Skip to content

Blog

Mozaika – stará technika, moderní užití


Obraz slunce ze skleněné mozaiky je svým rozměrem (celková plocha přes 8m2) je určen pro výzdobu bazénu, Bisazza, cena 110 000 Kč, IMARMITALIANI

Působivé užití mozaiky v celkovém řešení koupelny je od firmy Bisazza, série Sfumatura Azzurra za 4 048 Kč/m2, KOMORNÍK

Mozaika Jasba Solitaire v pestrobarevném provedení stojí 8 517 Kč/m2, Ceram Objekt

Zajímavý dekor série Jasba Solitaire tvoří plastické kresby na mozaice 3 x 3 cm, v šabloně 30 x 30 cm za 3 976 Kč/m2, Ceram objekt

Na této ukázce jsou použity všechny nabízené odstíny mozaikové série Colori ve formátu 2,5 x 2,5 cm v ceně od 2 630 kč do 3 291 Kč/m2, ve formátu 5 x 5 cm stojí od 2 291 Kč/m2 do 3 182 Kč/m2, Kozák

Mozaika ze série Jasba Karibik je za 3 122 Kč/m2, Ceram Objekt

Vynikající výtvarná technika

Ornamentální mozaiky na stěnách chrámů a paláců starověkých sumerských měst Babylonu, Uru, Uruku aj. tvořily keramické válečky s polévanými barevnými hlavičkami (tzv. tesserae), upevněné na podklad omítkou nebo tmelem. Už tehdy bylo zřejmé, že tato technika je vhodná nejen jako trvanlivá výzdoba a ochrana stěn a podlah, ale že umožňuje vyjádřit i výtvarný obsah, jemuž také poskytuje šanci na dlouhé

přežití.

Figurální motivy se začaly v mozaice objevovat někdy ve 4. století př. n. l. a tehdy také začala hrát významnou roli v dějinách umění a výtvarných řemesel. Helénistické období antického Řecka, kdy městské státy zanikaly a na scénu vstupovaly monarchie prezentující svou moc přepychovými paláci, se stalo pro mozaiku prvním obdobím rozkvětu. Sloužila však především jako dekorativní technika, kterou se „přepisovaly“ obrazy vytvořené malbou.

Římské umění, vydatně napájené z řeckých pramenů, převzalo i mozaiku a posunulo ji od prosté dekorativnosti k svébytnému vyjadřování obsahu. Nádherné důkazy o tom zůstaly zachovány v Caracallových lázních a v Hadriánově vile v Římě, v paláci Barberini v Palestrině, ve vile Liberiů a v řadě měst v severní Africe. Přírodní kameny začaly být nahrazovány kostičkami z barevného skla.

Nejkrásnější monumentální mozaiky vznikaly od čtvrtého století našeho letopočtu, kdy se  křesťanství stalo římskou státní ideologií. Nové náboženství  si žádalo nové stavby – baziliky, baptisteria a hrobky, a tam všude byl prostor pro rozměrné mozaikové obrazy vyjadřující biblické příběhy.

 

Působivá ochrana stěn

Dnes plní mozaika nejen výtvarné úkoly, ale používá se často pro dekoraci a ochranu stěn v prostorách vystavených působení nepříznivých vlivů.

Nalézáme ji zejména v koupelnách, kuchyních, soukromých bazénech, ale i ve veřejných lázních a koupalištích. Mozaikové kostičky mohou být keramické s glazurou, skleněné i z jiných materiálů. Ty se používají zejména pro ryze výtvarné projekty. Mohou to být opět přírodní kameny různých barev, přitesané do potřebných rozměrů nebo zase plastické hmoty

či kov.

V domácím interiéru jsou nejvhodnější keramické nebo skleněné mozaiky, jejichž působení nejlépe vynikne na větší ploše. Výrobci nabízejí základní mozaikový obklad nejrůznějších rozměrů a zejména barevnosti. Pro užití mozaiky neplatí žádné dogma, pouze dobrý vkus toho, kdo ji začleňuje do interiéru.

Je vhodná jak pro malé, tak velké prostory, nechá se kombinovat i s jinými formáty, může být použita jak na stěny, tak na podlahy nebo na pracovní

plochy.

Její předností je i to, že s ní lze obkládat zaoblené tvary. Množství spár vytváří další působivý efekt, je-li použita neutrální nebo naopak kontrastní barva spojovacího materiálu. Je nesporné, že tato stará zdobicí technika vnáší do moderního interiéru tisíciletími prověřené kouzlo.

 

Obraz na přání

I dnes je možné si nechat vytvořit v koupelně z mozaiky umělecký obraz buď podle vzoru, který nabídne výrobce, nebo na základě vlastního návrhu. Je to ale drahá záležitost. Zatímco běžná mozaika se klade ve větších formátech (mozaikové kostičky jsou připevněny na podložku, která se lepí na stěnu v celku), obrazec podle individuálního přání se musí skládat kostičku po kostičce. Levnější mohou

být vzory, které má výrobce

připraveny jako standardní nabídku.

 

Text: Bea Fleissigová, Foto: archiv

Zdroj: Svět koupelen 2/02

 

KONTAKTY:

CERAM OBJEKT, Černomořská 10, Praha 10, 

tel.: 02/71 74 17 41—44;

IMARMITALIANI, Rybalkova 14, Praha 2, 

tel.: 02/22 51 96 19, fax: 02/22 51 68 80; 

KOMORNÍK, Severozápadní I č. 2771/28, Praha 4, tel.: 02/72 76 64 78; 

KOZÁK, Anglická 7, Praha 2, tel.: 02/22 24 16 26 

Bez sporáku by to nešlo

Elektrický sporák HSN 382 B, 85 x 60 x60 cm, cena 39 990 Kč

Kombinovaný sporák KS 2276 (Mora), 85 x 50 x 60 cm, cena 13 590 Kč

Elektrický sporák ES 3375 (Mora), 85 x 50 x60 cm, cena 18 330 Kč

Elektrický sporák EK 666 CE(Whirpool),  cena 26 490 Kč

Kombinovaný sporák EK 662 XCM (Elektrolux), rozměr 85 x 60 x 60 cm, cena 16 990 Kč

 

Sporák je přístroj vybavený varnou plochou, troubou a úložným prostorem na pečicí plechy či nádobí. Stojí samostatně, nejčastěji v těsné blízkosti pracovního prostoru kuchyňské linky. Výhodou je, že v případě potřeby ho můžeme přesunout (za pomoci příslušného řemeslníka) na jiné místo.

Sporáky rozlišujeme podle zdroje na plynové nebo elektrické, mohou být také kombinované — elektrická trouba a plynové hořáky. Uživatel sám může zvolit, kterou variantu preferuje, kuchaři doporučují modely s elektrickou troubou, protože plynová vysušuje potraviny (v prostoru dochází ke spalování kyslíku). V případě, že dáváte přednost sporáku na elektřinu, doporučuje se vzhledem k vyššímu příkonu napojit spotřebič na třífázový proud. O možnostech připojení bychom se měli samozřejmě informovat (především když máte přípojku na plyn) ještě před koupí samotného spotřebiče.

Vybavení a ovládání
Varná plocha může být elektrická, pak se vaří na elektrických plotýnkách nebo sklokeramické desce, u plynových modelů to jsou klasické hořáky. K dostání jsou také modely s kombinacemi obou variant.

Trouba má podle výbavy standardně horní a spodní ohřev. Může být ovšem i multifunkční, což znamená, že je navíc vybavena praktickým horkovzdušným ohřevem a grilem.

Všechny sporáky se ovládají pomocí otočných regulátorů, které jsou umístěné na panelu z přední strany výrobku. Nastavujeme požadovanou funkci, teplotu v pečicím prostoru a volíme jimi varnou zónu. U kombinovaných modelů můžeme otočením příslušného tlačítka zapálit plynový hořák elektrickou jiskrou. Vybavenější typy mají možnost automatického řízení, displej, na němž se znázorňují probíhající programy, čas, zbytkové teplo ad.

Bezpečnost zajišťuje pojistka, která zhasne plamen nebo vypne proud, proti popálení jsou přední dvířka z bezpečnostního několikavrstvého skla.

Údržba
Varné plochy čistíme tekutými prostředky, pečicí prostor je vybaven samočistícím povrchem, případně je upraven tak, aby se snadno udržoval. Přední dvířka jsou vyjímatelná. Z hlediska udržování čistoty je méně praktické volné místo kolem spotřebiče. Při vaření tam občas padá jídlo, proto bychom při vybavování kuchyně měli pamatovat na dostatečný prostor kolem spotřebiče, aby se údržba prováděla co nejpohodlněji.

Design
Ačkoliv tvary kuchyňských výrobků jsou stále nové a nápadité, design sporáku jako by zůstal pozadu. Stále to je „krabice“, tak jak ji známe už dlouhá desetiletí. Vzhled se nijak markantně nezměnil. Jediné, co se posunulo o krůček dopředu, je barevné provedení. Vedle bílé nebo hnědé si můžeme pořídit sporák v nerezu či hliníku, takže ti, co mají kuchyň v moderním duchu, mohou doladit i varný prostor.

Text: lenka Haklová, Foto: archiv
Zdroj: Moderní byt 4/01

Kontakty:
Výrobky firem Baumatic, Bosch, Electrolux, Mora, Whirlpool, Zanussi lze zakoupit v síti prodejen s domácími spotřebiči

Překližka: materiál pro třetí tisíciletí

Židle Domus byla navržena Ilmarim Tapiovaarovou pro studentský dům a koleje Domus v Helsinkách

Židle Juko od Justuse Kohlberga, V ČR prodává Thonet Praha

Židle a stolky Lalegera a stoly Ilvolo vyrobeny revoluční technologií, výsledkem je neuvěřitelná lehkost oběktů, Konsepti

ILmari Tapiovaara navrhl v r. 1958 židli Aslak, Akit

Stolky a stoly se soustruženými deskami a překližky, židle i stěna z téhož materiálu dokazují kreativitu finského disegnera Tapio Wirkkala.

Židle Pocco navrhla pro Asko v roce 1995 Anette Lang, prodává Akit

Elegance překližky jinak: hovorové křeslo Lotus, navrhli disegnéři Rud Thygesen a Johny Sorensen

Experimenty s tvarováním překližky je známá Dánská designérka Nanna Ditzel

Výstava zachytila historický vývoj a osobité kouzlo u nás dosud podceňovaného nábytku z překližky. Jeho dějiny začal psát Belgičan Jean-Josef Chapius na počátku 19. století, dále je posunuly pokusy a vítězství Michaela Thoneta, vliv Bauhausu a anglických designérů. V prvním článku jsme ještě stačili zmínit objevy a patenty Alvara Aalta a zastavili jsme se u významných experimentů Američanů Charlese a Ray Eamesových.

Opakování: Co je překližka
Překližka je deska vytvořená obvykle z lichého počtu dřevěných dýh na sebe kolmo naklížených. S překližkou lze dále pracovat, například ji ohýbat, natírat, tvarovat, laminovat. Různé metody jejího zpracování měly a mají zásadní vliv na historii sedacího nábytku.

Kdo zná Tapiovaaru?
V historii ohýbaného nábytku se zapomíná na finského designéra Ilmariho Tapiovaaru, který podobně jako Alvar Aalto experimentoval s překližkou v Korhonenově továrně v Turku. Působil také v ateliéru Le Corbusiera.
K nejproslulejším Tapiovaarovým židlím navrženým pro finskou firmu Asko patřil poválečný model Domus z roku 1947, jehož originál určený pro studentskou kolej Domus Academy v Helsinkách zachycuje černobílý snímek. Židle se pak vyráběla ve Švédsku, Velké Británii a USA, kde ji firma Knoll prodávala pod obchodním názvem Finnchair. Vyrobilo se jí 750 000 kusů! Úspěšnou konstrukční koncepci použil autor i u židle Aslak z roku 1958, kterou dodnes v několika barevných provedeních nabízí firma EFG Asko.

Kdo zná Wirkkalu?
Finové se v poválečných 50. letech dostali na výsluní slávy světového designu, a to i v tvorbě s překližkou. Finský výtvarník, sklář, sochař a grafik Tapio Wirkkala z ní navrhl na konci padesátých let několik nábytkových kusů. Velká mísa ve tvaru listu vyrobená z tvarované vrstvené překližky získala v roce 1951 americkou cenu za nejkrásnější předmět světa a společně s dalšími objekty i několik ocenění na milánském trienále v tomtéž roce. Tapio Wirkkala předvedl překližku ve zcela jiné podobě, než to doposud činili všichni designéři. Pokoušel se využívat vrstvení březových dýh tak, aby prosvítala jejich struktura. Výsledkem byla plocha s grafickým nebo abstraktně fantazijním obrazcem, s nímž pak dále pracoval. Úspěchy sklízel v Německu, Francii, USA i na světové výstavě EXPO v roce 1958.

Padesátá léta – Dánové a Italové
Doslova ráj představovala pro vývoj nábytku z překližky padesátá léta. Ve stejné době, kdy Američané Eamesovi uskutečňují své významné objevy, experimentuje se podobným způsobem pod vlivem rozvoje materiálů v leteckém průmyslu i v Evropě, především ve Velké Británii. Poté, co v polovině čtyřicátých let uveřejnil italský časopis Domus dílo manželů Eamesových (viz MD 3/2001), se zrodilo pod jejich vlivem i mnoho atraktivních italských návrhů sedacího nábytku z překližky.
V padesátých letech zasáhli do vývoje nábytku radikálně také dánští designéři, mezi nimiž vyniká Arne Jakobsen s překližkovými židlemi potvrzujícími skandinávskou senzitivitu.

Dodnes oblíbená židle na třech nohách Mravenec z roku 1951 a 1952 dostala název díky své podobě s tělíčkem tohoto hbitého hmyzu. Vyrobila ji (a stále vyrábí) dánská firma Fritz Hansen, stejně jako další skupinu proslulých Jakobsenových židlí série 7, které mají sedáky z tvarované překližky nasazené na nohách z trubkové oceli.

Fritz Hansen rozvíjel metodu ohýbání dřeva od roku 1915. K 125. výročí založení firmy vyrobilo studio proslulou limitovanou sérii křesel PK od Poula Kjaerholma, jejíž prototyp vznikl v roce 1952.
Také židle Dána Hanse Wegnera patří k ceněné světové klasice. Z celkového počtu 500 navržených modelů se ty, které využívaly překližku, zařadily do hnutí „Dánské moderny“.

A co dnes?
S překližkou pracují stále a rádi Finové (Artek, EFG Asko, Isku, Korhonen, Martela ad.), Dánové (BCI, Bent Kroh, Botium, Frederica, Fritz Hansen, Radius aj.), Švédové (Lammhults, Iform aj.) – včetně firmy IKEA, která v ní vidí materiál pro „demokratický design“ určený co nejširším zákaznickým vrstvám.

Od let sedmdesátých se výrazně na mezinárodní scéně zapisují také Norové (např. firmy HAG, Stokke, Hov Dokka, Foraform). Z překližkové rostoucí dětské židle Petera Opsvika Tripp Trapp (viz MD 3/2001) se stal nehynoucí a na celém světě kopírovaný hit. Norové přišli rovněž s pohupovadly a klekosedy, u nichž se často používá překližka v kombinaci s lamelovou konstrukcí.

V Evropě nelze opomenout ani španělskou nábytkovou tvorbu, v níž se samozřejmě objevuje překližka v různých podobách. K dobrým firmám, které překližku používají ve svém výrobním programu, patří například Amat3, Enea, Indecasa, Miscel-lania de Merce, Mobles 114, Punt Mobles, Sellex, Stua. K designérům, kteří ji bravurně v nábytku uplatňují, patří Jorge Pensi, Josep Llescá, Oscar Tusquens, J. María Vela a další.

Oblíbenou překližku neopustila nikdy ani firma Thonet, která ji tvořivě aplikuje od počátečních dob. V roce 1997 vypsala firma Thonet Vienna mezinárodní soutěž na nové typy židlí a stolků v duchu Bauhausu, které se do výroby dostaly v roce 1999.
O tom, co dokáží s tímto materiálem podnikat kreativní Italové, se lze snadno poučit ze záplavy objektů předváděných na veletrzích i v showroomech firem.

K nejznámějším firmám, které používají překližku, patří Alias, Bieffe, Bross, Brunati, Calligaris, Frigetto, Desalto, Lapalma, Kartell, Molteni & C, Origlia, Porada, Potocco, Vibieffe, Vibiemme, Zanotta ad. Mezi italskými designéry se nenajde snad jediný, který by po ní někdy v nějaké formě nesáhl.

Poslední Mezinárodní veletrh nábytku (IMM) v Kolíně nad Rýnem potvrdil zvýšený zájem o překližku. V rukou mladé generace se tak „stará“ překližka stává materiálem hodným třetího tisíciletí.

Zdoj: Můj dům 4/01
Foto: Schnakenburg & Brahl fotografi, archiv firem, Lenka Žižková

VLADIMÍR ČECH: Začínáme kuchyní

 

Elegantní rohový karusel se díky obsazenému prkénku stává hlavním pracovním prostorem. Otvírá se tlakem

Prosklené zásuvky s plnovýsuvy odlehčily hmotu řady spodních skříněk

Dřez Blanco (5 800 Kč) je osazený baterií se sprškou, košíkové vložky usnadňují práci při omývání zeleniny

Dobře navržená kuchyň se pozná i podle toho, že její tvůrci nezapomínají na množství nejrůznějších přihrádek, zásuvek či odkládacích poliček

Kuchyň je opticky oddělená od obývacího pokoje.

Po skončení DAMU, od svých 27 let, jste kvůli profesi vystřídal spoustu měst (Ostrava, Opava, Český Těšín, Pardubice, Ústí nad Labem atd.). Teď, když jste zase zpátky v Praze, kde navíc pravidelně točíte v televizi, pracujete v dabingu nebo zkoušíte divadlo, ji paradoxně znovu opouštíte. Proč jste se rozhodl odejít z města?

Jako každý rodilý Pražák, i já jsem byl přesvědčen, že jinde než v Praze bych bydlet nemohl. Poznal jsem však menší města, na kterých bylo příjemné, že měly blíž k přírodě. Navíc, když jsem se vrátil, zjistil jsem, že Praha je pro mne příliš hektická a nemohu si na ni zvyknout. Mění se v něco, co nemá nic společného s tím, co si pamatuji. Každodenní stres, silniční zácpy, kriminalita, necitlivé bourání a výstavba nových domů… Bydleli jsme v malém bytě na Malé Straně, kde jsme o sebe vysloveně zakopávali. Malá Strana se dnes, bohužel, vylidňuje. Lidé tu vždycky drželi pohromadě, pamatuji i rázovité malostranské figurky. Teď se to prudce mění, byty skupují různí zahraniční investoři a předělávají je na drahé kanceláře. V zahraničí už přišli na to, že je to chyba, a s velkými náklady vracejí původní obyvatele zpátky… Pro domeček za Prahou jsme se rozhodli už dlouho před tím, než jsem začal uvádět „milionáře“. Utéct z Malé Strany na sídliště pro nás nepřipadalo v úvahu, chtěli jsme ven. Nakonec se nám to povedlo, i když jsem se zadlužil do konce života. Na vesnici máme především klid a hezké, zdravé prostředí.

 

Přízemí vašeho domku tvoří prostorná otevřená kuchyň, oddělená od obývací a jídelní části s krbem jenom odkládacím pultem. Byl to váš nápad, nebo jsou tak stejně řešeny všechny domky?

Základní proporce navrhl stavitel, my jsme si jen změnili některé drobnosti, jako je třeba dřevěná podlaha. Výrobce kuchyně jsme vybírali společně s manželkou, ale ve finále se o to starala vlastně sama, protože já nemám absolutně žádný volný čas. Byla to však příjemná práce, protože kuchyňské studio SYKORA nám nejdříve vypracovalo počítačovou simulaci kuchyně, obrázek, který je k nerozeznání od skutečné fotografie. Byla to dobrá spolupráce. Pracovníci z firmy dokázali každý problém vyřešit operativně hned na místě a navíc byli velmi milí. Nechtěli jsme ani laboratoř, ani rustikální kuchyň a už vůbec ne s chalupářskými prvky. Chtěli jsme moderní, maximálně funkční kuchyň a oni do puntíku naplnili naši představu.

 

Patříte k mužům, pro které nepředstavuje vaření nic neobvyklého. Pořídil jste si do nové kuchyně nějakou novou „výzbroj“?

Ve svém oblíbeném obchůdku v Holešovicích, kam chodím nakupovat suroviny pro čínskou kuchyň a koření, jsem si koupil velkou pánev WOK. Docela obyčejnou, jenom je dole zabroušená pro elektrickou plotnu. Na Malé Straně jsme měli prastarý plynový sporák, teď si musím zvyknout na sklokeramickou desku a tím i na jiný způsob vaření.

 

Co vás přimělo k tomu, že jste se naučil vařit?

Nouze naučila Dalibora housti… Když máma hlásila v televizi, neměla na mne čas, býval jsem často sám doma. S tátou se rozvedli a o mne se starala jedna paní. Zpočátku jsem s jídlem jenom experimentoval, ale pak mě to chytlo do-opravdy. Rád vařím podle kuchařky, i když jsem schopen improvizovat cokoliv z nejrůznějších národních kuchyní.

Máte svou vlastní specialitu?

Čím jsem starší, tím méně vyhledávám rafinované recepty a motivace v drahých restauracích a dávám přednost klasické české kuchyni. Poslední dobou vařím guláše, zkouším, co všechno se dá s nimi udělat. Jsou to nekonečné variace téhož. Přidáte brambor, nebo papriku, pivo, víno, zakysanou smetanu, zahustíte…

 

Máte s vaší paní při vaření vyhrazena svá teritoria?

Manželka je „salátová“, já zase hodně kořením a mastím. Není divu, že jsem začal tloustnout a bylo to k nezastavení. Pak jsem objevil svou metodu. Ráno bohatě posnídám, na-obědvám se a poslední jídlo si dávám ve čtyři odpoledne. A takto, aniž bych se mučil, bezbolestně hubnu, anebo si alespoň udržuji svůj status quo. Teď už si dokonce můžu dovolit dát i jídlo navíc.

Vaše nová kuchyň je vybavena i různými technickými vymoženostmi, které jste ve starém bytě určitě neměli. Z čeho máte největší radost?

(Vladimír Čech tentokrát ode-vzdává slovo manželce Miladě:)

Agathy Christie se kdysi ptali, kam chodí na své úžasné náměty, a ona odpověděla, že všechny rafinované vraždy jí přicházejí na mysl při mytí nádobí. Nebyla jedinou ženou, která by při této činnosti nejraději „vraždila“. Já jsem jednou nalepila na kuchyňský dřez lísteček se slovy: „Nehodlám strávit zbytek života mytím nádobí!“ Chvíli to fungovalo, ale myčka je přece jenom jistější… Moc se těším na myčku, na troubu s výsuvným vozíkem i drtič odpadků!

 

Drobné doplňky a různé pomocníky do kuchyně nakupují především ženy. Když koupí něco chlap, je to většinou něco většího nebo mimořádného. Jaká byla vaše „životní“ kuchyňská investice?

Jednou jsem měl větší práci v dabingu a vydělal jsem si poměrně hodně peněz. Naplánoval jsem si, že za ně koupím tu největší lednici vybavenou mrazničkou s výsuvnými boxy, jaká u nás existuje. Nakonec jsem takovou našel, je větší než já. V té době byla manželka na návštěvě u své sestry v Kanadě. Přemýšlel jsem, že místo obří lednice si koupím letenku do Kanady, zazvoním u švagrové, předám manželce kytku a poletím zpátky, jelikož jsem měl téměř každý den představení. Ale jsem měkkota, nakonec jsem koupil lednici. Máme ji už deset let, je naprosto přeplněná a funguje bezchybně. Jsem moc spokojený, že jsem ji koupil, i když uvnitř mě stále hlodá ta Kanada…

 

Text: Beata Jirešková, Foto: Lukáš Hausenblas

Zdroj: Svět kuchyní 2/02

Paradoxy a kompromisy Hynka Maňáka

Obchodně nejúspěšnějším návrhem jsou kancelářský systém Asistent plus a bytový systém Galaxie, k níž patří pracovní stůl Rolo, realizace 1977, vyrábí H-Nábytek Štenberk

Nástěnné hodiny Big Bang. Moderní reminiscence na tradiční pendlovky, realizace 1997. Hodiny jsou zastoupeny v Moravské galerii Brno ve sbírce současného umění

Interiér obřadní a zasedací síně MÚ Boskovice, realizace 1998, výroba Cotto Lysice

Variabilita stolů

 

 

– To jsou paradoxy, že?

Naštěstí žijeme v jiné době… Na začátku této zakázky navíc stál docela zajímavý nápad pana doktora Motejla, který přišel na to, jak státní peníze uvolněné na vybavení kanceláře investovat vlastně dvakrát. Byli jsme se podívat na vlastní výrobu, posoudili možnosti a navrhli odpovídající systém, adekvátní technologickým možnostem Mírova. Vznikla řada kancelářského nábytku, která vychází z našich už dříve navržených a osvědčených systémů. Pan doktor Motejl si navíc přál, aby interiér působil skromně a nevyvolával sebemenší dojem nadřazenosti nebo exkluzivity.

 

– Jste tedy s výsledkem spokojený?

S výsledkem jsem vcelku spokojený. Mrzí mě snad jen maličkost, že jsem nedokázal českého ombudsmana přesvědčit, aby do svého úřadu více pustil barvy. Trval na bílých stěnách v kancelářích, vymalovat jsme mohli pouze chodby. Je to škoda, protože barvy do interiéru určitě patří, bílá je ve výsledku vlastně šedivá a působí prázdně. O ladění barev hodně přemýšlím, z vlastních zkušeností vím, jak je těžké sladit barvy v interiéru, protože na každém povrchu působí stejný odstín jinak, barvy se navíc vzájemně ovlivňují a někdy je to docela zajímavé dobrodružství. Před nějakou dobou jezdily v Brně například tramvaje pomalované reklamami ve vínových a šedých barvách. Na studiovém návrhu to mohlo vypadat skvěle, ale když pak vjely do šedivých ulic Brna, úplně zanikly.

 

– Vy jste nedávno navrhl prototypy pastelově barevných regálů… chcete se barevnému nábytku věnovat programově i dál?

Barva je v nábytku důležitá, ale pro mne je výchozí vlastní technické řešení, využití specifických vlastností materiálů, doladění konstrukčních detailů. Snažím se navrhnout tvar odvozený od materiálu nebo funkce. Například jednoduché barevné regálky mají šanonovou výšku, a může jimi být vybavena jak pracovna, tak třeba dětský pokoj, kde z nich složíte knihovnu… Minimální výrobní nároky a variabilita jsou prvotní, pak teprve přichází barva, kterou je možné zvolit podle konkrétního interiéru.

 

– Takže vy si od prvního okamžiku nepředstavujete nový nábytek v barvě? Není to nuda?

 Záleží, jak se to vezme. Největší zábava se mi nabízí právě při hledání konstrukčních řešení. Vy byste se nebavila, kdybyste měla řešit třeba šatní skříň ředitele banky, která zároveň slouží jako tajný únikový východ?

 

– Bavila.

Obdivuji třeba Plečnika. Jeho studie vypadají jen jako kresby, o nichž si můžu představovat, že vznikly nahodile někde v hospůdce, kde zrovna seděl s nějakým kameníkem nebo kovářem… Výsledná realizace ale pak vždycky přesně odpovídá předloze. On prostě věděl, o co jde, rozuměl materiálu, řemeslu a podle toho navrhoval. Jiným takovým člověkem, kterého obdivuji, byla moje maminka. Nakreslil jsem stovky kuchyní a mohl bych si proto myslet, že to už umím dokonale. Maminka mě ale vždycky dostala tím, že se na mé návrhy podívala a pokaždé přišla s další variantou řešení, která lépe řešila některý z problémů. Bohužel neměla možnost se více profilovat jako výrazná architektka. Pracovala na mnoha zakázkách pro sériovou výrobu. Vedle toho navrhovala zařízení bytů jak prominentům, tak třeba známým v paneláku. Vždycky do této práce, kde architekt pracuje s kompromisem a v pokoře, vnesla něco svého.

 

– A vy jste také tak pevně přesvědčený, že se nechcete profilovat jako architekt-solitér?

 Právě teď prožívám období, kdy si uvědomuji, že stojím na několika kolejích najednou, ale měl bych jet jen po jedné.

 

TEXT: PAVLÍNA BLAHOTOVÁ , FOTO: ALENA PODOLNÍKOVÁ a ARCHIV

Zdroj: Moderní byt 10/01 

 

Kontakty:

COTTO LYSICE, nám. Osvobození 51, Lysice, tel: 0501/47 22 13;

H–NÁBYTEK, Uničovská 34, Šternberk,

tel.: 0643/41 17 31;

EPULUM, Sirotkova 45, Brno,

tel: 05/41 21 48 41;

MANIAC INTERIER, Sirotkova 45, Brno,

tel: 05/41 21 48 41

Jednogenerační rodinný dům

Západní fasáda s terasou do zahrady

Oboustranná maska křídla typových bezpečnostních dveří je kovová s designem korespondujícím s filozofií celé stavby

Detail závěsného modulu pro TV a audiosoupravu-výsuvná police skrývá magnetofon, realizace CTT

Pohled z galerie

Pohled přes jídelní stůl do obytného prostoru, odkud vede pískovcem obložené schodiště do patra

Mobiliář šatny odrážející se v zrdcadle je zavěšen na stěnách a je vyroben z materiálu dýhovaného kanadským javorem, realizace CTT

Dívčí pokoj je navržen na přání výtvarně založené uživatelky ve stylu "art deco"

Rodinná koupelna  v patře je vybavena masážní rohovou vanou od firmy Jacuzzi, bateriemi od firmy Grohe a sanitárními zařizovacími předměty z brněnské prodejny Eurobath

Tento rodinný dům je autorským projektem, zamýšleným i postaveným jako jednogenerační, a tak by to mělo i zůstat. Nese stopy tvůrce v architektonickém řešení i v každém detailu. Protože architekt obdivuje a rád sám navrhuje design v technicistním výrazu, způsob architektonického vyjádření tento styl sleduje.

O jeho lásce k severní Itálii vypovídá vnější forma domu – jednoduché hmotové řešení, prosklená stěna a francouzská okna v patře opatřená kvalitním zastíněním. Pískovcový obklad soklu, ostění vstupu, parapety a vnitřní schodiště mluví o vztahu k přírodním materiálům. Touhu po harmonii a čistotě tvarů prozrazují přátelské tvary kruhu a oválu, opakující se na okně, nábytku a osvětlení. Omítky a potah sedací soupravy v odstínu bílé lomené do smetanové vytvářejí přívětivější kulisy než chladná bílá barva. K tomu se na každém kroku můžete přesvědčit, že pozornosti architekta nezůstal ušetřen žádný detail: ohýbaná rohová dvířka v kuchyni, řešení úložného prostoru vestavěnou sestavou výsuvných kontejnerů pod vnitřním schodištěm nebo skryté ukotvení skleněných polic v koupelnách, šatně i knihovně, kdy dojem z elegance skleněné hmoty neruší žádné nosné prvky.

U žádného z netradičních řešení nejde o samoúčelné experimenty, ale o promyšlenou přípravu technologického řešení pro příští výrobu nábytkových kolekcí.

Rodinnému provozu vyhovuje i interiérové členění: do předsíně se dá vstoupit i přímo z garáže, po ruce je hned koupelna, šatna a komora. Ideální kombinace k tomu, aby do otevřeného společenského prostoru člověk vstoupil v dokonalé pohodě a dobré náladě. Patro je už ryze soukromé – rodinná koupelna, pokoje dcery a syna, ložnice rodičů a pracovna jsou uzavřené dveřmi, na galerii s výhledem do přízemí našly místo společné knihovny.

Realizace takto osobně pojednaného domu byla pro architekta Daňka cílem, který si každý splnit nemůže. On při hledání tvarosloví i materiálů nalezl čistotu formy i obsahu a spojil je v harmonický celek. Výsledek je pro něho důležitý i profesionálně, protože interiérové vybavení tvoří vlastně prototypy, na nichž si autor ověřoval možnou tvaroslovnou podobu příštích nábytkových kolekcí. Některé kusy jsme mohli spatřit na letošní výstavě Art & interior a nyní už jsou součástí standardní nabídky bytového mobiliáře navrženého architektonickou kanceláří Daněk Design.

 

TEXT: PAVLÍNA BLAHOTOVÁ, FOTO: LUBOMÍR FUXA

Zdroj: Moderní byt 10/01 

 

Kontakty:

CTT, Brněnská 332, Lysice,

tel.: 0501/47 22 25,

e-mail: ctt@iol.cz;

DANĚK DESIGN,  Merhautova 91, Brno, tel.: 05/41 23 62 00,

e-mail: danek.design@sky.cz;

EUROBATH, Havlíčkova 678,

Brno, tel.: 05/47 21 66 22;

KREJČÍ – UMĚLECKÉ PASÍŘSTVÍ, Myslínova 4, Brno, tel.: 05/49 21 13 21,

e-mail: pasirstvi@iol.cz;

RCJ, Havraní 3, Brno,

tel.: 05/48 21 10 95;

SLATE NATUREL, Cejl 12/14,

tel.: 05/45 21 47 32–34, Brno;

WOOD-METAL ŽDÍREC, Kohoutov,

tel.: 0453/69 44 25, Ždírec n. Dyjí,

e-mail: legat@kuryr.cz

Obhajoba kofeinu

 

Přístroj na přípravu espressa Adagio ES 170 Rowenta, pod tlakem 15 barů můžeme uvařit jednu nebo dvě kávy, cena 4 990 Kč

Rychlovarná konvice HD 4629 Philips s objemem 1,7 l, má trojmásobnou ochranu vypnutí, víko se zámkem a filtr proti usazeninám, cena 1 190 Kč

Mlýnek ozn. 843 Moulinex s nožem z ušlechtilé oceli a víkem s bajonetovým uzávěrem, cena 849 Kč

Káva na několik způsobů

Není ovšem káva jako káva. Určitě jste už narazili na restaurace, kde vám nabídli „černou vodu“ nebo naopak přinesli šálek s tak vábivou vůní, na kterou vaše chuťové buňky vzpomínají ještě teď. Zakopaný pes je v přípravě. Nejlepší a nejchutnější je káva připravená z čerstvě umletých zrnek. Ty se následně zpracují pod tlakem ve speciálním přístroji – espressu. Kvalitní zařízení musí mít co nejjemnější sítko, dostatečný tlak (u domácích přístrojů přibližně okolo 15 barů) a neměla by chybět napěňovací tryska na mléko. Najednou v něm připravíme jeden nebo dva šálky kávy, se stejně dobrou chutí i aromatem. Často se setkáváme také s kávovary na překapávanou kávu, v nichž voda přes kávu pouze proteče. Množství vody a kávy, které dáme před začátkem přípravy, určuje výsledek. Aby byl co nejlepší, jsou v posledních létech přístroje vybaveny aromafiltrem, jehož úkolem je zabezpečit stálost vůně, některé modely jsou proto navíc vybaveny speciální hermeticky uzavřenou konvicí. Ta ještě může mít termoobal zajišťující nápoji stálou teplotu. Na podobném principu fungují pressovary, které zároveň slouží jako konvice. Celé zařízení se postaví na vařič. Vroucí voda se přes kávu překape a můžeme ji rovnou podávat. Oblíbené jsou v domácnostech také pressovače. Jsou to jednoduché nádoby s velmi jemným sítkem. Dovnitř nasypeme kávu a pak přelijeme vroucí vodou. Po vylouhování stlačíme sedlinu sítkem dolů a kávu můžeme podávat. Jedním z nejstarších způsobů přípravy kávy a bohužel nejméně vhodným je takzvaná turecká káva, tedy káva s kávovou sedlinou. Rozemletá kávová zrnka, která jsou ve vodě při konzumaci, chtě nechtě vypijeme. Tak se dostanou do žaludku a střev, kde naleptávají sliznici. Necháme-li kávu déle stát, dostanou se do vody polyaromatické uhlovodíky vyvolávající rakovinu.

Moderní náhražka

Nemáte-li doma zatím žádný z uvedených přístrojů a nechcete-li si kazit zdraví „turkem“, pak je nejvhodnější používat kávu instantní. Vroucí vodou jen zalijete připravenou směs a nápoj je hotový. Příprava je snadná a rychlá. Jak vznikla?

První instantní kávu vyrobil v roce 1901 japonský chemik žijící v USA Satori Kato. Pět let nato připravil jiný chemik – G. Wa-shington – vylepšenou verzi, o níž říkal, že je rafinovaná. Pila ji americká armáda během první světové války. V roce 1930 se v Brazilském institutu kávy zrodil nápad na přípravu rozpustného prášku z kávových bobů. Trvalo celých osm let, než vznikla instantní káva, tak jak ji známe dnes. Vyrobila ji firma Nestlé ve švýcarském Vevey a nazvala ji Nescafé.

 

TEXT: LENKA HAKLOVÁ, FOTO: ARCHIV

Zdroj: Moderní byt 10/01

Malé šansony o nábytku

Křeslo Circo na otočném podloží, cena 66 468 Kč, Sirius Design

Rohová knihovna Angolo (design Pietro Arosio, Alivar) vyrobená z překližky, cena 44 000 Kč, Living Space

Královna šansonu před konferenčním stolkem K 27(design Wlofgang Setz, Roland Smitt) ze skla a kovu, cena 58 144 Kč, Sirius Design

Stojací svítidlo Orbital (design Ferucio Laviani, Foscarini), cena 29 468 Kč. Sirius Design

Čalouněné křeslo Wood Loungue Chair z kolekce Steel s dřevěným rámem, cena od 42 450 Kč, Konsepti

Jak mohu vybírat zařízení do jakéhosi fiktivního bytu ne-omezeného rozměrem ani vynaloženými náklady? Vlastním byt o velikosti jedné místnosti, kde vařím, peru a spím. Víte, že ke mně chodí návštěvy špajzem? Prostě procházejí kolem česneku a cibule. Jinak se to nedalo vyřešit.“ — „Ale dnes jsou přece v módě polyfunkční pokoje spojující hlavní obytný prostor a kuchyň,“ podotkl jsem z taktu a jaksi opatrně. — „Věřte, že bych byla docela ráda nemoderní. Toužím po několika pokojích… a nemusí být ani trochu polyfunkční. Můj vnuk mi občas říká: ‚Babičko, máš přece všechno. Tolik jsi toho dokázala.‘ Jenže co vlastně mám? Jednu místnost a dvouplotýnkový vařič. Nemohu například vůbec připravovat ryby. Načichl by mi celý byt, tedy ta jedna místnost. A já přitom tak ráda vařím…“

 

Šátky z šifonu

„A toto je co?“ zeptala se udiveně. „Taková divná komoda… a komody ty já nemám ráda. Proboha, co bych dělala s komodou? Šifonér, říkáte?“ — „Ano, šifonér. Vysoká ‚jakoby‘ komoda se sedmi až osmi zásuvkami. Ten má společné s komodou jen zásuvky.“ — „Vážně to není komoda? Tak potom bych ho brala, pak se mi líbí. Hlavně že to není komoda. Já dobře vím, co je šifon. To už ví dnes málokdo… Víte to?“ podívala se zkoumavě s šibalským úsměvem v očích. — „Tenká látka, z níž se zhotovovaly šály a šátky… a pak se dávaly do šifonéru, zatímco do komody se ukládalo běžné prádlo,“ zareagoval jsem. — „Správně. Ale komodu ne, to je nepůvabně hmotný kus nábytku,“ řekla dřív, než otevřela dveře další prodejny.

 

Plus a minus

„Zdejší postele jsou příliš barevné, zateplené a plné dřeva. Nemohu mít v malém bytě něco tak výrazného.“ — „V jakém malém bytě? Zapomeňte na malý byt a zařizujte, jako byste měla palác!“ — „To nejde, vlastním malý byt a lepší to nebude… a navíc mám ráda spíše úsporný design. Miluji sklo, kov a jednoduchost.“ — „Vyrazila jste mi dech. Vzhledem ke zralému věku bych očekával barevné dřevo a zlaté obruby.“ — „Proč bych měla milovat zlaté obruby? Preferuji čistotu, elegantní tvary, a abyste věděl, tahle křesílka, co spojují bílý kov a rattan, mne přímo esteticky vzrušují. Snoubí se v nich plus i minus. Spojují dvě neslučitelné hodnoty. Jsou velmi moderní — líbí se mi.“

 

Vana bez fialek

„Promiňte, nechtěl jsem se vás dotknout, já myslel…“ — „Nemyslete a pojďte dál, chybí nám k zařízení ještě několik místností.“ Bolely mě nohy. Paní Hegerovou ne! Buď bere energii ze země, nebo ji hledá ve svých šansonech… nebo je perpetuum mobile, a zatím to nikdo neví. Šla dál a broukala si o fialkách. Napadlo mě jen podotknout: „Znám vanu bez fialek, zato z kamene, který nestudí.“ — „Neznám kámen, který nestudí. Dám se však podat. Bydlení se zdá tak rozmanitě překvapivé, že je snad hodno zhudebnění,“ dodala dáma, která o sobě tvrdí: „Příběhy lidí i věcí, včetně nábytku, jsou pro mne důležité. Dobrý text bývá základem. Já vlastně nezpívám noty, ale písmenka.“

 

TEXT: PETR TSCHAKERT, FOTO: PAVEL VÍTEK A ARCHIV

Zdroj: Moderní byt 10/01 

 

Kontakty:

BRIK – INTERIÉR STUDIO,

Senovážné nám. 23, Praha 1,

tel.: 02/24 14 26 66;

CASA ITALIANA, Vězeňská 4, Praha 1, tel./fax: 02/24 81 90 94;

FRANČEKOEXPANS, Muchova 3,

Praha 6, tel.: 02/24 31 47 56;

KONSEPTI, Elišky Krásnohorské 4,

Praha 1, tel.: 02/232 69 28;

LINEA PURA, Na Ořechovce 41, Praha 6, tel.: 02/312 18 17;

LIVING SPACE, Vinohradská 38, Praha 1, tel.: 02/22 25 44 44;

ROTANG, Velvarská 6, Horoměřice, tel./fax: 02/39 82 88;

SANITOP PRAHA, Sokolovská 968/189, Praha 9, tel.: 02/684 86 35;

SIRIUS DESIGN, Dlouhá 32, Praha 1,

tel.: 02/22 31 95 36;

TECNO LINE INTERIER, Ondříčkova 28, Praha 3, tel.: 02/22 71 10 90

Martela

Mobilní kontajner Kit, cena 20 566 Kč, mobilní skříňka Grafio s roletkou, cena od 18 610 Kč

Pracovní židle Promo má opěradlo uzpůsobené pro opírání při práci vestoje, cena 12 519 Kč

Cena pohovky Intimo v potahu alcantara je 57 447 Kč, lavice Intimo je za 41 197 Kč, design Timo Saarnio

Pracovní židle Pronto umožňuje polohovat sedák i opěradlo, cena s područkami 14 658 Kč

Stůl 42 IH s ergonomicky tvarovanou deskou stojí 26 891 Kč, židle Intimo je za 6 838 Kč

Stůl pro PC Promo s hydraulickým pístem, design Pekka Toivola, cena 49 283 Kč

Židle Spring, design Pekka Toivola, cena 8 834 Kč

Cena barové židle Action je 9 165 Kč, vysokého stolu Action 20 072 Kč, dělící stěna Morgana o rozměrech 170 x 80 cm stojí 17 251 Kč

Kromě klasického showroomu provázejí manažeři své klienty přímo po firemním sídle nazvaném Martela House. Zde v otevřených prostorách všichni zaměstnanci firmy běžně pracují. Oni sami jsou nejlepší reklamou. Nábytek zároveň tvoří i užívají v duchu vlastní firemní filozofie, která je ideální a nebezpečná zároveň: v kanceláři zařízené jejím nábytkem můžete pohodlně pracovat i žít. Ale jak se pak má člověk po pracovní době těšit domů?

Více než padesátiletou tradici značky Martela založil po válce otec čtyř sourozenců, kteří dodnes stojí v čele rodinného podniku. Tři synové a jedna dcera dnes kontrolují jak management a zahraniční obchod, tak design i teoretický vývoj trendů. Z původní továrny na jednoduchý kancelářský nábytek se vyvinula firma, která se pohybuje v první desítce špičkových evropských výrobců.

Názvy firem, jejichž zaměstnanci užívají nábytek od Martely, mluví jednoznačně: Nokia, Microsoft, Siemens, Coca-Cola. Tady všude se lidé ráno vrhají do práce, která je zároveň jejich koníčkem. Užívají si flexibilních stolů, polohovacích židlí, sdružují se za paravány, tančí mezi hnízdově uspořádanými jednacími stoly. Kancelářský nábytek na jejich pracovišti nepůsobí jako překážka. Naopak, sám vybízí k pohybu, inspiruje k novým možnostem práce — nejen vsedě nebo vestoje, jsou přece i různé mezistupně, pro něž jsou stoly i židle uzpůsobeny.  Koneckonců, také pracovny samotných Martelů ve firmě jsou otevřené, se stoly upravenými pro práci vestoje.

Veškerá produkce firmy směřuje k ideální podobě pracoviště člověka budoucnosti. Designéři od finských jezer nabízejí světu svou vizi: kancelář nebo domácí pracovna bude jednou zřejmě celá na kolečkách, skládací, sklápěcí, zasunovací nebo alespoň snadno a rychle přestavitelná. K tomu je důležité, aby nábytek splňoval tři podmínky: byl adaptabilní, flexibilní a mobilní. Podle průzkumů totiž většina z nás prosedí až šestnáct hodin denně a to lidskému tělu určitě nesvědčí. Od člověka vzpřímeného se pomalým vývojem blížíme ke stadiu člověka shrbeného, s bolavými zády a ochablým svalstvem.

 

Rozhovor s Pekka Toivolou

Jak jste se stal designérem společnosti Martela?

Na jaře roku 1982 hledala firma Martela designéra prostřednictvím inzerátu v novinách. Tehdy jsem ale pracoval se skupinou několika designérů v malé designérské konzultační firmě. Práce mi úplně neseděla a po dvou letech jsem odešel. Dověděl jsem se tehdy, že ze všech kandidátů si firma Martela před dvěma roky nevybrala nikoho. Zavolal jsem přímo panu Pekka Martelovi, s tím, že mám stále o tuto pozici zájem. Po dvou rozhovorech mě do Martely přijali a tak tu jsem.

 

Co je podle vás pro Martelu charakteristické?

Martela je docela idealistická a humánní společnost, která skutečně chce pro lidi vytvářet lepší a přátelštější pracovní prostředí. Snaží se řešit problémy, s kterými se lidé každodenně při práci střetávají. Cílem je udržet si klienty dokonalými službami a pozitivními překvapeními.

 

Jaký je váš podíl na výsledné produkci firmy?

Pracuji s lidmi, kteří jsou ve svém oboru odborníci. Já pouze navrhuji a doporučuji. Některé návrhy jsou přijaty, některé předbíhají dobu, některé jsou hloupé a nepřijatelné. Nejsem jediný, kdo o nových produktech Martely rozhoduje, vedeme nekončící diskuse. Pokud uděláme chybu, pak je to omyl společný.

 

Vím, že s vámi spolupracuje i váš syn. Je pro vás kontakt s mladší generací zavazující, nebo inspirující?

Můj syn Aapo (viz foto na protější  straně, pozn. red.) pracoval minulou zimu jako brigádník v reklamním oddělení. V současné době studuje na univerzitě ve Vaasa. Není tedy designér, ale inspiruje mě a zajímá se o obchodní politiku firmy Martela.

 

Jak bude podle vás vypadat home office budoucnosti?

Domácí kancelář bude časem běžným pracovním prostředím, ale ne tak často jako základní pracoviště v práci. Jinak řečeno, nepůjde vždy o pracovní židli, stůl a kontejner. Za domácí kancelář můžeme považovat i to, když budete služebně telefonovat v kuchyni nebo odpovídat na maily v pátek večer na pohovce v pokoji, jak to dělám právě já. Nové technologie umožní plnit úkoly kdykoliv a kdekoliv, pokud tak budeme chtít pracovat.

 

TEXT: PAVLÍNA BLAHOTOVÁ, FOTO: ARCHIV

Zdroj: Moderní byt 10/01

 

Kontakt:

SUMA INTERIÉR, Dominikánské nám. 4/5, Brno, tel.: 05/42 21 02 46,

www.suma.cz,

www.martela.com

 

Více než plochá

Wega KV-29LS35 Sony je televizor s úhlopříčkou 72 cm a systémem Virtual Dolby, cena 27 990 Kč, Biestel

PDP-42 Nakamichi je plazmový ultralehký televizor s úhlopříčkou 100 cm, cena 699 990 Kč, Eurospace

Elegance Grundig je televizor s úhlopříčkou obrazovky 70 cm a systémeme Virtual Dolby Surround, cena 19 990 Kč, WATT a DECIBEL

Davio-55 Grundig je televizor s úhlopříčkou 55 cm a obrazovkou Black Line, cena 10 490 Kč, Bestel

Televizor Xelox M 55 Loewe má úhlopříčku 55 cm a je prodáván v několika barvách, cena 16 990 Kč, K+B Progres

Více než plochá je slogan, který zvolila společnost Sony pro své televizory Wega. „Nové modely vypadají v každém ohledu skvěle. Vytvářejí centrální stylový prvek domácnosti a jejich kvalita je neuvěřitelná. Ať je použijete jako velkoplošnou televizi nebo začleníte do domácího kina, kvalita obrazu okamžitě upoutá pozornost,“ řekl Hiro Ohashi, ředitel Sony Television Europe, na tiskové konferenci.

 

Nový formát

Obraz ve formátu 16 : 9 není zbytečný nadstandard. Periferní vidění je totiž krutě vnímavé, takže mu nedopřávejme rozptylující obrazy okolí. Formát 16 : 9 známe z kina, říkáme mu širokoúhlý film a často uznáváme, že je obrazově dokonalejší. Ovšem ne každý kameraman si s novým formátem dokáže poradit. Zůstává spousta prostoru nalevo i napravo a kompozice vyžaduje zkušenosti, ale film, který se v tomto formátu povede, je zážitkem. Proč si ho neužít doma?

 

Ovládání telefonem

Televizory počítají i s dokonalým zvukem. Existuje například zpracování signálu, které umožňuje prostorovou reprodukci zvuku s použitím pouze dvou reproduktorů. Televizory lze ovládat telefonem, jsou programovatelné, napojitelné na PC, na videorekordér, přehrávač DVD nebo digitální fotoaparát či kameru. Hlavním heslem televizí je být moudré a dokonale ploché — více než ploché.

 

TEXT: PETR TSCHAKERT, FOTO: ARCHIV

Zdroj: Modení byt 10/01

 

Kontakty:

BANG & OLUFSEN,

Žatecká 14, Praha 1,

tel.: 02/24 81 91 54;

BESTEL, Vinohradská 34, Praha 2, tel.: 02/22 51 44 15;

DATART MEGASTORE, Shopping Park Brno,

Dolní Heršpice, Brno,

tel.: 05/43 25 04 88;

EUROSPACE, Vrchlického 1e, Praha 5, tel.: 02/57 31 01 05;

K + B PROGRES, U Expertu 91, Klíčany, tel.: 02/72 12 21 51;

WATT & DECIBEL,

5. května 29 (magistrála), Praha 4, tel.: 02/41 40 35 34

 

BOX

Užitečné informace:

Automatic Moovie Detection

U širokoúhlých filmů, které jsou vysílány ve formátu 4 : 3,

dojde k automatickému převodu do formátu 16 : 9 bez znatelných změn

Black Line obrazovka

Zaručuje vyšší světlost a kontrast. Speciální tmavé zabarvení obrazovky garantuje kontrastní obraz i při vnějším osvícení

Dolby ProLogic True Surround

Kolem diváka vytváří optimální zvukové pole díky odděleným kanálům pro přední pravý a levý reproduktor, střední reproduktor (mluvené slovo) a zadní pravý a levý reproduktor (efekty)

Panorama

Režim, který umožňuje zobrazení signálu PAL 4 : 3 na 16 : 9 na televizní obrazovce. Logo a titulky zůstávají nezměněny

Real Flat

Obrazovka s absolutně plochou stěnou, která reprodukuje odrazy a zkreslení na minimum

PARTNEŘI WEBU

MDKK MUJDUM STAVBAWEB IMATERIALY RODINNYDOM BMONOE
Copyright © BUSINESS MEDIA ONE, s. r. o. 2006–2025