Skip to content

Blog

Melodie do ruky

 

Radiomagnetofon AZ1140 Phipips, má CD, digitální tuner s třiceti předvolbami, cena 4 190 Kč

Radiomagnetofon AZ2025 Phipips, CD, minidisc, dvoupásmové reproduktory, digitální tuner, basreflexové reproduktory a systém Incredible surround, cena 5 990 Kč, Bestel

undefinedTM 9035 Thomson, CD, digitální tuner, cena 3 790 Kč, Megastore

AZ1565 Philips, radiomagnetofon, CD, Dvoupásmové reproduktory, systém incredible surround, basreflexové reproduktory, dálkové ovládání, cena 5 290 Kč, Bestel

RD ED707 Panasonic, radiomagnetofon, CD, automatické otvírání,, dálkové ovládádní, digitální tuner, širokopásmové reproduktory, cena 8 995 Kč, Bestel

Radiomagnetofon AZ 1550 Philips, CD, dvopásmové reproduktory, systém incredible surround, basreflektorové reproduktory, cena 4 490 Kč, Watt a Decibel

AZ 1130 Philips, CD, radiomagnetofon, basreflektorové reproduktory, cena 3 790 Kč, Datart Megastor

Radiomagnetofon TM 9700 Thomson, Cd, digitální tuner, cena 4 490 Kč, Bestel

Špičkový přenosný radiopřijímač s CD- Beosoun 1 Bang a Olufsen, výjmečně výkonné reproduktory, automaticky vysuvná anténka, cena 43 590 Kč

Jaké mají přednosti? Proč místo nich nevolit klasickou hi-fi soupravu? Především nabízejí kompaktnost tvaru. Jsou sice přenosné, ale málokdo by se s nimi nosil ven — snad ještě tak pár metrů na zahradu. Objevily se dokonce takové, jimž chybí napájení bateriemi, takže je konstruktéři celoživotně připoutali k životodárné síle zásuvky.

Nový vzhled
Výrobci věnovali svým dětem — radiomagnetofonům — výbavu podle posledních výkřiků techniky, aby se nestaly neduživými levobočky velkých komponentních audiosouprav. Vedle přehrávačů klasických MC kazet obsahují přehrávače kompaktních disků, digitální tunery, systém RDS a pochopitelně dálková ovládání. Věnovali jim i mimořádnou pozornost, pokud se týče vzhledu. Nenakupujeme dnes pouze podle parametrů a míry užitkovosti předmětu. Chceme, aby byl pokud možno krásný.

Změna stylu
Přenosným radiomagnetofonům se slangově říkávalo „plážáky“ a skutečně neodmyslitelně patřily k mládeži, která chytala na pláži bronz a opájela se vším vzrušujícím — včetně hlasité hudby. Walkman ji nevyloudil ani náhodou…, a když, tak jen pro jednoho. Nevyhovoval početné společnosti. Jenže životní styl se mění jako světla na semaforu a směřuje k individualismu. Lidé přešli k diskmanům a digitálním přehrávačům hudby ve formátu MP3.

Žije se dynamicky a rychle. Vláčet s sebou několik kilogramů tištěných spojů a drátů v elegantním obalu je pro mnohé nepřijatelné. Mít však doma něco přenosného, co hraje, a dokonce kvalitně, má své výhody. Někdy bývá praktické přenést si „hudbu“ z pokoje do pokoje a postavit si ji… třeba na podlahu.

Z pláží „plážáky“ mizí. Hlasitá melodie lidi ruší. Polehávající osmahlá těla chtějí být více ve střehu. Co kdyby někdo zavolal? Hudbu nahradila fistule mobilních telefonů.

CO ZNAMENÁ:

Basreflexové reproduktory
Maximálně využívají ozvučnice, aby poskytly nejvyšší výkon. Všechna energie z reproduktorů je využita prostřednictvím basreflexových zvukovodů

DBFB
Dynamic Bass Feedback umožňuje ovládání intenzity basů

Digitální tuner
S ním najdete oblíbenou stanici rychleji než s analogovým tunerem. Podle kmitočtu zobrazeného na displeji snadno poznáte, která stanice je naladěna

Dolby B
Systém napomáhající potlačení šumu

Incredible Surround
Rozšiřuje iluzi stereoefektu a tím navozuje pocit, že jsou reproduktory dál od sebe, než je tomu ve skutečnosti

Mega Bass
Zvyšuje úroveň hloubek při nízké hlasitosti poslechu a optimalizuje kvalitu zvuku pro sluchátkový výstup

RDS
Dovoluje přijímačům identifikovat jméno stanice a typ programu, případně je podle přání i naladit

Super Woofer
Velký širokopásmový reproduktor využívající filtrů pro oddělení hlubokých složek hudebního signálu. Poskytuje plný zvuk a kvalitní basy

Text: Petr Tschakert, Foto: Archiv
Zdroj: Moderní byt 4/01

Kontakty:
BANG & OLUFSEN, Žatecká 14, Praha 1,
tel.: 02/24 81 91 54;
BESTEL, Vinohradská 34, Praha 2,
tel.: 02/22 51 44 15;
DATART MEGASTORE,
Shopping Park Brno,
Brno-Dolní Heršpice, tel.: 05/43 25 04 88;
OKAY, Rokytova 1, Brno,
tel.: 05/45 24 36 05;
PROTON ELEKTRO, Masarykovo nám. 97, Děčín, tel.: 0412/51 22 30;
WATT & DECIBEL, 5. května 29 (magistrála), Praha 4,
tel.: 02/41 40 35 34

Domy Davida Vávry

 Pro Davida Vávru není sklep jako sklep

 Dům připomínající loď je v nejvyšším patře zakončen kapitánským můstkem

 Dojem vody evokuje  i zábradlí, které je křivkou - vlnou- vyklenuto směrem od domu

 K ložnici, nad kterou je kapitánský můstek, nás vtahuje světlo procházející luxferami a nehmotné zábradlí a schodiště

 Odlehčenou atmosféru lodi klouzající po azurobých vlnách má i obývací pokoj

 To, že má dům blízko k vodě, dosvědčuje i místo vodní očisty. Zahrnuje v sobě  saunu, společnou vířivku, ochlazovací bazének, bazének pro želvy a akvárium s piraněmi

 Vila v Dobřichovicích

 Za večera se stává vila velkorysým majákem

 Vila v Černošicích

 

V mládí tě ovlivnil mimo jiné i architekt Jan Kaplický. Čím?

Je mi blízký svým přístupem, i když přiznám, že jeho poslední tvorbu příliš neznám. Ale právě on ve mně zlomil hranice architektury. Díky němu jsem zjistil, že hranice je nesmysl ve všem. Člověk s upřímným srdcem může udělat cokoli, takže dům může být všelijaký. Tvar a tvář architektury je libovolná a subjektivní. Jde vlastně o to, aby budova vystihovala podstatu, kterou má, a klienta, který si ji přeje. K tomu názoru mi pomohl právě Kaplický svou přednáškou, v níž ukázal dům bramboru, i když s některými jeho myšlenkami jinak absolutně nesouhlasím. Například říká, že domy by měly být spotřebními věcmi jako auta, která vyjadřují okamžitý design, módu a technické potřeby člověka. Myslím, že dům je trvalá věc a měla by mít delší život, než je doba opotřebení auta. Současně si ale jeho názoru vážím a respektuji ho. Jsem ale jiný.

 

Pro tvou práci tedy není podstatný výchozí výrok, že nikde není psáno, jak má vypadat dům?

Ten výrok se mi samozřejmě líbí, ale myslím, že jsem konzervativnější. Vlastně — když mě napadne, že má být všechno jinak, tak ať je to jinak. Neberu jako dogma, že dům má mít dole suterén a nahoře podkroví, ať je to třeba naopak.

 

Jaká je tvoje představa ideálního domu?

Nemůže být ideální představa domu. To by mě ani nebavilo. Dům je vždycky pro někoho. Nemohu si jen tak rozmařile rozhazovat peníze a stavět nějaké vzdušné zámky. Pro mě je nejcennější právě skutečnost, že někdo dům chce. Má na něj určité peníze a určitý pozemek. Omezující danosti jsou v mé práci nejkrásnější. Do nich teprve vstupuje subjekt osobního cítění proporcí, materiálů a barev. A pak začíná určitý smysluplný boj s klientem o podobu jeho domu. Někdy se ale všechno naopak odehrává v harmonii.

 

Neměl jsi někdy chuť zbourat dům, ve kterém ses narodil, a postavit ový?

Víc než architektonických prvků domu si vážím lidsky prožitých prvků. Takže taková hala, která není až tak dobře zateplená, je pro mě silnější než architektonicky dobře vymyšlená hala nová. Lidský faktor je víc než architektura, on nakonec lidský faktor je také architektura. Zbourat dům, ve kterém jsem prožil víc než čtyřicet let, mě rozhodně nenapadlo. Spíš jen nastavět podle různých potřeb, které jsem měl. Během let jsem stejně zjistil, že všechno vyřešil čas, když moji prarodiče a rodiče umírali, takže ta potřeba prostoru není už zase taková.

 

Jak se vlastně bydlí sklepákovi tam, kde se zrodilo divadlo Sklep?

Asi bych k tomu místu měl mít větší pietu, měl bych si ho hýčkat. Ne. Stalo se obyčejným skladištěm s nánosy neuvěřitelných věcí, které tam jsou. Sklípek je tak zaplněný, že tam ty obrysy jsou velice těžko čitelné. Ale lze se jich po odhalení určitých krabic jednou dopátrat. Jsou tam šlápoty, které jsme udělali s Milanem Šteindlerem v roce 1971, rozvod Zdeňka Karase, kusy scény z roku 1976 a další.

 

Vraťme se k architektuře. Nakolik musíš slevovat ze svých představ, když realizuješ stavby na zakázku, a co tě nejvíc štve?

Námi realizované domy jsou asi z devadesáti procent pro kamarády. A myslím, že dopadly mnohdy lépe, než jsme i zamýšleli, neboť se jim majitelé věnovali s takovou péčí, že se nakonec rozhodli třeba i pro dražší řešení. Když byly slevy, nebyly vlastně tak tragické. Nebránil jsem se ani tomu, že jsme některé domy dělali třeba na patnáctkrát. Pokud jsou názory klientů racionální a v rámci fungování jejich rodiny přinášejí lepší řešení, samozřejmě ustupuji a v daném kontextu přicházím na to, že jejich názor je rozumnější. Nejde o kompromis, ale o vyjádření kvality, jejich kvality.

 

V krychli, která nabízí čistý prostor a světlo, neumí podle tebe žít každý. Vyhovuje lidem, kteří žijí naplno. Co je ideální pro zbývající většinu lidí?

Většině lidí je daný určitý romantismus. Úplně jednoduché tvary mohou totiž působit na někoho až jako fašismus. I když jde třeba o silný barák, nemůže v něm být. Já se také řadím mezi romantiky, ale jak stárnu, vyhledávám stále abstrahovanější tvary, a čím jsou jednodušší a přesnější, tím jsou mi bližší.

 

Máš rád domy, které lze popsat jednou větou. Jak bys popsal ty své?

Když vyberu realizace z posledního roku, je mezi nimi například „Parník“ v Hodkovičkách, vila „Jako by byla před sto lety“ v Černošicích a činžovní vila „Mezi Paříží a Pikovicemi“ v Dobřichovicích.

 

Tak začneme třeba „Parníkem“…

Dům v Hodkovičkách je prostě jasný parník, vůbec není o čem diskutovat. A abychom to podtrhli, má nahoře kapitánský můstek a zábradlí jako vlny. Není to samozřejmě samoúčelné. Když spočítáme i sklípek a garáž, má budova sedm pater, což je u normálního domku magořina. Protože tam je strmý vzestupný terén, je to logické. Majitel se s námi ztotožnil a my jsme mu říkali, že až bude sedět na můstku, stačí zařadit rychlost a ujet s parníkem někam do kraje. Stavba je trochu do techna, má jednoduchý půdorys, patra jsou propojená bočním schodištěm a půdorys vyššího patra je vždy přesně v polovině patra pod ním. Schody osvětlují až mondrianovsky rozmístěná okénka, za okny jsou další okna… Je v tom i romantismus, nechybí tu samozřejmě průhledy na stromy, ryby i želvy. Majitelé měli například rádi chorvatskou pláž, tak si přivezli kameny, zalili je do betonu v koupelně a pod ně se položilo vytápění, ráno si tu masírují nohy…

 

Čím je mimořádná vila v Dobřichovicích?

Už tím, že její dva majitelé mají společnou ještě chalupu a firmu. Je to téměř neuvěřitelné, protože jak to mohou přežít? Ve vile jsme navíc vytvořili i společné prostory — pro vinárnu, stolní tenis, na zahradě se buduje volejbalové hřiště a altán. Jde o dům, ve kterém spolu lidé komunikují. Činžovní vila ze začátku století byla v 60. letech značně zdevastovaná, vertikální okna přezděná na horizontální apod. My jsme jim nechali šířku a zvedli je do původní výše, dělením pak vznikla proporčně krásná velká okna. Dům měl naznačené rizality, které jsme natáhli hodně nahoru a dostavěli jsme tam dva mezonetové byty v podkroví. Dnes je z toho dominantní, předměstská a nepřehlédnutelná činžovní vila. Je tu balkon, který by správně neměl být, protože dům je osově dělený. Jeden z majitelů ale celý život toužil mít balkon, kde by mohl snídat. Měl jsem pro to pochopení a nakonec myslím, že trocha asymetrie stavbě dodala vzrušení.

 

Vila v Černošicích vypadá opravdu jako před sto lety…

Tenhle dům vznikal ze dvanácti variant. Původně tam byla chata s velmi šikmou střechou, kterou majitel nechtěl zbořit, protože na ní sám dělal. Pak jsme stejnou šikmici přistavěli i z druhé strany a vytvořili křídla motýla. Další verzí byl dům s rovnou střechou. Neustále se všechno měnilo. Stavební pozemek byl ale přitom jasně daný. Byl tam už vybudovaný bazén, vzrostlý ořech, vistárie, ovocné stromy… To vždy respektujeme. Z daností nakonec vyplynulo, že stavba je do písmene L. Hlavní obytný prostor pak má tedy jako dominantu krbový komín, kolem něhož se vše kloubově otáčí. Protože máme rádi trochu odžitý materiál, který vypovídá o určité době a voní minulostí, použili jsme zde až plečnikovské kombinace kamene a cihel. Dnes je to vlastně konzervativní dům v kombinaci s moderními prvky, které vůbec nevadí.

 

V čem v sobě nesou poselství současnosti?

Třeba už jenom v tom, že nejsou stavěné jako před sto lety, protože jsou například z hliníku. Je tam nějaká zkušenost, architektonické znalosti konce 20. století.

 

Také divadlo Sklep potřebovalo nějaký, byť v době zrodu vskutku stísněný sklepní prostor. Architektura opravdu tak dominuje všemu ostatnímu?

Architektura je samozřejmě královna, prostor, ve kterém musíš být,  i když nechceš. A vznik Sklepa je hezkým příměrem. Měly by se pro ni v rámci možností používat nejjednodušší, nebo spíš nejlogičtější prostředky. My jsme tehdy položili na zem kredenc, protože byla nejširším nábytkem, který byl k dispozici. Byla přesně od rohu do rohu a jako jediná mohla být pódiem. Takže nápad s kredencí byl geniální a navíc jsme ani jinou možnost neměli. Je příkladem toho, jak vytvářet domy. Chceš hrát divadlo, najdeš si kredenc a můžeš hrát. Chceš stavět dům, dobře. Nevadí ti, že stavíš třeba z hromady písku, kterou máš na zahradě, nebo z lesa, který jsi dostal v restituci, dobře. Tak bude dům holt dřevěný, nevadí, výborně. Když tu přirozenost člověk neznásilňuje, ona mu strašně pomáhá. Vím, že interiéry domů, na nichž se šetřilo, jsou ve srovnání s těmi, kde se nepatřičně utrácelo, mnohem výraznější. Amorálnost, která určitě byla v přehnaných zbytečnostech, najednou požrala věc samu.

 

Špatný dům nemůžeš odložit jako špatnou knihu. Právě tu špatnou knihu stejně jako špatný dům může ovšem mnoho lidí považovat za vynikající. Co s tím?

V rámci svých omezených možností bojovat, nerozmnožovat nevkus a snažit se lidi přesvědčovat o vkusu. Přesvědčovat, aby se lidé snažili udělat dům, ve kterém se bude v první řadě dobře bydlet, a zároveň dům, který bude okolí vyprávět něco pozitivního o naší době. Harmonie se nedá popsat jedním slovem. Ale mělo by jít o dům, který by v sobě neměl pýchu, plýtvání materiálem, prostorem, nepřiměřenost vůči okolní zástavbě atd.

 

Pomůže tomu třeba v televizi uváděný seriál Šumná města?

Spíše by měl pomáhat tomu, aby si lidé vážili památek, které jsou třeba i dva dny staré. V praxi je to tak, že samozřejmě barokní kapličku zachovají, ale funkcionalistickou vilu už zprzní. Šel bych ještě dál a snažil se v určitém slova smyslu zachovat i husákovskou architekturu. Prostě zachytit svědectví určité doby, zařadit tam třeba i ten chybný názor. Takhle to zase vypadá, že bych rád zachoval třeba i paneláky. Ale na druhé straně – odehrály se v nich stovky životů, mluví obrovskou silou lidských příběhů, plodí se v nich nové děti… Co k tomu může říkat salonní kavárenský povaleč, nic. Nemám na to právo.

 

TEXT: EVA ŠUHÁJKOVÁ

FOTO: MARTIN POLÁK A LENKA HÝBLOVÁ

Zdroj: Moderní byt 11/01 

 

Kontakty:

ATELIÉR DAVID VÁVRA,

Kostnické nám. 3, Praha 3,

tel.: 02/22 54 13 32;

RETHRO THALL,

Na Staré vinici 18, Praha 4,

tel.: 02/41 44 15 02

Bez vázy to nejde

 Originální váza zdobená ruční mozaikou, kterou tvoří výtvarník několik dnů, cena dle velikosti 25 do 33 cm bude stát 2 000-3 000 Kč, autor Roman Mikyska, prodává Living Space

 Zajímavý tvar vázy Swing upoutá zejména ve dvojici, cena vyšší je 464 Kč a nižší 360 Kč, Living Space

 Vysoká váza- květináč Hortus, cena 1 400 Kč, Cedr Group

 

Nejstarší keramické pozůstatky prý pocházejí z mladší doby kamenné, to znamená přibližně z devátého tisíciletí před naším letopočtem, kdy se začali lidé usazovat na jednom místě, objevili zemědělství, hrnčířství a textilní výrobu. Nádoby pro nejrůznější účely se rodily na hrnčířském kruhu poprvé snad mezi řekami Eufrat a Tigris, tedy v Mezopotámii, a za pomoci tohoto geniálně jednoduchého a účinného nástroje vznikají často dodnes. Postupně se pak měnilo složení hmoty, z níž se keramické výrobky vytvářejí, takže vývoj nakonec dospěl k průsvitnému tenkostěnnému porcelánu. Všechny typy tohoto nádherně tvárného materiálu a všechny druhy kameniny — obyčejné hrnčiny nebo kameniny tvrdé, která se dnes používá především při výrobě dlažeb a s níž s oblibou pracují výtvarníci, nebo kameniny měkké, v různých jazycích nazývané též fajáns nebo majolika — jsou ryze přírodní materiály, a proto se těší oblibě lidí už tolik tisíciletí. Základ tvoří různé hlíny jílovitého charakteru, rozemletý křemen a živec, v případě porcelánu pak velký podíl kaolinu, což je velmi speciální zemina objevená nejprve v Číně na hoře Kao-ling. Dokud Evropané nevypátrali naleziště shodného materiálu také na svém území, byla naděje na odhalení tohoto čínského tajemství mizivá. Podařilo se to v březnu roku 1709 Johannu Friedrichu Böttgerovi, který náhodou zamíchal do hmoty pro výrobu obyčejné kameniny kaolin z Aue, používaný do té doby pouze k pudrování paruk. Evropský porcelán byl na světě a díky saskému kurfiřtovi a zároveň polskému králi Augustu Silnému, který byl porcelánem přímo posedlý, vznikla na jeho středověkém hradě Albrechtsburgu v Míšni první evropská porcelánka.

Vázy, které dnes zdobí naše domovy, však nemusí být pouze porcelánové, v přesile jsou vázy z tvrdé či měkké kameniny, protože jsou buď levnější, nebo vytvářejí odlišné efekty. Nabízíme vám malý výběr zajímavých tvarů ze všech těchto typů.

 

TEXT: BEA FLEISSIGOVÁ

FOTO: ARCHIV a MATĚJ FLEISSIG

Zdroj: Moderní byt 11/01

 

Puf – anebo taburet?

Designér Marcel Wanders vymyslel pro firmu pro firmu Magis umělohmotný taburet Pebbles na neviditelných kolečkách

Moderní puf dneška představuje proslulé "vajíčko" Tato, které vymysleli Enrico Baleri a Denis Santachiara, stojí 10 600 Kč, Design fórum Praha

Velký taburet ze soupravy Moore na elegantních nízkých kovových nožkách má snímatelný potah a rozměry 130 x 75 x 34 cm, cena 76 772 Kč, Linea Pura

Autorem designu sedací soupravy Braque pro firmu Minotti je Rodolfo Dordoni a začlenil do ní rozměrný taburet 160 x 80 x 40 cm, který stojí 85 414 Kč, Linea Pura

Velký taburet ze soupravy Moore na elegantních nízkých kovových nožkách má snímatelný potah a rozměry 130 x 75 x 34 cm, cena 76 772 Kč, Linea Pura

Luxusní koženou sedací soupravu Armonia od italské firmy Poltrona Frau doplňuje taburet, rozměry 88 x 88 cm, výška 45 cm, cena 38 400 Kč, Casa Italiana

Taburet k sedací soupravě Armonia má odnímatelné čalounění, které kryje kávový stolek s deskou z tvrzeného skla nebo ozdobně leštěného titanu

.

 Oba názvy mají historické kořeny a pojmenovávaly odlišné nábytkové kusy. Slovo taburet pochází z francouzštiny a znamená prostě stoličku bez opěradla, nízké sedátko na čtyřech nožkách, čtvercového nebo oválného tvaru. Koncem osmnáctého a po celé devatenácté století se bez taburetu neobešla žádná dáma, která měla k dispozici budoár, což byl menší pokojík na cestě z přijímacího salonu do ložnice paní domu. V tomto prostoru, určeném ke krášlení a přijímání důvěrných přátel, nesměly chybět určité kusy nábytku — kromě jiného zcela jistě toaletka se zrcadlem, paraván, nějaké denní odpočívadlo (nejlépe pro dvě sedící osoby) a samozřejmě taburet, na němž dáma seděla při líčení a česání, neboť toto malé sedátko umožňovalo volný pohyb služebné kolem velitelky.

Označení puf neznamenalo vlastně nic určitého, totiž (upřímně řečeno) prý je to slovní vyjádření zvuku, který vydalo toto sedadlo při prudkém dosednutí. Je třeba to dále objasňovat? Puf  byl zásadně oválný nebo kruhový, neměl nožičky a jeho čalounění bylo hodně vysoké a měkké. Tato jeho přednost se posléze osamostatnila a jako puf se začal označovat i okrouhlý polštář, tentokrát však s nízkým a poměrně tvrdým čalouněním, používaný jako podložka k sezení na podlaze.

Dnešní doba často čerpá ve všech oborech z toho, co už tu kdysi bylo. Tak se stalo, že puf a taburet se staly opět módní záležitostí, avšak mají samozřejmě moderní kabát, což se projevuje jak ve vzhledu, tak ve změněné funkci. Ženy se dnes krášlí jinde než v budoáru a také jim přitom jen zřídka pomáhají  služebné. Taburet sice stále musí mít nožky, které ale mohou být téměř neviditelné, jeho tvar může být bizarní a jeho rozměry obří. Lze se na něm nejen krášlit,  umí posloužit jako nízký stolek, a to jak pracovního, tak společenského charakteru, leckterý obrovský taburet pojme k sezení pořádnou skupinu lidí nebo dovolí i ulehnutí menšímu počtu odpočívajících. Také puf dnes vypadá jinak, jenom nemá jako kdysi nožky. Může být kulatý, oválný či jinak tvarovaný, čtvercový nebo komolý, rozhodně však nemá žádné opěradlo, ostatně stejně jako taburet. Ty dva, taburet i puf, se dnes opět nabízejí ve všech možných stylech. V některých případech jsou neoddělitelnou součástí sedací soupravy, takže si je koupit prostě musíte. Jistě však jejich přednosti nakonec sami doceníte. Takže zvolíte taburet, či puf? Uf, nebylo to lehké podat tak vyčerpávající vysvětlení…

 

TEXT: BEA FLEISSIGOVÁ, FOTO: ARCHIV

Zdroj: Modrní byt 11/01

 

Kontakty:

AMBER INTERIÉR, Vodičkova 10, Praha 1,

tel.: 02/22 23 07 71, fax: 02/96 32 50 17;

CASA ITALIANA, Vězeňská 4, Praha 1,

tel.: 02/24 81 90 11, fax: 02/24 81 90 94;

DESIGN FÓRUM PRAHA, Prokopovo nám. 5,

Praha 3, tel.: 02/22 78 06 98, fax: 02/22 78 27 61;

IKEA, Shopping Park Praha, Skandinávská 1,

Praha 5, tel.: 02/51 61 01 10;

KLOU DESIGN, Holečkova 1013/34, Praha 5,

tel./fax: 02/57 31 79 64–65, , www.klou.cz,

e-mail: klou@pha.pvtnet.cz;

KONSEPTI, Elišky Krásnohorské 4, Praha 1,

tel.: 02/232 69 28, fax: 02/232 13 58;

KTC INTERIER, PASÁŽ BYDLENÍ, Štěpánská 36, Praha 1, tel./fax: 02/24 81 66 11, 02/22 23 07 62;

LINEA PURA, Klimentská 48, Praha 1,

tel.: 02/24 81 99 41, fax: 02/24 81 99 40;

LIVING SPACE, Vinohradská 37, Praha 2,

tel.: 02/22 25 44 44, fax: 02/22 25 10 56,

e-mail: showroom@livingspace.cz, http://www.livingspace.cz;

RENEÉS INTERIOR, Korunní 73, Praha 3,

tel.: 02/24 25 46 27;

STILLES, V Celnici 4 (nám. Republiky), Praha 1,

tel.: 02/96 32 54 73, tel./fax: 02/96 32 54 74,

e-mail: stillespraha@volny.cz

Růže mezi trním

Kolekce nádobí White snow, navrhl Antonio Astori, Paola Navone, která je autorkou dekoru, cena nejmenšího šálku o průměru 6 cm je 482 Kč, miska o průměru 25,5 cm stojí 3 995 Kč, Living Space

Lampa Otto 94 (max.výkon 75 W) má nohu z amerického ořechu a stínidlo z pergamonového papíru, Interier 3000

Ubrousky Allegra ze stoprocentní bavlny, cena za rozměr 48 x 33 cm 617 Kč, Living space

Koloniální styl připomíná denní lůžko Otto 82 Driade z amerického ořechu s výpletem ze surové kůže, Iterier 3000

Šarmantní Italce dala jméno slunná země, která energickými ženami doslova překypuje. To však není Paolina jediná devíza, která se později přetavila v osobitou designérskou tvorbu. Její rukopis je charakteristický na první pohled a zároveň tak univerzální, že jej s radostí akceptují zákazníci renomovaných značek po celém světě. V současné době je Paola Navone kreativní ředitelkou italské firmy Gervasoni, ale nábytek a doplňky vyrobené podle jejích návrhů můžete najít i pod jinými zvučnými značkami. Driade, dnes již pojem v italském designu, vyrábí například její nádobí, textil a koberce, pro firmu Orizzonti navrhuje ložnice a pro Oltrefrontiera svítidla.

Při návštěvě expozice Gervasoni na letošních milánských Salonech jste mohli mít pocit, že se náhle setmělo, stovky kroků kolem vás ztichly a ve vzduchu bylo cítit slunce, které se ještě na poslední chvíli přetahuje s obzorem o mořskou pěnu. To náhlé ticho před setměním se mi zdá charakteristické pro atmosféru, kterou do interiéru Paola Navone vnáší. Jako v každém tvůrci i v ní se promíchaly dojmy ze setkání s dominantními osobnostmi, které při své cestě vzhůru potkala, s dojmy z neopakovatelné jedinečnosti zemí, které navštívila a kde žila. A tak se v její tvorbě setkáváme s nábytkem, který přitakává světovému trendu minimalismu, kvality a dokonalých detailů, ale je vyroben z bambusové dýhy, surové kůže, mořských chaluh, proutí a především rattanu. Koberce a bytový textil jsou nábytku rovnocenným partnerem, protože díky strukturálnímu povrchu působí měkce na dotek a především přívětivě. Příbory jsou tvarově blízké dětským, jen trochu povyrostly. Zdá se, že žena, která na kolínském veletrhu nábytku získala prestižní ocenění Designérka roku 2000, si ráda hraje.

No právě, mohl by namítnout každý, kdo o designu už něco málo ví. Vždyť oni jsou ti světově proslulí designéři všichni z jednoho těsta. Co ten Starck s kbelíky v koupelně, Mendini s bláznivě barokním křeslem, Šípek s kolíbacími se skleničkami a Maurer vnucující křídla žárovkám? S nimi si na jednom písku hraje děvče a z větvičky korálu má věšák na šaty. V Miláně se to všem líbilo, ale jde se dál, ženy na rozdíl od mužů vědí, kdy je třeba ubrat plyn. Nejnovější kolekcí prezentovanou v Miláně je pracovní nábytek — z olejovaného ocelového plechu kombinovaného se světlým pískovaným dřevem. Bude se pracovat.

 

TEXT: PAVLÍNA BLAHOTOVÁ, FOTO: ARCHIV

Zdroj: Moderní byt 11/01

 

Kontakty:

INTERIER 3000, Divišova 757,

500 02 Hradec Králové 2,

tel.: 049/61 46 60;

LIVING SPACE, Vinohradská 37, Praha 2, tel.: 02/22 25 44 44;

KONSEPTI, Elišky Krásnohorské 4, Praha 1, tel.: 02/232 69 28

Květiny nejen ve váze

Rudé růže a karafiáty doplněné bílou růží a gypsophilou s travinami v květinovém aranžmá pro ložnici, cena 55 Kč včetně vázy

Karafiát a zmenšená kvítka růžiček se spolu s gypsophilou opakují i v ůčesu, náhrdelník je z růžových lístků opletených zlatým drátkem

Kreace ve stříbrné a černé by se hodola pro slavnostní večeři, toto aranžmá bylo vytvořeno z rákosu, orobince a gypsophily, cena 1 250 Kč včetně vázy

K modrožluté kreaci vytvořila floristka nevšední květinový náhrdelník ze žlutých růží, bambusu a travin ověnčených modrými dekoračními prvky, cena 600 Kč

Neselhávající kombinace modré a žluté, tvoří ji lilie, žluté růže, orobinec, gypsophila a cineraria maritima, cena vazby 800 Kč

Rokokové dámy s účesy vysokými přes půl metru kdysi šokovaly své hosty kadeřnickými kreacemi, v nichž se na vlasových vlnách pohupovaly plachetnice, čínské pagody nebo celé koše květin. Jak si s touto ozdobou poradil milenec, ví bůh. Dnešní žena je praktičtější, květiny však stále hrají v jejím životě velmi důležitou roli. Čerstvé květy ve vlasech, květinové náhrdelníky a náramky jsou těmi nejkrásnějšími šperky, jimiž se může ozdobit. Jsou sice neskonale méně trvanlivé než zlato či stříbro, zato je lze neustále měnit a přizpůsobovat jak osobnosti, účesu a toaletě, tak bytu. Pohled na zlatý náramek může zevšednět, růže ve vlasech však může být každý den jiná.

Květinovou ozdobu účesu si v současné době dopřávají hlavně nevěsty, které ji chtějí mít sladěnou se svou svatební kyticí. My jsme však posunuli vývoj zase o kousek dál. Požádali jsme několik lidí, kteří se rádi účastní tak trochu neobvyklých projektů, aby do toho šli s námi. V první řadě to byla produkční Moderního bytu Libuše Koutná, jejíž půvab hrál tu nejdůležitější roli. Potřebovali jsme také vynikající a nápaditou kadeřnici, která by dokázala udělat z jednoho účesu několik kreací. Potom jsme vyhledali nadšenou floristku, která nachystala tři různá aranžmá ze živých květin, vytvořená vždy v jednom duchu a určená jak pro výzdobu interiéru, tak pro zkrášlení naší modelky. Její dokonalé a barevně sladěné nalíčení si vzala na starost schopná vizážistka, prádlo perfektně dotvářející postavu zapůjčila specializovaná prodejna a jedna nábytková firma nás pak nechala po celý den řádit ve svých prostorách.

Výsledek našeho snažení vám předkládáme a věříme, že povzbudí některou z našich čtenářek k následování. Jestliže dnes hostitelka ozdobí ve stejném duchu svou osobu i interiér, do něhož chce uvést oficiální návštěvu či milence, může to být stejně šokující jako kdysi. Dá se však předpokládat, že hosté vysloví své uznání a milenec takovou rafinovanost ocení, aniž mu bude jakoukoli překážkou.

 

TEXT: BEA FLEISSIGOVÁ, FOTO: MATĚJ FLEISSIG

Zdroj: Moderní byt 11/01 

 

Kontakty:

ESTÉE LAUDER BOUTIQUE

(vizážistka Jitka Mandíková),

Železná 18, Praha 1,

tel.: 02/24 23 20 23, fax: 02/24 23 20 82;

KLOU DESIGN (nábytek),

Holečkova 34, Praha 5,

tel./fax: 02/57 31 79 64;

KVĚTINOVÉ STUDIO B & J

(květinové vazby), Újezd 25, Praha 1, tel./fax: 02/57 32 04 55;

PAMELA (prádlo),

Karmelitská 29, Praha 1,

tel.: 02/57 53 25 13;

STUDIO ESTHETICA

(kadeřnice Lucie Petříková),

Elišky Peškové 17, Praha 5,

tel./fax: 02/57 31 67 66

Nejlepší linie je přímka

Zahrada navržená ing. Drahoslavem Šonským a Irenou Dundychovou ve velkorysých liniích. Design židlí navrhl pro Driade Philippe Starck, Interier 3000

Hlavní vchod je ze přední strany krytý dřevěným modulem a ze severní předsazenou římsou

Obývací pokoj má podlahové topení, ale krása živého ohně bývá někdy mnohem lákavější. Krb s mramorovou deskou Botticcino Classico postavila podle návrhu arch. Pošepného firma Keramizol

Posuvné dveře oddělují pracovnu od otevřených prostor

Interiér vstupního prostoru je vyroben z dýhy olše

Kuchyňskou sestavu vyrobilo podle návrhu architekta Vladimíra Pošepného Truhlářství Voltr

Pokoj mladší dcery, koberec vyrobený na zakázku podle Kandinského tureckou firmou TAVAS HALIURETI VE SATIS MARKEZI

Pohled přes barový pult na terasu

Koupelna je vybavena sanitárním zařízením od Villeroy a Boch, ze stěnou se zrdcadlem se z jedné strany skrývá vana a z druhé WC a bidet

Malá koupelna v přízemí

Ložnice rodičů

Rodina nás přijala jako staré známé. Aby ne, známe v jejich domě každý kout, víme, kde najít shoz na špinavé prádlo z patra přímo k pračce, a s kokršpanělem Kimem se navzájem drbeme za ušima. Od minulé návštěvy se tu mnoho nezměnilo. Za plotem se ještě stále zastavují „hodnotitelé“, jak si kolemjdoucí pojmenovala paní domu, a komentují. „On se asi zbláznil, co tohle má znamenat…,“ je ta mírnější z mnoha verzí, které si někdy nechtěně vyslechne, když vytrhává plevel poblíž plotu. Připomíná mi to smutný vtip z dob reálného socialismu: Chlapec se dívá přes čáru na západ: „Tatínku, kdo je za těmi dráty?“ — „My, chlapče.“

 Majitel stavby, která jako jediná z celé čtvrti navazuje tvaroslovím i filozofií na funkcionalistickou tradici Hradce Králové, se snaží toto nepochopení — pochopit.

„Ani se jim nedivím, vkus většiny lidí se utvářel jen tím, co viděli u sousedů, a dnes si myslí, že správné je to, co vidí všude kolem nás. Diví se, proč jsme nepostavili také něco tak pěkného, jako je tamhleten typický příklad podnikatelského baroka. Z jejich pohledu je náš dům kontroverzní.“

Čistota formy tohoto domu paradoxně provokuje, místo aby inspirovala. V záplavě křivek, věžiček, sloupů, vikýřů, oblouků a barev stojí bílý dům s předsazenou, dřevem obloženou hmotou, ukrývající kuchyň s jídelnou.

Autorem podoby domu je ing. arch. Vladimír Pošepný (ADIP): „Nemám rád věci kašírované, ale snažím se vycházet z podstaty. Pokud se delší dobu zabýváte materiály a tvary jako já, zákonitě dojdete k tomu, že nejlepší linie je rovná přímka, nejhezčí barva šedá a bílá a důležitý je dokonale vypracovaný detail, zajímavý ve své elementární formě. Pokud materiál vyžaduje určitou barvu, má ji mít. Tento dům leží na cestě mezi funkcionalistickou tradicí města a blízkou přírodou, a proto jsem se rozhodl použít na předsazenou hmotu dřevěný obklad, i když mi bylo jasné, že si zakládám na problém. Po dvou letech na přímém slunci začíná dřevo pomalu vysychat a musí se rychle ošetřit.“

Zahrada

Zatímco tedy dům začíná pomalu stárnout (a dozrávat), zahrada se teprve rozrůstá do své nejkrásnější podoby. Tady je rozdíl od naší předchozí návštěvy před dvěma měsíci znát nejvíce. Trávník, kterému po prvním pokusu o pohnojení přezdívali dalmatin, už dostal kompaktní zelený odstín, plochy šanty, levandule a půdopokryvných růží se rozrostly tak, že téměř zakryly mulčovací kůru. „Víte, co to dá za práci, udělat jednobarevný trávník?“ vzdychne si majitel. „Zálivkový systém, hnojicí a secí vozíček a veškeré nářadí jsme nakoupili od Gardeny, protože je to systémové a hezké. Máme sice starý rýč, ale Gardena dělá hezčí a tak ten starý odvezeme na chalupu…“

Přestože se manželé na podobě své zahrady snadno shodli, definitivní koncepci nakonec vytvořil ing. Šonský z Průhonic. Protože je pracovně velmi vytížený, pouze podle videozáznamu navrhoval od svého pracovního stolu konečné tvary linií, které oproti původnímu návrhu zklidnil a dal jim velkorysost ve tvaru i v ploše. Určil skladbu rostlin a zahradě u rodinného domu dal to, co se vlastně ani racionálně naplánovat nedá: hřejivost a živost zahrádky u rodinného domu. Teď, když se rostliny rozrůstají, vnímají její majitelé s obdivem souvislosti. Třeba růžová se najednou rozsvítí ze tří stran…

Interiér

Vnitřní členění interiéru odpovídá představě majitele o ideálním soužití velké rodiny. Společné prostory jsou oddělené pouze symbolicky, ale každý má možnost dokonale se uzavřít ve svém vlastním soukromí. Komplikace s úklidem jsou zde díky hladkým, snadno udržovatelným plochám omezeny na minimum. Kuchyň má ergonomicky řešenou pracovní desku a je vybavena dokonale promyšleným zásuvkovým systémem s plnými výsuvy od firmy Blum. Obě koupelny slouží skutečně jen k očistě a relaxaci, protože v přízemí je ještě jedna provozní místnost, vybavená odpadem a také ústím již zmíněného shozu na špinavé prádlo. Pracovnu od obývacího pokoje odděluje příčka s posuvnými stěnami na obou krajích. Dá se tak lehce vytvořit prostor dokonale oddělený stejně jako otevřený, přirozeně navazující na celé přízemí. Flexibilita prostoru je pro celý dům ostatně charakteristická. Podobným způsobem je v ložnici rodičů řešený vstup do šatny, která je dalšími dveřmi spojena s velkou koupelnou. O radost  zvětšování či zmenšování svého soukromí nejsou ochuzeny ani obě dcery. Každý dívčí pokoj má jedny posuvné dveře ukrývající vlastní malou šatnu a francouzská okna, která vedou na společný balkon.

 

TEXT: PAVLÍNA BLAHOTOVÁ

FOTO: LUBOMÍR FUXA

Zdroj: Moderní byt 11/01

 

Kontakty:

ATELIER ADIP, Střelecká 437,

Hradec Králové, tel.: 049/553 32 03;

BLUM, Kolbenova 19, Praha 9-Vysočany, tel.: 02/81 09 01 61;

EUROBATH CZ, Kuldova 2, Brno,

tel.: 05/57 69 19;

ING. DRAHOSLAV ŠONSKÝ, IRENA DUNDYCHOVÁ, tel.: 0603 85 79 55;

INPRO CZ, Pražská 293/12,

Hradec Králové, tel.: 049/553 28 60;

INTERIER 3000, Divišova 757,

Hradec Králové 2, tel.: 049/61 46 60;

KERAMIZOL, Šedivská 739, Letohrad,

tel.: 0446/62 16 03;

LIGNE ROSET, Ječná 15, Praha 2,

tel.: 02/24 91 85 58;

TRUHLÁŘSTVÍ VOLTR, Pražská 85,

Hradec Králové, tel.: 049/553 55 49

Tvrdá realita

Sloupy obložené mramorovými deskami Bianco statutario, cena: 3 500 Kč/m2, Obelisk kamenictví

Žula Multicolor red. Cena při tloušťce 1 cm 1 700 Kč/m2, Unigranit

Dekorativně poskládané různé druhy přírodního kamene, cena od 1 500 Kč/m2, Obelisk kamenictví

Mramorový obklad Trani filetto rosso, rozměr 30,5 x 30,5 x 1 cm, cena 2 135- 2 318 Kč/m2, Ceramiche Marazzi

Mramorový obklad Statutario venato složený ze spodního soklu, cena ( 105 x 61 x 3 cm) od 6 954 do 7 198 Kč, Ceramiche Marazzi

Žula Multicolor, cena 1 cm 1 700 Kč/m2, Unigranit

Štípaná břidlice  ze zahraničí, cena: 2 000 Kč/m2, Milan Špíchal

S objevem a rozvojem nových materiálů se kámen  z interiéru postupně vytrácel. Naštěstí to netrvalo dlouho a  opět ho zde můžeme vidět. Používá se nejen jako dlažba, ale často také jako obklad. Co naplat, příroda je mocná čarodějka a nikdo na světě nevytvoří takovou krásu jako právě ona. Navíc v dnešní době nejsme limitováni výběrem. Kámen se k nám dováží z celého světa, takže záleží jen na našem vkusu a fantazii.

Výběr z přebohaté nabídky je především ovlivněn vlastnostmi materiálu. Předkládáme proto přehled šesti nejpoužívanějších kamenů v interiéru.

Břidlice
Měkká, velmi dobře štípatelná hornina (dokonce i na tenké desky), barevně velmi různorodá. Jako stavební materiál se hojně užívá zejména k obkladům i dlažbám jak na venkovní plochy, tak i do interiérů.

Fylity
Jsou to metamorfované přeměněné břidlice s větším obsahem křemene a slídy, které zajišťují větší tvrdost a odolnost. Uplatňují se jako obklady v interiéru i exteriéru, některé druhy lze použít také jako dlažbu i pro pokrývačské účely.

Pískovce
Sedimentární hornina tvořená stmelenými zrny křemene poskytuje převážně světlé, nažloutlé, šedozelené až načervenalé pískovce. Tento stavebně oblíbený kámen je vyhledávaný kvůli teplému zabarvení a snadné opracovatelnosti. Vhodný je jak pro venkovní, tak i vnitřní použití jako dlažba nebo obklad.

Mramor
Ušlechtilý leštitelný vápenec, který je pro vysokou cenu širší klientele nedostupný. Z různě zbarvených mramorů jsou nejčastější bílé, dále s barevnými pásky, černé apod. Vhodný je pro výzdobu a realizaci reprezentativních prostor a jako sochařský kámen.

Vápenec
Vznikl převážně za aktivní nebo pasivní účasti živočichů a rostlin. Nejčastější jsou jemnozrnné vápence, které se krystalizací mění v zrnité. Čisté vápence jsou bílé až světle šedé, často však obsahují příměsi, které je různě zabarvují. Vápenec se používá zejména do interiérů, ve výjimečných případech je možné ho užít pro venkovní dlažbu.

Opuka
Vžitý název pro písčitý slínovec. Světlá hornina s vysokým obsahem písku a jílovce. V minulosti patřila k vyhledávaným materiálům, v současné době se používá jako zdivo nebo obkladový materiál.

FOTO: IVETA KOPICOVÁ A ARCHIV
Zdroj: Moderní byt 4/01

Kontakty:
CERAMICHE MARAZZI,
Brdlíkova 287/1d, Praha 5,
tel.: 02/57 22 04 63, fax: 02/57 21 20 05;
MILAN ŠPLÍCHAL, 281 26 Lipec 87,
tel.: 0321/78 92 41;
OBELISK KAMENICTVÍ, Koněvova 120, Praha 3, tel./fax: 02/697 19 32;
PB SERVIS – AUS TRADE, Picassova 354, Praha 10, tel.: 02/67 71 35 16;
STONE TRADE, Poděbradská 744/141, Praha 9, tel.: 02/81 86 09 47;
UNIGRANIT, Na Vysoké II/319, Praha 5, tel.: 02/52 96 22 66, linka 322

Postele s otazníkem

Postel Filippo má hliníkový rám a čelo může být z různých dřev, rozměr 212 x 180 cm, cena od 55 000 Kč, Erolux lighting

Noe je postel s lamelovým čelem, rozměr 200 x 160 cm, cena 16 490 Kč, Brik-Interier Studio

Geo 208 Former je postel vyrobená z lakovaného ořechu, rozmšr 370 x 325 cm, cena 71 4000 Kč, Design Fórum

Postel Tadao s kolečky je vyrobena z třešňového dřeva, rozměr 210 x 170 cm, cena postele od 54 000 do 135 000 Kč, cena matrace od 12 000 do 60 000 Kč

Atlante je dvoulůžko s hliníkovým rámem, s roštem ovládaným mechanicky nebo alektricky, rozměr 210 x 180 cm, cena od 54 320 Kč do 188 600 Kč, cena matrace od 12 000 do 60 000 Kč

Vanja je z třešňového dřeva, má úložný prostor, rozměr 200 x 180 cm, cena od 72 000 do 101 300 Kč, Casa Italiana

Postel Dox 312 ve variantě z tmavého ořechu Canaletto a s polstrovaným čelem, rozměr 232 x 187 cm, cena 86 980 kč, Design Forum

Latte a Miele je postel s uzavřeným čelem, vlnící se horní linie, rozmšr 201 x 200 cm, cena 98 883 Kč, Eurolux Lighting

Postel Tatami, na kolečkách,  lze vytvořit dvě lůžka, rozměr jednolůžka 228 x 120 cm, cena 228 000 Kč, Design Fórum

Postel Tatami- po rozdělení

Jednolůžko L20Petit Frére Jacques, polstrované čelo, bukovou konstrukci, rozměr 218 x 144 cm, cena s roštem bez madrace 59 254 kč, Konsepti

Se soukromím partnerů ve vztahu k posteli to vždy nebývalo slavné, a to i přesto, že existovaly doby a rodiny (zejména panovnické) s oddělenými ložnicemi, kde se manželé navštívili přibližně tolikrát, kolik měli společných dětí. Ve většině případů bývala postel místem početí, narození a smrti člověka. Velká část těchto aktů však měla po staletí veřejný charakter jako společenská událost, u níž mnohdy asistovala celá rodina nebo dvůr.

Renesanční a raně barokní postele charakterizovala mohutnost a okázalá zdobnost, a to mimo jiné právě z důvodu odlišného chápání ložnice. Patřila k hlavním místnostem v domě — do jisté míry byla pokojem reprezentačním. K intimnějšímu pojetí prostoru určeného ke spánku, a tím i k zjednodušení postele, dochází až v osmnáctém století. Rokoko, zejména ve Francii, pak přineslo řadu variant odlišujících se často jen tvarem baldachýnu.

Rychlý pohyb očí
Spát společně, nebo zvlášť? Názory se liší s úhlem pohledu. Mnozí lékaři tvrdí, že pouze na vlastní posteli se člověk skutečně vyspí. Radikálnější z nich dokonce doporučují oddělené ložnice. Ve spánku procházíme až šestkrát za noc dvěma fázemi. Hlubokým spánkem — tím také spát začínáme — a lehkou fází REM (Rapid Eyes Mooving) charakterizovanou rychlým pohybem očí pod víčky, v níž sníme a rovněž v ní nejčastěji zažíváme probuzení.

Probudit se z hlubokého spánku, například díky prudkému pohybu ruky nebo třeba hlasitým projevům partnera, může mít za následek narušení biorytmu, krátkodobou zmatenost, stavy melancholie a totálně zkaženou noc i následující den.

Rádi se tulíme
Někteří psychologové však zastávají názor, že při oddělených postelích (nebo dokonce ložnicích) dochází k odcizení. I drápkaté opice (vývojově nižší než primáti typu šimpanze nebo gorily) mají po setmění potřebu se tulit. Chtějí cítit blízkost, tep srdce a teplo druhého jedince. Psychologové nesledují ani tolik základní fyziologickou potřebu — spánek jako základní psychosociální potřebu — bezpečí.
Řešení stojí zřejmě kdesi uprostřed. Záleží například na takových zdánlivých podružnostech, zda jsme například jako děti žili ve vlastním pokoji, nebo ho sdíleli se sourozenci.

Dále v kolika letech vstoupíme do partnerského nebo manželského života. Přestože podobné kritérium musíme jako značně individuální brát s rezervou, staré přísloví k němu podotýká, že – po třicítce má každý rád kuře na vlastní způsob. Jinými slovy, hůře se adaptuje, a to zejména na změny v intimním životě. — Postel je velmi intimním místem.

Bolestivé probuzení
Další otázkou je vhodnost jedné nebo dvou matrací na jednom lůžku. Naše babičky používaly nejčastěji dvě. Jedna velká byla totiž na údržbu nepraktická. Existuje ještě druhý důvod. Každý spíme jinak. V době lamelových roštů a polohovatelných lůžek může někdo preferovat více pod hlavou, jiný pod nohama. Matrace mívají různou tvrdost a jsou tak schopny respektovat obvykle rozdílnou váhu muže a ženy. Lamely vyhovují nestejné výšce partnerů, která v praxi znamená, že mají obě osoby těžiště rozloženo na jiném místě.

Tak zásadní odlišnosti jediná matrace a lamelový rošt nemohou uspokojit. Již dlouhou dobu je společná matrace chápána pouze jako levnější východisko z nouze, za které často platíme bolestmi páteře. Vyplatí se investovat dřív, než se ohlásí zdravotní problémy. Záda to ocení.

Text: Petr Tschakert, Foto: Archiv
Zdroj: Moderní byt 5/01

Kontakty:
BRIK – INTERIER STUDIO, Senovážné nám. 23, Praha 1, tel.: 02/24 14 26 66;
CASA ITALIANA, Vězeňská 4, Praha 1, tel./fax: 02/24 81 90 94;
DESIGN FÓRUM, Prokopovo nám. 5,
Praha 3, tel.: 02/22 78 06 98;
EUROLUX LIGHTING, Francouzská 76,
Praha 10, tel./fax: 02/71 74 22 41;
KONSEPTI, Elišky Krásnohorské 4,
Praha 1, tel.: 02/232 69 28

Nároky Světlany Nálepkové

Rattanová svítidla Boll (Gervasoni), do nichž patří 60W žárovka s paticí E27, cena od 12 000 Kč, Interier 3000

Němý sluha Domus(design Studio Stile, Flai), cena 9 557 Kč, Correct Interior

Nástěnný systém s prosklenými skříňkami, který patří do kolekce 3D, cena 66 950 Kč, Tecno Line Iterier

Světlemodré křesílko Vittoria, cena 31 000 Kč, Casa Italiana

Vanová baterie Madison připevněná k vaně zapuštědo teakového dřeva, cena 76 641 Kč, Sanitop Praha

 

Začali jsme ložnicí. Paní Nálepková si měla vybrat nábytek do fiktivního bytu neomezeného velikostí a financemi, prostě jen „nakupovat“ podle vkusu. „Mám vybrat ložnici? To jsme začali úplně špatně, protože ložnice  je pro mne nepodstatný pokoj.“ – „Proboha, a kde spíte?“ – „Samozřejmě, že v ložnici, ale přicházím do ní uprostřed hluboké noci po představení. Projdu sprchou, ulehnu a do minuty spím jako dřevo. Co já vím o ložnici? Brzy ráno se probudím a letím na divadelní zkoušku, do televize nebo rádia, znáte to… Kdyby v mé ložnici visel od stropu netopýr,  asi bych ho objevila až po letech, až by měl založenou početnou rodinku a pravnoučata by se mi houpala nad hlavou.“  — „Chcete říct, že vám je jedno, na čem spíte?“ — „No to rozhodně ne, protože jestliže nemiluji ložnici jako pokoj, neznamená to, že podceňuji matraci. Ta  musí být pohodlná… a tvrdá. Nemám ráda měkké spaní, kdy zapadnete jako do peří. Ale stejně mám potřebu odůvodnit ložnici nějakou rozumnou funkcí, takže kdysi jsem například jednu svou ložnici spojila s pracovnou.“

 

Žehlicí prkno

„Nemám ráda barvy. Zažila jsem si jich až dost a jsem jimi přesycená. Kdysi, když jsem bydlela u rodičů, měla sestra potřebu revoltovat právě barvami.“ – „A co vám říká tato chaise longue? Je z rattanu a má potah z příjemně smetanové hrubé látky.“ — „Líbí se mi. Připomíná mi první byt. Když jsem odešla od rodičů, nastěhovala jsem se do garsonky, kterou jsem zdědila po dědečkovi. Měla velkou terasu a výhled na Hrad. Začala jsem poprvé zařizovat. Nakoupila jsem nábytek v tehdejší Polské kultuře v Jindřišské ulici, a když tak sleduji dění kolem sebe, byl podobný nábytku z dnešního obchodního domu Ikea. Tehdy letěly přírodní látky. Nejvhodnější byly potahy na žehlicí prkna (muselo se improvizovat), takže jsem jich nakoupila kilometry a ušila polštáře a závěsy. Můj byt byl jedno velké žehlicí prkno. Tahle chaise longue je úžasná, ale moje potahy z látky na žehlicí prkno nestály padesát tisíc! Bůh ví, třeba to navrhl nějaký ukrutně slavný designér…?“

 

Nesnáším nožičky

Vešli jsme do další prodejny a paní Nálepková protáhla obličej: „Bytová stěna? To opravdu nemusím. Připomíná mi sedmdesátá a osmdesátá léta, kdy měl bytovou  stěnu každý. Na trhu téměř nic jiného nebylo. Všichni se zařizovali stejně a bez bytové stěny nebyl obývák obývákem. Hrůza!“ —  „Tyto nástěnné systémy nemají s bytovou stěnou nic společného. Nesmíte se nechat zmást totalitní degenerací.“ — „Myslíte?“  A poodstoupila tři kroky dál. „Víte, že tohle by docela šlo? To bych si doma dovedla představit. Třeba se pod tím dobře uklízí. Je to upevněné na zdi a neruší to. Hlavně to nemá nožičky. Ty nesnáším. Měli jsme kdysi doma klasický nábytek z lakovaného dřeva na nožičkách. Od té doby mám k laku a nožičkám vyložený odpor.“

 

Co odnesla voda

„Miluji dřevo a kámen. Potřebuji je k životu. Naplnila jsem si představu o venkovském domě, kam jsem se rozhodla přesídlit.“ – „Takže jste šťastně romantickou venkovankou?“ — „Bohužel ne. Už se zase vysídluji, respektive byla jsem vysídlena. Nechala jsem si tam dokonce vyrobit kus nábytku podle svých představ. Studovala jsem staré Moderní byty… to je pryč. Snad někdy jindy. Vím přesně, že se mi to splní i přesto, že mám na bydlení, stejně jako na soukromý život, poměrně vysoké, ale reálné nároky.“

 

TEXT: PETR TSCHAKERT

FOTO: PAVEL CÍSAŘ A ARCHIV

Zdroj: Moderní byt 11/01

 

Kontakty:

CASA ITALIANA, Vězeňská 4, Praha 1, tel./fax: 02/24 81 90 94;

CORRECT INTERIOR, V Jámě 3, Praha 1, tel.: 02/24 16 20 56;

INTERIER 3000, Divišova 757,

Hradec Králové, tel.: 049/561 47 66, 

tel./fax: 049/61 46 60; 

SANITOP PRAHA, Sokolovská 968/189, Praha 9, tel.: 02/684 86 35;

SIRIUS DESIGN, Dlouhá 32, Praha 1,

tel.: 02/22 31 95 36;

TECNO LINE INTERIER, Ondříčkova 28, Praha 3, tel.: 02/22 71 10 90

PARTNEŘI WEBU

MDKK MUJDUM STAVBAWEB IMATERIALY RODINNYDOM BMONOE
Copyright © BUSINESS MEDIA ONE, s. r. o. 2006–2025