Skip to content

Blog

Obaly: jednoduše

undefinedundefinedObaly na lahev pro Český Telecom, r.2000

Obaly pro kolekci skla Libera

Obaly na autorskou keramiku Václava Dyntara

Obaly na drobné dárkové předměty

Obaly na dárkové předměty pro Kooperativu, r. 1999-2000

Jestliže se kdysi Jan Činčera snažil dobrat filozofického poznání prostřednictvím návratu k prapodobě papíru, dnes vkládá vyšší smysl do zdánlivě tak prostých věcí, jako jsou obaly. Pomalu se mu pod rukama rozrůstá firma, jejíž logo Studio Činčera už vidělo ze světa víc než autor sám. Kdyby chtěl, mohl mít se svým renomé dnes továrnu, nenasytný trh krmit jednoduchými a krásnými obaly (někdy dokonce hezčími než obsah) a pohyb akcií na burze sledovat z oken francouzské restaurace. On však k manufakturní výrobě přistupuje stále z pozice tvůrce, nikoliv podnikatele.

Kdybyste chtěl…
Nechci mít továrnu, abych musel vydělávat peníze pro peníze. Snažíme se bránit zakázkám, s nimiž nejsme tak docela na stejné vlnové délce, ale i tak je objem naší výroby stejně rok od roku dvojnásobný. Pořád však platí, že pracujeme ve třech rovinách — vymýšlení, příprava k realizaci a pak realizace jsou rovnoměrně rozložené, a kdyby jedna část v procesu měla chybět, raději zakázku odmítneme. Někdy ale samozřejmě nastane výjimečná situace, kdy se rádi přizpůsobíme.

Taková byla příprava více než čtyřiceti kolekcí pro Bohemia Crystalex Trading. Obaly vznikaly zároveň s tvarem skla, mohli jsme bezprostředně reagovat a zprofesionalizovali jsme se i po stránce zodpovědnosti. Při velkých sériích se už musí více pracovat na jistotu, nelze uvažovat o tvaru s tím, že když se nepovede, uděláme něco jiného. Z takové práce mám velmi dobrý pocit, zvlášť okořeněný pozitivním ohlasem, jaký nová kolekce Libera sklidila.

Našel jste svou parketu v navrhování osobitých obalů, prezentačních desek, dárkových kolekcí (například pro Český Telecom u příležitosti Olympijských her v Sydney). Na přehlídce českého designu Art & interior ve Veletržním paláci však vaše studio přineslo i něco do interiéru.

Potěšila mě výzva paní Lenky Žižkové, kterou považuji za velmi zasvěcenou a navíc razantní osobnost v oboru teorie designu u nás. Připravili jsme kolekci složenou z drobností na stůl nebo na zeď. Je určená na věci, které se často válí na stole a přitom se dají nějakým zajímavým způsobem uklidit. Celé je to vlastně určitý ohlas na práci architekta Franka Gehryho, který průmyslový materiál — vlnitou lepenku — posunul někam úplně jinam, do nových souvislostí.

Jednu podobnou kolekci už máme za sebou, ale tehdy jsme neudělali minimum pro její zviditelnění. Prodávala se v prodejnách Cento jako doplňkové drobnosti a my jsme se nijak nesnažili na ni upozornit. Do Veletržního paláce jsme připravili nové tvary a postupy, ale zase je to trošku bokem mimo náš hlavní zájem — obalový design.

Myslím, že si užíváte dobu, kdy se neustále objevují nové zajímavé materiály…
Snažím se sledovat, jak je balený sortiment u špičkových firem v oblasti sportovních potřeb nebo kosmetiky. Jestli obal opravdu plní svou prvotní funkci — aby dobře chránil a zároveň prodával. Všiml jsem si, jak klasický obal nesnese časté otevírání – stárne a často se ničí.

Moje zásadní heslo zní: Jednoduše. Ne ve smyslu levně, ale ve smyslu názoru. Obal by měl být čistý, jako je víno nebo čaj (kávu cítím už jako komplikovanou věc). Pro firmu Morati, která vyrábí titanové komponenty jízdních kol, jsme navrhli osm typů sáčků z netkaného textilu, do kterých se dá zabalit v mnoha formátových odchylkách celá jejich produkce. Štítky jsou k sáčkům připevněné kovovými sponkami, takže zákazník se může s balenými předměty snadno seznámit, aniž by byl obal znehodnocován.

Pro firmu Horizont, která pracuje v oblasti špičkového výstavnictví a používá moderní materiály a technologie, jsme připravili dárkové obaly ze šachovnicové metalizované mikrovlny, Českému Telecomu jsme zrealizovali plastový dárkový obal na telefonní kartu.

Od ručního papíru k plastu?
Nikdy jsem se plastům nebránil, každá kategorie chce přece své. Obal je především doplněk chránící a podporující balený předmět. Zadání znělo tak, aby telefonní karta, mimochodem se zdařilou grafickou úpravou, upoutala na první pohled! Takovou kreativní práci jsme si opravdu vychutnali.

Foto: JAN POHRIBNÝ, Text: Pavlína Blahotová
Zdroj: Moderní byt 4/01

Průvodci tmou

Svícen z 2. poloviny 19. století ze stříbrné mosazi, cena 4 500 Kč

Pandánové krbové svícny, mosazné z 2. poloviny 19.století, cena 7 000 Kč

Pštiramnenný svícen, secese, cena 3 500 Kč

Krbové neobarokní svícny z 80. let 19. století, cena 8 000 Kč

Art dec milovalo zelenou a kýč! Svícen z 20. let, cena 3 500 Kč

Pandánové svícny z měkkého porcelánu z Drážďan, druhá polovina 19. století, cena 36 000 Kč

Pětiramenný svícen je ukázkou pseudorokokového cítění, před r. 1900, cena 17 000 Kč

Smutný je na úvodní anekdotě snad jen závěr, protože může být pravdivý. Svícny opravdu bývaly nebezpečným partnerem interiéru. Jenže neexistovalo jiné východisko. Svícny byly po loučích jediné, které po setmění po staletí klestily cestu očím.

Všudepřítomný Voltaire
Slovo svícen je na několika místech zmiňováno již ve Starém zákoně, ale významnější pozici získávají svícny až ve středověku. Volené materiály byly prosté. Zlato se schovávalo na relikviáře a kněžské nebo panovnické insignie. Monumentálních rozměrů dosahovaly svícny velikonoční, které patřily chrámům stejně jako „jeruzalémské“ kruhové lustry. V pozdní renesanci byly svícny zdobeny figurálními výjevy, nejčastěji bustou dívky.

V baroku se přiklonily k dekorativnosti. Opisovaly architekturu stejně jako nábytek a „namluvily“ si i jiné materiály. Zejména porcelán, ale dominoval cín. Na rozdíl od renesance baroko skoncovalo s cínovým nádobím. U svícnů hrál však cín stále prim. Bohužel se zachovalo jen málo ukázek dobového cínařství předvedeného na zdobnosti svícnů. Tento kov byl ideální pro válečné účely a možnost opětovného použití se ukázala lákavá. Baroko mnohé svícny obětovalo! Ony však dospěly do rokoka padesátých let osmnáctého století… a to byla klidná doba. Do všeho mluvil Voltaire. Bojovalo se jen za vlády císaře Čchien-lunga o Tchaj–wan… a to bylo daleko. Svícny mohly po evropsku a v klidu svítit.

Magická sedmička
Již na Titově oblouku postaveném roku osmdesát jedna našeho letopočtu se objevuje sedmiramenný židovský svícen, který později převzalo i křesťanství. Znázorňuje hořící kmen a větve posvátného židovského stromu mandlovníku, jehož velké bílé květy vyrážejí na jaře mnohem dříve než listí. Mandlovník byl obecně na starověkém Blízkém východě považován za strom života, strom vesmíru a symbol jara. Sedmiramenný svícen se stal později i jedním z ikonografických atributů Panny Marie jako „odraz“ sedmi radostí Mariiných — 1. zvěstování, 2. navštívení, 3. narození, 4. klanění, 5. obětování, 6. shledání a 7. korunování.

Maličká opice
Devatenácté století je maličkou opicí křivící tvář do zrcadla minulosti. Neopakuje, to je hrubý omyl. Významný kunsthistorik Kaufmann napsal: Mění se buď systémy, nebo jejich vztahy — a pokaždé vznikne něco nového. Chtěl tím naznačit, že rozložíme-li třeba baroko na jednotlivé zdobné prvky a pak je složíme jinak, nevznikne baroko, ale jakési novobaroko nebo neobaroko, či snad pseudobaroko… kdo se v tom má vyznat, když se v tom nevyznají ani teoretici umění.

V každém případě funguje stoupající linka vývoje užitého umění způsobem, který je schopen tvořit nové ze starého, protože je už dlouho téměř nemožné tvořit ex nihilo — z ničeho. Ověřila si to například postmoderna druhé poloviny dvacátého století, když namíchala koktejl osvědčených dekorativních prvků podle nové receptury a vůbec se za to nestyděla. Ani svícnům se tvarová nejistota nevyhnula. Devatenácté století přineslo omámení orientálními vzory, povrchní zalíbení v předchozích slozích a v devadesátých letech otázku: K čemu, proboha, svícny? Přišla elektřina.

Světlo života
Utilitární typy nábytku prý odcházejí na věčnost se ztrátou poptávky po jejich funkci. Devatenácté století například pohřbilo plivátka. Chudinky. Ale svícny? Potřebujeme je dnes přece stejně málo jako plivátka. — A přece vydržely! Je zvláštní, že v době, kdy svícen neplní svou funkci osvětlení, stále žije. Dokazuje, že nikdy nebyl jen pouhým svítidlem, ale „náladotvůrcem“, něčím, co přinášelo světlo do života… i v přeneseném smyslu.

FOTO: OTO PAJER, Text: Petr Tschakert
Zdroj: Moderní byt

Kontakty:
ANTIQUE ALMA, Valentinská 7,
Praha 1,
tel.: 02/52 32 58 65, Radnické schody,
Praha 1,
tel.: 02/20 51 38 69, Týnská 7, Praha 1,
tel.: 02/231 07 23

Investice, které nebudete litovat

Požární hasič

Kamera

Kamera

Ochranný kryt na venkovní kameru

Pohyblivý detektor

Jeden z typů ovládací klávesnice

Zabezpečovací ůstředna, ovládací klávesnice a další komponenty

 

Obrátili jsme se proto na ing. Jana Bedřicha, který se touto problematikou zabývá řadu let. Od něho jsme se dozvěděli, jak postupovat nejen při výběru samotných výrobků, ale také dodavatelské firmy. Orientačně se také zmíníme o cenových relacích některých komponentů elektronického zabezpečovacího systému.

Ruku v ruce
Jestliže uvažujete o tom, že chcete chránit svůj dům či byt pomocí elektronického zabezpečovacího systému, měli byste také vědět, že je úplně na opačném pólu než mechanické zabezpečení, jehož překonání vyžaduje určitý čas. Naproti tomu elektronický zabezpečovací systém není pro zloděje vůbec žádnou překážkou, ale je nepřekonatelný v tom, že znemožňuje nekontrolovaný pohyb v prostoru nebo vniknutí do objektu.

Oba systémy pracují zcela odlišně, ale jestliže uvažujete o zabezpečení objektu elektronickým systémem, musí mít určitou úroveň také mechanické zabezpečení. Byl by nesmysl instalovat elektronické zabezpečovací zařízení a mít místo dveří korálky… Zabezpečení objektu se musí brát jako celek, tudíž oba způsoby zabezpečení musí být vyvážené. Jestliže chcete investovat desítky tisíc korun do zabezpečovací techniky, měli byste předtím uvažovat o bezpečnostních dveřích a sklech do oken, případně fóliích, roletách nebo mřížích.

Odpovědný přístup se vyplatí
Kupovat elektronické zabezpečovací zařízení jako „housku na krámě“ se nemusí vyplatit. „Protože se jedná o finančně poměrně nákladnou záležitost, doporučuji věnovat jí potřebný čas a nerozhodovat se zbrkle,“ radí ing. Bedřich. „Je dobré kontaktovat několik instalačních firem, nechat si od nich vypracovat nabídky, které by měly specifikovat zařízení a jeho popis, typové označení, výrobce, cenu za jeden kus, celkový počet kusů a nákres s rozmístěním jednotlivých detektorů. Jednotlivé nabídky se vyplatí posoudit s pomocí nezávislého odborníka.

Výběr dodavatelské firmy je jen na investorovi, proto by si o ní měl sehnat potřebné reference. Dále je zapotřebí předem odhadnout hodnotu domu nebo bytu a dalšího majetku a tomu podřídit výběr odpovídajícího zabezpečovacího zařízení.“ Podle slov odborníka je však stále dost těch, kteří se při výběru elektronického zabezpečovacího systému chovají neuváženě.

Problém jménem servis
V obchodních domech lze sice koupit poměrně levné zabezpečovací zařízení, které však většinou není homologované, a z toho důvodu je při uzavírání pojišťovací smlouvy nebo při likvidaci pojistné události nebude žádná pojišťovna akceptovat.
Elektronické zabezpečovací systémy jsou citlivá zařízení, která je nutno průběžně dolaďovat a neustále o ně pečovat. „Největším problémem těchto zařízení je kvalitní servis, který podle běžných obchodních a smluvních podmínek těžko zajistí melouchář, protože poskytovat servis je pro něj nevýhodné,“ upozorňuje ing. Bedřich.

Nejde o to udělat z domu Miga
Elektronické zabezpečovací systémy se využívají především k ochraně majetku, ale je škoda, jestliže je tato elektronika využívána pouze k tomuto účelu, protože její možnosti jsou rozsáhlé a různorodé; s postupující elektronizací se navíc stále rozrůstají. Co všechno zabezpečovací zařízení umí, ovšem záleží také na finančních možnostech.

„Investor by si měl uvědomit, že k tomu, aby bezpečnostní zařízení spolehlivě fungovalo, je nutná určitá minimální investice. Její výši určuje prostředí, ve kterém má být elektronika instalována. Platí, že čím větší je prvotní investice, tím levnější je provoz celého zařízení v dalších deseti letech, protože jeho služby se téměř vždy přizpůsobují novým požadavkům vyplývajícím z vývoje techniky nebo ze zkušenosti prvního pokusu o vloupání,“ pokračuje ing. Jan Bedřich.

Srdcem elektronického zabezpečovacího systému je řídicí ústředna s dostatečnou kapacitou, kterou lze podle potřeby postupně osazovat dalšími funkcemi, např. požárním nebo plynovým hlásičem. Ing. Bedřich k tomu podotýká: „Instalace požárních hlásičů není sice povinná, ale ve spoustě případů už zabránily zničení majetku. Proto si myslím, že se vyplatí investovat přibližně dva tisíce korun za požární hlásič. Podobně je tomu s detektory reagujícími na únik plynu, které fungují nezávisle na ochranných prvcích instalovaných například v plynových kotlích. Za cenu od dvou do pěti tisíc korun je uživatel spolehlivě informován o případném úniku plynu a může ještě zabránit katastrofě.“

Lákavou možnost představuje využití časovačů a elektronické vybavení ústředny pro ovládání dalších komponentů, systémů či jednotlivých prvků – např. na regulování vytápění domu, řízení vyhřívání, čištění nebo osvětlení bazénu, ale také k zalévání květin, krmení rybiček v akváriu atd.

Standardní zabezpečení objektu
Zatím neexistují závazné předpisy, které by stanovily standardní zabezpečení objektu. Jsou pouze určitá doporučení. Rodinné domy patří do nejnižší kategorie, ve které se zabezpečení řeší například pohybovými detektory, venkovní sirénou a magnetickými kontakty na všech vstupech. Toto zabezpečení lze chápat jako základní – standardní.

Nižší úroveň zabezpečení přináší riziko, že instalovaný systém bude „děravý“. Náklady na standardní zabezpečení třípokojového bytu se pohybují od 20 do 25 tisíc korun. Takové zabezpečení zahrnuje tři pohybové detektory, sirénu a klávesnici s ústřednou. V případě velkého rodinného sídla může cena zabezpečovacího zařízení dosáhnout i několika set tisíc korun. „Současná nabídka elektronických zabezpečovacích systémů na českém trhu je naprosto dostačující,“ tvrdí ing. Jan Bedřich. „Lze koupit zařízení z celého světa ve vynikající kvalitě a v přijatelné ceně. Katalogy certifikovaných zařízení obsahují například stovky typů detektorů.“

Text: Luboš Chott, Foto: Archiv
Zdroj: Můj dům

Také se vdáváte 22. února?

 

„Je zvykem, že po sňatku církevním aneb občanském, nechať se konal dopoledne nebo odpoledne (nejčastěji dopoledne), je hostina svatební, řídící se celkem pravidly hostiny vůbec. Úprava hostiny, ať domácí nebo v restaurantu a hotelu, záleží ovšem na majetnosti rodičů nevěstiných, kteří hostinu strojí.“ A máte to, rodiče nevěstini! Co ve Společenském katechismu Jiřího Gutha–Jarkovského stojí psáno, to bude platit navěky.

Protože ať se mění letopočet, jak chce, pravidla společenského chování s námi zůstávají. I když se pouta a otěže mnoha zvyklostí uvolňují a rodinné slavnosti mívají stále civilnější nádech, svatba vždy zůstane dnem s velkým D. A na vás je, aby hostina byla co nejlepší, aby neměla kazy na kráse ani na chuti.

Nebojte se, cítíme s vámi. Připravili jsme několik ukázek svatebního stolování, jimiž se můžete nechat inspirovat. Užijte si přípravu svatební hostiny s radostí. Vždyť je to jedna z posledních věcí, které v životě nevěsty ještě můžete ovlivnit. Do cesty vám totiž vstoupil ON 

FOTO: PETR ZHOŘ A ARCHIV

Zásady dekorace svatební tabule:
Jmenovky a jídelní lístky by měly vzhledově a barevně ladit s ubrusem, ubrousky, nádobím a ostatními dekoracemi.

Ozdobných předmětů by nemělo být příliš, aby nevyvolávaly dojem přeplácanosti.
Na svatební tabuli by měl být dostatek místa pro talíře, velké tácy a servírovací mísy.

Dekorace nesmějí bránit ve výhledu.

Co musíte vědět ještě před přípravou svatební hostiny
– kolik bude hostů
– kolik mezi nimi bude dětí
– kolik bude mezi svatebními hosty lidí s dietními nároky

Svatební hostina obvykle začíná obědem a končí večeří.
Oběd:
polévka, předkrm, hlavní chod, dezert
Večeře: předkrm, hlavní chod, dezert
Mezi tím by na stole nemělo chybět čerstvé ovoce, popřípadě sýry, saláty.

Nápoje: přípitek (nejčastěji se podává sekt)
Během hostiny se nalévá červené a bílé víno – jeho množství, druh, značka a cena by měly být velmi přesně domluveny.
Zvláště pokud jsou mezi pozvanými hosty lidé, kteří poznají kvalitu a odrůdu, a tedy dokážou ocenit, co pijí.

Zasedací pořádek
Uprostřed stolu
sedí novomanželé, naproti nevěstě sedí její otec, naproti ženichovi matka.
Vpravo vedle ženichovy matky sedí oba svědci.
Čestná místa vedle novomanželů a jejich rodičů jsou kromě svědků obvykle vyhrazena prarodičům.
Manželské páry by měly pokud možno sedět odděleně, aby se mezi hosty lépe rozvinula konverzace.

A ještě něco od Gutha-Jarkovského:
„Není slušno po přípitcích hrnouti se ze všech stran k novomanželům a s nimi si přiťuknouti. Jakož je vůbec svrchovaně nevhodno při hostině samé vstávati a přecházeti od hosta k hostu, zejména se sklenicí v ruce. Je tu hlavně nebezpečí, že polijete vínem drahocenné šaty dam a tím způsobíte někdy značnou škodu. Mimo to vzniká přecházením chaos a nepořádek.“

Hliník se přestěhoval do kuchyně


Firma SieMAtic představila program 6006 s čelními plochami provedení vroubkovaný hliník. MIELE CENTER STOPKA, 80 000Kč/bm

Firma MIELE představila hliníkový program, myčka na nádobí (š.60 cm), vestavný kávovar, parní troubu, pečící troubu, sklokeramickou desku v hliníkovém rámečku a odsavač par

Poggenpohl má nábytkovou řadu +ALU 2000, je z hliníku se speciální úpravou, spotřebiče Gaggenau, cena od 700 000 Kč, INTERIÉRY SEDLÁK

Firma Tielsa, integrované hliníkové úchytky, hliník se objevuje v podobě rámečků, cena (bez spotřebičů) 1 950 000 Kč, MIELE CENTER STOPKA

+Segmento, hliník je pužit na ůchytky, závěsný policový program, sklopné dveře horních skříněk, cena 360 000 Kč, INTERIÉRY SEDLÁK

Multifunkční vestavná trouba AS8AL, devět funkcí, cena 23 990 Kč, Baumatic

Vestavná myčka HiSense a aluminiové úpravě (š.60 cm), hlučnost 50db, obsluha je jedním tlačítkem, cena 49 990 Kč, BSH

Digestoř v hliníkové povrchové úpravě (š. 90), čtyři stupně výkonu, dva doběhové časy a počítadlo hodin provozu, cena 77 490 Kč, MIELE CENTER STOPKA

Současné chápání kuchyně klade nároky na její dokonalé řešení, detaily a správný výběr barev a materiálů. Kuchyň totiž bývá často nejen centrem rodinného života, ale i integrální součástí společenských prostor bytu.

Hliníková elegance
Právě v kuchyňských nábytkových programech se objevují nové materiály, barvy a různá technická vylepšení ve velmi svižném tempu. Úplným hitem se v poslední době stává i tady použití hliníku. Hliník má totiž pro kuchyň mnoho vynikajících vlastností — není dominantní, nepůsobí chladně, je praktický, barevně neutrální a skvěle se hodí k vyjádření současných designových trendů, které charakterizují výrazy jako odlehčenost, jednoduchost, nadčasovost, dokonalost… Je to alternativa k oblíbené nerezové oceli, s níž se nevylučuje, ale kterou vcelku dobře doplňuje. Hliník se totiž na rozdíl od nerezu nepoužívá na pracovní desky, ale především na přední plochy, nohy, úchyty a interiér nábytku.

Kuchyňský nábytek musí dnes tvořit také designový celek s tzv. bílou technikou. Právě forma vestavěných spotřebičů, které sice v interiéru nejsou příliš vidět, ale ve svém součtu mohou být dražší než nábytek sám, je jednou z hnacích sil zdokonalování nábytku. I bílá technika momentálně žije programy, v jejichž názvu se často objevuje označení Al nebo Alu, a žádný z předních výrobců je nemůže opominout. Hliník na předních plochách spotřebičů je ideálním materiálem, který se podobně jako nerezová ocel hodí k lakovaným povrchům i k dřevěným dýhám a studeně nevypadá ani v kombinaci se sklem. Přitom jeho použití již jaksi samo o sobě navozuje pocit elegance.

Od detailu po celek
Hliník se na nábytku začal uplatňovat nejprve na drobnějších detailech — úchytech, ozdobných lištách. To se zákonitě projevilo na vestavných spotřebičích, protože z nich jsou vidět právě ony „detaily“ — přední ovládací panel, madlo, rámeček (například u varných desek) atd. Hliník se stal jakýmsi univerzálně použitelným povrchem, což se okamžitě projevilo i na vzezření kuchyňského nábytku, protože se našel další prvek, který se mohl stát sjednocujícím.
Od detailů se však postupuje dále a z hliníku se vyrábějí vedle nábytkových interiérů i rozměrnější čelní plochy a úložné sestavy. Čím více hliníku, a to pravidlo platí také u nerezové oceli, tím profesionálnější vzezření kuchyň získává.

Hliník má spoustu výhod. Je lehký, snadno se s ním pracuje (lze ho dobře tvarovat), umělou oxidací vzniknou tzv. eloxované povrchy, čímž se zvýší i jeho tvrdost a odolnost. Je příjemný na pohled i na dotyk a otisky na něm nejsou tak zřetelné jako na většině nerezových povrchů. Jeho údržba je snadná — doporučuje se vlhký hadřík či houbička. Někteří výrobci uvádějí, jak mimořádně praktický povrch to je, v žádném případě však odolnost nezkoušejte rytím ostrým předmětem ani dlouhodobějším působením agresivních látek.

Text: Eva Poláčková, Foto: Archiv
Zdroj: Moderní byt 4/01

Kontakty:
AMEK, Korunní 56, Praha 2, 
tel.: 02/22 51 83 71, fax: 02/22 51 30 23; 
BAUMATIC ČR, Malá Skála 211,
okr. Jablonec nad Nisou,
tel.: 0428/33 21 11, fax: 0428/33 21 21; 
BSH – domácí spotřebiče,
1. pluku 8–10, Praha 8, 
tel.: 02/24 89 14 63, fax: 02/24 89 14 13; 
INTERIÉRY SEDLÁK,
Vinohradská 10/365, Praha 2, 
tel.: 02/24 21 78 17, fax: 02/24 21 78 19; 
MIELE CENTER STOPKA,
Klimentská 46, Praha 1, 
tel.: 02/21 85 10 45, fax: 02/21 85 10 46; 
MIELE, Hněvkovského 81b, Brno,
tel.: 05/43 55 31 11, fax: 05/43 55 31 19; 
SIRIUS DESIGN, Dlouhá 32, Praha 1, 
tel.: 02/231 95 36, 
fax: 02/231 95 55 

Kam i císař pán chodí sám

V knize vzpomínek císařova osobního komorníka Johanna Keterleho najdete vzpomínku na to, že monarcha sedící na toaletní míse zíral na telefon a zoufale křičel: „Haló, co chcete?“ Samozřejmě se nikdo neozval, protože sluchátko zůstalo položené. Císař pán měl štěstí, že komorník tehdy věrně postával za dveřmi a posloužil radou. Na dnešní moderní toaletě by na tom možná byl podobně — také by ji neuměl použít. Pokrok od prvního splachovacího záchodu, který se podobal dnešnímu a vynalezl ho už v roce 1596 sir John Harrington, je totiž nepřehlédnutelný.

Historie toalet a různých vynálezů, které dříve sloužily jako místo k vyměšování, sahá do daleké minulosti. Zatím nejstarší splachovací záchod byl nalezen ve vykopávkách knosského paláce na Krétě. Pochází z let 3000 až 1500 př. n. l., měl dřevěné sedátko a splachoval se dešťovou vodou, která se do nádržky přiváděla z nádoby stojící venku.

Mezi nálezy nechybí ani různá další zařízení. V západní Indii se například používaly kolem roku 2500 př. n. l. splachovací toalety s poklopy, z roku 2100 př. n. l. se dochoval ve starém Egyptě dokonce trůnní typ klozetu vytesaný z vápence. V Babylonii a v Římě si vystačili s otvorem v podlaze, který se splachoval vodou, v řeckém Olynthu byly domy vybaveny koupelnami a latrínami.
Dochovaly se i toalety, kde se sedělo na dvou malých, k sobě nakloněných nakloněných zídkách. Sedělo se tak na jakémsi „hřebenu střechy“, pod nímž byla umístěná nádoba.

Zatímco pozůstatků z tehdejších soukromých toalet se zachovalo relativně dost, dochované zbytky veřejných latrín jsou vzácné. Jedny z nejznámějších veřejných záchodů jsou v Koloseu, kde bylo objeveno
25 sedadel uspořádaných do kruhu a oddělených ručně vytesávanými opěradly. Každé z nich mělo mramorové sedátko a tekoucí vodu, odpadní roury byly z mramoru. Ideální místo pro diskuzi!

Jdeme s dobou
Ve středověku byla hygiena na velmi nízké úrovni. Dokonce až do poloviny osmnáctého století pokládali lidé za nehygienické mýt se vodou, a tak se očistou těla zabývali jen zřídkakdy. Příslušníci vyšších vrstev překrývali vlastní pachy parfémy, spodina na takové starosti jednoduše neměla čas.

K vykonání potřeby se vedle toalet běžně používaly i první nočníky. Byly to speciální nádoby ve formě pánve nebo břichatého hrnce, které byly vyrobeny z cínu, plechu nebo hlíny. Patřily k vybavení ložnice a používaly se většinou v noci — odtud jejich pojmenování. Po použití se jejich obsah vyléval oknem do ulic (ještě ve 14. století!), takže tehdejší dláždění, náměstí a cesty tonuly ve špíně. Proto byla vydána nařízení, která přikazovala občanům, aby výkaly vylévali do potoka nebo řeky. Na vyměšování tehdy společnost pohlížela docela jinak, a tak například při banketech nosili služebníci stříbrné nočníky, které se používaly, aniž by se přerušila královská zábava.

Na svérázné toalety už při prohlídce určitě narazil každý milovník starých hradů. Protože tenkrát ještě nebylo vynalezeno větrací zařízení proti zápachu, umisťovaly se záchody ve výklencích či věžičkách co nejdále od obytných prostorů, zpravidla na obranných chodbách či ve venkovních arkýřích. Odtud se exkrementy odváděly samospádem do hradního příkopu nebo řeky. Obyvatelé hradů si tak mohli být jisti, že útočníci budou mít při steči po čem uklouznout.

S postupem doby se vzhled privátní toalety mírně vylepšil (alespoň v bohatých rodinách). Záchodová mísa se často zabudovávala do nábytku. Z té doby se dochovalo mnoho exemplářů, například křeslo, pod jehož sedátkem byl nočník (sloužilo k sezení nebo jako toaleta), nebo komoda či šatní skříň s vestavěnou toaletou.

Splachovací záchod
První toalety byly velice jednoduché, zpravidla šlo o suché záchody v nejrůznějších podobách, některé se zalévaly vodou, která se buď přinášela, nebo zcela primitivním způsobem dopravovala do WC. Velký zlom přinesl v roce 1596 vynález sira Johna Harringtona, který ve svém domě instaloval splachovací záchod. Dnešním hygienickým zařízením se podobal v tom, že měl mísu a nádržku s čistou vodou. Ta se dovnitř vpouštěla ventilem a tryskala z důmyslně rozmístěných kanálků, aby omyla celou plochu. Odpad ústil do žumpy.

Tento vynález se dočkal vylepšení téměř až za dvě stě let. Tehdy Alexander Cumming vymyslel posuvný uzávěr mezi mísou a odpadem. V roce 1777 byl patentován záchod Samuela Prossera s takzvaným plunžrovým pístem.
Do roku 1778 se toalety vyráběly pouze na zakázku. Angličan Joseph Bramahs se rozhodl vyrábět je sériově a zahájil vlastní výrobnu. Jeho toalety se používaly především na lodích.

O několik let později se pak objevil opravdový mistr mezi anglickými výrobci — Thomas Twyford. Jako první totiž zhotovil bezuzávěrovou jednodílnou klozetovou mísu z porcelánu, kterým nahradil doposud používaný plech a dřevo. Vnitřní vybavení se ale nezměnilo. O to se postaral až J. G. Jennings v roce 1852, který navrhl mísu s mělkou prohlubní naplněnou vodou, z níž se obsah splachoval proudící vodou přes zápachovou uzávěrku.

Na počátku dvacátého století byly inovace splachovacího záchodu velmi časté – Patentní úřad USA získal během třiceti let na 350 návrhů. Z nich však jen dva měly úspěch. Navrhli je Charles Neff a Robert Frame, jejichž splachovací záchod se stal později normou pro dnešní toalety.

Dnešní toaleta
O současném záchodu můžeme bez nadsázky prohlásit, že je to trůn. Je nejen hezký, ale hlavně pohodlný — ruku na srdce, všichni dobře víme, kde se nejlépe čte nebo přemýšlí… Nádržka může být součástí klozetu (tzv. kombiklozet), ale může být umístěna na stěně nad klozetovou mísou nebo zabudovaná ve zdi. Samotný WC stojí na zemi nebo je přichycen ke zdi (tzv. závěsný), což je z hlediska údržby výhodnější varianta. Za zmínku stojí také způsob splachování. V rámci šetření vody jsou WC vybaveny takzvaným dvojím splachováním, kdy uživatel sám zvolí, zda spláchne třemi nebo šesti litry.

KONTAKTY:
KERAMAG, Učňovská 100/1, Praha 9, 
tel.: 02/66 10 64 50—51, 0602 21 25 65, 
fax: 02/66 10 63 15; 
SANITOP PRAHA, Sokolovská 968/189, Praha 9, 
tel.: 02/684 86 35, 02/684 86 28, fax: 02/684 85 74; 
SVITAVA STAVEBNINY, Milady Horákové 4, Svitavy,
tel.: 0461/53 08 84, fax: 0461/53 09 27 

Trendy v pohovkách

Největší světový veletrh nábytku v Kolíně nad Rýnem se tak letos v lednu doslova předháněl v nabídce odpočivných lehátek a pohovek, které vybízely k relaxaci. Návštěvníci si zde nábytek prohlíželi, ale hlavně na něm posedávali, polehávali a lenošili, jako kdyby byli u sebe doma. Lákal je k tomu až smyslný design, příjemné potahové látky i barvy. Velký zájem byl o různá rohová provedení, která dokonce vytlačují z obývacího pokoje křesla. Komu se nevejdou do pokoje, ten se musí spokojit s malými tvarovanými pohovkami, na nichž se dobře odpočívá. Díky zajímavým tvarům mohou v místnosti posloužit jako originální artefakt.

Co lidé chtějí

Vzhledem k tomu, že současný skřínkový nábytek vychází – a to již několik let – z tvaru krychle a kvádru, nezříkají se ho ani mnohé pohovky. Největší zájem byl však v Kolíně o typy představující retrotrend 80. let, který vystřídal předchozí zájem o léta šedesátá a sedmdesátá. Tyto pohovky totiž vedle zajímavých tvarů, které někteří odborníci přirovnávali až ke smyslným, nabízejí zákazníkovi větší pocit reprezentativnosti, který byl v módě i v nábytku tak důležitý v 80. letech.

Právě těmi se designéři nechávají inspirovat. Dnešní dokonale pružící, tvarovací, kypřící a potahové materiály navíc umožňují dokonalý komfort při používání. Současní spotřebitelé se tak posouvají ve svých nárocích ještě dál. Chtějí dokonalé pohodlí a velký důraz kladou na zdravotní aspekty. A to přesto, že k výměně čalouněného nábytku dochází v bytě nejčastěji. Například kuchyně se mění průměrně za dvacet let, pohovky mívají životnost kolem osmi roků.

Nakupuje se očima

Samozřejmě že většina lidí si vybírá čalouněný nábytek vedle tvaru hlavně podle barvy. V módě jsou dnes zejména jednobarevné potahy v přírodních odstínech hnědé až po skořápkovou, ale i antracitové a černé, červené, zelené i fialové. Hitem jsou kombinace barev, jež se dobře doplňují – červená a zelená, žlutá s bordó i „nesmrtelná“ černá a bílá. Své zákazníky najdou také pastelové odstíny či potahy se vzory. Tady najdete hlavně koloniální tematiku.

V desénech se tak objevují hlavně africké etnické vzory, asijské nápisy nebo egyptské hieroglyfy, které se pokládají za ideální skloubení tradičních exotických kultur a moderního západního designu. Je vidět i návrat abstraktních či květinových vzorů. Občas jde o návraty doslova do písmene. S velkou slávou se například skandinávská značka Erik Jorgensen prezentovala kolekcí čalouněného nábytku potaženého do látek, jejichž vzory pocházejí z dílny Charlese a Ray Eamesových z roku 1947!

V kombinaci s moderním nábytkem vytvářejí tyto potahy se vzory skvrn, teček a kruhů smyslný vesmír s příjemnou atmosférou plně odpovídající dnešní době. V materiálech u potahových materiálů převládá vlna, len, bavlna, plátno a kůže v anilinovém provedení probarveném rostlinnými barvivy. Mikrovlákna jsou velmi elegantní. Rozhodně je nesmíte zaměňovat s mikroplyši! Nožky nábytku jsou nejčastěji kovové – bez módního hliníku to nejde ani u čalouněného nábytku – případně ze dřeva – buku, třešně, břízy či olše. Ústup je naopak vidět u tmavých dřevin.

Dokonalé pohodlí

Pro pohodlné sezení platí, že čím větší je úhel mezi opěradlem a sedadlem a současně stejný sklon jako záda mají i nohy, tím je odpočinek příjemnější. Tato teorie vychází z toho, že pro člověka je poloha vleže přirozená, ale na sezení si naše kostra zvyká poměrně krátce – asi pět tisíc let. Sedací nábytek má proto podepírat především ty partie, které jsou nejvíce namáhány, tedy takzvané sedací hrboly a oblast bederní a krční páteře. Proto jsou pro pohodlí na pohovkách tak důležité různé svažující se opěrky, polštáře, sklápěcí područky či výsuvné podnožky. Čalounění by nemělo být měkké, ale pružné a umožňovat snadnou změnu polohy těla. Hlavu byste si měli mít možnost opřít, ale také s ní volně pohybovat.

Pozor při nákupu

Ze zákona je každý výrobce, dovozce či prodejce povinen prodávat výhradně výrobky bezpečné, ale… Sice platí, že všechny výrobky pro děti do tří let či nábytek a plochy, které se setkávají s potravinami a nápoji, musí mít potvrzenou hygienickou nezávadnost, ale přesto to málo prodejců dodržuje. U čalouněného nábytku s textilním potahem tak musí být uvedeno v procentech i slovně materiálové složení. U levných dovozů ho najdete výjimečně. Pak těžko dokážete, že alergie vašeho dítěte souvisí se sedací soupravou. Patrně vás to ani nenapadne.

Co by měla pohovka splňovat

* přizpůsobení individuálním potřebám, třeba pomocí polštářů

* možnost relaxace včetně podložení nohou

* vyvolávat a splňovat pocit útulnosti a pohodlí

* bezproblémové umístění volně v prostoru

* dokonale střižený potah ušitý z přírodní usně nebo z přírodního materiálu či mikrovlákna v zajímavé barvě či struktuře

* ekologické požadavky nejen na potahový materiál, ale i na náplň sedáků a polštářů

* tvarově dokonalý design

* mobilnost a lehkost

* snadnost údržby, třeba s pomocí speciální protišpinivé úpravy (teflon, guardsman, apod.)

Rady pro nákup

* nejprve si na vybranou pohovku či křeslo sedněte, abyste si ověřili své pocity při sezení, ale také při vstávání

* přejeďte rukou po pohovce tak, abyste se ujistili, že pod povrchem neucítíte konstrukci ani pružiny

* nechte si vysvětlit, co tvoří kostru – vhodné jsou kostry z tvrdého dřeva, které jsou lepené a spojované šrouby a matkami. Takový nábytek lze i po letech opravit a přečalounit.

* totéž platí o skladbě čalounění, kvalitní materiál vám zabezpečí příjemné sezení po dobu užívání

Chci být námořníkem!

Sestava Regate, cena 55 412 Kč

Sestava 411 Bounty, cana 163 620 Kč, Studio Nova

Kožní souprava, Magnet, Cena 569-659 Kč

Sestava 406 Bounty, Studio Nova, cena 192 180 Kč

Sestava 413 Bounty, Studio Nova, cena 208 720 Kč

Kolekce Regate, cena 55 662 Kč

Jednolůžko z kolekce Regate, cena 30 603Kč, KTC

Dětský pokoj, jemuž dominuje psací kabinet s roletovými dvířky, cena 114 636 Kč, KTC

Dětský pokoj Navigator, cena 58 340 Kč, VOX

Do dětských pokojů dnes vtrhla i jiná než námořní témata. Robocopové, Nindžové a lehce šílení Pokémoni nahrazují v klučičích snech kapitána Flinta a dvě bojující strany už se málokdy perou o truhlu zlata. Spíše zachraňují galaxie, jejich „vozítka“ mají místo plachet raketové motory a pohání je antihmota. Pro vítězství bývají, alespoň na obrazovce počítače, ochotni rozstřílet se na cedník. Děti nám nějak otrnuly. Kdyby některou ze současných hraček našel chlapeček z počátku minulého století třeba pod vánočním stromečkem, asi by až do Tří králů hrůzou nespal.

Co vydrží okno
Námořnický interiér a vše, co s ním souvisí, je romantičtější alternativou k interiéru po vzoru sci-fi. Děti vyžadují hravost, paletu barev i tvarů a výškově rozrůzněnou místnost. Pokud jim nedopřejeme možnost vylézt, na co se lézt smí, zaručeně to vyzkouší na něčem méně trvanlivém. Dětský nábytek s experimenty počítá. Přesto bychom se měli vyvarovat prosklených ploch, protože každý správný kluk občas (samozřejmě neúmyslně) „vysklí“ okno. Tak jednoduché by to zase mít neměl. Jako by nestačilo, že se pokusí ledacos rozmontovat a prozkoumat zevnitř. Každý správný rodič se mu v tom (samozřejmě neúspěšně) snaží zabránit.

Bouřka na vlnách
Modrá. Do klukovského světa neodmyslitelně patří modrá. Jen některé kreativní maminky sledují „vlastní“ představu o barevné módě a mívají tendenci obléct klučičí pokoj do barev na opačné straně spektra. Je to stejně potupné jako jít do školy se způsobně ulízanými vlasy nebo líbat se s rodiči před družinou k všeobecnému veselí spolužáků.

Námořnické interiéry dětských pokojů sice někdy bývají vyrobeny ze dřeva mořeného namodro, ale častěji se tato barva vyskytuje jen v doplňcích. Dominuje tmavě hnědá a občas bílá. Nepřehlédnutelná jsou kovaná nároží nábytku a masivní mosazné úchyty. Subtilnost je zavržena. Námořnické dětské pokoje jsou přece inspirovány kajutami lodí — a ty musely vydržet i bouřku na volném moři.

Cesta na moře
Modrá pro kluka a růžová pro holčičku je pochopitelně zažitá konvence a v mnoha kulturách bychom s ní nepochodili. Jenže modrá (třeba jen na doplňcích) uklidňuje, dobře se v ní usíná, rozšiřuje prostor a navozuje pocit dálek. Exotických dálek. Vplout večer do snů, znamená pro kluka vydat se na moře a být si jistý, že se do rána bezpečně vrátí. Tak neotřesitelnou jistotu už v dospělosti nikdy mít nebude.

Text: Petr Tschakert, Foto archiv
Zdroj: Moderní byt 4/01

Kontakty:


KTC INTERIER, Politických vězňů 21, Praha 1, tel.: 02/24 21 72 83;
MAGNET CAMIF, Průmyslová 390,
Pardubice-Černá za Bory,
tel.: 040/604 02 22;
STUDIO NOVA, Divadelní 24,
Praha 1, tel.: 02/22 22 11 17;
VOX — NOVATEK,
Lysolajské údolí 53/15,
Praha 6, tel.: 02/20 92 07 42

Pět rad před nákupem nábytku do chlapeckého dětského pokoje:

1. Vybírejte nábytek s dítětem a vyslechněte jeho (třebas zatím zmateně formulovaný) názor. Bude to jeho pokoj!

2. Vyvarujte se skla. Jednak není bezpečné, a jednak malí chlapci nebývají nadšeni, když je vidět do skříněk na nepořádek, který má jistě (skrytý) systém…

3. Pokud je to jen trochu možné, nekupujte žákovi první třídy nábytek, který by se mu měl líbit ještě na vysoké škole. Světy těchto dvou lidských věků se radikálně liší!

4. Věnujte se barvám. Hi-tech, chrom a elegance bílé patří do obývacího pokoje nebo haly. Dítě trendy nechápe, respektive vyznává docela jiné.

5. K zasunovacím pracovním plochám, někdy doporučovaným z prostorových důvodů, se uchylujte jen v nejnutnějším případě. Nic neotráví tak jako nutnost uklidit „rozdělané“ slepovací letadélko, které musí schnout dvacet čtyři hodin, aniž by se s ním smělo pohnout.

O Zdeně, krtečkovi a dalších


Soubor Colon

Dnes již klasický pohádkový hrdina krteček na jídelních soupravách a hrncích, cena hrnečku 85 Kč, třídílné soupravy 275 Kč

Soubor Prezident ozdoben státním znakem- používá se na hradě, cena (40 dílů) 60 000 Kč

Silnostěnné šálky Zdena

Trh nám dnes při výběru jídelních souprav i jednotlivých kusů jídelního nádobí nabízí podstatně více možností než ještě před desetiletím. Kromě tradičního porcelánu je zde v podobě jídelních, čajových a kávových souprav různorodá keramika, plasty a další materiály. Přesto na našich stolech porcelán stále vyhrává. Do značné míry za to vděčí bohaté tradici; ta sama o sobě by mu však přízeň dnešního náročného zákazníka nezaručila. Velkou zásluhu na trvalé oblibě užitkového porcelánu mají jeho přírodní vlastnosti, ale mnohé záleží na designérech a funkčnosti výrobků. Po designérech žádá nová doba neobnošené tvary a dekory, po nádobí pak vyšší kvalitu a lepší užitné vlastnosti.

I porcelán se vyvíjí
Přestože porcelán dovedli, alespoň co se týče tvarů, téměř k dokonalosti již před dvěma tisíci let Číňané, vývoj se nezastavil. Výrobci neustále pracují na zvýšení chemické odolnosti, pevnosti a tvrdosti. Náš největší výrobce – akciová společnost Karlovarský porcelán – dnes díky novým technologiím vyrábí porcelán, pro který již neplatí zákaz vstupu do mikrovlnné trouby či myčky nádobí.

Využíváním zemního plynu se zase tzv. tvrdý porcelán vypaluje až na teplotu 1410 °C, čímž se výrobky s tzv. vtavnými dekory stávají zdravotně naprosto nezávadnými a zachovávají si barevnou stálost i při častém mytí v automatických myčkách nádobí. Zásluhou izostatického lisování a tlakového lití se obohacuje sortiment užitkového porcelánu.

Pro malé i velké
Aby porcelán obstál, musí neustále obměňovat své tvary a dekory. Ty se na prahu nového tisíciletí zjednodušují, porcelán se zbavuje přezdobenosti a stále častěji přijímá příjemné a nápadité vzory. Co se týče ceny, v současnosti se vyrábějí jak standardní soubory, jejichž cena by nikoho neměla zaskočit, tak exkluzivnější kompozice, které přicházejí na svět v limitovaných sériích. Porcelán si však musí hledat i nové uživatele.

Coby šťastný nápad ocení mnozí program dětských souprav a hrnků s tematikou oblíbené postavy „krtečka“. Karlovarský porcelán odkoupil od autora kreseb Zdeňka Milera autorská práva na používání této postavičky, kterou představuje jako chráněný dekor. To, že jde o skutečně dobrý nápad, dokazuje nejen tuzemská poptávka, ale i zájem ze zahraničí – ze zemí, kde si kreslený seriál rovněž získal malého diváka.

K dalším novinkám letošního roku patří silnostěnné šálky Zdena se zajímavými dekory (např. v podobě detailů z obrazů Vincenta van Gogha), které ocení především znalci kávy: udrží totiž teplotu kávy po celou dobu jejího pití. Před dvěma lety Karlovarský porcelán vyslyšel přání uživatelů a zavedl do výroby tzv. zapékací program – soubor pečicích forem vhodných pro přípravu pokrmů při vysokých teplotách. Jeho současná kolekce obsahuje dvanáct zapékacích mís různých tvarů a velikostí včetně tradiční formy na bábovku.

Nejen tvary a dekory, ale i kompozice
Ani uvádění nových výrobků na trh však neznamená, že by porcelán již vůči spotřebitelům neměl žádný dluh. Ten přežívá především ve skladbě jeho souborů. Kompletní prababičkovské kompozice jsou sice krásné, ale z hlediska příslušníků mladší generace již přežilé. V málokteré rodině se dnes používá polévková mísa. Z našich stolů ji nevystrnadil pouze jiný styl stolování, ale i skutečnost, že řada rodin žije ve stísněných prostorech.

Naopak více by se v nabídce měly prosadit víceúčelové misky na polévku či saláty. Krok k zákazníkovi představuje možnost, že si dnes může objednat jednotlivé kusy užitkového porcelánu a poskládat si vlastní jídelní soupravu.

Foto Karlovarský porcelán a Lukas Europe
Zdroj: Můj dům 2/01

Příběhy z psacího stolu

Stůl ve stylu gerstel, který byl módní v dvacátých letech a třicátých letech minulého století.

Dýmky-jen malá ukázka ze sto dvaceti

Stylově zařízený pokoj s cizorodým, ale velice praktickým pomocníkem - počítačem.

Knihovna vznikla v 70. letech

Těžítko- maketa divadla ve španělském Bilbau - vévodí psacímu stolu

Piano je součástí zařízení jídelny

Sošky z míšenského porcelánu

Pohled do jídelní části bytu odhaluje  charakter obytného prostoru

ást předsíně

Sektorová kuchyň

Sektorová kuchyň

Jak bydlíte?
Děkuji, slušně. Nemohu si stěžovat.
n Když jsem se porozhlížel po vašem bytě, měl jsem pocit, že každý z předmětů musí mít nutně nějaký vlastní příběh…
To se nemýlíte. I celý tenhle dům má svůj velice prapodivný příběh, od kterého se některé věci v mém bytě vlastně odvíjejí.

Takže historie tohoto domu na pražských Vinohradech je…
…velice prostá a zároveň převelice smutná. Ten dům byl totiž domem židovské obce. Když přišli Němci a s nimi druhá světová válka, byli původní obyvatelé vystěhováni, a nastěhovali se sem dobyvatelé. Po válce zde získal byt jistý doktor Zelený. Já jsem koncem šedesátých let bydlel v Zahradním Městě, a když jsem objevil jeho inzerát na výměnu, okamžitě jsem mu zavolal.

Vzájemně jsme se navštívili a během takřka jednoho dne jsme se dohodli. Jen mimochodem: když jsem sem poprvé přišel, otevřela mi žena, která panu doktorovi vykala, a tak mi připadala jako posluhovačka. Až po čase jsem zjistil, že to byla jeho manželka. Oni měli tenhle starodávný zvyk. Abych se tedy vrátil: jelikož se pan doktor stěhoval do menšího, odkoupil jsem od něho některé kusy nábytku. Ale pro mne a pro moji rodinu to mělo z jiného úhlu mnohem složitější předehru.

V jakém smyslu?
Manželka byla v osmašedesátém s Laternou Magikou na delším turné v Texasu. Já jsem 25. srpna 1968 sbalil kufry a syna. Se ženou jsme se setkali v Paří-ži, potom jsme nějaký čas žili v Německu. Nakonec jsme se vrátili. Ale protože jsme chtěli mít další děti a byt na Zahradním Městě by pro nás byl malý, sledoval jsem inzeráty na výměnu.

Z jakého důvodu jste se pokusil o emigraci?
Jednak jsem vůbec nevěděl, co po příjezdu sovětských tanků přijde. A pak tu byly určité antisemitské náznaky, kterých jsem se obával. Ale i případ doktora Zeleného byl zvláštní. On měl šest dětí, z nichž pět v roce 1967 emigrovalo. Ten poslední, syn, byl evangelickým knězem na Karlštejně. A pan doktor Zelený věděl, že táhnout tak velký byt je pro něj finančně pros-tě neúnosné.

Říkal jste, že jste odkoupil nějaký nábytek. Například?
Například tenhle psací stůl, u kterého teď sedím. Je po gestapákovi, který tady za okupace bydlel. Nebylo mi to moc příjemné, dost jsem váhal, ale nakonec jsem si řekl: Může nábytek za to, jaký člověk si ho koupil? Ne. Ten stůl má ale i jakousi magickou přitažlivost. Ke konci sedmdesátých let, kdy už začalo alespoň částečné politické uvolnění, u dveří za-zvonila starší paní s vnoučkem, jestli by si byt nemohla prohlédnout, protože tu za války bydlel dědeček.
Hovořila samozřejmě německy a já si v té chvíli nedokázal němčinu spojit s pojmy válka a dědeček, takže jsem je pustil dál. A jí, když přišla do pokoje a uviděla tenhle stůl, vyhrkly slzy a vnukovi řekla: Ten stůl tady stojí na stejném místě a za ním sedával tvůj dědeček. Když mi to všechno došlo, neměl jsem sílu ani důvod té paní říct: Vypadněte! Protože vnuk za to, co dělal jeho děda, přece nemohl.

Tomu se říká paradoxy dějin, ne?
Jistě. A svět, to mi věřte, je jich plný.

Jakou historii má třeba vaše knihovna?
Úplně jednoduchou. Když jsem se sem v sedmdesátém roce nastěhoval, nebyl pořádný nábytek prostě k sehnání, a knížky někam dát musíte. A jelikož jsem věděl, že budu další knížky ještě dokupovat, protože to holt patří k mé profesi, svěřil jsem se barrandovskému architektu Labskému. On mě poslouchal, zeptal se na rozměry a hned mi ji nakreslil. Já povídám: To je krásný, protože je to jednoduchý. Ale on mi řekl, že si musím sehnat materiál. Můj tchán z Moravy mi tehdy opatřil deset laťovek, ty jsme přivezli sem, přijel truhlář z FAMU, který mi to podle nákresu všechno nařezal a sestavil. A tehdy jsem shodou okolností dělal film Tajemství zlatého Buddhy, na němž spolupracoval vynikající lakýrník, který uměl dělat takzvaný fládr.

Co to je?
Dřevo se musí nejdřív nalakovat nazeleno, pak se dá do hnědé barvy mléko, aby to mělo strukturu, tedy „léta“. A ještě mi stejným způsobem nalakoval dveře, aby to všechno ladilo. Já jsem byl strašně rád, protože dát si do takového bytu sektorový nábytek, to by byla pomsta. Na mně, samozřejmě.

V tomhle stylově zařízeném pokoji je jedna cizorodá věc, která možná neruší, ale v jistém smyslu interiér doplňuje. Počítač. Co pro vás znamená?
Já už jsem ze starší generace, která přistupuje k moderní technice s velkou opatrností a především s obavou. Ale když jsem chystal desetidílný seriál Hříchy pro pátera Knoxe, tak se u mě zastavil syn. Ptal se, kolik má jeden scénář stránek. Asi sto třicet, povídám. A on na to: Deset dílů, to je tisíc tři sta stránek. Kolikrát to přepisuješ?
Já řekl: Třikrát čtyřikrát. Což je, jak mi syn spočítal, přes pět tisíc stránek, a práce s tím spojená navíc: zakládat do psacího stroje kopíráky, a tak dále, vždyť to znáte. Jedna věc je u téhle techniky velice důležitá. Já jsem zpočátku nepochopil, že když do toho počítače nic nevložíte, tak pro vás nic neudělá. Měl jsem to štěstí, že mě syn dlouho a velice trpělivě zaučoval.

Můj táta měl trabanta. Když mu dal jméno Bobík, tak to přestal být trabant, ale stal se z něj rovnoprávný člen rodiny. Máte pro počítač jméno?
Zatím ne. Já si ho ráno zapnu, protože vím, že je to můj nejlepší pomocník. Taky se mi s ním krásně komunikuje. Protože když se zeptám manželky, jestli půjdeme do divadla, tak odpovídá možná, snad, kdežto můj počítač mi jasně řekne ano, nebo ne.

Jak jste na tom se zelení v bytě? Vidím jen dvě kytky.
No vidíte, a já přitom nejsem příznivec kytek. Ta jedna z nich má pro mě význam proto, že mi ji daroval syn k padesátým narozeninám. Ale mě to přesazování atd. prostě nebaví. Ještě si pamatuju na doby, kdy bylo velice těžké v Praze sehnat zeminu. Známí mi radili: Jdi na hřbitov, tam je výborná zem. Což, upřímně řečeno, mě dost uráželo.

Vaším poznávacím znamením je dýmka. Nikdy jste nekouřil cigarety?
Já jsem nebyl vůbec na cigarety. Celá studia jsem nekouřil, protože jsem byl z chudých poměrů a měl jsem taktak na zaplacení koleje a menzy. Když už jsem měl víc peněz, tak jsem je radši dal — no, co budu lhát — za holky, za pivo nebo levný portugal. Pak jsem se dostal ve svých třiadvaceti ke svému prvnímu celovečernímu filmu Místenka bez návratu, kde hrály takové hvězdy, jako byla Šejbalová, Vášová, Macháček… Tehdy mě pozvala paní Šejbalová do svého bytu, abychom si popovídali o její roli, a já jsem byl tak nervózní, že jsem si šel do trafiky koupit cigarety.

Jak vás znám, tak to s těmi cigaretami dopadlo špatně.
No jistě, protože já jsem to neuměl držet. Ale měl jsem štěstí, protože když jsem u paní Šejbalové seděl, vrátil se domů její manžel, doktor Kytka, bývalý prvorepublikový kavárník. A byl pěkně nalitý. Když mne uviděl, tak se trochu zmátořil, došel ke mně, pozdravil mě, Šejbalová mu řekla: To je pan režisér, jednáme o roli, on se odporoučel, zavřel za sebou dveře — a svalil se. Jako ta hruška. Takže v tom okamžiku jsem cigaretu zhasl, protože jsem pochopil, že paní Šejbalová je úplně normální člověk a že se nemám čeho bát.

Takže ty dýmky…?
Když jsme jeli na obhlídku exteriérů, byl jsem v autě s architektem Škvorem. A jako začátečník jsem byl pochopitelně nervózní, takže jsem si zase zapálil. Pan Škvor se na mě chvíli díval, pak mi cigaretu vzal z ruky a vyhodil ji okýnkem. Řekl: Tenhle smrad já nemůžu cítit. Dejte si doutník. To jsem rezolutně odmítl. A on: Podívejte se, vy musíte přemýšlet o filmu, přitom nemůžete být nervózní. Čili nejlepší je pro vás dýmka. Protože ten obřad, který spočívá v nacpávání dýmky a zapalování tabáku, to chce čas a vy mezitím můžete přemýšlet. A tu první dýmku mi hned v prvním městě, kde jsme zastavili, koupil. Dneska jich mám… Raději bych to nepočítal. Je jich sto dvacet.

Vaše kuchyň je kupodivu vybavená sektorovým nábytkem.
No, protože tady zbyl nábytek po onom gestapákovi, a to už jsem přes srdce a žaludek přenést nemohl. A v sedmdesátých letech, znovu to musím opakovat, jiný nábytek nebyl. Takže jsem pořídil „sektor“ a dnes už nemám sílu to měnit. Zvykl jsem si. Dělal jsem poslední rekonstrukci bytu v devadesátém pátém, kdy nám vyměňovali stoupačky a tím pádem rozsekali i dlaždičky, a to mi věru stačilo.

Vaše jídelna má určité specifikum…
Tu jsem získal na inzerát. A to specifikum je v tom, že ke všem skříňkám — a že je jich požehnaně — je jen jeden klíč. Což je výhoda. Nevýhodou je to, když ho nemůžeme najít.

Části vaší knihovny vévodí dvě sošky. Mají za sebou také nějaký příběh?
To je míšeňský porcelán. My jsme před válkou bydleli v Michalovcích, ze kterých jsme pak museli odejít, ukrývali jsme se v horách, na Slovensku. Maminka z bytu vzala vlastně jen oblečení a ty dvě sošky. Byly po její babičce, dostala je jako svatební dar, a tak je zabalila k šatstvu. Přebývali jsme u jednoho sedláka, ale když začaly razie, museli jsme pryč. Maminka mu nechala tyhle dvě sošky místo peněz.

Jak jste je získal zpátky?
Na konci války jsme se dostali do Terezína. Když válka skončila, maminka jela na Slovensko tomu sedlákovi poděkovat. A on jí řekl, že je pro ni schovával, je rád, že je naživu, a že jí je vrací. Takoví byli lidi.

Ačkoli je tenhle dům na velice rušné ulici, je ve vašem bytě absolutní klid…
Dokonce takový, že si občas musím pustit muziku. Ale když přijdou vnoučata, tak o žádném klidu nemůže být řeč. V tomto pří-
padě je to krásný neklid.

Nevadí vám třeba, že tu nemáte výhled na les, přírodu?
Já jsem odmalička městský člověk. K přírodě mám — jak bych to řekl? — spíše zprostředkovaný vztah. Nemusím být v ní, ale rád se do ní dívám. A protože jsem městský člověk… Víte, co dělám, když jedu na hory? Sednu si do kavárny a na tu přírodu se dívám z okna.

FOTO: OTO PAJER

PARTNEŘI WEBU

MDKK MUJDUM STAVBAWEB IMATERIALY RODINNYDOM BMONOE
Copyright © BUSINESS MEDIA ONE, s. r. o. 2006–2025