Současné chápání kuchyně klade nároky na její dokonalé řešení, detaily a správný výběr barev a materiálů. Kuchyň totiž bývá často nejen centrem rodinného života, ale i integrální součástí společenských prostor bytu. Hliníková elegance Kuchyňský nábytek musí dnes tvořit také designový celek s tzv. bílou technikou. Právě forma vestavěných spotřebičů, které sice v interiéru nejsou příliš vidět, ale ve svém součtu mohou být dražší než nábytek sám, je jednou z hnacích sil zdokonalování nábytku. I bílá technika momentálně žije programy, v jejichž názvu se často objevuje označení Al nebo Alu, a žádný z předních výrobců je nemůže opominout. Hliník na předních plochách spotřebičů je ideálním materiálem, který se podobně jako nerezová ocel hodí k lakovaným povrchům i k dřevěným dýhám a studeně nevypadá ani v kombinaci se sklem. Přitom jeho použití již jaksi samo o sobě navozuje pocit elegance. Od detailu po celek Hliník má spoustu výhod. Je lehký, snadno se s ním pracuje (lze ho dobře tvarovat), umělou oxidací vzniknou tzv. eloxované povrchy, čímž se zvýší i jeho tvrdost a odolnost. Je příjemný na pohled i na dotyk a otisky na něm nejsou tak zřetelné jako na většině nerezových povrchů. Jeho údržba je snadná — doporučuje se vlhký hadřík či houbička. Někteří výrobci uvádějí, jak mimořádně praktický povrch to je, v žádném případě však odolnost nezkoušejte rytím ostrým předmětem ani dlouhodobějším působením agresivních látek. Text: Eva Poláčková, Foto: Archiv Kontakty: |
Blog
Kam i císař pán chodí sám
V knize vzpomínek císařova osobního komorníka Johanna Keterleho najdete vzpomínku na to, že monarcha sedící na toaletní míse zíral na telefon a zoufale křičel: „Haló, co chcete?“ Samozřejmě se nikdo neozval, protože sluchátko zůstalo položené. Císař pán měl štěstí, že komorník tehdy věrně postával za dveřmi a posloužil radou. Na dnešní moderní toaletě by na tom možná byl podobně — také by ji neuměl použít. Pokrok od prvního splachovacího záchodu, který se podobal dnešnímu a vynalezl ho už v roce 1596 sir John Harrington, je totiž nepřehlédnutelný.
Historie toalet a různých vynálezů, které dříve sloužily jako místo k vyměšování, sahá do daleké minulosti. Zatím nejstarší splachovací záchod byl nalezen ve vykopávkách knosského paláce na Krétě. Pochází z let 3000 až 1500 př. n. l., měl dřevěné sedátko a splachoval se dešťovou vodou, která se do nádržky přiváděla z nádoby stojící venku.
Mezi nálezy nechybí ani různá další zařízení. V západní Indii se například používaly kolem roku 2500 př. n. l. splachovací toalety s poklopy, z roku 2100 př. n. l. se dochoval ve starém Egyptě dokonce trůnní typ klozetu vytesaný z vápence. V Babylonii a v Římě si vystačili s otvorem v podlaze, který se splachoval vodou, v řeckém Olynthu byly domy vybaveny koupelnami a latrínami.
Dochovaly se i toalety, kde se sedělo na dvou malých, k sobě nakloněných nakloněných zídkách. Sedělo se tak na jakémsi „hřebenu střechy“, pod nímž byla umístěná nádoba.
Zatímco pozůstatků z tehdejších soukromých toalet se zachovalo relativně dost, dochované zbytky veřejných latrín jsou vzácné. Jedny z nejznámějších veřejných záchodů jsou v Koloseu, kde bylo objeveno
25 sedadel uspořádaných do kruhu a oddělených ručně vytesávanými opěradly. Každé z nich mělo mramorové sedátko a tekoucí vodu, odpadní roury byly z mramoru. Ideální místo pro diskuzi!
Jdeme s dobou
Ve středověku byla hygiena na velmi nízké úrovni. Dokonce až do poloviny osmnáctého století pokládali lidé za nehygienické mýt se vodou, a tak se očistou těla zabývali jen zřídkakdy. Příslušníci vyšších vrstev překrývali vlastní pachy parfémy, spodina na takové starosti jednoduše neměla čas.
K vykonání potřeby se vedle toalet běžně používaly i první nočníky. Byly to speciální nádoby ve formě pánve nebo břichatého hrnce, které byly vyrobeny z cínu, plechu nebo hlíny. Patřily k vybavení ložnice a používaly se většinou v noci — odtud jejich pojmenování. Po použití se jejich obsah vyléval oknem do ulic (ještě ve 14. století!), takže tehdejší dláždění, náměstí a cesty tonuly ve špíně. Proto byla vydána nařízení, která přikazovala občanům, aby výkaly vylévali do potoka nebo řeky. Na vyměšování tehdy společnost pohlížela docela jinak, a tak například při banketech nosili služebníci stříbrné nočníky, které se používaly, aniž by se přerušila královská zábava.
Na svérázné toalety už při prohlídce určitě narazil každý milovník starých hradů. Protože tenkrát ještě nebylo vynalezeno větrací zařízení proti zápachu, umisťovaly se záchody ve výklencích či věžičkách co nejdále od obytných prostorů, zpravidla na obranných chodbách či ve venkovních arkýřích. Odtud se exkrementy odváděly samospádem do hradního příkopu nebo řeky. Obyvatelé hradů si tak mohli být jisti, že útočníci budou mít při steči po čem uklouznout.
S postupem doby se vzhled privátní toalety mírně vylepšil (alespoň v bohatých rodinách). Záchodová mísa se často zabudovávala do nábytku. Z té doby se dochovalo mnoho exemplářů, například křeslo, pod jehož sedátkem byl nočník (sloužilo k sezení nebo jako toaleta), nebo komoda či šatní skříň s vestavěnou toaletou.
Splachovací záchod
První toalety byly velice jednoduché, zpravidla šlo o suché záchody v nejrůznějších podobách, některé se zalévaly vodou, která se buď přinášela, nebo zcela primitivním způsobem dopravovala do WC. Velký zlom přinesl v roce 1596 vynález sira Johna Harringtona, který ve svém domě instaloval splachovací záchod. Dnešním hygienickým zařízením se podobal v tom, že měl mísu a nádržku s čistou vodou. Ta se dovnitř vpouštěla ventilem a tryskala z důmyslně rozmístěných kanálků, aby omyla celou plochu. Odpad ústil do žumpy.
Tento vynález se dočkal vylepšení téměř až za dvě stě let. Tehdy Alexander Cumming vymyslel posuvný uzávěr mezi mísou a odpadem. V roce 1777 byl patentován záchod Samuela Prossera s takzvaným plunžrovým pístem.
Do roku 1778 se toalety vyráběly pouze na zakázku. Angličan Joseph Bramahs se rozhodl vyrábět je sériově a zahájil vlastní výrobnu. Jeho toalety se používaly především na lodích.
O několik let později se pak objevil opravdový mistr mezi anglickými výrobci — Thomas Twyford. Jako první totiž zhotovil bezuzávěrovou jednodílnou klozetovou mísu z porcelánu, kterým nahradil doposud používaný plech a dřevo. Vnitřní vybavení se ale nezměnilo. O to se postaral až J. G. Jennings v roce 1852, který navrhl mísu s mělkou prohlubní naplněnou vodou, z níž se obsah splachoval proudící vodou přes zápachovou uzávěrku.
Na počátku dvacátého století byly inovace splachovacího záchodu velmi časté – Patentní úřad USA získal během třiceti let na 350 návrhů. Z nich však jen dva měly úspěch. Navrhli je Charles Neff a Robert Frame, jejichž splachovací záchod se stal později normou pro dnešní toalety.
Dnešní toaleta
O současném záchodu můžeme bez nadsázky prohlásit, že je to trůn. Je nejen hezký, ale hlavně pohodlný — ruku na srdce, všichni dobře víme, kde se nejlépe čte nebo přemýšlí… Nádržka může být součástí klozetu (tzv. kombiklozet), ale může být umístěna na stěně nad klozetovou mísou nebo zabudovaná ve zdi. Samotný WC stojí na zemi nebo je přichycen ke zdi (tzv. závěsný), což je z hlediska údržby výhodnější varianta. Za zmínku stojí také způsob splachování. V rámci šetření vody jsou WC vybaveny takzvaným dvojím splachováním, kdy uživatel sám zvolí, zda spláchne třemi nebo šesti litry.
KONTAKTY:
KERAMAG, Učňovská 100/1, Praha 9,
tel.: 02/66 10 64 50—51, 0602 21 25 65,
fax: 02/66 10 63 15;
SANITOP PRAHA, Sokolovská 968/189, Praha 9,
tel.: 02/684 86 35, 02/684 86 28, fax: 02/684 85 74;
SVITAVA STAVEBNINY, Milady Horákové 4, Svitavy,
tel.: 0461/53 08 84, fax: 0461/53 09 27
Trendy v pohovkách
Největší světový veletrh nábytku v Kolíně nad Rýnem se tak letos v lednu doslova předháněl v nabídce odpočivných lehátek a pohovek, které vybízely k relaxaci. Návštěvníci si zde nábytek prohlíželi, ale hlavně na něm posedávali, polehávali a lenošili, jako kdyby byli u sebe doma. Lákal je k tomu až smyslný design, příjemné potahové látky i barvy. Velký zájem byl o různá rohová provedení, která dokonce vytlačují z obývacího pokoje křesla. Komu se nevejdou do pokoje, ten se musí spokojit s malými tvarovanými pohovkami, na nichž se dobře odpočívá. Díky zajímavým tvarům mohou v místnosti posloužit jako originální artefakt.
Co lidé chtějí
Vzhledem k tomu, že současný skřínkový nábytek vychází – a to již několik let – z tvaru krychle a kvádru, nezříkají se ho ani mnohé pohovky. Největší zájem byl však v Kolíně o typy představující retrotrend 80. let, který vystřídal předchozí zájem o léta šedesátá a sedmdesátá. Tyto pohovky totiž vedle zajímavých tvarů, které někteří odborníci přirovnávali až ke smyslným, nabízejí zákazníkovi větší pocit reprezentativnosti, který byl v módě i v nábytku tak důležitý v 80. letech.
Právě těmi se designéři nechávají inspirovat. Dnešní dokonale pružící, tvarovací, kypřící a potahové materiály navíc umožňují dokonalý komfort při používání. Současní spotřebitelé se tak posouvají ve svých nárocích ještě dál. Chtějí dokonalé pohodlí a velký důraz kladou na zdravotní aspekty. A to přesto, že k výměně čalouněného nábytku dochází v bytě nejčastěji. Například kuchyně se mění průměrně za dvacet let, pohovky mívají životnost kolem osmi roků.
Nakupuje se očima
Samozřejmě že většina lidí si vybírá čalouněný nábytek vedle tvaru hlavně podle barvy. V módě jsou dnes zejména jednobarevné potahy v přírodních odstínech hnědé až po skořápkovou, ale i antracitové a černé, červené, zelené i fialové. Hitem jsou kombinace barev, jež se dobře doplňují – červená a zelená, žlutá s bordó i „nesmrtelná“ černá a bílá. Své zákazníky najdou také pastelové odstíny či potahy se vzory. Tady najdete hlavně koloniální tematiku.
V desénech se tak objevují hlavně africké etnické vzory, asijské nápisy nebo egyptské hieroglyfy, které se pokládají za ideální skloubení tradičních exotických kultur a moderního západního designu. Je vidět i návrat abstraktních či květinových vzorů. Občas jde o návraty doslova do písmene. S velkou slávou se například skandinávská značka Erik Jorgensen prezentovala kolekcí čalouněného nábytku potaženého do látek, jejichž vzory pocházejí z dílny Charlese a Ray Eamesových z roku 1947!
V kombinaci s moderním nábytkem vytvářejí tyto potahy se vzory skvrn, teček a kruhů smyslný vesmír s příjemnou atmosférou plně odpovídající dnešní době. V materiálech u potahových materiálů převládá vlna, len, bavlna, plátno a kůže v anilinovém provedení probarveném rostlinnými barvivy. Mikrovlákna jsou velmi elegantní. Rozhodně je nesmíte zaměňovat s mikroplyši! Nožky nábytku jsou nejčastěji kovové – bez módního hliníku to nejde ani u čalouněného nábytku – případně ze dřeva – buku, třešně, břízy či olše. Ústup je naopak vidět u tmavých dřevin.
Dokonalé pohodlí
Pro pohodlné sezení platí, že čím větší je úhel mezi opěradlem a sedadlem a současně stejný sklon jako záda mají i nohy, tím je odpočinek příjemnější. Tato teorie vychází z toho, že pro člověka je poloha vleže přirozená, ale na sezení si naše kostra zvyká poměrně krátce – asi pět tisíc let. Sedací nábytek má proto podepírat především ty partie, které jsou nejvíce namáhány, tedy takzvané sedací hrboly a oblast bederní a krční páteře. Proto jsou pro pohodlí na pohovkách tak důležité různé svažující se opěrky, polštáře, sklápěcí područky či výsuvné podnožky. Čalounění by nemělo být měkké, ale pružné a umožňovat snadnou změnu polohy těla. Hlavu byste si měli mít možnost opřít, ale také s ní volně pohybovat.
Pozor při nákupu
Ze zákona je každý výrobce, dovozce či prodejce povinen prodávat výhradně výrobky bezpečné, ale… Sice platí, že všechny výrobky pro děti do tří let či nábytek a plochy, které se setkávají s potravinami a nápoji, musí mít potvrzenou hygienickou nezávadnost, ale přesto to málo prodejců dodržuje. U čalouněného nábytku s textilním potahem tak musí být uvedeno v procentech i slovně materiálové složení. U levných dovozů ho najdete výjimečně. Pak těžko dokážete, že alergie vašeho dítěte souvisí se sedací soupravou. Patrně vás to ani nenapadne.
Co by měla pohovka splňovat
* přizpůsobení individuálním potřebám, třeba pomocí polštářů
* možnost relaxace včetně podložení nohou
* vyvolávat a splňovat pocit útulnosti a pohodlí
* bezproblémové umístění volně v prostoru
* dokonale střižený potah ušitý z přírodní usně nebo z přírodního materiálu či mikrovlákna v zajímavé barvě či struktuře
* ekologické požadavky nejen na potahový materiál, ale i na náplň sedáků a polštářů
* tvarově dokonalý design
* mobilnost a lehkost
* snadnost údržby, třeba s pomocí speciální protišpinivé úpravy (teflon, guardsman, apod.)
Rady pro nákup
* nejprve si na vybranou pohovku či křeslo sedněte, abyste si ověřili své pocity při sezení, ale také při vstávání
* přejeďte rukou po pohovce tak, abyste se ujistili, že pod povrchem neucítíte konstrukci ani pružiny
* nechte si vysvětlit, co tvoří kostru – vhodné jsou kostry z tvrdého dřeva, které jsou lepené a spojované šrouby a matkami. Takový nábytek lze i po letech opravit a přečalounit.
* totéž platí o skladbě čalounění, kvalitní materiál vám zabezpečí příjemné sezení po dobu užívání
Chci být námořníkem!
Do dětských pokojů dnes vtrhla i jiná než námořní témata. Robocopové, Nindžové a lehce šílení Pokémoni nahrazují v klučičích snech kapitána Flinta a dvě bojující strany už se málokdy perou o truhlu zlata. Spíše zachraňují galaxie, jejich „vozítka“ mají místo plachet raketové motory a pohání je antihmota. Pro vítězství bývají, alespoň na obrazovce počítače, ochotni rozstřílet se na cedník. Děti nám nějak otrnuly. Kdyby některou ze současných hraček našel chlapeček z počátku minulého století třeba pod vánočním stromečkem, asi by až do Tří králů hrůzou nespal. Co vydrží okno Bouřka na vlnách Námořnické interiéry dětských pokojů sice někdy bývají vyrobeny ze dřeva mořeného namodro, ale častěji se tato barva vyskytuje jen v doplňcích. Dominuje tmavě hnědá a občas bílá. Nepřehlédnutelná jsou kovaná nároží nábytku a masivní mosazné úchyty. Subtilnost je zavržena. Námořnické dětské pokoje jsou přece inspirovány kajutami lodí — a ty musely vydržet i bouřku na volném moři. Cesta na moře
Text: Petr Tschakert, Foto archiv Kontakty:
|
Pět rad před nákupem nábytku do chlapeckého dětského pokoje: 1. Vybírejte nábytek s dítětem a vyslechněte jeho (třebas zatím zmateně formulovaný) názor. Bude to jeho pokoj! 2. Vyvarujte se skla. Jednak není bezpečné, a jednak malí chlapci nebývají nadšeni, když je vidět do skříněk na nepořádek, který má jistě (skrytý) systém… 3. Pokud je to jen trochu možné, nekupujte žákovi první třídy nábytek, který by se mu měl líbit ještě na vysoké škole. Světy těchto dvou lidských věků se radikálně liší! 4. Věnujte se barvám. Hi-tech, chrom a elegance bílé patří do obývacího pokoje nebo haly. Dítě trendy nechápe, respektive vyznává docela jiné. 5. K zasunovacím pracovním plochám, někdy doporučovaným z prostorových důvodů, se uchylujte jen v nejnutnějším případě. Nic neotráví tak jako nutnost uklidit „rozdělané“ slepovací letadélko, které musí schnout dvacet čtyři hodin, aniž by se s ním smělo pohnout. |
O Zdeně, krtečkovi a dalších
Trh nám dnes při výběru jídelních souprav i jednotlivých kusů jídelního nádobí nabízí podstatně více možností než ještě před desetiletím. Kromě tradičního porcelánu je zde v podobě jídelních, čajových a kávových souprav různorodá keramika, plasty a další materiály. Přesto na našich stolech porcelán stále vyhrává. Do značné míry za to vděčí bohaté tradici; ta sama o sobě by mu však přízeň dnešního náročného zákazníka nezaručila. Velkou zásluhu na trvalé oblibě užitkového porcelánu mají jeho přírodní vlastnosti, ale mnohé záleží na designérech a funkčnosti výrobků. Po designérech žádá nová doba neobnošené tvary a dekory, po nádobí pak vyšší kvalitu a lepší užitné vlastnosti. I porcelán se vyvíjí Využíváním zemního plynu se zase tzv. tvrdý porcelán vypaluje až na teplotu 1410 °C, čímž se výrobky s tzv. vtavnými dekory stávají zdravotně naprosto nezávadnými a zachovávají si barevnou stálost i při častém mytí v automatických myčkách nádobí. Zásluhou izostatického lisování a tlakového lití se obohacuje sortiment užitkového porcelánu. Pro malé i velké Coby šťastný nápad ocení mnozí program dětských souprav a hrnků s tematikou oblíbené postavy „krtečka“. Karlovarský porcelán odkoupil od autora kreseb Zdeňka Milera autorská práva na používání této postavičky, kterou představuje jako chráněný dekor. To, že jde o skutečně dobrý nápad, dokazuje nejen tuzemská poptávka, ale i zájem ze zahraničí – ze zemí, kde si kreslený seriál rovněž získal malého diváka. K dalším novinkám letošního roku patří silnostěnné šálky Zdena se zajímavými dekory (např. v podobě detailů z obrazů Vincenta van Gogha), které ocení především znalci kávy: udrží totiž teplotu kávy po celou dobu jejího pití. Před dvěma lety Karlovarský porcelán vyslyšel přání uživatelů a zavedl do výroby tzv. zapékací program – soubor pečicích forem vhodných pro přípravu pokrmů při vysokých teplotách. Jeho současná kolekce obsahuje dvanáct zapékacích mís různých tvarů a velikostí včetně tradiční formy na bábovku. Nejen tvary a dekory, ale i kompozice Naopak více by se v nabídce měly prosadit víceúčelové misky na polévku či saláty. Krok k zákazníkovi představuje možnost, že si dnes může objednat jednotlivé kusy užitkového porcelánu a poskládat si vlastní jídelní soupravu. Foto Karlovarský porcelán a Lukas Europe |
Příběhy z psacího stolu
Jak bydlíte? Takže historie tohoto domu na pražských Vinohradech je… Vzájemně jsme se navštívili a během takřka jednoho dne jsme se dohodli. Jen mimochodem: když jsem sem poprvé přišel, otevřela mi žena, která panu doktorovi vykala, a tak mi připadala jako posluhovačka. Až po čase jsem zjistil, že to byla jeho manželka. Oni měli tenhle starodávný zvyk. Abych se tedy vrátil: jelikož se pan doktor stěhoval do menšího, odkoupil jsem od něho některé kusy nábytku. Ale pro mne a pro moji rodinu to mělo z jiného úhlu mnohem složitější předehru. V jakém smyslu? Z jakého důvodu jste se pokusil o emigraci? Říkal jste, že jste odkoupil nějaký nábytek. Například? Tomu se říká paradoxy dějin, ne? Jakou historii má třeba vaše knihovna? Co to je? V tomhle stylově zařízeném pokoji je jedna cizorodá věc, která možná neruší, ale v jistém smyslu interiér doplňuje. Počítač. Co pro vás znamená? Můj táta měl trabanta. Když mu dal jméno Bobík, tak to přestal být trabant, ale stal se z něj rovnoprávný člen rodiny. Máte pro počítač jméno? Jak jste na tom se zelení v bytě? Vidím jen dvě kytky. Vaším poznávacím znamením je dýmka. Nikdy jste nekouřil cigarety? Jak vás znám, tak to s těmi cigaretami dopadlo špatně. Takže ty dýmky…? Vaše kuchyň je kupodivu vybavená sektorovým nábytkem. Vaše jídelna má určité specifikum… Části vaší knihovny vévodí dvě sošky. Mají za sebou také nějaký příběh? Jak jste je získal zpátky? Ačkoli je tenhle dům na velice rušné ulici, je ve vašem bytě absolutní klid… Nevadí vám třeba, že tu nemáte výhled na les, přírodu? FOTO: OTO PAJER |
Nebojme se tilandsií
|
Nalejme si čistého vína: mnohým kupcům tilandsie skutečně uhynuly, ovšem rostliny za to většinou nemohly. Stačilo jen zajistit několik specifických podmínek, které tilandsie k životu v našich interiérech potřebují. Pojďme si je tedy připomenout tím, že si společně naaranžujeme volné tilandsie na vlastní ozdobný kmínek. Stříbrné královny větru Vodu a živiny přijímají nejen kořenovým systémem, ale v podstatné míře i celým povrchem těla. K tomu účelu se u nich vyvinuly zvláštní čerpací miniorgány, tzv. šupinky, které – podobné více či méně hustému a jemnému kožíšku – „vyčesávají“ z proudícího vzduchu vodní páry nebo nasávají vodu s rozpuštěnými živinami během dešťů či mlh. Právě šupinky dělají tilandsie tím, čím jsou, a stříbrně vybarvené růžice mohou jen stěží ujít pozornosti milovníků rostlinného krásna. Není divu, že se mnohé tilandsie staly vděčným květinářským zbožím a jsou nabízeny jak volně, tak i v řadě aranžmá (připevněné na kolíky, kameny, ale také na plastové či hliněné figurky různého stupně kýčovitosti). My se pro tentokrát zdržíme komentářů k podobným kompozicím a zaměříme se na výběr a výrobu vlastního tilandsiového kmene. Zlatá střední cesta výběru Jaké druhy si tedy pro první pokusy obstarat? Kdo si nechce zatěžovat hlavu latinskými názvy nebo chodit na nákupy s atlasem rostlin, měl by se při výběru řídit osvědčeným pořekadlem o zlaté střední cestě. V případě tilandsií lze tuto zásadu aplikovat především na úroveň jejich „stříbřitosti“. Nikdy nekupujte rostliny extrémně zelené. Ty sice přežijí zhoršené světelné podmínky, ale zároveň jsou z domoviny zvyklé na vysoké vlhko a dusno; ve volných bytových prostorách rychle vysychají. Ani opačný pól však není dobrý – maximálně stříbrným rostlinám, byť jsou ze všech tilandsií určitě nejkrásnější, v interiéru chybí přímé slunce a prudší vzdušné proudění. Bez čerstvého vzduchu přinášejícího vláhu na listové šupinky nemohou existovat a stejně jako jejich zelené kolegyně podléhají dehydrataci. Co z toho plyne? Vhodné druhy hledejme uprostřed mezi oběma popsanými extrémy. Avšak i u tilandsií existují výjimky potvrzující pravidlo. Proto bude lepší, když se s několika nejodolnějšími zástupci seznámíme podrobněji. Ideální bytové druhy Jednotlivé růžice rychle odnožují a vytvářejí ozdobné mnohohlavé trsy. Navíc je rostlina velmi variabilní a vytváří spoustu forem vesměs sympatického vzhledu. Protiváhou růžicovitých T. ionantha a její zvětšeniny T. juncea jsou cibulovité tilandsie T. caput-medusae (jméno velmi dobře vystihuje její vzhled – znamená „hlava medúzy“) a T. bulbosa („cibulovitá“). Oba druhy jsou opět nenáročné a pomalu rostoucí, což je vlastnost u aranžovaných tilandsií velmi žádaná. Díky svým zavalitým „postavám“ netradičního vzhledu dokonale rozhánějí tvarovou nudu klasicky růžicovitých druhů a přitahují na sebe pozornost. I když jsme v předchozí stati „zelené“ tilandsie zrovna nepřechválili, jmenujme dvě výjimky v podobě dokonale odolných a adaptabilních druhů – T. brachycaulos a T. tricolor. První z nich je měkkolistá a mírně stříbřitá, druhá naopak tuhá, hladká a svěže zelená. Nejlepší je starý kořen Kmínkový nosič by měl být dostatečně zkroucený a bizarní. Navíc musí být ze zdravého dřeva: jednak by nás s trouchnivějícím materiálem každá soudná hospodyňka vyhodila z obýváku, jednak by se nám tilandsie na rozpadající se podložku špatně upevňovaly. Nejvhodnější kmínky lze získat ze starých křivých „hlav“ vinné révy, dobrých možností je ale spousta. Před vlastním aranžováním necháme budoucí tilandsiový kmen dostatečně vyschnout a pokusíme se ho zbavit kůry (alespoň na místech, kam budou později upevňovány tilandsie). Dřevo nikdy nelakujeme. Raději připravíme přenosné aranžmá, s nímž lze pohybovat jak podle potřeb našich (tj. esteticko-praktických), tak i rostlinných (např. otáčení za světlem, letnění v příznivém období roku). Kmínek proto upevníme do keramického podstavce – může jím být vyšší květináč nebo plošší ozdobná miska. Keramika by měla být spíše nenápadná, aby na sebe nepoutala víc pozornosti než samotné rostliny. Pro stabilizaci dřeva použijeme v nouzi několika kamenů, mnohem lepší však bude dřevo do misek zasádrovat nebo zabetonovat. Aranžérem snadno a… pomalu! Máme tři možnosti, jak volné tilandsie ke kmínkům připevnit. Nejjednodušší, nejlevnější, k rostlinám šetrné, ale také namáhavé a nejviditelnější je vázání rostlin pomocí rybářského silonového vlasce dvacítkového průměru. Profesionální aranžéři se posledně jmenovanému problému vyhýbají pomocí tavných pistolí, kterými jsou na kmínky nanášeny dávky rozehřátého plastu. Věc má jeden háček: „lepidlo“ nesmí být příliš rozžhaveno, jinak bychom poškodili báze rostlin. Proto musíme po nanesení hmoty počkat na správný okamžik, kdy lepidlo začne mírně tuhnout – teprve potom do něj můžeme bez obav vtlačovat rostliny. Rostliny upevňujeme v určitém pořadí – nejprve rozmístíme dominantní (nosné) velké druhy a vytvoříme si tak jakousi kostru. Tu poté doplňujeme menšími a malými druhy (např. zmiňovanými různě velkými exempláři druhu T. ionantha). Tilandsií by mělo být na kmínku raději víc než míň – kromě výraznějšího vzhledového efektu rostlinám vytvoříme i určité mikroklima a navíc věrněji napodobíme přírodní tilandsiová společenstva. Nepěkně vyhlížející zbytky plastu nebo silikonu kolem připevněné tilandsie zamaskujeme přilepením špetky skandinávského lišejníku, zavděk však lze vzít i usušenými tuzemskými mechy (rašeliník, rod Sphagnum). Pro snazší práci se suchým lišejníkem je dobré jej předem navlhčit a teprve po jeho zvláčnění lepit pomocí pinzety a tavné pistole na „postižená“ místa. Posledním krokem je zakrytí paty zabetonované podložky vhodným zásypem – např. kamínky určité velikosti a barevného odstínu, keramickou drtí nebo jiným materiálem. Pokud by někomu tvorba uvedeného typu tilandsiového kmínku nestačila, může zapustit kmínek do hlubšího květináče a volný prostor vyplnit substrátem, do něhož následně vsadí větší bromélie nebo jiné pokojové rostliny. Kam (a co) s ním? Pouze zimování tilandsií je „ošemetnou“ záležitostí – v bytě musíme najít místo s maximalním osvětlením a pokud možno nižší teplotou (15–18 °C). Co říci závěrem? Až někde narazíte na volné tilandsie, nebojte se jich a určitě to s nimi zkuste! Autor: Zdeněk Ježek, Foto: autor |
Čarodějné trumpety
Teprve při bližším ohledání (a očichání) nevěřící Tomášové zjišťují, že květy nádherně voní a jsou „pravé“. Pak zatouží pěstovat podobný rostlinný skvost ve svém domě… Kmeny se zelenou kůrou? Kam durmany řadíme? Do obrovské čeledi lilkovitých (Solanaceae). Mezi jejich blízké příbuzné tudíž patří i notoricky známé papriky, rajčata, brambory nebo tabák. Také v Evropě mají ovšem stromovité durmany svou „rodinu“: majitelé zahrádek v nejteplejších oblastech České republiky znají poměrně vzácný a vzhledný plevel – durman obecný (latinsky Datura stramonium). Tento druh je rozšířen na celé zeměkouli a v mírném pásmu vystupuje v roli byliny, která každoročně vyrůstá ze semen a podléhá už prvním podzimním mrazíkům. Květy našeho durmanu nezapřou příbuzenské pouto s tropickými bratranci – nejsou sice tak velké, přesto dokáží polaskat oko jak svým tvarem, tak oslnivě bílou barvou. Pěkný je i plod durmanu obecného – ostnitá tlustostěnná tobolka, která obsahuje mnoho olejnatých semen. Ale pozor! Ta jsou prudce jedovatá – stejně jako celá rostlina! Zmatek nad zmatek Díky snadné křížitelnosti jednotlivých druhů durmanů s převislými květy mají i v botanických zahradách problémy správně označit např. dva nejčastěji pěstované žlutokvěté durmany: durman zlatý (Brugmansia aurea) má mít květy žlutozelené a pravidelně rozšířené, druh B. versicolor nese květy s růžovým nebo oranžovým nádechem a s korunními trubkami naopak u báze silně zúženými a rozšiřujícími se až zhruba od poloviny své délky. Dříve hojně uváděný bíle kvetoucí durman stromový (B. arborea) se dnes v Evropě asi vůbec nepěstuje – jeho krev však koluje v celé škále bělokvětých kříženců. Taktéž bíle kvetoucí druh B. candida už byl silně potlačen konkurencí svých hybridních potomků. Jediným opravdu „stoprocentním“ druhem na zahradnickém trhu květem převislých durmanů je cihlově červená B. sanquinea, která se od všech ostatních odlišuje kromě zpravidla dvoucípého kalichu především atypickou barvou květů. Jejím potomkem je i nejčastěji pěstovaný žlutokvětý kříženec B. x flava, jenž vznikl spojením s druhem B. arborea – tuto hybridizaci ovšem neprovedly lidské ruce, ale sama příroda na svazích ekvádorských And, odkud oba rodiče pocházejí. Na zahradnických trzích se můžeme setkat ještě se jmény B. suaveolens či B. x insignis. Kolibříci na start Čarodějný nástroj šarlatánů V dobách inkvizice byla semena durmanů dokonce podávána i nešťastným obětem tzv. honů na čarodějnice. A protože mezi příznaky intoxikace durmanovými alkaloidy patří i prudké závratě, pocity letu, silných rotací a sexuálního vzrušení, neměli mučitelé při svých fanatických monstrprocesech příliš práce se získáváním potřebných výpovědí… Ale proč zacházet do historie – ještě dnes najdeme v základní výbavě šamanů a léčitelů přírodních lidí v Jižní Americe semena durmanů. Na závěr kapitolky tedy varujme zájemce o pěstování durmanů především z řad rodičů malých dětí: celé rostliny všech pěstovaných druhů a kultivarů jsou prudce jedovaté! Sladké pokušení Pokud tak neučiníme, viry se prostřednictvím např. létavých mšic postupně rozšíří na ostatní pěstované exempláře. Pozor, virózy se dají přenášet (podobně jako např. u převislých muškátů) i vrcholovými řízky při jejich vegetativním množení! V obchodech nabízené durmany většinou pocházejí z laboratorních množení, a tak se u nich viróz nemusíme obávat a můžeme je použít coby výchozí materiál k dalšímu řízkování. Podobně náchylné jsou durmany i ke škůdcům z řad svilušek a molic. Tady už si ovšem díky chemii poradíme mnohem účinněji. Svilušky (tedy miniaturní pavoučci sající na rubu listů a projevující se postupným tečkovitým žloutnutím celých listových čepelí) spolehlivě podlehnou několikrát opakované aplikaci přípravku Apollo. Na molice zase vyrukujeme např. s kombinací výrobků Applaude a Sumithion – druhý z nich navíc spolehlivě zlikviduje třeba i mšice nebo housenky motýlů. Hybridní kříženci durmanů jsou – jako u všech ostatních rostlin – mnohem odolnější vůči škůdcům (a třeba i pěstitelským přehmatům). Tuto skutečnost je nutné si uvědomit již při nákupu u nás snad jedině sehnatelného přírodního druhu B. sanquinea. Problém snad jen při zimování V letních měsících je durmanům určitě nejlépe venku na přímém slunci. V naprosto ideálním případě by durmanové stromky mohly být ještě chráněny před deštěm a silnějšími větry – jinak nám totiž měkké květy při větších lijácích „oprší“ a také křehké, barevnými zvonci obtížené větve mohou být snadno polámány. Koruny durmanových keřů či stromů je nutno tvarovat výchovným a zmlazovacím řezem (nejhlouběji řežeme především počátkem jara). Durmany bohužel nekvetou nepřetržitě, květy se objevují zpravidla v několika vlnách od července do začátku listopadu. Maturitní zkouškou našeho pěstitele durmanů je (jako u většiny tropických rostlin) zimování jeho oblíbenců. Máme v podstatě dvě možnosti. Buď rostliny zcela „uspíme“ tím, že je uložíme na suchém a třeba i tmavém místě při teplotě pouhých 5–10 °C (rostliny v tom případě shodí všechny listy), nebo zvolíme metodu, která sice nevypadá tak drasticky, její výsledek je ovšem o něco méně jistý – durman totiž necháme pomalu růst na relativně teplém (11–14 °C) a světlém stanovišti. Světla musí být v tomto případě maximum a teplota se nikdy nesmí přehoupnout přes kritických 15 °C – jinak se začnou vyvíjet slabé a neduživé pokřivené výhony, které rostlinu zbytečně vysilují a na jaře je musíme tak jako tak odřezat. Durmany množíme zakořeňováním dobře vyzrálých vrcholových řízků v jarním a letním období. Z řízkovanců předem odstraníme část listů a také všechna poupata, řezné plochy ošetříme práškem z dřevěného uhlí a stimulátorem. Řízky zapícháme do vlhkého písku nebo perlitu a držíme v teple a vlhku. Po zakořenění zasadíme do běžné zeminy. Text: Zdeňek Ježek, Foto: autor |
Obrazy mezi námi
Právě pro vás jsme společně s PhDr. Eliškou Schránilovou, majitelkou galerie a středoškolskou profesorkou dějin umění, připravili několik jednoduchých zásad. Pokud se vám je podaří při věšení obrazů v interiéru dodržet, budete mít ze svého bytu lepší pocit nejen vy, ale i hosté, kteří si možná na první pohled ani nevšimnou, co se vlastně změnilo. Mnoho rodin dědí z generace na generaci obrazy, které jsou jim blízké, a vůbec nezáleží na jejich vyčíslitelné hodnotě. Není nutné obklopit se všemi. Stačí, když z rodinného depozitáře vystavíme jen ty, které nás skutečně oslovují, a doplníme je novějšími díly, k nimž máme osobní vztah. Vůbec není třeba se bát kombinování starého s novým. „Nejdůležitější je, aby se člověk se svými obrazy ztotožnil,“ říká Eliška Schránilová. „Každý by si obrazy do svého bytu měl vybírat sám. Považuji za strašně riskantní, když rodiče kupují dospělým dětem i třeba jen grafiku, protože každé oko je úplně jiné.“ Jak vybrat správné místo Například na schodiště patří věci, určené pro pohled zblízka – grafiky nebo kresby, drobné fotografie rozmístěné tak, aby nad každým schodem sledovaly linii očí. Při plánování místa pro obraz bychom si měli položit ještě dvě praktické otázky: nebude viset na přímém slunci? Pak mu většinou hrozí nebezpečí – olej popraská, grafika nebo kresba vybledne. A bude na ně dobře vidět? Pokud se zasklený obraz pověsí proti oknu, budete si moci pohled na jeho krásu užívat jen při umělém osvětlení. Jedním z možných řešení je však antireflexní sklo, které je sice poněkud dražší, ale lesklost se ztratí. Jak zvolit dobrou výšku Jak vytvořit pěknou kompozici Jak najít odpovídající rám Setkáváme se s tím, že lidé sjednocují všechny grafiky v bytě do jednoho typu pasparty – může jít buď o minimalistický záměr, nebo o obavu z množství různých odstínů. Pokud se však na obrázek podíváme stejně jako na knihu (ke každému obsahu patří obal podtrhující jeho charakter), přestaneme se různorodosti rámů bát stejně jako pestrosti obalů knih v naší knihovně. Kresby: Ing. arch. Rudolf Schránil, Text: Pavlína Blahotová |
Znovuobjevená krása toaletního stolku
Stabilně nebo s kolečky
Na klasický toaletní stolek s velkým třídílným zrcadlem v mnoha domácnostech nebývá místo. Ale ani tehdy se jej žena nemusí vzdát. Zrcadlo na zdi místo neubere, naopak může příjemně zpestřit, a dokonce opticky zvětšit místnost a jako toaletní stolek poslouží i malý pojízdný kontejner se zásuvkami. Další možností je stolek s odklopnou deskou. Po jejím zvednutí se objeví zrcadlo a uvnitř uložené všechny přípravky potřebné k líčení i péči o pleť.
Jako toaletní stolek lze použít i jednoduché police připevněné na zeď. Toaletní stolek si můžete nechat udělat i na míru. „Vyrobit takový solitér podle přání zákazníka není problém,“ říká Alexandr Škalda ze stejnojmenné firmy z Vrchovin u Nového Města nad Metují, která se specializuje nejen na výrobu nábytku, ale i oken či dveří. „Používáme smrk nebo dub, přesně podle přání zákazníka. Ten musí ovšem počítat s tím, že třeba dub je podstatně dražší.“
Možností je víc
Někomu může vyhovovat i jakákoliv malá skřínka či odkládací stolek. Zajímavým tipem je víceúčelový stůl Twin od firmy Gazel s bočními policemi za necelých pět tisíc korun, který se používá i jako přebalovací pult pro miminko, nebo po rozložení jako psací stůl pro děti a samostatná komoda, jež poslouží jako toaletní stolek. Krásné kousky se dají objevit i ve starožitnictví, avšak jejich cena se pohybuje až v několika desítkách tisíc korun. Levnější verzí je stylový nábytek, který vyrábí například firma Antico.