Skip to content

Blog

Výstava: RETRO 70. a 80. let, Tančící dům

Výstava se zaměřuje na bydlení, módu, práci, zájmy a trávení volného času, film a televizní tvorbu, populární hudbu či nakupování a konzum. Průvodcem výstavy RETRO 70. a 80. let je oblíbená animovaná postavička pana Vajíčka od výtvarníka Eduarda Hofmana, která oddělovala reklamní spoty v Československé televizi.

Galerie Tančící dům je první, komu se po 28 letech podařilo získat na pana Vajíčka licenci. Díky tomu mohla vzniknout také speciální sekce expozice věnovaná tehdejší televizní reklamě.

„Chceme zasadit období 70. a 80. let do souvislostí a zamyslet se s určitým nadhledem a nadsázkou nad stavem tehdejší společnosti skrze její kulturu, volný čas, práci, bydlení, techniku, design či architekturu,“ říká o výstavě kurátorka Jana Sommerová.

Expozice návštěvníky provede každodenním životem a prostřednictvím dobových artefaktů přiblíží, jakým způsobem vypadaly v sedmdesátých a osmdesátých letech dny běžných lidí, i kterými věcmi se obklopovali prominenti tehdejšího režimu.

Rutinu městského života představí reálná instalace panelového bytu včetně obývacího pokoje, koupelny či kuchyně. Nakupování připomene dobový obchod, ve kterém prodávala i hlavní hrdinka ze slavného seriálu Žena za pultem. Sekce rovněž zobrazí oblíbené produkty a originální obaly výrobků předních národních podniků a značek.

Návštěvníci uvidí unikátní kostýmy Heleny Vondráčkové, Karla Gotta, Hany Zagorové či originální tričko Libuše Šafránkové z filmu Jak utopit doktora Mráčka aneb Konec vodníků v Čechách nebo kostým Dagmar Patrasové ze seriálu Návštěvníci.Součástí instalace jsou také sekce věnované populární hudbě či tehdejší filmové a televizní tvorbě. Návštěvníci tak uvidí unikátní kostýmy Heleny Vondráčkové, Karla Gotta, Hany Zagorové či originální tričko Libuše Šafránkové z filmu Jak utopit doktora Mráčka aneb Konec vodníků v Čechách nebo kostým Dagmar Patrasové ze seriálu Návštěvníci.

Jak vyrůstaly v této době děti, ilustrují hračky či autenticky zařízená školní třída, a naopak píchačka a klasická pánská podniková šatna ukazují denní rutinu dospělých. Kromě všedního života se na výstavě nastíní také prostředí, v němž žili prominenti tehdejšího režimu.

V sekci věnované exkluzivnímu designu je vystaven nábytek jako například křeslo, stůl a konvice z již neexistujícího hotelu Praha, křesla z hotelu Thermal a Federálního shromáždění či židle z hotelu Ještěd.

Sedmdesátá a osmdesátá léta jsou spojena s nebývalým rozvojem chatařství, kempinku nebo trampingu, jež připomene instalace prázdninového stanu. Poprvé bude v rámci výstavy využit venkovní prostor galerie, který znázornění typický dvorek u domu. V přízemí Tančícího domu bude ukázán design automobilu Škoda 110 R a motocyklu JAWA.

Celá výstava je doplněna texty o jednotlivých tematických sekcích, audiovizuálními ukázkami, dobovými plakáty a fotografiemi česko-švýcarské fotografky Iren Stehli.

Expozici realizovaly Jana Sommerová a Nadia Klempířová ve spolupráci s Muzeem města Ústí nad Labem a Pražskou správou nemovitostí.  Na výstavě bude také zastoupena část sbírky Jabloneckého muzea.

Rutinu městského života představí reálná instalace panelového bytu včetně obývacího pokoje, koupelny či kuchyně.

VÝSTAVA RETRO 70. A 80. LET

15. 6. – 16. 10. 2016, každý den od 9.00 do 20:00

Galerie Tančící dům

Jiráskovo náměstí 6, Praha 2

Autorky, kurátorky výstavy:  Jana Sommerová, Nadia Klempířová

Představujeme oběhová čerpadla

(Komerční prezentace)

Výběr vhodného oběhového čerpadla

To, co při výběru ideálního oběhového čerpadla budete řešit, je nejen cena a výkon, ale i životnost zařízení a jeho servis. Řešit náhradní díly a nesehnat je, to by pro vás bylo velké zklamání, proto dávejte přednost při výběru čerpadla prověřeným a známým výrobcům.

Oběhová čerpadla Alpha (GRUNDFOS)Ideální oběhové čerpadlo je bezúdržbové, má velmi nízkou spotřebu a je téměř bezúdržbové. Rozhodně se informujte také na hlučnost čerpadla. Velmi důležité je zjištění, pro jakou teplotu je konkrétní oběhové čerpadlo určeno a do jaké výšky má vodu dopravovat. S touto výškou výtlaku souvisí výkonové parametry oběhového čerpadla.

Stejně tak si ohlídejte hodnoty maximálního množství průtoku, tj. kolik litrů za hodinu zvládne oběhové čerpadlo přečerpat a zda dané číslo koresponduje s vašimi představami. Pokud je výkon motoru odpovídající a maximální ponorná hloubka vám vyhovuje, pak se můžete zabývat i detaily, jako například:

1. Způsob a snadnost napojení

2. Možnosti regulace a ovládání oběhového čerpadla

3. Délka přívodního kabelu

4. Rozměry pro skryté uložení oběhového čerpadla

Oběhová čerpadla Alpha (GRUNDFOS)

Oběhová čerpadla Grundfos Alpha 2

S ohledem na velmi příznivý poměr cena/výkon/kvalita bychom vás rádi upozornili na oběhová čerpadla Alpha 2 Grundfos.

Tato řada oběhových čerpadel vyráběných ve více variantách výkonu, má spolehlivý systém čerpání i regulace, nadstandardní výkon a především je zhotovena z prvotřídních a odolných materiálů, které jsou rezistentní proti korozi a enormnímu provoznímu zatížení. Tichost a energetická úspora provozu je u oběhových čerpadel Grundfos Alpha 2 samozřejmostí. 

Ibišek k nakousnutí

Ibišek súdánský

Pochutina, potravina i léčivo. Keřík súdánského ibišku (Hibiscus sabdariffa) lze zkonzumovat prakticky celý. Látky v něm obsažené snižují krevní tlak, mají antioxidační účinky, působí protizánětlivě a snižují horkost.

Úchvatná rostlina s nádherným květem. Ibišek, jak ho známe, pěstujeme a obdivujeme. Existuje však mnoho jeho druhů – od těch okrasných až po ty, co jsou zkrátka k sežrání.

Jak na něj

Semena zaséváme brzy zjara do sadbových květináčků. Zhruba za osm týdnů lze rostlinku přesadit ven na záhon, avšak jen za předpokladu, že noční teploty dosahují 13 C. Dvě až tři rostliny pěstované v nádobě o průměru 30–40 cm pokryjí poptávku po čaji, k výrobě džemu je potřeba osadit záhon. ­Ibišek vyžaduje slunečné místo, dostatek vláhy a půdu bohatou na živiny.

Zasloužený sběr

Zdobné květy se otevírají jen na jeden den. Po odkvětu zůstává červený kalich. Období sběru kalichů nastává na konci léta, kdy dorůstají do velikosti golfového míčku. Pozor, nesmí začít dřevnatět, při sklizni jsou masité, šťavnaté, stále uzavřené a uvnitř jsou již zralá semena. Kulatý bílý plod se semeny se vydloubne. Kalichy se suší na čaj, z čerstvých se připravuje marmeláda či sirup nebo se z nich vyrábí kandovaná pochoutka. Listy a květy lze použít do salátů i podusit.

Červená varianta Okra burgunda

Ibišek jedlý

Nevšední zelenina evokující tvarem papričky je výplodem ibišku jedlého (Abelmoschus esculentus). Z Indie a severní Afriky se tento jednoletý keřík rozšířil do zbytku světa, kde jej nejčastěji objevíte pod názvem okra.

Nevšední zelenina evokující tvarem papričky je výplodem ibišku jedlého (Abelmoschus esculentus). Z Indie a severní Afriky se tento jednoletý keřík rozšířil do zbytku světa, kde jej nejčastěji objevíte pod názvem okra. (1)

Jak na něj

Čas výsevu do květináčků nastává na jaře, semínka je ideální nechat před zasetím půl dne namočená ve vodě. Po opadnutí přízemních mrazíků se rostlinky vysazují na venkovní stanoviště, lze je však pěstovat i jako hrnkové rostliny. Na záhoně dodržujeme rozestup mezi sazenicemi nejméně šedesát centimetrů, a až metr a půl vysoké keříky vyvazujeme k tyčce.

Ibišky původem z teplých krajů si žádají slunce, dostatek vláhy a živin. V chladnějších lokalitách budou více plodit ve skleníku. Obzvlášť rostliny v květináčích je nezbytné pravidelně hnojit a zalévat, zemina však nesmí být příliš mokrá, aby nedocházelo k uhnívání kořenů.

Nevšední zelenina evokující tvarem papričky je výplodem ibišku jedlého (Abelmoschus esculentus). Z Indie a severní Afriky se tento jednoletý keřík rozšířil do zbytku světa, kde jej nejčastěji objevíte pod názvem okra. (2)

Zasloužený sběr

Tobolky ibišku sklízíme v období od července do října. Ideální dobou pro sběr je zhruba pátý den po odkvětu, kdy mladý nedozrálý plod ibišku o velikosti tři až šesti centimetrů zatím neobsahuje semena a je křehký, slizovitý, porostlý jemnými chloupky. Starší plody lze také konzumovat, mají však sklon dřevnatět. Tobolky ibišku jsou bohatým zdrojem pektinu, železa a vápníku, čerstvé obsahují vitamin A.

Tipy

Do zásoby: Tobolky lze konzervovat sušením, zmrazením, zavařováním nebo nakládáním do různých nálevů.

Do zásoby: Tobolky lze konzervovat sušením, zmrazením, zavařováním nebo nakládáním do různých nálevů.

Než je nabodnete: Před smažením, grilováním, pečením i vařením tobolky asi deset minut povařte v okyselené vodě, trocha citronové šťávy zabrání zeslizovatění.
Než je nabodnete: Před smažením, grilováním, pečením i vařením tobolky asi deset minut povařte v okyselené vodě, trocha citronové šťávy zabrání zeslizovatění.
Zeleninové zahušťovadlo: Ibišek je charakteristickou surovinou převážně indické a turecké kuchyně. Přidává se do polévek, omáček, pektin působí jako přirozené zahušťovadlo. Dušený se podává k masu. Pokrmem, ve kterém nesmí v žádném případě okra chybět, je gumbo jinak též gombo.

Ibišek se přidává do polévek, omáček, pektin působí jako přirozené zahušťovadlo.

Do interiéru Vily Tugendhat se vrátily obklady RAKO

(Komerční prezentace)

Manželé Grete a Fritz Tugendhatovi si na přelomu dvacátých a třicátých let nechali v Brně postavit jednu z nejkrásnějších funkcionalistických staveb na světě. Vila Tugendhat, v roce 2001 zapsaná do seznamu kulturního dědictví Unesco, určila nový rozměr moderního bydlení.

Vilu manželů Tugendhatových navrhl v letech 1928 – 1929 architekt Ludwig Mies van der Rohe. Jde o unikátní umělecké dílo, které bylo postaveno díky tehdy nejmodernějším technologiím s využitím ušlechtilých materiálů.

Poprvé v dějinách privátní architektury byla ve vile využita ocelová nosná konstrukce v podobě sloupů křížového půdorysu. Neobvyklé bylo i technické zázemí, teplovzdušné vytápění a chlazení, elektrické spouštění oken, fotobuňka u vstupu. V interiérech jsou vzácné materiály – onyx z Maroka, italský travertin, dřeviny z jihovýchodní Asie.

Vila Tugendhat, hlavní obývací místnost (Foto: RAKO, Tomáš Dittrich)

Manželé Tugendhatovi pocházeli z bohatých židovských rodin, které podnikaly od 19. století v textilním průmyslu, a tak si nadstandardní vybavení mohli dopřát. Investice domu byla tehdy oceněna na 5 milionů korun, což v té době stálo např. třicet rodinných domů.

Manželé, Židé, ve funkcionalistické vile bydleli pouze osm let, do té doby, než ji byli nuceni před válkou opustit. Do vily se už nikdy nevrátili. Vila byla na konci války poškozena bombardováním, stěny byly rozbity, mobiliář byl buď zničen, nebo odcizen. Půvab vily se rozplynul. Později se z vily stala taneční škola a po zestátnění dětské rehabilitační středisko.

Vila Tugendhat, hlavní obývací místnost (Foto: RAKO, Tomáš Dittrich)

Větší rekonstrukce vily proběhla v osmdesátých letech. Bohužel, v té době se na renovaci podepsala nepříznivá finanční a politická situace. Po obnově sloužila vila k reprezentaci města, veřejnosti nebyla přístupná. Po roce 1989 byla vila krátce zpřístupněna, ale zůstala vládním objektem.

V letech 2010-2012 proběhla druhá památková restaurace vily. Projekt zpracovalo sdružení tří architektonických ateliérů. Cílem projektu byl maximální návrat k původnímu stavu vily.

Vila Tugendhat, kotelna (Foto: RAKO, Tomáš Dittrich)

Výzva pro RAKO

Z předsíně mezi pokoji pana Fritze a paní Grety je přístupná koupelna s WC v rodičovské části. Původní obklady a zařizovací předměty byly odstraněny již v osmdesátých letech 20. století a tehdy je nahradily běžné typové výrobky.

V rámci druhé obnovy firma LASSELSBERGER, s.r.o. uchopila výzvu vyrobit repliky původních obkládaček a dlaždic RAKO a vstoupila do jednání se zástupci architektů a restaurátorů keramiky s cílem maximálního přiblížení se jejich požadavkům na vlastnosti a vzhled nových obkladových výrobků.

Repliky keramických obkladů RAKO jsou nyní ve vile všudypřítomné. Naleznete je v obou koupelnách, kuchyni, spíži, kotelně. Jedinou místností, kde se dochovaly původní obklady, je místnost na kožichy.

Vila Tugendhat, protimolová komora (Foto: RAKO, Tomáš Dittrich)

Z dodaných původních vzorků, sejmutých ze stěn a podlah vily, byl okamžitě zřejmý rozdíl mezi tehdejší výrobní technologií a současnými možnostmi moderních a výkonných strojních celků. Tak, jako se každý rád podívá do historie na různé trendy vývoje keramických designů, tak si každý keramik vzpomene na staré dobré postupy, které se dnešní generace nastupujících keramiků učí pouze ze starých učebnic či přebíráním informací od starších keramiků,“ vysvětluje Ing. František Oujiří CSc., vedoucí vývoje a technologie, který se na vývoji obkladů spolu se svými kolegy podílel.

Stejná historie dýchla z originálních vzorků sejmutých obkládaček, původně vyráběných dvoužárovým způsobem ze surovinových směsí označovaných jako kaolinitický střep, jehož bílá barva byla tak typická a ceněná pro tehdejší československé keramické bělninové obkládačky. „Druhým, typickým a ve světě ceněným rysem byla rozměrová přesnost tehdy vyráběných obkládaček, která byla dosahována jejich kalibrací na strojích vyvinutých a vyrobených v Horní Bříze na základě československých patentů. Historie sejmutých vzorků byla zřejmá i z rozsáhlého hárisování glazur, způsobeného vlhkostním nárůstem kaolinitického střepu,“ dodává.

Vila Tugendhat, koupelna rodičů (Foto: RAKO, Tomáš Dittrich)

Bylo tedy evidentní, že výroba replik musí být kombinací obou postupů aplikovaných na současné technologické možnosti. Od počátku byla vyloučena možnost výroby replik vykazujících hárisování glazur, a proto směřoval celý následný vývoj k použití dnešních výrobních směsí a glazur zpracovávaných jednožárovým procesem.

Jedním z požadavků architektů a restaurátorů bylo dosažení koncových zaoblených hran, které se v současném designu nevyskytují a byly tak typické pro tehdejší výrobu. Pro jejich výrobu byla vyvinuta speciální forma umožňující lisování dvou protilehlých zaoblených koncových hran, která povolila kombinaci stávajících forem a tehdejšího vzhledu.

Pouze tato část výroby replik byla vyráběna dvoužárovým procesem. Kalibrace vyrobených replik pak proběhla úplně symbolicky v Horní Bříze, v závodě, ve kterém byly vyvinuty první kalibrační stroje následně používané, zapomenuté a v posledních letech znovu objevené a používané pro výrobu keramických obkladových materiálů.

Vila Tugendhat, koupelna rodičů (Foto: RAKO, Tomáš Dittrich)

Pokládka replik obkladů a dlažeb

Vila Tugendhat, kuchyň (Foto: RAKO, Tomáš Dittrich)„Vzhledem k předchozím stavebním úpravám na vile byl stav stěn určených k pokládce obkladů následující: Jak po původních obkladech, tak i po sejmutí obkladů novodobých (80. léta) byly na stěnách ponechány cementové „buchty” o síle cca 2 cm. Stěny bylo nutné v tomto stavu vyrovnat a připravit plochu pro kladení replik. Formát obkladů je nyní 15 x 15 cm a nový střep má sílu 9 mm. Sečetly-li se všechny stávající síly hmoty, došlo k celkovému nárůstu stěn až o cca 6 cm. Tento stav bylo nutné začlenit do projektu při vytváření kladečského plánu.

Z dochovaných fotografií bylo zřejmé, jak přesný byl tzv. spárořez. Linie spár bylo třeba zakreslit tak, aby odpovídaly jak původnímu rytmu, tak i vyústění zařizovacích předmětů. Ve 30. letech minulého století nebylo obvyklé umístit vývod pro umyvadlo vrtáním děr do střepu, vše bylo na spáře, která se pro otvor upravila štípáním. Byla tedy přepočítána síla stěn a každá místnost měla pro obkladače svůj specifický kladečský plán.

Ostění bylo zakončeno prvky se zaoblenou hranou. S ohledem na požadovaný rádius zaoblení bylo nutné vycházet ze síly střepu již zmíněných 9 mm. Velký důraz byl kladen na detail. Při bližším pozorování uložení van, odkládacích ploch nebo zakončení okolo zárubní dveří je patrné, s jakou přesností a někdy i vlastní invencí se pracovalo.

Nejednou bylo nutné se na konkrétním místě poradit s projektantem a improvizovat. Závěrečná spárovací hmota byla vybírána z několika odstínů a jako třešnička na dortu tak podtrhla celkový finální dojem,“ vypráví Petr Miklíček, restaurátor keramiky s licencí MK ČR, odborný garant pokládky obkladů ve vile Tugendhat. 

Vila Tugendhat, kuchyň (Foto: RAKO, Tomáš Dittrich)

Procházka vilou

Při pohledu z Černopolní ulice, kde je hlavní vstup a vjezd do garáže (dnes v ní stojí vypulírovaný vůz Tatra 75 zapůjčený z Národního technického muzea), vypadá vila jako jednopodlažní stavba. V této úrovni je rozdělená na dva kvádry spojené deskou ploché střechy. Oblá stěna z litého mléčného skla a nosný sloup celou kompozici odlehčují.

Vstupní část, kde je položený travertin, není nijak velká, ovšem jakmile se sestoupí po schodišti do haly, která zabírá kromě kuchyně celou plochu spodního podlaží (15 × 24 m), ocitne se návštěvník v impozantní, hlavní obytné části domu. Na jižní a východní straně je vila otevřena do zimní zahrady i do venkovní svažité zahrady. Mies van der Rohe obrovitou plochu haly rozdělil na vstupní, pracovní, jídelní a odpočinkovou část. 

Vila Tugendhat (Foto: RAKO, Tomáš Dittrich)

Ušlechtilé materiály v interiéru

Aby zachoval Mies volně plynoucí prostor, což je základní idea celého domu, nepoužil klasické příčky, ale, dnes již proslavenou, oblou stěnu z makasarského ebenu, nebo onyxovou stěnu.

Vila Tugendhat, pokoj (Foto: RAKO, Tomáš Dittrich)Jejich cena je dnes o to větší, že například v případě makasaru se tak mohutné stromy už takřka neobjevují, nebylo by možné udělat repliku. Objevení její části v menze dnešní právnické fakulty (gestapo stěnu použilo na výzdobu svého baru, který zde měli za války), tak vyřešilo velký problém.

V odpočinkové části s křesly lze spustit skleněné boční stěny dolů, tak se propojí hala se zahradou, totéž můžete udělat v jídelní části. Tady je velký stůl s deskou z hruškového dřeva. Přidáním segmentů jej lze zvětšit až pro stolování patnácti lidí. Z jídelny lze projít do kuchyně a přípravny jídla, ale také na západní krytou terasu, a pak po schodišti do zahrady.

Dvě ložnice manželů, denní pokoj a ložnice dětí (a také vychovatelky) včetně dvou koupelen jsou v horním vstupním podlaží. Jejich okna směřují na jih, z pokojů je možné vyjít na velkou střešní terasu.

Zahradu navrhla brněnská architektka Markéta Müllerová, která ji koncipovala obdobně jako Mies vilu: volný prostor se stromy podél svažitého palouku. Zahrada končila bez oplocení až u parcely Gretiných rodičů, jejich dům stál na jejím konci.

Vila Tugendhat (Foto: RAKO, Tomáš Dittrich)

Architekt Ludwig Mies van der Rohe

Slavný architekt Ludwig Mies van der Rohe (1886 – 1969) pocházel z německých Cách. Od patnácti let manuálně pracoval, pomáhal otci v jeho kamenictví. Po absolutoriu průmyslové školy navrhoval Mies van der Rohe štukové ornamenty pro továrnu na interiérové dekorace. Získal zkušenosti od nábytkářských architektů Bruna Paula, později pracoval u Petera Behrense, u kterého pracoval i Le Corbusier, puristický architekt, jenž Miesovu tvorbu zásadně ovlivnil.

Později se Mies van der Rohe osamostatnil a otevřel si vlastní ateliér v Berlíně. Po nástupu fašismu emigroval a stal se ředitelem katedry architektury na Illinoiském technickém institutu v Chicagu.

Nejsilněji byl Mies ovlivněn funkcionalismem, který byl prvně formulován v chicagské škole. O rozvoj tohoto směru se Mies van der Rohe značně zasloužil. Stal se také členem profesorského sboru na škole Bauhaus, kde vedl katedru architektury a posléze se stal jejím ředitelem. Společně s dalšími členy Bauhausu hlásal funkcionalismus, upřednostňoval jednoduché geometrické formy a maximální čistotu designu.

Vila Tugendhat, hlavní obývací místnost (Foto: RAKO, Tomáš Dittrich)

Mezi další nejznámější stavby Miese van der Rohe patří například obytný blok na sídlišti Weissenhof u Stuttgartu, vila v Krefeldu, německý pavilon na Mezinárodní výstavě v Barceloně či Nová národní galerie v Berlíně atd. Návrhy Miese van der Rohe jsou tím lepším, co z funkcionalismu zůstalo.

Funkcionalismem ovlivněné socialistické stavby, kdy úspornost a strohost staveb znamenaly nudnost a neinovativnost řešení budou časem nejspíš zapomenuty, ale funkcionalismus Miese van der Rohe žije dál a je po právu oceňován a připomínán.

Švédsko: Dům dvou tváří

Manželé Enbrandovi bydlí v Uppsale, pozemek u jezera s malým rekreačním domkem koupili již před 20 lety, aby měli kam unikat před shonem civilizace. Na terase u vody za vlahých letních večerů léta snili o ideálním domě, od skromného domku až po velkorysou rezidenci, ale podobně jako všichni velmi zaměstnaní a dynamičtí podnikatelé neměli čas své plány uskutečnit.

Jídelnu lze chránit před sluncem velkoformátovou předokenní roletou, která zakryje celou prosklenou stěnu.

Až když děti odrostly, rozhodli se, že nastal čas pro stavbu. Inspiraci čerpali ve svém obchodě s designovými předměty, literaturou a časopisy o architektuře. A také z osobních kontaktů s architektem. Christer Uppfeld ze studia White byl dlouholetým rodinným přítelem od dob, kdy navrhoval jejich známý obchod v Uppsale.

Jejich základní představa byla jasná: dům zvenku výrazný a strohý, uvnitř jemný a útulný, hodně světla a volnosti. Architekt nejdříve navrhl dům celý z betonu, ale s ohledem na romantické venkovské prostředí a přání majitelů jej zjemnil zvenku obkladem z černé skvrnité skandinávské borovice a uvnitř sádrokartonovými stropy a obklady.

Majitelé čerpali inspiraci ve svém obchodě s designovými předměty, literaturou a časopisy o architektuře.

Slovo autora

„Když navrhujete dům, nejde jen o užitnou plochu a konstrukci. Jak se budete v domě cítit, o tom rozhoduje vnitřní atmosféra – světlo, velikost prostoru, rozhodující roli mají výhledy z oken každé místnosti, které je nejlépe ověřit přímo na pozemku. To je důležitá součást procesu navrhování. Toto místo je velmi romantické, pohled přes jezerní hladinu na zámek ze sedmnáctého století a středověký klášter, stojící na protějším břehu, je zcela jedinečný a návrh domu se mu podřizuje.“

Větší, než čekali

Původně zamýšlený jednoduchý prázdninový dům postupně v projektu narostl o více než 30 %. Stojí na mírném západním svahu spadajícím k vlastní pláži s malým dřevěným molem.

Jednoduché obdélníkové stavbě dominuje prosklená západní „jezerní“ fasáda čelící zlatavým podvečerním paprskům i hlavnímu výhledu. Zde se nachází jádro domu – jídelna se zvýšeným stropem a obývací pokoj, zatímco vstupní hala, hygienické a technické zázemí a kuchyň jsou orientovány na východ. Majitelé kladli stejný důraz jak na vnitřní, tak i venkovní prostory.

V létě se rodinný život přesouvá ven – společná obývací část přechází ve slunnou terasu s komfortním sezením, lehátky, vodní plochou, venkovním stolováním a grilem. Z jídelny stoupá přímé jednoramenné schodiště na galerii s domácí pracovnou. Ve druhém podlaží jsou dvě ložnice – ty naopak využívají ranní slunce, koupelny a šatna.

Srdcem domu je jídelna s vysokým stropem a schodištěm, otevřená na galerii a do obývacího pokoje. Interiér je díky velkému prosklení a jasanové podlaze velmi světlý, rozptýlené světlo budí útulný dojem. Na konstrukci schodiště architekt použil ocel a jasanové dřevo.

Exteriér versus interiér

„Do krásné přírody jsme umístili velmi moderní design,“ říká majitel, „dům je plný kontrastů, zvenku tmavý, masivní, uvnitř světlý a vzdušný. Užíváme si soukromí a klid a nedovedeme si představit, že bychom bydleli jinde.“

S okolím jej spojuje využití místních přírodních zdrojů – borovicového dřeva a místní žuly. Dům využívá i vodu z jezera – proudí v rozvodech teplovodního podlahového vytápění. V interiéru architekt použil světlé jasanové dřevo a neutrální přírodní barvy, aby nepotlačil hlavní devizu domu – výhledy do přírody.

Zařízení domu je záměrně poměrně střídmé, nejvýraznějším kusem nábytku je na míru vyrobený stůl z masivního jasanu.

V protikladu ke strohým geometrickým liniím je interiér zařízen nábytkem s jemně zaoblenými liniemi, který vytváří pocit intimity a „teplo domova“. Christer Uppfeld možná vytvořil typický moderní švédský dům.

Technické údaje a kontakt

Užitná plocha: 210 m2

Konstrukce: betonová základová deska a základové pasy, kombinace železobetonové a dřevěné konstrukce, vnější provětrávaný obklad z borovice

Výplně otvorů: okna hliníková s izolačními trojskly, dveře dřevěné do obložkových zárubní

Vytápění: ústřední podlahové, tepelné čerpadlo

Kontakt: Christer Uppfeld, White Architects, Uppsala, www.white.se, christer.uppfeld@white.se

Saint-Gobain Gypsum International Trophy – Vítězné projekty

(Komerční prezentace)

Saint-Gobain Gypsum International Trophy je ojedinělá událost v oboru suché výstavby a jedna z největších akcí svého druhu na světě. Kořeny soutěže sahají do Paříže roku 1998. Jejím hlavním cílem je ocenit nejzajímavější projekty z hlediska designu, technické náročnosti, inovativnosti a udržitelné výstavby.

Ceny přebírají firmy, které tyto projekty realizovaly, a je to pro ně velmi prestižní záležitost. Projekty do soutěže přihlašují divize Saint-Gobain Gypsum z celého světa.

Letošní ročník byl ze všech předcházejících největší a těšil se také nehojnější účasti různých projektů využívajících sádrokartonových konstrukcí. Místa staveb byla rozeseta po celém světě: od Indie, přes Ruskou federaci až po západoevropská města. Českou republiku reprezentovaly tři projekty.

Mezinárodní soutěž koncernu Saint Gobain je důkazem toho, že ze sádrokartonu se dá udělat prakticky cokoliv: například i interiér katolického kostela, jehož francouzský projekt na Žofíně vzbudil pozornost a byl i náležitě oceněn. Vítězným projektem se pak stala realizace interiéru Pařížské filharmonie, kde práce se sádrokartonem dosáhla umělecké úrovně.

Udílelo se první a druhé místo v šesti kategoriích a hlavními cenami pak byly Grand Prix a Cena prezidenta. Z 89 soutěžících projektů tak byo oceněno 14.

Grand Prix

Pařížská filharmonie, Francie

Pařížská filharmonie, Francie

Cena prezidenta

J. W. Mariott, Indie

J. W. Marriot, Indie

Další kategorie

Sádra

– 1. místo: Katolický kostel v Gerstheimu (Fancie)

Katolický kostel v Gerstheim, Francie

– 2. místo: The Whitworth Art Gallery (Velká Británie)

The Whitworth Art Gallery, Velká Británie

Sádrokarton

– 1. místo: Louis Vuitton Foundation (Francie)

Louis Vuitton Foundation, Francie

– 2. místo: Kempinski Hotel (Egypt)

Kempinski Hotel, Egypt

Obchodní prostory

– 1. místo: Hugo´s Restaurant Bar Lounge (Německo)

Hugo´s Restaurant Bar Lounge, Německo

– 2. místo: Raiffeisen Multi-Purpose Center Raaba (Rakousko)

Raiffeisen Multi-Purpose Center Raaba, Rakousko

Inovace a udržitelnost

– 1. místo: Divadlo de Stoep (Nizozemsko)

Theater de Stoep, Holandsko

– 2. místo: Veřejný bazén v Ans (Belgie)

Veřejný bazén v Ans, Belgie

Rezidenční projekty

– 1. místo: Areál Hochbau 21/BSC (Švýcarsko)

Areál Hochbau 21/BSC, Švýcarsko

– 2. místo: St John´s College Respond Housing (Irsko)

St John´s College Respond Housing, Irsko

Vzdělávání, zdravotnictví a pohostinství

– 1. místo: Hotel Schloss Montabaur, Německo

Hlavní fotografie článku.

– 2. místo: Business Academy Aarhus (Dánsko)

Business Academy Aarhus, Dánsko

Další fotografie oceněných projektů najdete zde.

Jak jsem našel dodavatele dřevoplastové terasy

(Komerční prezentace)

…Na stole před námi dvě vychlazené dvanáctky, v miskách chipsy, slané arašídy, na talíři sýry a nakrájené klobásky. Vychutnávám si ty vzácné okamžiky klidu. Prostě pohoda, jazz, leháro. Čas se vleče jak líná lemra a tak si říkám: „Jó, mohlo by to tak ještě chvilku vydržet.“

Řeč se stočí na sport („Zbrojovka vyhrála. Díval ses?“), na zaměstnání („Nejradši bych s tím seknul!“), na manželky („Ty její sobotní nákupy, to mě zabije!“), na práci na zahradě a v rodinném domě, kam jsme se asi před třemi roky nastěhovali.

WPC – prkna, která znamenají svět

Honza se zhluboka napije a položí láhev na stůl. Prohlédne si nově postavenou pergolu, zaťuká prstem na dřevo, uznale pokývá hlavou a pak sklopí zrak dolů k podlaze.

„Člověče, co to máš za prkna na zemi? To je ta dřevoplastová podlaha? To vypadá luxusně, skoro jak opravdový dřevo. Nějaká imitace?“

„Jo, jasně,  to jsou WPC prkna. A z těch se dělá co? WPC terasy! Kdys tu vlastně byl naposledy? To už bude aspoň dva roky, co jsem to pokládal. Tos u nás tak dlouho nebyl?“ ptám se.

Honza přikývne, dřepne si a dlaní zkouší povrch. „Vypadá to dost bytelně. Vydrží to aspoň  pár let?“

„Na beton“, usmívám se. „Vydrž chvilku, ještě mám někde leták.“ Jsem zpět vcukuletu, usedám zpět ke stolu a čtu z letáku firmy VETAS: „WPC prkna jsou tvořena z unikátní směsi dvou přírodních složek – dřeva nebo bambusu a polymeru (PVC, HDPE, PP, PE). I proto se u WPC desek často setkáváme s označením „dřevoplastové“.

WPC prkna jsou tvořena z unikátní směsi dvou přírodních složek - dřeva nebo bambusu a polymeru (PVC, HDPE, PP, PE). I proto se u WPC desek často setkáváme s označením dřevoplastové. (VESTAS)

Když přijde zima, mráz, sníh a led, nic Tě nezastaví

Zadrž“, přeruší mě Honza. „Mluvíš jako nějaký obchodní zástupce. Chci hlavně vědět, jaký s tím máš osobní zkušenosti“. Pokračuje dál: „Co na to děcka? Neklouže to? Nenatáhnou se občas na mokré podlaze? Ještě se na tom nezabily? A co babička?“

Popravdě odpovídám: “Co se týče přilnavosti, tak je to asi tak jako každý jiný materiál – není v tom o nic horší než třeba poctivě lakovaná dřevěná podlaha po dešti. Anebo vem si takovou keramickou dlažbu: ta, když Ti v zimě namrzne, tak se na ní nezastavíš. Navíc všimni si, jak mají ty prkna hluboký drážky“, vysvětluji trpělivě. „Dezén jak na zimních gumách. Taky hrozně záleží na tom, co máš zrovna za boty. Ale obecně se dá říct, že přilnavost materiálu je fakt dobrá, neboj“. 

Klasika versus WPC

„A proč jsi vlastně nevsadil na klasiku? Víš co – dřevo je dřevo…!?“, ptá se zvědavě kamarád.

Jo, to jsem si myslel do chvíle, než Jana přiběhla z hřiště, kde si na houpačce zarazila třísku hluboko do dlaně. Nikomu nic neřekla a během pár dní se jí to podebralo. Tak jsem s ní musel lítat po doktorech. To se Ti s WPC určitě nestane, schválně si sáhni na ten povrch. WPC v sobě spojuje dobrý vlastnosti dřeva a plastu. A jediná klasika, co uznávám, jsou Smetana (jasně, že Bedřich, žádnou Emmu neznám) a Rolling Stones.“

Domluvil jsem a natáhl se po flašce s pivem. Tak šikovně, že jsem ji hřbetem ruky shodil na podlahu. Jak láhev dopadla, zadunělo to, vyšplíchlo trochu piva a nerozbitá láhev se odkutálela stranou.

„Vidíš“, zareagoval okamžitě Honza. „Další výhoda – představ si, že by Ti ta flaška spadla na keramickou dlažbu. Už bys musel měnit kachličku. Nebo na zámkovou dlažbu. V každém případě bys sbíral střepy. A jak se vlastně montuje ta podlaha?“

WPC prkna jsou tvořena z unikátní směsi dvou přírodních složek - dřeva nebo bambusu a polymeru (PVC, HDPE, PP, PE). I proto se u WPC desek často setkáváme s označením dřevoplastové. (VESTAS)

Montáž a údržba

„Je to de facto taková stavebnice z přesných technických profilů. Sice to zvládne nějaký šikovný kutil, ale já jsem pro jistotu vsadil na odborníky. Na VETAS. Můžu jen doporučit.“ „Dík“, kývne Honza, „píšu si.“ Pokračuju: “WPC prkna jsou lehký, snadno opracovatelný, a přitom pevný. Drží tvar a nekroutí se. Mrkni se – vidíš někde nějaký praskliny? Ne? A proč? Protože WPC prkna nemusíš prakticky udržovat – žádný pravidelný broušení a lakování, olejový nátěry, impregnace proti plísním, hmyzu a dřevokazným houbám.Prostě nic. Kdo by se s tím pořád mořil? WPC- to je nenasákavý matroš. Když něco vyliješ na zem, jako třeba já teď to pivo, jednoduše to utřeš a šmytec.“

Honza se chvilku zamyslel a pak se zeptal: „Tos za to dal asi balík, ne?“

Zasmál jsem se: „Víš co? Porovnej to s ostatními materiály a spočítej si to. Náklady na dopravu, složitost montáže (třeba u zámkové dlažby), úspory času a energie, náklady na pravidelnou údržbu (u dřevěné terasy), prostě celkovou amortizaci. Vsaď boty, že WPC vyhraje.“

„Jak jsi říkal, že se jmenuje ta firma, která Ti to dělala?“, ťuká si do mobilu název firmy Honza.

„Takže ještě jednou: je to firma VETAS, mají spoustu dlouholetých zkušeností z realizací teras tohoto typu a mají stránky: www.vetas.cz. Mrkni na ně, na tom webu najdeš spoustu užitečných informací.“

Odmlčím se. Honza se zavrtí v křesle a pak spokojeně řekne: „Tý jo, dneska je fakt pohoda.“

Dámské lahve do kabelky

Při jejich návrhu spolupracovali čeští designéři a známá topmodelka Andrea Verešová. Nové designové lahve jsou zároveň skvělým řešením pro každého, komu záleží na životním prostředí.

Dámy, které si kromě zdravého pitného režimu potrpí i na neotřelý styl, potěší hned tři nové lahve, které skvěle doplní více či méně formální outfit stejně jako sportovní. Ať se nacházíte kdekoli – na pracovním setkání, v posilovně či v parku, při pití z této láhve rozhodně uděláte dojem.

Nová dámská edice lahví SodaStream do kabelky: originální, ekologická a stylová

Láhev s podpisem Andrey Verešové

Pod návrh prémiového modelu láhve „SodaStream by Andrea“ se podepsala – a to i doslova – krásná modelka Andrea Verešová. „Pitný režim je pro mě nesmírně důležitý, ale jako každá žena si kromě obsahu potrpím i na obal. Proto mě nabídka na spolupráci při návrhu nové lahve SodaStream do kabelky nesmírně potěšila. Konečně je na trhu produkt, který je praktický, ekologický a přitom působí doslova jako módní doplněk,“ říká ambasadorka Andrea Verešová, jejíž podpis se nachází přímo na láhvi s elegantním kovovým dnem i uzávěrem.

Při jejich návrhu spolupracovali čeští designéři a známá topmodelka Andrea Verešová. Nové designové lahve jsou zároveň skvělým řešením pro každého, komu záleží na životním prostředí. Dámské lahve do kabelky

Do práce i do fitka

V řadě dámských lahví do kabelky SodaStream najdete i dvojici lahví s označením Grass, které se prodávají jako dvojbalení. Jednu z nich si tak můžete přibalit do kabelky, druhou do auta či do sportovní tašky, kterou nosíte do fitness centra. Lehoučké provedení s plastovým uzávěrem dělá z těchto lahví praktický a stylový doplněk každé ženy.

Dámské lahve do kabelky

Všechny tři nové lahve jsou vhodné pro perlivou vodu připravenou ve výrobnících SodaStream, díky čemuž můžete mít svůj oblíbený nápoj v podobě čisté či ochucené perlivé vody u sebe kdykoliv a kdekoliv. Dostatečně široké hrdlo láhve umožňuje na dochucení použít kousky ovoce. 

Bazén kolem dokola

Pečlivě zvažte své záměry, abyste nešetřili tam, kde byste toho později litovali. Nebo abyste naopak nestavěli zbytečně nákladnou stavbu u rekreační chalupy, kam jezdíte jednou za 14 dní či měsíc. Bazén a následná úprava okolí je drahá záležitost, která si žádá stálou péči a ošetřování.

U dodavatelů bazénů a realizačních firem se často setkáte s názorem, že „bazén dělá jeho okolí“. Je to skutečnost závažná, protože jsou s ní spojeny další náklady a práce. Okolí bazénu lze z pohledu využití rozdělit na parkovou úpravu a úpravu povrchu v těsné návaznosti na vodní plochu. Navazující plocha musí být upravena tak, aby se do vody dalo pohodlně vstupovat, aby se dalo u bazénu sedět, ležet a opalovat se či pořádat ještě další činnosti.

Základním předpokladem pro maximální využívání bazénu se vším pohodlím je kromě jiného i citlivá úprava zahradních ploch v jeho okolí. (TOPSTONE)

Materiál, který sousedí s vodou, trpí rozmary počasí, tepelnými změnami i účinky bazénové chemie, musí být estetický, odolný a odborně aplikovaný. Pokud není dodržen například správný postup při pokládce dlažby, časem se vám rozjedou kolejnice mobilního zastřešení a posuvný systém začne drhnout. Stačí jedna krutější zima.

Hrana tvoří začátek

Důležitým rozhodnutím pro venkovní bazény je osazení vrchního lemu neboli hrany bazénu. Má význam jak z hlediska ohraničení bazénu, tak i z hlediska estetického vnímání a také z hlediska technického v případě umístění zastřešení.

Pokud totiž osadíte lem bazénu výše, než je okolní plocha, bude nutné případné zastřešení pořídit přinejmenším o jeden metr širší a delší, než když bude obruba probíhat ve stejné výšce jako dlažba kolem vody. Kvůli tomu ale mohou zase nastat problémy se zafoukáváním nečistot do bazénu.

Důležitá je bezpečnost a tu zajistí například zdrsněné protiskluzové povrchy betonových dlažeb (PRESBETON)

Možnosti materiálů

Při výběru materiálů pro přilehlé plochy se nabízí, kromě často používané dlažby keramické, také pískovcová z přírodního nebo umělého materiálu, přírodní kámen, klasický beton nebo dlažba z bílého betonu, přírodní dřevo či dřevoplast. Můžete také zvolit sypané kamínky do předem upraveného půdního lože či rovněž velmi rozšířenou variantu zatravnění.

Zvážit je třeba nejenom bezprostřední okolí bazénu, ale i sladění (či působivý kontrast) s dalšími materiály použitými v zahradě na cestičky, schodiště, zpevněné plochy… Na okolních úpravách a jejich volbě bude pak záviset nejenom estetická kvalita celku, ale také bezpečnost a míra znečišťování bazénu. S tím posledním pak úzce souvisí i nutnost čistění bazénu a spotřeba dezinfekčních prostředků.

V neposlední řadě je třeba myslet i na odvod dešťové vody ze zpevněných ploch kolem bazénu – na úpravu podloží, sklon plochy, případně použití odvodňovacích prvků…

Dřevoplast vydrží roky a nevyžaduje prakticky žádnou údržbu. Umožní bezproblémovou montáž posuvného zastřešení (MOUNTFIELD)

Výhody a nevýhody různých typů povrchů

Podívejme se na některé povrchy z hlediska nejenom estetického, ale i praktického efektu a účelnosti:

Betonová dlažba – nejčastější volba budovatelů bazénů – výhodou je bohatý výběr od nejlevnějších „šedých“ dlažeb až po designové dlažby. Terasu u bazénu díky tomu zpravidla snadno sladíte s dalšími betonovými prvky v zahradě (s chodníčky, schodišti atd.), zvláště pokud jsou nakoupeny u jednoho výrobce. Někteří výrobci vyrábějí bazénové lemy přímo na míru konkrétních bazénů;

Dřevo je přírodní povrch, který v prvních letech vypadá rozhodně dobře, ale v kontaktu s vodou i bazénovou chemií velmi brzy „odchází“ a vyžaduje pravidelnou údržbu formou čištění a natírání;

Dřevoplast, též zkratka WPC: pokud zvolíte kvalitní materiál – doporučují se produkty s 50 % dřeva a 50 % PVC, pak je to terasa, která vydrží dlouhé roky. Na trhu jsou jak levné produkty s diskutabilní kvalitou, tak i kvalitní produkty z dovozu i domácí výroby;

Přírodní oblázky jsou každému příjemné, a to nejen na dlani. Mají hezký tvar, barvu, evokují léto, pohodu (TOPSTONE)

Terasy z litých kamínků – poměrně levná varianta, ale jsou i atraktivní dražší dekory, výhodou je vodopropustnost a možnost si takovou dlažbu položit jednoduše svépomocí;

Přírodní kámen nebo umělý kámen/umělý pískovec – atraktivní vzhled (časté jsou dlažby z pískovce), dlažba se dá „penetrovat“ a získá tak sytější barvy a vyšší odolnost proti zašpinění;

Přírodní žula – atraktivní materiál s téměř nekonečnou životností (je-li terasa realizována odbornou firmou), nevýhodou může být pouze poněkud vyšší pořizovací cena.

Devatero zásad pro bazén v zahradě

Základním předpokladem pro maximální využívání bazénu se vším pohodlím je kromě jiného i citlivá úprava zahradních ploch v jeho okolí. Záleží na tom, zda je zahrada již vzrostlá, nebo se teprve bude vytvářet – u novostavby. Keře a stromy by totiž, až vyrostou, mohly bazén a jeho okolí zastiňovat, případně zanášet listím, pylem a dalšími rostlinnými nečistotami. Bazén by neměl být zastíněn vlastním ani sousedním domem. Při plánování bazénu v zahradě proto berte ohled na tyto zásady:

Dlažba z pálené keramiky s „cihelným“ nádechem dodává okolí bazénu charakter přírodního materiálu a teplých barev (WIENERBERGER)1. Bazén by měl být na místě s maximálním nasluněním– ideálně aspoň 10 hodin slunečního svitu denně.
2. U bazénu počítejte nejen s určitou zpevněnou plochou pro jeho obsluhu a přístup k vodě, ale i s relaxační plochou k opalování atd. (pokud tuto plochu nenahrazuje například terasa domu).
3. U zastřešeného bazénu počítejte i s určitým místem za bazénem, kam se zastřešení bude odsouvat.
4. Stávající nebo novou rostlinnou výsadbu řešte tak, aby ani v budoucnu, až vyroste, bazénu nestínila.
5. Nejkomfortnější je typ bazénu zapuštěný do terénu.
6. Bazénovou filtraci a ostatní technologii pokud možno umístěte do prostoru technických místností domu, ne však dále než 15 m od bazénu a ne výše než 1 m nad hladinou bazénu.
7. Hleďte také na ochranu svého soukromí, u bazénu nemusíte být každému na očích jako ve výkladní skříni. Rovněž si ohlídejte, aby vás při relaxaci nerušil případný hluk z okolí, proto je ideální umístit bazén dál od ulice.
8. Pomocné technologie bazénu (solární panely nebo tepelné čerpadlo) je možné umístit v jeho blízkosti nebo na dům (střecha, stěny) – ušetříte tak místo v zahradě.
9. Při všech úvahách je třeba si uvědomit, že bazén by měl sloužit vám, a ne vy jemu.

Zdroj: Mountfield

PARTNEŘI WEBU

MDKK MUJDUM STAVBAWEB IMATERIALY RODINNYDOM BMONOE
Copyright © BUSINESS MEDIA ONE, s. r. o. 2006–2025