Skip to content

Blog

Dejte barvě zelenou, modrou, fialovou…!

 Smaltovaná vířivá vana Magnaform Turbo Whirl je unikátní svými rozměry195 x 110 cm a hloubkou 44,5 cm, cena bez 5% DPH je 262 314 Kč, Kaldewei

 Akrylátová vana Regata (180 x 80 cm) se vyrábí i v drobných tvarových obměnách, lze si ji objednat i s whirlpoolem, cena tohoto provedení bez DPH 20 520 Kč, Hoesch

 Elegantní oválná vana Patras (180 x 80 cm) je varobená z akrylátu, cena bez DPH od 21 052 Kč, Hoesch

 Smaltovaná vana Magnastar (195 x 110 cm s hloubkou 44,5 cm) má elegantní oválnou formu s jemně vyvýšenou týlovou a zádovou opěrou, cena 96 767 Kč bez DPH, KALDEWEI

 Akrylátová vana Spectra, cena bez DPH 31 730 Kč, HOESCH

 Akrylátová vana Benidorm (170 x 80 cm), cena bez DPH 24 244 Kč, Hoesch

 

Těm časům již naštěstí dávno odzvonilo, ale těžko říct, kdo je na tom hůř? Zda ten, kdo stál ve frontě na tu jedinou vanu, která byla tenkrát k dostání, a tudíž měl výběr usnadněný a problémem, jakou barvu zvolit, si nemusel komplikovat život. Nebo snad nerozhodný současník, který se v tom obrovském množství nabízeného zboží jen těžko orientuje a navíc je neustále stíhán reklamou, že právě toto zboží je pro něj to nejlepší. Někteří z nás jsou nepoučitelní, jiné už doba naučila, ale jsme jen lidi, kterým cosi stále našeptává – koupit, nekoupit, co kdyby přece jen….

Návod, jak se stát profesionálním zákazníkem, zatím v knižních novinkách nenajdete, takže dovolte, abych vám prostřednictvím Moderního bytu podala alespoň nápomocnou ruku (raději jen malíček, je to příliš velká zodpo-

vědnost).

 

S čím začít

Nejjednodušší to mají ti, kteří se svěří do rukou architekta, jemuž nastíní svou částečnou představu a pak už jen pochvalně přikyvují (platí to však jen v případě, že je to architekt profesionál, jehož vkus vám vyhovuje). Zpravidla se jedná o finančně nákladnější záležitost, do které se nepustí všichni. Takže těm, kteří spoléhají na svou invenci, patří následující řádky.

Pořídit si do koupelny barevnou vanu se může na první pohled zdát jako velmi tvrdý oříšek. Koupíte-li si barevnou vanu, jistě nezůstane jen u ní. Chce to i barevně laděné koupelnové doplňky, vhodné obklady a dlažbu, malbu a v ideálním případě stejně barevnou sanitární keramiku. Nejprve si udělejte drobný průzkum trhu, co všechno je u nás k mání, abyste si neplánovali tvar a barvu vany, která se u nás nesežene. Prakticky to znamená, že obejdete několik hypermarketů a koupelnových studií a zjistíte si, jaké barvy a tvary jsou k dispozici. Zdrojem inspirace vám jistě budou i nejrůznější časopisy zabývající se touto tematikou, příznivci internetu mohou surfovat na vlnách www. Také si ujasněte, které barvy preferujete, a něco málo si o nich nastudujte. Je dobré vědět, co která barva s interiérem a hlavně s vámi udělá. Rovněž si nezapomeňte zaznamenat rozměry koupelny a předem pečlivě rozvrhnout umístění vany. Takto poučeni a naučeni můžete jít nakupovat. Ještě jedno upozornění! Nenechte se zlákat „akčními“ slevami, výhodné to může být jen tehdy, když jste si přišli koupit právě zlevněné zboží, jinak si stůjte na svém a pořiďte si vanu, kterou jste si po zralé úvaze vybrali.

 

Průvodce materiálem

Ať už budete nakupovat v koupelnovém studiu či v některém z hypermarketů, budete mít na výběr z několika typů materiálů — od běžného akrylátu, přes tvrzený akrylát až po smalt. Co lze doporučit? Poměrně novým materiálem je Lucite – speciálně tvrzený akrylát, který se vyrábí v podobě desek, jež se potom tepelně tvarují do požadovaných forem. Vyrábí se cca v 200 barevných odstínech, v barvách napodobujících keramiku (bílá, bahama, zelená, růžová, hnědá, černá…), případně s perleťovými a mramorovými efekty. Novinkou jsou Ices (ledové efekty). Je to materiál velmi lehký, snadno se s ním manipuluje, drží tvar, na omak je hladký a nestudí. Na českém trhu z něj vyrábějí vany firmy Riho, Teiko, Ravak.

Jako druhý velmi kvalitní materiál můžeme doporučit smalt. Jedním z největších prodejců smaltovaných van je firma Kaldewei, která vám na vanu poskytne až třicetiletou záruku. Můžete si vybrat z 1 000 barevných odstínů. Přednostmi smaltu jsou výborná tepelná vodivost (voda ve vaně hned tak nevychladne) a díky tvrdosti a síle 3,5 mm i dlouhá životnost a neporéznost (ta zaručuje dostatečnou stálobarevnost).

 

TEXT: LUCIE BRZOŇOVÁ, FOTO: ARCHIV

Zdroj: Moderní byt 11/01

 

Kontakty:

HOESCH, Seydlerova 2150, Praha 5, 

tel.: 02/51 62 38 47; 

INEOS ACRYLICS, Jánský vršek 13, 

Praha 1, tel.: 02/57 11 22 23; 

KALDEWEI, Kykalova 1, Praha 4, 

tel.: 02/22 13 55 33; 

RAVAK, Obecnická 285, Příbram,

tel.: 0306/242 34; 

TEIKO, Spytihněv,

tel.: 067/711 03 11, fax: 067/711 03 15 

Probuzení s taktem

 AJ3130 Philips je radiobudík s funkcí postupného probuzení, cena 1 190 Kč, Watt a Decibel

 Sonoclock 186 Grundig je radiobudík s displejem Jumbo LED, který má dva časy buzení, cena 1 090 Kč, Datart Megastore

 AJ3000 Philips je radiobudík s hodinami řízenými krystalem a s prosvětleným dispejem, cena 1 190 Kč, Watt a Decibel

 Minisystém FS-DS 1000R JVC má funkci buzení, přehrávač CD a systém RDS, cena 24 990 Kč, Bestel

 Radiobudík Sonoclock 420 Grundig má funkci vypnutí buzení o víkendu, cena 1 590 Kč, Datart Megastore

 

Některé přístroje, které jsou schopny budit, si dávají velký pozor, aby buzeného nerozčilily. Zpočátku jen lehce pípnou, za minutu to zopakují, a než se rozezní hlasitou fistulí, uplyne doba, za niž je nebožák docela při vědomí, takže jim nehrozí totální zničení ve vzteku, za nějž by každý soud pachatele osvobodil, protože v afektu se přece tu a tam přihodí ledacos.

 

Ráno s hudbou

Moudřejší přístroje začínají hudbou. Kdo by se odvážil zlobit se pro hudbu — kultivovanou formu zvuku? Jenže hudbu má šanci do přehrávačů CD s funkcí buzení vložit zase jen buzený, takže se může stát, že se přehmátne, a pak se při ní lépe usíná, než vstává. V tom případě je ovšem „budicí přístroj“ bez viny. Lepší je naladit rádio. To zvládne i ten nejprimitivnější přístroj na buzení a pro přehrávače CD je to vyložená hračka. Vlna vzteku se pak snese na moderátora, který se snaží vnutit posluchačům představu, že vstávání je tou nejkrásnější chvílí z celého dne.

 

Zpoždění

Rafinovaným úskokem před včasným vstáváním může být i přeřízení hodin o hodinu zpět. To se vám ale nepovede u modernějších elektronických budíků a přehrávačů CD. Mají totiž čas řízený rádiovým signálem a jsou nemilosrdně přesné. Signál je pro naši oblast vysílán z Frankfurtu nad Mohanem a podobně erudované přístroje ho vyhledávají každých deset minut. Zpoždění prostě není možné, což je důkaz, že se o něm například České dráhy ještě nedoslechly.

 

Nevítaný host

Některé „budicí přístroje“ poznají víkend a buzení automaticky vypnou. Prostě předpokládají, že budete v sobotu a v neděli relaxovat, spát do jedenácti, a každý budík je tedy nevítaným hostem. Je doba polibků a hlazení — o čas přece nejde — a rána jsou tak krutá nebo sladká, jak je chceme mít.

 

TEXT: PETR TSCHAKERT, FOTO: ARCHIV

Zdroj: Moderní byt 11/01

 

Kontakty:

BESTEL, Vinohradská 34, Praha 2,

tel.: 02/22 51 44 15;

DATART MEGASTORE,

Shopping Park Brno, Dolní Heršpice, Brno, tel.: 05/43 25 04 88;

EUROSPACE, Vrchlického 1e, Praha 5, tel.: 02/57 31 01 05;

K + B PROGRES, U Expertu 91, Klíčany, tel.: 02/72 12 21 51;

WATT & DECIBEL,

5. května 29 (magistrála), Praha 4,

tel.: 02/41 40 35 34

Večer voní mandlemi a portským vínem

 

 Svícny Loto, design Kazuyo Komoda Driade z čirého skla mají květy ze silikonu ve třech barvách, cena 921 Kč/ks, Konsepti

 Příborová sada Tuscany, cena 2 000 Kč, Winston International

 Dóza na sladkosti Mimí, design Kazuyo Komoda, cena 1 048 Kč, Konsepti

V  jedné z nejstarších vinařských oblastí na světě, v údolí portugalské řeky Douro, se totiž odpradávna daří nejen odrůdám vinné révy, pěstovaným pro výrobu portských vín, ale i mandlovníkům dorůstajícím až sedmimetrové výšky. Lahodná portská vína tak dozrávají v dokonalé harmonii s mandlemi, které skvěle jejich jedinečnou chuť doplňují.

Co takhle spojit všechno příjemné dohromady a dát si pěnu cappuccino v mandlovém pláštíku na malinové omáčce s pikantním ovocným salátem a listovým kužílkem?

Recept: Z mléka, cukru a žloutků uvaříme krém, který po vychladnutí ochutíme práškem cappuccino a přidáme ztuženou šlehačku. Pěnu naplníme do forem a po ztuhnutí obalíme v mandlových lupínkách. Podáváme s čerstvým krájeným ovocem prokapaným koňakem. Kornoutek z listového těsta si upečeme na formě. Ve Francouzské restauraci Obecního domu v Praze se tento dezert prodává za 220 Kč. Jeho autorkou je Silvie Sulanská, členka Národního týmu kuchařů a cukrářů, mistryně EUREST střední Evropy z roku 1996 a vítězka řady mezinárodních soutěží.

  

BOX

Červené portské se podává při pokojové teplotě v průhledné sklenici tvaru tulipánu na vysoké noze. Hodí se k zrajícím sýrům, oříškům, mandlím, vynikající je v kombinaci s čokoládou.

Bílé portské se doporučuje podávat při teplotě 10 °C a v létě na ledu s plátkem citronu. Pije se většinou jako aperitiv, hodí se také například k paštice z husích jater.

 

TEXT: PAVLÍNA BLAHOTOVÁ, FOTO: ARCHIV

 Zdroj: Moderní byt 11/01

 

Kontakty:

ČESKÝ NÁRODNÍ PODNIK, Melantrichova 17, Praha 1,

tel.: 02/21 63 24 11;

GLOBAL SPIRITS,

Václavské náměstí 53, Praha 1,

tel.: 02/21 96 52 53;

FRANCOUZSKÁ RESTAURACE,

Obecní dům, náměstí Republiky 5, Praha 1, tel.: 02/22 00 27 70, www.obecnidum.cz;

KONSEPTI, Elišky Krásnohorské 4,

Praha 1, tel.: 02/232 69 28;

WINSTON INTERNATIONAL,

Hudcova 78, Brno,

tel.: 05/41 51 32 61

Moderní byt máte. A co moderní zahradu?

 

 Symetrické uspořádání zklidňuje kompozici

 Husté výstavby kvetoucích trvalek jsou efektivní a praktické na údržbu

 Moderní zahrada v sobě spojuje funkci a estetiku- horní část je pro rekreační sport, dolní je klidovou zónou

 Zahrada je prodlouženým obytným prostorem domu

 Dobře založená zahrada je i při mírném zanedbání stále pohledná

 Voda je vždy osvěžujícím a přitažlivým zahradním prvkem

 Také na menší zahradě lze vytvořit nejrůznější stanovištní poměry, od vody až po suché straně

 Zahrada a dům mají tvořit jednotu

 Komorní a jednoduché řešení se inspirovalo v barokních zahradách

 Inspiraci pro vlastní ztvárnění lze hledat všude na světě, v tomto případě v Japonsku

 V jezírkách se dá i příjemně koupat

Zahrada vždy byla a doufejme, že i bude, důvtipným spojením funkce a estetiky exteriéru. Toto lidské dílo je jedinečné především tím, že se buduje z přírodních, a tedy živých prvků, jako jsou nejrůznější květiny, traviny, kapradiny, keře a stromy. Ty se však stejně jako celá zahrada neustále vyvíjejí a mění v čase a prostoru, takže, jak poznamenal velký zahradník Karl Foerster, zahrada není nikdy hotová, a kdo si myslí, že je, tak si ji nezaslouží…

Dá se rovněž říct, že zahrada je jakýmsi druhem užitého umění, ale i architektury a designu.

Co vlastně od zahrady chceme

Začněme u toho nejprozaičtějšího, u funkce. Za posledních několik let se nároky v tomto směru hodně změnily: zahrada musí být obytná a obyvatelná, má sloužit především rekreaci a odpočinku. Těmto představám nejlépe odpovídá dostatečně prostorná terasa, trávník, odpočivadlo a vodní plocha.

Jinou formu odpočinku představuje samotné zahradničení, kdy jsme se zahradou v doslova hmatatelném kontaktu. Ač se to na první pohled nezdá, stále více lidí propadá této vášni, a to z dobrých důvodů: poznává tak velký zážitek a dobrodružství zvané zahradní tvorba. Nejlépe to však vyjádřil Karel Čapek ve svém geniálním dílku Zahradníkův rok: „Je potřeba jisté zralosti, řekl bych, jistého věku paternity, aby se člověk mohl stát zahradníkem amatérem… Jednoho dne se mu stane, že sám vlastní rukou zasadí jednu kytičku… Přitom mu nějakou záděrou či jak vnikne do těla trochu půdy a způsobí jakousi otravu nebo zánět, zkrátka, z člověka se stane zanícený zahradník.“ K tomu není co dodávat a každý, komu se to přihodilo, to rád potvrdí.

 

 Zahrada musí mít styl

Měla by vyjadřovat životní názory majitelů, neboť nejen oblékání, značka auta a nábytek v obývacím pokoji, ale i zahrada vypovídá o charakteru. Až příliš často se však setkáváme s řešeními připomínajícími mnohem více veřejnou zeleň než originální a individuální projekt promyšlený do nejmenšího detailu. Pod pojmem moderní zahrada si dnes představujeme pestrou a harmonickou kompozici, která v maximální míře spojuje vše dobré a vhodné z oblasti zahradní architektury. Nejde o nějaký přísně vyhraněný styl ani kopírování, ale mnohem více o variace na nejrůznější témata, kdy jednou se inspirujeme u východních kultur, jindy zase v renesanční Itálii. Stejně tak je součástí moderního pojetí vyspělé zahradní řemeslo a nejnověji i ekologie. Co to v praxi znamená?

 

Moderní přístup k zahradničení

Architektura dává zahradě určitý řád ve tvarech a proporcích, barvách a hmotách. Vznikají tak prostory, které vyplňujeme různým materiálem, například skupinou rostlin na záhonu. A tady již nastupuje moderní zahradničení. Pod tímto pojmem si musíme představit takové řešení, které jednak respektuje přirozené nároky rostlin a jednak využívá ochranné schopnosti některých druhů v kombinaci s jinými v boji proti škůdcům i chorobám. Jisté aromatické květiny odpuzují mšice, jiné čistí půdu od háďátek a podobně. Navíc se musí doplňovat v barvě, velikosti, textuře a celé řadě dalších vlastností, aby výsledek byl během celého roku co nejkrásnější.

 Další stránkou je pak využívání přirozených nebo uměle vytvořených stanovišť v zahradě k rozšíření sortimentu nejen rostlin samých, ale i všech doprovodných a často velmi užitečných živočichů. V našich podmínkách tato škála sahá od vodních rostlin v jezírku až po teplé a suché stanoviště umožňující pěstování rostlin z jižních zemí.

Jinou možností je například založení květnaté louky všude tam, kde nechceme nebo nepotřebujeme pravidelně sekaný a zavlažovaný trávník. Pozornost si zaslouží i přiměřené používání domácích dřevin, především ve formě živého plotu, protože jsou domovem a jejich plody potravou pro velkou rodinu ptáků.

 

Co je to moderní zahrada?

Moderní zahrada je estetika povýšená o nový rozměr, kdy se snažíme mnohem více nežli v minulosti přírodní principy chápat a využívat. Cílem je dosáhnout toho, abychom se na zahradě co nejméně lopotili a naopak si ji co nejvíce užívali. S tím souvisí i optimální příprava půdy a následné dostatečně husté výsadby a mulčování bránící růstu plevelů, praktické tvary a velikosti záhonů a celá řada dalších vhodných opatření snižujících pracnost.

Standardní součástí zahrad se též stává osvětlení a nezřídka i nákladné zavlažovací systémy.  Připomeňme ještě, že jedním z nejnovějších trendů je i koupání v jezírku s tím, že čistota vody je zajišťována pouze přirozenými, tj. biologickými procesy. Dnešní zahrada je dynamický a především žijící organismus, kdy na rozdíl od časů minulých umíme rostlinám a jejich potřebám mnohem více naslouchat. Současně však zůstane zahrada vždy do jisté míry umělým výtvorem lidských rukou, fantazie a intelektu, přetvořenou přírodou.

 

Text a foto: JIŘÍ PROUZA

Zdroj: Moderní byt 11/01

 

BOX 

Moderní zahrada:

° Optimální příprava půdy, dostatečně hustá výsadba a mulčování bránící růstu plevelů  

° Praktické tvary a velikosti záhonů

° Standardní součástí zahrad se stává osvětlení a zavlažovací systémy

° Řešení, které respektuje přirozené nároky rostlin a využívá ochranné schopnosti některých druhů v kombinaci s jinými v boji proti škůdcům i chorobám

Melodie do ruky

 

Radiomagnetofon AZ1140 Phipips, má CD, digitální tuner s třiceti předvolbami, cena 4 190 Kč

Radiomagnetofon AZ2025 Phipips, CD, minidisc, dvoupásmové reproduktory, digitální tuner, basreflexové reproduktory a systém Incredible surround, cena 5 990 Kč, Bestel

undefinedTM 9035 Thomson, CD, digitální tuner, cena 3 790 Kč, Megastore

AZ1565 Philips, radiomagnetofon, CD, Dvoupásmové reproduktory, systém incredible surround, basreflexové reproduktory, dálkové ovládání, cena 5 290 Kč, Bestel

RD ED707 Panasonic, radiomagnetofon, CD, automatické otvírání,, dálkové ovládádní, digitální tuner, širokopásmové reproduktory, cena 8 995 Kč, Bestel

Radiomagnetofon AZ 1550 Philips, CD, dvopásmové reproduktory, systém incredible surround, basreflektorové reproduktory, cena 4 490 Kč, Watt a Decibel

AZ 1130 Philips, CD, radiomagnetofon, basreflektorové reproduktory, cena 3 790 Kč, Datart Megastor

Radiomagnetofon TM 9700 Thomson, Cd, digitální tuner, cena 4 490 Kč, Bestel

Špičkový přenosný radiopřijímač s CD- Beosoun 1 Bang a Olufsen, výjmečně výkonné reproduktory, automaticky vysuvná anténka, cena 43 590 Kč

Jaké mají přednosti? Proč místo nich nevolit klasickou hi-fi soupravu? Především nabízejí kompaktnost tvaru. Jsou sice přenosné, ale málokdo by se s nimi nosil ven — snad ještě tak pár metrů na zahradu. Objevily se dokonce takové, jimž chybí napájení bateriemi, takže je konstruktéři celoživotně připoutali k životodárné síle zásuvky.

Nový vzhled
Výrobci věnovali svým dětem — radiomagnetofonům — výbavu podle posledních výkřiků techniky, aby se nestaly neduživými levobočky velkých komponentních audiosouprav. Vedle přehrávačů klasických MC kazet obsahují přehrávače kompaktních disků, digitální tunery, systém RDS a pochopitelně dálková ovládání. Věnovali jim i mimořádnou pozornost, pokud se týče vzhledu. Nenakupujeme dnes pouze podle parametrů a míry užitkovosti předmětu. Chceme, aby byl pokud možno krásný.

Změna stylu
Přenosným radiomagnetofonům se slangově říkávalo „plážáky“ a skutečně neodmyslitelně patřily k mládeži, která chytala na pláži bronz a opájela se vším vzrušujícím — včetně hlasité hudby. Walkman ji nevyloudil ani náhodou…, a když, tak jen pro jednoho. Nevyhovoval početné společnosti. Jenže životní styl se mění jako světla na semaforu a směřuje k individualismu. Lidé přešli k diskmanům a digitálním přehrávačům hudby ve formátu MP3.

Žije se dynamicky a rychle. Vláčet s sebou několik kilogramů tištěných spojů a drátů v elegantním obalu je pro mnohé nepřijatelné. Mít však doma něco přenosného, co hraje, a dokonce kvalitně, má své výhody. Někdy bývá praktické přenést si „hudbu“ z pokoje do pokoje a postavit si ji… třeba na podlahu.

Z pláží „plážáky“ mizí. Hlasitá melodie lidi ruší. Polehávající osmahlá těla chtějí být více ve střehu. Co kdyby někdo zavolal? Hudbu nahradila fistule mobilních telefonů.

CO ZNAMENÁ:

Basreflexové reproduktory
Maximálně využívají ozvučnice, aby poskytly nejvyšší výkon. Všechna energie z reproduktorů je využita prostřednictvím basreflexových zvukovodů

DBFB
Dynamic Bass Feedback umožňuje ovládání intenzity basů

Digitální tuner
S ním najdete oblíbenou stanici rychleji než s analogovým tunerem. Podle kmitočtu zobrazeného na displeji snadno poznáte, která stanice je naladěna

Dolby B
Systém napomáhající potlačení šumu

Incredible Surround
Rozšiřuje iluzi stereoefektu a tím navozuje pocit, že jsou reproduktory dál od sebe, než je tomu ve skutečnosti

Mega Bass
Zvyšuje úroveň hloubek při nízké hlasitosti poslechu a optimalizuje kvalitu zvuku pro sluchátkový výstup

RDS
Dovoluje přijímačům identifikovat jméno stanice a typ programu, případně je podle přání i naladit

Super Woofer
Velký širokopásmový reproduktor využívající filtrů pro oddělení hlubokých složek hudebního signálu. Poskytuje plný zvuk a kvalitní basy

Text: Petr Tschakert, Foto: Archiv
Zdroj: Moderní byt 4/01

Kontakty:
BANG & OLUFSEN, Žatecká 14, Praha 1,
tel.: 02/24 81 91 54;
BESTEL, Vinohradská 34, Praha 2,
tel.: 02/22 51 44 15;
DATART MEGASTORE,
Shopping Park Brno,
Brno-Dolní Heršpice, tel.: 05/43 25 04 88;
OKAY, Rokytova 1, Brno,
tel.: 05/45 24 36 05;
PROTON ELEKTRO, Masarykovo nám. 97, Děčín, tel.: 0412/51 22 30;
WATT & DECIBEL, 5. května 29 (magistrála), Praha 4,
tel.: 02/41 40 35 34

Domy Davida Vávry

 Pro Davida Vávru není sklep jako sklep

 Dům připomínající loď je v nejvyšším patře zakončen kapitánským můstkem

 Dojem vody evokuje  i zábradlí, které je křivkou - vlnou- vyklenuto směrem od domu

 K ložnici, nad kterou je kapitánský můstek, nás vtahuje světlo procházející luxferami a nehmotné zábradlí a schodiště

 Odlehčenou atmosféru lodi klouzající po azurobých vlnách má i obývací pokoj

 To, že má dům blízko k vodě, dosvědčuje i místo vodní očisty. Zahrnuje v sobě  saunu, společnou vířivku, ochlazovací bazének, bazének pro želvy a akvárium s piraněmi

 Vila v Dobřichovicích

 Za večera se stává vila velkorysým majákem

 Vila v Černošicích

 

V mládí tě ovlivnil mimo jiné i architekt Jan Kaplický. Čím?

Je mi blízký svým přístupem, i když přiznám, že jeho poslední tvorbu příliš neznám. Ale právě on ve mně zlomil hranice architektury. Díky němu jsem zjistil, že hranice je nesmysl ve všem. Člověk s upřímným srdcem může udělat cokoli, takže dům může být všelijaký. Tvar a tvář architektury je libovolná a subjektivní. Jde vlastně o to, aby budova vystihovala podstatu, kterou má, a klienta, který si ji přeje. K tomu názoru mi pomohl právě Kaplický svou přednáškou, v níž ukázal dům bramboru, i když s některými jeho myšlenkami jinak absolutně nesouhlasím. Například říká, že domy by měly být spotřebními věcmi jako auta, která vyjadřují okamžitý design, módu a technické potřeby člověka. Myslím, že dům je trvalá věc a měla by mít delší život, než je doba opotřebení auta. Současně si ale jeho názoru vážím a respektuji ho. Jsem ale jiný.

 

Pro tvou práci tedy není podstatný výchozí výrok, že nikde není psáno, jak má vypadat dům?

Ten výrok se mi samozřejmě líbí, ale myslím, že jsem konzervativnější. Vlastně — když mě napadne, že má být všechno jinak, tak ať je to jinak. Neberu jako dogma, že dům má mít dole suterén a nahoře podkroví, ať je to třeba naopak.

 

Jaká je tvoje představa ideálního domu?

Nemůže být ideální představa domu. To by mě ani nebavilo. Dům je vždycky pro někoho. Nemohu si jen tak rozmařile rozhazovat peníze a stavět nějaké vzdušné zámky. Pro mě je nejcennější právě skutečnost, že někdo dům chce. Má na něj určité peníze a určitý pozemek. Omezující danosti jsou v mé práci nejkrásnější. Do nich teprve vstupuje subjekt osobního cítění proporcí, materiálů a barev. A pak začíná určitý smysluplný boj s klientem o podobu jeho domu. Někdy se ale všechno naopak odehrává v harmonii.

 

Neměl jsi někdy chuť zbourat dům, ve kterém ses narodil, a postavit ový?

Víc než architektonických prvků domu si vážím lidsky prožitých prvků. Takže taková hala, která není až tak dobře zateplená, je pro mě silnější než architektonicky dobře vymyšlená hala nová. Lidský faktor je víc než architektura, on nakonec lidský faktor je také architektura. Zbourat dům, ve kterém jsem prožil víc než čtyřicet let, mě rozhodně nenapadlo. Spíš jen nastavět podle různých potřeb, které jsem měl. Během let jsem stejně zjistil, že všechno vyřešil čas, když moji prarodiče a rodiče umírali, takže ta potřeba prostoru není už zase taková.

 

Jak se vlastně bydlí sklepákovi tam, kde se zrodilo divadlo Sklep?

Asi bych k tomu místu měl mít větší pietu, měl bych si ho hýčkat. Ne. Stalo se obyčejným skladištěm s nánosy neuvěřitelných věcí, které tam jsou. Sklípek je tak zaplněný, že tam ty obrysy jsou velice těžko čitelné. Ale lze se jich po odhalení určitých krabic jednou dopátrat. Jsou tam šlápoty, které jsme udělali s Milanem Šteindlerem v roce 1971, rozvod Zdeňka Karase, kusy scény z roku 1976 a další.

 

Vraťme se k architektuře. Nakolik musíš slevovat ze svých představ, když realizuješ stavby na zakázku, a co tě nejvíc štve?

Námi realizované domy jsou asi z devadesáti procent pro kamarády. A myslím, že dopadly mnohdy lépe, než jsme i zamýšleli, neboť se jim majitelé věnovali s takovou péčí, že se nakonec rozhodli třeba i pro dražší řešení. Když byly slevy, nebyly vlastně tak tragické. Nebránil jsem se ani tomu, že jsme některé domy dělali třeba na patnáctkrát. Pokud jsou názory klientů racionální a v rámci fungování jejich rodiny přinášejí lepší řešení, samozřejmě ustupuji a v daném kontextu přicházím na to, že jejich názor je rozumnější. Nejde o kompromis, ale o vyjádření kvality, jejich kvality.

 

V krychli, která nabízí čistý prostor a světlo, neumí podle tebe žít každý. Vyhovuje lidem, kteří žijí naplno. Co je ideální pro zbývající většinu lidí?

Většině lidí je daný určitý romantismus. Úplně jednoduché tvary mohou totiž působit na někoho až jako fašismus. I když jde třeba o silný barák, nemůže v něm být. Já se také řadím mezi romantiky, ale jak stárnu, vyhledávám stále abstrahovanější tvary, a čím jsou jednodušší a přesnější, tím jsou mi bližší.

 

Máš rád domy, které lze popsat jednou větou. Jak bys popsal ty své?

Když vyberu realizace z posledního roku, je mezi nimi například „Parník“ v Hodkovičkách, vila „Jako by byla před sto lety“ v Černošicích a činžovní vila „Mezi Paříží a Pikovicemi“ v Dobřichovicích.

 

Tak začneme třeba „Parníkem“…

Dům v Hodkovičkách je prostě jasný parník, vůbec není o čem diskutovat. A abychom to podtrhli, má nahoře kapitánský můstek a zábradlí jako vlny. Není to samozřejmě samoúčelné. Když spočítáme i sklípek a garáž, má budova sedm pater, což je u normálního domku magořina. Protože tam je strmý vzestupný terén, je to logické. Majitel se s námi ztotožnil a my jsme mu říkali, že až bude sedět na můstku, stačí zařadit rychlost a ujet s parníkem někam do kraje. Stavba je trochu do techna, má jednoduchý půdorys, patra jsou propojená bočním schodištěm a půdorys vyššího patra je vždy přesně v polovině patra pod ním. Schody osvětlují až mondrianovsky rozmístěná okénka, za okny jsou další okna… Je v tom i romantismus, nechybí tu samozřejmě průhledy na stromy, ryby i želvy. Majitelé měli například rádi chorvatskou pláž, tak si přivezli kameny, zalili je do betonu v koupelně a pod ně se položilo vytápění, ráno si tu masírují nohy…

 

Čím je mimořádná vila v Dobřichovicích?

Už tím, že její dva majitelé mají společnou ještě chalupu a firmu. Je to téměř neuvěřitelné, protože jak to mohou přežít? Ve vile jsme navíc vytvořili i společné prostory — pro vinárnu, stolní tenis, na zahradě se buduje volejbalové hřiště a altán. Jde o dům, ve kterém spolu lidé komunikují. Činžovní vila ze začátku století byla v 60. letech značně zdevastovaná, vertikální okna přezděná na horizontální apod. My jsme jim nechali šířku a zvedli je do původní výše, dělením pak vznikla proporčně krásná velká okna. Dům měl naznačené rizality, které jsme natáhli hodně nahoru a dostavěli jsme tam dva mezonetové byty v podkroví. Dnes je z toho dominantní, předměstská a nepřehlédnutelná činžovní vila. Je tu balkon, který by správně neměl být, protože dům je osově dělený. Jeden z majitelů ale celý život toužil mít balkon, kde by mohl snídat. Měl jsem pro to pochopení a nakonec myslím, že trocha asymetrie stavbě dodala vzrušení.

 

Vila v Černošicích vypadá opravdu jako před sto lety…

Tenhle dům vznikal ze dvanácti variant. Původně tam byla chata s velmi šikmou střechou, kterou majitel nechtěl zbořit, protože na ní sám dělal. Pak jsme stejnou šikmici přistavěli i z druhé strany a vytvořili křídla motýla. Další verzí byl dům s rovnou střechou. Neustále se všechno měnilo. Stavební pozemek byl ale přitom jasně daný. Byl tam už vybudovaný bazén, vzrostlý ořech, vistárie, ovocné stromy… To vždy respektujeme. Z daností nakonec vyplynulo, že stavba je do písmene L. Hlavní obytný prostor pak má tedy jako dominantu krbový komín, kolem něhož se vše kloubově otáčí. Protože máme rádi trochu odžitý materiál, který vypovídá o určité době a voní minulostí, použili jsme zde až plečnikovské kombinace kamene a cihel. Dnes je to vlastně konzervativní dům v kombinaci s moderními prvky, které vůbec nevadí.

 

V čem v sobě nesou poselství současnosti?

Třeba už jenom v tom, že nejsou stavěné jako před sto lety, protože jsou například z hliníku. Je tam nějaká zkušenost, architektonické znalosti konce 20. století.

 

Také divadlo Sklep potřebovalo nějaký, byť v době zrodu vskutku stísněný sklepní prostor. Architektura opravdu tak dominuje všemu ostatnímu?

Architektura je samozřejmě královna, prostor, ve kterém musíš být,  i když nechceš. A vznik Sklepa je hezkým příměrem. Měly by se pro ni v rámci možností používat nejjednodušší, nebo spíš nejlogičtější prostředky. My jsme tehdy položili na zem kredenc, protože byla nejširším nábytkem, který byl k dispozici. Byla přesně od rohu do rohu a jako jediná mohla být pódiem. Takže nápad s kredencí byl geniální a navíc jsme ani jinou možnost neměli. Je příkladem toho, jak vytvářet domy. Chceš hrát divadlo, najdeš si kredenc a můžeš hrát. Chceš stavět dům, dobře. Nevadí ti, že stavíš třeba z hromady písku, kterou máš na zahradě, nebo z lesa, který jsi dostal v restituci, dobře. Tak bude dům holt dřevěný, nevadí, výborně. Když tu přirozenost člověk neznásilňuje, ona mu strašně pomáhá. Vím, že interiéry domů, na nichž se šetřilo, jsou ve srovnání s těmi, kde se nepatřičně utrácelo, mnohem výraznější. Amorálnost, která určitě byla v přehnaných zbytečnostech, najednou požrala věc samu.

 

Špatný dům nemůžeš odložit jako špatnou knihu. Právě tu špatnou knihu stejně jako špatný dům může ovšem mnoho lidí považovat za vynikající. Co s tím?

V rámci svých omezených možností bojovat, nerozmnožovat nevkus a snažit se lidi přesvědčovat o vkusu. Přesvědčovat, aby se lidé snažili udělat dům, ve kterém se bude v první řadě dobře bydlet, a zároveň dům, který bude okolí vyprávět něco pozitivního o naší době. Harmonie se nedá popsat jedním slovem. Ale mělo by jít o dům, který by v sobě neměl pýchu, plýtvání materiálem, prostorem, nepřiměřenost vůči okolní zástavbě atd.

 

Pomůže tomu třeba v televizi uváděný seriál Šumná města?

Spíše by měl pomáhat tomu, aby si lidé vážili památek, které jsou třeba i dva dny staré. V praxi je to tak, že samozřejmě barokní kapličku zachovají, ale funkcionalistickou vilu už zprzní. Šel bych ještě dál a snažil se v určitém slova smyslu zachovat i husákovskou architekturu. Prostě zachytit svědectví určité doby, zařadit tam třeba i ten chybný názor. Takhle to zase vypadá, že bych rád zachoval třeba i paneláky. Ale na druhé straně – odehrály se v nich stovky životů, mluví obrovskou silou lidských příběhů, plodí se v nich nové děti… Co k tomu může říkat salonní kavárenský povaleč, nic. Nemám na to právo.

 

TEXT: EVA ŠUHÁJKOVÁ

FOTO: MARTIN POLÁK A LENKA HÝBLOVÁ

Zdroj: Moderní byt 11/01 

 

Kontakty:

ATELIÉR DAVID VÁVRA,

Kostnické nám. 3, Praha 3,

tel.: 02/22 54 13 32;

RETHRO THALL,

Na Staré vinici 18, Praha 4,

tel.: 02/41 44 15 02

Bez vázy to nejde

 Originální váza zdobená ruční mozaikou, kterou tvoří výtvarník několik dnů, cena dle velikosti 25 do 33 cm bude stát 2 000-3 000 Kč, autor Roman Mikyska, prodává Living Space

 Zajímavý tvar vázy Swing upoutá zejména ve dvojici, cena vyšší je 464 Kč a nižší 360 Kč, Living Space

 Vysoká váza- květináč Hortus, cena 1 400 Kč, Cedr Group

 

Nejstarší keramické pozůstatky prý pocházejí z mladší doby kamenné, to znamená přibližně z devátého tisíciletí před naším letopočtem, kdy se začali lidé usazovat na jednom místě, objevili zemědělství, hrnčířství a textilní výrobu. Nádoby pro nejrůznější účely se rodily na hrnčířském kruhu poprvé snad mezi řekami Eufrat a Tigris, tedy v Mezopotámii, a za pomoci tohoto geniálně jednoduchého a účinného nástroje vznikají často dodnes. Postupně se pak měnilo složení hmoty, z níž se keramické výrobky vytvářejí, takže vývoj nakonec dospěl k průsvitnému tenkostěnnému porcelánu. Všechny typy tohoto nádherně tvárného materiálu a všechny druhy kameniny — obyčejné hrnčiny nebo kameniny tvrdé, která se dnes používá především při výrobě dlažeb a s níž s oblibou pracují výtvarníci, nebo kameniny měkké, v různých jazycích nazývané též fajáns nebo majolika — jsou ryze přírodní materiály, a proto se těší oblibě lidí už tolik tisíciletí. Základ tvoří různé hlíny jílovitého charakteru, rozemletý křemen a živec, v případě porcelánu pak velký podíl kaolinu, což je velmi speciální zemina objevená nejprve v Číně na hoře Kao-ling. Dokud Evropané nevypátrali naleziště shodného materiálu také na svém území, byla naděje na odhalení tohoto čínského tajemství mizivá. Podařilo se to v březnu roku 1709 Johannu Friedrichu Böttgerovi, který náhodou zamíchal do hmoty pro výrobu obyčejné kameniny kaolin z Aue, používaný do té doby pouze k pudrování paruk. Evropský porcelán byl na světě a díky saskému kurfiřtovi a zároveň polskému králi Augustu Silnému, který byl porcelánem přímo posedlý, vznikla na jeho středověkém hradě Albrechtsburgu v Míšni první evropská porcelánka.

Vázy, které dnes zdobí naše domovy, však nemusí být pouze porcelánové, v přesile jsou vázy z tvrdé či měkké kameniny, protože jsou buď levnější, nebo vytvářejí odlišné efekty. Nabízíme vám malý výběr zajímavých tvarů ze všech těchto typů.

 

TEXT: BEA FLEISSIGOVÁ

FOTO: ARCHIV a MATĚJ FLEISSIG

Zdroj: Moderní byt 11/01

 

Puf – anebo taburet?

Designér Marcel Wanders vymyslel pro firmu pro firmu Magis umělohmotný taburet Pebbles na neviditelných kolečkách

Moderní puf dneška představuje proslulé "vajíčko" Tato, které vymysleli Enrico Baleri a Denis Santachiara, stojí 10 600 Kč, Design fórum Praha

Velký taburet ze soupravy Moore na elegantních nízkých kovových nožkách má snímatelný potah a rozměry 130 x 75 x 34 cm, cena 76 772 Kč, Linea Pura

Autorem designu sedací soupravy Braque pro firmu Minotti je Rodolfo Dordoni a začlenil do ní rozměrný taburet 160 x 80 x 40 cm, který stojí 85 414 Kč, Linea Pura

Velký taburet ze soupravy Moore na elegantních nízkých kovových nožkách má snímatelný potah a rozměry 130 x 75 x 34 cm, cena 76 772 Kč, Linea Pura

Luxusní koženou sedací soupravu Armonia od italské firmy Poltrona Frau doplňuje taburet, rozměry 88 x 88 cm, výška 45 cm, cena 38 400 Kč, Casa Italiana

Taburet k sedací soupravě Armonia má odnímatelné čalounění, které kryje kávový stolek s deskou z tvrzeného skla nebo ozdobně leštěného titanu

.

 Oba názvy mají historické kořeny a pojmenovávaly odlišné nábytkové kusy. Slovo taburet pochází z francouzštiny a znamená prostě stoličku bez opěradla, nízké sedátko na čtyřech nožkách, čtvercového nebo oválného tvaru. Koncem osmnáctého a po celé devatenácté století se bez taburetu neobešla žádná dáma, která měla k dispozici budoár, což byl menší pokojík na cestě z přijímacího salonu do ložnice paní domu. V tomto prostoru, určeném ke krášlení a přijímání důvěrných přátel, nesměly chybět určité kusy nábytku — kromě jiného zcela jistě toaletka se zrcadlem, paraván, nějaké denní odpočívadlo (nejlépe pro dvě sedící osoby) a samozřejmě taburet, na němž dáma seděla při líčení a česání, neboť toto malé sedátko umožňovalo volný pohyb služebné kolem velitelky.

Označení puf neznamenalo vlastně nic určitého, totiž (upřímně řečeno) prý je to slovní vyjádření zvuku, který vydalo toto sedadlo při prudkém dosednutí. Je třeba to dále objasňovat? Puf  byl zásadně oválný nebo kruhový, neměl nožičky a jeho čalounění bylo hodně vysoké a měkké. Tato jeho přednost se posléze osamostatnila a jako puf se začal označovat i okrouhlý polštář, tentokrát však s nízkým a poměrně tvrdým čalouněním, používaný jako podložka k sezení na podlaze.

Dnešní doba často čerpá ve všech oborech z toho, co už tu kdysi bylo. Tak se stalo, že puf a taburet se staly opět módní záležitostí, avšak mají samozřejmě moderní kabát, což se projevuje jak ve vzhledu, tak ve změněné funkci. Ženy se dnes krášlí jinde než v budoáru a také jim přitom jen zřídka pomáhají  služebné. Taburet sice stále musí mít nožky, které ale mohou být téměř neviditelné, jeho tvar může být bizarní a jeho rozměry obří. Lze se na něm nejen krášlit,  umí posloužit jako nízký stolek, a to jak pracovního, tak společenského charakteru, leckterý obrovský taburet pojme k sezení pořádnou skupinu lidí nebo dovolí i ulehnutí menšímu počtu odpočívajících. Také puf dnes vypadá jinak, jenom nemá jako kdysi nožky. Může být kulatý, oválný či jinak tvarovaný, čtvercový nebo komolý, rozhodně však nemá žádné opěradlo, ostatně stejně jako taburet. Ty dva, taburet i puf, se dnes opět nabízejí ve všech možných stylech. V některých případech jsou neoddělitelnou součástí sedací soupravy, takže si je koupit prostě musíte. Jistě však jejich přednosti nakonec sami doceníte. Takže zvolíte taburet, či puf? Uf, nebylo to lehké podat tak vyčerpávající vysvětlení…

 

TEXT: BEA FLEISSIGOVÁ, FOTO: ARCHIV

Zdroj: Modrní byt 11/01

 

Kontakty:

AMBER INTERIÉR, Vodičkova 10, Praha 1,

tel.: 02/22 23 07 71, fax: 02/96 32 50 17;

CASA ITALIANA, Vězeňská 4, Praha 1,

tel.: 02/24 81 90 11, fax: 02/24 81 90 94;

DESIGN FÓRUM PRAHA, Prokopovo nám. 5,

Praha 3, tel.: 02/22 78 06 98, fax: 02/22 78 27 61;

IKEA, Shopping Park Praha, Skandinávská 1,

Praha 5, tel.: 02/51 61 01 10;

KLOU DESIGN, Holečkova 1013/34, Praha 5,

tel./fax: 02/57 31 79 64–65, , www.klou.cz,

e-mail: klou@pha.pvtnet.cz;

KONSEPTI, Elišky Krásnohorské 4, Praha 1,

tel.: 02/232 69 28, fax: 02/232 13 58;

KTC INTERIER, PASÁŽ BYDLENÍ, Štěpánská 36, Praha 1, tel./fax: 02/24 81 66 11, 02/22 23 07 62;

LINEA PURA, Klimentská 48, Praha 1,

tel.: 02/24 81 99 41, fax: 02/24 81 99 40;

LIVING SPACE, Vinohradská 37, Praha 2,

tel.: 02/22 25 44 44, fax: 02/22 25 10 56,

e-mail: showroom@livingspace.cz, http://www.livingspace.cz;

RENEÉS INTERIOR, Korunní 73, Praha 3,

tel.: 02/24 25 46 27;

STILLES, V Celnici 4 (nám. Republiky), Praha 1,

tel.: 02/96 32 54 73, tel./fax: 02/96 32 54 74,

e-mail: stillespraha@volny.cz

Růže mezi trním

Kolekce nádobí White snow, navrhl Antonio Astori, Paola Navone, která je autorkou dekoru, cena nejmenšího šálku o průměru 6 cm je 482 Kč, miska o průměru 25,5 cm stojí 3 995 Kč, Living Space

Lampa Otto 94 (max.výkon 75 W) má nohu z amerického ořechu a stínidlo z pergamonového papíru, Interier 3000

Ubrousky Allegra ze stoprocentní bavlny, cena za rozměr 48 x 33 cm 617 Kč, Living space

Koloniální styl připomíná denní lůžko Otto 82 Driade z amerického ořechu s výpletem ze surové kůže, Iterier 3000

Šarmantní Italce dala jméno slunná země, která energickými ženami doslova překypuje. To však není Paolina jediná devíza, která se později přetavila v osobitou designérskou tvorbu. Její rukopis je charakteristický na první pohled a zároveň tak univerzální, že jej s radostí akceptují zákazníci renomovaných značek po celém světě. V současné době je Paola Navone kreativní ředitelkou italské firmy Gervasoni, ale nábytek a doplňky vyrobené podle jejích návrhů můžete najít i pod jinými zvučnými značkami. Driade, dnes již pojem v italském designu, vyrábí například její nádobí, textil a koberce, pro firmu Orizzonti navrhuje ložnice a pro Oltrefrontiera svítidla.

Při návštěvě expozice Gervasoni na letošních milánských Salonech jste mohli mít pocit, že se náhle setmělo, stovky kroků kolem vás ztichly a ve vzduchu bylo cítit slunce, které se ještě na poslední chvíli přetahuje s obzorem o mořskou pěnu. To náhlé ticho před setměním se mi zdá charakteristické pro atmosféru, kterou do interiéru Paola Navone vnáší. Jako v každém tvůrci i v ní se promíchaly dojmy ze setkání s dominantními osobnostmi, které při své cestě vzhůru potkala, s dojmy z neopakovatelné jedinečnosti zemí, které navštívila a kde žila. A tak se v její tvorbě setkáváme s nábytkem, který přitakává světovému trendu minimalismu, kvality a dokonalých detailů, ale je vyroben z bambusové dýhy, surové kůže, mořských chaluh, proutí a především rattanu. Koberce a bytový textil jsou nábytku rovnocenným partnerem, protože díky strukturálnímu povrchu působí měkce na dotek a především přívětivě. Příbory jsou tvarově blízké dětským, jen trochu povyrostly. Zdá se, že žena, která na kolínském veletrhu nábytku získala prestižní ocenění Designérka roku 2000, si ráda hraje.

No právě, mohl by namítnout každý, kdo o designu už něco málo ví. Vždyť oni jsou ti světově proslulí designéři všichni z jednoho těsta. Co ten Starck s kbelíky v koupelně, Mendini s bláznivě barokním křeslem, Šípek s kolíbacími se skleničkami a Maurer vnucující křídla žárovkám? S nimi si na jednom písku hraje děvče a z větvičky korálu má věšák na šaty. V Miláně se to všem líbilo, ale jde se dál, ženy na rozdíl od mužů vědí, kdy je třeba ubrat plyn. Nejnovější kolekcí prezentovanou v Miláně je pracovní nábytek — z olejovaného ocelového plechu kombinovaného se světlým pískovaným dřevem. Bude se pracovat.

 

TEXT: PAVLÍNA BLAHOTOVÁ, FOTO: ARCHIV

Zdroj: Moderní byt 11/01

 

Kontakty:

INTERIER 3000, Divišova 757,

500 02 Hradec Králové 2,

tel.: 049/61 46 60;

LIVING SPACE, Vinohradská 37, Praha 2, tel.: 02/22 25 44 44;

KONSEPTI, Elišky Krásnohorské 4, Praha 1, tel.: 02/232 69 28

Květiny nejen ve váze

Rudé růže a karafiáty doplněné bílou růží a gypsophilou s travinami v květinovém aranžmá pro ložnici, cena 55 Kč včetně vázy

Karafiát a zmenšená kvítka růžiček se spolu s gypsophilou opakují i v ůčesu, náhrdelník je z růžových lístků opletených zlatým drátkem

Kreace ve stříbrné a černé by se hodola pro slavnostní večeři, toto aranžmá bylo vytvořeno z rákosu, orobince a gypsophily, cena 1 250 Kč včetně vázy

K modrožluté kreaci vytvořila floristka nevšední květinový náhrdelník ze žlutých růží, bambusu a travin ověnčených modrými dekoračními prvky, cena 600 Kč

Neselhávající kombinace modré a žluté, tvoří ji lilie, žluté růže, orobinec, gypsophila a cineraria maritima, cena vazby 800 Kč

Rokokové dámy s účesy vysokými přes půl metru kdysi šokovaly své hosty kadeřnickými kreacemi, v nichž se na vlasových vlnách pohupovaly plachetnice, čínské pagody nebo celé koše květin. Jak si s touto ozdobou poradil milenec, ví bůh. Dnešní žena je praktičtější, květiny však stále hrají v jejím životě velmi důležitou roli. Čerstvé květy ve vlasech, květinové náhrdelníky a náramky jsou těmi nejkrásnějšími šperky, jimiž se může ozdobit. Jsou sice neskonale méně trvanlivé než zlato či stříbro, zato je lze neustále měnit a přizpůsobovat jak osobnosti, účesu a toaletě, tak bytu. Pohled na zlatý náramek může zevšednět, růže ve vlasech však může být každý den jiná.

Květinovou ozdobu účesu si v současné době dopřávají hlavně nevěsty, které ji chtějí mít sladěnou se svou svatební kyticí. My jsme však posunuli vývoj zase o kousek dál. Požádali jsme několik lidí, kteří se rádi účastní tak trochu neobvyklých projektů, aby do toho šli s námi. V první řadě to byla produkční Moderního bytu Libuše Koutná, jejíž půvab hrál tu nejdůležitější roli. Potřebovali jsme také vynikající a nápaditou kadeřnici, která by dokázala udělat z jednoho účesu několik kreací. Potom jsme vyhledali nadšenou floristku, která nachystala tři různá aranžmá ze živých květin, vytvořená vždy v jednom duchu a určená jak pro výzdobu interiéru, tak pro zkrášlení naší modelky. Její dokonalé a barevně sladěné nalíčení si vzala na starost schopná vizážistka, prádlo perfektně dotvářející postavu zapůjčila specializovaná prodejna a jedna nábytková firma nás pak nechala po celý den řádit ve svých prostorách.

Výsledek našeho snažení vám předkládáme a věříme, že povzbudí některou z našich čtenářek k následování. Jestliže dnes hostitelka ozdobí ve stejném duchu svou osobu i interiér, do něhož chce uvést oficiální návštěvu či milence, může to být stejně šokující jako kdysi. Dá se však předpokládat, že hosté vysloví své uznání a milenec takovou rafinovanost ocení, aniž mu bude jakoukoli překážkou.

 

TEXT: BEA FLEISSIGOVÁ, FOTO: MATĚJ FLEISSIG

Zdroj: Moderní byt 11/01 

 

Kontakty:

ESTÉE LAUDER BOUTIQUE

(vizážistka Jitka Mandíková),

Železná 18, Praha 1,

tel.: 02/24 23 20 23, fax: 02/24 23 20 82;

KLOU DESIGN (nábytek),

Holečkova 34, Praha 5,

tel./fax: 02/57 31 79 64;

KVĚTINOVÉ STUDIO B & J

(květinové vazby), Újezd 25, Praha 1, tel./fax: 02/57 32 04 55;

PAMELA (prádlo),

Karmelitská 29, Praha 1,

tel.: 02/57 53 25 13;

STUDIO ESTHETICA

(kadeřnice Lucie Petříková),

Elišky Peškové 17, Praha 5,

tel./fax: 02/57 31 67 66

PARTNEŘI WEBU

MDKK MUJDUM STAVBAWEB IMATERIALY RODINNYDOM BMONOE
Copyright © BUSINESS MEDIA ONE, s. r. o. 2006–2025