Zlom nastal až v polovině osmnáctého století, tehdy se pozvolna lidé začali o svou hygienu více starat. Tentokrát je v tomto snažení podporovali i lékaři, propagující očistu těla. Všeobecně platilo, že „všechny národy, které se koupou, jsou zdravější než ty, které to nedělají“, jak se psalo v tehdejším tisku. K tomuto účelu byly na řekách budovány první lázeňské lodě. V nich se přes filtr čistila říční voda, která se pak používala ke koupání. Nedílnou součástí domácností se stávají dřevěné kádě, štoudve, necky, které sloužily k očistě těla všech členů rodiny. Vývoj spěje ke koupelně Zpočátku neexistovala samostatná místnost určená jen pro koupel, zařízení bylo v běžných domácnostech mobilní, v měšťanských a šlechtických interiérech byla vana nejčastěji součástí ložnice nebo šatny. Její design se odvíjel od vzhledu místnosti, navrhována byla tak, aby co nejvíc splynula s dalším zařízením (skříněmi, postelí). Z tohoto důvodu se obkládala dřevem, později se z hygienických důvodů začaly používat keramické obklady. Nedostatečné odvětrávání způsobovalo nepříjemný zápach a vlhko, což bylo i nehygienické. Proto se vybavení koupelen pomalu přesouvalo do samostatné místnosti, která, jak čteme v naučném slovníku, měla být „přívětivá, slunečná, dobře k větrání způsobilá a rychle výhřevná“. Postupem času se tvary útulného sanitárního vybavení přeměňovaly v hygienicky účelný design, a tak se všechny povrchy staly omyvatelné a podlaha snadno přístupná pro čištění a lepší vysušení. Blahodárné sprchování Používaly se různé mechanismy, zpočátku byla sprcha samostatná, později se stala součástí vany. Ve třicátých letech dvacátého století se odborníci shodli na tom, že sprchová koupel se vyrovná koupeli ve vaně. Z tehdejší doby se dochovala věta: „Vanová koupel má značné nevýhody, očištěné tělo zůstává opláchnuté špinavou vodou. A jednou naplněná vana svádí k vykoupání celé rodiny.“ Čistá voda byla problém Teplo, teplo, teplíčko Text: Lenka Haklová, Foto: archiv Kontakty: |
Blog
Zběsilost barev v srdci interiéru
|
Na výstavách nových kolekcí sedacího nábytku pro další sezonu často dominuje u většiny vystavovatelů stejná barva. Náhoda? Domluvili se? Ani jedno, ani druhé. Vysvětlením sice může být mimořádná citlivost designérů k očekávaným trendům, ale většinou najdeme klíč docela jinde. Trendové agentury Kombinace barev Přesněji řečeno, zcela ideální je kombinace barev takzvaného simultánního kontrastu, jenž se od těch protilehlých drobně liší. Například protilehlou barvou k indigově modré je žlutočervená, ale barvou simultánního kontrastu je s ní sousedící žlutá. Většinou ani nevíme proč, ale dvě takové barvy na jedné pohovce v nás vyvolají pocit harmonie. Říkáme: hodí se k sobě. Tón v tónu Nemusíme sledovat, jestli jsme sladili vhodně protilehlé odstíny, protože vlastně netvoří kontrast. Dosáhneme efektu zvaného „tón v tónu“. Zatímco protilehlé barvy k sobě musí pasovat jako manželský pár blízký si v názorech i věkem, aby se doplnily, tón v tónu jsou sourozenci, kteří si přes veškerou rozdílnost budou z principu svého vztahu vždy blízcí. Preference barev z hlediska typu osobnosti: Flegmatik Sangvinik Cholerik Text: petr Tschakert, Foto: Archiv Kontakty: |
Šatna – součást moderního interiéru
Na šatny časem pozapomněli projektanti a architekti dokonce i v rodinných domech, přesto (nebo právě proto) v našich snech zůstaly něčím, co má nádech mírného luxusu. Dívat se na šatnu jako na rozmařilost, kterou si mohou dovolit filmové hvězdy, je dnes naštěstí již zbytečné. Šatna se vrátila do základního konceptu bytu jako něco samozřejmého a hlavně praktického. Jedna nemusí stačit Pro zvolení vybavení šaten existují dvě cesty — buď si vybereme některý z nabízených skladebných zařizovacích šatních programů, nebo si necháme mobiliář vyrobit na míru. My jsme se tentokrát zaměřili spíš na ucelené systémy, které jsou ve velké škále materiálů, barev a velikostí dostupné na našem trhu. K bohatosti výběru přispívají i funkční skandinávské systémy, dovoz z Německa a v neposlední řadě naše domácí produkty. (Právě na vybavení šaten se začíná orientovat mnoho podniků, které v tom cítí velmi zajímavé rozšíření výrobních možností, namátkou jmenujme firmy donedávna spojené převážně s produkcí kuchyňského nábytku — Karel Kováč a Miele Center Stopka). Důležitým požadavkem, který skladebné systémy splňují, je možnost uspořádání úložných zón podle potřeby a četnosti užívání uložených věcí. Ceny se odvíjejí hlavně od použitého materiálu (nejdražší jsou masivní dřevěné konstrukce a dřevěné dýhy), značky a designu a bohatosti vnitřního vybavení. Jiná cena bude samozřejmě za jednoduchý regálový systém s jednou šatní tyčí, který si dovybavíme papírovými krabicemi, jiná tam, kde i na tento interiér uplatníme vyšší estetické požadavky. Například zásuvky mohou být opatřeny skleněnými nebo hliníkovými čílky, mohou mít ozdobné rámečky apod. Pro pohodlné ukládání oblečení do výšek slouží pantografy… Místnost také potřebuje kvalitní osvětlení atd. Šatnu místo skříně Právě při nedostatku samostatných místností je to dnes nejčastější způsob, jakým se řeší ukládání. Dokonale vybavená vestavná skříň nebo šatna může podle architektů ušetřit oproti skříním až čtyři metry čtvereční plochy. Uživatelský efekt je ovšem oproti solitérním skříním, které by pojaly stejné množství věcí, těžko vyčíslitelný. Nejmenší šatnu skýtá rohový prvek u vestavěných skříní, který ovšem vyžaduje velikost aspoň 150 x 150 cm. U těchto šatniček je důležité také vnitřní osvětlení (většinou se rozsvítí automaticky při otevření dveří) a součástí by mělo být i zrcadlo. Rohová šatna elegantně vyřeší mnoho problémů v dětských a studentských I když mnoho lidí dává hlavní důraz na vnějškové vyznění vestavěné šatny, je u tohoto zařizovacího prvku stejně jako u šatny samostatné nejdůležitější vnitřní řešení, úložný systém a možnost ukládat pohodlně ze stoje na zemi. Dveře vestavných skříní-šaten se k šatním nábytkovým programům nabízejí v desítkách provedení, a to nejen materiálových. Mohou být klasické, pojízdné či skládací (zalamovací). Na celkové ceně se ovšem podílejí často až jednou čtvrtinou. ANKETA Jan Padrnos, Blackbox Zdeněk Duroň, A.I.T. Interier Anna Kovářová, architektka Při letmém průzkumu jsme zjistili, že při vyslovení slova ramínko se dotazovaným vynořovaly zcela odlišné výrazy. U mužů jsme zaznamenali asociace s vepřovým masem a součástí ženského spodního prádla. Ženám se nejdříve vybavovala ona klasická pomůcka k zavěšení oděvu. Průměrný počet ramínek na jednu ženu je čtyřicet kusů. Mnoho z nich však ještě pořád nemá doma tolik ramínek, kolik by potřebovaly. Ono i ramínko musí mít svůj správný prostor, aby nevedlo prázdný život. Text: Eva Poláčková, Foto: Archiv Kontakty: |
Význam kvalitních izolací
Hydroizolace Ještě před koupí pozemku bychom se měli pokusit získat údaje o podmínkách založení objektu a výskytu podzemní vody; na základě těchto informací pak zhodnotit konfiguraci terénu v souvislosti s námi požadovaným charakterem a uspořádáním domu. Značná část nově budovaných rodinných domů je dnes realizována na rovinatém terénu jako nepodsklepená s vodorovnou hydroizolací proti zemní vlhkosti. V tomto případě lze řešit hydroizolaci jako jednovrstvou v podobě asfaltových pásů nebo plastové hydroizolační fólie. U hydroizolace asfaltovými pásy je nutno před realizací zkontrolovat kvalitu a čistotu betonového povrchu, který musí být před natavením hydroizolace natřen penetračním nátěrem. V případě rizika vlhkosti betonu doporučuji použít speciální penetrace (např. Vedag Emailit BV extra). Za standardní řešení lze považovat užití oxidačních asfaltových pásů se sklotextilní vložkou. Odlišný je postup při hydroizolaci fólií z měkčeného PVC, jako je Fatrafol či Alkorplan, kdy je nutno zajistit ochranu před mechanickým poškozením, zpravidla oboustrannou ochrannou textilií, a kdy se hydroizolace realizuje celoplošnou volnou pokládkou na základovou desku a svařením spojů jednotlivých pásů v jednom pracovním záběru. V obou případech je však nutné od projektanta i dodavatele požadovat vytažení vodorovné hydroizolace na vnějších stěnách svisle 30 cm nad terén (proti navlhnutí stěn od tajícího sněhu nebo ostřiku deště). V místech, kde to není možné (například u módních francouzských oken), je nezbytné důsledně dořešit vodotěsné napojení hydroizolace na ostatní konstrukce. I zde však doporučuji zachování minimálního prahu 150 mm. Dům ve svahu Ochrana proti radonu Tepelné izolace Nosné zdi a fasády Specifika podlah Ing. Bohumil Ouda |
Design není uměním
|
Hodně cestoval a netají se tím, že si nejdříve ze všeho naplánoval svůj život, aby v něm dosáhl harmonického poměru mezi vášní pro rybaření a profesí. Práce Furia Minutiho jsou bohatě publikovány, jeho návrhy získaly různé ceny včetně Compasso d’Oro a jsou v mnoha muzeích zaměřených na současný design. Design není uměním, tak se uvedl v loňském roce Furio Minuti na přednášce v Národním technickém muzeu v Praze při příležitosti představení nové kolekce firmy Guzzini (je jedním z jejích hlavních autorů), kterou zorganizoval M. G. Distribuzione, dovozce této značky do naší republiky. U některých přítomných to vzbudilo silné pohnutí. Myšlenka designu jako jakési služby veřejnosti není všem tak blízká jako právě tomuto italskému architektovi. „Navrhovaný předmět má být realizovatelný a umístitelný na trhu,“ říká ovšem nekompromisně. Pokud by jeho vlastní návrh neměl mít naznačenou budoucnost, asi by raději trávil svůj čas jen u vody s prutem v ruce. Design pro většinu I díky takovým názorům se proces demokratizace designu šíří po celé Evropě. Je ovšem založen na síle a úrovni průmyslové výroby i na kulturní vyspělosti v té které zemi. Furio Minuti má prostě štěstí, že vytváří návrhy pro firmy, jakou je například Guzzini, která prodává v osmdesáti zemích světa a stotisícové série pro ni nejsou výjimečné. Furio Minuti dokázal vyniknout hlavně návrhy předmětů denní potřeby a drobnějších bytových doplňků. Ani to možná nevíte, ale s některými se zřejmě i vy setkáváte ve své kuchyni. Velmi rozšířené jsou v České republice jeho transparentní salátové mísy nejčastěji se stříbrným nebo červeným ozdobným páskem na horním okraji. Mísa Season se začala vyrábět v roce 1984 a dělá se dodnes. U výrobků z plastu nebývá tak dlouhá životnost běžná. Tento autor však nadčasovost u spotřebního zboží vyznává jako první přikázání tvorby. Proto navrhuje čisté linie a ani materiálově nejsou jeho výrobky nikdy příliš komplikované. „Čisté linie vytvářím proto, že za a) neumím kreslit složitě a za b) myslím si, že jednoduché vydrží déle,“ říká. To potvrzuje i jeho kolekce bytových doplňků Helsinki, která byla na trh uvedena v loňském roce. Založena je na jednoduchém stavebnicovém principu, díky němuž lze vytvořit různě vysoké regály, stolky, kontejnery či vitríny. Stavebnice je z hliníku a skla a doplňují ji kolečka. Furio Minuti nám jejím prostřednictvím vzkazuje, že do každého interiéru je možné dostat více volnosti a kreativity a že je důležité synchronizovat vybavení domova s životním stylem. Text:Eva Poláčková, Foto: Archiv |
Vítejte v útulnu
Původní byt prodala a hledala nový, se kterým by měla minimální práci a do něhož by se mohla rovnou nastěhovat. Nový domov našla po krátké době v právě dokončovaném domě na okraji Prahy. V blízkosti této novostavby je rozlehlý park, který přechází v les vedoucí do překrásného údolí. „Když jsem byt objevila, nebyl úplně dokončený, a tak se mohlo provést ještě několik stavebních změn. Ve vzorovém bytě jsem si vybrala materiály na podlahy, zařizovací předměty do koupelny a na toaletu a několik dalších věcí. Měla jsem celkem jasnou představu o tom, co chci a co potřebuji. Realita byla ale trochu jiná, nic nebylo tak jednoduché, jak jsem si představovala, takže nakonec jsem držela stavební dozor nad bytem já,“ říká majitelka bytu. To trvalo téměř rok a půl, výsledkem je však byt, kde je cítit ženská ruka a útulno, o němž majitelka tvrdí, že je pro ni velmi důležité. Nejen ona, ale i návštěvy se u ní cítí dobře, a to ji hřeje na duši. Krb v paneláku „Společenskou část, kde relaxuji a přijímám návštěvy, jsem chtěla zařídit tak, aby tu hned při vstupu byla cítit pohoda a člověk si uvědomoval teplo domova.“ Proto nechala stavebně přizpůsobit místnost tak, aby se do ní mohl začlenit krb, který má kvůli bezpečnosti elektrickou vložku. „Po krbu jsem vždycky toužila, takže když jsem se konečně rozhodla, že si ho sem pořídím, zbývalo jen vybrat typ. Ten, který jsem zvolila, se mi líbil od začátku, jen jsem si nebyla jistá zlatým lemem. Nechala jsem proto podobně zarámovat také obrazy, a tím se mi podařilo místnost barevně sjednotit.“ Sklo má přednost S výběrem zařízení to ovšem nebylo jednoduché. Bohužel se po dodání ukázalo, že je několik kusů poškozených, takže je musela žena vrátit. Jenže dodací lhůty jsou dlouhé a ona potřebovala bydlet, nechtěla čekat. Zrušila tedy některé objednávky a místo obývací stěny si pořídila skleněné police a další doplňky. „Mám ráda sklo. Vždycky jsem k němu měla vztah, inspiruje mě. Sice je trochu náročné na údržbu, ale mně to nevadí. Navíc do místnosti vnáší pocit volnosti,“ říká paní. Některé skleněné kusy jsou ze standardní nabídky, jiné jsou vyráběné na zakázku. „Poslední kusy nábytku jsem nakonec pořídila celkem rychle, problém jsem měla jen s příborníkem. Ke skleněnému jídelnímu stolu byl pouze na objednávku. A protože jsem chtěla vidět všechno předem, nekoupila jsem ho.“ Majitelka chtěla mít vyřešený každičký detail, proto nezapomněla ani na radiátory, které jsou malým, zato však podstatným prvkem obytného prostoru. „Radiátor je součástí bytu. Nechci ho nijak potlačit, naopak, chci mu dát vyniknout.“ Topná tělesa nechala v celém bytě vyměnit a vždy je přizpůsobila charakteru a barevnosti té které místnosti. Žena a květina FOTO: IVETA KOPICOVÁ, text: Lenka Haklová |
Velký mravenec
|
Pro Jacobsena znamenal „Dům budoucnosti“ průlom na scénu dánské architektury. Striktně geo-metrický rozvrh kruhové centrály s protilehlými asymetrickými křídly představoval v Dánsku bezprecedentní linii architektury. Ani funkcionalistický nábytek z trubkové oceli nebyl do té doby v zemi v podstatě znám. Pro Arna Jacobsena to byl první projekt, který realizoval jako celek, od architektury po interiérové vybavení, výběr barev a textilie. Jacobsen s Lassenem testovali na projektu nové tvarosloví, sklidili obdiv, stejně jako vyvolali odpor. Byl to úspěch. I přes prvotní radikalismus jsou mladší Jacobsenovy návrhy tradičnější. Upustil od plochých střech, navrhoval fasády ze žlutých cihel a stanové střechy. První velkou realizací, která zhmotňuje vizi moderního bydlení, jsou rekreační obytné bloky Bellavista, jež byly spolu s restaurací, divadlem a úpravami pláže Klampenborg postaveny v letech 1932–1935. Již v průběhu stavby Bellavisty vznikala městská vícepatrová budova Stellingův dům spolu s interiérem obchodu a banky. Oblý roh a hladká fasáda vycházely z typologie tradičních městských domů. V celkovém řešení nahradil Jacobsen extrémní modernost zklidněným výrazem a diskrétní exkluzivitou. Od té chvíle utváří modernismus vyspělých forem. Manželka Joni, sama textilní návrhářka, jej podporovala a pod jejím vlivem Jacobsen začal vytvářet předlohy pro tištěné textilní vzory. Vzory reflektovaly designérovu zálibu v květinách. Vášnivý zahradník Jacobsen pečoval o rozlehlou zahradu s více než třemi sty druhy rostlin, kterou založil po návratu do Dánska v roce 1951 u svého domu v Klampenborgu. Jedním z nejznámějších dezénů je Hyacint s geometricky stylizovanými květináči a cibulkami půvabné květiny. Kontrast geometrizujících a organických forem cibulek vytváří efektní kompaktní vzor. V padesátých letech se u Jacobsena jak v architektuře, tak v designu projevují nové tendence. V roce 1952 vznikl designérův nejslavnější návrh nábytku — Mravenec (Myren). Jednoduchá stohovatelná židle sestává pouze ze dvou částí; jednoho kusu lisované tvarované překližky a trojnohého rámu z trubkové oceli. Gumové „tlumiče“ v kontaktních zónách stejně jako propojení sedadla a opěradla jsou zárukou pohodlnosti židle. Nejen forma, ale i přístup k materiálu je minimalistický. Původně byla židle vyráběna ze čtyř druhů černě lakované tvarované překližky. Dnes se prodává v celé barevné škále. Arne Jacobsen i přes silný tlak vždy odmítal nahradit původní variantu tradičními čtyřmi nohami. Tato varianta vznikla až po jeho smrti. Mravenec znamenal začátek, brzy po něm Jacobsen vytvořil mnoho variant židlí se sedadlem a opěradlem z jednoho kusu tvarované překližky. Návrhy vznikaly v průběhu let 1952–1961, některé z nich se blíží organickým skořepinám laminátových židlí Charlese a Ray Eamesových. Podobně byl také veden snahou vytvořit sedací nábytek, jehož sedadlo, opěradlo, ale i područky budou tvarovány jako opticky kontinuální, sevřený tvar. Na tomto základě se v roce 1958 zrodila Labuť (Svanen), polstrovaná židle a lavice, a Vejce (Aegget), křeslo s taburetkou, jež představuje vlastně paralelu k prvnímu návrhu. Obě byly konstruovány stejně, skořepina byla původně tvarována ze styroporu. Dnes se používá polyuretan. Po Labuti navrhl Arne Jacobsen židle, opět konstruované ze styroporu, podobných měkkých linií, o jejichž tvarech vypovídají samotné názvy — Šálek (Gryden), Kapka (Draben). Podle těchto a předchozích návrhů dodnes vyrábí sedací nábytek firma Fritz Hansen. Kromě nábytku a textilních vzorů je Arne Jacobsen autorem nestárnoucích návrhů stolních doplňků a nápojových souprav z nerezové oceli pro firmu Stelton, vynikajících tvarovou čistotou a jednoduchostí. Text: Michaela Kádnerová, Foto: Archiv autorky a redakce |
Barvy pro kuchyň
V soukromých interiérech však barvám zatím příliš pšenka nekvete. Ačkoliv mnohým z nás většinou nechybí odvaha pustit se do zařizování interiéru vlastního bytu svépomocí, při prvním setkání s barvou znejistíme a odvaha pomalu mizí. Je to škoda a řešení je snadné: pusťme do svého domova odborníky. Stejně jako si necháváme opravovat spotřebiče a elektrické rozvody, měli bychom se naučit důvěřovat i interiérovým designérům nebo architektům. Barvy pro kuchyň Tam, kde se dobře a hodně vaří Pro rychlé občerstvení Nové trendy Řeč barev RŮŽOVÁ: studená, nesnáší se s žádným teplým odstínem ZELENÁ: barva fyziologické rovnováhy, vzbuzuje klid, symbol naděje, svěžesti, vyvolává pocit stálosti, vytrvalosti MODRÁ: symbolické významy: čistota, klid, nadzemskost, v prostoru působí abstraktně, neohraničeně, vzdaluje a prohlubuje prostor, opticky jej zvyšuje SVĚTLE MODRÁ: rozšiřuje prostor, vylehčuje hmotu TMAVĚ MODRÁ: zužuje, dává prostoru tíži FIALOVÁ: špatně odráží světlo, proto působí pasivně, smutně, neměla by být užívána často. Její půvab je v jedinečnosti HNĚDÁ: zemitá, vážná, solidní, těžká. Působí nenápadně až obyčejně, v interiéru prostor netříští, ale ani příliš neoživuje BÍLÁ: symbol čistoty a absolutnosti, má široký rejstřík tónů a vyžaduje dokonale čistý tvar. Text: Pavlína Blahotová, Foto: Archiv KONTAKTY: |
Kodetovy obrazy zdobí švýcarské banky
|
Ať už žili v paláci Esterházy am Graben na vídeňských Příkopech, anebo v luxusním bytě na Manhattanu, je zřejmé, že u Kodetů si potrpí na dobrou adresu. Ve světě a nejinak doma. Z Kodetova 2 + 0 je excelentní výhled na věž Staroměstské radnice, Pražský hrad i Týnský chrám a zavedený autor andělů, žen, milenců a očí to má jen kousek do atelieru v nejnoblesnější pražské ulici… Rodina i její hosté se v bytečku cítí málem jako v nebi. Opustit byt v tak exponované i romantické lokalitě asi nebylo snadné. Zvlášť když šlo o letitý majetek rodu Kodetů… Roky tuhého režimu jste vydržel a pak náhlý útěk — proč jste se vůbec z první emigrace vracel? Čím si vás stávající, ne zrovna rozlehlý byt získal: uhrančivým výhledem, starosvětskostí interiérů, nebo exkluzivní adresou? Zdá se, že jste vzácným exemplářem rodiny, v níž byt ani jeho uspořádání není zdrojem nesvárů… V Americe jste asi musel někdy i trpět, nebo ne? Který z životních stylů vás coby světoběžníka oslovil nejvíc? Není váš přístup důsledkem zkušenosti emigranta, která mu velí trvalou připravenost na změnu? FOTO: OTO PAJER, Text: Jana Zemanová |
Posilovna v domě
Domácí posilovny dnes již neodmyslitelně patří k životnímu stylu. Mnozí z nás si však začali stroje pořizovat trochu neuváženě, bez důkladného zjištění, zda nakupují správný typ, takový, který splní požadovanou funkci a bude v odpovídající kvalitě. Jak připravit místnost Stěny by měly respektovat charakter místnosti. Jejich barevnost či další výzdoba záleží pouze na uživateli, avšak alespoň na jedné z nich by měla být zrcadla, která zajišťují hned několik funkcí: při cvičení máme možnost se kontrolovat, díky tomu pak správně koordinujeme pohyby těla (např. při zvedání rukou vidíme, že jedna je výš než druhá, a zrcadlo nám pomůže tuto diferenci srovnat), soustředíme se na práci svalů a lépe vnímáme partie, které chceme vylepšit. Podle čeho vybírat stroje „Na vybavení posilovny bychom neměli šetřit. Nezařizujeme si ji jen na několik měsíců, ale počítáme, že bude sloužit několik let, třeba i další generaci,“ říká Karel Tuháček, prezident Národní akademie fyzické kultury, cardiofitness II Praha. Při výběru strojů bychom měli brát v úvahu nejen naše nynější schopnosti a zdravotní stav, ale zvážit i to, že budeme-li pravidelně cvičit, dostaví se zlepšení a postupem času budeme na sebe klást stále vyšší nároky. Se kterými stroji začít Pokud jsme omezeni, doporučuji, aby se domácí posilovna vybavovala postupně,“ říká Karel Tuháček. Začít bychom měli strojem s horní a spodní kladkou, veslem v sedu s oporou, nemělo by chybět zařízení umožňující tlaková cvičení (např. multipress), univerzální lavice, na které můžeme provádět větší množství cviků, a zařízení na posilování břišních svalů. Pokud máte dostatek finančních prostředků, pořiďte si stroj na nohy a stojan, na němž lze měnit výšku a odkládat na něj břemeno. Neměly by chybět aerobní stroje, jako je stepper, stacionární kolo, pás na běhání apod., a samozřejmě činky. Na co si dávat pozor Velmi často diskutovanou otázkou jsou pak různé multifunkční stroje, které známe z reklam nebo je vidíme vystavené v supermarketech. „Problém je v tom, že tyto multifunkční stroje umožňují příliš mnoho za příliš málo. Tím chci říct, že na nich sice můžeme cvičit, ale většinou v nesprávné poloze, tedy špatně pro naše tělo. A protože je musíme stále přestavovat, relativně brzy se poškodí. Tyto stroje totiž nejsou určené pro trénink, nepovedou ke zlepšení a nebudou přínosem,“ vysvětluje Karel Tuháček. Proč domácí posilovnu? – Abych řekl pravdu, nemyslím si, že je vhodné zřizovat si svou vlastní domácí posilovnu, pokud si ji ovšem nepořizuje bývalý výkonnostní sportovec nebo člověk, který často navštěvoval fitness, ale dnes pro pracovní vytížení nemá tolik času. Ti všichni vědí, jak stroje používat a jak správně cvičit. Myslím, že je lepší chodit do veřejné posilovny, kde je k dispozici trenér a kde je díky kolektivu větší motivace. Těm, kdo nemají času nazbyt, se vyplatí kombinovat obě místa — zacvičit si v posilovně mezi lidmi pod odborným vedením a něco odcvičit doma. Ivan Rudzinskyj, vydavatel časopisu Svět kulturistiky a Fitness Text: Lenka Haklová, Foto: Archiv Kontakty: |