Skip to content

Blog

Aby nohy nezábly

„Tato úprava zvýší původní podlahu pouze o jeden a půl centimetru včetně nové dlažby.“ Regulaci tohoto elektrického topného a temperovacího systému zajišťuje termostat. Na trhu jsou například topné rohože systém Devimat od firmy Devi či EUPV a ETF od firmy Electrolux.

„Pro vytápění koupelen je vhodný příkon do 160 watů na metr čtvereční, v ostatních místnostech postačí do 100 watů na metr čtvereční,“ říká Bohumil Kopřiva ze stejnojmenné pražské firmy, která se specializuje na výrobu a prodej materiálů pro vytápění. „Rohože se dají ‚ušít‘ přímo na míru podle rozměrového náčrtku zákazníka tak, aby byla optimálně využita plocha podlahy.“ Tak například u umyvadel je vhodnější, pokud topná rohož zasahuje až pod umyvadlo a nekončila těsně u něj. Člověk myjící se u umyvadla by pak měl v teple pouze paty a prsty by se už dotýkal studené dlažby.

Díky tomu, že si necháte rohože ušít na míru, tak třeba po vystoupení z oválné vany se vždycky postavíte na teplou dlažbu. Metr čtvereční topných rohoží se pohybuje kolem 250 až ke 3000 korun bez termostatu, záleží však na typu a výrobci. Pokud si necháte rohož „ušít“, pak si připlatíte asi dvacet procent.

 

Posviťme si na trendy

Purismus vycházející z keramičky Ascot je proslulý na celém světě.

Plasticky tvarované obklady Touch v osmibarevném provedení navrhl pro italskou firmu Credit architekt M. Pajeta.

Firma Cerypsa představila novou kolekci dlažeb i obkladů Provenza Cilection.

Detail obkladaček s "průběžným" dekorem Net firmy Cedit.

Dekory z kolekce Murrha italské firmy Imola.

Kolekce Murrha italské firmy Imola.

Koupelnu v duchu Mondrianových obrazů navrhla Laura da Almeida Simoes.

Noblesu bílé koupelny vytvářejí zářivé obklady  Lacca Bianco a plastické listeny z kolekce Aqua, model Still Live. Firma Rex, Itálie.

 

Barvy, dekor, struktury
Pokud jde o barevnost a vzory, nepřevládala na Cersaie žádná skupina barev ani dekorů. Fialkové a růžové tóny, které se objevily v trendech oděvních firem i u bytového textilu a dokonce i v nábytku, se v keramice vyskytovaly minimálně. Za zaznamenání snad stály u firmy Versace a Gruppo ADK.

Většina firem se obecně snaží ve své nabídce uspokojit všechny zákaznické skupiny, proto předkládá paralelně dekory rustikální, napodobeniny historických dlažeb a přírodních kamenů i minimalisticko-puristické obkladové prvky. Firmy orientované na dokonalý design je často kombinují se sklem, kovem či dřevem přímo ve střepu dlaždice nebo obkládačky.

Existují také keramické obkladové prvky pro ekology a ochránce přírody, jejichž výroba nezatěžuje životní prostředí. Seminář pořádaný během veletrhu se týkal chystaných evropských norem pro ekokeramiku, které budou muset respektovat všechny země sdružené v Evropské unii.

K zajímavým novinkám patřila dlažba dokonale napodobující štípaný kámen, dlažební kostky nebo tzv. kočičí hlavy, a to včetně nepravidelností, oblin a opotřebovanosti (např. firmy Hi Tech Gres, Dolce Vita), nebo mající povrch v podobě rybích šupin (I Marmi Le Pietre).

Bordurám přibyly nové vzory s fosiliemi a „plody moře“, s etnokresbami zvířat a lovců (např. firmy Rex, Kera Gres, Saint’ Agostino) nebo napodobující staré lodní trámy a prkna včetně šroubů či otvorů po nich zbylých (např. Hi Tech Gres, I Moker Italy). Tytéž vzory se objevovaly na veletrhu podlahových krytin Domotex v Hannoveru aplikovány na linoleu, PVC i na plovoucích podlahách.

V oblibě jsou stále bordury s mozaikou tvořenou kamínky – buď přírodními, nebo keramickými. Zajímavé byly bordury s prvky městských struktur – s domy či urbanistickými mapami (např. firma Smov) nebo s grafikou v duchu Mondrianově (např. Anfacer, Smov). Za zaznamenání stály také vzory plné oblin a jejich průsečí.
Novinkou, která vypadala skutečně atraktivně, byly bordury, které z podlahy „vyběhly“ vertikálně do plochy stěny, kde si pak našly svou horizontální linii. Šlo většinou o vzory s drobnou skleněnou nebo keramickou mozaikou, v nichž se uplatňoval třpyt drahých kovů – zlata a stříbra – nebo lesk broušeného skla (např. firmy Imola, Rex).

Keramické obkladové prvky se používají na fasády a obklady budov. Na obranu proti sprejerům vyrábí firma Flaviker speciální dlaždice odolné vůči sprejům. Firma Buchtal přišla zase se samočisticími fasádovými keramickými obklady KerAion Hydrotec. Je vidět, že keramika je pro obklady budov materiálem budoucnosti – výrobci se předháněli ve velikosti obkladových prvků i dekorech. K zajímavým patřily rozměrné formáty s freskami nebo obklady velmi podobné keramice, jaká se u nás vyráběla v Břasech (např. firmy Dolce Vita, Nordica, Hi Tech Gres).

Žádná dobrá firma si dnes nedovolí nenabídnout koordinované formáty, barevnost a dekory pro dlažby a obkládačky. Formátů je u každého vzoru několik a jdou skládat do různých podob.

Obklady a poklady
Atraktivní novinky se objevily i u keramických prvků na obklady stěn. Nejzajímavější bylo pojetí listel a obkládaček. Představte si třeba kapku nebo vlnku, která reliéfně vystupuje, tj. začíná na listele, ale pokračuje nebo končí až na obkládačce ležící pod ní. Kapka se tedy „zrodí“ nahoře a „dopadne“ o kus níž. Takových dynamických dekorů byla k vidění celá řada, přičemž byly umocněny použitím zlata, stříbra, barevného kovu nebo skla (např. firmy Imola, Chic Viva, Your Living).

Před rokem či dvěma začala některá designérská studia kombinovat obkládačky se sklem, a to tak, že obkládačka má tvar masivního písmene „U“, do něhož je zasazeno čiré, barevné či pískované sklo. Listela pak je skleněná. Loni překvapila i kombinace s hliníkem a jinými kovy, a dokonce i se dřevem (například Ascot, Chic Viva). Překrásné byly listely z drobných zlatých, stříbrných, kovových či skleněných krychliček vyskládaných do mozaiky. Tento mozaikový motiv se objevoval také jako centrální prvek v obkládačkách. Noblesní paprsky protínaly listely stěny, aby se zlomily v bordury pokračující v podlaze. Stačilo přivřít oči, a člověk si připadal jako v pohádce o křišťálovém hradu, zimním království nebo slunečním zámku – podle toho, jaký drahý kov nebo barva byly použity.

K raritám veletrhu patřily fluorescenční obkládačky. Pouhá chvíle světla dokázala, aby se dekor na obkládačkách ve tmě decentně zjevil (Dado Ceramica).
Vrchol minimalistického pojetí představovaly obkládačky rozdělené do čtyř nebo více polí, z nichž bylo každé nakloněno na jinou stranu (firma Cedit).

Novinkou rustikálního trendu byly zase obkládačky menších, nestejnoměrných formátů i barevnosti s nerovnoměrnými hranami a navíc nepravidelně, někdy až šikmo položené a s hrubými, tlustými spárami. Stylový charakter umocňovalo lepení na dřevo.

Text: Lenka Žižková
Zdroj: Můj dům 2/01

Přírodní linoleum nejen na podlahu

Dekorativní přírodní linoleum

Vyrovnaný a vyzrálý podklad se nejprve tmelí a pak se s odstupem jednoho dne lepí linoleum

Barevná škála

Barevná škála

Čím větší prostoj, tím větší možnosti

Návrat linolea
Dlouhá léta představovalo přírodní linoleum vděčnou podlahovou krytinu, která měla široké uplatnění. Bylo levné a sloužilo „do roztrhání těla“ – takřka věčně. Když se jeho povrch odřel, natřelo se jednoduše barvou a plnilo svou funkci dál. Potom však přišla módní vlna PVC a přírodní linoleum se dostalo, alespoň v naší republice, na několik desetiletí na vedlejší kolej.

V současné době však stále více nachází přírodní linoleum od řady evropských výrobců své uplatnění nejen v kancelářských budovách, nemocnicích, hotelech či školách, ale také v domácnostech. Mezi nejznámější přírodní linolea dnes patří Marmoleum, Artoleum, Marmorette a Linosom. Na rozdíl od PVC je linoleum stoprocentně bez jakýchkoliv škodlivých látek. Je tvrdé, ale přitom pružné, takže dobře působí na klouby člověka. Také je trvanlivější než PVC. Probarvená vrstva dosahuje až na podkladovou jutu, což zaručuje i při dlouhodobém a nepříliš šetrném zacházení jeho stále bezchybný vzhled.

V bytových prostorách se jeho životnost pohybuje v rozpětí 50–70 let. Přírodní linoleum se vyrábí v standardních tloušťkách 2 až 2,5 mm, ale někteří výrobci nabízejí linoleum o tloušťce 3,2 mm, nebo v ještě silnějším provedení pro sportovní použití. Připočteme-li širokou škálu přírodních barev, jemných pastelových tónů, ale i moderních dekorů, může linoleum nabídnout mnoho – jak po stránce užitných vlastností, tak po stránce vzhledu. Proto se i u nás stává interiérovým materiálem s velkou budoucností.

Důvody pro Marmoleum a Artoleum
Koupě podlahové krytiny znamená v každém případě investici. Předpokládáme, že za rozumnou cenu chcete vysoce kvalitní podlahovou krytinu, která si zachová svůj atraktivní vzhled a trvanlivost po celou dobu používání. Tyto požadavky splňuje například Marmoleum a Artoleum, což jsou hladké podlahové krytiny, které se stále častěji objevují i v bytových interiérech. Jsou-li správně udržovány, vydrží zmíněná přírodní linolea i v nejtěžších provozních podmínkách a není výjimkou, že si svůj původní vzhled zachovají 20, 30 i více let.

Pevnost získávají během sušení a odolávají vysokému bodovému zatížení. Marmoleum ani Artoleum se samo nevznítí a v případě požáru nepřispívá k šíření ohně. Stopy po cigaretách je možné snadno odstranit opatrným seškrábáním. Poté obnovíme povrchovou ochrannou vrstvu. Vysoká trvanlivost ve srovnání s ostatními materiály snižuje náklady. Možnost suchého čištění těchto podlahových krytin šetří 30 % nákladů ve srovnání s údržbou tekutými prostředky. Snadno se z nich odstraňuje prach, proto jsou vhodné pro osoby s dýchacími potížemi.

Základními surovinami pro výrobu Marmolea a Artolea jsou lněný olej, pryskyřice, korek, dřevitá moučka a barviva. Mají neměnné antistatické parametry, a proto brání vytváření statického náboje. Kromě toho vykazují velmi příznivé hodnoty elektrického odporu. Z Marmolea i Artolea lze snadno navrhnout individuální motivy a vzory v různých barvách. Technologie řezání vodním paprskem umožňuje realizovat i velmi složité návrhy. Spáry v Marmoleu i Artoleu jsou vodotěsné, pokud při jejich svařování (podobná technologie jako při svařování PVC) využijete příslušné svařovací šňůry. Kontrastní svařovací šňůry mohou být použity jako zvláštní dekorativní prvek.

Paleta barev
Marmoleum Real, Marmoleum Fresco, Walton a Corklinoleum tvoří základní sortiment výrobků Marmoleum. Jsou k dostání v 68 barvách. Jednotlivé výrobky a barvy se dají velmi snadno kombinovat tak, aby se celkový vzhled podlahové krytiny hodil do specifického prostředí. To činí z Marmolea vhodný výrobek pro domácnost a školy, stejně jako pro kanceláře, nemocnice a další veřejné prostory. Artoleum je poměrně nová skupina výrobků linolea. Kolekce obsahuje čtyři různé linie: scala, graphic, piazza a sierra. Každý styl má vlastní charakteristiku a může být zdrojem inspirace pro vytváření krásných podlah. Samostatně či v kombinaci s Marmoleem může dát Artoleum podlaze libovolný výraz. Celá série Artoleum obsahuje 57 různých stylů.

Instalace, údržba a cena
Podlahové krytiny Marmoleum a Artoleum jsou součástí komplexního systému, který zahrnuje materiály pro přípravu podkladu, nářadí pro instalaci, lepidla, svařovací šňůry, sokly a rohy, prostředky k údržbě podlahy a zařízení pro výuku kladečů. Pro atraktivní vzhled a dlouhou životnost podlahové krytiny je důležitá kvalita jejího položení. Proto je lepší svěřit zejména přípravu podkladu odborníkům vybaveným potřebnými znalostmi a nástroji. Samotná pokládka je obdobná jako při pokládání PVC.

Mokrá i suchá cesta údržby Marmolea a Artolea je jednoduchá. Při mokré cestě jsou možné dvě metody: postřikování sprejem nebo metoda mýdlového filmu. Zároveň však výrobce doporučuje čištění podlah „za sucha“, neboť prach a volné částice nečistot se lepí na podlahu, jakmile přijdou do styku s vodou. Setření prachu se proto jeví jako mnohem účinnější než čištění za mokra. Cena přírodního linolea se pohybuje od 400 do 1000 Kč/m2 – záleží jak na typu, tak na tloušťce.

Zajímavosti
Korkové linoleum Corklinoleum je speciální výrobek z přírodních surovin. Místo dřevité moučky je přidáno velké množství korkové moučky, čímž se docílí speciální charakteristiky korkového linolea: hřejivý omak, zvukověizolační schopnost, elasticita, tlumení rázů a povrch vzdorující klouzání. Všechny tyto vlastnosti činí korkové linoleum vynikající variantou např. v ložnicích, kde se vyžaduje tepelný komfort a tlumení zvuku. Korkové linoleum se dodává v osmi barvách a ve třech tloušťkách: 3,2 mm, 4,5 mm a 6 mm. Záleží na vás, jaký stupeň elastičnosti a tlumení rázů požadujete.

Další specialitou je Marmoleum Dual – rozměrově stálé linoleové dlaždice 50 x 50 cm, pokládané bez svařování. Kolekce standardních dekorací Marmoleum Mosaic (tloušťka 2 a 2,5 mm) zase nabízí různorodé bordury, intarzie a možnosti netradiční tvorby rohů. Linoleum Desk Top je vhodné na dveře, stoly a nábytek, ale dá se použít také jako psací podložka na stůl. Pevné a vysoce elastické je linoleum Bulletin Board, které najde uplatnění na stěnách. Díky povrchové úpravě v něm drží pevně napínáčky.

Nic netrvá věčně
Bez ohledu na to, jak kvalitně je přírodní linoleum vyrobeno, přijde jednou doba, kdy bude nutno podlahovou krytinu vyměnit. Nerudovský problém „kam s ním?“ ovšem vyřešíte hravě: protože přírodní linoleum nepůsobí negativně na životní prostředí, může být bezpečně uloženo s běžným odpadem na skládku, kde se rozloží.

Foto Robert Virt, archiv firem
Moucal – podlahoviny,
Rýdl – podlahové centrum

Ochočte si hudbu

Minisystém FW C85 má výkon 2x 240 W, Woox. RDS, měnič na 6 CD, dvojitý kazetový magnetofón, WATT a DECIBEL, cena 14 990 Kč

Minisystém FS D7R, CD, RDS tuner EON, výkon 2 x 19 W,DATART MEGASTORE

MInisystém FW R8, výkon 2 x 200 W, měnič 3 CD, WATT a DECIBEL, cena 22 990 Kč

Minisystém FW P78 má výkon 2 x (150 W + 80 W + 40 W), Dolby pro Logic, WATT a DECIBEL, cena 13 990 Kč

Přídavný komponent s minidiskem k systému SC HDA710, BESTEL, cena 10 995 Kč

Minikomponentní systém SJ HDA710, DVD-Audio/Video/CD, výkon 2 x (15 W+ 10 W + 5 W), Dolby B, RDS, DATART MEGASTORE, cena 16 000 Kč

Minisystém FS SD9R, CD, výkon 2 x 19 W, RDS, výstup  pro subwoofer, WATT a DECIBEL, cena 17 990 Kč

Minisystém SC AK28, výkon 2 x 140 W, subwoofer, měnič na 5 CD, dvojitý magnetofon, BESTEL, cena 9 995 Kč

Minisystém SC AK28, výkon 2 x 140 W, subwoofer, měnič na 5 CD,dnojitý magnetofon, BESTEL, cena 12 495 Kč

Minikomponentní systém SC DV 170 obsahuje DVD a CD měnič pro 5 disků, výkon 330 W, DATART MEGASTORE, cena 39 995 Kč

U minisystémů nejvíce zapůsobí hluboké a výkonné basy. Ty jsou do značné míry určující pro kvalitu reprodukce. Není praktické pořizovat si audiosystém s nízkým výkonem a bez technologií podporujících hluboké tóny, i kdybychom chtěli poslouchat jen po večerech, s přivřenýma očima a docela tiše. Pouze přístroj s vysokým výkonem a kvalitou umožní věrný přenos zvuku v jakékoliv intenzitě.

Skrytá tajemství
Mnohé systémy malých rozměrů nepostrádají „velké“ technologie ukryté v intimní zóně svých obalů. Často například obsahují technologii Woox, která umožňuje reprodukovat hluboké basy bez znatelného zkreslení, nebo mají subwoofer, tedy oddělený uzavřený reproduktor určený pouze pro hluboké tóny.

Přístrojům přibyl i systém RDS, důvěrně známý z autorádií. Umožňuje přijímačům identifikovat jméno rozhlasové stanice i typ programu a případně je podle požadavku naladit. Samozřejmostí bývá automatické seřizování digitálních hodin prostřednictvím rádiového signálu. Skutečně nároční posluchači mohou sáhnout po přístroji se systémem Virtual Dolby Surround. Pak stačí zavřít oči a přenést se… třeba do středu koncertního sálu. Není to tak obtížné, protože fantazii podpoří dokonalý prostorový zvuk.

Zlatá klec

Forma je stejně důležitá jako obsah a výrobci to vědí, takže ukrývají poslední výkřiky vědy do posledních trendů designu. Někdo miluje futuristický vzhled a při spouštění minisystému si rád připadá jako kosmonaut řídící raketu směrem k oběžné dráze. Trh mu vychází vstříc. Jiný vidí v přístroji vyluzujícím zvuk stále především zařizovací prvek, bělost kovu považuje za nepříjemně chladnou,  preferuje dřevo. Dřevo na obalech tohoto typu elektroniky bývá nejčastěji třešňové, ale výjimkou nejsou ani jiné druhy stejně jako sklo nebo plasty.
Ochočená hudba nebyla rozhodně uzavřena do zlaté klece. Minisystémy jí dávají šanci zaznít a dělají všechno pro to, aby umožnily majitelům pohodlně naslouchat.

Co znamená:

Dolby B
Systém vyvinutý společností Dolby Laboratories a sloužící k potlačení šumu

Dolby Pro Logic
Poskytuje přirozený prostorový dojem, ale je založen na analogovém, nikoliv digitálním principu

Incredible Surround
Stisknutím tlačítka je možné rozšířit stereoefekt a tím navodit pocit, že reproduktory jsou od sebe dál než ve skutečnosti

RDS
Radio Data System dovoluje přijímačům identifikovat jméno stanice, typ programu atd. a automaticky se naladit na vybraný program — např. zprávy

RDS Curent Time
Automaticky nastavuje čas s absolutní přesností a v určitých intervalech koriguje případné odchylky

RDS tuner EON
Systém, kterým je automaticky detekováno dopravní hlášení

Subwoofer
Oddělený uzavřený reproduktor, určený pouze pro reprodukci basových tónů

Virtual Dolby Surround
Používá digitální zpracování signálu a vytváří tak dokonalý prostorový vjem

Woox technologie
Reproduktor neobsahuje aktivní části, tj. magnet a cívku. Pohyb membrány je vyvolán tlakem, který vzniká působením jiného reproduktoru umístěného ve stejné ozvučnici. Výhodou je nulové zkreslení hlubokých tónů

Text: Petr Tashakert, Foto: Archiv
Zdroj: Moderní byt 1/01


Kontakty:
BESTEL, Vinohradská 34, Praha 2,
tel.: 02/22 51 44 15;
DATART MEGASTORE, Shopping Park Brno, Dolní Heršpice, Brno,
tel: 05/43 25 04 88;
WATT & DECIBEL,
5. května 29 (magistrála), Praha 4,
tel.: 02/41 40 35 34

Plast předběhl ostatní materiály

Dnes i přes snahy mnohých o návrat k přírodním materiálům najdete plast všude, byť třeba v kombinaci se dřevem nebo s hliníkem. Posledním hitem jsou dokonce porcelánové šálky splastovými úchytkami.

Pokud jde o nádobí a drobné spotřebiče, pak je jasné, že se dnešní domácnost bez moderních plastů už neobejde. Jsou lehké, nehořlavé, postupně se zbavují i nežádoucí křehkosti. Nikdo se o ně nepořeže, vydrží i domácí „italské“ diskuse. Nádobí z plastu lze mýt v myčce, speciální výrobky můžete používat také v mikrovlnné troubě nebo v mrazáku, snesou totiž i velmi nízké teploty.

Design vychází z funkce
Zatímco tuzemský spotřebitel si při vyslovení pojmu plastový nábytek nejčastěji představí levnou židli z polypropylenu, v zahraničí bývá plast spojován se jmény slavných designérů. „Esovitá“ plastová židle dánského návrháře Vernera Pantona z roku 1959 se zařadila mezi klasiku světového designu. Dodnes ji také švýcarská společnost Vitra vyrábí (na tuzemském trhu vás přijde asi na 4500 korun). K největším hitům současné nabídky se řadí křesílko Toy od Philippa Starcka. Je lehké, nabízí se v řadě jemných pastelových barev a snadno se omývá. Proto také zaplavilo nové kavárny a bistra, které mívají v oblibě zejména mladí lidé.

Atraktivně však vypadá i v běžném bytovém interiéru, navíc se prodává za dostupnou cenu – kolem 2500 korun, což je při tak věhlasném jménu jejího autora velmi přijatelné. „Plast je pro nábytek skvělá věc, ale musí být správně použit,“ říká designér Lodovico Acerbis, „nejde o to vyrábět z něj věci za každou cenu, ale použít plast takovým způsobem, jaký ostatní materiály nedovolují.“ Názor Lodovica Acerbise, jehož dědeček založil rodinnou firmu už v roce 1870, potvrzuje i architektka Ewa Nemoudry z firmy Sirius: „Z plastu můžete vytvořit tvary, které ze dřeva nebo z jiného materiálu udělat nelze, navíc může být plast i transparentní, a tím docílíte velmi zajímavé efekty. Plast je ovšem jen plast. Pokud praskne, už jej neopravíte.“

Pozor na kvalitu
„Všude ve světě se dnes potkáváme s levnými asijskými výrobky. To platí i u plastu,“ tvrdí GianCarlo Marucci z firmy M. G. Distribuzione, která na tuzemském trhu zastupuje špičkové italské výrobce nádobí, domácích spotřebičů a drobných doplňků, „je zbytečné se soudit. Jednodušší je přijít s jinými tvary a barvami. V nejbližší době proto výrazné oranžové, zelené a modré barvy vystřídá například kosmické stříbřité provedení nebo transparentní jemné pastely.

Nádobí pak vypadá jako vyrobené z čistého, průsvitného skla v jemných tónech.“ Díky novým plastům se výrazně usnadňuje i použití domácích spotřebičů. „Novou fritézu z řady Cucina můžete rozložit na několik kusů a ty pak včetně nerezové vany – samozřejmě kromě topné spirály – pohodlně umýt v myčce,“ tvrdí Boris Tománek z firmy Philips, „ani plastové potažení skleněných konvic na bocích není samoúčelné. Zvyšuje odolnost skla při nechtěném nárazu. Plast v kuchyni tak šetří námahu při mytí a zvyšuje bezpečnost.“

Pokud jde o doplňky, pak si plast získává zejména mladé spotřebitele. Jestliže se spojí zajímavý design s přijatelnou cenou, lze mu totiž jen těžko konkurovat. To platí například o koupelnových doplňcích se značkou Authentics. Ačkoliv je prodávají nábytkové galerie, stojí jednotlivé kusy asi od 70 do 1200 korun. Výrazným barvám a hlavně netradičním tvarům mohou starší chromové či keramické doplňky konkurovat jen těžko.

 

Vinné opojení

Sklenice na víno, CRYSTALEX, cena 2082 Kč/6ks

Vývrtka z kolekce Mono, LA CASA LAGOSTINA, cena 1 286 Kč

Kolíky na víno, LA CASA LAGOSTINA, cena 350 Kč/ks

Kovový stojan, LE PATIO, cena 950 Kč

Kovový stojan Senas. LE PATIO, cena 1 195 Kč

Vinotéková skříň s funkcemi, BELVEDERE ČR, cena 70 977Kč

Kovový bar na vína Meyronne, LE PATIO, cena 12 495Kč

Sklenky Lady Hamillton, CRYSTALEX, cena 1 350Kč/6ks

Asi málokoho napadne, že vznik názvu tohoto skvělého nápoje je spojený s biblí. Podle ní totiž přistál po potopě světa praotec Noe na hoře Ararat a začal tu zakládat vinice. Ararat se nachází na hranicích Turecka a Arménie, tedy v oblasti blízké dnešní Gruzii, a odtud právě pochází název vína — totiž z gruzínského gvino.

Uchovávání vín
Výběr kvalitního a dobrého vína se podřizuje mnoha pravidlům a nutno podotknout, že správná volba není nikterak jednoduchá. Ať už však zvolíme kterýkoliv druh, nikdy bychom neměli podcenit jeho skladování, kterým mu můžeme pomoci nebo naopak dost ublížit.

Lahvová vína se mají uchovávat v čistých a suchých, mírně osvětlených místnostech. Teplota pro bílá a růžová vína má být 10 až 15 °C, červená vína se skladují v pokojových teplotách, čímž se rozumí teplota místnosti starého anglického hradu, která je mezi 16 až 18 °C.
K uložení lahví se používají speciální stojany, které zabezpečují, že jsou lahve v jedné poloze, nemanipuluje se s nimi, takže se nenarušují vazby jemných buketních látek.

V naprosté většině se lahve ukládají naležato. To proto, že jsou nejčastěji uzavřené korkovou zátkou a my tak docílíme toho, že bude stále vlhká. V opačném případě korek začne vysychat a vzniklými póry může do lahve vnikat vzduch, který působí nepříznivě na jakost vína a může zavinit i jeho infikování octovými bakteriemi. Nastojato proto necháváme jen láhve s umělými zátkami.

A co s načatými lahvemi?
Rozhodně bychom měli jejich obsah v co nejkratší době spotřebovat, v mezičase by lahve měly být uzavřené speciálními zátkami a uložené ve vhodném prostředí. Pokud bychom k přírodnímu vínu nechali pronikat vzdušný kyslík, zvýšil by se obsah aldehydů, čímž by se zhoršila jeho chuť i barva. Toto nebezpečí nehrozí u dezertních a kořeněných vín, která mají vyšší obsah alkoholu a cukru a mohou tedy být otevřená i delší dobu.

Zdraví a jídlo
Víno je odpradávna součástí jídelníčku. Je to nejen pro jeho dobrou chuť, ale i pro dobré vlastnosti při trávení. Mezi důležité složky vína patří kyseliny (je jich víc než padesát). Ty a jejich organické soli působí v zažívacím traktu zásaditě (jeden litr vína působí jako 6 gramů sody). Nízké pH vína napomáhá ke zvýšené tvorbě žaludečních kyselin, to znamená k lepšímu trávení. Z toho vyplývá, že by sklenka vína neměla u jídla chybět. Otázkou tedy zůstává, které víno zvolit ke kterému pokrmu. Je třeba se řídit souladem mezi barvou a vůní. K světlým masům (drůbeži, rybám, telecímu) a sýrům se nejlépe hodí bílé víno a k tmavým pokrmům (hovězímu masu, tmavým omáčkám ad.) je vhodné červené. Podobné to je i s vůní. K aromatickým pokrmům volíme stejně působivá vína, neutrální jídla si žádají vůně jemné.

Lahvová vína uchováváme:

– v suchých a čistých místnostech
– při mírném osvětlení, nikdy ne na přímém slunečním světle
– bílé při teplotách 10—15 °C
– červené při teplotách 16—18 °C
– ve vodorovné poloze, tak aby korkový uzávěr byl vždycky navlhčen

Kontakty:
BELVEDERE ČR, V Sadech 4a, Praha 6, 
tel.: 02/24 31 40 25, fax: 02/311 82 18; 
CRYSTALEX, Malé náměstí 6, Praha 1, 
tel.: 02/24 22 84 59; 
IKEA, Shopping Park Praha,
Skandinávská 1, Praha 5, 
tel.: 02/51 61 01 10; 
LA CASA LAGOSTINA, Na Perštýně 10, Praha 1, tel./fax: 02/24 23 46 29; 
LE PATIO, Národní 22, Praha 1, 
tel.: 02/24 92 10 60, fax: 02/24 91 91 41; 
NÁRODNÍ BANKA VÍN, Platnéřská 4, Praha 1, tel.: 02/21 10 82 44, 
fax: 02/21 10 82 45 

autor:Lenka Haklová
foto: PAVLA HRACHOVÁ, PAVEL VÍTEK, ARCHIV

Skleněná koupelna

Pokud je koupelna zároveň relaxační místností, můžete si na podlaze vytvořit pomocí skleněné dlažby třeba iluzi horské bystřiny nebo jezírka. Nebojte se experimentovat.

Stěny pevné a rozebíratelné
Skleněné tvárnice mají výborné zvukově i tepelněizolační vlastnosti a také se s nimi dobře pracuje. Můžeme jimi stěny buď klasicky vyzdít, nebo použít některou z dalších technologií. Například se dají skládat do požadovaného tvaru za pomoci latěk a křížků či vsunout do dřevěné mřížkové konstrukce, kde se upevní speciálním pryžovým úchytem. Pak se stěna nemusí bourat, ale stačí ji rozebrat.

Snadná je také výměna rozbitého kusu, kdy jen vyměníte poškozenou tvárnici za novou. Příčkami ze skla vhodně rozčleníte malou koupelnu, při použití převážně čirých nebo slabě matovaných tvárnic se prostor zase opticky zvětší. V prostorném interiéru působí velmi atraktivně stěny ve tvaru pravidelných i nepravidelných sinusoid.

Skleněná relaxace
Za skleněnými stěnami mohou být skryté i některé prvky koupelnových zařízení, sprchový kout, umyvadlo, bidet, toaleta nebo pisoár. Podle posledního trendu sklo ve spojení s doplňky a armaturami ze světlého kovu vytváří působivý celek. Vany a whirlpooly v relaxačních místnostech zapuštěné do skleněných tvárnic vyvolávají dokonalou iluzi jezírka. Esteticky čistý skleněný interiér má podle odborných studií pozitivní vliv na psychiku člověka.

Snadná údržba
Do koupelny lze použít skleněné tvárnice i na obklady místo tradičních dlaždic, kamene nebo jiného materiálu. Rovněž se z nich dají sestavit police, stolky, pulty či jiné části koupelnového vybavení. S použitím barevných tónovaných tvárnic s různým stupněm transparentnosti lze dosáhnout zajímavých světelných efektů. Místnost tak většinou získá nadčasový design. A nezanedbatelnou vlastností tohoto interiéru je jeho snadná údržba. Luxfery totiž stačí omýt běžným čisticím prostředkem.

Pozor na okna
Skleněné tvárnice působí v interiéru nejlépe, pokud jsou použity ve velké ploše.
V místnostech, kde je důležitý pocit vnitřního tepla a mezi něž se počítá i koupelna, se luxfery do vnější fasády (například místo okna) nedoporučují, nejsou-li opatřeny ochrannou fólií, která optimalizuje jejich tepelněizolační vlastnosti.

Kontakty:
AUSTIS, Dalejská 680, Praha 5, 
tel.: 02/51 09 91 11; 
IDEAL STANDARD, Černomořská 10, 
Praha 10, tel.: 02/71 00 11 15, 
fax: 02/71 00 11 51; 
KERAMAG, Učňovská 100/1, Praha 9, 
tel.: 02/66 10 64 50, fax: 02/66 10 63 15; 
LS NYOX, Vyšehradská 12, Praha 2, 
tel.: 02/90 00 01 53; 
SANITEC, Učňovská 100/1, Praha 9, 
tel.: 02/66 10 64 51, fax: 02/66 10 63 15; 
VITRABLOK, Bílinská 42, Duchcov,
tel.: 0417/81 81 11 

Několik otázek pro ing. arch. LACA FESCU

Proč jsou skleněné tvárnice oblíbeným stavebním prvkem současné architektury?
Jsou úžasné pro svoji schopnost propouštět světlo, prosvětlit místnost a jejich použití je velmi široké. Avšak v bytech je lépe použít skleněné tvárnice jen do teplých místností.

Co všechno lze ze skleněných tvárnic vybudovat?
V podstatě všechno, od dělicích stěn, příček, výplní do fasád až po různé podstavce a police. V Liberci je ze speciálně tvrzených luxfer postavený celý dům. Spektrum použití je opravdu široké.

Čeho bychom se měli vyvarovat?
Snad jen použití obyčejných skleněných tvárnic do fasády obytných, takzvaně teplých místností bytu, tedy například v kuchyni či koupelně na celou fasádní stěnu. Při pokládce luxfer do podlahy zase musíte počítat s vyšší konstrukční výškou. Zatímco podlaha z běžné krytiny bude vysoká jen dva centimetry, skleněné tvárnice ji mohou zvednout až o deset centimetrů.

Jaký je současný trend?
Koupelna jako součást ložnice, kdy je z matovaných skleněných tvárnic postavena dělicí příčka. Matovaná úprava propouští světlo, je průsvitná, ale není průhledná. Průhledné, speciálně tvrzené tvárnice různých stupňů průsvitnosti se zase používají ve stropě interiéru.

Zima v květinách je smyslně luxusní

Byzantská kultura převzala mnoho prvků z Blízkého východu a dalších asijských oblastí – tkaniny prošívané zlatými nitěmi, výšivky, barvené a jinak opracované sklo, křišťál, perly, korálky, glazurovanou keramiku a podobně. To vše se projevuje i v květinových vazbách. Oproti podzimnímu trendu, ve kterém převládala harmonie a klid, se v zimním období objevuje barevnost a dekorativnost. Na trhu tak můžete vidět nové neobvyklé exotické květiny. Příkladem je hvězdník se svými temně rudými sametovými květy.

Ve vazbách se používají méně známé řezané květiny, které zvýrazňují luxusní a smyslnou atmosféru. Typická je temně rudá bouvardie, oranžová a rudá Euphorbia fulgens, plnokvěté chryzantémy a Paphiopedilum v bronzové a lila. Kytice se vážou například do tvaru cibule. Zdůrazňují tím inspiraci tvarem minaretů a mešit. Do vazeb se používají i korálky, sklo, střapečky na provázku a jiné.

 

Pestré trychtýře

Uchycují se na kmenech a větvích stromů a kořeny většiny z nich nikdy nezakoření na pevné zemi. Svému hostiteli neškodí, jen se jej drží, aby měly dostatek světla. Beze zbytku ovšem využijí vše, co uvízne za šupinkami kůry, v dutinách stromů a mezi kořeny: opadávající listy a květy, zbytky hmyzích těl, trus ptáků, stromových savců či plazů. Dešťovou vodu zachycují listovou růžicí nebo šupinkami na listech a tato zařízení se stávají rezervoárem nezbytným k jejich životu.

Většina z nich vyžaduje vysokou vzdušnou vlhkost. K zálivce a k mnohdy též nezbytnému rosení používáme vodu měkkou, např. dešťovou. Neměla by obsahovat vápník. Broméliovité rostliny rostou v kyselém substrátu. Mnohé, přestože v přírodě rostou epifytně, můžeme pěstovat v nádobách. Jiné naopak pěstujeme na epifytních kmenech nebo větvích, většinou ve speciálních bytových vitrínách, které jsou neobvyklou dekorací; navíc tak rostlinám zajistíme nezbytné životní podmínky.

Ananas
Nejznámější okrasnou a jedinou zároveň i užitkovou „bromélií“ je ananas (Ananas comosus). I v bytových podmínkách přináší sice menší, ale stejně sladké, voňavé a šťavnaté plody. Pochází z Jižní Ameriky, ale v současné době se pěstuje ve všech tropických a subtropických oblastech. Již méně se ví, že ananas lze velmi dobře pěstovat jako pokojovou rostlinu. Navíc je jednou z mála broméliovitých rostlin, která roste přirozeně na zemi, nikoliv v korunách stromů. Mimořádně dobře snáší podmínky moderních slunečných bytů s ústředním vytápěním. Častěji než běžný druh se pěstují kultivary „Variegatus“ a „Porteanus“ s pestře pruhovanými listy.

Rostlina v dobrých podmínkách má silné pevné listy a její růžice může dosáhnout šířky jednoho až dvou metrů. Pěstují se však i miniaturní kultivary. Ke květu rostlinu přivedeme například etylénem, který uvolňuje dozrávající ovoce. Můžeme dát třeba jablka do těsné blízkosti rostliny. Jistější možností je kousek karbidu vápníku rozpustit ve vodě a nalít do růžice. Vývoj od tohoto okamžiku až do dozrání plodu trvá nejméně půl roku. Poté mateřská rostlina začne pomalu odumírat. Novou rostlinu si vypěstujeme z vrcholové růžice na plodu nebo z dalších dceřiných růžic, které se obvykle vytvoří.

Pokud chceme použít růžici ze zakoupeného ananasu, a nyní k tomu máme více příležitostí než v ostatních obdobích roku, vybereme plod s růžicí pokud možno neoschlou a nepoškozenou. Vrcholovou růžici opatrně ukroutíme, pečlivě odstraníme zbytky dužniny, ránu zasypeme práškem z dřevěného uhlí a ponecháme několik dní oschnout. Na bázi rostliny jsou již patrné základy nových kořínků. Po dostatečném oschnutí růžici zasadíme do písčitého substrátu. Po zasazení nesmíme rostlinu neopatrným pohybem vyvrátit. Často pak již nezakoření a uhyne.

Ananas vyžaduje celoročně světlé a teplé stanoviště. Zvláště pestrolisté druhy vynikají lépe na slunci než v polostínu. V zimě může být teplota nižší, ale nesmí klesnout pod 15 °C. Vůbec však nevadí stálá pokojová teplota. V létě zaléváme hojněji a nenecháme substrát přeschnout. Zaléváme i do středu růžice. Hnojíme přibližně jednou za měsíc. V zimě zaléváme méně a nehnojíme.

Échmea
Méně často se pěstuje échmea (Aechmea fasciata) – vytrvalá epifytní rostlina, kterou můžeme pěstovat v nádobě, přestože v přírodě roste epifytně. Zasadíme ji do lehké směsi z rašeliny a listovky, nebo jen do čisté rašeliny. Patří k snadno pěstovatelným „broméliím“.

Velké, tuhé, sytě zelené listy jsou pokryté voskovými šupinkami a dávají rostlině šedozelený vzhled. Ze středu růžice vyrůstá velmi atraktivní růžové květenství. Mezi růžovými listeny se objevují drobné, fialově zbarvené květy. Échmea kvete zpravidla během letního období, ale dobu květu můžeme podobně jako u většiny broméliovitých načasovat. Mateřská rostlina po odkvětu odumírá stejně, jako je tomu v celé čeledi.

Dobře snáší suché ovzduší moderních bytů, slunce, ale i polostín. Optimální je běžná pokojová teplota a střední zálivka. V létě zaléváme přímo do trychtýře. Několikrát za rok vodu z trychtýře vylijeme, trychtýř důkladně vypláchneme a doplníme vodou. Tímto opatřením zabráníme hnilobám.

Guzmánie
V deštných pralesích Střední a Jižní Ameriky roste epifytně v korunách stromů další „bromélie“, která se stala oblíbenou pokojovou rostlinou. Patří ke středně velkým rostlinám. Vlastní květy jsou drobné a nenápadné, ale listeny jsou zpravidla zbarveny křiklavě červeně. V poslední době se objevují na trhu rostliny nejen s listeny červenými, ale i žlutými, oranžovými, růžovými a fialovými.

Koupíme-li si kvetoucí rostlinu, můžeme se po dlouhou dobu radovat z jejího květenství. V této době nevyžaduje žádnou zvláštní péči ani speciální podmínky. Po odkvětu však listová růžice odumírá a chceme-li pěstovat dále dceřiné rostlinky, musíme jim zajistit podmínky podobné, jako jsou v deštných pralesích, tedy vlhko a teplo.

Pokles teploty pod 18 °C guzmánie špatně snáší. Vlhkost vzduchu by se měla pohybovat kolem 80 %. Takové podmínky připravíme rostlinám nejlépe ve vitríně, paludáriu či tropickém skleníčku. Zaléváme měkkou vodou. Ta musí snadno odtékat od kořenů. Volíme proto lehký a propustný rašelinový substrát. V zimě by měly mít rostliny dostatek světla, abychom se dočkali květů.

Neoregélie
V literatuře se uvádí, že neoregélie pocházejí z deštných pralesů Brazílie. Zachyceny ve větvích stromů visí v teplém a vlhkém prostředí. Všem přibližně třem desítkám druhů tohoto rodu je společná rozměrná růžice s vodním trychtýřem. V době květu se střed růžice zabarvuje zářivě růžově nebo červeně. Intenzita zbarvení je ovlivněna podmínkami.

Rostlina vyžaduje velmi světlé, pokud možno slunné stanoviště. Chráníme ji pouze před letním úpalem. Neoregélie vyžaduje teplo a vlhčí vzduch. Během vegetačního období ji zaléváme měkkou vlažnou vodou přímo do trychtýře. V zimě zaléváme jen tak, aby kořenový bal zcela nevyschl.

Neoregélii můžeme množit semeny, ale jednodušší je k tomuto účelu využít odnože, které se začínají tvořit v období květu. Mladé rostlinky opatrně vysadíme do malých květináčků s vlhkou směsí rašeliny a písku. Pro počáteční období rostlinky zakryjeme fólií, abychom zvýšili vlhkost prostředí. Dva až tři roky potrvá, než dceřiná rostlinka sama vykvete.

Bilbergie
Zatím velmi zřídka pěstované jsou u nás bilbergie (Billbergia). Mají dekorativní květy, ale také velmi efektní vybarvení listenů. Květenství je převislé, vyrůstá z pevné růžice listů. Ta po odkvětu odumře, ale předtím vytvoří několik nových růžic.
Bilbergii pěstujeme na světlém a teplém místě. V letním období teplota nesmí nikdy klesnout pod 12 °C. V zimě je optimum kolem 15 °C, ale může být i víc. Půdu v květináči nepřemokřujeme, zaléváme mezi listy. Zálivka závisí na teplotě. Zaléváme vlažnou odstátou vodou.

Vrísea
V poslední době se u nás začíná stále více pěstovat vrísea (Vriesea). Z růžice listů vyrůstá atraktivně zbarvené klasovité květenství, které může mít výšku několika decimetrů. Květy mohou mít žlutou, červenou, nachovou nebo zelenou barvu. Ční z křiklavě červeně nebo bíle zbarvených listenů.
Kvetoucí rostlina potřebuje světlé a teplé stanoviště, které je chráněno před prudkým letním sluncem. V růžici udržujeme zálivkovou vodu. Kořeny stálého převlhčení ušetříme. Neškodí občasné rosení růžic. V květinářských obchodech se objevuje několik druhů a mnoho kultivarů. K nejznámějším patří Vriesea splendens.

Tilandsie
Zcela samostatnou kapitolou je rod Tillandsia, nesmírně rozmanitý a bohatý na druhy. Tilandsie na původních stanovištích rostou na skalách, v korunách stromů a na dalších místech bez substrátu. Druhotně se objevují i na zcela nepřírodních materiálech, jakými jsou např. dráty elektrického vedení.

Některé druhy se mohou pěstovat v květináči, ale většině vyhovuje připevnění na epifytní kmínky a větve nebo na kameny. Často se tak vytvářejí „zahrádky“ z několika rozdílných druhů. Bohužel se objevují též nevkusně nabarvené do nejrůznějších křiklavých odstínů a prodávají se jako pouťová atrakce.

Tilandsie mají na svém povrchu povlak z jemných šupinek, které jsou uzpůsobeny k zachycování a přijímání vláhy. Pěstujeme je v dostatečně vlhkém prostředí, nebo je musíme velmi často rosit. Do vody, kterou rostliny rosíme, občas přidáme hnojivo určené na list. Optimální teploty se po celý rok pohybují v rozmezí 20 až 25 °C.
Tilandsií existují stovky druhů, které se liší tvarem a uspořádáním listů i tvarem a barvou květů. Jsou mezi nimi půlmetroví obři i drobečkové, kteří dosahují sotva několika centimetrů.

Místo pro knihu

Nábytkářský průmysl dnes velmi rychle reaguje na změny životního stylu i technický rozvoj, který se promítá do zařízení domácností. Tak jako se v 17. a 18. století začaly do obytných interiérů dostávat knihovny, tak se tam před několika lety Kniha jako by designéry nábytku přestala inspirovat k novým řešením a výstřednějším nápadům. Maximální specializací u tohoto typu nábytku je dvouúrovňovost (knihovna se skládá ze dvou samostatných skříněk-regálů, přičemž předním lze pohybovat, při odsunutí se objeví zadní řady knih). Speciální typ objevily speciální stojany na kompaktní disky nebo s ostatním vybavením ladící počítačové stoly.

Kniha designéry neinspiruje
knihovny si koupí nebo nechá vyrobit určitě ten, který miluje nejen knihy, ale i přehlednost, pořádek a technickou dokonalost.

Trochu jiný problém s knihovnou nastane v případě, kdy se rozhodneme nechat si nainstalovat policový systém na míru pokoje a do horních polic ze stoje na podlaze nedosáhneme. Taková řešení jsou vhodná pro sběratele, pro lidi, kteří pro svou duševní pohodu potřebují být obklopeni knihami. A rovněž pro ty, komu nevadí zdolávat kvůli knize překážky (schůdky, žebříky atd.).

Je to knihovna, není to knihovna
Pro všechny ostatní, kteří máme knihy rádi a nedovedeme si život bez nich představit, se dnes nabízí multifunkční systémy úložného nábytku. Skladebný princip téměř veškerého úložného nábytku pro obývací pokoje dovoluje vytvořit sestavy, v nichž je dopředu pamatováno na knihy. Jsou to většinou regály s nižší hloubkou (30 až 40 cm). Velmi často bývají prosklené tak, aby knihy byly aspoň trochu chráněny před prachem, v případě použití jiných než čirých skel také před nejostřejšími slunečními paprsky.

Nejčastěji se i v obývacím pokoji objevují knihy v otevřených policích. Hrají pak úlohu určitého artefaktu, který se — ať chceme či ne — podílí na dekoraci pokoje. Doba, která přeje multifunkčním řešením a zjednodušování života, dovoluje dát naše oblíbené knihy do blízkosti neméně oblíbené sošky z cest nebo sbírky porcelánu. Vedle hledisek estetických bychom měli právě při ukládání knih uplatňovat ta praktická, aby kniha mohla být přítelkyní, která je po ruce, když ji potřebujeme.

Jiný pohled na knihu
Kniha je zdroj potěšení, bez něhož se myslící člověk neobejde. Ale i na ni se už dávno nedíváme jako na něco, co si pořídíme jednou provždy, a potom se trápíme s problémem, kam s tím. Nedávno to velmi výstižně pojmenoval spisovatel Ludvík Vaculík v rozhovoru s Karlem Hvížďalou pro MF Dnes: „…Jedním z těch příkazů například je mít co nejméně věcí, nechtít další věci. To se projevuje i v naší domácnosti… Narazíme-li v bytě třeba na knihu, kterou jsme neměli deset let v ruce, navrhuji, abychom ji vyhodili, neboť vím, že v příštích deseti letech ji nevezmem také do ruky. Tíhnu k jednoduchosti, protože je pohodlnější.“

Kontakty:
AKIT, Žitná 30, Praha 2,
tel.: 02/24 94 16 87;
BRIK, Senovážné náměstí 23, Praha 1,
tel.: 02/24 14 26 66,
tel./fax: 02/24 14 26 67;
DESIGN FÓRUM PRAHA, Prokopovo
nám. 5, Praha 3, tel.: 02/22 78 06 98;
FAST — INTERIÉR & DESIGN, Sázavská 32, Praha 2, tel.: 02/24 25 05 28,
fax: 02/24 25 13 57;
IKEA, Shopping Park Praha,
Skandinávská 1, Praha 5,
tel.: 02/51 61 01 10;
KLOU DESIGN, Holečkova 1013/34,
Praha 5, tel./fax: 02/57 31 79 64—5;
KTC INTERIER, Štěpánská 36, Praha 1, tel./fax: 02/22 23 07 62;
LINEA PURA, Na Ořechovce 41, Praha 6, tel.: 02/24 31 17 54, fax: 02/24 31 58 56;
MARINI DESIGN, Lazarská 8/13, Praha 2, tel./fax: 02/24 94 70 37;
RENEÉS INTERIOR, Korunní 73, Praha 3, tel.: 02/24 25 46 27, fax: 02/24 25 24 93

PARTNEŘI WEBU

MDKK MUJDUM STAVBAWEB IMATERIALY RODINNYDOM BMONOE
Copyright © BUSINESS MEDIA ONE, s. r. o. 2006–2025