Skip to content

Staňte se kočovníkem

Toužíte po nekonvenčním a cenově dostupném domě? Nebaví vás s každým dalším stěhováním stále znovu zařizovat domácnost? Nebo si chcete jen užít trošku jinou dovolenou? Pomoc je jednoduchá – pořiďte si některou z mnoha variant mobilních domů.

Obsah článku

 Nordhouse Eastwes (Andreas Pauly) a přívěs Markies (Eduard Boehtingk)

 Nordhouse Eastwes (Andreas Pauly) a přívěs Markies (Eduard Boehtingk)

 Stěhovaný dům v Sulawesi (Walter Imber)

 Park obytných přívěsů v Bisbee (Terence Moor)

 Převoz mobilního domu na místo určení

 Luxusní varianta mobilního domu s krytou a otevřenou terasou

 Luxusní varianta mobilního domu s krytou a otevřenou terasou

 Luxusní varianta mobilního domu s krytou a otevřenou terasou

 Obytný vůz typu polointegrál

 Obytný vůz typu alkovna

 Stačí otočit sedačku a octnete se u prostřeného stolu

 Elegantní koupelna ukrytá v útrobách obytného přívěsu

 Obytný přívěs patří k nejstarším způsobům motorizovaného kempování

 Obytný přívěs patří k nejstarším způsobům motorizovaného kempování

 Dovolená na čtyřech kolech se vším pohodlím

Většině z nás se při představě „mobilního“ bydlení vybaví zašedlý obraz dávných časů s indiány putujícími za zvěří s neodmyslitelným tepee na zádech, či skupina svobodomyslných Romů pod zastřešeným vozem. Realista vzpomene spíš na špinavou maringotku sloužící jako nocležna kdesi daleko od rodiny na montáži. Dnes vás ale už nemusí děsit představa vyděděnce přežívajícího za vsí v mrazivém a nepohodlném bydlení. Moderní design a nové materiály neúprosně odstranily romantiku nomádských příbytků – mobilní obydlí 21. století úspěšně konkurují standardním „pevným“ domům. Dnešní domovy na kolech nabízejí možnost stylového odklonu od zavedených klišé jak v bydlení, tak v životě samotném.

 

Hlavní je styl a představivost

Za architektonickou legendu v oblasti pohyblivého bydlení je považován Richard Buckminster Fuller, který vstoupil do dějin svým projektem domu Dymaxion, realizovaným již v roce 1939 (viz Můj dům č. 11/2002). Jeho projekt nadčasově designovaného mobilního domu určeného k sériové výrobě daleko předstihl svou dobu – i dnes by byl považován za futuristický objekt. Celá stavba připomínající stříbřitý létající talíř je zavěšena na ústředním pilíři, který drží pohromadě jednotlivé hliníkové pláty. Svým odvážným a netradičním přístupem Fuller inspiroval mnohé ze svých následovníků. Ať už jde o Eduarda Boehtingka, autora rozkládacího obytného přívěsu Markies, který připomíná lehoučký japonský dům, nebo vizionáře Wese Jonese, autora futuristického projektu přenosného obytného systému Pro/Con, z jehož barevných dílů můžete vhodnou variací snadno sestavit obytný objekt vysoký jako několikapatrový dům. Vedle těchto novátorských konceptů však samozřejmě existují spolehlivá, lety ověřená a cenově dostupná řešení, jejichž stručný přehled, v němž vynecháme pouze stany všech druhů a velikostí, vás může inspirovat.

 

Obytný přívěs

Obytný přívěs je nejrozšířenějším, nejznámějším a pravděpodobně také nejstarším způsobem motorizovaného kempování. Je preferován především lidmi, kteří se touží o dovolené klidně přemístit se vším pohodlím ke břehu oblíbeného rybníka nebo na mořské pobřeží (sociálně slabší nebo nonkonformní jedinci jej mohou využívat i jako celoroční domov). Z toho zákonitě vyplývá základní nevýhoda přívěsu – hodí se pouze k jednoúčelovému využití při delším pobytu na jednom místě. Výhodou je ale jeho velká praktičnost – k nenáročnému lokálnímu pohybu v okolí kempu vám postačí jen zapřáhnout vlastní auto. Při pohybu městem vám ale bude na obtíž a problematickým břemenem se stává po většinu roku. Proto je nejrozumnější uvažovat jen o jednorázovém pronájmu, který se pohybuje v cenách podle vybavení od 1 100 Kč na den.

 

Obytná auta

Mnohem efektnějším a mobilnějším bydlením na čtyřech kolech jsou obytná auta s nástavbou, která dělíme na alkovny, polointegrály a integrály. Alkovny jsou vozy s prostorem na spaní převislým přes kabinu řidiče. Tím dochází ke zvýšení celého vozu a k problematickému posunu jeho těžiště. Kromě toho je leckomu velmi nepříjemné pravidelně přespávat v prostoru s vydýchaným přehřátým vzduchem, nehledě ke klaustrofobickým pocitům z nízkého stropu rovnou nad hlavou.

 

Polointegrované nebo integrované vestavby automobilů jsou již mnohem luxusnější variantou. Protože nevyužívají ke spaní prostor nad kabinou řidiče, jsou tyto vozy většinou nižší a lůžko nebo dvoulůžko se spouští od stropu na přední sedadla.

 

Tato vozidla vyhovují dobrodružněji založeným lidem, kteří nechtějí strávit dovolenou na jednom místě. Jejich nevýhoda spočívá v jejich hmotnosti a výšce. Ne všude se totiž příliš vysoký vůz vejde a ne po každém středověkém mostečku může přejet. Svou roli sehrává i to, kolik osob vozidlo přepravuje (nad 9 osob už má statut autobusu). Z toho pak samozřejmě vyplývá i nutnost vlastnit náležité řidičské oprávnění.

 

Nepříjemným záporem je fakt, že díky přísným pravidlům v řadě měst odpadá možnost pohybu v historických centrech a zvětšuje se i spotřeba pohonných hmot. Z toho důvodu někteří zkušení praktici ještě táhnou za sebou malé osobní vozidlo. Pasažérům je však dopřán vysoký cestovní komfort, kdy se pouhým otočením sedačky ocitnou u právě servírované večeře. Za každý luxus se ale platí, a tak i v tomto případě počítejte při koupi s tím, že budete nuceni sáhnout pořádně hluboko do kapsy. Výrazně dražší je samozřejmě i pronájem těchto vozů ve specializovaných půjčovnách. Ceny nových obytných vozů stoupají od cca 1 300 000 Kč. Přijatelnější je proto varianta vůz si na prázdniny prostě pronajmout, a to podle velikosti a vybavení zhruba od 2 800 Kč/den.

 

Obytná vestavba v dodávkovém vozidle

Oproti již zmíněným typům jsou výhody obytné vestavby v dodávkovém vozidle především v mobilitě, nenápadnosti a v zachování všech jízdních vlastností vozu. Dodávkový vůz umožní rychlejší přesuny v terénu, neomezené možnosti variability interiéru, operativní kempování v zahraničí, levnější silniční a dálniční poplatky i trajekty. Obytná vestavba vám může být doslova „střižena na tělo“ – lze si objednat vůz uzpůsobený jako kancelář, jako stánek k veletržním prezentacím nebo jako útočiště pro sportovce. V neposlední řadě je jistě zajímavá i nižší pořizovací cena. Toho, kdo sám není dostatečně manuálně zručný a musí se spolehnout na šikovné ruce profesionálů, jistě zaujme cena základního typu vestaveb. Nejskromnější variantu lze při troše štěstí a šikovnosti pořídit již v rozmezí 31 500–39 400 Kč.

 

Mobilní domy

V kategorii „mobilní domy“ jsou zastoupeny u nás ještě nepříliš obvyklé, snadno stěhovatelné stavby, jejichž obytná plocha se pohybuje většinou v rozpětí 20–25 m2.  Nápad stavět mobilní domky, jež lze využít k účelům rekreačním stejně jako ke komerčním, a to zejména pro podnikatele, kteří potřebují rychle a za dostupné prostředky vybudovat kancelář na pronajatém pozemku, se zrodil zhruba před 40 lety v západní Evropě.

 

Mobilní domky sice nemohou nahradit kvalitu a komfort bydlení v pevném domě, ale nabízejí příjemnou letní a víkendovou alternativu. Jsou již dodávány plně zařízené moderním nábytkem v běžné velikosti a na rozdíl od karavanů poskytují dostatek prostoru. Jejich největším kladem je fakt, že je můžete snadno odvézt do bezpečí v případě přírodních pohrom, jako je například stále aktuální hrozba záplav, nebo je bez obtíží přemístit, jakmile se rozhodnete pronajmout si pozemek v jiné lokalitě. Nepotřebujete pro ně stavební povolení, stačí jen zajistit si možnost připojení k elektrické a vodovodní síti. Domky je dokonce možné variabilně sestavovat do nejrůznějších kombinací a velikostí.

 

Svým vzhledem mobilní dům připomíná obvyklý menší domek bez zbytečných zdobných prvků. Objekt je ukotven na čtyřech železných „nohách“ umístěných v rozích domu. Nosná konstrukce je sestavena z pozinkovaných ocelových profilů, zdi tvoří dřevěné nosiče vyplněné izolací ze skelné vaty. Ve zdech jsou již zakomponovány kompletní rozvodné systémy, venkovní zdi i povrch střechy chrání speciální nepromokavá fólie, imitující běžné povrchové materiály jako střešní tašky apod.

 

Vzhledem k vyšší pořizovací ceně a malému povědomí u nejširší veřejnosti u nás ještě ne- existuje možnost pronájmu těchto domků, zato je však možné obrátit se na několik firem, které zprostředkují jejich nákup a případně i pronájem vhodných pozemků. Nejlevnější z těchto plně vybavených domků se pohybují okolo 390 000 Kč a doprava na určené místo vychází zhruba na 15 000–30 000 Kč.

 

Bezstarostná jízda

Jak je vidět, pro novodobé nomády je nabídka skutečně široká. Jednotlivé firmy se předhánějí ve stále nových a zajímavějších variantách, které jsou běžně dostupné i našem trhu. Stačí si zkrátka vybrat a zkusit prožít aspoň pár letních týdnů na čtyřech kolech. Možná v menším pohodlí než v hotelu, ale zato mnohem zábavněji a dobrodružněji.

 

Praktická rada

Pro vozidlo nad 750 kg celkové hmotnosti je nutné mít řidičské oprávnění skupiny E. Nad 3 500 kg celkové hmotnosti je třeba řidičské oprávnění skupiny C!

 

Kontakty:

Vladimír Horký, HYKRO, s. r. o., (půjčovna karavanů),

K Šeberáku 7, 148 00 Praha 4,

tel./fax: 244 914 663–6,

mobil: 608 210 035,

e-mail: prague@pujcovnakaravanu.cz

KRSCARAVAN vestavby obytných vozů, Tomáš Krs,

Zahradní 501, 345 62 Holýšov,

tel.: 379 491 603, mobil: 777 732 332, fax: 379 422 982

e-mail: tad@maiva.cz, www.krs.cz

Mobido (dovoz a prodej mobilních domků),

Ústecká ulice, 184 00  Praha 8,

tel./fax: 283 852 614, mobil: 777 558 743, 603 258 445,

e-mail: info@mobido.cz, www.mobido.cz

Karavan Shop, 5. května 48, 140 00 Praha 4,

tel.: 261 222 555, mobil: 608 434 303, fax: 261 222 500,

e-mail: prague@karavan.cz, www.karavan.cz

 

text: Tomáš Bartusek

foto: archiv firem, Vitra Design Museum
zdroj: Můj dům 6/2004