Skip to content

Blog

Nebojme se tilandsií

Na tilandisových aranžmá by neměl chybět nenáročný trávolistý druh T.juncea

Tilandisový kmínek je hotov, zbývá jen "maličkost": dobře s eo něj starat

Nenáročná a efektivně kvetoucí T.brachycaulos

T.caput-medusae

 

Nalejme si čistého vína: mnohým kupcům tilandsie skutečně uhynuly, ovšem rostliny za to většinou nemohly. Stačilo jen zajistit několik specifických podmínek, které tilandsie k životu v našich interiérech potřebují. Pojďme si je tedy připomenout tím, že si společně naaranžujeme volné tilandsie na vlastní ozdobný kmínek.

Stříbrné královny větru
Tilandsie se bezesporu vymykají představám o „normálních“ rostlinách. Od nich se liší nejen atypickým, přesto nevšedně krásným vzhledem, ale především svým podivuhodným způsobem života. Nerostou totiž klasicky na zemi s kořeny zapuštěnými v substrátu; pro svou existenci si vybraly kmeny stromů, kaktusů a v některých případech i holé skalní srázy.

Vodu a živiny přijímají nejen kořenovým systémem, ale v podstatné míře i celým povrchem těla. K tomu účelu se u nich vyvinuly zvláštní čerpací miniorgány, tzv. šupinky, které – podobné více či méně hustému a jemnému kožíšku – „vyčesávají“ z proudícího vzduchu vodní páry nebo nasávají vodu s rozpuštěnými živinami během dešťů či mlh. Právě šupinky dělají tilandsie tím, čím jsou, a stříbrně vybarvené růžice mohou jen stěží ujít pozornosti milovníků rostlinného krásna.

Není divu, že se mnohé tilandsie staly vděčným květinářským zbožím a jsou nabízeny jak volně, tak i v řadě aranžmá (připevněné na kolíky, kameny, ale také na plastové či hliněné figurky různého stupně kýčovitosti). My se pro tentokrát zdržíme komentářů k podobným kompozicím a zaměříme se na výběr a výrobu vlastního tilandsiového kmene.

Zlatá střední cesta výběru
Na českých zahradnických výstavách a občas i v maloobchodě můžeme pro účely vlastního aranžování tilandsií nakoupit volné, tedy na ničem nepřipevněné jednotlivé rostlinky. Druhová nabídka specializovaných firem bývá pestrá a lákavá, ovšem pozor: při výběru rostlin bychom se měli držet při zemi! Ne všechny tilandsie jsou totiž stejně odolné vůči bytovým podmínkám a většina nabízených druhů se hodí spíše pro zapálené, zkušenostmi a technickým zařízením (např. skleníky) vybavené amatérské pěstitele.

Jaké druhy si tedy pro první pokusy obstarat? Kdo si nechce zatěžovat hlavu latinskými názvy nebo chodit na nákupy s atlasem rostlin, měl by se při výběru řídit osvědčeným pořekadlem o zlaté střední cestě. V případě tilandsií lze tuto zásadu aplikovat především na úroveň jejich „stříbřitosti“.

Nikdy nekupujte rostliny extrémně zelené. Ty sice přežijí zhoršené světelné podmínky, ale zároveň jsou z domoviny zvyklé na vysoké vlhko a dusno; ve volných bytových prostorách rychle vysychají. Ani opačný pól však není dobrý – maximálně stříbrným rostlinám, byť jsou ze všech tilandsií určitě nejkrásnější, v interiéru chybí přímé slunce a prudší vzdušné proudění. Bez čerstvého vzduchu přinášejícího vláhu na listové šupinky nemohou existovat a stejně jako jejich zelené kolegyně podléhají dehydrataci.

Co z toho plyne? Vhodné druhy hledejme uprostřed mezi oběma popsanými extrémy. Avšak i u tilandsií existují výjimky potvrzující pravidlo. Proto bude lepší, když se s několika nejodolnějšími zástupci seznámíme podrobněji.

Ideální bytové druhy
Ve světě nejvíc obchodovaným a zároveň i jedním z nejhezčích druhů je Tillandsia ionantha. Tato drobnější rostlina je nenáročná, univerzální, snáší i fatální pěstitelské přehmaty, za něž se často dokonce odmění výraznými fialovými květy. Přesto, že se dá považovat za silně stříbřitý druh, nechová se podle výše uvedeného principu a s úspěchem ji můžeme kultivovat jak v malých uzavřených vitrínkách, tak i na slunečními paprsky spalovaném jižním okně.

Jednotlivé růžice rychle odnožují a vytvářejí ozdobné mnohohlavé trsy. Navíc je rostlina velmi variabilní a vytváří spoustu forem vesměs sympatického vzhledu.
Dalším druhem, který by neměl chybět v žádném aranžmá určeném pro volný bytový prostor, je dlouholistá T. juncea. Tato vzrůstná tilandsie poněkud připomíná stříbrně ojíněný trs trávy. Při aranžování se používá jako dominantní (nosný) prvek a umisťuje se do spodních partií kompozic, pod jejich těžiště, do pozadí apod. V nárocích a pěstitelských vlastnostech se téměř neliší od předchozí, pozor jen na časté přemokření a následné hnití růstových středů.

Protiváhou růžicovitých T. ionantha a její zvětšeniny T. juncea jsou cibulovité tilandsie T. caput-medusae (jméno velmi dobře vystihuje její vzhled – znamená „hlava medúzy“) a T. bulbosa („cibulovitá“). Oba druhy jsou opět nenáročné a pomalu rostoucí, což je vlastnost u aranžovaných tilandsií velmi žádaná. Díky svým zavalitým „postavám“ netradičního vzhledu dokonale rozhánějí tvarovou nudu klasicky růžicovitých druhů a přitahují na sebe pozornost.

I když jsme v předchozí stati „zelené“ tilandsie zrovna nepřechválili, jmenujme dvě výjimky v podobě dokonale odolných a adaptabilních druhů – T. brachycaulos a T. tricolor. První z nich je měkkolistá a mírně stříbřitá, druhá naopak tuhá, hladká a svěže zelená.

Nejlepší je starý kořen
Základem estetického úspěchu aranžmá je dobrá volba kmínku, kořenového samorostu či jiné přírodně rostlé dřevěné podložky (tilandsie jsou nabízeny i upevněné na kamenech, ovšem tuto nepřirozenou kombinaci pusťme z hlavy!).

Kmínkový nosič by měl být dostatečně zkroucený a bizarní. Navíc musí být ze zdravého dřeva: jednak by nás s trouchnivějícím materiálem každá soudná hospodyňka vyhodila z obýváku, jednak by se nám tilandsie na rozpadající se podložku špatně upevňovaly. Nejvhodnější kmínky lze získat ze starých křivých „hlav“ vinné révy, dobrých možností je ale spousta. Před vlastním aranžováním necháme budoucí tilandsiový kmen dostatečně vyschnout a pokusíme se ho zbavit kůry (alespoň na místech, kam budou později upevňovány tilandsie). Dřevo nikdy nelakujeme.

Raději připravíme přenosné aranžmá, s nímž lze pohybovat jak podle potřeb našich (tj. esteticko-praktických), tak i rostlinných (např. otáčení za světlem, letnění v příznivém období roku). Kmínek proto upevníme do keramického podstavce – může jím být vyšší květináč nebo plošší ozdobná miska. Keramika by měla být spíše nenápadná, aby na sebe nepoutala víc pozornosti než samotné rostliny. Pro stabilizaci dřeva použijeme v nouzi několika kamenů, mnohem lepší však bude dřevo do misek zasádrovat nebo zabetonovat.

Aranžérem snadno a… pomalu!
Při aranžování tilandsií vycházíme z velikosti budoucí kompozice, z rostlinného materiálu, který máme k dispozici, a především ze své fantazie. Kompozici je dobré před vlastním lepením seskládat „nasucho“, abychom nebyli po skončení práce nepříjemně překvapeni a nezačínali znovu.

Máme tři možnosti, jak volné tilandsie ke kmínkům připevnit. Nejjednodušší, nejlevnější, k rostlinám šetrné, ale také namáhavé a nejviditelnější je vázání rostlin pomocí rybářského silonového vlasce dvacítkového průměru.
Méně pracným se jeví použití silikonových lepidel (tmelů) – tato pojiva zůstávají i po zaschnutí mírně elastická (což je příznivé pro prorůstající kořeny rostlin). Nevýhodou je dlouhá doba zasychání jednotlivých dávek lepidla: hrozí odpadnutí někdy poměrně hmotných tilandsií.

Profesionální aranžéři se posledně jmenovanému problému vyhýbají pomocí tavných pistolí, kterými jsou na kmínky nanášeny dávky rozehřátého plastu. Věc má jeden háček: „lepidlo“ nesmí být příliš rozžhaveno, jinak bychom poškodili báze rostlin. Proto musíme po nanesení hmoty počkat na správný okamžik, kdy lepidlo začne mírně tuhnout – teprve potom do něj můžeme bez obav vtlačovat rostliny.

Rostliny upevňujeme v určitém pořadí – nejprve rozmístíme dominantní (nosné) velké druhy a vytvoříme si tak jakousi kostru. Tu poté doplňujeme menšími a malými druhy (např. zmiňovanými různě velkými exempláři druhu T. ionantha). Tilandsií by mělo být na kmínku raději víc než míň – kromě výraznějšího vzhledového efektu rostlinám vytvoříme i určité mikroklima a navíc věrněji napodobíme přírodní tilandsiová společenstva.

Nepěkně vyhlížející zbytky plastu nebo silikonu kolem připevněné tilandsie zamaskujeme přilepením špetky skandinávského lišejníku, zavděk však lze vzít i usušenými tuzemskými mechy (rašeliník, rod Sphagnum). Pro snazší práci se suchým lišejníkem je dobré jej předem navlhčit a teprve po jeho zvláčnění lepit pomocí pinzety a tavné pistole na „postižená“ místa. Posledním krokem je zakrytí paty zabetonované podložky vhodným zásypem – např. kamínky určité velikosti a barevného odstínu, keramickou drtí nebo jiným materiálem.
Po obsypání kmínku kompozici doplníme vhodným kamenem, trsem mechu či kouskem kůry.

Pokud by někomu tvorba uvedeného typu tilandsiového kmínku nestačila, může zapustit kmínek do hlubšího květináče a volný prostor vyplnit substrátem, do něhož následně vsadí větší bromélie nebo jiné pokojové rostliny.

Kam (a co) s ním?
Hotový kmínek zůstává mikrospolečenstvem živých rostlin a podle toho se k němu musíme chovat. Přestože jsme pro aranžování použili univerzálních a odolných druhů, umístíme kompozici co nejblíže k oknu. V teplejších obdobích roku je tilandsiím nejlépe venku – na plném slunci nebo v polostínu, na místě s dobrou ventilací.
Zaléváme formou postřiku – používáme výhradně dešťovku, v nouzi destilovanou vodu. Rosíme v závislosti na teplotě zpravidla jednou denně. Pozor: pokud klesnou teploty pod 15 °C, postřikovat raději přestaneme. V době vegetace občas (jednou až dvakrát měsíčně) do zálivkové vody přidáme nepatrnou dávku komplexního hnojiva pro pokojové rostliny.

Pouze zimování tilandsií je „ošemetnou“ záležitostí – v bytě musíme najít místo s maximalním osvětlením a pokud možno nižší teplotou (15–18 °C).
Jestliže chladný prostor chybí, snažíme se tilandsiím úbytek vydýchané vody nahradit častější zálivkou.
Pokud se nám přesto tilandsie jeví jaksi scvrklé a měkké, sáhneme k záchrannému opatření: celý kmínek s rostlinami buď přímo ponoříme do vody, nebo jej alespoň důkladně osprchujeme a na 8–12 hodin zabalíme do plastové fólie. Na první pohled drastická metoda se většinou nemine účinkem a rostliny se opět pěkně „nafouknou“ množstvím přijaté vody.

Co říci závěrem? Až někde narazíte na volné tilandsie, nebojte se jich a určitě to s nimi zkuste!

Autor: Zdeněk Ježek, Foto: autor
Zdroj: Můj dům

Čarodějné trumpety

Žlutokvěté durmany pěstované v evropských domácnostech jsou většinou označovány jménem Brugmansia x flava

Pokud pěstitelé durmanů svoje miláčky "nepřekrmují" dusíkatými hnojivy, listy rostlin zůstanou poměrně drobné. O to více pak mohou vyniknout rozměrné květy.

Stonky stromových durmanů rychle tloustnou a dřevnatí, přesto zůstávají i několik let svěže zelené. Teprve potom zhnědnou a jejich povrch postupně tvrdne a vrásní.

Tříletý durmanových durmanového kultivaru Brugmansia x flava se v době květu stává estetickou dominantou.

Vyšlechtěné plnokvětné kultivary

Teprve při bližším ohledání (a očichání) nevěřící Tomášové zjišťují, že květy nádherně voní a jsou „pravé“. Pak zatouží pěstovat podobný rostlinný skvost ve svém domě…

Kmeny se zelenou kůrou?
Durmany paradoxně patří mezi dřeviny. Udiví to především při pohledu na prodávané mladé a poprvé rozkvétající sazenice: copak asi mají tyhle tenké, svěže zelené proutky společného se stromy? Přesto durmany dokáží ve své domovině – tedy v tropické Americe – dorůstat i pětimetrové výšky a jejich dřevnatějící stonky se co do tloušťky mohou směle srovnávat třeba s kmeny našich ovocných stromů.

Kam durmany řadíme? Do obrovské čeledi lilkovitých (Solanaceae). Mezi jejich blízké příbuzné tudíž patří i notoricky známé papriky, rajčata, brambory nebo tabák. Také v Evropě mají ovšem stromovité durmany svou „rodinu“: majitelé zahrádek v nejteplejších oblastech České republiky znají poměrně vzácný a vzhledný plevel – durman obecný (latinsky Datura stramonium).

Tento druh je rozšířen na celé zeměkouli a v mírném pásmu vystupuje v roli byliny, která každoročně vyrůstá ze semen a podléhá už prvním podzimním mrazíkům. Květy našeho durmanu nezapřou příbuzenské pouto s tropickými bratranci – nejsou sice tak velké, přesto dokáží polaskat oko jak svým tvarem, tak oslnivě bílou barvou. Pěkný je i plod durmanu obecného – ostnitá tlustostěnná tobolka, která obsahuje mnoho olejnatých semen. Ale pozor! Ta jsou prudce jedovatá – stejně jako celá rostlina!

Zmatek nad zmatek
V názvosloví pěstovaných durmanů panuje velikánský zmatek. Nepořádek mají botanikové dokonce i v zařazení „okrasných“ durmanů do příslušného rodu – ti konzervativnější se drží klasického jména Datura, na evropské botanické scéně (ta je reprezentována především zahradnickou velmocí Holandskem) se ovšem setkáme spíše s modernějším přízviskem Brugmansia. Za pravé „datury“ příznivci brugmansií považují pouze druhy s nepřevislými květy.

Díky snadné křížitelnosti jednotlivých druhů durmanů s převislými květy mají i v botanických zahradách problémy správně označit např. dva nejčastěji pěstované žlutokvěté durmany: durman zlatý (Brugmansia aurea) má mít květy žlutozelené a pravidelně rozšířené, druh B. versicolor nese květy s růžovým nebo oranžovým nádechem a s korunními trubkami naopak u báze silně zúženými a rozšiřujícími se až zhruba od poloviny své délky.

Dříve hojně uváděný bíle kvetoucí durman stromový (B. arborea) se dnes v Evropě asi vůbec nepěstuje – jeho krev však koluje v celé škále bělokvětých kříženců. Taktéž bíle kvetoucí druh B. candida už byl silně potlačen konkurencí svých hybridních potomků. Jediným opravdu „stoprocentním“ druhem na zahradnickém trhu květem převislých durmanů je cihlově červená B. sanquinea, která se od všech ostatních odlišuje kromě zpravidla dvoucípého kalichu především atypickou barvou květů.

Jejím potomkem je i nejčastěji pěstovaný žlutokvětý kříženec B. x flava, jenž vznikl spojením s druhem B. arborea – tuto hybridizaci ovšem neprovedly lidské ruce, ale sama příroda na svazích ekvádorských And, odkud oba rodiče pocházejí. Na zahradnických trzích se můžeme setkat ještě se jmény B. suaveolens či B. x insignis.

Kolibříci na start
Těžké a křehké květy durmanů mohou v ideálních podmínkách dosahovat délky i 25–30 cm. To samozřejmě znamená, že opylovači durmanů musí mít náležitě dlouhé „nádobíčko“ k tomu, aby v úzké květní trubce dosáhli až na dno k zásobě vonného nektaru. V přírodě tyto nezvyklé parametry splňují především jazyky kolibříků a snad i sosáky některých obřích motýlů. Uvedení milovníci sladkého pití ovšem určitě nežijí u nás – a tak se v evropských podmínkách bez umělého opylení durmanových semen hned tak nedočkáme. Proto durmany množíme především zakořeňováním mladých vrcholových řízků.

Čarodějný nástroj šarlatánů
Durmany mají kromě svých estetických kvalit ještě další podivuhodnou, i když v dnešní době ne zrovna ideální vlastnost: jsou zdrojem poměrně silných halucinogenních látek, které mohou ve špatných rukou napáchat hodně zla. Semena všech durmanů obsahují velké množství alkaloidů hyoskyaminu, atropinu a skopolaminu a ty dokáží s lidským vědomím (a také tělem) opravdu řádně zacvičit! O tom, co durmanová semena skrývají, věděli už dávnověcí šarlatáni a hojně je používali při svých obřadech k navození těch „správných“ pocitů a nálad.

V dobách inkvizice byla semena durmanů dokonce podávána i nešťastným obětem tzv. honů na čarodějnice. A protože mezi příznaky intoxikace durmanovými alkaloidy patří i prudké závratě, pocity letu, silných rotací a sexuálního vzrušení, neměli mučitelé při svých fanatických monstrprocesech příliš práce se získáváním potřebných výpovědí… Ale proč zacházet do historie – ještě dnes najdeme v základní výbavě šamanů a léčitelů přírodních lidí v Jižní Americe semena durmanů. Na závěr kapitolky tedy varujme zájemce o pěstování durmanů především z řad rodičů malých dětí: celé rostliny všech pěstovaných druhů a kultivarů jsou prudce jedovaté!

Sladké pokušení
Přesto jsou durmany neodolatelným lákadlem pro nejrůznější druhy rostlinných patogenů. Mají totiž „sladké“ a šťavnaté stonky i listy. Mezi nejzáludnější patogeny patří virová onemocnění – ta se projevují poruchami ve vývoji listů a poupat (pokřivenost listových čepelí, nesouměrnost květních korun), nekrotickými skvrnami apod. Bohužel, virózy nejsou u rostlin běžnými prostředky potlačitelné – a proto je nejrozumnější kompletní likvidace napadeného durmanu.

Pokud tak neučiníme, viry se prostřednictvím např. létavých mšic postupně rozšíří na ostatní pěstované exempláře. Pozor, virózy se dají přenášet (podobně jako např. u převislých muškátů) i vrcholovými řízky při jejich vegetativním množení! V obchodech nabízené durmany většinou pocházejí z laboratorních množení, a tak se u nich viróz nemusíme obávat a můžeme je použít coby výchozí materiál k dalšímu řízkování. Podobně náchylné jsou durmany i ke škůdcům z řad svilušek a molic. Tady už si ovšem díky chemii poradíme mnohem účinněji. Svilušky (tedy miniaturní pavoučci sající na rubu listů a projevující se postupným tečkovitým žloutnutím celých listových čepelí) spolehlivě podlehnou několikrát opakované aplikaci přípravku Apollo.

Na molice zase vyrukujeme např. s kombinací výrobků Applaude a Sumithion – druhý z nich navíc spolehlivě zlikviduje třeba i mšice nebo housenky motýlů. Hybridní kříženci durmanů jsou – jako u všech ostatních rostlin – mnohem odolnější vůči škůdcům (a třeba i pěstitelským přehmatům). Tuto skutečnost je nutné si uvědomit již při nákupu u nás snad jedině sehnatelného přírodního druhu B. sanquinea.

Problém snad jen při zimování
Pěstování durmanů není složité. Jako velmi vzrůstné tropické rostliny vyžadují co nejsvětlejší teplé stanoviště, těžší humózní zeminu, vydatnou zálivku a časté hnojení. Přihnojovat můžeme každý týden, pozor jen na předávkování dusíkem – v tom případě se můžeme těšit na dlouhatánské a rychlé přírůstky větví, na obrovské listy, ovšem nikoli na záplavu květů. Velikost kořenáče musí být úměrná rozměrům pěstovaných exemplářů.

V letních měsících je durmanům určitě nejlépe venku na přímém slunci. V naprosto ideálním případě by durmanové stromky mohly být ještě chráněny před deštěm a silnějšími větry – jinak nám totiž měkké květy při větších lijácích „oprší“ a také křehké, barevnými zvonci obtížené větve mohou být snadno polámány. Koruny durmanových keřů či stromů je nutno tvarovat výchovným a zmlazovacím řezem (nejhlouběji řežeme především počátkem jara). Durmany bohužel nekvetou nepřetržitě, květy se objevují zpravidla v několika vlnách od července do začátku listopadu. Maturitní zkouškou našeho pěstitele durmanů je (jako u většiny tropických rostlin) zimování jeho oblíbenců.

Máme v podstatě dvě možnosti. Buď rostliny zcela „uspíme“ tím, že je uložíme na suchém a třeba i tmavém místě při teplotě pouhých 5–10 °C (rostliny v tom případě shodí všechny listy), nebo zvolíme metodu, která sice nevypadá tak drasticky, její výsledek je ovšem o něco méně jistý – durman totiž necháme pomalu růst na relativně teplém (11–14 °C) a světlém stanovišti. Světla musí být v tomto případě maximum a teplota se nikdy nesmí přehoupnout přes kritických 15 °C – jinak se začnou vyvíjet slabé a neduživé pokřivené výhony, které rostlinu zbytečně vysilují a na jaře je musíme tak jako tak odřezat.

Durmany množíme zakořeňováním dobře vyzrálých vrcholových řízků v jarním a letním období. Z řízkovanců předem odstraníme část listů a také všechna poupata, řezné plochy ošetříme práškem z dřevěného uhlí a stimulátorem. Řízky zapícháme do vlhkého písku nebo perlitu a držíme v teple a vlhku. Po zakořenění zasadíme do běžné zeminy.

Text: Zdeňek Ježek, Foto: autor
Zdroj: Můj dům 2/01

Obrazy mezi námi

Několik obrázků ve stejném rámu i formátu v jednoduché lineární kompozici

Minimalistická výzdoba interiéru ložnice

Kompozice složená z několika menších obrazů tvoří mnohem zajímavější efekt

Obrazy na schodišti by měli sledovat linii očí

Ukázka kompozice z různých formátů i stylů

Méně je někdy více

Právě pro vás jsme společně s PhDr. Eliškou Schránilovou, majitelkou galerie a středoškolskou profesorkou dějin umění, připravili několik jednoduchých zásad. Pokud se vám je podaří při věšení obrazů v interiéru dodržet, budete mít ze svého bytu lepší pocit nejen vy, ale i hosté, kteří si možná na první pohled ani nevšimnou, co se vlastně změnilo.

Mnoho rodin dědí z generace na generaci obrazy, které jsou jim blízké, a vůbec nezáleží na jejich vyčíslitelné hodnotě. Není nutné obklopit se všemi. Stačí, když z rodinného depozitáře vystavíme jen ty, které nás skutečně oslovují, a doplníme je novějšími díly, k nimž máme osobní vztah. Vůbec není třeba se bát kombinování starého s novým. „Nejdůležitější je, aby se člověk se svými obrazy ztotožnil,“ říká Eliška Schránilová. „Každý by si obrazy do svého bytu měl vybírat sám. Považuji za strašně riskantní, když rodiče kupují dospělým dětem i třeba jen grafiku, protože každé oko je úplně jiné.“

Jak vybrat správné místo
Čím výraznější práce, ať moderní, nebo stará, tím by měla mít více prostoru pro sebe. Velký hloubkový obraz by neměl viset v úzké chodbě, dramatický, s výraznou barevností, určitě nepatří do prostoru, kde toužíme odpočívat nebo spát. Naopak jemné práce působí ve velkém prostoru ztraceně, oceníme je spíš tam, kde s nimi můžeme vstoupit do bezprostředního kontaktu.

Například na schodiště patří věci, určené pro pohled zblízka – grafiky nebo kresby, drobné fotografie rozmístěné tak, aby nad každým schodem sledovaly linii očí.
Do zimní zahrady, koupelny, na verandu nebo i na chatu je riskantní dávat věci na papíru, který se vlhkem zkroutí a znehodnotí. Lepším řešením je buď olej na plátně, nebo například keramický reliéf.

Při plánování místa pro obraz bychom si měli položit ještě dvě praktické otázky: nebude viset na přímém slunci? Pak mu většinou hrozí nebezpečí – olej popraská, grafika nebo kresba vybledne. A bude na ně dobře vidět? Pokud se zasklený obraz pověsí proti oknu, budete si moci pohled na jeho krásu užívat jen při umělém osvětlení. Jedním z možných řešení je však antireflexní sklo, které je sice poněkud dražší, ale lesklost se ztratí.

Jak zvolit dobrou výšku
Velice často se v interiéru setkáváme s jednou typickou chybou: lidé věší své obrazy zbytečně vysoko. Těžiště obrazu nebo obrazové kompozice by mělo být proti očím (na zdi, kam se díváme například z křesla, ještě níž). Vždycky působí příznivějším dojmem, pověsíme-li obraz níž než zbytečně vysoko, kde se našim pohledům ztrácí.

Jak vytvořit pěknou kompozici
Pokud jsou dva obrazy nad sebou, platí zásada, že dole má být těžší, výrazně barevnější dílo. Řadu různě velkých obrazů nejlépe udržíme pohromadě, pokud zvolíme kompozici na středovou osu, ať už výškovou nebo vodorovnou. Velmi častou laickou a výrazně nehezkou chybou je skákavé umístění „cik cak“, které nemá v interiéru žádné opodstatnění.

Jak najít odpovídající rám
U olejomalby hraje výraznou roli struktura barvy a hmoty. Často se setkáváme s tím, že visí na stěně i bez rámu, aby pohled na ni opravdu nic v  nejbližším okolí nenarušovalo, jindy je zarámovaná, ale nikoliv pod sklem. Na-opak práce na papíru pod sklo patří. Jemná grafika navíc ještě potřebuje pohledově „odsadit“, proto má u ní význam i pasparta nebo ponechaný vzdušný okraj. Ve velkém masivním rámu grafika zaniká, ale toto nebezpečí hrozí i drobnější olejomalbě, pokud je zdobnost rámu příliš razantní.

Setkáváme se s tím, že lidé sjednocují všechny grafiky v bytě do jednoho typu pasparty – může jít buď o minimalistický záměr, nebo o obavu z množství různých odstínů. Pokud se však na obrázek podíváme stejně jako na knihu (ke každému obsahu patří obal podtrhující jeho charakter), přestaneme se různorodosti rámů bát stejně jako pestrosti obalů knih v naší knihovně.
S tím souvisí i další pravidlo: ke starému obrazu patří jeho původní, třeba poškozený rám. Pokud se rozhodujete o výměně za nový, pamatujte si, že obrazu víc prospějete tím, když původní rám necháte opravit a vzácný časový celek zachováte pro další generace nedotčený.

Kresby: Ing. arch. Rudolf Schránil, Text: Pavlína Blahotová
Zdroj: Moderní byt

Znovuobjevená krása toaletního stolku

Stabilně nebo s kolečky
Na klasický toaletní stolek s velkým třídílným zrcadlem v mnoha domácnostech nebývá místo. Ale ani tehdy se jej žena nemusí vzdát. Zrcadlo na zdi místo neubere, naopak může příjemně zpestřit, a dokonce opticky zvětšit místnost a jako toaletní stolek poslouží i malý pojízdný kontejner se zásuvkami. Další možností je stolek s odklopnou deskou. Po jejím zvednutí se objeví zrcadlo a uvnitř uložené všechny přípravky potřebné k líčení i péči o pleť.

Jako toaletní stolek lze použít i jednoduché police připevněné na zeď. Toaletní stolek si můžete nechat udělat i na míru. „Vyrobit takový solitér podle přání zákazníka není problém,“ říká Alexandr Škalda ze stejnojmenné firmy z Vrchovin u Nového Města nad Metují, která se specializuje nejen na výrobu nábytku, ale i oken či dveří. „Používáme smrk nebo dub, přesně podle přání zákazníka. Ten musí ovšem počítat s tím, že třeba dub je podstatně dražší.“

Možností je víc
Někomu může vyhovovat i jakákoliv malá skřínka či odkládací stolek. Zajímavým tipem je víceúčelový stůl Twin od firmy Gazel s bočními policemi za necelých pět tisíc korun, který se používá i jako přebalovací pult pro miminko, nebo po rozložení jako psací stůl pro děti a samostatná komoda, jež poslouží jako toaletní stolek. Krásné kousky se dají objevit i ve starožitnictví, avšak jejich cena se pohybuje až v několika desítkách tisíc korun. Levnější verzí je stylový nábytek, který vyrábí například firma Antico.

Dobrá postel musí být hlavně pohodlná

Vybrat si dobrou postel je dnes o to složitější, že zpravidla nejde o levnou záležitost. Kvalitní matraci a rošt totiž pořídíte pod sedm tisíc korun jen velmi obtížně, pro dva to už znamená čtrnáct tisíc. K tomu je třeba zaplatit ještě kostru postele. A to představuje průměrně dalších šest až dvacet tisíc korun. Proto se ten, u koho rozhoduje jen cena, až příliš často nechá nalákat zejména na celočalouněná dvoulůžka za sedm či osm tisíc korun. Za pár let, případně už za pár měsíců se sice jeho páteř začne ohrazovat proti šetření na nepravém místě, ale tyto bolesti zad už člověk jen málokdy spojí s koupí špatného lůžka.

ODPOČINEK PŘEDEVŠÍM
»Přes všechnu popularitu sportu a nejrůznějších fitnesscenter dnes pravidelně cvičí jen málokdo,« tvrdí architektka Šárka Daňková z bytového studia Megaron, »proto je tak důležitá pohodlná postel, aby si v ní člověk skutečně odpočinul.« Ve spánku se totiž regeneruje až 90 procent všech duševních i fyzických sil. Na příliš tvrdé matraci dochází k přetěžování páteře a ke sníženému prokrvování na otlačovaných místech. Výsledkem je neklidný spánek, během něhož nejsou ploténky schopné uvolnit ani přijmout z těla tekutiny, jež je vyživují. Na měkké matraci nebo staré »vytahané« drátěnce se páteř zase prověšuje. Ploténky tak dostávají klínovitý tvar. Potom vás bolí záda, ale také žaludek či břicho.

V těle totiž dochází k takzvané blokádě pánevní oblasti, organismus si »neumí přečíst« příslušnou poruchu a do okolí vysílá zmatené signály o tom, co je v něm porouchané. Ideální matrace je tedy ta, na níž při poloze na boku zůstává osa páteře rovná. Aby člověk poznal, zda je lůžko příliš tvrdé či měkké, musí si na ně ovšem na určitou dobu lehnout – nikoliv se jen pokochat ladnými tvary postele nebo zajímavým čalouněním. Dobrou prodejnu poznáte právě podle toho, zda tuto možnost nabízí. Ulehnout do postele přímo v obchodě není žádný problém. Stačí plastové chrániče tam, kam přijdou boty, a ohleduplnost zákazníka, který by neměl na nákup chodit přímo ze stavby nebo si do postele lehat v mokrém plášti.

RADA ARCHITEKTA NEZASTÝLAT
Aby byl odpočinek opravdu dokonalý, doporučuje architektka Šárka Daňková mít postel v oddělené místnosti, kde není třeba zastýlat. Ranní uspěchané ukládání lůžkovin do peřináče není totiž vůbec nic hygienického. (Výjimkou jsou samozřejmě jednopokojové byty.) Pěkné povlečení může být ostatně ozdobou pokoje. V těchto směrech je tuzemský trh zásoben dobře. K dostání jsou už dokonce i luxusní povlečení, například od firmy Yves Delorme, která šije lůžkoviny i pro takové značky, jako je Givenchy, Kenzo, Christian Lacroix či Versace.

Značkové povlečení na jednu postel stojí ovšem asi 2500 až 3000 korun. »Současný trend představují tmavé ložnice, proto se také nejlépe prodává tmavé povlečení,« tvrdí Markéta Neumanová z pražského butiku Yves Delorme, který je ve východní Evropě jediný. Tuzemští výrobci – například Tiba – vám mohou ovšem nabídnout také kvalitní povlečení, a to již asi od 600 korun, byť jen ve svých podnikových prodejnách. Pokud je totiž od nich nakupují a pak nabízejí zahraniční prodejci, kteří působí na tuzemském trhu, počítejte s cenou nad tisíc korun. Pokud jde o designové řešení postelí, dnes jsou nejmódnější typy na nožkách a se zajímavě řešeným čelem. Zdaleka nejde jen o design.

Architektka Zdena Maňáková z brněnské firmy Maniac Interier tyto postele doporučuje také ze zdravotního hlediska. Matrace zde dobře větrají i zespodu a navíc se vyhnete i další nepříjemnosti, která doprovází právě celočalouněná letiště. Plné bočnice dosahující po celé délce až k zemi totiž nedovolují »obtékání« vzduchu zespodu. Proto vzduch – či spíše průvan, o nějž není nikdy nouze – narazí na pevné boky, a pak se musí jako horolezec poctivě vyšplhat nahoru a »překonat« postel přes bílé vrcholky peřin, ovšem včetně vašeho ramene či hlavy. Pak se jen můžete divit, kde jste přišli k revmatickému rameni nebo bolestem hlavy.

MATRACE VERSUS HYGIENA
Vedle estetických a zdravotních aspektů je u lůžka nesmírně důležitá také hygiena. Matrace je totiž jako savý papír, který během jediné noci »přefiltruje« půl až jeden a půl litru potu, kterého se vaše tělo zbavuje. Aby se mohlo takové množství tekutin někam odpařit, musí být k matraci volný přístup i zespodu. Proto mají lékaři tak rádi lamelové rošty, které umožňují matraci volně »dýchat«. »Lidé by se měli ptát nejdříve na to, co je uvnitř matrace, ne na cenu,« radí Lubomír V ojta z firmy Purtex. Podle jeho názoru je sice latexová matrace o něco dražší než typy z polyuretanu se speciálními zářezy, ale jde o přírodní materiál, který vyhovuje prakticky každému.

Ceny latexových matrací se pohybují asi kolem tří a půl až pěti tisíc korun, polyuretanové přijdou přibližně na 2000 až 3700 korun. V obou případech je však z hygienických důvodů důležité to, aby měly snímatelný prací potah – ten stojí průměrně dalších 800 až 1000 korun. Jako novinka se na trhu objevily také speciální matrace z polyuretanu proti proleženinám z domácí produkce. Jejich cena se pohybuje asi kolem tří tisíc. Výrobek Purtexu uvítaly zejména nemocnice, ale ocení je i ti, kteří potřebují pohodlí pro méně pohyblivé členy domácnosti, kteří tráví v posteli většinu dne. Latexové a polyuretanové matrace jsou určené k použití na lamelové rošty, které mohou reagovat na pohyby vašeho těla.

Na pevné rošty nebo desky ty by však měly mít alespoň otvory na odvětrání – se doporučují klasické pružinové nebo také takzvané taštičkové matrace, které mají 480 pružin na metr čtvereční. Jsou proto vhodné zejména pro osoby s nadváhou. Pod pružinové matrace jsou lamelové rošty, jejichž cena se pohybuje průměrně kolem 1500 až 3500 korun, prakticky zbytečné, protože matrace s výškou 16 až 22 centimetrů nemůže »reagovat« na pohyb lamelového roštu. Pružinové matrace stojí asi 2500 až 8000 korun, ty kvalitní bývají vybaveny větracími otvory po stranách na odvádění vlhkosti.

Co má mít dobré dvoulůžko:
– rozměry alespoň 160 x 200, ale lépe 180 x 210 centimetrů, pokud má jeden z partnerů výšku nad 189 centimetrů

– dvě samostatné matrace se snímatelným potahem odpovídající váze uživatele a dva samostatné rošty, nejlépe polohovatelné

– místo pevných bočnic jen nožky

– lehací plocha má být ve výšce nejlépe 45 až 50 centimetrů, hygienické minimum je 25 centimetrů

– »Každý by měl být strůjcem své postele,« tvrdí doktorka Marie Suchánková z firmy Suma Interiér, »lůžko by si měl každý postavit na míru, jak potřebuje, nebo kolik má právě peněz.«


Poležení něco stojí

Spaní je už řadu let předmětem vědeckého bádání, jehož výsledky využívají i výrobci nábytku, kteří si ovšem za použití nejlepších nápadů nechávají zaplatit. Patří k nim i systém Impulse, kdy na kvalitu spánku »dohlíží« soustava lamel a vzájemně propojených hydraulických pístů. Latexové jádro matrace obsahuje tvarované kanálky, usnadňující adaptaci na rozdíly ve výšce, způsobené pohybem pístů.
Za lůžko vybavené tímto systémem, který je světově chráněným patentem, je třeba ovšem zaplatit – rošt Impulse Basic stojí pro lůžko se šířkou 80 a délkou do 200 centimetrů přibližně 32 tisíc, ceny matrací se pohybují od 19 do 24 tisíc. Rošt se systémem Impulse Vision už ovšem přijde na 65 tisíc.

Funny koupelny

Vana kolejiště, 180x80x45 cm, Ineos Acrylos, cena 40 670 Kč, RIHO

Hrací kostky jsou vsazené do otvorů v obkladech, obkládačka Uni 15x15 cm, cena: 189-280 Kč/m2, Keramika horní bříza

Rohová vana Neo, 140x140x46 cm, cena 32 957 Kč, RIHO

„První série van byla určená pro nadaci Archa Chantal, jež vanami vybavila dětské nemocnice. Když jsem si s Pavlem Šťastným poprvé povídala na téma FUNNY VANY, nad otázkou, zda se vany budou prodávat a za kolik, ještě visel velký otazník. O tom, že vany mají úspěch a prodávat se určitě budou, se všichni tvůrci projektu brzy přesvědčili. Ale chtělo to něco víc než jen vany. Interiér koupelny přece tvoří i obklady, sanitární vybavení a doplňky. Neuplynul ani rok poté, co se do projektu přidaly k firmám INEOS ACRYLICS (dodavatel akrylátu) a RIHO (výrobce van) ještě keramičky CHLUMČANSKÉ KERAMICKÉ ZÁVODY a KERAMIKA HORNÍ BŘÍZA (obě obchodně zastupuje LASSELSBERGER) a projekt se rozrostl na FUNNY KOUPELNY.  

Kolejiště
Pro děti je určena žlutá vana, po jejímž obvodu jezdí vláček. Iluzi dětského pokojíčku vytvářejí žluté obkládačky, z nichž vystupují hrací kostky, na které se dají připnout drobné hračky. Celou koupelnu instaluje nadace Archa Chantal v nemocnici v Brně-Bohunicích.

Rybičky
V této koupelně si můžete připadat jako ve studiu Banánových rybiček s Halinou Pawlowskou. Rybičky se totiž nápadně podobají těm, které známe z televize. Nejspíš to bude tím, že autorem je tentýž výtvarník Pavel Šťastný. Celá série se skládá z rohové vany, sprchového koutu, základních obkládaček a listel. Motiv rybiček najdete i na vanové výpusti.

Zvířátka
Všechny věkové kategorie jistě zaujme koupelna, jejíž plastické motivy zvířat znázorněné na vaně a sprchové vaničce jako by přelezly na obkládačky a listely. Můžete si vybrat šedostříbrný nebo bílý odstín motivu.

Koupelna Nela
V tomto případě šel výtvarník opačnou cestou. Využil již vyráběných obkladů Nero, k nimž vytvořil vanu a sprchovou vaničku. n

Text: Lucie Brzoňová, Foto: Archiv
Zdroj: Svět koupelen 5/01

KONTAKTY:
CHLUMČANSKÉ KERAMICKÉ ZÁVODY, Chlumčany,
tel.: 019/781 11 11; 
INEOS ACRYLICS, Janský vršek 13, Praha 1, 
tel.: 02/57 11 22 23, 
www.lucite.com
KERAMIKA HORNÍ BŘÍZA, Horní Bříza, tel.: 019/780 11 11; 
LASSELSBERGER, P. O. BOX 10, Adélova 1, Plzeň,
tel.: 019/767 01 11; 
RIHO, Suchý 37, tel.: 0501/46 82 22 

 

Dům, který se dívá do lesa

prostorná koupelna v patře

Zahrada s umělými jezírky

Vstu do obývacího pokoje zdobí dekorace z květin

Obývací pokoj, světlo pouští velká dřevěná okna bez záclon

Která žena by netoužila mít podobné zázemí?

Pracovna pána domu

Nepřehlédnutelný detail: elegantní kuželka

V obýváku se nemusí sedět jen u televize...

Dům s krovkami
O budoucím domově měli manželé zcela jasnou představu. Ve svých vizích si dokázali představit podobu domu, mezi jehož priority patřilo bezprostřední propojení s okolní přírodou. Kladli proto důraz na ztvárnění zahrady, ale zároveň usilovali o zachování vilového charakteru domu. Jejich představy měly splnit dostatečně velké prosklené plochy, jejichž rozměry ale nesměly přesáhnout únosnou mez. V tomto případě platilo: všeho s mírou.

Věděli také, co by měla celková dispozice domu obsahovat. „Po konzultaci s architektem jsme se dohodli na trochu netradičním řešení,“ říká majitel domu a má tím zřejmě na mysli především řešení obývacího prostoru a jídelního koutu, které pod pětačtyřicetistupňovým úhlem vystupují z roviny obvodové zdi. Venku tak tvoří střecha jakési do zahrady přesahující „krovky“. Z jejich cípů jsou nataženy chrliče z řetězů, po kterých dešťová voda odtéká přímo do zahradního rybníka. Úhly tvoří v interiéru zajímavé průhledy do ostatních místností a do chodby.

Do roka a do měsíce
Slavné rčení Lomikara se majitelům podařilo splnit téměř přesně. Výstavba sice netrvala příslovečný rok a den, ale celých třináct měsíců. Před uspěchaností dali investoři přednost kvalitě, což prokázali i při ztvárnění zahrady, navržené Jiřím Truxou.

Dům stál už v době, kdy nejbližší sousedé teprve začínali s úvahami o budoucí podobě svého domu. Výsledkem byli ovlivněni natolik, že zvolili nejen stejného architekta (Jaroslav Němec), ale i totožnou stavební firmu (Vlček Kladno). Nyní se domlouvá i podobný návrh zahrady. Takový přístup lze pochválit, neboť obě sousední parcely dělí jen provzdušněný plot. Návrh počítá s tím, že zahrady na sebe budou navazovat.

Se stavbou domu se započalo v půli září roku 1997 a do Vánoc byla hotova hrubá stavba. Naši předkové vždy zastávali názor, že dům má vymrznout a pak stavba bude dostatečně bytelná. Tuto zásadu dodrželi i naši hostitelé. Na jaře začaly znovu práce a dům byl kompletně hotov v říjnu. Majitel sám jen nepřihlížel, ale na stavbě trávil dovolenou broušením stěn a malováním interiéru. Dnes hrdě říká, že jeho cílem bylo postavit ne okázalou stavbu, ale praktický dům z kvalitních materiálů.

Zahradníkem roku zcela zaslouženě
Zpočátku vypadalo nejbližší okolí domu dost neutěšeně, jelikož parcela byla vskutku „zelenou loukou“, jejíž konečná podoba si vyžádala nemálo úsilí a času. Zahrada byla dokončena teprve v loňském roce. Za péči o okolí domu dostal majitel od své manželky ocenění v podobě keramické sošky s názvem „Zahradník roku“. Jak nyní říká, bylo to zcela oprávněné. Na zahradě totiž strávil spoustu času. O tom, že se podobná péče vyplácí, svědčí i naše fotografie.

Podle přání architekta i majitelů má plot působit naprosto nenápadně. Nakonec, po zvážení všech pro a proti, je z jedné strany plný, betonový; z druhé, severozápadní strany je tvořen dřevěnými plaňkami. Také vedlejší dům má podobný plot, což umožnilo vytvořit harmonický celek zbavený nežádoucích rušivých prvků.

Bydlení na zkoušku
Bydlení v předchozím domě oba manžele lecčemu naučilo. Dříve měli například garáž odděleně od domu, což vadilo především při nepříznivém počasí. „Musel jsem dvakrát vystoupit, dvakrát otevřít dveře a zase je zavřít. Proto jsme chtěli, aby byla garáž propojena s domem, abychom se dostali suchou cestou do auta a vyjeli ven,“ říká pán domu a řešení si velmi pochvaluje i jeho paní. Zbývá jen dodat, že dvougaráž přiléhá k domu ze severozápadní strany a plní tedy i úlohu perfektní izolace.

Ve vstupní části jsou znát prvky, které ovlivnil použitý úhel 45 stupňů. Hlavní vstup do domu je řešen z boku, nikoliv z čelní strany. V prostorném proskleném zádveří je zabudována vestavěná skříň. „Považujeme tento prostor za velmi důležitý a jsme rádi, že máme kam uklidit sezonní boty a šaty. Vstupní prostor tak není ničím rušen,“ dodává náš hostitel.

Spoustu zkušeností si manželé přinesli z prvního bydlení. Až vzniká pocit, že první dům měli jaksi na zkoušku. Na podlaze měli v původním domě šedobílou dlažbu, která se velmi osvědčila – je proto v hojné míře i v novém domě. Je nejen praktická, ale velmi pěkně i vypadá. Osvědčená barevná kombinace se proto prolíná ve všech místnostech.

Celek působí příjemně a vyváženě. „Je to ideální a účelová věc. Mít psa v domě a mít světlou podlahu by totiž jinak byla katastrofa,“ říká majitel domu a dívá se přitom na Daisy, fenu Rhodesian Ridgeback z jižní Afriky, která se vyhřívá na sluníčku v obývacím pokoji. Je to pes, který má svůj domov na teplém kontinentu, a tak je vděčen svým páníčkům za velká dřevěná euro-okna, která umožňují celodenní přístup slunce. Dům je postaven tak, že slunce při své pouti od východu k západu postupně prosvětluje většinu obytných místností.

Interiér charakterizuje své obyvatele
V přízemí je pracovna, kde má své zázemí pán domu. Jak ale říká, díky počítači se tu střídá se svými dvěma syny. „Manželka sem má také samozřejmě přístup,“ dodává s úsměvem. V pracovně stojí starožitný stůl, u kterého kdysi sedával a pracoval dědeček hostitele. Vzpomínky, které tato součást vybavení evokuje, jsou jedny z nejcennějších; stůl proto dostal své zasloužené místo. Postupně sem manželé doplnili zbývající nábytek.

Paní domu ráda šije, a tak si pořídila svou vlastní pracovnu v patře. Celý prostor nad garáží je důmyslně využit. Nachází se tu prádelna, již zmíněná pracovna, ale také oddělená bytová jednotka nabízející veškeré zázemí. Jedna místnost se sociálním zařízením je řešena tak, aby její budoucí obyvatelé nebyli rušeni a zároveň aby neovlivnili zaběhnutý chod domácnosti.

Obývací pokoj se dělí na dvě části. Jedna umožňuje posezení u televize a druhá slouží k siestě u krbu. Další místností je jídelna, kde je dominantou velký rozložitelný stůl – v návrhu kulatý, ve skutečnosti obdélníkový a situovaný diagonálně. „Jsme dost početná rodina a máme spoustu příbuzných. Potřebujeme proto, aby se nás sem vešlo co nejvíc. Je tu osm základních míst a po sestěhování všech židlí v domě se sem vejde až osmnáct lidí,“ spokojeně konstatuje majitel domu. Společné posezení považuje za důležitou součást komunikace mezi příbuznými a přáteli.

Kolem kuželky
V patře jsou zrcadlově umístěny dva totožné dětské pokoje pro syny, mezi nimiž je rodičovská ložnice. Velký prostor je věnován koupelně a WC. Ve druhém podlaží je technické zázemí se „srdcem“ domu – kotelnou. Přízemí je vytápěno podlahovým topením, které je i v podkrovní koupelně. V ostatních místnostech jsou radiátory.
Do patra vede schodiště, jehož podstupnice kryje teraco; nášlapné plochy tvoří dřevěné desky. Zábradlí je atypické, jeho dominantou je velká dřevěná kuželka, která na první pohled zaujme většinu návštěv. Zatím nevyužité velké podkroví bude sloužit jako jakási herna či odpočinková zóna.

Jak už to bývá, představy majitelů a architekta se ne vždy shodovaly. „Do zásadních věcí si mluvit příliš nenechal, protože, na rozdíl od nás amatérů, si dovedl představit výsledek. Ale například se nám podařilo změnit řešení v jídelním koutu, kde měly být místo okna ještě jedny dveře na zahradu. Chtěli jsme ale dodržet vilový charakter, a tak jsme celý objekt trochu uzavřeli,“ dodává majitel.
Zařízení domu ovlivnil nábytek z původního bytu.

Například koženou sedací soupravu si člověk nekupuje každý den. Manželé se shodují v zálibě ve starožitném nábytku, nicméně přizvukují si v tom, že „ucpat“ interiér kusy nábytku není to pravé. „Těch pár kousků, co tu máme, má svou poezii,“ říká náš hostitel.

Foto: Robert Virt, Text: Marta Drahorádová
Zdroj: Můj dům3/01

Nový byt ze starého

Kdyby se měl napsat postup rekonstrukce, měl by mít tři základní body – koncepci, stavební plány a rozpis finančních nákladů. „Nejhorší jsou hurá akce. Protože první, co si musí člověk připravit, je koncepce,“ tvrdí architektka Šárka Daňková ze studia Megaron, které se rekonstrukcím bytů často věnuje. „Přemýšlet se musí dostatečně dlouho a pečlivě, s bytem by se totiž nemělo hýbat alespoň deset let. Proto je nutné si připravit víc variant, zvažovat je a postupně vyřazovat ty, které něčím nevyhovují. U velkých rekonstrukcí se tak většina lidí bez architekta neobejde.

Důležité jsou jeho technické znalosti, ale i jeho psychologický přístup. On by měl klienta uklidnit, zbavit ho obav a naučit ho těšit se na byt, jaký bude po rekonstrukci.“ A také upozornit klienta třeba na to, že většina rekonstrukcí začíná výměnou oken. K čemu by byly finančně náročné změny v bytě, kdyby vám oknem utíkaly tisíce korun za zbytečně protopenou energii?

Čím začít

O rekonstrukci uvažovala rodina Jelínkových snad tři roky. Všem děti nevyjímaje – totiž vadily příčky plné formaldehydu, odchlipující se tapety, jekor na podlahách i umakartová koupelna. Hlavně však nevyhovovala dispozice bytu. „O změnách velmi dlouho přemýšleli,“ popisuje Šárka Daňková jeden z bytů, který po rekonstrukci získal zcela novou tvář, „koncepce totiž neznamená, že si vyberete barvu obkladaček nebo nový nábytek do kuchyně.

Dispoziční řešení musí vyhovovat i za řadu let. Za minimum se tady počítá deset let.“ Proto Šárka Daňková radí všem, aby si kladli i takové otázky jako: Neodstěhuje se dcera či syn za dva či tři roky pryč? Nebudeme si muset vzít k sobě babičku, protože nevyjde pět podlaží v domě, kde teď bydlí? Snesou se za pět let sourozenci v jediném pokoji, až bude synovi čtrnáct a dceři jen o rok méně? Všechno samozřejmě předvídat nelze, ale mnohému je možné předejít.

Třeba když si člověk rekonstruuje koupelnu a WC v pětapadesáti či šedesáti letech, měl by důsledně dbát na snadný přístup do vany, zvážit výhodnost sprchového koutu a nezapomenout na použití madel. A také raději zvolit širší dveře. Když je totiž člověk plný energie a síly, běžně používané dveře široké 60 centimetrů mu stačí, ale sotva se objeví hůlka nebo sádra na noze, může mu problémy dělat už jenom pouhý vstup do koupelny.

Ošidné je také ukázat na stránku časopisu a říci – takto chci bydlet. „Katalogy se připravují většinou v ateliérech, s reálným bydlením tak mají pramálo společného,“ tvrdí architekt Tomáš Janáček z firmy Interio, „kopírovat by se neměly ani byty vašich známých. Každá rodina mívá svůj životní styl, který se promítá i v bydlení. Převzít jej jen tak se nevyplácí.“

Je třeba vydržet

Jakmile je jasná koncepce, měla by přijít takzvaně na papír. Dobrý architekt proto klientovi předkládá hned několik variant, z nichž se postupně vybírá ta nejlepší, pro niž se vypracují potřebné plány. „Právě tady přichází často krize. Může se to zdát přehnané, ale spousta lidí se unaví jen z porovnání několika možností, z obíhání obchodů a veletrhů, kde hledají tipy pro svůj byt,“ vysvětluje Šárka Daňková, „jenže když to vzdají a pustí se do změn bez plánů a přesného finančního rozpočtu, doplatí na to.“

Samozřejmě že se vám spousta stavebních firmiček pustí do stavby bez jakýchkoliv plánů, a to i tam, kde je nutné stavební povolení, o stavebním ohlášení nemluvě. Jenže pak se nesmíte divit, že se vám tento ‚vyšlismus‘ pěkně prodraží. Tímto -ismem označuje architektka Daňková situace, kdy se staví, „jak to vyjde“. Těžko se pak sejdou spáry u obkladů s hranou vany nebo kuchyňské skříňky. „Krása je v detailu, ne v tom, že si pořídím obklad za dva a půl tisíce korun,“ tvrdí Šárka Daňková. U „vyšlismu“ se však většinou nesejdou ani představy majitelů bytu a řemeslníků při placení. 

Hlavní etapy rekonstrukce

* příprava koncepce
* vypracování plánů včetně finančního
* realizace
* kolaudace

„Když máte přesné plány, udělá vám slušná firma kalkulaci na korunu, žádné patnáctiprocentní či jaké rezervy se nemohou objevit. Bohužel, lidé tyto finanční rozpisy nevyžadují a pak platí vatu,“ varuje Šárka Daňková, „do smlouvy si nedají časový harmonogram ani sankce za jeho nedodržení. I proto je tak výhodné zjednat si na rekonstrukci jednu firmu, třeba architektonické studio, které ručí za všechno, od autorského dozoru až po závady v elektroinstalaci.“Ti, kteří mají smutné zkušenosti se stavebními firmami, pak radí nezapomenout na dobrou pojistku. Pracovníci pojišťoven hovoří většinou o pojištění na takzvanou novou hodnotu. Když se pak něco stane, hradí se nejen vzniklé škody, ale třeba i vymalování a úklid vám i sousedům.

Co se vyplatí u rekonstrukce

* v koncepci zvážit více variant
* nechat si vypracovat stavební plány firmou, která zabezpečí i stavební povolení
* mít předem potvrzené finanční náklady
* u náročné rekonstrukce rozdělit práce na dvě etapy
* nezapomenout na vhodnou pojistku

ARCHITEKTKA ŠÁRKA DAŇKOVÁ RADÍ:

Tradičně nejobtížnější bývají rekonstrukce, kde je v bytě nutné bydlet i během stavebních prací. Zásada je poměrně jednoduchá – stavební práce by měly probíhat ve dvou etapách tak, aby fungovala alespoň jedna stoupačka, a byla tak k dispozici voda.

 

Rekonstrukce bytu s povolením, či bez?


Začít si opravovat byt nebo dům bez ohlášení či povolení se nemusí vždy vyplatit. Většinou se najde někdo, kdo to v „zájmu lidstva“ oznámí. Ten, kdo stavěl načerno, může dostat pokutu až deset tisíc korun. A co lze tedy zvládnout bez stavebního povolení? Jde především o takzvané udržovací práce, zpravidla menší úpravy fasády, obklady stěn a podlah (pozor, nemusí to platit vždy!), opravy vnitřních omítek, střechy, výměna a oprava okapů i komínu. Ani na výměnu vany není nutné svolení úřadů. Je však nutné si pamatovat to, že každý stavební úřad mívá v určitých případech jiný metr. Typická je právě výměna podlahové krytiny, speciálně dlažby. Někde je to vůbec nezajímá, jiný stavební úřad vyžaduje dokonce povolení. Důvodem jsou spory sousedů kvůli hlučnosti, pokud se nepoloží pod dlažbu odpovídající protihluková podložka.

Ohlášení
K menším změnám, kterými nezasahujete do nosných konstrukcí, neměníte vzhled stavby či způsob jejího užívání, postačí často pouze takzvané ohlášení. Tam uvedete druh, rozsah, účel a místo stavby včetně čísla parcely a dokladu, že vám místo patří, a stručný popis provedení a jednoduchý situační náčrt. Například na bourání příček by mělo stačit ohlášení. Avšak při stavbě panelových domů se často používaly různé konstrukční systémy, kde příčky plnily nosnou funkci. Tam se zpravidla bez povolení, k němuž potřebujete vyjádření statika, neobejdete.

Stavební povolení
Než začnete provádět nějakou větší úpravu v domě či bytě, potřebujete souhlas vlastníka objektu. Teprve pak se můžete vypravit na stavební úřad. K tomu, abyste povolení získali, potřebuje nejen zaplatit poplatek tři sta korun, ale i žádost, ve které uvedete jméno a adresu stavebníka, druh, účel, místo stavby a předpokládaný termín dokončení.

U domu pak číslo parcely, druh stavebního pozemku a sousedních pozemků s uvedením vlastnických práv, projektanta, základní údaje o stavbě a seznam účastníků stavebního řízení (například majitele sousedních pozemků). K ní přiložíte projektovou dokumentaci stavu současného a budoucího zpracovanou takzvanou autorizovanou osobou ve trojím provedení. Pokud bydlíte v bytě, je vhodné na práce upozornit i sousedy, například oznámením na domovní vývěsce nebo třeba u výtahu. A to včetně toho, kdy budete potřebovat vypnout vodu.

Aby motor dobře Shell

Přízemní stavba s prosklenými stěnami připomíná kolemjdoucím čerpací benzinouvou stanici

Hlavní vchod je záměrně strohý. Má být funkční vstupní zónou, nikoli portálem do chrámu.

JIžní strana domu komunikuje s okolím velkými plochami skleněných oken

Nad výrazně prosklenými stěami zvolil architekt pergolový systém tvořený dřevěnými lamelami, aby usměrnil tok slunečnívh paprsků.

Halovou část oddělují od protáhlé chodby výsuvné skleněné dveře.

U něktrých partiích hmota domu ustupuje a vytváří stísněné odpočinkové zóny.

Když před více než sedmdesáti lety postavil architekt světového významu Mies van der Rohe vilu, kterou prosklenými stěnami donutil vstoupit do dialogu s okolní krajinou, sklidil dvojí reakci — obdiv kritiky a opovržení dalších potenciálních klientů svého ateliéru. Je přinejmenším pozoruhodné, že po tolika letech na podobný počin reagují lidé v podstatě stále stejně.

Kultivovaný investor
Architekt Jan Dvořák měl navrhnout dům splňující hygienické, sociální a ekonomické aspekty bydlení. Zmíněná kritéria nejlépe naplnila moderna třicátých let a ze současných staveb ty, jež vyrůstají z podobných kořenů. Stejné podmínky by ovšem měl splňovat každý dům — proč tedy vznikají „barokní“ vilky, domy s romantickými věžičkami a zdobnými balustry? Protože stavební počin odráží nejen invenci tvůrce, ale i architektonickou kultivovanost investora. Jeho otevřenost novým myšlenkám je základním předpokladem procesu originální tvorby.

Protáhlý obdélník
Tvůrce založil stavbu na jednoduchém modulu protáhlého obdélníku. V nejmenší podobě se objevuje v malé koupelně, ale i ve tvaru půdorysu dětského pokoje, pracovny, pokoje pro hosty a v násobeném měřítku také v hale. Polyfunkční hala se stala „motorem“ domu, jehož součástky do sebe zapadají přesně a promyšleně. Kouty určené různým činnostem dovolují uživatelům žít opravdový společenský rodinný život. Hala s kuchyní a jídelním koutem prorůstají do dlouhé chodby, která tvoří základní komunikační tepnu. Halu je však možné „odříznout“ od zbytku bytu výsuvnými skleněnými dveřmi bez rámu. Sklo se objevuje i na fasádách jako základní funkční a stylotvorný prvek. S okolní krajinou je dům opticky propojen rozsáhlými prosklenými plochami stěn a po jejich snadném otevření dokáže navodit efekt bydlení v přírodě.

Dům na míru
Na začátku byl zděděný pozemek. Po něm přišel požadavek na dům „ušitý“ na míru s přáním nepřekročit rozpočet dva a tři čtvrtě milionu korun. Uměřenost a záměrná strohost tvarů však není výsledkem relativně nízkého rozpočtu, ale promyšlené koncepce účelnosti a vědomí, že i jednoduchost dokáže vyvolat silný estetický efekt.

Foto: JAN DVOŘÁK, Text: Petr Tschakert
Zdroj: Moderní byt 1/01 

Kontakty:
DI5 ARCHITEKTI INŽENÝŘI
(projekt, statika), Sinkulova 27, Praha 4,
tel.: 02/41 43 37 43;
ELIOS LIGHTING (osvětlení),
Vlastislavova 11, Praha 4,
tel.: 02/691 37 42

Nábytek v pohybu

Mister,servírovací stolek,(Desing Andreas Weber, Gallotti a Radice), 84x84 cm, v.77 cm, kovové části jsou chromované, lakované jsou mosazné, KTC INTERIER, cena 40 650 Kč

Girotonda(design Francesco Binfaré, Cassina), křeslo s pohyblivým sedátkem/podnožkou, v. 73 cm, š. 90 cm, s podložkou 138 cm), KONSEPTI, cena 82 418 Kč

undefinedLaima (design Pagani-Perversi, Zanotta), policová knihovna doplněna kontejnery na kolečkách, 82 x 58x 37 cm, LINEA PURA, cena kontejneru 70 565 Kč

Dune(Flai), televizní stolek, 75 x 72, v. 70), ze satinovaného kovu a třešně, CORRECT INTERIOR, cena 18 430 Kč

Multy(design Claude Brisson), LIGNE ROSET,  ceny pohovka 76 090 Kč, police 24 160 Kč, skříňka 24 160 Kč, Tv stolek 19 926 Kč

Columbre(design Eduard Samsó, Driade), pojízdný stolek na televizi, v. 117 cm,š. 94 cm, KONSEPTI, cena 32 926 Kč

Jimmy(Summer Doimo), konferenční stolek, 120 x 60 cm, v. 39/14 cm, dřevěná kolečka jsou v barvě ořechu nebo třešně, AMBER INTERIÉR, cena 20 111 Kč

Reflessi(Flai), televizní stolek (87 x 56 cm, v. 75 cm), v provedení hliník a kovová konstrukce, CORRECT INTERIOR, cena 23 788 Kč

Yuppie biss (Galloti a Radice), TV a hifi stojan (100 x 58 x 145 cm), světle šedá metalízam matný černý lak, KTC INTERIER, cena 95 306 Kč

Nábytek ve spojení s kolečky má i dnes hlavně praktický význam, i když zrovna teď můžeme hovořit také o módnosti tohoto prvku.

Kolečko a životní styl
Nábytek na kolečkách nemá v našich krajích velkou tradici. Objevoval se hlavně v podobě dětských kolébek, postýlek, servírovacích stolků a kolečkových židlí. U větších nábytkových kusů bylo kolečko využíváno spíš jako pomůcka pro handicapované nebo jako neškodný designérský výstřelek.

Změnu v chápání přineslo až rozšíření plastů do interiéru a hlavně pak rozvoj a dostupnost sdělovací a komunikační techniky. Právě technické vymoženosti jsme si zvykli stavět na nábytek s kolečky. Týká se to především televizorů (televizní stolky na kolečkách dovolily snazší přesun přístroje), později hifi souprav, kontejnerů na CD a videokazety a ještě později počítačů.

Kolečka se nezastavila ani před nábytkem pro obývací pokoje. Souvislost se změnami životního stylu je zřejmá. Obývací pokoje se otevírají, nejsou to „pokoje parádní“, které se udržují, ukazují a slouží sterilnímu programu, ale společenské místnosti, v nichž to z celého bytu „nejvíce žije“. Velmi často bývají propojeny s kuchyní nebo jídelnou, takže různé servírovací stolky a pojízdné kontejnery našly mezi těmito provozy smysluplnou a nerušenou cestu. Na koleč-
kách se objevují i jídelní stoly, ale hlavně menší konferenční, čajové či různé odkládací stolky.

Nové koncepce
V obývacích pokojích se nábytek na kolečkách uplatňuje také u větších úložných sestav — různé komody, příborníky, skříňky, barové skříňky, stolky na televizor mohou být zakomponovány do statické policové sestavy. Nejenže ji obohatí vizuálně, ale rozšíří i možnosti ukládání. Rozměrné sestavy jsou tak zbaveny fádnosti a dovolují provést snadno a rychle změnu vzhledu.

Pomocí koleček lze příslušný kus nábytku přemístit zcela mimo obývací stěnu. Na rozdíl od prvků „ke stěně“ mají kvalitní povrchovou úpravu ze všech stran a mohou tedy stát i v prostoru.

Od onoho keltského sofa s osmi bronzovými kolečky jsme hodně pokročili. Kolečka nejsou ničím výjimečným. Dnes můžeme i u větších kusů nábytku vedle několika materiálů, případně tvarů noh zvolit právě je. Pokud uvažujeme o této variantě, je vždy nutné kýžené kolečko porovnat s podlahovou krytinou v bytě. Kolečka mohou být nejen dřevěná, skleněná, kovová, ale i plastová, potažená pryží, kůží, také různých průměrů a nosností (na tento údaj dávejte obzvláště pozor, jestliže si chcete kolečka namontovat dodatečně sami).

Nábytek na kolečkách?
ANO

– v domácích podmínkách s ním můžeme opravdu pohybovat
– odpovídá našemu životnímu stylu
– rádi provádíme změny v zařízení jednotlivých pokojů

NE
– nemáme rovné podlahy
– máme vysoké koberce
– stejně bychom s ním nehýbali

Text: Eva Poláčková, Foto: Archiv
Zdroj: Moderní byt 1/01

Kontakty:
AMBER INTERIÉR, Vinohradská 48,
Praha 2, tel.: 02/24 25 34 87,
fax: 02/96 32 50 17;
CORRECT INTERIOR, budova IBC, Příkop 4, Brno, tel.: 05/45 17 62 31;
CASA ITALIANA, Vězeňská 4, Praha 1,
tel./fax: 02/ 24 81 90 94;
KONSEPTI, E. Krásnohorské 4, Praha 1, tel.: 02/232 69 28, fax: 02/232 13 58;
KTC INTERIER, Štěpánská 36, Praha 1, tel./fax: 02/22 23 07 62;
LIGNE ROSET, Ječná 15, Praha 2,
tel./fax: 02/24 91 95 99;
LINEA PURA, Na Ořechovce 41, Praha 6, tel./fax: 02/24 31 17 54;
LIVING SPACE, Vinohradská 37, Praha 2, tel.: 02/22 25 44 44, fax: 02/22 25 10 56;
RENEÉS INTERIOR, Korunní 73, Praha 3, tel.: 02/24 25 46 27, fax: 02/24 25 24 93;
ŠIBOR HÜLSTA STUDIO, M Palác, Heršpická 5, Brno, tel./fax: 05/43 10 72 20;
VASTA NÁBYTEK, Sladkovského 1872, Pardubice, tel.: 040/51 69 94

PARTNEŘI WEBU

MDKK MUJDUM STAVBAWEB IMATERIALY RODINNYDOM BMONOE
Copyright © BUSINESS MEDIA ONE, s. r. o. 2006–2025