Skip to content

Blog

Děti řekly ne

Nejdříve jsme uvažovali o domku, ale děti striktně odmítly stěhování za Prahu. Chtěli mít blízko kamarády i školu,” říká muž. “Bylo rozhodnuto. Zvlášť když jsme uvážili, že ani já, ani žena nemáme schopnost jednat s úřady a získat všechna potřebná razítka.”

Dva roky hledání

Manželé se tedy soustředili na možnost zakoupit hotový byt v nějaké novostavbě, které v poslední době v Praze vyrůstají jako houby po dešti. “Co jsme viděli, to nás neuspokojilo kvalitou, nebo odradilo cenou. Hledání se protáhlo na dva roky. Nakonec se nám podařilo najít dvě bytové jednotky pod střechou pražského činžáku, a to nedaleko centra. Rozhodla nejen poloha, ale také fakt, že už na ně bylo vydáno stavební povolení,” popisují svou anabázi.

Původní návrh na dva byty byl pro ně ovšem nepoužitelný — plný nesmyslných chodbiček do pravého úhlu a příček. Obrátili se na akademického architekta Josefa Horného, který — byť pracovně činný hlavně v Austrálii — pobýval zrovna v Praze. Byty byly podle jejich přání propojeny a on vymyslel koncepci řešení. Ve dvoupodlažních obydlích je pravidlem, že dole je část společenská, nahoře soukromá s ložnicemi. Zde je tomu naopak. Ve vstupním podlaží jsou ložnice, pokoj pro hosty, šatna a koupelny. Celé podkroví je propojené v jeden velký společenský prostor s kuchyní. “V době, kdy měly započít práce, se však architekt Horný musel vrátit do Austrálie. Naštěstí nám doporučil kolegu Oldřicha Hájka. Ten z plánů převzal všechno, co se líbilo i nám. Měl dojem, že na projektu už nemá co vylepšovat, a tak se vrhl na návrh interiéru.”

Rafinovaná vestavba

“Nechápu lidi,” říká náš hostitel, “kteří si myslí, že si mohou interiér navrhnout sami. Normální člověk si to podle mě nedovede představit jako celek, v němž nakonec nesmí nic přebývat, ani nic chybět. Spoření na architektovi, myslím architekta, a ne někoho, kdo má kulaté razítko, považuji za šetření na nesprávném místě.”

Toto přesvědčení se majitelům bytu skvěle vyplatilo. Prostor je řešen velmi elegantně a prakticky se spoustou rafinovaných prvků, které oko náhodného návštěvníka neodhalí. V horním podlaží například vznikla vestavba, která kryje světlík, ale uvnitř je schováno WC a prádelna. Z jedné strany je součástí této vestavby kuchyň, z dalších dvou stran police se skrytým úložným prostorem. Dřevěné vestavby a dodávku některých kusů nábytku zařizovala firma Fast. “Na spolupráci s touto firmou rádi vzpomínáme. Jednak máme společnou slabost pro hruškové dřevo a hlavně pro pečlivost provedení. Jeli jsme se dokonce podívat do jejich továrny na Moravě… Bylo to moc zajímavé,” vzpomíná žena. Vedle hruškového dřeva dodává interiéru ducha i benátský štuk (je použit na zdi za krbem, ve vstupní hale a v koupelnách). Majitelé se prostě rozhodli zapojit do zařízení bytu také fenomén šikovných českých rukou — projevuje se to mimo jiné ve vybavení koupelny, kde sklenářská firma Finaly vyrobila atypický sprchový kout či velkorozměrná zrcadla bez rámů atd. Po prvních měsících života v tomto bytě jsou majitelé s řešením spokojeni.


Tři otázky pro autory:

– Projekt jste tzv. zdědili po jiném architektovi. Jak jste se s ním ztotožnili, měnili jste ho nějak?

Prostorový koncept akad. arch. J. Horného byl v daných limitech této půdní nástavby podle našeho názoru zvolen správně. Tím rozumíme umístění ložnic do nižšího vstupního podlaží a společenské části do vyššího podlaží s terasou. My jsme navrhli celkové řešení interiéru a změnili prostorové řešení kuchyně, koupelen a WC. (Okna a balkonové dveře byly součástí již existujících stavebních konstrukcí).

– Co považujete u tak velkého obytného interiéru, jako je tento, za prioritu k vyřešení z architektonického hlediska? (A jak jste ji vyřešili vy?)

Za priority velkého, nadstandardního interiéru považujeme tytéž principy, které obecně motivují naši práci :

•minimální množství chodeb

•udržení velkého, volně plynoucího obytného (společenského) prostoru a řešení menších podpůrných místností ve formě jasně definovaných bloků uvnitř tohoto prostoru

•optické propojení obou podlaží otevřeným schodištěm

•vertikální komunikace jako součást obytného prostoru a přístup denního světla

Výsledné řešení interiéru tyto priority podle našeho názoru úspěšně reflektuje. V bytě nejsou žádné chodby, WC a kuchyně jsou sdruženy v jednu dřevem obloženou hmotu volně stojící uvnitř velkého obytného prostoru, schodiště má jednoznačně obytný charakter a je obklopeno např. knihovnami. Denní světlo z vyššího podlaží proniká schodišťovým prostorem a osvětluje vstupní halu v nižším podlaží.

Konkrétním problémem této vestavby byla malá světlá výška a těleso domovního světlíku v obývacím prostoru. Světlou výšku jsme zvětšili prolamováním podhledu stropních trámů, domovní světlík jsme sdružili do zmíněného bloku s kuchyní a WC.

– Architekti mají většinou následné výhrady k řemeslnému provedení svých plánů. Jak jste spokojeni vy?

Kvalita řemeslného provedení je obecný problém. Snažíme se ovlivnit klienta, aby se při výběru důležitých subdodavatelů řídil jejich předchozími výsledky a hloubkou zpracování jejich vlastní dílenské dokumentace. V opačném případě musí architekt vynaložit neúměrné množství práce při vedení subdodavatele a stejně nemůže stoprocentně garantovat výsledek. Jedná se zejména o subdodávku truhlářských , skleněných a zámečnických výrobků, kamen a krbů, práce sádrokartonářů, kamenné obklady atd. V tomto interiéru jsme byli spokojeni s kvalitou truhlářských, skleněných a zámečnických výrobků.

TEXT: EVA POLÁČKOVÁ

FOTO: JAROSLAV BENEŠ, JOSEF MOUCHA

Prostor otevřený vzájemné komunikaci

Přístup k řešení
Architekt Ladislav Lábus (rozhovor s ním přineslo minulé číslo časopisu) zpracoval komplexní rekonstrukci bytů ve funkcionalistickém rohovém domě, který má kromě zmíněných kladů navíc i příjemný výhled do blízkého parku. Jeden z bytů (spoluautor- ka Pavla Burešová) jsme měli možnost navštívit a přesvědčit se, nakolik se představy architektů naplnily.
Dispoziční řešení bylo navrženo v několika variantách a ještě před zpracováním projektu předloženo budoucímu uživateli bytu. Měl tedy možnost o svém způsobu bydlení předem uvažovat, dohodnout se na úpravách, společně s architekty dospět k výsledku, který by jeho životní styl nejlépe respektoval.
Původní členění bytu mohlo odpovídat životu bezdětné rodiny, o jejíž domácnost by se starala hospodyně. Z předsíně se vcházelo do haly, odtud byly přístupné dvě obytné místnosti a koupelna, provozně zcela oddělená byla kuchyň s malým pokojíkem pro služku. Exkluzivní výhled do parku byl možný pouze z jednoho pokoje, ložnici (propojené s první místností a koupelnou) bránila ve výhledu předsazená lodžie. Nevýhodou dispozice se stala i samotná orientace ložnice do frekventované komunikace. V době výstavby bývala zřejmě klidnou ulicí, dnes však její provoz může nepříjemně rušit při spánku.
Architekt Lábus považuje koncepci jednoznačně vymezených funkcí jednotlivých místností (bez možnosti měnit jejich účel) z dnešního pohledu už za překonanou. Dispozice bytu by měla mít volnější strukturu, umožnit variabilitu prostorů podle potřeb konkrétních uživatelů nebo dovolit reagovat na změny v provozu domácnosti. Takovému pojetí odpovídaly všechny navržené varianty.
Majitel bytu měl shodnou představu co nejvíce otevřeného prostoru, vzájemně propojených místností a volně navazující kuchyně, která by vytvářela nedílnou součást obytné plochy. Nárokům současné rodiny jen málokdy vyhovuje kuchyň odtržená od obytných místností. Podstatnou změnou, která bytu přinesla výraznou novou kvalitu, je začlenění haly do obytného prostoru. Původní hala pojatá jen jako komunikační centrum je zbytečným přepychem na úkor obytné plochy. Nové dispoziční řešení využívá byt podstatně účelněji k samotnému bydlení. Z celkové užitné plochy 98 m2 tvořila dříve obytná plocha jen 45 m2, dnes se zvětšila na 72 m2.

Uvolnění dispozice
Majitel bytu strávil velkou část svého života v zahraničí, kde přivykl méně konvenčnímu způsobu bydlení, než bývá u nás běžný. Cítí se dobře ve volném prostoru, zařízeném jen minimálním počtem kusů nábytku. Má rád strohý styl zařízení, oblíbil si především železo v přírodní podobě, bez chromu či jiných úprav, které by povrch železa podstatně změnily. Na jeho přání mu architekt Lábus kromě stavebních úprav bytu navrhl i železný nábytek, výrazně určující budoucí styl bytu – šatní skříň, knihovnu nebo postel (současný dřevěný nábytek, stolek či křesla, je pozůstatkem z předchozího bytu, provizoriem, které bude po čase nahrazeno designem vhodně doplňujícím železný nábytek).
Otevřený obytný prostor se začleněnou kuchyní je opticky propojen dokonce i s místnostmi, které si mohou ponechat svůj intimnější charakter. Samostatný pokoj orientovaný na stejnou stranu jako obývací pokoj (bývalá ložnice) je od kuchyně oddělen příčkou s proskleným pruhem při stropu a dveřmi z průhledného zeleného skla. Do kuchyně se tak dostává mnohem více denního světla, naskýtá se i možnost přímého průhledu oknem až na ulici. Také s odpočivnou částí obytného prostoru je pokoj propojen posuvnou prosklenou stěnou, tentokrát však ze skla pouze jemně průsvitného, které respektuje soukromí. Posuvnou stěnou se ale pokoj může částečně otevřít a odkrývá se pohled do parku, dříve nedostupný.
Druhý samostatný pokoj vznikl v podstatně klidnější části bytu, na místě bývalé kuchyně, pokojíčku pro služku a spižírny. Dnes slouží jako ložnice s přilehlou novou koupelnou. Je přístupná nejen z předsíně, ale přes koupelnu také z kuchyně. Vhodným umístěním několika dveří do jediné linky (spojující okna) se dosáhlo zajímavého efektu – průhled z kuchyně do ulice se rozšířil také na opačnou stranu přes ložnici do dvora.
Původní hala zvětšila obytný prostor a umožnila jej propojit s kuchyní. Na místě příčky, dříve oddělující předsíň, dnes volně stojí vysoká železná šatní skříň čistého geometrického tvaru. Její záda se v obytném prostoru stala dominantním výtvarným prvkem, na který materiálově i strohým pojetím navazuje policová knihovna a posuvná stěna v kuchyni, překrývající koutek s chladničkou. Úložný prostor šatní skříně se otevírá do předsíně, její posuvné dveře se mohou v případě potřeby úplně vysunout a oddělit tak předsíň od obytného prostoru opticky stejně dokonale jako chybějící části původní příčky.

Nadčasová hodnota
Po rekonstrukci se byt dokáže mnohem lépe přizpůsobit případným změnám v životě rodiny, nevylučuje ani přírůstek nových členů. Dva pokoje s dostatečným soukromím se mohou využít nejen pro umístění ložnice, ale také pracovny nebo dětského pokoje. Otevřený obytný prostor dovoluje blízký kontakt a vzájemnou komunikaci při běžných domácích činnostech, příprava jídla nevyčlení partnerku či matku z kruhu rodiny.
Tato koncepce spolu s návrhy nekonvenčního řešení (k získání nových architektonických hodnot, k využití zajímavých průhledů v rámci bytu i mimo něj) pozvedla celý prostor na úroveň nadstandardního současného bydlení. Ošetřené původní materiály vypovídají o sounáležitosti ke stavebnímu stylu, ale nové technické vybavení a citlivě vyřešené soudobé detaily dávají bytu charakter moderní architektury, který tak často chybí běžným stavbám bytových domů, ačkoliv vznikly v dnešní době.
Věra Konečná
Foto Jaroslav Hejzlar a Ladislav Lábus

Druhá tvář Žižkova

Současný Žižkov dostává i druhou tvář. Do nových domů se stěhují noví lidé, přinášejí vlastní kulturu a životní styl. S přílivem obyvatel roste i struktura a úroveň obchodů v ulicích. Když připočítáme hustou síť městské dopravy a bezprostřední blízkost centra, ani se nedivíme, že bydlení pod horou jménem Vítkov má půvab i pro ty, kteří ve svých nárocích nijak skromní být nemusí.

Mladý a úspěšný manželský pár zde žije spokojeně už několik let. Po celou dobu však manželé intenzivně pracovali na tom, aby jejich byt odpovídal životnímu stylu a nárokům, které na rodinné bydlení mají. Místo jednoho prostorného bytu museli v nově postaveném domě koupit dva malé (s velkými se v projektu nepočítalo) a pustili se do rekonstrukce.

Razantními stavebními úpravami se vnitřní prostor tak proměnil, že dnes jen těžko hledáme dřívější podoby obou bytů. Na celkové ploše 180 m2 některé příčky zmizely, jiné jsou přesunuty. Koupelna je v jedné z původně plánovaných ložnic, kuchyň zabírá dvojnásobné místo a o velkém obývacím pokoji by si s původními dispozicemi bývali mohli jen nechat zdát.

O zařízení interiéru měli manželé rámcovou představu, která nabývala konkrétních podob postupně s tím, jak byt dostával tvář. V zahraničním katalogu našli netradiční a přitom nápadité řešení osvětlení a zabudovaných knihoven v obývacím pokoji: pomocí sádrokartonu dostala obyčejná místnost zajímavé prvky – ve stropním podhledu je ukryto bodové osvětlení a předstěna u vstupu do pracovny se stala řešením pro zabudovanou knihovnu.

Tipy na výrobce kuchyně, obchody s kvalitním nábytkem a dekoračními látkami našli majitelé v našem časopise, a tak jsme se vlastně mohli na vlastní oči přesvědčit, že naše práce má význam. K vrozenému vkusu, citu pro barvy i materiály a jejich kombinace je důležité mít také dostatek informací. Když se pak všechno spojí a výsledkem je byt, na který se s námi díváte, můžeme si jen přát, aby v něm rodina byla šťastná.

TEXT: PAVLÍNA BLAHOTOVÁ

FOTO: JAROSLAV BENEŠ A JOSEF MOUCHA

(Zdroj: Moderní byt 1/01)

Kontakty:

ALISEO, Bělohorská 32, Praha 6, tel.: 02/20 51 28 65;

AMBER INTERIÉR, Vinohradská 48, Praha 1, tel.: 02/24 25 34 87;

INKU INTERNATIONAL, Jáchymova 2, Praha 1, tel.: 02/232 74 29;

KAREL KOVÁČ CENTRUM, Přerovská 54a, Olomouc, tel.: 068/531 39 37;

LE PATIO, Národní 22, Praha 1, tel.: 02/232 02 60;

LIGNE ROSET, Ječná 15, Praha 2, tel.: 02/24 91 85 58;

LIVING SPACE, Vinohradská 37, Praha 2, tel.: 02/22 25 44 44,

fax: 02/22 25 10 56;

LORD, Anglická 28, Praha 2, tel./fax: 02/24 23 71 82;

NATUZZI, V Jámě 3, Praha 1, tel.: 02/24 16 20 56;

RANNÝ ARCHITECTS, Galerie Platýz, Národní 37, Praha 1, tel.: 02/24 21 0755

Namlouvání židle

Židli v její charakteristické podobě známe už od dob starého Egypta. Jako vzor dalšímu vývoji sloužil nejspíš řecký klismos, tedy židle s předními nohami vytočenými dopředu a zadními dozadu. Vypadal podivně – jako by se mu rozjížděli nohy do všech stran. Nicméně byl velmi stabilní.

Anatomie páteře

Židli využíváme zhruba od deseti měsíců života. Její kvalita přímo ovlivňuje správné formování páteře. Lidské tělo se za dlouhou dobu svého vývoje napřímilo, ale anatomie páteře zůstala podobná té, kterou jsme měli v dobách pohybu po čtyřech končetinách. U páteře tedy došlo ke změně funkce rychleji než ke změně formy, a proto vyžaduje zvýšenou péči. Špatné sezení kostru zatěžuje a nepohodlné židle, které nepodporují esovité zakřivení páteře, mohou být jednou z příčin poruch pohybového ústrojí.

Pro děti nabízí trh speciální židle s nastavitelnou výškou sedáku a podnožky. Malé dítě je sice možné posadit k jídelnímu stolu na běžnou židli pro dospělé, ale pak je nezbytné poskytnout mu opěrku na podložení nohou. Ty by se z důvodu správného zatížení páteře neměly volně houpat ve vzduchu.

Materiály a formy

Výrobci používají jako základní materiál k výrobě židlí zejména dřevo. Firma Thonet dokonce v minulém století přispěla k jeho lepšímu využití revoluční technikou ohýbání dýh a překližek. Mnohem později padla jakákoliv materiálová omezení, ale dřevo patří stále ke klasice. Čalounění bývá látkové, z různých směsových materiálů nebo i z kůže. Právě čalounění jídelních židlí musí být voleno s ohledem na snadnost údržby. Praktické jsou umělé, snadno udržovatelné materiály jako například alcantara. U bavlněných a směsových potahů usnadňuje čištění plná snímatelnost.

Při nákupu židle je vedle jednoduché údržby základním kritériem snadná mobilita. Odsunutí židle a vstávání od stolu by nemělo být provázeno námahou. Z tohoto úhlu pohledu preferujeme židle ze slitin lehkých kovů a plastů. Do některých interiérů se však především a nejvíce hodí dřevo, i když kombinace klasických tvarů dřevěného nábytku a moderních forem některých plastových židlí může navodit nečekaně pozitivní estetický efekt.

Při nákupu židle:
1. Doporučuje se kupovat židle společně se stolem. Pokud ho již máte, změřte jeho výšku, abyste tak vyhověli optimálním 8 až 9 centimetrům mezi kolenem a spodní hranou stolu.
2. Ke stolu umisťujte jen tolik židlí, aby každý stolovník získal 60 centimetrů široký prostor. Britové tvrdí, že stačí 55 centimetrů, ale opravdové pohodlí zajistí 80 centimetrů.
3. Při současném nákupu stolu mějte na paměti, že z každé strany stolu směrem do středu by měl mít člověk 30 centimetrů prostoru a mezi nimi by mělo zbývat ještě 15 až 20 centimetrů širokého „zlatého pruhu“ na pečivo, koření atd.
4. Pro snadné vstávání od stolu by měla být vzdálenost od zadní strany židle ke zdi nebo jiným kusům nábytku minimálně 75 až 80 centimetrů. Vzhledem k rostoucí průměrné výšce populace je však tento rozměr relativní.
5. Nezdráhejte se při nákupu židle vyzkoušet všechny její kvality, které budete dnes a denně ověřovat doma. Na židli se posaďte, přeneste ji, zkuste simulovat činnost běžnou u stolu a nestyďte se zaujmout polohu, která třeba není způsobná, ale v soukromí vám vyhovuje. Teprve potom si můžete být jisti: je to ta pravá!

TEXT: PETR TSCHAKERT

FOTO: ARCHIV

Kontakty:

AMBER INTERIÉR, Vodičkova 10, Praha 1, tel.: 02/22 23 07 71

CASA ITALIANA, Vězeňská 4, Praha 1, tel.: 02/24 81 90 94

INPRO CZ, Pražská 293/12, Hradec Králové, tel.: 049/553 28 10,

fax: 049/553 28 33

LINEA PURA, Na Ořechovce 41, Praha 6, tel.: 02/24 3117 54

LIVING SPACE, Vinohradská 37, Praha 2, tel.: 02/22 25 44 44

THONET PRAHA, Na Babě 34, Praha 6, tel.: 02/311 63 30

Také uvnitř dokonalé

Dříve fádní a zcela “designérsky” opomíjený vnitřní prostor nábytkových sestav je momentálně tím místem, podle něhož lze posoudit kvalitu, originálnost a logické řešení kuchyně.

Kování je rozhodující

Dnes je na trhu kování, které má v podstatě neomezenou životnost. Je ovšem dost drahé a podle zvoleného typu se odvíjí cena kuchyně. Pro praktičnost řešení a snadnost užívání a údržby nábytku je ovšem kování určující. Důležité je, aby dvířka šla otevírat v úhlu 100 až 170 stupňů, což nabízí nové možnosti pro vybavení skříněk. Závěsy, které toto umožňují, by v standardně kvalitních kuchyňských sestavách měly být již samozřejmostí.

Druhou rozhodující složkou vybavení nábytku jsou výsuvy. Ty mohou být buď částečné, nebo plné. Plné výsuvy umožňují zásuvku vytáhnout ze skříně zcela a bez nebezpečí, že nám vypadne. Maximálně zvýší komfort užívání zásuvky, protože o celém jejím interiéru máme dokonalý přehled.

Optimální plán

Pořídit si novou kuchyň není v současnosti nijak levná záležitost. Už i z tohoto hlediska je rozumné nepodceňovat vedle koncepčního a technického návrhu také optimální řešení samotného interiéru nábytku. To nám v konečném důsledku usnadní život, rozšíří možnosti ukládání, zjednoduší údržbu. Za dvířky kuchyňského nábytku se u moderní kuchyně nacházejí hlavně zásuvky, které nahrazují klasické pevné police. Zásuvky mají díky kvalitním kovovým výsuvům takovou nosnost, že na ně lze umístit i sadu kovového nádobí na vaření. Při profesionálním navrhování kuchyně jde vždy o provozně logické využití prostoru na míru konkrétní domácnosti. Zvláště v případech, kdy si nemůžeme dovolit úložným prostorem mrhat, by žádný neměl zůstat ležet ladem. Systémy zavěšování polic a zásuvek jsou koncipovány tak, že dovolují volit rozestupy polic a výšky zásuvek podle potřeby (na láhve potřebujeme jinou výšku než na drobné pomůcky). I v úzkých, jakoby zbytkových prostorách může vzniknout skříňka se zajímavou úložnou plochou právě proto, že zvolíme plný výsuv.

Velmi často problematický prostor pod dřezem je rovněž cenný. Právě pod ním se objevují zásuvky široké 90 až 120 cm, které slouží hlavně k ukládání prostředků k úklidu, lahví či kuchyňského textilu. Od integrovaných odpadkových košů do kuchyňské sestavy se v současnosti trochu ustupuje. Pokud odpad do linky, tak jedině tříděný (papír, sklo, kov), nikdy ne zbytky jídla a špinavé věci. Koš v lince by měl mít i u tříděných odpadků víko, které se při zavření dvířek automaticky uzavře.

Přehled a pořádek

Opravdovým hitem moderních kuchyní jsou potravinové skříně vybavené plnými výsuvy. Povytažením čela nábytku vyjede obsah skříně do prostoru a my přesně víme, co tam máme. K přednostem nerezových úložných košů patří i jejich hygieničnost. Varianty velkých výsuvných skříní se objevují také u spodních skříněk, kde mohou sloužit uložení nádobí.

Dokonalému přehledu a pořádku v kuchyni napomáhá variabilní vybavení zásuvek — různé tyče, které brání uloženému nádobí v nekontrolovatelném pohybu, členicí příčky, jimiž lze podle potřeby dělit prostor i uskladňovat potraviny “vestoje” tak, aby zabíraly co nejméně místa atd. Existuje i dvouúrovňové ukládání (např. nahoře příbory, které používáme denně, pod nimi slavnostnější příbory, případně jiné kuchyňské náčiní). Po odsunutí horní úložné části se objeví zbývající prostor. Také podle speciálního vybavení zásuvek se utváří konečná cena kuchyně — jiná je u luxusních dřevěných interiérů, jiná u nerezu, hliníku nebo plastu.

Co nám poskytnou plné výsuvy zásuvek

snadné nasazení a vyjmutí
tlumený přechod, žádné klapání
více jistoty u širokých zásuvek — podle provedení je možnost zatížení do 50 kg, ve výjimečných případech i vyšší
vysokou stabilitu
dlouhou životnost
široké možnosti volby vnitřního vybavení zásuvky
dobrý pocit z přehledu o uložených věcech

Ekonomické větrání rodinných domů

Je proto zřejmé, že nejúčinnější cestou dalších energetických úspor v rodinných domech je využívání odpadního tepla při větrání. Toto řešení má podstatně vyšší energetický efekt než pouhé použití tepelných čerpadel pro vytápění.

O významu větrání pro zachování zdravého prostředí není pochyb. Vodní páry (z vaření, květin, mytí, případně z odparu bazénů), CO2, výpary z nábytku, textilií, jedovatý formaldehyd a v neposlední řadě plísně v nevětraných místnostech způsobují obyvatelům řadu obtíží, nemocí a vážně ohrožují životnost a vzhled stavebních konstrukcí.

Mezi nejpoužívanější systémy větrání zahraničních rodinných domů dnes patří řízené nucené větrání s vysoce účinnou rekuperací tepla. Čerstvý venkovní vzduch je nasáván do centrální vzduchotechnické jednotky, filtrován, předehříván s účinností až 75 % v rekuperačním výměníku odpadním teplem a do-hříván ve vestavěném dohřívači. Takto upravený vzduch s rozvody integrovanými do podlah, stropů a stěn se rozvádí do jednotlivých obytných místností. Současně se odpadní znečištěný vzduch odvádí z koupelen, WC a kuchyně zpět k jednotce, kde předává teplo a ochlazený je vyfukován ven.

Při využití veškerého odpadního tepla z budovy v odpadním vzduchu – z osvětlení, vaření, metabolismu, solárních zisků atd. – stoupá celková “bilanční účinnost rekuperace“ až na 85-90 % a přiváděný vzduch není nutno vůbec dohřívat. Pro běžné rodinné domy dosahuje průměrná trvalá intenzita výměny vzduchu hodnot 0,4 až 0,8 [h-1], při elektrickém příkonu ventilátorů jednotky pouze 2×40 W.

Nutnou součástí uvedeného systému větrání musí však být samostatná vytápěcí soustava v klasickém nebo podlahovém nízkoteplotním provedení s vlastním tepelným zdrojem, což je ekonomicky nákladné. V zahraniční praxi vytápění rodinných domů (USA, Kanada, Skandinávie) se tradičně používají cirkulační teplovzdušné systémy vytápění, kde topným mediem je teplý, trvale filtrovaný, případně zvlhčovaný a chlazený vzduch s teplotou nejvýše 45 °C. V novějších řešeních se pak tento okruh doplňuje navíc paralelně vzduchotechnickou jednotkou s rekuperací tepla pro odsávání sociálního příslušenství a přívod čerstvého vzduchu do větracího systému (např. kanadský systém Liferbreath). Toto řešení je sice energeticky účinné, ale poměrně ná-kladné a technicky komplikované.

Českou firmou ATREA, s. r. o., byla koncem roku 1999 uvedena na trh zcela nová koncepce dvouzónové větrací a vytápěcí jednotky pro rodinné domy typ DUPLEX-RD 2500 (obr. 3), která v jediném agregátu slučuje cirkulační teplovzdušné vytápění a větrání obytných místností a současně podtlakové oddělené větrání sociálního příslušenství s vysoce účinnou rekuperací tepla.

Vertikální jednotka půdorysného rozměru pouze 920×450 mm se výhodně umisťuje přímo do prostorů bytového příslušenství, chodeb nebo sklepa, přímo vedle tepelného zdroje a zásobníku TUV.

Změnou polohy směšovací klapky a ovládáním chodu ventilátorů lze nastavit ručně, případně automaticky, čtyři základní provozní režimy v závislosti na požadavku uživatelů a ročním období. (obr. 1)

Vůči klasickým teplovodním otopným systémům přináší teplovzdušné vytápění řadu výhod:

– úspora až 85 % nákladů na tepelnou energii pro větrání,
– spojení vytápěcí a větrací soustavy do jediného zařízení,
– záruka hygienicky nutných výměn vzduchu,
– rychlý zátop s pružnou regulací teploty (při intenzitě cirkulace vzduchu v místnostech pouze n = 3 až 3,5 [h-1] (zcela postačující pro lépe izolované domy),
– dokonalá filtrace cirkulačního i větracího vzduchu,
– možnost instalace elektropolarizačního filtru,
– možnost chlazení, vlhčení, odorizace cirkulačního vzduchu,
– možnost integrace se solárními vzduchovými systémy (zimní zahrady, vzduchové kolektory),
– využití všech energetických zisků v budovách pro předehřev větracího vzduchu,
– vyloučení vzniku plísní,
– letní “předchlazení“ interiéru nočním větráním,
– úspora prostoru interiéru budov,
– vyloučení rizika zamrzání a poruch rozvodů teplovodních systémů.

PETR MORÁVEK

Ing. Petr Morávek, CSc. (* 1946). Absolvent Sta-vební fakulty ČVUT, obor pozemní stavby. Založil firmu ATREA, s. r. o., Jablonec n. N. v oboru výroby a montáže vzduchotechniky, klimatizace, se specializací na rekuperaci odpadního tepla. Dále se zabývá mikroklimatem a ekonomií provozu bytových, občanských a průmyslových staveb, posudky a energetickými audity staveb.

Aby střecha nebyla postrachem

Trocha teorie nikoho nezabije
Střechy jednoznačně určují charakter každé zástavby, a to nejen svým tvarem, ale i barvou a materiálem krytiny. Každá zeměpisná oblast má svoji tradiční výstavbu, ve které i střecha prodělala svůj vývoj. Tradice se váží k přírodním podmínkám, ke způsobu života obyvatel i dostupným materiálům v blízkém okolí. A jistě není náhodou, že kulturní národy svou tradicí nepohrdají, naopak si jí velmi váží.
Také v našich podmínkách vznikaly lidové stavby v závislosti na krajině, jiné typy domů se tedy stavěly v nížinách a jiné v horských oblastech. V úrodných krajích podél řek byla nejdostupnějším stavebním materiálem hlína, v lesnatých horách dřevo a kámen. Na střechách se tento rozdíl také podepsal. Zatímco horalé stavěli roubené chalupy a na střechy štípali dřevěný šindel nebo břidlici, v nížinách zemědělci používali hliněné cihly a krytinu ze slaměných došků. Střecha mívala vždy sedlový tvar ve sklonu minimálně 45°, aby se na ní dlouho nedržel sníh a voda při tání nezatékala pod krytinu. Teprve s objevem pálené hlíny se na střechy začaly používat kvalitnější tašky v dnešní podobě a střechy mohly mít i o něco mírnější sklon (nikdy však neklesl pod 40°). Na střechách obyčejných venkovských domků se užívaly jednoduché ploché tašky (bobrovky), na stavbách honosnějších tašky tvarově složitější, tzv. prejzy. Pálená taška dala našim vesnicím typickou, jednotnou cihlově červenou barvu střech. Po dlouhá léta, dokonce i v době, kdy se na vlastní podobě venkovských staveb už neblaze podepsaly společenské změny, zůstávala šikmá střecha stále stejně cihlově červená. Jiné materiály než pálená taška u nás ani nebyly dostupné. Teprve v posledním desetiletí na náš trh pronikly zahraniční materiály, ale rozmanitý výběr „módních hitů“ bohužel ovlivnil stavebnictví i v tom negativním smyslu. Pro zboží, které stavitelé venku už dávno považují za nepřijatelné, našli výrobci nové zájemce na východních trzích. Je samozřejmé, že současné domy nebudou mít doškovou střechu, protože se staví v dnešní době a ze soudobých materiálů. Kde je ale hranice mezi úctou k tradicím a volbou moderních materiálů? Rozhodující by měla být nadčasová kvalita a také citlivá rozvaha, který materiál je v souladu s okolní zástavbou. Dnešní moderní stavby mohou mít třeba rovnou střechu, a přesto budou ohleduplné k tradičním hodnotám, pokud svými tvary nechtějí okolní staré domy „přetrumfnout“. Je lepší žádná (tedy plochá) střecha než šikmá, která svým sklonem, tvarem ani materiálem našim tradicím neodpovídá.

Nejčastější střešní krytiny
Jestliže chceme postavit dům s tradiční venkovskou šikmou střechou a nechceme být poplatní všeobecné nevkusné „módnosti“, měli bychom zapomenout na jiný tvar než sedlovou střechu ve sklonu kolem 45°. Na městských předměstích bude výběr trochu složitější, tady může být v okolí převaha vilek například se střechou mansardovou nebo rovnou.
Náročnější je výběr střešní krytiny. V městské zástavbě při volbě mírně sklonité pultové střechy nebo mansardové (vrchní část s mírným sklonem) zjistíme, že některé krytiny už jsou pro tento sklon nepoužitelné. Pro sklony mírnější než 20° většinou nepřipadají v úvahu pálené tašky, pod 17° ani betonové; střechy se pak řeší obdobně jako ploché.
Zůstaňme ale u klasického sklonu 45°. Můžeme si vybrat pálenou tašku, betonovou či bitumenovou, krytinu břidlicovou nebo vláknocementovou, plechovou, dokonce i plastovou. Záleží samozřejmě na celkové podobě stavby a na jejím okolí.
Jednoznačně nejběžnější krytinou je pálená a vzhledem ke zmíněným tradicím by jí stavitelé stále měli dávat přednost před ostatními. Pokud se nejedná o stavbu historickou, kde se při obnově nahrazují původní prejzy, pak na běžné domky není důvod dávat žádné složité tvary vlnovek nebo esovek, které prejzy napodobují. Nejlépe svému účelu odpovídá obyčejná bobrovka, pokládaná na „šupinu“ (i naše děti ji malují na své domečky, protože je nejpřirozenější), případně na „korunu“ (v řadách je jakoby zdvojená).
Velmi častou krytinou se stává v poslední době betonová taška. Možná je vhodné citovat jednoho z našich stavebních odborníků, který říká, že „beton patří do základů, a ne na střechu“. Betonové tašky jsou jistě velmi trvanlivé, dokáží tvarově i barevně pálenou tašku napodobit, ale nějak to přesto není ono. Betonová střecha je už pohledově hmotnější, nedosáhne nikdy přirozené elegance střech pálených. Když už se pro ni ale rozhodneme, přimlouvám se za klasickou barvu. Módní odstíny působí v naší zástavbě přinejmenším podivně. Stejně tak do naší krajiny tvarově nepatří „alpská vlnovka“, jak už ostatně napovídá i její název. V souvislosti s betonovými taškami, které za svůj obchodní úspěch vděčí především dokonale vyřešenému střešnímu systému včetně větracích prvků, připomeňme problém zateplení obývaného podkroví. Izolační vrstvy v čítankové skladbě opravdu potřebují větrání, jinak se do krovu zakonzervuje vlhkost a vznikem hniloby se ohrozí statika celé konstrukce.
Klasická taška je na celé krytině tím nejlevnějším prvkem. Cena větracích prvků je však několikanásobně vyšší, a těch je zapotřebí poměrně velké množství. Některé zateplovací systémy (např. Thermodach nebo Isotec) problém vlhkosti zcela vyloučily tím, že izolace je umístěná až nad krokvemi a nosná dřevěná konstrukce zůstává v interiéru. V tomto případě žádné větrání není zapotřebí a kromě toho, že střecha vykazuje lepší tepelněizolační vlastnosti, krytina bude bez speciálních prvků mnohem levnější, navíc nebude tolik namáhaná povětrnostními vlivy (poklesne počet rozmrazovacích a zmrazovacích cyklů).

Další typy krytin
Bitumenové střešní tašky (na bázi asfaltové lepenky), známé například pod názvem bonnský nebo kanadský šindel, jsou nejlevnějším typem střešní krytiny. S klasickou pálenou taškou se však nemohou rovnat ani tvarem, ani kvalitou, o estetickém vzhledu nelze mluvit vůbec. Jejich použití by se mělo omezit na stavby provizorní, kterým odpovídá trvanlivost krytiny, například na provozní buňky na stavbě nebo domečky v zahrádkářských koloniích. Jejich výhodou je nejen cena, ale i malá hmotnost.
Krytiny břidlicové nacházejí uplatnění na horských klasických chalupách, zvláště na historických stavbách, kde chceme zachovat původní ráz. Stejně jako u dřevěného šindele je možné břidlicovou krytinou pokrýt i střechu velmi nepravidelných tvarů, zakulacené vikýře nebo věžičky. Břidlicové tašky se totiž nekladou na rovné latě, ale přibíjejí se jedna přes druhou.
Dřevěný šindel je pro nepravidelnosti střechy ještě lépe přizpůsoben kónickým tvarem, získaným speciálním paprsčitým štípáním kulatiny. Napodobení šindele „prkénky“ je proto zřejmé na první pohled a nemůže pravý šindel nikdy nahradit.
Plechová střecha je vhodná zvláště pro případy, kdy ze statických důvodů potřebujeme velmi lehkou krytinu. Její použití u stylových obytných staveb by bylo nesmyslné, ale uplatňuje se dobře jako kvalitní krytina například u moderních staveb s válcovou střechou, kde je určitě nepoměrně přirozenějším a estetičtějším materiálem než plast, napodobující klasickou krytinu.
Věra Konečná
Foto Jaroslav Hejzlar

Více světla

 Z vašeho domu na mne sálá protestantská strohost. Čisté, neozdobené stěny, rovné linie, všude převažuje bílá barva. Je to záměr, aby návštěvník ihned poznal, že se nachází v domě protestantského pastora?

Dům je nový a já se nechci ukvapit. Ty holé bílé stěny mne lákají, je to pro mne velká výzva. Vím, že budu dlouho rozvažovat, než se rozhodnu, čím je vlastně ozdobím.

 Každý dům prozradí svého majitele. Jste vyhraněná osobnost, a tak předpokládám, že zařídit dům podle vašich představ nebylo jednoduché.

Ano, vznikl například problém, co umístit do niky na domě a co dát do výklenku uvnitř domu v hlavní místnosti. Dřív se tam dávaly sošky svatých. Já mám však protestantskou duši a ta by neměla klid, kdyby tam stály, nebo kdyby prostor zůstal prázdný. Můj kamarád, umělecký sklář Aleš Vašíček, vyšel vstříc mému přání vyzdobit ta místa uměleckými díly, jež by nezpodobňovala konkrétní osoby, ale odkazovala na dílo Boží. Vytvořil tak artefakt, který jsem pojmenoval Oko. Je to překrásný skleněný předmět, který se dá ozářit. V domě je zase artefakt z modrého křišťálu, který jsem nazval Paprsek. Má to být vzpomínka na moji ženu Stáňu, kterou Aleš znal. Obě díla jsou strohá, nejsou lacině konkrétní a chápavý člověk v nich pozná odkaz na Boží dílo, které je pro nás nedopovězené a neuchopitelné.

Chystáte se sem nastálo?

Až skončím svou práci u Salvátora v Praze tak jistě.

 Nevadí vám, že budete žít v domě, který postavil někdo zcela jiný, jiného vyznání a možná i jiné národnosti?

Ne, ne. S tím problém rozhodně nemám, i když chápu, že někdo jiný v českém pohraničí by to jako problém mohl chápat. Statek byl totiž v dezolátním stavu. Z domu vlastně zůstaly jenom obvodové zdi. A tak jsme nemohli procítit jeho osobitou historii. Už také není selskou uzavřenou usedlostí, je domem světla, domem otevřeným i ostatním lidem. Záleží už jenom na nás, jak my si ho zabydlíme, jakou atmosféru v něm vytvoříme, jak dům proteplíme. A já to chápu jako výzvu.

Mluvíte-li o teplu, položím jednu konkrétní otázku. Kde ho berete?

Petr, spolumajitel tohoto domu, se dlouhá léta zabývá ekologií. Nechali jsme si tedy od třeboňské firmy Solarglas nainstalovat solární okna. Ta mají navíc výhodu, že jsou průsvitná — prosvětlí velký prostor pod sebou a jejich energie vyhřívá zásobník na pět tisíc litrů vody.

 A v zimě?

V zimě topíme dřevem. Plynový kotel ani nezapínáme. V domě jsme si nechali postavit dvě velké pece se zvláštním šnekem uvnitř. Vytvořil je můj další kamarád Karel Smat ze Znojma. Pomocí tohoto mechanismu se teplo rozvádí do podlah a vyhřívá se i bojler s vodou. Pece stačí vytopit celý dům. Když se v nich přestane topit, vydávají teplo ještě den a půl.

 Znovu zpět k domu a k jeho umístění v krajině. Většinu života jste prožil v Praze a poté ve švýcarské emigraci. Horizont při pohledu z okna vytvářela nejprve hradba městských domů, pak alpských vrcholů. Zvykl jste si na jihočeskou rovinu?

Odmalička jsem jezdil s tatínkem do jižních Čech k sedláku panu Samcovi. V letech 1944 až 1949 jsme trávili mnoho času i u Staňkovského rybníka, kde otec udělal vor a plachtu a křižovali jsme jihočeské vody. Je to zvláštní kraj, plný lesů a rybníků a také písku. Sáhla na něj lidská ruka a musím říct, že šťastně.

 Švýcarsko vás tedy neoslovilo?

Se ženou jsme vždy říkali, že hory jsou jen haldou neužitečného kamení. Na pohled je to sice hezké, ale obyvatelstvo je koncentrováno do souvislého pásu údolního osídlení, takže tam zase tolik té prostorové svobody není. Zatímco když vyjedete z Prahy směrem na Benešov, Znojmo nebo Třeboň, překvapí vás, jak jsou klidné partie zvlněné krajiny málo osídlené. Když za mnou přijede někdo ze Švýcarska, vždy žasne, kolik tu máme volného místa.

Předpokládám, že vy jste ho v zemi pod Alpami ve svém domě taky měl.

Já tam měl vždycky výhodu, že jsem bydlel na farách, které jsou rozlehlé a v dokonalém stavu. Nikdy jsem nemusel nic opravovat, o vše se staral místní sbor.

 Švýcarsko je jistě zajímavá země, originální svou architekturou, designem i způsobem bydlení. Převzal jste nějaké zkušenosti a zvyky ze země, kde jste prožil více než deset let?

Myslím si, že přímo ne. Inspiroval mne daleko více svět undergroundu. Toužili jsme mít vlastní prostor, kde bychom se mohli scházet. Tehdejší režim nám pořád něco boural a ničil. Touha mít svobodné místo se možná přece jen zkombinovala s jistou dispozicí švýcarského domu, který je velice účelně zařízený. Myslí se při něm na návštěvy v podobě hlavní rozlehlé místnosti, ale také na samotu majitelů.

 Tvrdíte, že chcete být svobodný a nezávislý na okolí. S lidskou duší je to možná snazší nežli se samotným domem, který je provázaný s okolím plynovými, elektrickými a desítkami dalších přípojek.

Já vím, že už moc neplatí pravidlo Můj dům, můj hrad. Ale i na tom se spolumajitelem Petrem pracujeme. Máme zatím vlastní teplo, ale chceme mít i svou vodu. A tak se chystáme vyhloubit studnu.

 Takový luxus nezávislosti je ovšem často velice nákladný.

Vím, že určité investice se nevrátí. Na druhou stranu například bojler a solární okna umožňují daleko levnější provoz. Od lidí, kteří mne navštěvují, a jsou jich desítky, nemusím díky tomu vybírat za vodu a teplo žádné poplatky.

 Všiml jsem si, že jste ve svém domě použil především světlý materiál.

Vše se točí kolem světla. Já mám světlo rád. Proto jsou zde stěny bílé, podlaha je z pískovce a dveře prosklené. Toto je dům světla.

 Myslíte to konkrétně nebo i abstraktně?

Tak i tak. Až jednou odejdu do penze, chci pobývat od května do září zde. Když už do toho tolik investuji, tak ať z toho mají užitek i jiní. V letních měsících se statek může proměnit na veselý starobinec. Starý člověk nepatří do města a do tmy. Patří do světla a do přírody.

 Domníváte se, že lidé pochopí, co jim vlastně nabízíte?

Mnozí to nepochopili. Posílají mi přihlášky a ptají se, jakou dostanou místnost a zda tam budou sami. My tu ale máme dvě velká indiánská týpí, každé pro dvacet osob, plus noclehárnu pro osmnáct lidí. I já sám budu přes léto venku. Všechno zde budou mít v našem veselém starobinci zdarma. Koncerty ve stodole. Ubytování. A sprchy a záchody tu jsou jako v luxusním motorestu.

 Je tu něco, co v motorestu nenajdou?

Malý, ale krásný klenutý sklep plný dobrého vína.

TEXT: PAVEL VONDRÁČEK, QUO

FOTO: OTO PAJER

Neposlušná padající koza

Petr a Matěj Formanovi prosluli již v dětství rolemi ve filmu Ecce Homo Homolka a v jeho dalších dílech, později hráli např. ve Svěrákově Akumulátoru. Nejvíce času a energie věnují v dnešní době svému divadlu, známé jsou především jejich divadelní projekty Bouda — La Baraque a Nachové plachty. Rozhovor pro Moderní byt poskytl Petr Forman.

Spatřil jsem již mnoho českých bytů, které obývají známé osobností. Zdá se, že tento patří k těm nejzabydlenějším.

Doufám, že to nemyslíte ironicky.

Nikoliv. Jenom jsem rád, že jsem potkal někoho, kdo žije podle pravidla, že silný zvládá chaos, slabý si libuje v pořádku.

To platí jenom tady, v přízemí, kde máme s bratrem pracovny a dílny. To je naše část domu. V dalších patrech, kde bydlím já se ženou a dětmi a bratr s přítelkyní, je situace zcela opačná. Ostatně, tam vládne žena.

Uznáváte tedy, že existuje rozdíl mezi mužem a ženou i v takových drobnostech, jako je přístup k úklidu bytu?

Samozřejmě. Ženám je pořádek dán již od počátku, zatímco muži se jej celý život učí. Potvrdila mi to i moje bývalá učitelka matematiky, kterou jsem nedávno potkal. Má ve třídách třicet dětí a každé z nich se musí starat o svou lavici. Zatímco hochům jejich věci přetékají až do uličky, holky si udržují svůj metr čtvereční v dokonalém stavu a téměř asketické čistotě. Mentalita ženy a muže je prostě odlišná.

Kdo všechno žije v tomto domě?

Tři děti, dvě ženy, dva bratři, dva ptáčci, jeden kocour a jedna kočka, čtyři psi, z toho jeden bojovník — šarpej, který když uteče do vsi, tak se všem psům ježí srst hrůzou, dva kříženci a ještě jedna fena labradora, která je již stará a téměř se nepohybuje. Abych nezapomněl — taky dvě krysy.

Krysy? To ale opatrujete velkou vzácnost! Krysy jsou zákonem chráněné a na rozdíl od přemnožených potkanů se jedná o velmi čistotné a inteligentní tvory.

Dostali jsme je darem ve Francii. Jsou to opravdu nesmírně učenlivá zvířata — nakonec hrají s námi i na divadle.

Obyčejné domy mají své obýváky, koupelny a ložnice. Ty neobyčejné mají ještě pracovny. Vidím zde provazy, rydla a štětce, nářadí i rozbitá barevná skla snad na mozaiky, snad na vitráže. Vyznáte se v tomto světě?

Já i bratr ano. Horší to bývá ve chvílích, kdy zde pracuje najednou i patnáct lidí — připravujeme zde některá svá divadelní vystoupení. Museli jsme tedy vypracovat jistá pravidla a také značení, kam co patří. Věci můžou ležet na těch nejrozličnějších místech, vždy se ale musí vrátit na stejné místo.

Zdá se, že vás pracovny fascinují?

To ano. Když člověk spatří pracovnu chirurga — operační sál, ani se nepodiví, že dlaždice září a vše je srovnané a sterilní. Stejně tak mne nepřekvapí koňská stáj. Je také čistá, samozřejmě svým způsobem. V úžasu však hledím na dílnu automechaniků. Vždyť auto je přece věc tak špinavá, olejnatá, bahnitá a zakouřená. Dodnes neznám odpověď na otázku, proč zrovna v autodílně to vypadá jako na chirurgickém sále.

Můj první dojem z prvního patra, poté co jsme opustili pracovny: Je zde mnoho místností. Každý člověk žijící v tomto domě má svůj pokoj. Kde však trávíte nejvíce času, pokud jste doma?

V kuchyni. Ten prostor vznikl spojením společenského pokoje s kuchyní. Samozřejmě se mi to tak líbí a také můj bratr, který bydlí nad námi, má podobnou prostorovou dispozici. Považuji to za přirozené. Poznal jsem například několik hospod na Šumavě. Když jste do nich vešel, měl jste pocit, že jste se ocitl u někoho doma v kuchyni. Mám rád, když v každém domě existuje aspoň jedna místnost, ve které dochází k prolnutí se životem ostatních lidí.

Češi jsou zvyklí na bílé zdi svých domovů, bývají deformováni dětstvím plným optimistických barevných válečků a striktním oddělováním místností na spaní, na práci, na hraní, na pojídání. V českých bytech vůbec vládne jistá uniformita. Zní to sice nadneseně, ale ve většině se nedá zabloudit, jsou stejné. Zdá se, že vy toto vše úspěšně překonáváte, dokonce i pomocí barev.

Mně se líbí textilní tapety. To je ono, anglické látkové tapety, jsou však příliš drahé. Bílá barva se mi nelíbí, je příliš tvrdá, pustá a prázdná. Pamatuji se z dětství, kdy jsem navštěvoval dědečka, že jeho místnosti byly barevné. To, co kdysi bývalo běžné, je dnes vzácné.

Člověk se neustále ptá po významu. Jaký má význam barevná stěna?

Barvy oživují zájem o bydlení. Donutí vás přemýšlet nad každou místností, nad tím, kdo v ní stráví nejvíce času a komu je určena.

Každý rok upravujeme jednu místnost. Velký pokoj jsme vymalovali v okrovooranžové barvě. Musím přiznat, že jsme se té barvy poněkud báli, ale překvapila nás, zvláště v zimě. Vyzařuje z ní teplo.

Nehrozí nebezpečí, že se z vás jednou stane Věra Bílá, zpěvačka, která je proslulá tím, že každou sobotu zaměňuje ložnici za obývák a ten zase za dětský pokoj?

To snad ne, i když s domem je to jako se zdravím. Když nic necítíte, nežijete, a pokud dům neupravujete, už nestojí. Někdy jsme si říkali, že jsme dům měli zbourat a postavit nový ihned poté, co jsme jej v polovině osmdesátých let koupili. Není totiž postaven z dobrého materiálu. Dnes jsem rád, že jsme to neudělali.

Divadlo bratří Formanů proslulo mimo jiné pohráváním si s detaily. Který z bytových detailů ve vašem domě máte nejraději.

Manželka vytvořila papírové šablony zvířat a já jsem je v jednom dětském pokoji nechal nastříkat barvou na zeď. Pomyslně běhají kolem dokola, těsně pod stropem, v jakési úzké chodbě. Obrysy zvířat se ale vzpouzejí řádu — například jedno prase se snaží jít v protisměru, tady se zase koza šplhá na hřbet prasete a kráčí si to po horní lince. Potom spadne, koza.

V tom případě jich musí být na zemi plno?

Celá hromada. Když odtáhnu tuto krabici, tak vidíte, že jsou tam samé spadané namalované kozy. Je to humor, ale možná že probouzí v dětech fantazii a právě onen cit pro detail i ironii.

Z vašeho okna je výhled na středočeskou krajinu. Přímo naproti vám je malá chatová osada, sezonně obývaná zvláštním druhem člověka. Neznervózňují vás zvuky elektrických komárů v podobě zahradních sekaček?

Někdy ano. Fascinuje mne ale, jak se za těch posledních deset let proměnila jejich výbava. Já to chápu. Když jsem chtěl mít šroubovák, tak jsem také toužil po tom nejlepším.

Tento dům pochází z poválečných let. V hlavní místnosti je krb a já tedy nepřepokládám, že je původní.

Krb pro nás není zbytečností, ani přepychem. Máme jenom rádi Francii a každý dobrý francouzský dům má krb. Ten je možná důležitější než desítky jiných věcí v domě. Krb dává teplo.

Žijete blízko letiště. Někomu by zvuk přelétávajících letadel nebyl příjemný.

Zvykl jsem si, není to hrozné. V jistých okamžicích jsem docela rád, že bydlíme tak blízko, protože vím, jak je příjemné, když vás někdo na letišti očekává. Snažím se proto tuto radost dopřát všem svým blízkým a oni zase mně.

Spatřil jste někdy váš dům z letadla?

Ano. Ale naprosto neskutečný pocit prožívám ve chvíli, kdy tam dole pod sebou spatřím auto svého bratra, který mi jede naproti.

Auto, letadla, lodě, kočovné divadlo. Něco mi v tomto příběhu chybí… Myslím, že je to…

…karavan. Také ho máme a já tvrdím, že jeho stavba a úprava podléhají stejným principům jako stavba a úprava domu. Dokonce je to ještě důvtipnější činnost, neboť se jedná o jakousi miniaturu domu. V karavanu na rozdíl od domu nemůžete udělat chybu. Jinak v něm nevydržíte.

Udělali jste chybu?

Ne.

TEXT: PAVEL VONDRÁČEK, QUO

FOTO: OTO PAJER

Dobrý soused je důležitý

Narušil jsem váš denní rytmus?

Já snad žádný přesný rozvrh dne nemám. Pravděpodobně bych v tuto dobu byl ještě v peřinách. Možná také ne, neboť jsem stále na cestách. Jeden pevný bod v mém životním vesmíru by se ale jistě našel — nikdy nechodím spát dřív než ve dvě hodiny v noci. Volný večer — to by pro mě byl časový zázrak.

Jste kočovník?

V pravém slova smyslu ne. Podívejte se na místa, kde jsem žil. Nebylo jich mnoho. Narodil jsem se v Hošticích u Vyškova (čestné občanství této obce leží na klavíru — pozn. red.), ale již ve dvou letech jsem se přestěhoval do Zlína, do Mokré. Potom jsem studoval v Brně, hrál v Ústí nad Labem a v druhé polovině sedmdesátých let jsem odešel do Prahy. Jsem zde dosud.

Považujete se za Hanáka, Valacha nebo Pražáka?

Hlásím se k Valachům!

Zlínem se ovšem táhne pomyslná duševní hranice, vymezená zasahujícím vlivem slivovicových Vizovic a vinného Uhersko- hradišťska? Vy jste…

…od slivovice. Měli jsem doma trnky na zahradě a zbytek natrhali kolem cest. Vždy jsme dali dohromady dvě stě litrů kvasu, sehnali kvalitní ovocné dřevo a vše odvezli do pěstitelské palírny v Drnovicích. Tam vám bylo čisto jako v nemocnici.

Léky patří k nemocnici a slivovice je vlastně lék.

Víte, že máte pravdu? Moje babička si každý ráno dala štamprli slivovice, kmínky nebo ořechovice, pořádně ten lék vylízala, večer to zopakovala a dožila se devadesáti šesti let.

Předpokládám, že znáte i tzv. institut zakopávání slivovice?

Ano, jednou jsme otevřeli dvacetiletou, byla nádherná, křišťálově čistá, táhla se jako olej, ale bohužel nebyla dobrá. Děda do ní tehdy přidal hrušku, a to nebyl dobrý počin. Vypili jsme ji ale, samozřejmě, to dá rozum.

Byly vám dva roky, v jedenapadesátém, když jste se přestěhovali do Zlína. Dětství jste tedy prožil v proslulých cihlových baťovských domcích?

Ne, otec pracoval v ZTS a ty pro své zaměstnance postavily dvojdomky. Byly docela hezké, měly klasickou střechu a celé byly ze dřeva. Lidé si je v šedesátých letech omítly. Bydlení to bylo skvělé, všude mnoho hřišť, zeleně a hlavně plno volného prostoru. Zažil jsem ještě ten opravdu klasický Baťův Zlín. Cihlové domy, cihlové továrny a tam, kde dnes stojí sídliště Jižní Svahy, byl jenom kopec a na něm stála osamělá lípa.

Zlín, to je synonymum pro obuvnické továrny, ale také pro filmové ateliéry, odkud vzešlo mnoho herců a především dětských filmů. V jakém prostředí jste se pohyboval vy?

Já patřím k té první skupině. Jsem vyučený kožař, obor pryžová obuv. Kdybych dnes nebyl herec, vyráběl bych nejspíše gumáky. Mám na to maturitu.

V Brně jste bydlel na…

…kolejích. Vlastní byt jsem měl až v Ústí nad Labem. Hrál jsem tam v Divadle hudby, které bylo v areálu chemičky. Největším paradoxem na tom bylo, že přestože jsou severní Čechy zafixované jako krajina temna, já mám vzpomínky barevné. Vždyť řeka Bílina byla jednou červená, podruhé modrá. Nedaleké Lovosice vypouštěly do ovzduší téměř duhové kouře. Ale i tam se našli lidé, kterým to nevadilo. Pamatuji se, jak jsme jeli někam k Bílině na zájezd, a já spatřil pod těmi jedovatými mraky člověka na zahrádce, jak s láskou pečuje o své papriky, okurky a rajčata. Dodnes mě ta scéna fascinuje.

Byt v Ústí byl dostačující?

Já to měl docela dobrý, pokoj a kuchyň, ale takový Jiří Bartoška musel přebývat v cimře tak dva krát čtyři metry plus suchý záchod. Chtěl si to za každou cenu vylepšit a tak se rozhodl, že to vymaluje na modro. Jenže ani já, ani on neumíme míchat barvy, pokoj byl nakonec černý. Bylo to strašný doupě, tma a zima. Později se mi podařilo sehnat větší byt v centru města, byl tak veliký, že se tam vešel i kulečník, a to znamenalo jediné — permanentní mejdan.

Nezatoužil jste někdy po té zahrádce pod čadícími komíny?

Mám jednu takovou. Krásnou zemědělskou usedlost v jižních Čechách s uzavřeným dvorem. Božský klid a ticho. Kdybych nemusel pracovat, okamžitě bych se tam odstěhoval, pořídil si koně a… To je ale jenom sen!

Co vám chybí k jeho splnění?

Čas. Pořád někde lítám.

Slyšel jsem, že i skutečně.

Ano. Lítám v cessně, ve větroni, na ultralightech. Nádhera, v tom větroni je nádherný ticho, slyšíte jen něžné šustění větru. Lítání, to není o boeingu, ale i o těch tři sta metrech nad zemí. Připadáte si jako pták a nejvíce mne láká, že je kolem neskutečné množství prázdného místa, ohromného prostoru. Když vidím ty mravence tam dole, tak si vždy řeknu, má to vůbec cenu, vrátit se dolů, do problémů?

Vraťme se zpět na zem, do Prahy. Kde jste bydlel nejdříve?

Na sídlišti Novodvorská, ve tři plus jedna, v paneláku. Jsem rád, že jsem se přestěhoval do centra Prahy. Nikdy bych se už do paneláku nevrátil. Zvykl jsem si na vysoké štukové stropy, na parkety, na krb v bytě, na leptané skleněné výplně dveří, na kované zábradlí.

Ve středu města ale bývá dost hlučno.

Z jedné hospody sem doléhal křik a ten v poslední době zmizel. Bydlení v centru má pro mne už jenom výhody. Mám to všude blízko — do televize, do divadla i do baru Solidní nejistota, který hraje i roli valašského konzulátu v Praze.

Přezdívku Čmáňa jste údajně získal od “valašského krále” Bolka Polívky. Co ta přezdívka znamená?

Bolek mne tak jednou nazval a ono už mi to zůstalo. Donutil se ho pořád ptal, co to vlastně znamená, Čmáňa… Polívka se na něj otočil a povídá: “Vždyť se na něj podívej, celá Janžurová!”

Měl jste někdy emigrační tendence?

Ne, měl jsem ale nabídky, abych v cizině zůstal. Když jsem však viděl, jak emigranti mají doma Švejka, knihy a český porcelán jako vzpomínky na domov, věděl jsem, že bych to nevydržel. Já nechci mít vzpomínky na domov. Já chci doma žít.

Přesto, neláká vás žít alespoň část roku někde jinde?

To ano. Já nemám rád čtvero ročních období. Nemám přímo podzimní nebo jarní deprese, ale není mi v tento čas nejlépe. Konec podzimu, zimu a začátek jara bych rád strávil někde v teple, pod sluncem. Takové Mexiko by mi plně vyhovovalo.

Mnozí lidé se realizují ve svých bytech. Musel jste i vy zde dělat zásadní změny?

Musel. Boural jsem příčky, vytrhával linoleum a celý byt uvolňoval a provzdušňoval. Já se ale v něm nerealizuji. Jediné, co jsem si dopřál navíc, je krb. Byla zde kamna na dřevo a já našel slušného člověka, co místo nich dokázal vytvořit krb. Oheň mě uklidňuje.

Ten nástroj, co leží na stole, to je klarinet?

Ne! To je sopránsaxofon! A nemyslete si, že jím ruším sousedy. Právě naopak. Měl jsem sousedku, paní Bachovou, a ta mě vždy ráda poslouchala. Dokonce, když jsem si večer pouštěl nahlas muziku, většinou klasiku, druhý den jsem se jí omlouval. A ona mi povídá: “Pane Zedníčku, neomlouvejte se, já jsem vás naopak chtěla požádat, abyste to zesílil, protože já mám hudbu ráda.” Nejcennější na bydlení jsou dobří sousedé.

Chystáte se tento byt ještě nějak zásadně proměnit?

Potřebuji knihovnu. Knihy mám po celém bytě ve skříních, v krabicích pod postelí v ložnici, všude.

Riskujete ale, že dopadnete jako Karel Čapek. Ten se též jednou rozhodl, že si utřídí knihy a dá je do nové knihovny. Vždy se ale do nějaké začetl a knihy měl na zemi celých pět let.

Dokud četl, tak žil. Když jsem se sem nastěhoval, pozval jsem režiséra Ewalda Schorma, ať mi poradí, jak dál s bytem. On mi poradil: “Pavle, nikdy byt nedodělávej. Jak ho jednou doděláš, tak zemřeš!” Držím se jeho rady.

Dřevěný zvon na stěně, co se podobá chomoutu, je váš?

Ne, ten patřil jednomu thajskému slonu. Ale ty dvě hole jsou moje. (Pavel Zedníček bere do ruky obě hole a předvádí, jak se bude ve stáří šourat přes přechod na ulici.) Je v nich ukryto vše podstatné k životu.

Co tím myslíte?

No, když u jedné odšroubuju rukojeť, objeví se skleněná nádoba na moč!

A co je v té druhé?

Co potřebuje stařec, který se belhá přes přechod. Slivovici!

 

Text: Pavel Vondráček, QUO

Foto: Oto Pajer

PARTNEŘI WEBU

MDKK MUJDUM STAVBAWEB IMATERIALY RODINNYDOM BMONOE
Copyright © BUSINESS MEDIA ONE, s. r. o. 2006–2025