Skip to content

Blog

Úsměv zpod šindelové střechy

Z hradu se postupně stává pohodlnější zámek, a když Petr Vok prodává v roce 1601 starý rodový hrad císaři Rudolfu II., střídají zde Rožmberky císařští správci. Od roku 1622 je majitelem panství Jan Oldřich z Eggenberka a po něm je získali dědictvím Schwarzenbergové.

Možná právě Eggenbergové, z jejichž období pochází i první návrhy zámeckých zahrad, nechali postavit na tehdejší poměry velkorysý špitál. Jak tehdy vypadala českokrumlovská ulice a proč se dům musel od štítu tak výrazně zužovat, se už dnešní obyvatelé asi nedozví. Konečně, fantazie a určité iluze jsou většinou milosrdnější než holá pravda. Dům s okny do městského parku dnes pod novou šindelovou střechou nese hrdě své tajemství a jemným půvabem ideální představy o životě v renesanci jen podporuje.

Současní obyvatelé však v žádném případě nepřišli k hotovému. Poslední rekonstrukce probíhala za dohledu památkářů v roce 1973, a zcela odpovídala duchu tehdejší doby. Stavba sloužila jako bytový dům pro čtyři rodiny a její osud byl typický: žili v něm lidé, kteří ji pouze užívali, ale nebyla jejich. Bez  láskyplného oprašování a starání stál v ulici dům sice na pohled zajímavý, snad i hezký, ale zvadlý jako pověstná lilie.

Největší změna jej tedy nepoznamenala jen z hlediska vnitřní a vnější podoby. Podívejte se na fotografie domu před rekonstrukcí a po ní: sice obnovená, ale stejná barva fasády, střecha i tvar oken. Místní firma Památky Fortel musela při rekonstrukci provést kvalitní práci, ale navíc tak, aby výsledek odpovídal co nejvěrněji původní podobě. A přece se něco změnilo: Zrekonstruovaný dům se směje! Vesele mává okenními křídly, otevřenými do zeleně.

Po dubových schodech tu od maminky k babičce běhá upovídaný Péťa, který sice ještě nechodí do školy, ale už by mohl dělat profesionálního průvodce. Oba samostatné byty jsou zařízeny s pokorným obdivem k historickým dispozicím, které bylo třeba dodržet, ale rozhodně se nestaly překážkou. Oba byty i pokoj k pronájmu, umístěný v nejužší části domu, mají samostatné sociální zařízení. Vzhledem k tomu, že s pravými úhly se při stavbě nepočítalo, vyrobilo Truhlářství Valentýn většinu nábytku na míru. Péťovo království v přízemí má každé okno v jiné výšce a pokojíček je tak ještě zajímavější.

Souznění všech generací je patrné na barevném ladění interiérů a volbě materiálů: převládá světlé dřevo doplněné teplými odstíny barev, především pak žluté. Zatímco však přízemní byt je zařízen vyloženě v současném duchu, rodiče mladé maminky do historických zdí přinesli několik spřátelených prvků: kachlová kamna z roku 1895, secesní skříň po babičce a několik dalších kusů nábytku, které vám nad šálkem kávy pod klenbami pomohou lépe se přenést aspoň o jedno století nazpět.

FOTO: LUBOMÍR FUXA

Kontakty:
GALERIE ART U SV. JOŠTA, Latrán 13, Český Krumlov, tel.: 0337/71 28 44;
PAMÁTKY FORTEL, Domoradice 250,
Český Krumlov, tel.: 0337/71 15 74;
PODLAHÁŘSKÉ STUDIO ČEČETKA, Latrán 149, Český Krumlov,
tel.: 0337/71 97 34;
TRUHLÁŘSTVÍ VALENTÝN, Chvalšiny, tel.: 0337

Byt jako od krejčího

Jídelna.Povšimněte si dlažby na podlaze, jež umožňuje hostům nepřezouvat se.

Předsíň. Nábytek stejně jako v jiných místnostech byl vyroben na míru

Obývací pokoj. Zdánlivá nezabydlenost a strohost je dána majitelovým pečlivým výběrem věcí, jimiž ozdobí svůj dům

Kuchyň. Všechny místnosti jsou sladěné do jedné barevné tóniny

Ložnice. Majitel v sobě nezapře poněkud konzervativnější přístup k bydlení

Koupelna. Tato místnost je jediná, na které nespolupracoval architekt

Přestože se s ním dnes může divák setkat např. ve hře Čertův švagr, uváděné v divadle Skelet v pražské Opletalově ulici, do povědomí lidí se nejvíce zapsal rolemi Karla Hynka Máchy ve filmu Mág, který byl posledním dílem Františka Vláčila, a též v dílech Dva na houpačce a Duch soudce Pauknera.

Navštívili jsme ho v jeho bytě-pracovně na pražských Petřinách, odkud je fantastický výhled na České středohoří – na místo posledních dnů a skonu Karla Hynka Máchy.

Člověk se nikdy úplně neodpoutá od kulis svého dětství. Obklopuje se jimi i ve svých pozdějších bytech a provázejí ho po celý život. Souhlasíte s tímto tvrzením?
V zásadě ano. Jsem Pražák, ale tento fakt nijak nepřeceňuji, ani mne příliš nenaplňuje hrdostí. Vyrůstal jsem sice v Praze, ale na vesnici, v Řepích u Prahy. Možná proto mám dodnes tak rád okraje velkých měst, kde se spojují možnosti dalekých rozhledů do krajiny s možností městského života.

Poznal jste vesnici Řepy ještě před nástupem velkoměstského sídlištního gigantu…
Samozřejmě. Moje dětství — to byly lesy, pole, louky a rybníky. Těch bylo sedm, a proto jsem nikdy nechodil bruslit na stadion. Jeden z těch rybníků se jmenoval Na Průhonu a je po něm pojmenována část sídliště. Nezbylo z něj vůbec nic, snad jenom ta vrba, která rostla na hrázi. Kdykoliv jdu kolem ní, zažívám velmi zvláštní pocit.

Když jste se vypravovali na Václavák, říkávali jste, že jedete do centra, nebo do Prahy?
Do Prahy! Vždyť do Řep jezdil ještě klasický modrý autobus, nikoliv ten červený městský. Dostat se do Prahy, to byla štreka, dobrá hodinka cesty s mnoha pře- stupy. A člověk při tom zažíval mnohé, až přízračné situace.

Co může být přízračného na cestě z vesnice do města?
Mnoho věcí. Každý den ráno jsem cestou přes pole pozoroval, jak vyrůstají paneláky doslova ze země. Byly už postaveny celé bloky a ulice, vyasfaltovány chodníky i parkoviště a přitom v nich nikdo nebydlel. Když jsem se v noci kolem sídliště vracel, vypadalo to tam jako po výbuchu neutronové bomby — vše tam stálo bez sebemenších příznaků škody, ale úplně bez života.

Předpokládám, že máte nějaké prozaické vysvětlení?
Stavbaři prostě honili plán kvůli prémiím. Zapomněli přitom na jeden podstatný detail, a to inženýrské sítě. Rok po dokončení sídliště se proto všechno rozkopalo a teprve poté se začala pokládat kanalizace a jiná potrubí.

Přestože jsou paneláky v této zemi všeobecně zatracovány, najde se mnoho jedinců, včetně velmi citlivých osob, kteří v této neosobní architektuře nacházejí zalíbení. Nikoliv z důvodu bytové krize, ale protože se jim tam líbí. Jak jste na tom vy?
Přiznám se, že bych neměnil bydlení ve starých Řepích za nové Řepy. I já sám jsem byl ale často paneláky fascinován. Byla to taková fascinace hrůzou. Víte, když jdete ráno přes to pole a ještě chladné slunce se zvedá mezi těmi bílými stěnami a dole se válí mlha, tak vás zaujme ten zvláštní nesoulad mezi přírodou a architekturou. Dokonce jsem se na tento obraz těšil, zvláště na sedmou hodinu ranní, kdy se jako na povel otevírají dveře balkonů — to vstávají děti a celé sídliště je třeba provětrat.

Vy jste si ale pořídil byt na Hvězdě, v místě, které se také dá nazvat sídlištěm. Proč?
To ale není sídliště, to je bytový areál od architekta Vlada Miluniće — v tom je velký rozdíl. Bydlení tam je velice lidské, už na první pohled poznáte, že se nejedná o unifikovanou stavbu, ale o místo určené k žití, a nikoliv k přespávání. Já mám ale největší radost z  pohledu z okna. Vidím celé České středohoří — Říp, Milešovku, Lovoš, Radobýl a za jasného počasí dohlédnu až do Krkonoš.

Tedy váš oblíbený Máchův kraj?
Přesně tak. Tuto oblast jsem prošel celou, když jsem se připravoval na hlavní roli Karla Hynka Máchy ve Vláčilově filmu Mág. Mimochodem, často se doba první poloviny 19. století, ve které Mácha žil, ve filmech zobrazuje jako doba biedermeierovské zdobnosti, doba velkých salonů rozlehlých bytů a doba výpravných a velkolepých krajkových šatů. Takto žít si tehdy dovolil ale málokdo. Sám Karel Hynek Mácha, který jako právník nepatřil mezi nejchudší vrstvy obyvatelstva, při svém pobytu v Litoměřicích žil v jedné místnosti a neměl ani na nábytek. Proto si nechal poslat od rodičů šífem dřevo, sekeru a hřebíky.

Loďaři tehdy zaplatil sedm zlatých, a když se pohoršoval nad touto cenou, šífař mu odvětil: „Řeka je stejně dlouhá, milý pane, ať už vezete hrnek nebo fůru uhlí.“
Stěhování bylo vždy drahé, tehdy i dnes. I vy jste se už stěhoval několikrát. Naposledy na pražské Petřiny. Hodláte se ještě někdy v životě stěhovat?
To ano. Chtěl bych si v budoucnu koupit malý domeček za Prahou. Ale stěhování z tohoto bytu, který spíš využívám jako pracovnu a ateliér, mě bolet příliš nebude.

Jak to myslíte, nelíbí se vám zde?
Naopak, ale veškerý nábytek je vestavěný a vyrobený na míru, zapadá na milimetry přesně. Nedá se s ním hýbat. Víte, já jsem v tomto směru docela konzervativní člověk. Vybíral jsem si ze dvou možností. Buď si nábytek vyberu sám, nebo dám přednost vestavěné variantě. Rozhodl jsem se pro druhou verzi. Udělal jsem dobře, je to bytelné, poctivé a navíc finančně výhodnější.

Jste tedy s tímto bytem spokojen. Budete v něm ještě něco měnit?
To ne, já si ho totiž neupravoval sám, ale za pomoci architekta Soběslava Macase z Pardubic. Byla to dobrá zkušenost. Ostatně, v této zemi se sice lidé již naučili mít vlastního kadeřníka, krejčího, dokonce i trenéra a psychologa, ale tak podstatné věci, jako je jejich bydlení, stále svěřují amatérům.

Češi, a je to možná dané tím, že po dlouhá desetiletí nemohli cestovat, se upnuli na své byty a věnují jim někdy až příliš velkou pozornost.
To je pravda. V západní Evropě stejně jako v Americe nebo v Austrálii se více než u nás setkáte s ležérním stylem bydlení a s docela ošoupaným nábytkem. I já jsem si ale uvědomil, že na svém způsobu bydlení docela lpím, a když jsem viděl ten prázdný prostor bytu, tu pomyslnou zelenou louku, přepadl mne lehký pocit beznaděje. To byl další důvod navíc, proč angažovat odborníka, architekta.

Jedna věc jsou ovšem plány a ta druhá realizace.
Popíšu vám takový malý detail, který dobře ilustruje realizaci. Když byl návrh hotový na papíře a já jej odsouhlasil, přišel pan architekt Macas s výrobcem nábytku panem Sodomkou z Chrudimi a po celém bytě natáhli sukno a na něm udělali střih celého bytu, úplně stejně, jako to dělá krejčí. Později jsem byl v Chrudimi u toho, když se nábytek vyráběl. Viděl jsem na vlastní oči tu technologii, materiál, postup, prostě všechno. A přestože to byla precizní práce, tak jsem do poslední chvíle nevěřil, že to tam bude všechno pasovat. Ale pasovalo, na milimetr přesně.

Myslel jsem si, že vestavěný nábytek se špatně udržuje.
Naopak. Má parametry veškerého normálního provozu. Všude se dá utřít prach, je praktický a maximálně využitelný.

Zeptám se vás na jednu intimnější otázku, na kterou se ptám téměř všech osobností — a mnozí na ni odpovídají různě. Zouvají se u vás hosté?
V žádném případě. Nikdy bych to nedovolil, a to ze dvou důvodů. Za prvé je to neslušné vůči hostu, za druhé i nehygienické, když ho nutíme přezouvat se a přenášet tak všechny ty různé plísně a jiné neřády. Proto jsem si nechal v hlavní místnosti položit dlažbu, a nikoliv koberce, a to jenom proto, aby se nikdo u nás nemusel zouvat.

Když přijdete k někomu na návštěvu, divíte se?
Divím se často. Ani netušíme, jaký nevkus vládne v českých bytech. Kolik je tam papundeklů s ornamenty, kýčů z tržišť a  poliček s chemlonovými dečkami.

Jednou z největších místností vašeho bytu v Praze na Petřinách je koupelna. Také je to práce architekta?
Tu jsem si navrhl sám a jsem na ni docela pyšný. Je prostorná a její největší předností je, že má okno. Klasické okno na západ. Navíc je oddělena od toalety, což je verze, kterou upřednostňuji.

Oddělení koupelny od toalety zavedlo do českých činžovních domů již devatenácté století. Západní Evropa šla tehdy opačným směrem.
Dnes je trend zase opačný, i když jinak. Západ totiž daleko víc než my lpí na hygieně, a proto si můžete být jistý, že když například v Austrálii má byt pět ložnic, má také pět koupelen.

Přesto, chybí mi ve vaší koupelně jistý detail — a tím je bidet.
Zatím ho nepotřebuji, ale možná, že k tomu někdy dojde. I když — jednou jsem si velmi pohrával s myšlenkou, že si ho pořídím. To když jsem v jednom hotelu v japonské Ósace narazil na toaletu, jež sloužila zároveň jako bidet. Vedle toho tam byla spousta tlačítek, jimiž se dala regulovat teplota vody, síla proudu a jiné podstatné detaily. Tehdy jsem si připadal jako neandrtálec, který se neumí chovat.

Velmi jsem po podobném vynálezu toužil, ale bohužel, nikde jsem ho nesehnal.
Přestože jste tady spokojený, chcete se stěhovat?

Tento byt, který má asi osmdesát metrů čtverečních, vnímám jako docela dobrou finanční investici.V budoucnu bych ale chtěl žít na nějakém klidném místě za Prahou.

Neobáváte se, že až si pořídíte dům, objeví se návrhy na stavbu dálnice, satelitního městečka, prasečince nebo alespoň supermarketu, který by vám pokazil to, co se nedá vyjádřit penězi — výhled do krajiny?
Musím najít takové místo, kde už se nebude s ničím hýbat. I když vím, že v této zemi se hýbá se vším, když je to potřeba, a nejen s územním plánem. A na druhou stranu, když je potřeba, tak nehnete s ničím.

Děkuji za rozhovor.

Text: Pavel Vondráček, FOTO: OTO PAJER
Zdroj: Moderní byt 8/01

Na stanovišti cikánských vozů

Pohled od vstupní brány

Průčelí zdobí květiny

Není divu, že u bazénu  tráví rodina většina času

Uklidňující pohled z obývacího pokoje

Jídelní část obývacího pokoje s kuchyní

Prostorný obívací pokoj

Ložnice rodičů je v podkroví.

Město se rozrůstá a vzpomínané stanoviště je dnes součástí intravilánu obce, kde se počítá s výstavbou rodinných domů. Po mnoha letech jsem tudy jel a viděl, že se záměr radních začíná naplňovat.

Předsevzetí a skutečnost
Poté, co získal pozemek, vytkl si majitel cíl: „Chtěl bych postavit dům, který natolik zaujme řidiče projíždějící po blízké silnici, že zpomalí, aby si jej lépe prohlédli. Neudiví je velikostí, procovstvím, věžičkami, lunetami, ale vyváženou, mírnou, a přesto působivou architekturou, s živě barevnou fasádou, rámovaný střídmě, moderně pojatou zahradou. Dům, v němž bude interiér optimálně uspořádaný pro četnost a zvyklosti naší rodiny.“

Ovšem v době před jedenácti lety neměl na nový dům ani pomyšlení. Získal zchátralý objekt, otloukal zbytky omítek, nahazoval nové, sháněl po rozpadajících se JZD a STS stroje a zařízení, úřadoval v maličké kanceláři bez oken. První zakázkou, kterou získal, byla montáž hrazení pro prasata. Pak přibývaly – zejména z oblasti zařízení pro chov skotu a prasat – další, podnik se rychle dostal z počátečních potíží, rostl a dnes patří k významným dodavatelům různých ocelových konstrukcí, jeřábových drah i zařízení pro zemědělství.

Když jsem na okraji Přelouče poprvé kolem domu náhodou projížděl, nejenže jsem zpomalil, ale i zastavil na postranní cestě. Majiteli se jeho předsevzetí o vnějším výrazu stavby, zahradě a probuzené zvědavosti řidičů určitě podařilo realizovat, i když s renomovaným architektem, který objekty citlivě uspořádal a ztvárnil, se v některých věcech neshodl. Šlo především o obložení štítové zdi plastovými deskami, protože se majitel nechtěl příliš odchýlit od tradičních materiálů a plasty kromě oken a vnějších dveří považuje spíše za záležitost účelových staveb, třeba bazénové haly.

I když dnes není snadné si představit, jak by desky na fasádě působily, zdá se, že dům tím rozhodně nebyl ve svém výrazu ochuzen.

O kuchyni rozhoduje hospodyně
Druhá kolize vznikla kolem uspořádání kuchyně, kde se střetlo architektovo moderní pojetí, opřené o velké zkušenosti z řady předchozích realizací, se zvyklostmi hospodyně, renomované kuchařky. Ta si přála stejné rozmístění hlavních zařízení, jaké jí vyhovovalo v bytě činžovního domu, kde léta bydleli, a navíc chtěla mít proti přípravnému pultu větší okno, aby mohla při vaření odhlédnout do zeleně zahrady, případně se podívat, kdo stojí u branky.

Dále si přála podávací pult směrem do obývacího pokoje s jídelnou. Dnes je v kuchyni sestavené a zařízené podle jejích představ zcela spokojená a kuchařské dílo jde od ruky. Kuchyně je dílem SAV Turkovice a svědčí o dovednosti našich lidí.
Obecně by mělo platit, že o sestavě v kuchyni, kde má být chladnička a mrazák, kde sporák, mikrovlnná trouba, kde nádobí, mouka, koření, cukr, kam přijdou odpadky atd., má mít hospodyně hlavní slovo a pouze tam, kde jsou přání proti smyslu a logice, nebo je nelze z hlediska členění stavby uspokojit, měl by architekt uplatnit sílu svých argumentů.

Ruka přiložená k dílu
Zajímavostí jistě je, že majitel, strojní inženýr, sám najímal jednotlivé firmy a profese, a to vždy na základě jakéhosi výběrového řízení, což se náramně osvědčuje nejen na této stavbě, ale i obecně. Dále sám řídil organizaci prací a dohlížel na jejich kvalitu, dodržení projektu, předpisů a podmínek, v neposlední řadě i zdil a betonoval.

Dům není podsklepený. Vzhledem ke stylu života rodiny a pracovnímu zaneprázdnění se nepočítá s uskladňováním potravin na zimu. Ani o posilovně či vinárně v suterénu majitelé nikdy neuvažovali. Pro tělesné aktivity bohatě vyhovuje prostorná bazénová hala.

Dům má dobře promyšlenou vnitřní komunikační a pobytovou logiku a je vybaven vším, co zpříjemňuje chvíle relaxace, domácí pohody i setkání s přáteli. Impo-zantní jak velikostí, tak uspořádáním, velkým krbem a hlavně celou prosklenou stěnou, spojující prostor se zahradou a vzdálenější zelení, je obývací pokoj. Středem volných chvil je krásná bazénová hala. Pokud si ji někdo může dopřát a využívat její přednosti v době nepohody a zimy, učinil hodně pro svůj dobrý pocit i fyzický fond.

O významu pro děti, v našem případě pro vnoučata, je zbytečné hovořit.
Stavba a provoz haly jsou finančně náročné a stavebník si musí velice dobře promyslet své perspektivy a zvážit, zda nároky zvládne za pět či deset let.

Zahrada: vizitka odborníka
Řešení výsadeb vzniklo z diskusí majitelů s místním zkušeným zahradníkem Pavlem Holečkem, který se může v kraji pochlubit už řadou zdařilých realizací. Dohodnutou koncepci velkých trávníkových ploch, větších výsadeb v rozích zahrady, u garáže, se skalkou za domem, rabat podél cest a menších okrasných záhonů u vchodu do domu, nepřenesl do papírových plánů, ale řešil ji přímo v terénu.

V prostoru před domem dominuje jezírko s velkým kamenem. Všechny výsadby tu dobře ladí barevně, svým habitem, prostorově i celkově s domem, ať se díváme z kterékoli strany.

Text: Pavel Chobotský, Snímky autor
Zdroj: Můj dům 6/01

Jak se topí sluncem

Energetický rodinný dům v Samotíškách u Olomoce

Pro rozvot tepla je v tomto případě nejvýhodnější podlahové topení

Jarní a letní pohled na kořenovou čističku odpadních vod

Letní pohled

Voda je vyhřívána přebytky solární energie, tak neklesne pod 30 stupňů.

Pohled do strojovny. S maximálním využitím energie je potřeba počítat již v projektu.

Na zdi vzorkové prodejny je využit zateplovací pasivní solární prvek StoTherm Solar, vhodný především do betonových staveb.

V souvislosti s tím pak logicky stoupá i zájem stavebníků a majitelů rodinných domů o levnější energii.

Rodinný dům v Samotíškách u Olomouce, nedaleko Svatého Kopečku, na prvý pohled nepředstavuje v naší architektuře nic revolučního. Takových a podobných se na vsích a ve městech přece postavilo! První pohled je však pověstný tím, jak dokáže klamat. Když dům přicházel v letech 1989–1992 svépomocí na svět, představoval naprosté novum. A to vlastně znamená dodnes.

Předběhl dobu více než o jedno desetiletí. Při jeho stavbě a provozu bylo využito všech dostupných poznatků z oblastí izolací, stavebních konstrukcí a prvků alternativních zdrojů energie. A to vše s ohledem nejen na výši finančních nákladů, ale i na životní prostředí. V průběhu času se pak dům soustavně zdokonaloval, takže dnes, na prahu třetího tisíciletí, představuje ukázku skutečně energetického rodinného bydlení.

Před deseti lety
Investor rodinného domu Jaroslav Utíkal – na rozdíl od většiny stavebníků, kteří se pro využití alternativních zdrojů energie rozhodnou, až když je dům hotov – věděl, o co mu jde, již při zadávání projektu.

Jednopodlažní domek se sedlovou střechou je orientován na jihozápad, což umožňuje optimální využití sluneční energie. Na sklonku 80. let měli investoři značně skromnější možnost výběru všech stavebních komponent, ale i z těch se dalo vytěžit maximum. V tomto případě byla zvolena technologie sendvičového obvodového zdiva s akumulačním jádrem z pálených cihel.

V oknech jsou izolační trojskla, jejichž tepelněizolační vlastnosti podporují od roku 1995 venkovní rolety. Jejich účinnost obyvatelé domu oceňují především v létě. Dokonale nahradí klimatizaci, neboť i za tropických veder nepřesáhne teplota v domě 23 °C.

Podlahová konstrukce je tvořena nosníky Hurdis a 10 cm tepelné izolace. Úniku tepla skrz střešní krytinu zabraňuje izolace z minerální vlny. Celá obytná část domu je tedy zabalena do izolace jako mimino do zavinovačky. Dnes by zateplení domu pochopitelně představovalo podstatně méně pracnější záležitost. Pokud však jde o výkonnost izolace, domek stále vyhovuje i přísným švédským normám.

Jak se topí sluncem
Jak se pomocí slunečních paprsků vytápí celkem 254 m2 plochy? V prvním období po nastěhování se solární energie využívalo pouze k ohřevu vody. Topilo se černým uhlím a dřevem. V roce 1995 však došlo k výměně původních kolektorů za výkonnější a celý systém byl změněn na elektrický akumulační. Nejprve bylo instalováno 12 kusů špičkových solárních vakuových trubicových kolektorů, jejichž počet se v roce 1999 zdvojnásobil. A princip?

Absorbér kolektoru zachytává sluneční paprsky a přeměňuje je na teplo. Nemrznoucí kapalina pak získané teplo potrubním systémem odvádí do výměníku, který slouží k ohřevu užitkové vody a k vytápění. Současná varianta umožňuje přebytky TUV v letním období ukládat do akumulační nádrže a využívat ji k jiným účelům, v tomto případě konkrétně k ohřevu bazénu a energetického septiku pro tvorbu bioplynu. Voda v něm si tak i za velmi chladného léta uchovává teplotu 30 °C. Pro ohřev teplé vody se využívá 400litrový solární zásobník v kombinaci s elektrickým dohřevem.

V den naší dubnové návštěvy, kdy na obloze sice chvilkami vykouklo slunce, ale kabát jsme ještě nemohli nechat doma, dokázaly sluneční paprsky vytopit dům na přijatelnou teplotu, aniž by k tomu potřebovaly pomoc elektrického proudu.

Když se vaří na bioplynu
Energetičnost rodinného domu v Samotíškách však není postavena pouze na kvalitní izolaci a solárních kolektorech. Sluneční energie se rovněž využívá, jak už bylo zmíněno, ke zvýšení teploty v septiku a potažmo k výrobě bioplynu.
Energetický čtyřkomorový septik je dnes již osvědčeným zařízením pro získání bioplynu z organického odpadu. Anaerobním vyhníváním se v něm získává plyn, který se pak využívá v kuchyni.

Přes zimu je palivem pouze samotný obsah nádrže, od jara do podzimu se pak „přitápí“ posečenou trávou z vlastní zahrady. V zimních měsících je třeba na kombinovaném sporáku využívat i plotýnky zahřívané elektřinou, ale od jara do podzimu jsou v provozu pouze plynové hořáky. Vlastním bioplynem tak rodina v kuchyni při přípravě pokrmů pokryje více než 60 % spotřebované energie.

Pomáhají i rostliny
Na septik, který má čtyři oddělení, z nichž v prvním probíhá výroba bioplynu, navazuje kořenová čistička odpadních vod. Voda do ní proudí již z 60 % vyčištěna. Čistírna musela projít dvouletým zkušebním provozem, v jehož průběhu dokázala, že svými parametry splňuje potřebné podmínky – teprve pak byla Vodohospodářskou správou Olomouc uvedena do stálého provozu.

Voda, v mimovegetačním období zbavená nečistot z 60–70 %, ve vegetačním období dokonce až z 95 %, se vypouští do povrchových vod – do potoka. Čisticí práci prostřednictvím okysličování v kořenové čističce vykonávají orobinec a především chrastice, která v průběhu vegetačního období na zahradě zároveň vytváří ostrůvek svěží zeleně.

Z koníčka profese
Jaroslav Utíkal neskončil se solárními a jinými ekologickými zařízeními dostavbou svého domu. O tom vypovídal v době naší návštěvy téměř dokončený rohový skleník, který bude čerpat teplo mimo jiné ze zdí domu a solárních kolektorů, a především vzorková prodejna solární techniky, v niž se proměnila garáž.
Z koníčka se v tomto případě po dvouleté stáži v Rakousku stala profese.

Firma našeho hostitele dnes nejen nabízí nejrůznější solární techniku, ale poskytuje i potřebné poradenství. Využití alternativních zdrojů energie není totiž tak jednoduché, jak si mnozí stavebníci představují. Přitopit si tímto způsobem lze pomocí vhodné techniky prakticky ve všech případech, ale pořídit si skutečně energetický dům vyžaduje spolupráci energetika s architektem, neboť je třeba zvolit žádoucí orientaci domu, aby byl zajištěn optimální dopad slunce ve všech ročních obdobích, pamatovat na strojovnu, volit nejvhodnější okna, topení apod.

Příklady táhnou
Do energetického rodinného domu v Samotíškách dnes kromě studentů přichází řada zájemců o ekologické bydlení. Zájem o ně viditelně stoupá, přestože některé investory odrazují s ním spojené náklady. Zatím se totiž dá těžko hovořit o ekonomické návratnosti, která je v našich podmínkách přijatelná, pokud se jedná o období do pěti let. V tak krátké době se např. solární systém však nestihne zaplatit.
Alespoň zatím. Konkrétně v rodinném domě Utíkalových však ročně snižuje spotřebu elektřiny a tedy i náklady spojené s vytápěním domu a ohřevem teplé vody o více než 43 %.

Je tedy zřejmé, že to, co lze dnes označit spíše za ekologické než ekonomické, bude v nepříliš daleké budoucnosti značně šetřit náklady spojené s provozem rodinného domu. Výhodou slunečních kolektorů rovněž je, že mají již praxí ověřenou průměrnou životnost, a to přes 20 let. Co však brání širšímu uplatnění alternativních zdrojů energie, je i dostatek osvěty. To přesvědčivě dokazuje skutečnost, že v nevelké obci Samotíšky, jejíž obyvatelé mají energetický dům na očích a k dispozici potřebné informace, zahlédneme sluneční kolektory na střechách již několika rodinných domů.

Foto Antonín Vodák a archiv redakce, Text: Alena Vondráková
Zdroj: Můj dům 7/01

Závěsné systémy šetří místo a jsou "in"

Jak „na stěny“?
Obyčejné dřevěné police a poličky patřily mezi základní vybavení kuchyně už za našich prababiček. Vešly se na ně talíře, pokličky, ty lepší byly dokonce opatřeny dřevěnými háčky na zavěšení hrníčků, naběraček, vařeček apod. A pokud nebylo náčiní opatřeno nějakou úchytkou či očkem, stačila šňůrka a očko na zavěšení se jednoduše vytvořilo.

Takže praktické využití stěn v kuchyni určitě není žádným závratně novátorským počinem. Přinejmenším zajímavé je ale současné využití moderních materiálů a designu. A připusťme, že se stále přichází na nové možnosti jak u závěsných prvků, tak u kuchyňského náčiní.    

Materiály a možnosti závěsných programů
Nejčastěji se setkáte s kovovými závěsnými programy a jejich doplňky, a to s nerezovou ocelí, pochromovanými nebo lakovanými dráty či s hliníkem. Kovové prvky jsou navíc často velmi působivě kombinovány s dřevěnými detaily, které kovu uberou chladnosti. Bát se nemusíte ani moderních umělých hmot, které dovolují to, o čem jsme si dříve mohli nechat jen zdát. Už to nejsou záležitosti na jedno použití, už nejsou tak křehké a zranitelné. Přesto vybírejte pečlivě a uvážlivě a nesnažte se za každou cenu šetřit.

Základem většiny závěsných programů jsou závěsné lišty či celé stěny. Na ty lze většinou připevnit jak police, tak i nejrůznější závěsné koše, odkapávače, přihrádky, sady háčků apod.

Materiály a možnosti kuchyňského náčiní
Vítězí opět kov. Nabídka kuchyňského náčiní je opravdu široká. Vaše rozhodování je závislé na typu nádobí, ve kterém vaříte. Nechte si poradit, zda snese kontakt s kovovým náčiním.

Těmito materiály jsou dřevo, plasty a teflon. Dřevo je velmi příjemné, časem získá nenapodobitelnou patinu, má ovšem i své nevýhody. Plasty a teflon jsou snadno udržovatelné, nepohlcují pachy a svým způsobem jsou věčné. Navíc nenabízejí jen tradiční bílou, ale velmi živé barevné odstíny.

Častou variantou je i vzájemná kombinace kovového náčiní s dřevěnou, plastovou, či dokonce keramickou střenkou, což skýtá nejen velmi efektní, ale i praktické využití daných vlastností jednotlivých materiálů.

Řešení pro malé kuchyně
Ať máte kuchyň malou nebo velkou, rodinu dvoučlennou či čtyřčlennou, pomůcek na 
vaření potřebujete prakticky stejně. Možnosti máte v podstatě dvě.
Buď daný prostor zaplníte skříňkami s rizikem, že v kuchyni nebude k hnutí. Nebo přistoupíte jen na to nejnutnější vybavení nábytkem a ostatní doženete využitím plochy stěn. Nemusíte se obávat pocitu neustálého nepořádku. Navíc současná nabídka polic, lišt a „závěsných“ doplňků je dostatečně široká.

Řešení pro pohodáře
Máte rádi otevřený prostor a méně nábytku? Potom si můžete dopřát stejný luxus, který jsme doporučili majitelům malých kuchyní. Využijte buď záda kuchyňské linky, nebo pokud chcete více volného prostoru a větší plochu pro „zavěšování“, vypusťte horní skříňky kuchyňské linky úplně. Kuchyň se provzdušní, prosvětlí a bude se vám v ní ještě lépe dýchat.

KONTAKTY:
ARCADA, Zlatý Anděl, Plzeňská 344, Praha 5, tel.: 02/57 31 00 22; 
IKEA, Shopping Park Praha, Skandinávská 1, Praha 5, tel.: 02/51 61 01 10; 
Shopping Park Brno, Skandinávská 4, Brno, tel.: 05/435 31 11; 
LINEA PURA, Na Ořechovce 41, Praha 6, 
tel.: 02/24 31 17 54; Klimentská 48, 
Praha 1, tel.: 02/24 81 99 41; 
MAGNET CAMIF, Průmyslová 390,
Černá za Bory, Pardubice 2, 
telefonické objednávky: 040/604 02 22, www.magnet-camif.cz
M. G. DISTRIBUZIONE, Štěpánská 4, Praha 2, tel.: 02/24 94 14 31; 
RÖSLER, Sekaninova 26, Praha 2, 
tel.: 02/24 93 60 52 

Dveře do nového tisíciletí

Nejlépe sedí dveře vyrobené na zakázku, autor projektu Jan Duda

Lehce působící posuvné dveře z pískového skla, Ivana Dombková

Prosklené dveře v kovovém rámu, Alena Šrámková, Jan Hájek, Tomáš Koumar

Dveře bez zárubní v materiálové shodné stěně a v kontrastním obložení, Ivan Kroupa, Radka Exnerová

Dveře bez zárubní v pracích zahraničních architektů

Dveře bez zárubní

Moderní kování, jak je nabízejí zahraniční disegnéřské firmy

Dýhované dveře s umakartovou napodobeninou struktury dřeva vsazené do ocelových zárubní určitě nebyly vrcholem designérského umění a obyvatelům paneláků musely být na pohled mnohem příjemnější poctivé dřevěné dveře v domech z počátku století.

Když se tedy po letech na našem trhu objevily repliky historických kazetových dveří a jejich profilovaných dřevěných zárubní, nemůžeme se ani divit okamžitému obchodnímu úspěchu. Kdekdo si nejen do nového domu, ale i do panelákového bytu kupoval do obloučků tvarované dveřní rámy, složitě vyřezávané výplně, dveře prosklené nejrůznějšími typy vzorovaných skel.

Každá doba má své „dětské nemoci“. Návrat k volnému trhu a individuální výstavbě byl poznamenám přehnaným obdivem ke všemu starému a nazdobenému, bohužel obdivem chaotickým, bez znalosti potřebných souvislostí, tedy bez pochopení minulých a současných architektonických stylů. Více jak deset let nového způsobu života by však mohlo být dostatečnou dobou, abychom se „dospěle“ zamysleli a před stavbou vlastního domu se začali zajímat o skutečně hodnotnou architekturu. A její neoddělitelnou součástí jsou určitě i dveře – v moderním domě to nebudou dveře historizující, ale dveře moderní.

Dokonalá funkce a jednoduchý tvar
Současná moderní architektura dostává množství nových názvů: například neofunkcionalismus, minimalismus, kontextuální architektura… Vynikající architekti jen málokdy bývají vyhraněnými zastánci některého z těchto směrů, většinou se brání jednoznačnému začlenění a ve své tvorbě spíše než z diktátu slohu vycházejí ze širších souvislostí a z vlastního chápání moderní architektury.

Jedno však mají určitě všichni společné – při řešení celého prostoru nenapodobují historické tvary, hledají nové podoby jednotlivých prvků a detailů, využívají současných nových poznatků a technologií. Odmítají dekor, protože moderní architektura je ve své konstruktivnosti sama o sobě dost výrazná, snaží se o profesionálně jednoduchá řešení detailů, které by nenarušily působivost celku, používají materiály s takovou povrchovou úpravou, která by nezkreslovala jejich vlastní výraz či strukturu.

Materiály i konstrukce vlastně zůstávají přirozené, obnažené, ale ve spojení s jednoduchými geometrickými tvary o to více vynikají. Jako by architektura hledala samotnou podstatu, čistou prostotu vyjádřenou těmi nejmodernějšími poznatky techniky.

Takovému pojetí staveb a jejich interiérů samozřejmě nemohou vyhovět dveře jiné, než stejně jednoduché, stejně dokonale promyšlené, se stejně čistými, technicky zvládnutými (to znamená perfektně fungujícími a nenápadnými) detaily.

Vyniknout, nebo nerušit?
Někteří teoretikové architektury tvrdí, že dveře musí být výrazné, aby člověka do dalšího prostoru nasměrovaly. Jiní se naopak domnívají, že by dveře neměly narušit celistvost plochy stěny, pro orientaci postačí klika.

Záleží určitě na tom, jaký význam konkrétním dveřím přisuzujeme. Hlavní vstup do objektu – na rozdíl třeba od technického – by měl být jednoznačně zřejmý na první pohled, ale na jeho určení může architekt využít i jiných prvků, než jsou samotné dveře (stříška, zábrana proti větru apod.).

Také u dveří v interiéru záleží na funkci, jiný vzhled budou mít dveře do hlavního obytného prostoru, na který chceme upozornit, a odlišný dveře do komory, které naopak chceme pohledově potlačit. Dveře mohou materiálově korespondovat s obložením stěny, mohou být naopak v kontrastním provedení jako výtvarný záměr, nebo skleněné, vyjadřující sounáležitost obou sousedních prostorů.

V současné architektuře se objevují především dveře s velmi technicky vyspělým řešením zárubní. Ať už jsou samotné dveře kontrastní, nebo ve shodném materiálu, dveřní zárubně bývají potlačeny na minimum, často splývají s okolní stěnou, nebo jsou úplně ukryty v obložení. A pokud už se přiznávají, pak mívají většinou naprosto technickou podobu. Dveře posuvné zajíždějí do stěn po „neviditelných“ lištách, celoskleněné dveře bez jakéhokoliv rámu se téměř vznášejí, zavěšeny jen pomocí subtilních úchytů.

Detaily prozradí odbornost
Stejně jako se moderní dveře zbavily veškerých dekorativních prvků, také kování přešlo od mosazných či pozlacených klik bohatě tvarovaných k jednodušším chromovaným, a nakonec se i samotné chromování zdálo příliš zdobné. Dnes u moderních dveří převládá matná nerezová úprava nebo technický hliník, krycí lišta se zredukovala na jeden kroužek kolem kliky a další kolem zámku, u dražších typů, technicky náročnějších, se dokonce zamykání sdružilo s klikou do jednoho mechanismu.

Řešení dveří a kování může být „bonbonkem“ celého interiéru nebo i domu, ale při nesprávné volbě může také naprosto znehodnotit původně zdařilé architektonické dílo.

Výběr nebo návrh dveří vyrobených na zakázku by měl zůstat v rukou architekta, autora celého projektu. Právě umění osadit do objektu dveře v souladu s exteriérem či interiérem domu a vyřešit čistě všechny detaily zárubní v návaznosti na řešení stěn vypovídá často o ostatních kvalitách stavby, o schopnostech a konstrukčním myšlení architekta.

Foto Ester Havlová, Iveta Kopicová, Michal Šrámek, Jaroslav Hejzlar a archiv, Text: věra konečná
Zdroj: Můj dům 7/01

Nebudeme stále mladí a zdraví

Možnost zvýšení pracovní desky podle výšky postavy, návrh G. Centazzo

Šířka pracovního stolu by měla dodržovat pravidla ergonomie, G. Centazzo

Příklady uspořádání kuchyňských zásuvek

Tato sestava je velmi dobře přístupná ze všech stran.

Toto řešení postrádá horní skříňky a mnoho věcí tím usnadňuje

Sížení varného místa i úložné koše jsou řešením, které překonává svou dobu

Nápadité a úsporné žehlení v české kuchyni

Vše pro člověka
Změna zdravotního stavu – zejména omezení mobility – se zákonitě musí promítnout do prostředí, ve kterém žijeme. Logicky se snažíme utvářet je tak, aby bylo snesitelnější, příjemnější a aby nám umožňovalo co nejlepší pohodlí. Nejinak je tomu i v místnosti, která má po tisíciletí jednu z nejdůležitějších funkcí v lidském obydlí. Řeč je samozřejmě o kuchyních. Už v minulosti se tu nejen vařilo a jedlo, ale velmi často také spalo. Rodina se tu scházela při řešení nejrůznějších věcí a sem se také vodily návštěvy.

Jak se vyvíjelo lidstvo, vyvíjely se i kuchyně. Pravda, přišlo i období „temna“, kdy se z kuchyní staly ušmudlané černé popelky, ale tato doba je ve většině případů šťastně za námi. Kuchyně opět zazářily a jako právoplatná součást lidského příbytku se pyšní přízviskem „obytné“.

S rozvojem technických vymožeností, počítačových géniů a při použití nejmodernějších technologií v kuchyňském vybavení člověk nezapomněl na to, že je stále zranitelnější a niternější součástí „velkého“ světa. Je dobré, že i výrobci kuchyní znovu a znovu přemýšlejí o zdokonalení místa, ve kterém se pohybujeme stále častěji.

Kuchyň také už zdaleka není jen doménou žen – dnes ji využívají všichni členové domácnosti. Proto i zařízení kuchyně by tomu mělo odpovídat.
Jestliže se vrátíme k úvodní myšlence, jednoduše si spočítáme, že nebudeme stále mladí, fit, plni překypující energie. Stárnutí je součástí lidského bytí – ať se nám to líbí, nebo ne. Pokud je navíc náš život změněn úrazem či nemocí, uvědomíme si to tím spíše.

Kuchyň, která opravdu slouží
Současný trend v designu kuchyňského nábytku je však podle našeho zjištění velmi přející i pro toho, komu byl odepřen neomezený pohyb. Designér Gabrie-le Centazzo, který navrhuje italské kuchyně Valcucine, zdůrazňuje ve svých návrzích výraznější využití spodních skříněk kuchyňských sestav. Lidé tak mají dokonale „vše po ruce“, když v těchto lehce dosažitelných místech mají uloženy potraviny i celé kolekce nádobí.

Namísto horních skříněk jsou využity spíše police a policové systémy, které usnadní ukládání potravin i nádobí. Sestava, jež využívá více police, popřípadě má pouze spodní skříňky a nahoře jen odsavač par, je logicky lépe přístupná. Také systém výsuvných polic a otáčivých košů usnadňuje manipulaci při ukládání potravin. Pokud je kuchyň řešena jako blok pro vaření a v bezprostřední blízkosti jsou umístěny dřez a zásobníky s nejčastěji zpracovávanými potravinami, usnadní i práci a pohodlný pohyb podél linky.

I jen malá změna v uspořádání výšek jednotlivých skříněk či snížení plochy pro plotnu usnadní zacházení s těžkým nádobím při vaření.

Zdánlivé maličkosti, ale řadě lidí přinášejí úlevu. Díky níže umístěnému varnému centru získává člověk patřičný nadhled nad vším, co se právě vaří, a zároveň má jednoznačně usnadněno míchání pokrmů.

Designéři kuchyní na celém světě jsou si vědomi důležitosti svých rozhodnutí, která jsou pro mnohé z nás často diskutovanými tématy. Přístupnost plochy pro vaření, účelné dispoziční řešení a ergonomie k moderním kuchyním neoddělitelně patří.

Ergonomie v kuchyni
Uspořádání, optimální rozložení a umístění skříněk, polic a dalších součástí kuchyňské sestavy – to je otázka, která si zaslouží diskusi s odborníky.
Výška pracovní desky v kuchyni se vztahuje především k výšce postavy člověka, který bude v kuchyni trávit nejvíce času.

Firma SieMatic, která vyrábí značkový kuchyňský nábytek, přichází v současné době na trh se třemi výškami soklů a dvěma různými výškami korpusů. Výšku pracovní desky tak můžeme lehce přizpůsobit výšce postavy; začíná na 81,5 cm a končí na 102,5 cm. Toho využívají designéři ke koncipování jednotlivých pracovních míst.
Prostorově velkorysé řešení kuchyně nabízí možnost zvýšeného mycího centra – zvláště pro ty, kdož nevlastní myčku na nádobí.

Optimální výška mytí by měla dodržet toto pravidlo: postavíte-li se zpříma a natáhnete prsty, konečky prstů se mají dotýkat dna dřezu. Jedině taková poloha dřezu je správná a umožní vzpřímený postoj a tudíž i zdravé držení těla. Namáhaná krční páteř se tak uvolňuje.

Je ovšem skutečností, že jen málokdo má v kuchyni tolik místa a dispoziční řešení takové, aby umožňovalo jak zvýšené mytí, tak snížené vaření. Návrháři kuchyní se tak v řadě situací řídí kompromisy.

Kompromisy provázejí člověka od nepaměti – a tak je potěšitelné, že s mnoha optimálními řešeními přicházejí také čeští výrobci kuchyní. Na trhu se tak objevuje řada možností, jak vybavit a vhodně uspořádat kuchyň. A protože ne každý si může dovolit její zařízení v ceně obývacího pokoje či malého auta, je pro každého připravena jiná možnost.

Funkčnost, kvalita materiálů i design mají pro konkrétního jedince rozdílnou hodnotu. Kuchyně se naštěstí dostávají čím dál častěji na výsluní – a lidé tak mají výhodu rozmanitějšího vyběru. Nejdůležitější je však plodná komunikace mezi výrobcem a potenciálními zákazníky, která přináší optimální řešení všech potřeb.

Připravila: Marta Drahorádová
Zdroj: Můj dům 7/01

Ve stylu Panton chair

V předsíni je vymezen prostor přímo za vstupními dveřmi

Pohled na pracovní kout, plastové kontajnery IKEA

Grafik si dal při zařizování bytu záležet na sladění každého detailu

Pohled do odpočinkové části pokoje

Pohled do koupelny, IKEA

Ve stylu Panton chair

Obyvatel garsoniéry na půdě jednoho z pražských činžáků není pro věrné čtenáře Moderního bytu úplně neznámý. Podílel se nějaký čas na grafické úpravě našeho časopisu. Přestože šlo z hlediska délky lidského života o relativně krátké období, přiznává, že ho každodenní práce s designem ovlivnila navždy.

Jako grafikovi je mu blízké lapidární vyjádření, racionální tvarosloví, čistota stylu, velké formáty fotografií i kreseb a obrazů. Dozrávající názor mladého muže se v kontaktu se současnými trendy designu vlastně už jen pevněji usazoval. Když si poprvé na obrazovce počítače pohrával s tvary slavné židle Vernera Pantona, možná si ještě ani on sám neuvědomoval, jak  pevné to usazení bude.

Za několik měsíců se replika Panton chair stala první židlí, kterou koupil do svého prvního vlastního bytu. Pokoj s malou koupelnou vybudoval s pomocí rodičů na půdě v domě, kde rodina už dlouhá léta žije. Poměrně úzká a nijak velká místnost má okno s romantickou vyhlídkou na střechy ostatních domů.

Jedinou oddělenou částí je maličká koupelna s WC a sprchovým koutem, ostatní členění prostoru už je pouze symbolické. Přestože nikde nejsou příčky ani výklenky, v tomto minibytě má své určené místo předsíň, pracovna, kuchyňka, jídelna, ložnice i obývací pokoj.

Každý kus nábytku je předem pečlivě a dlouho vybíraný, mladý muž nikam nespěchá. Raději počká, než by se rozhodl pro kompromis. A když ho některý kus nábytku osloví hned (jako rozkládací kožená pohovka), nezaváhá. A tak se byt pomalu zaplňuje. Holé bílé stěny čekají na ten skutečně pravý obraz, u zdi vedle okna jednou bude stát na zakázku vyrobený kuchyňský pult z nerezu. Všechno má svůj čas, a že by se muselo spěchat zrovna na vaření, když maminka je tak blízko?

Ale nebojte se, syn své osamostatnění myslí skutečně vážně. Jedním z jeho zásadních rozhodnutí je, že bude používat jednorázové papírové nádobí, aby ani jeho, ani nikoho jiného neobtěžovaly vršící se hory talířů z předchozích dní.

Foto: LUBOMÍR FUKA, Text: Pavlína Blahotová
Zdroj: Modrení byt 6/01

Kontakty:
IKEA, Shopping Park Praha,
Skandinávská 1, Praha 5,
tel.: 02/51 61 01 10;
KONSEPTI, E. Krásnohorské 4, Praha 1,
tel.: 02/232 69 28

Modrá dieta

Stříbro Mikado, cena 3 430 Kč/24dílná sada, M.G. Distribuzione

Stropní svítidlo Extra, stínítko z modrého matovaného skla, 100W žárovka, patice E 27, cena 10 800 Kč, Rendl

Dvojité stropní svítidlo Ubi, 60W žárovka, patice E 27, cena 9 860 Kč, Rendl

Židle Domizia, rattanový výplet, cena 9 435 Kč, Amber Interier

Nástěnné hodiny Eletric Blue, plast, průměr 45 cm, cena 1 695 Kč, OD Krone

Před několika lety obohatila známá americká firma vyrábějící bonbony „m & m’s“ spektrum svých produktů o polevu s modrou barvou. Za čas prováděla studii oblíbenosti a došla k překvapivým závěrům. Modré sladkosti zůstaly na dně sáčku vždy jako poslední.

Trendy z Havaje
Ze všech barev ve spektru patří modrá k nejvíce potlačujícím chuť k jídlu. Psychologové doporučují lidem plánujícím snížit váhu jíst z modrých talířů. Nebo ještě lépe, svítit při jídle modrou žárovkou, a dotaženo zcela do důsledku, obarvit pokrm namodro. Kombinace modré nejlépe s trochou černé na talíři učiní jídlo na pohled opravdu nechutné.

Na jedné z havajských univerzit jsou dokonce vedeny semináře na téma psychosomatických vlivů barev na člověka, na nichž profesor J. L. Morton doporučuje jíst tradiční japonský pokrm sushi balený do mořské řasy nori, plněné rýží barvenou namodro. Mořská řasa má odstín blízký černé a v kombinaci s modrou rýží je prý snížení váhy zaručené.

Blue? Violet!
Modré jídlo se v přírodě vyskytuje zřídka. Viděli jste někdy modrý hlávkový salát, maso nebo brambory? I blueberries, tedy anglicky borůvky, mají ve skutečnosti do kobaltově modré daleko — jsou fialové. Modřejší je například smrtelně jedovaté vraní oko. Modrou barvu si lidé skutečně  podvědomě spojují s jistou mírou toxicity.
Podle lékařů stimuluje barva jídla a jeho okolí neurony jedné z částí mozku — hypotalamu, jenž řídí mimo jiné i centrum sytosti. Zdá se, že modrá stimuluje zmíněné neurony v jiné míře než ostatní barvy. Vyhodnocení správného výběru pokrmu je dáno i vývojově, protože, když jsme si před dávnými věky fixovali podvědomý způsob hledání potravy, zhodnotili jsme modrou jako většinou jedovatou. Na základě stejného genetického principu ví každé zvíře ve volné přírodě, co jíst a co nikoliv, aniž by ho to kdokoliv učil.

Ticho
Výše uvedené závěry se dají v jídelnách a kuchyních zcela prakticky využít. Modrá sice bývá aplikována spíše v koupelnách a ložnicích, protože vyvolává subjektivní pocit čistoty, je průzračně chladivá a rozšiřuje prostor, ale zejména kuchyňský nábytek se jí nezříká — stejně jako zařízení jídelen. Modrá možná nepodporuje přehnanou chuť k jídlu, což mnozí ocení, ale uklidňuje, dá se kombinovat s výraznými    doplňky a je barvou melancholiků. Symbolizuje ticho. Připomíná prastarou poučku — při jídle se přece nemluví.

Text: Petr Tschakert, Foto: Archiv
Zdroj: Modrní byt 6/01

Kontakty:
AMBER INTERIÉR, Vodičkova 10, Praha 1, tel.: 02/22 23 07 71; 
CPM PRAGUE, Moravská 52, Praha 2, tel./fax: 02/22 52 00 10; 
DOMENA, Soukenná 1, Jablonec nad Nisou, tel.: 0428/31 11 31, fax: 0428/31 11 71; 
EUROLUX LIGHTING, Francouzská 76, Praha 10, tel./fax: 02/71 74 22 41–42;
H DESIGN, obchodní galerie, Orlí 3, Brno, tel.: 05/42 22 16 46, fax: 05/42 22 16 47; 
LIVING SPACE, Vinohradská 37, Praha 1, tel.: 02/22 25 44 44; 
M. G. DISTRIBUZIONE, Štěpánská 4, 
Praha 2, tel.: 02/24 94 14 31; 
OD KRONE, Václavské nám. 21, Praha 1, tel.: 02/24 23 04 77; 
PRAGONOR, nám. Na Lužinách 157,
Praha 5-Stodůlky, tel.: 02/651 36 36; 
RENDL, Masarykovo nábř. 10, Praha 1, tel.: 02/24 91 18 76 

Co všechno je socha

Porcelánové Konstrikce od Vendyho Hůrky, Ateliér Hůrka

Olbram Zoubek, Had, Galerie D'LARA

Porcelánové plastiky Jana Antonína Pacáka, Galerie Mona Lisa

Jaroslav Válek, Pták, kov, Galerie Jiřího a Běly Kolářových

Ukázka kompozice několika objektů a obrazu

Jiří Volf, Do nebíčka, do peklíčka, pálená hlína, Galerie E.S.

Jiří Volf, Ležící, pálená hlína, Galerie E.S.

Jindra Viková, Okamžik, porcelán, Galerie E.S.

Dlouhodobou tradicí a také výchovou je dáno, že s obrazy, obrázky, fotografiemi, kresbami nebo grafikami vyrůstáme od dětství. I lidé, kteří se o výtvarné umění nikdy nezajímali, mají doma na stěně alespoň fotografie svých blízkých nebo kalendář. Životem mezi ověšenými stěnami si od dětství člověk utváří vlastní vkus a názor, a když se později rozhoduje pro vlastní výzdobu bytu, má už pocit, že alespoň v mezích svých možností obrazům rozumí.

S trojrozměrnými uměleckými předměty v soukromí se dlouho spojoval pouze vztah k náboženství. Ani v nejprostších domácnostech nechyběla Panna Maria nebo Kristus na kříži. S takzvaným volným uměním se však ještě dnes spousta lidí setkává výhradně v interiéru veřejném — ať už jsou to galerie, nebo jiné společenské prostory. (Záměrně se nezmiňujeme o charakteristických svatebních darech typu sádrového jelena v říji nebo milenců v objetí.)

Socha zatím zůstává lidem vzdálená. Možná mají pocit, že tomuto typu umění nerozumějí. Praktickým hlediskem může být fakt, že zatímco na stěny se nic jiného než obraz stejně pověsit nedá, socha by v interiéru mohla zabírat místo, které je možné využít užitečnějším způsobem. Svou roli hraje i finanční stránka věci. Je to škoda, protože se tak zbytečně bráníme prvkům, které do našeho domova vnášejí nejen oduševnělou krásu uměleckého díla, ale rozšiřují i naše obzory vnímání a bezprostředním soužitím s nimi nabízejí nám nové estetické zážitky.

Socha není jen socha
Sochařská díla rozlišujeme podle způsobu vzniku na plastiky, skulptury a objekty. Termín objekt do výtvarného umění vneslo až dvacáté století, v němž se začaly využívat zavedené tvary nebo předměty v nových souvislostech, a také vznikaly tvary nové.

Správný název však není to, co by mělo rozhodovat při úvahách o koupi uměleckého předmětu. Majitelé galerií se setkávají se dvěma typy laických zákazníků: jedni vybírají něco, co by se jim hodilo do konkrétního prostoru, druhým se zalíbí nějaká věc v galerii a teprve pak začnou přemýšlet kam s ní. V konečné fázi rozhodování však je vždycky jasné jedno: poslední slovo má zákazník.

Odborník může upozornit na zvláštnosti uměleckého díla, vysvětlit autorův záměr, poradit správné umístění a vhodné prostředí. Shrnutí hlavních zásad připravila pro Moderní byt PhDr. Eliška Schránilová.

Několik praktických rad
Socha je trojrozměrný objekt, který by měl stát tak, aby bylo možné jej vnímat ze všech stran. Z hlediska výšky by mělo být těžiště sochy na úrovni očí. Někdy však sochař určitou část sochy ještě zdůraznil, a pak je třeba ji umístit tak, aby byla vnímána z nadhledu nebo podhledu.

Tvarově bohaté, členité dílo kolem sebe vyžaduje větší místo, uzavřený tvar naopak lépe vyzní v komorním prostoru — výklenku, nice apod. Širší jehlanovitá nebo kuželovitá kompozice potřebuje také velkorysejší prostor, naopak úzký vysoký objekt snese větší sevření.

Sokl je pro sochu tím, čím pro obraz rám. Zprostředkovává soše kontakt s okolím, a pokud autor sochu na sokl sám osadil, je třeba jeho záměr respektovat.
Velmi důležité je osvětlení, které dokáže plastičnost díla dokonale zvýraznit, nebo úplně zničit. Dobře vržené šikmé světlo podtrhne tvary jemně členěných kovových předmětů, jednoduchá, nečleněná plastika naopak snese i přímé světlo, které dobře obkreslí její kontury.

Specifické nároky má plastika skleněná, která má světelné efekty přímo ve své podstatě.

Z hlediska údržby je sochařské dílo méně náročné než obraz — kromě dřevěných předmětů lze většinu udržovat běžným otíráním vlhkou cestou. Dřevo, i když má povrchovou úpravu, zůstává stále živým materiálem a je lépe jej pouze oprašovat. (Nemělo by navíc stát ve vlhkém prostředí, nehodí se tedy ani do koupelny.)

Při vybírání ideálního místa je dobré si uvědomit, že barevné (polychromované) plastiky potřebují stejně jako pálená hlína neutrální pozadí, aby se jejich barva dobře odrážela, naopak bronz může dobře vyniknout vedle zařízení v pastelových barvách.

Plastika:
sochařské dílo vzniklé nanášením hmoty (modelováním a kovoliteckými postupy)
Skulptura:
sochařské dílo vzniklé ubíráním hmoty (tesáním, řezáním apod.)
Objekt:
sochařské dílo užívající trojrozměrný předmět nebo jeho části v nových konstrukčních souvislostech. Je často složené z více materiálů nebo jde také o dílo usilující o nové geometrické či organické tvary a plastické hodnoty

FOTO: PETR ZHOŘ A ARCHIV, Text: Pvlína Blahotová a Eliška Schránilová
Zdroj: Moderní byt 6/01

Kontakty:
ATELIÉR DRDA, Bystřička 216, Vsetín, tel.: 0657/64 31 15;
ATELIÉR HŮRKA, Rokycanova 144, Tachov, tel.: 0184/72 36 42;
GALERIE D‘LARA,
Smetanovo náměstí 137, Litomyšl,
tel.: 0464/61 48 55;
GALERIE E. S., Nuselská 5, Praha 4,
tel.: 02/61 21 58 99;
GALERIE JIŘÍHO A BĚLY KOLÁŘOVÝCH, Betlémské nám. 8, Praha 1,
tel.: 02/22 22 06 89;
GALERIE MONA LISA, Horní nám. 20, Olomouc, tel.: 068/522 68 28;
GALERIE SVATOVÁCLAVSKÉ SKLEPY, Český Krumlov, tel.: 0337/71 57 53

PARTNEŘI WEBU

MDKK MUJDUM STAVBAWEB IMATERIALY RODINNYDOM BMONOE
Copyright © BUSINESS MEDIA ONE, s. r. o. 2006–2025