třeba už jenom v tom, že nejsou stavěné jako před sto lety, protože jsou například z hliníku. Je tam nějaká zkušenost, architektonické znalosti konce 20. století.
Také divadlo Sklep potřebovalo nějaký, byť v době zrodu vskutku stísněný sklepní prostor. Architektura opravdu tak dominuje všemu ostatnímu?
Architektura je samozřejmě královna, prostor, ve kterém musíš být, i když nechceš. A vznik Sklepa je hezkým příměrem. Měly by se pro ni v rámci možností používat nejjednodušší, nebo spíš nejlogičtější prostředky. My jsme tehdy položili na zem kredenc, protože byla nejširším nábytkem, který byl k dispozici. Byla přesně od rohu do rohu a jako jediná mohla být pódiem. Takže nápad s kredencí byl geniální a navíc jsme ani jinou možnost neměli. Je příkladem toho, jak vytvářet domy. Chceš hrát divadlo, najdeš si kredenc a můžeš hrát. Chceš stavět dům, dobře. Nevadí ti, že stavíš třeba z hromady písku, kterou máš na zahradě, nebo z lesa, který jsi dostal v restituci, dobře. Tak bude dům holt dřevěný, nevadí, výborně. Když tu přirozenost člověk neznásilňuje, ona mu strašně pomáhá. Vím, že interiéry domů, na nichž se šetřilo, jsou ve srovnání s těmi, kde se nepatřičně utrácelo, mnohem výraznější. Amorálnost, která určitě byla v přehnaných zbytečnostech, najednou požrala věc samu.
Špatný dům nemůžeš odložit jako špatnou knihu. Právě tu špatnou knihu stejně jako špatný dům může ovšem mnoho lidí považovat za vynikající. Co s tím?
V rámci svých omezených možností bojovat, nerozmnožovat nevkus a snažit se lidi přesvědčovat o vkusu. Přesvědčovat, aby se lidé snažili udělat dům, ve kterém se bude v první řadě dobře bydlet, a zároveň dům, který bude okolí vyprávět něco pozitivního o naší době. Harmonie se nedá popsat jedním slovem. Ale mělo by jít o dům, který by v sobě neměl pýchu, plýtvání materiálem, prostorem, nepřiměřenost vůči okolní zástavbě atd.
Pomůže tomu třeba v televizi uváděný seriál Šumná města?
Spíše by měl pomáhat tomu, aby si lidé vážili památek, které jsou třeba i dva dny staré. V praxi je to tak, že samozřejmě barokní kapličku zachovají, ale funkcionalistickou vilu už zprzní. Šel bych ještě dál a snažil se v určitém slova smyslu zachovat i husákovskou architekturu. Prostě zachytit svědectví určité doby, zařadit tam třeba i ten chybný názor. Takhle to zase vypadá, že bych rád zachoval třeba i paneláky. Ale na druhé straně – odehrály se v nich stovky životů, mluví obrovskou silou lidských příběhů, plodí se v nich nové děti… Co k tomu může říkat salonní kavárenský povaleč, nic. Nemám na to právo.
TEXT: EVA ŠUHÁJKOVÁ
FOTO: MARTIN POLÁK A LENKA HÝBLOVÁ
Zdroj: Moderní byt 11/01
Kontakty:
ATELIÉR DAVID VÁVRA,
Kostnické nám. 3, Praha 3,
tel.: 02/22 54 13 32;
RETHRO THALL,
Na Staré vinici 18, Praha 4,
tel.: 02/41 44 15 02
V mládí tě ovlivnil mimo jiné i architekt Jan Kaplický. Čím?
Je mi blízký svým přístupem, i když přiznám, že jeho poslední tvorbu příliš neznám. Ale právě on ve mně zlomil hranice architektury. Díky němu jsem zjistil, že hranice je nesmysl ve všem. Člověk s upřímným srdcem může udělat cokoli, takže dům může být všelijaký. Tvar a tvář architektury je libovolná a subjektivní. Jde vlastně o to, aby budova vystihovala podstatu, kterou má, a klienta, který si ji přeje. K tomu názoru mi pomohl právě Kaplický svou přednáškou, v níž ukázal dům bramboru, i když s některými jeho myšlenkami jinak absolutně nesouhlasím. Například říká, že domy by měly být spotřebními věcmi jako auta, která vyjadřují okamžitý design, módu a technické potřeby člověka. Myslím, že dům je trvalá věc a měla by mít delší život, než je doba opotřebení auta. Současně si ale jeho názoru vážím a respektuji ho. Jsem ale jiný.
Pro tvou práci tedy není podstatný výchozí výrok, že nikde není psáno, jak má vypadat dům?
Ten výrok se mi samozřejmě líbí, ale myslím, že jsem konzervativnější. Vlastně — když mě napadne, že má být všechno jinak, tak ať je to jinak. Neberu jako dogma, že dům má mít dole suterén a nahoře podkroví, ať je to třeba naopak.
Jaká je tvoje představa ideálního domu?
Nemůže být ideální představa domu. To by mě ani nebavilo. Dům je vždycky pro někoho. Nemohu si jen tak rozmařile rozhazovat peníze a stavět nějaké vzdušné zámky. Pro mě je nejcennější právě skutečnost, že někdo dům chce. Má na něj určité peníze a určitý pozemek. Omezující danosti jsou v mé práci nejkrásnější. Do nich teprve vstupuje subjekt osobního cítění proporcí, materiálů a barev. A pak začíná určitý smysluplný boj s klientem o podobu jeho domu. Někdy se ale všechno naopak odehrává v harmonii.
Neměl jsi někdy chuť zbourat dům, ve kterém ses narodil, a postavit ový?
Víc než architektonických prvků domu si vážím lidsky prožitých prvků. Takže taková hala, která není až tak dobře zateplená, je pro mě silnější než architektonicky dobře vymyšlená hala nová. Lidský faktor je víc než architektura, on nakonec lidský faktor je také architektura. Zbourat dům, ve kterém jsem prožil víc než čtyřicet let, mě rozhodně nenapadlo. Spíš jen nastavět podle různých potřeb, které jsem měl. Během let jsem stejně zjistil, že všechno vyřešil čas, když moji prarodiče a rodiče umírali, takže ta potřeba prostoru není už zase taková.
Jak se vlastně bydlí sklepákovi tam, kde se zrodilo divadlo Sklep?
Asi bych k tomu místu měl mít větší pietu, měl bych si ho hýčkat. Ne. Stalo se obyčejným skladištěm s nánosy neuvěřitelných věcí, které tam jsou. Sklípek je tak zaplněný, že tam ty obrysy jsou velice těžko čitelné. Ale lze se jich po odhalení určitých krabic jednou dopátrat. Jsou tam šlápoty, které jsme udělali s Milanem Šteindlerem v roce 1971, rozvod Zdeňka Karase, kusy scény z roku 1976 a další.
Vraťme se k architektuře. Nakolik musíš slevovat ze svých představ, když realizuješ stavby na zakázku, a co tě nejvíc štve?
Námi realizované domy jsou asi z devadesáti procent pro kamarády. A myslím, že dopadly mnohdy lépe, než jsme i zamýšleli, neboť se jim majitelé věnovali s takovou péčí, že se nakonec rozhodli třeba i pro dražší řešení. Když byly slevy, nebyly vlastně tak tragické. Nebránil jsem se ani tomu, že jsme některé domy dělali třeba na patnáctkrát. Pokud jsou názory klientů racionální a v rámci fungování jejich rodiny přinášejí lepší řešení, samozřejmě ustupuji a v daném kontextu přicházím na to, že jejich názor je rozumnější. Nejde o kompromis, ale o vyjádření kvality, jejich kvality.
V krychli, která nabízí čistý prostor a světlo, neumí podle tebe žít každý. Vyhovuje lidem, kteří žijí naplno. Co je ideální pro zbývající většinu lidí?
Většině lidí je daný určitý romantismus. Úplně jednoduché tvary mohou totiž působit na někoho až jako fašismus. I když jde třeba o silný barák, nemůže v něm být. Já se také řadím mezi romantiky, ale jak stárnu, vyhledávám stále abstrahovanější tvary, a čím jsou jednodušší a přesnější, tím jsou mi bližší.
Máš rád domy, které lze popsat jednou větou. Jak bys popsal ty své?
Když vyberu realizace z posledního roku, je mezi nimi například „Parník“ v Hodkovičkách, vila „Jako by byla před sto lety“ v Černošicích a činžovní vila „Mezi Paříží a Pikovicemi“ v Dobřichovicích.
Tak začneme třeba „Parníkem“…
Dům v Hodkovičkách je prostě jasný parník, vůbec není o čem diskutovat. A abychom to podtrhli, má nahoře kapitánský můstek a zábradlí jako vlny. Není to samozřejmě samoúčelné. Když spočítáme i sklípek a garáž, má budova sedm pater, což je u normálního domku magořina. Protože tam je strmý vzestupný terén, je to logické. Majitel se s námi ztotožnil a my jsme mu říkali, že až bude sedět na můstku, stačí zařadit rychlost a ujet s parníkem někam do kraje. Stavba je trochu do techna, má jednoduchý půdorys, patra jsou propojená bočním schodištěm a půdorys vyššího patra je vždy přesně v polovině patra pod ním. Schody osvětlují až mondrianovsky rozmístěná okénka, za okny jsou další okna… Je v tom i romantismus, nechybí tu samozřejmě průhledy na stromy, ryby i želvy. Majitelé měli například rádi chorvatskou pláž, tak si přivezli kameny, zalili je do betonu v koupelně a pod ně se položilo vytápění, ráno si tu masírují nohy…
Čím je mimořádná vila v Dobřichovicích?
Už tím, že její dva majitelé mají společnou ještě chalupu a firmu. Je to téměř neuvěřitelné, protože jak to mohou přežít? Ve vile jsme navíc vytvořili i společné prostory — pro vinárnu, stolní tenis, na zahradě se buduje volejbalové hřiště a altán. Jde o dům, ve kterém spolu lidé komunikují. Činžovní vila ze začátku století byla v 60. letech značně zdevastovaná, vertikální okna přezděná na horizontální apod. My jsme jim nechali šířku a zvedli je do původní výše, dělením pak vznikla proporčně krásná velká okna. Dům měl naznačené rizality, které jsme natáhli hodně nahoru a dostavěli jsme tam dva mezonetové byty v podkroví. Dnes je z toho dominantní, předměstská a nepřehlédnutelná činžovní vila. Je tu balkon, který by správně neměl být, protože dům je osově dělený. Jeden z majitelů ale celý život toužil mít balkon, kde by mohl snídat. Měl jsem pro to pochopení a nakonec myslím, že trocha asymetrie stavbě dodala vzrušení.
Vila v Černošicích vypadá opravdu jako před sto lety…
Tenhle dům vznikal ze dvanácti variant. Původně tam byla chata s velmi šikmou střechou, kterou majitel nechtěl zbořit, protože na ní sám dělal. Pak jsme stejnou šikmici přistavěli i z druhé strany a vytvořili křídla motýla. Další verzí byl dům s rovnou střechou. Neustále se všechno měnilo. Stavební pozemek byl ale přitom jasně daný. Byl tam už vybudovaný bazén, vzrostlý ořech, vistárie, ovocné stromy… To vždy respektujeme. Z daností nakonec vyplynulo, že stavba je do písmene L. Hlavní obytný prostor pak má tedy jako dominantu krbový komín, kolem něhož se vše kloubově otáčí. Protože máme rádi trochu odžitý materiál, který vypovídá o určité době a voní minulostí, použili jsme zde až plečnikovské kombinace kamene a cihel. Dnes je to vlastně konzervativní dům v kombinaci s moderními prvky, které vůbec nevadí.
V čem v sobě nesou poselství současnosti?
Třeba už jenom v tom, že nejsou stavěné jako před sto lety, protože jsou například z hliníku. Je tam nějaká zkušenost, architektonické znalosti konce 20. století.
Také divadlo Sklep potřebovalo nějaký, byť v době zrodu vskutku stísněný sklepní prostor. Architektura opravdu tak dominuje všemu ostatnímu?
Architektura je samozřejmě královna, prostor, ve kterém musíš být, i když nechceš. A vznik Sklepa je hezkým příměrem. Měly by se pro ni v rámci možností používat nejjednodušší, nebo spíš nejlogičtější prostředky. My jsme tehdy položili na zem kredenc, protože byla nejširším nábytkem, který byl k dispozici. Byla přesně od rohu do rohu a jako jediná mohla být pódiem. Takže nápad s kredencí byl geniální a navíc jsme ani jinou možnost neměli. Je příkladem toho, jak vytvářet domy. Chceš hrát divadlo, najdeš si kredenc a můžeš hrát. Chceš stavět dům, dobře. Nevadí ti, že stavíš třeba z hromady písku, kterou máš na zahradě, nebo z lesa, který jsi dostal v restituci, dobře. Tak bude dům holt dřevěný, nevadí, výborně. Když tu přirozenost člověk neznásilňuje, ona mu strašně pomáhá. Vím, že interiéry domů, na nichž se šetřilo, jsou ve srovnání s těmi, kde se nepatřičně utrácelo, mnohem výraznější. Amorálnost, která určitě byla v přehnaných zbytečnostech, najednou požrala věc samu.
Špatný dům nemůžeš odložit jako špatnou knihu. Právě tu špatnou knihu stejně jako špatný dům může ovšem mnoho lidí považovat za vynikající. Co s tím?
V rámci svých omezených možností bojovat, nerozmnožovat nevkus a snažit se lidi přesvědčovat o vkusu. Přesvědčovat, aby se lidé snažili udělat dům, ve kterém se bude v první řadě dobře bydlet, a zároveň dům, který bude okolí vyprávět něco pozitivního o naší době. Harmonie se nedá popsat jedním slovem. Ale mělo by jít o dům, který by v sobě neměl pýchu, plýtvání materiálem, prostorem, nepřiměřenost vůči okolní zástavbě atd.
Pomůže tomu třeba v televizi uváděný seriál Šumná města?
Spíše by měl pomáhat tomu, aby si lidé vážili památek, které jsou třeba i dva dny staré. V praxi je to tak, že samozřejmě barokní kapličku zachovají, ale funkcionalistickou vilu už zprzní. Šel bych ještě dál a snažil se v určitém slova smyslu zachovat i husákovskou architekturu. Prostě zachytit svědectví určité doby, zařadit tam třeba i ten chybný názor. Takhle to zase vypadá, že bych rád zachoval třeba i paneláky. Ale na druhé straně – odehrály se v nich stovky životů, mluví obrovskou silou lidských příběhů, plodí se v nich nové děti… Co k tomu může říkat salonní kavárenský povaleč, nic. Nemám na to právo.
TEXT: EVA ŠUHÁJKOVÁ
FOTO: MARTIN POLÁK A LENKA HÝBLOVÁ
Zdroj: Moderní byt 11/01
Kontakty:
ATELIÉR DAVID VÁVRA,
Kostnické nám. 3, Praha 3,
tel.: 02/22 54 13 32;
RETHRO THALL,
Na Staré vinici 18, Praha 4,
tel.: 02/41 44 15 02
Bez vázy to nejde
Nejstarší keramické pozůstatky prý pocházejí z mladší doby kamenné, to znamená přibližně z devátého tisíciletí před naším letopočtem, kdy se začali lidé usazovat na jednom místě, objevili zemědělství, hrnčířství a textilní výrobu. Nádoby pro nejrůznější účely se rodily na hrnčířském kruhu poprvé snad mezi řekami Eufrat a Tigris, tedy v Mezopotámii, a za pomoci tohoto geniálně jednoduchého a účinného nástroje vznikají často dodnes. Postupně se pak měnilo složení hmoty, z níž se keramické výrobky vytvářejí, takže vývoj nakonec dospěl k průsvitnému tenkostěnnému porcelánu. Všechny typy tohoto nádherně tvárného materiálu a všechny druhy kameniny — obyčejné hrnčiny nebo kameniny tvrdé, která se dnes používá především při výrobě dlažeb a s níž s oblibou pracují výtvarníci, nebo kameniny měkké, v různých jazycích nazývané též fajáns nebo majolika — jsou ryze přírodní materiály, a proto se těší oblibě lidí už tolik tisíciletí. Základ tvoří různé hlíny jílovitého charakteru, rozemletý křemen a živec, v případě porcelánu pak velký podíl kaolinu, což je velmi speciální zemina objevená nejprve v Číně na hoře Kao-ling. Dokud Evropané nevypátrali naleziště shodného materiálu také na svém území, byla naděje na odhalení tohoto čínského tajemství mizivá. Podařilo se to v březnu roku 1709 Johannu Friedrichu Böttgerovi, který náhodou zamíchal do hmoty pro výrobu obyčejné kameniny kaolin z Aue, používaný do té doby pouze k pudrování paruk. Evropský porcelán byl na světě a díky saskému kurfiřtovi a zároveň polskému králi Augustu Silnému, který byl porcelánem přímo posedlý, vznikla na jeho středověkém hradě Albrechtsburgu v Míšni první evropská porcelánka. Vázy, které dnes zdobí naše domovy, však nemusí být pouze porcelánové, v přesile jsou vázy z tvrdé či měkké kameniny, protože jsou buď levnější, nebo vytvářejí odlišné efekty. Nabízíme vám malý výběr zajímavých tvarů ze všech těchto typů. TEXT: BEA FLEISSIGOVÁ FOTO: ARCHIV a MATĚJ FLEISSIG Zdroj: Moderní byt 11/01 |
Puf – anebo taburet?
.
Oba názvy mají historické kořeny a pojmenovávaly odlišné nábytkové kusy. Slovo taburet pochází z francouzštiny a znamená prostě stoličku bez opěradla, nízké sedátko na čtyřech nožkách, čtvercového nebo oválného tvaru. Koncem osmnáctého a po celé devatenácté století se bez taburetu neobešla žádná dáma, která měla k dispozici budoár, což byl menší pokojík na cestě z přijímacího salonu do ložnice paní domu. V tomto prostoru, určeném ke krášlení a přijímání důvěrných přátel, nesměly chybět určité kusy nábytku — kromě jiného zcela jistě toaletka se zrcadlem, paraván, nějaké denní odpočívadlo (nejlépe pro dvě sedící osoby) a samozřejmě taburet, na němž dáma seděla při líčení a česání, neboť toto malé sedátko umožňovalo volný pohyb služebné kolem velitelky. Označení puf neznamenalo vlastně nic určitého, totiž (upřímně řečeno) prý je to slovní vyjádření zvuku, který vydalo toto sedadlo při prudkém dosednutí. Je třeba to dále objasňovat? Puf byl zásadně oválný nebo kruhový, neměl nožičky a jeho čalounění bylo hodně vysoké a měkké. Tato jeho přednost se posléze osamostatnila a jako puf se začal označovat i okrouhlý polštář, tentokrát však s nízkým a poměrně tvrdým čalouněním, používaný jako podložka k sezení na podlaze. Dnešní doba často čerpá ve všech oborech z toho, co už tu kdysi bylo. Tak se stalo, že puf a taburet se staly opět módní záležitostí, avšak mají samozřejmě moderní kabát, což se projevuje jak ve vzhledu, tak ve změněné funkci. Ženy se dnes krášlí jinde než v budoáru a také jim přitom jen zřídka pomáhají služebné. Taburet sice stále musí mít nožky, které ale mohou být téměř neviditelné, jeho tvar může být bizarní a jeho rozměry obří. Lze se na něm nejen krášlit, umí posloužit jako nízký stolek, a to jak pracovního, tak společenského charakteru, leckterý obrovský taburet pojme k sezení pořádnou skupinu lidí nebo dovolí i ulehnutí menšímu počtu odpočívajících. Také puf dnes vypadá jinak, jenom nemá jako kdysi nožky. Může být kulatý, oválný či jinak tvarovaný, čtvercový nebo komolý, rozhodně však nemá žádné opěradlo, ostatně stejně jako taburet. Ty dva, taburet i puf, se dnes opět nabízejí ve všech možných stylech. V některých případech jsou neoddělitelnou součástí sedací soupravy, takže si je koupit prostě musíte. Jistě však jejich přednosti nakonec sami doceníte. Takže zvolíte taburet, či puf? Uf, nebylo to lehké podat tak vyčerpávající vysvětlení… TEXT: BEA FLEISSIGOVÁ, FOTO: ARCHIV Zdroj: Modrní byt 11/01 Kontakty: AMBER INTERIÉR, Vodičkova 10, Praha 1, tel.: 02/22 23 07 71, fax: 02/96 32 50 17; CASA ITALIANA, Vězeňská 4, Praha 1, tel.: 02/24 81 90 11, fax: 02/24 81 90 94; DESIGN FÓRUM PRAHA, Prokopovo nám. 5, Praha 3, tel.: 02/22 78 06 98, fax: 02/22 78 27 61; IKEA, Shopping Park Praha, Skandinávská 1, Praha 5, tel.: 02/51 61 01 10; KLOU DESIGN, Holečkova 1013/34, Praha 5, tel./fax: 02/57 31 79 64–65, , www.klou.cz, e-mail: klou@pha.pvtnet.cz; KONSEPTI, Elišky Krásnohorské 4, Praha 1, tel.: 02/232 69 28, fax: 02/232 13 58; KTC INTERIER, PASÁŽ BYDLENÍ, Štěpánská 36, Praha 1, tel./fax: 02/24 81 66 11, 02/22 23 07 62; LINEA PURA, Klimentská 48, Praha 1, tel.: 02/24 81 99 41, fax: 02/24 81 99 40; LIVING SPACE, Vinohradská 37, Praha 2, tel.: 02/22 25 44 44, fax: 02/22 25 10 56, e-mail: showroom@livingspace.cz, http://www.livingspace.cz; RENEÉS INTERIOR, Korunní 73, Praha 3, tel.: 02/24 25 46 27; STILLES, V Celnici 4 (nám. Republiky), Praha 1, tel.: 02/96 32 54 73, tel./fax: 02/96 32 54 74, e-mail: stillespraha@volny.cz |
Růže mezi trním
Šarmantní Italce dala jméno slunná země, která energickými ženami doslova překypuje. To však není Paolina jediná devíza, která se později přetavila v osobitou designérskou tvorbu. Její rukopis je charakteristický na první pohled a zároveň tak univerzální, že jej s radostí akceptují zákazníci renomovaných značek po celém světě. V současné době je Paola Navone kreativní ředitelkou italské firmy Gervasoni, ale nábytek a doplňky vyrobené podle jejích návrhů můžete najít i pod jinými zvučnými značkami. Driade, dnes již pojem v italském designu, vyrábí například její nádobí, textil a koberce, pro firmu Orizzonti navrhuje ložnice a pro Oltrefrontiera svítidla. Při návštěvě expozice Gervasoni na letošních milánských Salonech jste mohli mít pocit, že se náhle setmělo, stovky kroků kolem vás ztichly a ve vzduchu bylo cítit slunce, které se ještě na poslední chvíli přetahuje s obzorem o mořskou pěnu. To náhlé ticho před setměním se mi zdá charakteristické pro atmosféru, kterou do interiéru Paola Navone vnáší. Jako v každém tvůrci i v ní se promíchaly dojmy ze setkání s dominantními osobnostmi, které při své cestě vzhůru potkala, s dojmy z neopakovatelné jedinečnosti zemí, které navštívila a kde žila. A tak se v její tvorbě setkáváme s nábytkem, který přitakává světovému trendu minimalismu, kvality a dokonalých detailů, ale je vyroben z bambusové dýhy, surové kůže, mořských chaluh, proutí a především rattanu. Koberce a bytový textil jsou nábytku rovnocenným partnerem, protože díky strukturálnímu povrchu působí měkce na dotek a především přívětivě. Příbory jsou tvarově blízké dětským, jen trochu povyrostly. Zdá se, že žena, která na kolínském veletrhu nábytku získala prestižní ocenění Designérka roku 2000, si ráda hraje. No právě, mohl by namítnout každý, kdo o designu už něco málo ví. Vždyť oni jsou ti světově proslulí designéři všichni z jednoho těsta. Co ten Starck s kbelíky v koupelně, Mendini s bláznivě barokním křeslem, Šípek s kolíbacími se skleničkami a Maurer vnucující křídla žárovkám? S nimi si na jednom písku hraje děvče a z větvičky korálu má věšák na šaty. V Miláně se to všem líbilo, ale jde se dál, ženy na rozdíl od mužů vědí, kdy je třeba ubrat plyn. Nejnovější kolekcí prezentovanou v Miláně je pracovní nábytek — z olejovaného ocelového plechu kombinovaného se světlým pískovaným dřevem. Bude se pracovat.
TEXT: PAVLÍNA BLAHOTOVÁ, FOTO: ARCHIV Zdroj: Moderní byt 11/01 Kontakty: INTERIER 3000, Divišova 757, 500 02 Hradec Králové 2, tel.: 049/61 46 60; LIVING SPACE, Vinohradská 37, Praha 2, tel.: 02/22 25 44 44; KONSEPTI, Elišky Krásnohorské 4, Praha 1, tel.: 02/232 69 28 |
Květiny nejen ve váze
Rokokové dámy s účesy vysokými přes půl metru kdysi šokovaly své hosty kadeřnickými kreacemi, v nichž se na vlasových vlnách pohupovaly plachetnice, čínské pagody nebo celé koše květin. Jak si s touto ozdobou poradil milenec, ví bůh. Dnešní žena je praktičtější, květiny však stále hrají v jejím životě velmi důležitou roli. Čerstvé květy ve vlasech, květinové náhrdelníky a náramky jsou těmi nejkrásnějšími šperky, jimiž se může ozdobit. Jsou sice neskonale méně trvanlivé než zlato či stříbro, zato je lze neustále měnit a přizpůsobovat jak osobnosti, účesu a toaletě, tak bytu. Pohled na zlatý náramek může zevšednět, růže ve vlasech však může být každý den jiná. Květinovou ozdobu účesu si v současné době dopřávají hlavně nevěsty, které ji chtějí mít sladěnou se svou svatební kyticí. My jsme však posunuli vývoj zase o kousek dál. Požádali jsme několik lidí, kteří se rádi účastní tak trochu neobvyklých projektů, aby do toho šli s námi. V první řadě to byla produkční Moderního bytu Libuše Koutná, jejíž půvab hrál tu nejdůležitější roli. Potřebovali jsme také vynikající a nápaditou kadeřnici, která by dokázala udělat z jednoho účesu několik kreací. Potom jsme vyhledali nadšenou floristku, která nachystala tři různá aranžmá ze živých květin, vytvořená vždy v jednom duchu a určená jak pro výzdobu interiéru, tak pro zkrášlení naší modelky. Její dokonalé a barevně sladěné nalíčení si vzala na starost schopná vizážistka, prádlo perfektně dotvářející postavu zapůjčila specializovaná prodejna a jedna nábytková firma nás pak nechala po celý den řádit ve svých prostorách. Výsledek našeho snažení vám předkládáme a věříme, že povzbudí některou z našich čtenářek k následování. Jestliže dnes hostitelka ozdobí ve stejném duchu svou osobu i interiér, do něhož chce uvést oficiální návštěvu či milence, může to být stejně šokující jako kdysi. Dá se však předpokládat, že hosté vysloví své uznání a milenec takovou rafinovanost ocení, aniž mu bude jakoukoli překážkou. TEXT: BEA FLEISSIGOVÁ, FOTO: MATĚJ FLEISSIG Zdroj: Moderní byt 11/01 Kontakty: ESTÉE LAUDER BOUTIQUE (vizážistka Jitka Mandíková), Železná 18, Praha 1, tel.: 02/24 23 20 23, fax: 02/24 23 20 82; KLOU DESIGN (nábytek), Holečkova 34, Praha 5, tel./fax: 02/57 31 79 64; KVĚTINOVÉ STUDIO B & J (květinové vazby), Újezd 25, Praha 1, tel./fax: 02/57 32 04 55; PAMELA (prádlo), Karmelitská 29, Praha 1, tel.: 02/57 53 25 13; STUDIO ESTHETICA (kadeřnice Lucie Petříková), Elišky Peškové 17, Praha 5, tel./fax: 02/57 31 67 66 |
Nejlepší linie je přímka
Rodina nás přijala jako staré známé. Aby ne, známe v jejich domě každý kout, víme, kde najít shoz na špinavé prádlo z patra přímo k pračce, a s kokršpanělem Kimem se navzájem drbeme za ušima. Od minulé návštěvy se tu mnoho nezměnilo. Za plotem se ještě stále zastavují „hodnotitelé“, jak si kolemjdoucí pojmenovala paní domu, a komentují. „On se asi zbláznil, co tohle má znamenat…,“ je ta mírnější z mnoha verzí, které si někdy nechtěně vyslechne, když vytrhává plevel poblíž plotu. Připomíná mi to smutný vtip z dob reálného socialismu: Chlapec se dívá přes čáru na západ: „Tatínku, kdo je za těmi dráty?“ — „My, chlapče.“ Majitel stavby, která jako jediná z celé čtvrti navazuje tvaroslovím i filozofií na funkcionalistickou tradici Hradce Králové, se snaží toto nepochopení — pochopit. „Ani se jim nedivím, vkus většiny lidí se utvářel jen tím, co viděli u sousedů, a dnes si myslí, že správné je to, co vidí všude kolem nás. Diví se, proč jsme nepostavili také něco tak pěkného, jako je tamhleten typický příklad podnikatelského baroka. Z jejich pohledu je náš dům kontroverzní.“ Čistota formy tohoto domu paradoxně provokuje, místo aby inspirovala. V záplavě křivek, věžiček, sloupů, vikýřů, oblouků a barev stojí bílý dům s předsazenou, dřevem obloženou hmotou, ukrývající kuchyň s jídelnou. Autorem podoby domu je ing. arch. Vladimír Pošepný (ADIP): „Nemám rád věci kašírované, ale snažím se vycházet z podstaty. Pokud se delší dobu zabýváte materiály a tvary jako já, zákonitě dojdete k tomu, že nejlepší linie je rovná přímka, nejhezčí barva šedá a bílá a důležitý je dokonale vypracovaný detail, zajímavý ve své elementární formě. Pokud materiál vyžaduje určitou barvu, má ji mít. Tento dům leží na cestě mezi funkcionalistickou tradicí města a blízkou přírodou, a proto jsem se rozhodl použít na předsazenou hmotu dřevěný obklad, i když mi bylo jasné, že si zakládám na problém. Po dvou letech na přímém slunci začíná dřevo pomalu vysychat a musí se rychle ošetřit.“ Zahrada Zatímco tedy dům začíná pomalu stárnout (a dozrávat), zahrada se teprve rozrůstá do své nejkrásnější podoby. Tady je rozdíl od naší předchozí návštěvy před dvěma měsíci znát nejvíce. Trávník, kterému po prvním pokusu o pohnojení přezdívali dalmatin, už dostal kompaktní zelený odstín, plochy šanty, levandule a půdopokryvných růží se rozrostly tak, že téměř zakryly mulčovací kůru. „Víte, co to dá za práci, udělat jednobarevný trávník?“ vzdychne si majitel. „Zálivkový systém, hnojicí a secí vozíček a veškeré nářadí jsme nakoupili od Gardeny, protože je to systémové a hezké. Máme sice starý rýč, ale Gardena dělá hezčí a tak ten starý odvezeme na chalupu…“ Přestože se manželé na podobě své zahrady snadno shodli, definitivní koncepci nakonec vytvořil ing. Šonský z Průhonic. Protože je pracovně velmi vytížený, pouze podle videozáznamu navrhoval od svého pracovního stolu konečné tvary linií, které oproti původnímu návrhu zklidnil a dal jim velkorysost ve tvaru i v ploše. Určil skladbu rostlin a zahradě u rodinného domu dal to, co se vlastně ani racionálně naplánovat nedá: hřejivost a živost zahrádky u rodinného domu. Teď, když se rostliny rozrůstají, vnímají její majitelé s obdivem souvislosti. Třeba růžová se najednou rozsvítí ze tří stran… Interiér Vnitřní členění interiéru odpovídá představě majitele o ideálním soužití velké rodiny. Společné prostory jsou oddělené pouze symbolicky, ale každý má možnost dokonale se uzavřít ve svém vlastním soukromí. Komplikace s úklidem jsou zde díky hladkým, snadno udržovatelným plochám omezeny na minimum. Kuchyň má ergonomicky řešenou pracovní desku a je vybavena dokonale promyšleným zásuvkovým systémem s plnými výsuvy od firmy Blum. Obě koupelny slouží skutečně jen k očistě a relaxaci, protože v přízemí je ještě jedna provozní místnost, vybavená odpadem a také ústím již zmíněného shozu na špinavé prádlo. Pracovnu od obývacího pokoje odděluje příčka s posuvnými stěnami na obou krajích. Dá se tak lehce vytvořit prostor dokonale oddělený stejně jako otevřený, přirozeně navazující na celé přízemí. Flexibilita prostoru je pro celý dům ostatně charakteristická. Podobným způsobem je v ložnici rodičů řešený vstup do šatny, která je dalšími dveřmi spojena s velkou koupelnou. O radost zvětšování či zmenšování svého soukromí nejsou ochuzeny ani obě dcery. Každý dívčí pokoj má jedny posuvné dveře ukrývající vlastní malou šatnu a francouzská okna, která vedou na společný balkon. TEXT: PAVLÍNA BLAHOTOVÁFOTO: LUBOMÍR FUXA Zdroj: Moderní byt 11/01 Kontakty: ATELIER ADIP, Střelecká 437, Hradec Králové, tel.: 049/553 32 03; BLUM, Kolbenova 19, Praha 9-Vysočany, tel.: 02/81 09 01 61; EUROBATH CZ, Kuldova 2, Brno, tel.: 05/57 69 19; ING. DRAHOSLAV ŠONSKÝ, IRENA DUNDYCHOVÁ, tel.: 0603 85 79 55; INPRO CZ, Pražská 293/12, Hradec Králové, tel.: 049/553 28 60; INTERIER 3000, Divišova 757, Hradec Králové 2, tel.: 049/61 46 60; KERAMIZOL, Šedivská 739, Letohrad, tel.: 0446/62 16 03; LIGNE ROSET, Ječná 15, Praha 2, tel.: 02/24 91 85 58; TRUHLÁŘSTVÍ VOLTR, Pražská 85, Hradec Králové, tel.: 049/553 55 49 |
Tvrdá realita
S objevem a rozvojem nových materiálů se kámen z interiéru postupně vytrácel. Naštěstí to netrvalo dlouho a opět ho zde můžeme vidět. Používá se nejen jako dlažba, ale často také jako obklad. Co naplat, příroda je mocná čarodějka a nikdo na světě nevytvoří takovou krásu jako právě ona. Navíc v dnešní době nejsme limitováni výběrem. Kámen se k nám dováží z celého světa, takže záleží jen na našem vkusu a fantazii. Výběr z přebohaté nabídky je především ovlivněn vlastnostmi materiálu. Předkládáme proto přehled šesti nejpoužívanějších kamenů v interiéru. Břidlice Fylity Pískovce Vápenec Opuka FOTO: IVETA KOPICOVÁ A ARCHIV Kontakty: |
Postele s otazníkem
|
Se soukromím partnerů ve vztahu k posteli to vždy nebývalo slavné, a to i přesto, že existovaly doby a rodiny (zejména panovnické) s oddělenými ložnicemi, kde se manželé navštívili přibližně tolikrát, kolik měli společných dětí. Ve většině případů bývala postel místem početí, narození a smrti člověka. Velká část těchto aktů však měla po staletí veřejný charakter jako společenská událost, u níž mnohdy asistovala celá rodina nebo dvůr. Renesanční a raně barokní postele charakterizovala mohutnost a okázalá zdobnost, a to mimo jiné právě z důvodu odlišného chápání ložnice. Patřila k hlavním místnostem v domě — do jisté míry byla pokojem reprezentačním. K intimnějšímu pojetí prostoru určeného ke spánku, a tím i k zjednodušení postele, dochází až v osmnáctém století. Rokoko, zejména ve Francii, pak přineslo řadu variant odlišujících se často jen tvarem baldachýnu. Rychlý pohyb očí Probudit se z hlubokého spánku, například díky prudkému pohybu ruky nebo třeba hlasitým projevům partnera, může mít za následek narušení biorytmu, krátkodobou zmatenost, stavy melancholie a totálně zkaženou noc i následující den. Rádi se tulíme Dále v kolika letech vstoupíme do partnerského nebo manželského života. Přestože podobné kritérium musíme jako značně individuální brát s rezervou, staré přísloví k němu podotýká, že – po třicítce má každý rád kuře na vlastní způsob. Jinými slovy, hůře se adaptuje, a to zejména na změny v intimním životě. — Postel je velmi intimním místem. Bolestivé probuzení Tak zásadní odlišnosti jediná matrace a lamelový rošt nemohou uspokojit. Již dlouhou dobu je společná matrace chápána pouze jako levnější východisko z nouze, za které často platíme bolestmi páteře. Vyplatí se investovat dřív, než se ohlásí zdravotní problémy. Záda to ocení. Text: Petr Tschakert, Foto: Archiv Kontakty: |
Nároky Světlany Nálepkové
Začali jsme ložnicí. Paní Nálepková si měla vybrat nábytek do fiktivního bytu neomezeného velikostí a financemi, prostě jen „nakupovat“ podle vkusu. „Mám vybrat ložnici? To jsme začali úplně špatně, protože ložnice je pro mne nepodstatný pokoj.“ – „Proboha, a kde spíte?“ – „Samozřejmě, že v ložnici, ale přicházím do ní uprostřed hluboké noci po představení. Projdu sprchou, ulehnu a do minuty spím jako dřevo. Co já vím o ložnici? Brzy ráno se probudím a letím na divadelní zkoušku, do televize nebo rádia, znáte to… Kdyby v mé ložnici visel od stropu netopýr, asi bych ho objevila až po letech, až by měl založenou početnou rodinku a pravnoučata by se mi houpala nad hlavou.“ — „Chcete říct, že vám je jedno, na čem spíte?“ — „No to rozhodně ne, protože jestliže nemiluji ložnici jako pokoj, neznamená to, že podceňuji matraci. Ta musí být pohodlná… a tvrdá. Nemám ráda měkké spaní, kdy zapadnete jako do peří. Ale stejně mám potřebu odůvodnit ložnici nějakou rozumnou funkcí, takže kdysi jsem například jednu svou ložnici spojila s pracovnou.“ Žehlicí prkno„Nemám ráda barvy. Zažila jsem si jich až dost a jsem jimi přesycená. Kdysi, když jsem bydlela u rodičů, měla sestra potřebu revoltovat právě barvami.“ – „A co vám říká tato chaise longue? Je z rattanu a má potah z příjemně smetanové hrubé látky.“ — „Líbí se mi. Připomíná mi první byt. Když jsem odešla od rodičů, nastěhovala jsem se do garsonky, kterou jsem zdědila po dědečkovi. Měla velkou terasu a výhled na Hrad. Začala jsem poprvé zařizovat. Nakoupila jsem nábytek v tehdejší Polské kultuře v Jindřišské ulici, a když tak sleduji dění kolem sebe, byl podobný nábytku z dnešního obchodního domu Ikea. Tehdy letěly přírodní látky. Nejvhodnější byly potahy na žehlicí prkna (muselo se improvizovat), takže jsem jich nakoupila kilometry a ušila polštáře a závěsy. Můj byt byl jedno velké žehlicí prkno. Tahle chaise longue je úžasná, ale moje potahy z látky na žehlicí prkno nestály padesát tisíc! Bůh ví, třeba to navrhl nějaký ukrutně slavný designér…?“ Nesnáším nožičkyVešli jsme do další prodejny a paní Nálepková protáhla obličej: „Bytová stěna? To opravdu nemusím. Připomíná mi sedmdesátá a osmdesátá léta, kdy měl bytovou stěnu každý. Na trhu téměř nic jiného nebylo. Všichni se zařizovali stejně a bez bytové stěny nebyl obývák obývákem. Hrůza!“ — „Tyto nástěnné systémy nemají s bytovou stěnou nic společného. Nesmíte se nechat zmást totalitní degenerací.“ — „Myslíte?“ A poodstoupila tři kroky dál. „Víte, že tohle by docela šlo? To bych si doma dovedla představit. Třeba se pod tím dobře uklízí. Je to upevněné na zdi a neruší to. Hlavně to nemá nožičky. Ty nesnáším. Měli jsme kdysi doma klasický nábytek z lakovaného dřeva na nožičkách. Od té doby mám k laku a nožičkám vyložený odpor.“ Co odnesla voda„Miluji dřevo a kámen. Potřebuji je k životu. Naplnila jsem si představu o venkovském domě, kam jsem se rozhodla přesídlit.“ – „Takže jste šťastně romantickou venkovankou?“ — „Bohužel ne. Už se zase vysídluji, respektive byla jsem vysídlena. Nechala jsem si tam dokonce vyrobit kus nábytku podle svých představ. Studovala jsem staré Moderní byty… to je pryč. Snad někdy jindy. Vím přesně, že se mi to splní i přesto, že mám na bydlení, stejně jako na soukromý život, poměrně vysoké, ale reálné nároky.“ TEXT: PETR TSCHAKERT FOTO: PAVEL CÍSAŘ A ARCHIV Zdroj: Moderní byt 11/01 Kontakty: CASA ITALIANA, Vězeňská 4, Praha 1, tel./fax: 02/24 81 90 94; CORRECT INTERIOR, V Jámě 3, Praha 1, tel.: 02/24 16 20 56; INTERIER 3000, Divišova 757, Hradec Králové, tel.: 049/561 47 66, tel./fax: 049/61 46 60; SANITOP PRAHA, Sokolovská 968/189, Praha 9, tel.: 02/684 86 35; SIRIUS DESIGN, Dlouhá 32, Praha 1, tel.: 02/22 31 95 36; TECNO LINE INTERIER, Ondříčkova 28, Praha 3, tel.: 02/22 71 10 90 |