Malá městská zahrádka v pražské vilové čtvrti leží na severním svahu, který byl upraven do plynulých terénních vln. Horní části zahrady vévodí krásný cedr, který byl vysazen už vzrostlý a roste jako z vody. Spodní část zahrady je travnatá a lemují ji měkce tvarované záhony. Kousek pod domem je jezírko; v době naší návštěvy bylo ukryté pod sněhem. Neobvyklý živý plot V každé povedené zahradě najdeme něco, čím se může amatérský i profesionální zahradník inspirovat a co může obdivovat. Tady je příkladem habrový živý plot nad domem, který si bere za vzor staré zámecké zahrady či venkovské usedlosti. Přestože mnoho lidí dává přednost jehličnatým živým plotům, habr (Carpinus betulus) vám můžeme jen doporučit. Sice není stálezelený, ale jeho listy opadávají jen trochu a větvičky jsou natolik jemné a husté, že vytvářejí poloprůhlednou clonu. Možná si uvědomíte, že v zimě na zahradě nestolujete a neopalujete se – jste na ní jen pár minut týdně a neprůhlednou clonu vlastně nepotřebujete. Habr se navíc během roku mění, a tím je plot zajímavější. Jehličnany a jejich doprovod U domu „hlídá“ cedr (Cedrus atlantica). Nápad vysadit jej do zahrady dostal majitel při jedné procházce – o ulici výš totiž objevil velikána, nad nímž se pražským zahradníkům tají dech. Starému cedru může být osmdesát let nebo víc a je skutečně hoden obdivu. Cedr v zahradě dostal na sklonku prvních dvou nebo tří zim po výsadbě ochranný kabátek z bílé geotextilie, která odráží sluneční paprsky. Geotextilie se sejmula, když přestaly hrozit silnější noční mrazy. Teď už je strom otužilý a zimy překonává bez potíží. Cedr je také útočištěm pro ptáky, kteří v něm najdou úkryt před větrem i potravu, kterou jim sem rodina nosí, a do určité míry i ochranu před kočkami, které do hustých větví tak snadno neproniknou. Kromě cedru stojí na zahradě také borovice (kleče, limby a borovice černé), smrky Pančičovy plné červenohnědých šišek a nízké jalovce. Zimní květy V době naší návštěvy kvetly jen vřesy v truhlících, ty ve vřesovišti se rozkvést teprve chystaly. Vilín pod jabloní také zatím spal, ale spousty pupenů prozrazovaly, že jej v lednu nebo v únoru ozdobí střapaté žluté kvítky. Dekorativně působí i uschlá odkvetlá květenství hortenzií, šalvějí a dalších keřů či trvalek nebo travin. Kdo má smysl pro ležérní „nepořádek“, ví, že je dobře na rostlinách některé odkvetlé květy nechat, jen tak si totiž uchovají zimní krásu. Okrasné traviny V zimě se uplatní dvojí efekt: stálezelené druhy – třeba mohutné ostřice (Carex) nebo jemnější kostřavy (Festuca) se derou zpod sněhu a jejich listy přežívají mrazivé dny bez potíží. Kromě nich jsou ale na zahradě i takové druhy, jejichž nadzemní části v zimě zežloutnou a zhnědnou. Ponecháme-li je jen tak nebo je svážeme provázkem do snopečků, budou zdobit zahradu až do jara, kdy je potřeba je sestříhnout. Zimní spánek Některá místa v zahradě opravdu odpočívají, například trvalková partie nad terasou u domu, kterou tradičně pokrývá chvojí. Rostliny si přes zimu dobře odpočinou, nevymrznou a zimní vítr nevysuší půdu. Jezírko spí – nežijí v něm ryby, a proto může zamrznout. Vodní rostliny, které ho během roku krášlí, jsou natolik odolné, že se nemusejí na zimu vyjímat. Jeho hladkou plochu pod sněhem spíš vytušíte, než rozeznáte, balvany kolem vypadají jako spící pohádková zvířata. Něco dobrého pro ptáky V zahradě jsou umístěna krmítka, zavěšené lojové koule a také řada keřů, jejichž plody jsou cennou potravou pro ptáky. Díky zajímavým barvám potěší nejen obyvatele domu, ale i jejich sousedy. Šípky a hložinky, bobule kaliny vonné a malvičky hlohyně jsou červené, bobule kaliny vrásčitolisté černé a mahonie zase plodí modře. Je zřejmé, že i tohle je příklad hodný následování – krása se spojuje s užitkem nebo spíše s dobrým skutkem. A Vánoce přece jsou časem dobrých skutků a předsevzetí… text: Jana Pyšková foto: Profimedia.CZ, autorka zdroj: Můj dům 12/2004 |
Blog
Nový obývák v retro kabátě
Projdeme-li se dnes centrem kterékoli evropské metropole, narazíme na nezvykle velké množství obchodů, zaměřených na nábytek a především doplňky imitující své předchůdce ze zlaté éry minulého století. Zájem o ně neprojevují jen mladí lidé, ale i široká veřejnost. Jedním nebo dvěma retro kousky lze totiž oživit a ozvláštnit jakýkoli interiér, lze je kombinovat jak s jednoduchým minimalistickým stylem, tak skandinávským světlým nábytkem ze dřeva, květinovým „hippy“ potahem můžeme znovu oživit nevzhlednou pohovku. Nové materiály – nové tvary Kromě poválečného optimismu a všeobecné uvolněnosti doby byl hlavním důvodem revoluce v nábytkovém a průmyslovém designu objev nových materiálů. Většina z nich byla vyvinuta pro účely armády ve druhé světové válce, ale v mírovém období našla daleko krásnější uplatnění. Návrháři mohli pracovat s polyetylenem, nylonem, polystyrenem nebo později třeba s melaminem. Díky metodě lisování se materiály daly tvarovat do jakékoli podoby a plast měl tedy zcela zásadní vliv na vývoj designu druhé poloviny dvacátého století. Na severu Evropy se k technologicky přelomovému plastu připojila ještě překližka — vrstvená lamela, která stejně jako umělé hmoty umožňovala ohýbání. Těžkopádnost a zdobnost ustoupila hladkým liniím, asymetrii a jednoduchosti. Stačí málo… Jednoduchost a funkčnost jsou dnes hlavním trendem v interiérovém designu. Hladké linie retro nábytku tudíž snadno zapadnou do jakéhokoli moderního pojetí místnosti, ba více, mnohdy jediné originální křeslo udá celé místnosti charakter. Ovšem nemusíme se držet pouze solitérů. Nechce-li se nám investovat do nového nábytku, a přesto třeba z nostalgie zatoužíme mít něco z té doby na očích, můžeme si pořídit třeba lampičku. Původní designy vyvinuté v šedesátých letech dodnes vyrábí například firma Artemide nebo Flos, ovšem nechceme-li sahat hluboko do kapsy, můžeme si koupit jejich zdařilé kopie a remaky. Textilie Samostatnou kapitolu tvoří bytové textilie a potahové látky. Nejenže vzory a barvy na nich jsou nadmíru odvážné a nevšední, ale ve své době byly prostředkem k definování jednotlivých prostor a zón v tehdy módním otevřeném interiéru. A dnes tento trend přichází znovu do obliby. Základní znaky retro nábytku
Víte, že… V interiéru šedesátých let byl nejdůležitější vizuální efekt. Proto se používaly např. staniolové tapety, které evokovaly svět kosmu, a k osvětlení se poprvé začala používat bodová svítidla. Polibek motýla Nábytek šedesátých let byl občas zdoben i poetickými názvy – například křeslo Polibek motýla navržené Christianem Ghionem (Sawaya & Moroni) Kontakty: 3DH INTERIER, Bredovský dvůr, Olivova 4, Praha 1, tel.: 224 210 391–92, A. I. T. – DESIGN DUROŇ, Nepilova 903/3 – Rubeška, Praha 9-Vysočany, tel.: 234 663 448–9; ABITARE, Žitná 566/18, Praha 2, tel.: 224 919 140, fax: 224 918 127; CPM PRAGUE, Na Veselí 10, Praha 4, tel.: 224 250 468, fax: 261 215 370, FISURA – DESIGN, INTERIÉR, DOPLŇKY, Dominikánské nám. 3, Brno, tel.: 542 214 949, fax: 542 214 950, INDESIGN, K. Tomana 46, Hradec Králové, tel.: 495 512 159, showroom: 495 512 161, fax: 495 512 793, KINNARPS, komerční zóna – exit 6, Obchodní 124, Průhonice-Čestlice, tel.: 227 202 200, KOMODO, Čechova 12, Písek, tel./fax: 382 270 423; LOCCO, Balbínova 28, Praha 2, tel.: 222 252 141–42, fax: 222 253 502, SELENE (Artemide), Neumannova 161, Prachatice, tel./fax: 388 313 410; Sázavská 32, Praha 2, tel./fax: 222 521 345; VERNO LIGHT, U Kříže 609/6, Praha 5, tel./fax: 251 613 154 text: Lucie Martínková foto: archiv zdroj: Moderní byt 12/2004 |
Zámek nezkrotného prince
Zámek z 18. století postavený v georgiánském stylu, pro nějž jsou typické cihlové stavby s důrazem na symetrii a vyváženost, byl vybudován v období preromantismu na samém jihu Anglie. Stavba, za niž podle médií Williams zaplatil sedm milionů liber, spíše než s výstředností zpěváka koresponduje s jeho údajným přáním vést pro změnu klidný a tichý život plný meditací. Tomu ostatně napovídá i buddhistický chrám umístěný na střešní terase zámku. Nebyl by to však extravagantní Robbie, kdyby tuto myšlenku včas nedoplnil kontroverzním prohlášením, podle nějž je Whithurst Hall ideálním místem pro pořádání velkolepých večírků. Do ložnice s kompasem Interiér tříposchoďového zámku je navzdory logické dispozici založené na pečlivé symetrii stavby skutečným oříškem pro orientaci. Najít cestu do některé z dvaadvaceti místností prý zpočátku působí návštěvníkům nemalé obtíže. Ty jsou však zanedbatelné ve srovnání s možnostmi, které zámek nabízí. Za strohými cihlovými zdmi zdobenými pouze nevýraznými konzolami a nenápadnými klasicistními sloupy v severní části se totiž skrývá luxusní obydlí. Dubová podlaha, doplňky s prvky romantismu a barevný štuk na stěnách i stropech zajímavě kontrastují se špičkovým technickým vybavením sídla. Kuchyň v prvním patře, navržená spíše v lidovějším stylu, působí útulně a téměř vesele, zatímco zařízení všech pěti ložnic a k nim náležejících koupelen mnohem více odpovídá povaze zámku. Dojem šlechtické vznešenosti je umocněn zdobeným nábytkem i romantickými rámy všudypřítomných zrcadel a především bílými okny s bílou podezdívkou a množstvím malých tabulek zalévaných do olova. Černobílé obklady spolu s velkorysým zařízením prosvětlených koupelen vytvářejí zajímavou kombinaci přísné čistoty a snového luxusu. To vše je korunováno prostorami určenými pro zábavu. Místnost s vířivou koupelí a obrovským bazénem krytým sněhobílou zatahovatelnou roletou je vkusně doplněna obrazy současných malířů. Zámek se pyšní vlastním kinem a prostornou tělocvičnou. Příjemnou relaxaci nabízí také místní sauna a lázně. Meditace na střeše Dominantu stavby tvoří vedle hlavní východní věže také atypická kupole šestihranné vížky navazující na trojhranný rondel ve středu severního průčelí. Jde o již zmíněnou buddhistickou modlitebnu, duchovní útočiště majitele nemovitosti. Kupolovitá střecha meditačního stánku shodou okolností vzdáleně připomíná buddhistickou stúpu – monumentální mohylu se schránkou ostatků historického Buddhy. Stúpy, typické součásti buddhistické architektury, mívaly tvar Buddhovy misky ležící dnem vzhůru, probodnuté holí, kterou nosil jako žebravý mnich. Robbie Williams v poslední době několikrát prohlásil, že jej život populární hvězdy unavuje. Již před rokem o sobě řekl: „Nemůžu vytáhnout paty z domu, aby na mě někdo nepokřikoval nebo aby mě neobtěžoval. Vážně uvažuji o tom, že se vším skončím a přestanu natáčet desky.“ Významný vliv na další pokus o posun od bohémské extravagance k určité životní sebereflexi populární hvězdy měla úsměvná historka z Williamsova bývalého losangeleského domu, který zpěvákovi prodal člen skupiny Beatles Ringo Starr. Tam prý Robbie viděl sedět v křesle ducha staré dámy. Údajně jde o jednu z několika paranormálních událostí, jichž byl zpěvák svědkem a které jej přivedly na duchovní cestu. Není známo, kolik času tráví zadumaný Robbie meditacemi, ale již samotný pobyt na střešní terase navozuje pocit určité nadčasovosti a všeobjímající harmonie. Přítel zahradníkem Anglické zahrady 18. století jsou založeny na koncepci tzv. přírodního parku. Důraz je zde kladen na přirozenost a soulad krajiny se sochami, altány, rozhlednami a exotickými architektonickými prvky. Nic takového sice zahrada ve Whithurst Hall nenabízí, vliv anglického preromantismu je zde však výrazně patrný. Okolí zámku působí částečně jako zámecký park, na nějž jsme zvyklí z návštěv českých památek, částečně budí dojem rozlehlého golfového hřiště, a to navzdory velkým obdélníkovým záhonům s růžemi a cestičkám vysypaným pískem. Není divu. Williamsův zahradník Phil Jackson, který je zároveň zpěvákův velmi dobrý přítel, se vzorně stará především o zámecký anglický trávník. I přes umělý sestřih však park působí přirozeně a láká k toulavým procházkám, jimž se popový princ ze zámku v Západním Sussexu pravidelně oddává. text: Kristina Navrátilová foto: ISIFA, ČTK zdroj: Můj dům 12/2004 |
Sluneční oltář blízko nebe
Zhmotnit vlastní vytříbené vize o kuchyni nemusí být vždy jednoduché. Podařilo se to však ženě, jejíž rodina obývá samostatnou nástavbu výškového bytového domu na jednom pražském sídlišti. Její dílo je dobrým příkladem jednoduchosti, střízlivosti i ukázkou vybraného vkusu. Je na co se dívat Do prostoru kuchyně vcházíme krátkou chodbičkou z haly. Po pravici se otevřel rozměrný obývací prostor atypického okrouhlého tvaru (celý objekt je oválný). Ze stavebního hlediska se vlastně jedná o „kk“. Mikrokosmos kuchyně je bez dveří zcela propojen s obytnou sférou – stačilo vybourat příčku. Barový pult pak tvoří spíš jen symbolický předěl mezi varnou a jídelní zónou. Není také co schovávat, naopak je co vystavovat. Pohlédnete-li na kuchyň zprostřed pokoje, připomene vám jakýsi sluneční oltář. Tento dojem umocňuje kromě jasné pastelové žluti linky a lesklých stříbřitých povrchů i celkové symetrické uspořádání kuchyně. Celé kompozici kuchyně vévodí totiž kovově blyštivá osa, kterou tvoří odsavač par nad varnou deskou, trouba integrovaná do linky a nad tím vším pět světel na kovové liště lustru. Tento prostor, v němž se setkávají živly – voda, oheň, vítr a kámen, aby zkroceny technologiemi třetího tisíciletí sloužily člověku –, působí opravdu trochu sakrálně. Ostatně i mnoho předmětů v kuchyni je hodno obdivu téměř posvátného… Hra s designy Zaměřme se na detaily. Vápencově světlá pracovní deska linky a barového pultu je z leštěného umělého italského kamene značky Quarella. Jednou deskou je obložena i stěna za varnou deskou. Ve struktuře jemné mramorové drti jen tu a tam září čisté spektrální barvy pestrých skleněných střípků. Granitový dřez a baterie svou hlubokou modří kontrastuje s přesilou světlých materiálů. Je umístěn v kose řešeném rohu linky. Tvůrkyni kuchyně ovšem učaroval především svým tvarem oka. Kámen je tu zastoupen granitem – syntetickou kamennou hmotou, všudypřítomný je tu také kov – hornina přetavená ohněm… Italové v lesku kovu a skla Funkci obkladů plní desky na bázi dřeva potažené hliníkovou fólií. Leštěný povrch je efektní i účelný. Týž materiál se uplatňuje i na soklech linky a na lištách na horní hraně skříněk. Je jím potažena i skříňka nad barovým pultem, z obou stran osazená dvířky s matovou transparentní výplní. Stříbřitou barvu kovu ctí také linoleum se šachovnicovým vzorem i drobné doplňky, jako jsou dlouhá tyčová madla linky, minutkové hodiny, váha nebo rychlovarná konvice. Platí to i o designovém klenotu kuchyně – stylové barové židli Bombo Stool od italského designéra Stefana Giovannoniho. Opomenout ovšem nesmíme ani stropní svítidla. I v jejich případě zůstala majitelka věrna jedinečné italské eleganci, kterou tak obdivuje. Kuchyň osvětluje lustr Cubetto od Fabbiana, z jehož dílny pochází i subtilní přelud Sospesa, vznášející se nad jídelním stolem. Leštěný kov a sklo zcela dominují i hlavním spotřebičům značky Whirlpool. Majitelka správně zvolila typy, které byly v době vybavování kuchyně nejnovější. Praktičnost se přes omezenou velikost místnosti projevila v jejím uspořádání pro pohodlnou práci. To se týká i pracovního místa u okna, kde je pod deskou ponechán volný prostor pro nohy sedícího. Prostě skvělá kuchyň po italsku. Kontakty: CASA BELLA/M. G. DISTRIBUZIONE, Husova 1, Praha 1, tel.: 222 220 191; Štěpánská 4, Praha 2, tel.: 224 941 431, tel./fax: 224 941 532;
GREFI, Severní IX č. 335/6, Praha 4, tel.: 272 766 697, 272 766 821, mobil: 602 253 911, 602 824 514, fax: 272 766 821,
HAGOS, Darwinova 1470/14, Praha 4-Modřany, tel./fax: 244 401 784, 244 402 459; INCOS ALFA (BEST), Drnovská 24/566, Praha 6–Ruzyně, tel.: 233 356 021, LIEBHERR — Mc TREE, Budovatelská 287, Praha 9-Satalice, tel.: 286 854 368-70, fax: 286 850 101, text: Ondřej Vaněček foto: Robert Virt zdroj: Svět kuchyní 4/2004 |
Materiály pro stavbu 5/2005
/Files/Obrazky/ProOdbroniky/2005/Materialy/5_05/Obsah.pdf
Stavba 3/2005
/Files/Obrazky/ProOdbroniky/2005/Stavba/3_05/Obsah.pdf
Serafino Zani
|
Jako typický Ital, milující dobré jídlo, pečlivě připravované a elegantně servírované, zvolil Serafino Zani za nejdůležitější inspiraci pro všechny své výrobky tradiční italskou kulturu vaření. Proto věnuje velkou pozornost tomu, aby se v produkci jeho firmy obnovovaly všechny hodnoty, které od nepaměti činí z jídla významný prvek kvality života. Všechny produkty firmy Serafino Zani vznikají přímo ve výrobních závodech v Lumezzane a v nejdůležitějších fázích stále především rukodělně. Pod vedením svého zakladatele dokázala tato rodinná firma vytěžit maximum z řemeslných tradic s jejich pravidly předávanými z generace na generaci a v poslední době se podařilo dosáhnout spojení této tradice s originální průmyslovou inovací. Výzkumné a vývojové oddělení firmy vypracovalo řadu technologických postupů, které zaručují varným nádobám sérií Syntesi, Thema a Genesis nejen vysokou estetičnost, ale i vlastnosti převyšující kvalitu nejlepších nerezových hrnců. Všechny povrchové úpravy vznikají kombinací různých materiálů, jako je titan a měď, nanesených na vnějším plášti nerezové nádoby. Používaný technologický postup byl původně vyvinut pro účely kosmických letů. Povrchový materiál se nastřikuje vysokou rychlostí a potom hluboce protavuje do oceli. Vzniká tak ochranná vrstva, nesmírně odolná vůči ohni, extrémním teplotám i mechanickému poškození, které by mohly způsobit abrazivní čisticí prostředky včetně drátěnky. Nádoby s touto povrchovou úpravou se vyznačují dokonalejším rozložením tepla, což urychluje vaření. Vnitřní prostor, který přichází do styku s potravinami, je ale nerezový, protože tento materiál je pro přípravu nejrůznějších jídel stále nejhygieničtější a nejvhodnější. Tři základní řady nádobí firmy Serafino Zani se odlišují právě svým povrchem. Thema se vyznačuje černou barvou, protože má za základ titan, Syntesi upoutává jakoby hedvábným zmatněným provedením a u řady Genesis, která nejvíce těží z klasických tvarů a detailů, bylo použito tradiční mědi. Design výrobků byl svěřen postupně mnoha schopným autorům, mezi nimiž nechybí F. A. Porsche, Ettore Sottsass a Sottsass Associati, řada italských návrhářů, ale i cizinců, mj. finská dvojice Same & Tapio Wirkkala, Japonec Isalo Hosoe, mezinárodní tým Andries Van Onck a Iroko Takeda a mnoho dalších, kteří ho obohatili specifickým pohledem jiných kultur. Vůdčí osobností návrhářské skupiny však zůstává syn zakladatele Tarcisio Zani a jako další stálá spolupracovnice Liliana Bonomi. Ať už si to uvědomujeme nebo ne, kultura stolování tvoří základ kulturního chování vůbec a je chvályhodné tento vzájemný vztah intenzivně pěstovat. Estetické a praktické kuchyňské náčiní je přitom dobrým pomocníkem. Série Zero’s Série s tímto názvem byla vytvořena v kombinaci plastu a kovu jako nabídka pro nové tisíciletí. Obsahuje mimo jiné minutovník, cestovní soupravu nádobí, struhadlo na parmazán, podložku pod horké předměty, dochucovací soupravu na pepř a sůl a stojánek na ubrousky. Planetárium Tvary servírovacího nádobí rovněž vytvořil mezinárodní tým, avšak hlavní podíl v této doméně má Liliana Bonomi, jejíž soubor nerezových mis Planetárium vyniká jednoduchostí a elegancí. Káva a čaj Silná káva patří k nejoblíbenějším nápojům Italů, a proto nádobí pro její přípravu a servírování nemůže v produkci výrobce kuchyňského náčiní chybět. Je ale pikantní, že design konvic byl svěřen návrhářům z různých zemí, a tak vznikl soubor s opravdu zajímavými tvary. Tarcisiovy hrnce Tarcisio Zani přispívá svými návrhy do všech oblastí produkce firmy, ale jeho největší specializací jsou hrnce a jiné varné a pečicí nádobí, které díky odlišné povrchové úpravě vytvářejí bohatou různorodou nabídku. Kontakt: CASA BELLA/M. G. DISTRIBUZIONE, Husova 1, Praha 1, tel.: 222 220 191; Štěpánská 4, Praha 2, tel.: 224 941 431, tel./fax: 224 941 532 text: Bea Fleissigová foto: archiv zdroj: Moderní byt 12/2004 |
Slunce z vosku
První svíčky se objevily asi 3000 let př. n. l. v kolébkách mnoha civilizačních vymožeností – v Egyptě a na Krétě. Tehdejší svíčku však tvořil stočený kus plátna o délce asi 35 cm napuštěný sezamovým olejem nebo máslem a spirálovitě ovázaný proužkem tkaniny. Protože šlo o jedlé tuky, svíčky se vyráběly pod dohledem pověřených úředníků a vedla se o nich přísná skladová evidence.
Aby při hoření nečadily, přidávala se do tuku sůl, která absorbovala vodu. Díky tomuto vylepšení nejsou například ve faraónských hrobkách, kde řemeslníci pracovali za jejich svitu, očazené stěny, což vedlo ke spekulacím, že s osvětlením nebo dokonce s celou stavbou pomáhali Egypťanům mimozemšťané. Protože hořící svíce nebylo možné přenášet v ruce, zasazovaly se po jedné až třech kusech do pohárků či misek, které se tak staly prvními svícny. Budiž světlo… Do Evropy se svíčky dostaly během římských expanzí a zůstaly nejrozšířenějším druhem osvětlení až do 19. století. Lojové svíce pak postupem času nahradily svíce z včelího vosku. Dlouhou dobu ovšem patřily k vymoženostem, které se objevovaly jen v sídlech šlechty a církevních budovách. Největšího rozšíření dosáhly až ve druhé polovině 19. století, kdy byla vynalezena výroba parafínu. Tato látka voskové podstaty se totiž získává z dostupných materiálů – dehtu nebo z rašeliny –, díky čemuž si koupi svíček mohly dovolit i ty nejchudší domácnosti. Parafínové svíce jsou i dnes nejrozšířenějšími svíčkami. Vyrábějí se litím do forem, což umožňuje různě je tvarovat – od hladkých válcovitých až po koule či mnohostěny nebo do podoby ovoce, čísel, postav apod. Také se probarvují, a to buď celé, nebo jen na povrchu, a zdobí se celou řadou dalších technik (např. se namáčejí do cerezinu, který na svíčce vytvoří barevný film). Svíčka v 21. století Dnes slouží svíčky hlavně k dekorativním účelům. A to natolik důsledně, že ty s nejkrásnějším designem často zůstávají netknuté plamenem. Kromě nich používáme ještě svíčky ryze užitné. Jejich dokonalým příkladem jsou svíčky k odpuzování hmyzu, které vydávají slabou, pro hmyz však nesnesitelnou vůni. Nejnovějším přírůstkem v rodině svíček jsou svíčky gelové. Vyrábějí se ze speciálního čirého gelu, který se dá barvit. Jeho hlavní předností je průhlednost, díky níž lze svíčku vyzdobit zevnitř. Vhodným probarvením se pak mohou vyrobit zdařilé napodobeniny různých tekutin. Populárním kýčem je třeba svíčka imitující sklenici piva. Ať už je pro vás svíčka průvodcem romantickým večerem, společníkem při meditaci či dokonce léčitelem, určitě vás svou tichou přítomností nezklame. Musíte jí ovšem vždy věnovat dostatek pozornosti. Má přece čarovnou moc a nezájem o ni by se vám tudíž mohl vymstít – minimálně tím, že na sebe upozorní menším ohýnkem. Když plamínky léčí Existuje několik možností, jak si pomocí svíček upevnit zdraví nebo se zbavit nemocí. Například vonné gelové svíčky obsahují aromatické látky, které se při hoření uvolňují a pozitivně působí na psychický stav. Používají se při aromaterapii a colorterapii. Zajímavostí jsou tzv. ušní svíčky. Vyrábějí se z přírodní tkaniny impregnované škrobem, včelího vosku a silic léčivých rostlin. Svíčka se vsune do ucha a zapálí. Kouř přitom klesá do vnitřního ucha, kde vyrovnává tlaky v dutinách, zmírňuje napětí v uchu i v hlavě, stimuluje reflexní zóny a přirozenou tvorbu mazu a uvolňuje usazeniny. Používání ušních svíček pomáhá při hučení v hlavě, migrénách, zduření sliznic, onemocnění horních cest dýchacích a je prevencí nemocí z nachlazení. Běžně jsou k zakoupení v lékárnách. Magická moc svíček Od nepaměti se věří, že svíčky jsou pod vlivem nadpřirozených sil. Lychnomantie a litomantie jsou metody věštění osudu pomocí světla svící. Zapálená svíce má pomáhat k čištění energie, léčení různých neduhů, přivolání lásky atd. Tíhnete-li skutečně k ezoterickým naukám, vyzkoušejte si magické působení barevných svící.
Každá barva má své přesné určení: Bílá – univerzální; Stříbrná – magická barva; Zlatá – peníze, úspěch, rodina a sebejistota; Žlutá – energie, život; Oranžová – zdraví, životní energie, trávení; Růžová – láska, zahánění smutku; Červená – sex, vášeň, příliv energie, krev; Karmínová – vášeň, sexuální touha, nezvladatelné city; Fialová – duchovní barva, proti bolesti hlavy; Hnědá – podzim, spánek, dobré trávení; Zelená – léčitelství, přírodní energie, zvláště stromů, ale i peníze; Světle modrá – komunikace; Tmavě modrá – klid a meditace, duchovní láska; Šedá – nejistota, smutek a problémy; Černá – smrt a vážné problémy Jak na voskové skvrny Nakape-li vám vosk ze svíčky na ubrus, šaty nebo koberec, vyplatí se zalistovat v radách našich babiček. Na skvrnu položte savý papír a několikrát jej přežehlete horkou žehličkou. Vosk se roztaví a papír ho vsaje. Pozor ale na umělé tkaniny – mohou se roztavit společně s voskem. Jiná verze radí vosk nejdříve seškrábat, potom látku okartáčovat a nakonec vytřít vatou namočenou v benzinu. Hořet mají jen svíčky – Svíčky nikdy nepokládejte přímo na stůl. Zásadně je stavte jen na nehořlavý materiál, a to tak, aby byl plamen svíčky dostatečně daleko od hořlavých materiálů.
– Nenechávejte svíčky bez dozoru, obzvlášť v přítomnosti malých dětí. – Při koupi nebo vlastní výrobě gelových svíček se vyvarujte ozdob ze sušených květin nebo koření. Začnou hořet společně s gelem (nebezpečí požáru), vydávají zápach a nepříjemně kouří. – Než odejdete z místnosti nebo než usnete, svíčky vždy zhasněte. text: Zuzana Ottová foto: archiv firem zdroj: Můj dům 12/2004 |
Okouzlení Vánoc
Nejznámějším symbolem vánočních svátků je poinsettie neboli vánoční hvězda. Skvěle se bude vyjímat na okenním parapetu i na štědrovečerním stole, avšak pravými květy vánoční hvězdy jsou ve skutečnosti nenápadné žluté tyčinky obklopené červeně, lososově, žlutě nebo dokonce dvoubarevně zbarvenými listy. Zatímco poinsettie dokážou do dalších Vánoc vypěstovat jen opravdu zkušení pěstitelé, tak péči o cykas zvládnou i začátečníci. Motivací může být vyšší pořizovací cena, která je ovšem vykoupena nádhernými tmavozelenými listy, které v interiéru dorůstají asi šedesáticentimetrové délky. Cykas je příbuzný s kapradinami, nové listy jsou nejprve stočené do spirály a později se pomalu rozvíjejí. Někteří pěstitelé doporučují přes zimu umístit květináč na radiátor ústředního topení a vydatně zalévat teplou vodou a přihnojovat. Pokud se vám podaří vypěstovat nový list, máte důvod k oslavě — cykas roste velmi pomalu. Není tedy divu, že velké exempláře mají cenu malého auta. Rodiče malých dětí a majitelé zvědavých zvířat by měli mít na paměti, že cykas je jedovatý. Do vánočně vyzdobeného bytu se také výborně hodí bramboříky. Barevným květům a stříbřitým listům bramboříku se bude dařit především v chladnějším prostředí (v době kvetení vyžaduje teplotu pouhých 10–15 °C). Co na stůl? Kytice na vánoční stůl nesmí být příliš vysoká, a také by neměla být aromatická — květinová vůně se ke smaženému kaprovi opravdu nehodí. Ke květinovým aranžmá můžete použít máčku (Eryngium), jejíž květy připomínají třpytivý sníh a drsný led. Zimní náladu dokážou navodit větvičky dřevin, kromě tradičních třešňových barborek to může být také zlatý déšť nebo cesmína. Pokud preferujete luxusní aranžmá, určitě sáhněte po lesklých materiálech a do kytice přidejte červené nebo stříbrné ozdoby. Věčně krásná hvězda Pokud začnou vánoční hvězdě opadávat listy, potřebuje vlhčí vzduch. Suché prostředí jí nesvědčí, proto není vhodné, aby stála v blízkosti topení. Nemá ráda ani velké teplo, ani zimu, ideální teplota je 16 až 20 °C. Potřebuje světlé místo bez přímých slunečních paprsků a prospívá jí občasné rosení listů. Pro zálivku je vhodná vlažná voda. Podle tradice Vdavekchtivé dívky by neměly zapomenout na barborku. Napučená třešňová větvička se dává do vázy na svátek svaté Barbory. Když do Vánoc rozkvete, dívka se do roka vdá. Ale pozor! Větvička se musí trhat až po setmění, musí se dát na teplé místo a každý den mírně sprchovat (na kterou stranu se větvička otočí, z té strany přijde ženich). text: Šárka Hamanová a Lenka Kopecká foto: Holandská Květinová kancelář a Bakker holland zdroj: Moderní byt 12/2004 |
Zahrada, které zima nevadí
V devatenáctém století byla zimní zahrada u domu či bytu znakem bohatství a luxusního životního stylu. Století dvacáté jí však v Čechách nepřálo – světové války i doba socialismu ji vytlačily jako nepotřebný prostor vhodný pouze pro rozmařilou buržoazii.
V posledních deseti až patnácti letech ale zažívá své znovuzrození. Stojí za tím nové technologie a stavební postupy. Stavební firmy ji dokonce čím dál častěji nabízejí jako součást typových projektů. Její návrat sice rozhodně nelze označit za raketový (za což částečně může vyšší pořizovací cena), ale nepochybně za úspěšný. Zimní zahrady už totiž nejsou jen pouhou okrasou – mohou sloužit jako obývací pokoj, pracovna nebo jídelna. Mají osobité kouzlo a styl, který ocení i ten nejpraktičtější realista. Navíc svým majitelům celoročně poskytují klidný prostor pro relaxaci. Kam s ní? Pokud uvažujete o vybudování zimní zahrady, musíte brát v potaz nejen typ a dispozice domu, ale především plánované využití, ze kterého vychází orientace a vnitřní zařízení zahrady. Nejvýhodnější je nasměrovat zimní zahradu na jih, kde ji i v zimě příjemně prohřejí sluneční paprsky. Protože v létě tu naopak hrozí přehřátí, je nutné umožnit důkladné větrání celého prostoru a nainstalovat žaluzie, markýzy či jiné zastínění. „Horko totiž nesvědčí lidem ani květinám, které potom vyžadují častější zálivku,“ doplňuje Vladimír Brož z firmy AZ Ekotherm a dodává, že zimní zahrada situovaná na jih je ideálním místem pro vnitřní bazén. Pokud skleněný prostor orientujete na západ či východ, dosáhnete vyváženého mikroklimatu bez velkých teplotních výkyvů. Zimní zahradu na východ ocení především lidé, kteří brzy ráno nespěchají do zaměstnání a mohou si u vycházejícího slunce vychutnat svůj první šálek kávy. Pokud vám však končí pracovní doba po poledni, zvolte raději zahradu orientovanou na západ. Posezení při zapadajícím slunci se sklenkou dobrého vína a krásnou knihou předčí všechny zábavné televizní programy. Někteří majitelé domů, kteří si nechávají zimní zahradu přistavět až dodatečně, nemohou zvolit ani jedno z těchto řešení a rozhodují se mezi tím, zda orientovat zimní zahradu na sever, nebo nemít žádnou. Rozhodně je lepší dát přednost první variantě. V severně orientovaném interiéru nikdy není přílišné horko a prosklenou místnost celý den zaplňuje kouzelný prosvětlený stín, který tak milují umělecky založení lidé. „Zimní zahrady orientované na sever se skvěle hodí pro studia, ateliéry nebo pracovny. Navíc jsou výborným tepelným izolantem domu,“ říká Vladimír Brož. Nic není nemožné Zimní zahradu lze k domu dostavět i dodatečně. A nemusí být umístěna jen ve spodním patře. Může vyrůst i na terase, střeše garáže nebo jako prosklená nástavba. Zpravidla bývá jednopatrová, ale dá se postavit i přes celou výšku domu. Skleněná stavba může být do domu zabudovaná jako lodžie anebo vystupovat z půdorysu ven. Lze ji nechat otevřenou přímo do interiéru, nebo od ostatních místností oddělit dveřmi. Cena zimních zahrad začíná na částce kolem 100 000 Kč, vyšplhat se však může i k několika milionům. Konečná suma závisí nejen na velikosti a použitém materiálu, ale také na tom, zda si přejete zahradu obývanou po celý rok nebo pouze sezonní, která se nevytápí. Ta pak slouží spíše jako sezonní skleník, který vám prodlouží léto o několik týdnů a je přímo ideální jako zimoviště přenosných květin. Teploty v zimě jsou v ní jen o několik stupňů vyšší než venku, ale i tak funguje jako výborný spořič energie, neboť vzduch se v ní předehřívá předtím, než pronikne do interiéru. Celoročně užívané zahrady, které jsou plnohodnotnou součástí obytného interiéru, bývají sice dražší, ale jejich komfort je k nezaplacení. „Vyšší pořizovací náklady vyplývají nejen z nutnosti použít na stavbu kvalitnější sklo s co nejnižším koeficientem prostupu tepla – standardní je koeficient 1,3 – ale takovou zahradu musíte i vytápět,“ vysvětluje Svatopluk Seibert z firmy Stabos. Pokud chcete ušetřit, můžete zvolit jiné zasklení pro svislé stěny a jiné pro střechu. „Všeobecně platí, že na střechu je vhodné sklo s vysokou odrazivostí v celém spektru slunečního záření, aby se prostor v létě nepřehříval. U svislých stěn je naopak prostup tepla vítaný. Projde jimi hlavně tzv. nízké slunce (tedy od podzimu do jara), které prostor zadarmo vytápí,“ doplňuje Svatopluk Seibert. Jestliže zimní zahrada vzniká už při stavbě domu, je nejjednodušší ji napojit na centrální topení. To je někdy možné i při dostavbě, ale k přitápění lze zvolit některý z lokálních systémů. Teplo může do místnosti sálat z klasických radiátorů, ale mnohem elegantnější jsou podlahové konvektory nebo podlahové topení, které neruší interiér místnosti. Pokud si potrpíte na vytříbený styl, můžete si v zimní zahradě přitopit i v krbu. Zařizujeme zimní zahradu Ať už se rozhodnete proměnit svoji zimní zahradu v romantický dámský budoár zasypaný květy růží, nebo v subtropický ráj palem, myslete na základní pravidlo – zimní zahrada má sloužit pouze pro potěšení, a nikoli pro starost. Na podlahu proto zvolte snadno udržovatelnou krytinu, nejlépe keramickou dlažbu. Potom vám nebude vadit, že se někdo před vstupem do zahrady nepřezuje. Použijete-li například nemrznoucí voděodolnou dlažbu, snadno pomocí podlahy spojíte venkovní zahradu, zimní zahradu i případně navazující obývací pokoj v jeden harmonický celek. Vhodné jsou však i upravené dřevěné palubky. Pohodlně a s elegancí Zasklený prostor – pokud ho nevyužíváte zrovna jako pracovnu – má sloužit především k odpočívání, lenošení a povalování. A k tomu potřebujete pohodlný nábytek. Na plastovém lehátku za několik stokorun se dá také ležet, ale více než poetickou zimní zahradu vám na pohled připomene společenskou místnost v autokempu nižší cenové skupiny. Na druhé straně není vzhledově vhodný ani klasický interiérový nábytek – sedačka, křesla či konferenční stolek – ty budou v proskleném interiéru vypadat příliš mohutně. Pokud jste si vybrali zimní zahradu s dřevěnou konstrukcí, držte se zvoleného stylu a volte pouze dřevěný zahradní nábytek. V zimní zahradě zůstávají židle a křesílka stále v suchu, proto mohou být z měkčího tuzemského smrku či borovice. Třešeň, buk či dub pak dodají nábytku rozmanité barevné odstíny. Celá desetiletí vydrží nejen v zimní zahradě, ale také na dešti a sněhu cizokrajné dřeviny, jako je teak nebo saligna, které výborně odolávají vlhkosti a vodě. Výrobci je zpravidla dodávají natřené nebo ještě lépe ošetřené přírodními oleji. Proto se o ně už nemusíte vůbec starat. Zimní zahradu můžete zařídit i oblíbeným ratanem, kterému vadí vlhkost, a proto je do klasické zahrady nevhodný. Zcela zatratit nelze ani na začátku zmiňovaný plast. To však pouze v případě, že si připlatíte a zvolíte proplétané umělé vlákno. Takový nábytek na první pohled totiž vůbec nerozeznáte od ratanu. Na rozdíl od něj si však můžete vybrat z nepřeberného množství barevných odstínů. Větší pohodlí získáte, jestliže nábytek doplníte textilními sedáky a opěráky. Z praktických důvodů volte výrobky se snímatelnými potahy. Zjednodušíte si jejich údržbu – povlaky snadno vyperete v pračce nebo odnesete do čistírny. Jestliže se vám vzor okouká, stačí koupit pouze potahy, jejichž ceny tvoří zhruba třetinu z celkové hodnoty sedáků a opěráků. Konstrukce – důležité rozhodnutí Ačkoli konstrukce zahrady tvoří minimální procento její plochy, je velice důležitá nejen z technického, ale také estetického hlediska. Na výběr máte tři základní materiály a jejich kombinaci. – Dřevo má své neopakovatelné kouzlo. Používá se dub, smrk, borovice či cizokrajné dřeviny. Konstrukce jsou zásadně z lepených profilů, které zaručují vysokou stabilitu a tvarovou stálost. Údržba už také není náročná. Přímo od výrobce je dřevo upraveno speciálními barvami a laky na bázi akrylátových pryskyřic. Natírat je nemusíte až několik desítek let. – Plastové konstrukce jsou u zimních zahrad kvůli větší statické zátěži vyztuženy ocelovými profily. K jejich výhodám patří bezúdržbovost. Podobně jako u oken platí, že bílý plast už je minulostí. Lze sáhnout po některé barevné úpravě nebo plastu opatřeném fóliemi, které imitují dřevo či jiný přírodní materiál. – Hliníková konstrukce zahrady bývá subtilnější, avšak řadí se k těm nejdražším. Mezi výhody hliníku patří materiálová stálost. Co byste měli vědět 1 Výstavba zimní zahrady podléhá stavebnímu povolení. 2 Při stavbě zimní zahrady je nutné používat nejkvalitnější bezpečnostní sklo. 3 Na střechu se standardně používá dvojsklo, jehož horní deska je silná 6 mm. Doplněno bývá bezpečnostním sklem. Obecně lze sklo u střech nahradit levnějším polykarbonátem. 4 Pořídit si můžete i zimní zahrady se zaobleným sklem. 5 Umístíte-li do zahrady bazén, musíte počítat s trvale zvýšenou vlhkostí vzduchu v celém domě – v takovém případě je odvlhčovač nezbytný. Vytvořte si vlastní subtropy Podle odborníků se v našich podmínkách nejlépe daří takzvané subtropické zimní zahradě. Je zpravidla orientovaná na jižní, jihovýchodní nebo jihozápadní stranu a v největších mrazech ji temperujete na + 5 °C. K tomu potřebujete výkon zhruba 1 kW na 20 m2 podlahové plochy. Takovou zahradu však musíte od zbytku interiéru oddělit, nejlépe skleněnými dveřmi.
Subtropickému prostředí zimní zahrady by měly odpovídat také květiny. Vhodné jsou různé typy palem, datlovníky či citrusovníky. Pohodu i v zimních měsících dodají stále zelené keře jako eukalyptus či myrta. Nezapomínejte však, že krásu tvoří detaily! Atmosféru slunného jihu snadno podpoříte, když osadíte rostliny do květináčů z přírodní keramiky.
Přidejte k nim ještě sošky, vázy, tepané svítidlo se svícemi a další stylové doplňky z přírodních materiálů. Pak už bude iluze, že vám za domem šplouchá Egejské moře, dokonalá. Zastínění nejen na parádu Okna zimních zahrad bývají zpravidla opatřena speciální reflexní vrstvou, která odráží až 80 % slunečních paprsků. Přesto se neobejdete – podobně jako u klasických oken – bez rolet, závěsů či žaluzií. A to hned z několika důvodů: – Jakmile večer rozsvítíte, promění se zimní zahrada ve výkladní skříň vašeho soukromí. Žaluzie či rolety vás však spolehlivě oddělí od nočních zvědavců. – Působí jako překážka pro sluneční paprsky, čímž pomáhají vytvořit příjemnější klima uvnitř zahrady. Nezapomínejte, že musíte zastínit také střechu zahrady. – Přehřátí vnitřního prostoru dokážou zabránit předokenní rolety. Pokud si k nim přikoupíte teplotní čidla, získáte opravdu nadstandardní komfort. Jakmile začne slunce pálit a teplota uvnitř zahrady překročí vámi nastavenou hodnotu, rolety se sami zatáhnou a uvnitř zůstane příjemné klima. text: Alena Vondráková foto: archiv firem zdroj: Můj dům 12/2004 |