Skip to content

Blog

Zbraslav

Tento barokní domek s šindelovou střechou něco pamatuje, z 2. poloviny 18. století

V současné době vznikají na Zbraslavi vilové rezidence...

Jedna z nejstarších rezidenčních vil, pochází z roku 1899 a nese jsméno Planá růže

Starší vilová zástavba

I architektura typická spíš pro podhůří na sveru a východu Čech si našla do Zbraslavi cestu

Vančurova vila od J.Krejcara- jeden f prvních funkcionalistických rodinných domů

Vila s funkcionalistickými rysy

Meziválečná vila nad místním lesoparkem Belveder vytváří pohlednou dominantu z široka daleka

Tato řemeslná tradice přetrvala až do 19. století, kdy zde vyústila dokonce v založení odborné košíkářské školy.

Zbraslav ovšem neproslavilo ani tak košíkářství, jako především zdejší cisterciácký klášter založený Václavem II. – rozlehlý komplex budov, který vznikal postupně od konce 13. století v místech královského opevněného loveckého dvorce a jehož dnešní podoba je v zásadě dílem nejvýraznější osobnosti české barokní architektury, Jana Blažeje Santiniho. Mimořádný význam získal klášter jako pohřebiště členů královské rodiny: v chóru bývalého konventního kostela Panny Marie byl jako první z nich roku 1305 pochován sám zakladatel kláštera, jako poslední pak v předvečer husitských bouří v roce 1419 Václav IV. Tato role přisoudila klášternímu komplexu název Aula Regia (Královská síň), který se později v podobě německého Königsaal přenesl na celou Zbraslav.

Historie těchto míst sahá ale mnohem hlouběji do minulosti; zdejší vrch Havlín při severním okraji zbraslavského katastru, na němž se kolem kostela sv. Havla (původem románské kaple) rozkládá zbraslavský hřbitov, bývá téměř s jistotou ztotožňován s vrchem a ostrožním hradištěm Osek nad Berounkou, které vzpomíná kronikář Kosmas. V jeho dobách patřilo zbraslavské zboží kladrubskému klášteru benediktinů, v následujícím století se stalo majetkem pražského biskupství, po třiceti letech od něj přešlo mezi královské statky a po dalších třech desetiletích, na sklonku 13. století, je darem od Václava II. získal již zmíněný klášter. Jeho osudy pak Zbraslav sdílela téměř sedm set let – od počátečního rozvoje k totálnímu vyplenění husity, od navrácení zabaveného majetku po časté drancování během válečných konfliktů v první půli 17. století, od stavební obnovy areálu kláštera v dobách vrcholného baroka až k jeho zrušení v roce 1785 a převedení celého zbraslavského panství pod náboženký fond.

Řádění švédských vojsk na sklonku třicetileté války dovršilo dílo zkázy – z 18 zbraslavských stavení v předbělohorských dobách jich v půli 17. stol. zůstala obyvatelná jen polovina, vniveč přišel i vrchnostenský dvůr zvaný Peluněk, dodnes připomínaný místním názvem.

S obnovou kláštera počátkem 18. století začala Zbraslav opět pozvolna vzkvétat. Tereziánský katastr zde napočítal už přes 70 domů a nastupující manufakturní výroba, která se v podobě cukrovaru usídlila po zrušení kláštera v jeho budovách, pak celkový rozvoj uspíšila. V cukrovaru, mimochodem prvním u nás, který zpracovával třtinový cukr, byl také instalován jeden z prvních parních strojů v pražské průmyslové výrobě.

Zbraslavské panství, k němuž příslušely bezmála čtyři desítky obcí a osad (z míst, o nichž jsme již psali, např. Točná a Velká i Malá Chuchle), koupil roku 1825 kníže Bedřich z Oettingen-Wallersteinu. Podnikavý bavorský šlechtic založil v nedalekých Strnadech (bývalé osadě, dnes místní části Zbraslavi) cihelnu a továrnu na kameninu, přímo ve Zbraslavi pak první českou průmyslovou školu pro tovaryše, v klášterních budovách zřídil chemickou továrnu a z bývalé klášterní prelatury učinil své zámecké sídlo. Za něho se stala Zbraslav městem a za něho také proběhla zásadní regulace toku Berounky, která značně pozměnila tvářnost celé zdejší údolní partie – mrtvé rameno řeky pod vrchem Havlínem je pozůstatkem jejího starého řečiště v místech, kde se původně vlévala do Vltavy.

S přelomem 19. a 20. století vtrhl do půvabně položené a tehdy ještě poklidné Zbraslavi čilejší stavební ruch a v roce 1900 zde žilo ve 185 domech již více než 1700 obyvatel. Město se zařadilo mezi oblíbená letoviska bohatých Pražanů a své honosné vily si zde vystavěli kupříkladu nakladatelé J. Otto, J. R. Vilímek či E. Beaufort. V Záběhlicích – sousední osadě, která se Zbraslaví později splynula a její území tvoří dnes nejjižnější část zbraslavského katastru – bydlel pro změnu herec Saša Rašilov. Z osobností literárního a uměleckého světa je však se Zbraslaví nejvíce spojován spisovatel Vladislav Vančura, původně zbraslavský lékař, a to díky vile, kterou si zde v roce 1923 nechal postavit od Jaromíra Krejcara, Kotěrova žáka a čelního představitele moderní meziválečné architektury.

V souvislosti s projekty rodinných domů si ho připomeňme jako autora některých staveb ve vilových koloniích ve Strašnicích či v Bubenči. O Vančurově vile se říká, že je jedním z prvních českých projevů typické funkcionalistické architektury. A když už je řeč o architektu Krejcarovi, pak pro zajímavost dodejme, že byl druhým manželem novinářky a publicistky Mileny Jesenské, někdejší přítelkyně Franze Kafky. Stejně tak ne každý možná ví, že Vladislav Vančura byl zase tchánem filmového režiséra Bořivoje Zemana. To je však úplně jiná historie.

Vraťme se do dob vzniku Vančurovy vily, kdy zbraslavský zámek vlastnili příslušníci novodobé šlechty Bartoňové z Dobenína, rodina z Náchodska, známá svými podnikatelskými aktivitami v textilním průmyslu a nobilitovaná těsně před první světovou válkou. Interiéry zámku, stejně jako hlavní rodové zámecké sídlo v Novém Městě nad Metují, pro ni tehdy adaptoval další významný architekt Dušan Jurkovič. Bartoňové nakonec renovovaný zbraslavský zámecký komplex postoupili v roce 1940 státu pro účely Národní galerie.

Mluvíme-li o současné Zbraslavi, která je od roku 1974 součástí hlavního města, pak se závěrem sluší připomenout ještě jméno jedné rodiny, která zde našla své tvůrčí zázemí – rodiny Manoušků, která v novodobých podmínkách u nás stále drží při životě kdysi tak vážené zvonařské řemeslo.

Autor: Jiří Vlach
Zdroj: Můj dům 2/01

Ložnice pro noc i den

undefined

Nos Light (design CArlo Cummi, Horm), tvarované čelo v barvě tmavé třešně, rám je z lisovaného aliminia, nohy z průhledného plastu nebo kovové, AMBER INTERIÉR, cena 70 840 Kč

Ložnice Now 4 ja v provedení dýha  přírodní javor v kombinaci s býlím lakem,  postel má textilní čela z bílé nebé šedé bavlněné látky, ŠIBOR HÜLSTA STUDIO, cena (postel) 31 984 Kč, (osvětlení postele) 2 1127 Kč, (skříň) 43 908 Kč

Astoria (Pierantonio Bonacina), masivní bílý javor (příp. buku, modrého ořechu), opěrky jsou vypleteny koženými provazy, postel (200 x 230) má ortopedický rošt, LINEA PURA, cena 110 558 Kč

Voila (design Paolo Nava, Treca de Paris), snímatelné potahy, které lze vybírat z široké nabídky, SIRIUS DESIGN, cena 200 000 Kč

Vybavení masivní borovice (postel, korpus skříně a stolku), borovice dýhy (výplň dveří u skříně), IKEA, cena (skříň) 18 480 Kč, (kostra postele) 7 535 Kč, (noční stolek) 1 890 Kč

OZ (design Paolo Piva), povrchy americká třešeň, dub, wenge, matný barevný lak, čelo dřevěné nebo polstrované, KTC INTERIER, cena (postel) 101 582 Kč, (noční stolek) 22 984 Kč

Soiréé(design Matheo Thun, Treca de Paris) lehací plocha "dodekorována" látkami Création Baumann, potahy jsou snímatelné, SIRIUS DESIGN, cena  250 000 Kč

undefinedIzmir (Alf Uno), má polohovatelné záhlavníky,různé druhy látek, stolky s povrchovou ůpravou dýha-třešeň, KLOU DESIGN, cena (postel) 68 360 Kč, (noční stolek) 13 360 Kč

Favignana (design Rodolfo Dorni, Flou), potah kompletně odjímatelný, výběr ze sta variant, čelo dekorováno perleťovými knoflíčky, CASA ITALIANA, cena od 77 800 Kč

Lisandro (Poliform), postel i noční stolek s povrchem americká třešeň nebo ořech, KTC INTERIER, cena (postel) 71 474 Kč, (stolek) 15 080 Kč

Změny v ložnici souvisejí také s tím, že velké úložné celky jsou přesouvány do komor a šaten, které by měly být v její bezprostřední blízkosti. Případně je tvoří na míru vestavěné skříně, které z prostoru nevystupují, ale opticky ho sjednocují a zklidňují.

Není ložnic bez postelí
Změny životního stylu se projevují i ve způsobu zařizování ložnic. Ještě nedávno bylo téměř pravidlem kupovat vybavení najednou. Ubylo tak starostí s „laděním barev a dezénů“, které jsou u nábytkového souboru vždy jednotné. Tento postup je ovšem spojen se dvěma problémy: omezuje individuálnost v zařizování a je jednorázově finančně nákladnější. Dnes se proto velmi často rovněž ložnice zařizují postupně. Nejdříve postel, protože ložnice bez postele je něco jako jídelna bez židlí.

V případě, že si jako první zařizovací předmět do ložnice koupíme postel, může následovat řada problémů s dokupováním a dolaďováním interiéru. Nejsložitější situace nastanou, jestliže jsme zvolili dřevěnou konstrukci určité barevnosti a kresby. Dodatečně se totiž těžko shánějí identické skříně či noční stolky. Pokud chceme takto postupovat, je dobré se u prodejce předem informovat, jestli garantuje stálost dezénu u daného nábytkového programu po několik let. (Takové záruky poskytuje například německý výrobce nábytku Hülsta.) Jestliže ano, je možné pokoj dovybavovat bez časového stresu.

Moderní čalounění
Méně problematický postup nás čeká, začínáme-li čalouněnou postelí. Potom je dobré správně volit barvu potahů a k nim ladit látkové doplňky v pokoji (závěsy, potahy na křesle či židli u toaletního stolku atd.). Postel je výrazný barevný akcent a i u ní méně znamená více. Za moderní se jednoznačně považují potahy jednobarevné (byť ve výrazném sytém odstínu) nebo s drobným geometrickým vzorem.

K čalouněné posteli se pak dají zvolit úložné prvky a další nábytek v podstatě jakékoli barvy. Dnes jsou vedle klasických světlých přírodních barev dřeva moderní výrazně tmavé barvy (tmavý ořech, wenge, palisandr). Také do ložnic se vrací bílá, smetanová, vanilková a další hodně světlé odstíny laků a barev. Pokud je postel na kovových nohách, případně má hliníkový nebo ocelový rám, měl by se stejný kov objevovat na ostatním nábytku, byť v podobě úchytek či zdobných rámečků.

Ložnice a postel samotná je velmi citlivá na čistotu. Látkové čalounění s vysokými hygienickými požadavky jdou dohromady především v případě, že čalounění či jeho povlak lze snímat, prát a chemicky čistit. Důležité je také, jak snadno lze tento úkon udělat. Postup je vždy lepší si nechat předvést v obchodě (zvlášť v případech, kdy je povlak tzv. napevno — připevněn na suché zipy nebo patentkami). Snímatelnost potahů skýtá kromě nesporných hygienických výhod také možnost potahy převlékat. U některých značek je možné přikoupit k dané posteli rovnou druhý potah a v takových případech bývá cenově zvýhodněn.

 

Otázky a odpovědi
Líbila by se mi bílá nebo velmi světlá čalouněná postel?

– Proč ne, ale potah musí být snímatelný.

Jaké dřevo se k bílému čalounění nejvíce hodí?
– Bílé je velmi výhodné, hodí se k němu v podstatě jakékoli dřevo i imitace dřeva.

Text: Eva Poláčková, Foto: Archiv
Zdroj: Moderní byt 1/01

Kontakty:
AMBER INTERIÉR, Vodičkova 10, Praha 1, tel.: 02/22 23 07 71, fax: 02/96 32 50 17;
CASA ITALIANA, Vězeňská 4, Praha 1, tel. /fax: 02/24 81 90 94;
IKEA, Shopping Park Praha, Skandinávská 1, Praha 5,
tel.: 02/51 61 01 10;
KLOU DESIGN, Holečkova 34, Praha 5, tel./fax: 02/57 31 79 64;
KTC INTERIER, Štěpánská 36, Praha 1, tel./fax: 02/22 23 07 62;
LINEA PURA, Na Ořechovce 41, Praha 6, tel./fax: 02/24 31 17 54;
SIRIUS DESIGN, Dlouhá 32, Praha 1,
tel.: 02/231 95 36, fax: 02/231 95 55;
ŠIBOR HÜLSTA STUDIO, M-Palác, Heršpická 5, Brno, tel./fax: 05/43 10 72 20

Na návštěvě v koupelně


Koupelna kolekce Creativa

Koupelna Creativa

Sprchový altán, STEAM, cena 376 340 Kč

Milux,vana 26 047Kč, sprchová vanička 10 736Kč, sprchová zástěna 54 900 Kč

 

majitelé 1 
První realizaci jsme objevili v domě za Prahou, ve kterém bydlí manželé se třemi dětmi. Aby nebyl provoz domácnosti ničím rušen, je tu celkem pět koupelen, dvě z nich vám předkládáme.

Majitelé mají se stavebnictvím značné zkušenosti, stěhovali se a zařizovali už několikrát. Baví je to, a jak nám paní domu prozradila, nejraději ze všeho navrhuje koupelny. Během svého (nutno říct že krátkého) života jich zařídila přibližně patnáct.

 

majitelé 2 
Další koupelny jsme našli v domě, kde prozatím nikdo nebydlí (i když se s tím v budoucnu počítá) a který slouží jako referenční vila, kde je vše funkční a návštěvníci tak mohou realizace vidět „živě v provozu“. Získají tak mnohem lepší představu, navíc si všechno mohou vyzkoušet — tedy i zařízení koupelen.

Tato nabídka je opravdu výhodná, protože vybavení, které je v domě, patří k nejkvalitnějšímu a zároveň cenově náročnějšímu. A málokdo dnes chce kupovat zajíce v pytli. Navíc stavba, případně rekonstrukce koupelny je sama o sobě náročná. Proto je testování „na vlastní tělo“ vítanou změnou, která doposud v takovém rozsahu nebyla nikde umožněna. V domě jsou celkem čtyři koupelny, my jsme prozatím zachytili dvě, ostatní si necháme na příště.

Kontakt:
SANITOP PRAHA, Sokolovská 968/189, Praha 9, tel.: 02/684 86 35, 
fax: 02/684 85 74 
AQUA PLUS, V Hlinkách 650, Beroun,
tel.: 0311/62 56 26, 0311/62 47 64, 
fax: 0311/62 60 24 

FOTO: IVETA KOPICOVÁ, TEXT: LENKA HAKLOVÁ
ZDROJ: MODERNÍ BYT 1/01

Nechte se pozvat (na skleničku)


Kvalitní slivovice si nezaslouží svoji slkeničku o nic méně než nejkvalitnější skotská whisky, skleničky z čirého skla k pití lihovin cena 1000 - 2000 Kč

Ukázkou nejmodernějšího designu nápojového skla je sklenka na pití vodky, DONLIC INTERIER cena 1730 Kč/6ks

Sklenička na stopce na grapu, DONLIC INTERIER, cena 1730 Kč/6ks

Barevné sklenky na lihoviny, CRISTALLINO

 

Čeština je neobyčejně bohatá na termíny pro vše, co máme rádi. Proto si můžeme dát „docela malilinkatýho panáčka“, frťana i frťánka, stopku či něžnou „stopičku“, anebo třeba „poctivý hospodský štamprle“. Pojednání na tohle téma by ovšem již postrádalo originalitu – klasikové nás předběhli. Sklenku tvrdého alkoholu si však neobjednáváme pouze v restauračním zařízení – občas si ji dáme i v klidu domova. Většinou se tak stává při slavnostních rodinných příležitostech nebo když přijdou hosté, ale může na ni dojít i ve chvíli, kdy jednoduše chceme udělat tečku za uchvátaným dnem, pustit si tu svoji muziku a relaxovat.

Při výběru nápoje nelze radit, většina lidí si časem najde svůj oblíbený drink. Větší problém vzniká tím, že každý nápoj si žádá speciální skleničku. Nejde v tomto případě pouze o módní trend: různý tvar a rozdílná velikost skleniček má kořeny v samotné rozmanitosti nápojů, různorodosti jejich chuti, barvy a vůně. Pokud si tedy hodláme svého „panáka“ skutečně vychutnat – stejně jako chvíli, v níž ho pijeme –, měli bychom věnovat náležitou pozornost sklu, do kterého alkoholický nápoj naléváme.

Sklenka umocní chuť i vůni
Pojmy „panák“ či „štamprle“ se obtížně definují, většinou se však jedná o sklenku pálenky. Jde tedy o značně různorodý alkohol, který můžeme v zásadě rozdělit do dvou podskupin – ovocné a obilní pálenky. Do prvé skupiny patří mj. nejrůznější druhy brandy či slivovice, do druhé například whisky nebo vodka. Proti chuti žádný dišputát, říkávaly už naše babičky. A tak se pod pojmem „panák“ někomu může vybavit sklenička zcela jiného alkoholu, např. likérů.

Těžko si doma pořídíme výbavu skleniček, jakou disponují restaurační zařízení. Nevadí, neboť ani sortiment nápojů v našem baru nikdy nedosáhne takové různorodosti. Nicméně bychom si měli uvědomit, že stejně, jako mají své skleničky koňak nebo whisky (napoleonky či whiskovky), mají je i jiné lihoviny. Do určité míry jim ubližujeme, pokud je naléváme do skleniček, které patří jiným nápojům. V našich podmínkách se nejčastěji jedná o slivovici, případně další ovocné pálenky. Právě tyto nápoje – vyrobené s náležitou profesionalitou z kvalitního ovoce – si žádají speciální skleničku, která umocní jejich chuť a pozdrží původní vůni švestek, broskví, meruněk či hrušek.

Panáci chtějí eleganci
Ale i jiné nápoje mají „své“ skleničky. Ve vývoji skla, určeného k pití nejoblíbenějších druhů alkoholu, ovšem nedochází k převratným změnám. Stejně jako tyto nápoje, představují i skleničky určené k jejich konzumaci klasiku. Vývoj respektuje původní tvar skleniček, pouze ustupuje zdobnost, linie se zjednodušují s respektem k zachování základního tvaru. Podobu nápojového skla navíc ovlivňuje skutečnost, že v restauračních zařízeních se smí používat pouze čiré sklo, aby host mohl sledovat barvu nápoje a správnou míru.

Větší možnost výběru nám v tomto směru nabízejí skleničky pro domácí použití. Ty se vyrábějí z různých druhů skla, ze skla s různou povrchovou úpravou, případně z jiných materiálů (např. z porcelánu). To nám dává možnost sladit sklenky s ostatním užitným sklem a designem stolu. Neměli bychom však zapomenout, že ani panáci a štamprlata se nevymykají současnému trendu ve vybavení interiéru, kterým je elegantní jednoduchost.

Foto: Robert Virt
Zdroj: Můj dům

Aby nohy nezábly

„Tato úprava zvýší původní podlahu pouze o jeden a půl centimetru včetně nové dlažby.“ Regulaci tohoto elektrického topného a temperovacího systému zajišťuje termostat. Na trhu jsou například topné rohože systém Devimat od firmy Devi či EUPV a ETF od firmy Electrolux.

„Pro vytápění koupelen je vhodný příkon do 160 watů na metr čtvereční, v ostatních místnostech postačí do 100 watů na metr čtvereční,“ říká Bohumil Kopřiva ze stejnojmenné pražské firmy, která se specializuje na výrobu a prodej materiálů pro vytápění. „Rohože se dají ‚ušít‘ přímo na míru podle rozměrového náčrtku zákazníka tak, aby byla optimálně využita plocha podlahy.“ Tak například u umyvadel je vhodnější, pokud topná rohož zasahuje až pod umyvadlo a nekončila těsně u něj. Člověk myjící se u umyvadla by pak měl v teple pouze paty a prsty by se už dotýkal studené dlažby.

Díky tomu, že si necháte rohože ušít na míru, tak třeba po vystoupení z oválné vany se vždycky postavíte na teplou dlažbu. Metr čtvereční topných rohoží se pohybuje kolem 250 až ke 3000 korun bez termostatu, záleží však na typu a výrobci. Pokud si necháte rohož „ušít“, pak si připlatíte asi dvacet procent.

 

Posviťme si na trendy

Purismus vycházející z keramičky Ascot je proslulý na celém světě.

Plasticky tvarované obklady Touch v osmibarevném provedení navrhl pro italskou firmu Credit architekt M. Pajeta.

Firma Cerypsa představila novou kolekci dlažeb i obkladů Provenza Cilection.

Detail obkladaček s "průběžným" dekorem Net firmy Cedit.

Dekory z kolekce Murrha italské firmy Imola.

Kolekce Murrha italské firmy Imola.

Koupelnu v duchu Mondrianových obrazů navrhla Laura da Almeida Simoes.

Noblesu bílé koupelny vytvářejí zářivé obklady  Lacca Bianco a plastické listeny z kolekce Aqua, model Still Live. Firma Rex, Itálie.

 

Barvy, dekor, struktury
Pokud jde o barevnost a vzory, nepřevládala na Cersaie žádná skupina barev ani dekorů. Fialkové a růžové tóny, které se objevily v trendech oděvních firem i u bytového textilu a dokonce i v nábytku, se v keramice vyskytovaly minimálně. Za zaznamenání snad stály u firmy Versace a Gruppo ADK.

Většina firem se obecně snaží ve své nabídce uspokojit všechny zákaznické skupiny, proto předkládá paralelně dekory rustikální, napodobeniny historických dlažeb a přírodních kamenů i minimalisticko-puristické obkladové prvky. Firmy orientované na dokonalý design je často kombinují se sklem, kovem či dřevem přímo ve střepu dlaždice nebo obkládačky.

Existují také keramické obkladové prvky pro ekology a ochránce přírody, jejichž výroba nezatěžuje životní prostředí. Seminář pořádaný během veletrhu se týkal chystaných evropských norem pro ekokeramiku, které budou muset respektovat všechny země sdružené v Evropské unii.

K zajímavým novinkám patřila dlažba dokonale napodobující štípaný kámen, dlažební kostky nebo tzv. kočičí hlavy, a to včetně nepravidelností, oblin a opotřebovanosti (např. firmy Hi Tech Gres, Dolce Vita), nebo mající povrch v podobě rybích šupin (I Marmi Le Pietre).

Bordurám přibyly nové vzory s fosiliemi a „plody moře“, s etnokresbami zvířat a lovců (např. firmy Rex, Kera Gres, Saint’ Agostino) nebo napodobující staré lodní trámy a prkna včetně šroubů či otvorů po nich zbylých (např. Hi Tech Gres, I Moker Italy). Tytéž vzory se objevovaly na veletrhu podlahových krytin Domotex v Hannoveru aplikovány na linoleu, PVC i na plovoucích podlahách.

V oblibě jsou stále bordury s mozaikou tvořenou kamínky – buď přírodními, nebo keramickými. Zajímavé byly bordury s prvky městských struktur – s domy či urbanistickými mapami (např. firma Smov) nebo s grafikou v duchu Mondrianově (např. Anfacer, Smov). Za zaznamenání stály také vzory plné oblin a jejich průsečí.
Novinkou, která vypadala skutečně atraktivně, byly bordury, které z podlahy „vyběhly“ vertikálně do plochy stěny, kde si pak našly svou horizontální linii. Šlo většinou o vzory s drobnou skleněnou nebo keramickou mozaikou, v nichž se uplatňoval třpyt drahých kovů – zlata a stříbra – nebo lesk broušeného skla (např. firmy Imola, Rex).

Keramické obkladové prvky se používají na fasády a obklady budov. Na obranu proti sprejerům vyrábí firma Flaviker speciální dlaždice odolné vůči sprejům. Firma Buchtal přišla zase se samočisticími fasádovými keramickými obklady KerAion Hydrotec. Je vidět, že keramika je pro obklady budov materiálem budoucnosti – výrobci se předháněli ve velikosti obkladových prvků i dekorech. K zajímavým patřily rozměrné formáty s freskami nebo obklady velmi podobné keramice, jaká se u nás vyráběla v Břasech (např. firmy Dolce Vita, Nordica, Hi Tech Gres).

Žádná dobrá firma si dnes nedovolí nenabídnout koordinované formáty, barevnost a dekory pro dlažby a obkládačky. Formátů je u každého vzoru několik a jdou skládat do různých podob.

Obklady a poklady
Atraktivní novinky se objevily i u keramických prvků na obklady stěn. Nejzajímavější bylo pojetí listel a obkládaček. Představte si třeba kapku nebo vlnku, která reliéfně vystupuje, tj. začíná na listele, ale pokračuje nebo končí až na obkládačce ležící pod ní. Kapka se tedy „zrodí“ nahoře a „dopadne“ o kus níž. Takových dynamických dekorů byla k vidění celá řada, přičemž byly umocněny použitím zlata, stříbra, barevného kovu nebo skla (např. firmy Imola, Chic Viva, Your Living).

Před rokem či dvěma začala některá designérská studia kombinovat obkládačky se sklem, a to tak, že obkládačka má tvar masivního písmene „U“, do něhož je zasazeno čiré, barevné či pískované sklo. Listela pak je skleněná. Loni překvapila i kombinace s hliníkem a jinými kovy, a dokonce i se dřevem (například Ascot, Chic Viva). Překrásné byly listely z drobných zlatých, stříbrných, kovových či skleněných krychliček vyskládaných do mozaiky. Tento mozaikový motiv se objevoval také jako centrální prvek v obkládačkách. Noblesní paprsky protínaly listely stěny, aby se zlomily v bordury pokračující v podlaze. Stačilo přivřít oči, a člověk si připadal jako v pohádce o křišťálovém hradu, zimním království nebo slunečním zámku – podle toho, jaký drahý kov nebo barva byly použity.

K raritám veletrhu patřily fluorescenční obkládačky. Pouhá chvíle světla dokázala, aby se dekor na obkládačkách ve tmě decentně zjevil (Dado Ceramica).
Vrchol minimalistického pojetí představovaly obkládačky rozdělené do čtyř nebo více polí, z nichž bylo každé nakloněno na jinou stranu (firma Cedit).

Novinkou rustikálního trendu byly zase obkládačky menších, nestejnoměrných formátů i barevnosti s nerovnoměrnými hranami a navíc nepravidelně, někdy až šikmo položené a s hrubými, tlustými spárami. Stylový charakter umocňovalo lepení na dřevo.

Text: Lenka Žižková
Zdroj: Můj dům 2/01

Přírodní linoleum nejen na podlahu

Dekorativní přírodní linoleum

Vyrovnaný a vyzrálý podklad se nejprve tmelí a pak se s odstupem jednoho dne lepí linoleum

Barevná škála

Barevná škála

Čím větší prostoj, tím větší možnosti

Návrat linolea
Dlouhá léta představovalo přírodní linoleum vděčnou podlahovou krytinu, která měla široké uplatnění. Bylo levné a sloužilo „do roztrhání těla“ – takřka věčně. Když se jeho povrch odřel, natřelo se jednoduše barvou a plnilo svou funkci dál. Potom však přišla módní vlna PVC a přírodní linoleum se dostalo, alespoň v naší republice, na několik desetiletí na vedlejší kolej.

V současné době však stále více nachází přírodní linoleum od řady evropských výrobců své uplatnění nejen v kancelářských budovách, nemocnicích, hotelech či školách, ale také v domácnostech. Mezi nejznámější přírodní linolea dnes patří Marmoleum, Artoleum, Marmorette a Linosom. Na rozdíl od PVC je linoleum stoprocentně bez jakýchkoliv škodlivých látek. Je tvrdé, ale přitom pružné, takže dobře působí na klouby člověka. Také je trvanlivější než PVC. Probarvená vrstva dosahuje až na podkladovou jutu, což zaručuje i při dlouhodobém a nepříliš šetrném zacházení jeho stále bezchybný vzhled.

V bytových prostorách se jeho životnost pohybuje v rozpětí 50–70 let. Přírodní linoleum se vyrábí v standardních tloušťkách 2 až 2,5 mm, ale někteří výrobci nabízejí linoleum o tloušťce 3,2 mm, nebo v ještě silnějším provedení pro sportovní použití. Připočteme-li širokou škálu přírodních barev, jemných pastelových tónů, ale i moderních dekorů, může linoleum nabídnout mnoho – jak po stránce užitných vlastností, tak po stránce vzhledu. Proto se i u nás stává interiérovým materiálem s velkou budoucností.

Důvody pro Marmoleum a Artoleum
Koupě podlahové krytiny znamená v každém případě investici. Předpokládáme, že za rozumnou cenu chcete vysoce kvalitní podlahovou krytinu, která si zachová svůj atraktivní vzhled a trvanlivost po celou dobu používání. Tyto požadavky splňuje například Marmoleum a Artoleum, což jsou hladké podlahové krytiny, které se stále častěji objevují i v bytových interiérech. Jsou-li správně udržovány, vydrží zmíněná přírodní linolea i v nejtěžších provozních podmínkách a není výjimkou, že si svůj původní vzhled zachovají 20, 30 i více let.

Pevnost získávají během sušení a odolávají vysokému bodovému zatížení. Marmoleum ani Artoleum se samo nevznítí a v případě požáru nepřispívá k šíření ohně. Stopy po cigaretách je možné snadno odstranit opatrným seškrábáním. Poté obnovíme povrchovou ochrannou vrstvu. Vysoká trvanlivost ve srovnání s ostatními materiály snižuje náklady. Možnost suchého čištění těchto podlahových krytin šetří 30 % nákladů ve srovnání s údržbou tekutými prostředky. Snadno se z nich odstraňuje prach, proto jsou vhodné pro osoby s dýchacími potížemi.

Základními surovinami pro výrobu Marmolea a Artolea jsou lněný olej, pryskyřice, korek, dřevitá moučka a barviva. Mají neměnné antistatické parametry, a proto brání vytváření statického náboje. Kromě toho vykazují velmi příznivé hodnoty elektrického odporu. Z Marmolea i Artolea lze snadno navrhnout individuální motivy a vzory v různých barvách. Technologie řezání vodním paprskem umožňuje realizovat i velmi složité návrhy. Spáry v Marmoleu i Artoleu jsou vodotěsné, pokud při jejich svařování (podobná technologie jako při svařování PVC) využijete příslušné svařovací šňůry. Kontrastní svařovací šňůry mohou být použity jako zvláštní dekorativní prvek.

Paleta barev
Marmoleum Real, Marmoleum Fresco, Walton a Corklinoleum tvoří základní sortiment výrobků Marmoleum. Jsou k dostání v 68 barvách. Jednotlivé výrobky a barvy se dají velmi snadno kombinovat tak, aby se celkový vzhled podlahové krytiny hodil do specifického prostředí. To činí z Marmolea vhodný výrobek pro domácnost a školy, stejně jako pro kanceláře, nemocnice a další veřejné prostory. Artoleum je poměrně nová skupina výrobků linolea. Kolekce obsahuje čtyři různé linie: scala, graphic, piazza a sierra. Každý styl má vlastní charakteristiku a může být zdrojem inspirace pro vytváření krásných podlah. Samostatně či v kombinaci s Marmoleem může dát Artoleum podlaze libovolný výraz. Celá série Artoleum obsahuje 57 různých stylů.

Instalace, údržba a cena
Podlahové krytiny Marmoleum a Artoleum jsou součástí komplexního systému, který zahrnuje materiály pro přípravu podkladu, nářadí pro instalaci, lepidla, svařovací šňůry, sokly a rohy, prostředky k údržbě podlahy a zařízení pro výuku kladečů. Pro atraktivní vzhled a dlouhou životnost podlahové krytiny je důležitá kvalita jejího položení. Proto je lepší svěřit zejména přípravu podkladu odborníkům vybaveným potřebnými znalostmi a nástroji. Samotná pokládka je obdobná jako při pokládání PVC.

Mokrá i suchá cesta údržby Marmolea a Artolea je jednoduchá. Při mokré cestě jsou možné dvě metody: postřikování sprejem nebo metoda mýdlového filmu. Zároveň však výrobce doporučuje čištění podlah „za sucha“, neboť prach a volné částice nečistot se lepí na podlahu, jakmile přijdou do styku s vodou. Setření prachu se proto jeví jako mnohem účinnější než čištění za mokra. Cena přírodního linolea se pohybuje od 400 do 1000 Kč/m2 – záleží jak na typu, tak na tloušťce.

Zajímavosti
Korkové linoleum Corklinoleum je speciální výrobek z přírodních surovin. Místo dřevité moučky je přidáno velké množství korkové moučky, čímž se docílí speciální charakteristiky korkového linolea: hřejivý omak, zvukověizolační schopnost, elasticita, tlumení rázů a povrch vzdorující klouzání. Všechny tyto vlastnosti činí korkové linoleum vynikající variantou např. v ložnicích, kde se vyžaduje tepelný komfort a tlumení zvuku. Korkové linoleum se dodává v osmi barvách a ve třech tloušťkách: 3,2 mm, 4,5 mm a 6 mm. Záleží na vás, jaký stupeň elastičnosti a tlumení rázů požadujete.

Další specialitou je Marmoleum Dual – rozměrově stálé linoleové dlaždice 50 x 50 cm, pokládané bez svařování. Kolekce standardních dekorací Marmoleum Mosaic (tloušťka 2 a 2,5 mm) zase nabízí různorodé bordury, intarzie a možnosti netradiční tvorby rohů. Linoleum Desk Top je vhodné na dveře, stoly a nábytek, ale dá se použít také jako psací podložka na stůl. Pevné a vysoce elastické je linoleum Bulletin Board, které najde uplatnění na stěnách. Díky povrchové úpravě v něm drží pevně napínáčky.

Nic netrvá věčně
Bez ohledu na to, jak kvalitně je přírodní linoleum vyrobeno, přijde jednou doba, kdy bude nutno podlahovou krytinu vyměnit. Nerudovský problém „kam s ním?“ ovšem vyřešíte hravě: protože přírodní linoleum nepůsobí negativně na životní prostředí, může být bezpečně uloženo s běžným odpadem na skládku, kde se rozloží.

Foto Robert Virt, archiv firem
Moucal – podlahoviny,
Rýdl – podlahové centrum

Ochočte si hudbu

Minisystém FW C85 má výkon 2x 240 W, Woox. RDS, měnič na 6 CD, dvojitý kazetový magnetofón, WATT a DECIBEL, cena 14 990 Kč

Minisystém FS D7R, CD, RDS tuner EON, výkon 2 x 19 W,DATART MEGASTORE

MInisystém FW R8, výkon 2 x 200 W, měnič 3 CD, WATT a DECIBEL, cena 22 990 Kč

Minisystém FW P78 má výkon 2 x (150 W + 80 W + 40 W), Dolby pro Logic, WATT a DECIBEL, cena 13 990 Kč

Přídavný komponent s minidiskem k systému SC HDA710, BESTEL, cena 10 995 Kč

Minikomponentní systém SJ HDA710, DVD-Audio/Video/CD, výkon 2 x (15 W+ 10 W + 5 W), Dolby B, RDS, DATART MEGASTORE, cena 16 000 Kč

Minisystém FS SD9R, CD, výkon 2 x 19 W, RDS, výstup  pro subwoofer, WATT a DECIBEL, cena 17 990 Kč

Minisystém SC AK28, výkon 2 x 140 W, subwoofer, měnič na 5 CD, dvojitý magnetofon, BESTEL, cena 9 995 Kč

Minisystém SC AK28, výkon 2 x 140 W, subwoofer, měnič na 5 CD,dnojitý magnetofon, BESTEL, cena 12 495 Kč

Minikomponentní systém SC DV 170 obsahuje DVD a CD měnič pro 5 disků, výkon 330 W, DATART MEGASTORE, cena 39 995 Kč

U minisystémů nejvíce zapůsobí hluboké a výkonné basy. Ty jsou do značné míry určující pro kvalitu reprodukce. Není praktické pořizovat si audiosystém s nízkým výkonem a bez technologií podporujících hluboké tóny, i kdybychom chtěli poslouchat jen po večerech, s přivřenýma očima a docela tiše. Pouze přístroj s vysokým výkonem a kvalitou umožní věrný přenos zvuku v jakékoliv intenzitě.

Skrytá tajemství
Mnohé systémy malých rozměrů nepostrádají „velké“ technologie ukryté v intimní zóně svých obalů. Často například obsahují technologii Woox, která umožňuje reprodukovat hluboké basy bez znatelného zkreslení, nebo mají subwoofer, tedy oddělený uzavřený reproduktor určený pouze pro hluboké tóny.

Přístrojům přibyl i systém RDS, důvěrně známý z autorádií. Umožňuje přijímačům identifikovat jméno rozhlasové stanice i typ programu a případně je podle požadavku naladit. Samozřejmostí bývá automatické seřizování digitálních hodin prostřednictvím rádiového signálu. Skutečně nároční posluchači mohou sáhnout po přístroji se systémem Virtual Dolby Surround. Pak stačí zavřít oči a přenést se… třeba do středu koncertního sálu. Není to tak obtížné, protože fantazii podpoří dokonalý prostorový zvuk.

Zlatá klec

Forma je stejně důležitá jako obsah a výrobci to vědí, takže ukrývají poslední výkřiky vědy do posledních trendů designu. Někdo miluje futuristický vzhled a při spouštění minisystému si rád připadá jako kosmonaut řídící raketu směrem k oběžné dráze. Trh mu vychází vstříc. Jiný vidí v přístroji vyluzujícím zvuk stále především zařizovací prvek, bělost kovu považuje za nepříjemně chladnou,  preferuje dřevo. Dřevo na obalech tohoto typu elektroniky bývá nejčastěji třešňové, ale výjimkou nejsou ani jiné druhy stejně jako sklo nebo plasty.
Ochočená hudba nebyla rozhodně uzavřena do zlaté klece. Minisystémy jí dávají šanci zaznít a dělají všechno pro to, aby umožnily majitelům pohodlně naslouchat.

Co znamená:

Dolby B
Systém vyvinutý společností Dolby Laboratories a sloužící k potlačení šumu

Dolby Pro Logic
Poskytuje přirozený prostorový dojem, ale je založen na analogovém, nikoliv digitálním principu

Incredible Surround
Stisknutím tlačítka je možné rozšířit stereoefekt a tím navodit pocit, že reproduktory jsou od sebe dál než ve skutečnosti

RDS
Radio Data System dovoluje přijímačům identifikovat jméno stanice, typ programu atd. a automaticky se naladit na vybraný program — např. zprávy

RDS Curent Time
Automaticky nastavuje čas s absolutní přesností a v určitých intervalech koriguje případné odchylky

RDS tuner EON
Systém, kterým je automaticky detekováno dopravní hlášení

Subwoofer
Oddělený uzavřený reproduktor, určený pouze pro reprodukci basových tónů

Virtual Dolby Surround
Používá digitální zpracování signálu a vytváří tak dokonalý prostorový vjem

Woox technologie
Reproduktor neobsahuje aktivní části, tj. magnet a cívku. Pohyb membrány je vyvolán tlakem, který vzniká působením jiného reproduktoru umístěného ve stejné ozvučnici. Výhodou je nulové zkreslení hlubokých tónů

Text: Petr Tashakert, Foto: Archiv
Zdroj: Moderní byt 1/01


Kontakty:
BESTEL, Vinohradská 34, Praha 2,
tel.: 02/22 51 44 15;
DATART MEGASTORE, Shopping Park Brno, Dolní Heršpice, Brno,
tel: 05/43 25 04 88;
WATT & DECIBEL,
5. května 29 (magistrála), Praha 4,
tel.: 02/41 40 35 34

Plast předběhl ostatní materiály

Dnes i přes snahy mnohých o návrat k přírodním materiálům najdete plast všude, byť třeba v kombinaci se dřevem nebo s hliníkem. Posledním hitem jsou dokonce porcelánové šálky splastovými úchytkami.

Pokud jde o nádobí a drobné spotřebiče, pak je jasné, že se dnešní domácnost bez moderních plastů už neobejde. Jsou lehké, nehořlavé, postupně se zbavují i nežádoucí křehkosti. Nikdo se o ně nepořeže, vydrží i domácí „italské“ diskuse. Nádobí z plastu lze mýt v myčce, speciální výrobky můžete používat také v mikrovlnné troubě nebo v mrazáku, snesou totiž i velmi nízké teploty.

Design vychází z funkce
Zatímco tuzemský spotřebitel si při vyslovení pojmu plastový nábytek nejčastěji představí levnou židli z polypropylenu, v zahraničí bývá plast spojován se jmény slavných designérů. „Esovitá“ plastová židle dánského návrháře Vernera Pantona z roku 1959 se zařadila mezi klasiku světového designu. Dodnes ji také švýcarská společnost Vitra vyrábí (na tuzemském trhu vás přijde asi na 4500 korun). K největším hitům současné nabídky se řadí křesílko Toy od Philippa Starcka. Je lehké, nabízí se v řadě jemných pastelových barev a snadno se omývá. Proto také zaplavilo nové kavárny a bistra, které mívají v oblibě zejména mladí lidé.

Atraktivně však vypadá i v běžném bytovém interiéru, navíc se prodává za dostupnou cenu – kolem 2500 korun, což je při tak věhlasném jménu jejího autora velmi přijatelné. „Plast je pro nábytek skvělá věc, ale musí být správně použit,“ říká designér Lodovico Acerbis, „nejde o to vyrábět z něj věci za každou cenu, ale použít plast takovým způsobem, jaký ostatní materiály nedovolují.“ Názor Lodovica Acerbise, jehož dědeček založil rodinnou firmu už v roce 1870, potvrzuje i architektka Ewa Nemoudry z firmy Sirius: „Z plastu můžete vytvořit tvary, které ze dřeva nebo z jiného materiálu udělat nelze, navíc může být plast i transparentní, a tím docílíte velmi zajímavé efekty. Plast je ovšem jen plast. Pokud praskne, už jej neopravíte.“

Pozor na kvalitu
„Všude ve světě se dnes potkáváme s levnými asijskými výrobky. To platí i u plastu,“ tvrdí GianCarlo Marucci z firmy M. G. Distribuzione, která na tuzemském trhu zastupuje špičkové italské výrobce nádobí, domácích spotřebičů a drobných doplňků, „je zbytečné se soudit. Jednodušší je přijít s jinými tvary a barvami. V nejbližší době proto výrazné oranžové, zelené a modré barvy vystřídá například kosmické stříbřité provedení nebo transparentní jemné pastely.

Nádobí pak vypadá jako vyrobené z čistého, průsvitného skla v jemných tónech.“ Díky novým plastům se výrazně usnadňuje i použití domácích spotřebičů. „Novou fritézu z řady Cucina můžete rozložit na několik kusů a ty pak včetně nerezové vany – samozřejmě kromě topné spirály – pohodlně umýt v myčce,“ tvrdí Boris Tománek z firmy Philips, „ani plastové potažení skleněných konvic na bocích není samoúčelné. Zvyšuje odolnost skla při nechtěném nárazu. Plast v kuchyni tak šetří námahu při mytí a zvyšuje bezpečnost.“

Pokud jde o doplňky, pak si plast získává zejména mladé spotřebitele. Jestliže se spojí zajímavý design s přijatelnou cenou, lze mu totiž jen těžko konkurovat. To platí například o koupelnových doplňcích se značkou Authentics. Ačkoliv je prodávají nábytkové galerie, stojí jednotlivé kusy asi od 70 do 1200 korun. Výrazným barvám a hlavně netradičním tvarům mohou starší chromové či keramické doplňky konkurovat jen těžko.

 

Vinné opojení

Sklenice na víno, CRYSTALEX, cena 2082 Kč/6ks

Vývrtka z kolekce Mono, LA CASA LAGOSTINA, cena 1 286 Kč

Kolíky na víno, LA CASA LAGOSTINA, cena 350 Kč/ks

Kovový stojan, LE PATIO, cena 950 Kč

Kovový stojan Senas. LE PATIO, cena 1 195 Kč

Vinotéková skříň s funkcemi, BELVEDERE ČR, cena 70 977Kč

Kovový bar na vína Meyronne, LE PATIO, cena 12 495Kč

Sklenky Lady Hamillton, CRYSTALEX, cena 1 350Kč/6ks

Asi málokoho napadne, že vznik názvu tohoto skvělého nápoje je spojený s biblí. Podle ní totiž přistál po potopě světa praotec Noe na hoře Ararat a začal tu zakládat vinice. Ararat se nachází na hranicích Turecka a Arménie, tedy v oblasti blízké dnešní Gruzii, a odtud právě pochází název vína — totiž z gruzínského gvino.

Uchovávání vín
Výběr kvalitního a dobrého vína se podřizuje mnoha pravidlům a nutno podotknout, že správná volba není nikterak jednoduchá. Ať už však zvolíme kterýkoliv druh, nikdy bychom neměli podcenit jeho skladování, kterým mu můžeme pomoci nebo naopak dost ublížit.

Lahvová vína se mají uchovávat v čistých a suchých, mírně osvětlených místnostech. Teplota pro bílá a růžová vína má být 10 až 15 °C, červená vína se skladují v pokojových teplotách, čímž se rozumí teplota místnosti starého anglického hradu, která je mezi 16 až 18 °C.
K uložení lahví se používají speciální stojany, které zabezpečují, že jsou lahve v jedné poloze, nemanipuluje se s nimi, takže se nenarušují vazby jemných buketních látek.

V naprosté většině se lahve ukládají naležato. To proto, že jsou nejčastěji uzavřené korkovou zátkou a my tak docílíme toho, že bude stále vlhká. V opačném případě korek začne vysychat a vzniklými póry může do lahve vnikat vzduch, který působí nepříznivě na jakost vína a může zavinit i jeho infikování octovými bakteriemi. Nastojato proto necháváme jen láhve s umělými zátkami.

A co s načatými lahvemi?
Rozhodně bychom měli jejich obsah v co nejkratší době spotřebovat, v mezičase by lahve měly být uzavřené speciálními zátkami a uložené ve vhodném prostředí. Pokud bychom k přírodnímu vínu nechali pronikat vzdušný kyslík, zvýšil by se obsah aldehydů, čímž by se zhoršila jeho chuť i barva. Toto nebezpečí nehrozí u dezertních a kořeněných vín, která mají vyšší obsah alkoholu a cukru a mohou tedy být otevřená i delší dobu.

Zdraví a jídlo
Víno je odpradávna součástí jídelníčku. Je to nejen pro jeho dobrou chuť, ale i pro dobré vlastnosti při trávení. Mezi důležité složky vína patří kyseliny (je jich víc než padesát). Ty a jejich organické soli působí v zažívacím traktu zásaditě (jeden litr vína působí jako 6 gramů sody). Nízké pH vína napomáhá ke zvýšené tvorbě žaludečních kyselin, to znamená k lepšímu trávení. Z toho vyplývá, že by sklenka vína neměla u jídla chybět. Otázkou tedy zůstává, které víno zvolit ke kterému pokrmu. Je třeba se řídit souladem mezi barvou a vůní. K světlým masům (drůbeži, rybám, telecímu) a sýrům se nejlépe hodí bílé víno a k tmavým pokrmům (hovězímu masu, tmavým omáčkám ad.) je vhodné červené. Podobné to je i s vůní. K aromatickým pokrmům volíme stejně působivá vína, neutrální jídla si žádají vůně jemné.

Lahvová vína uchováváme:

– v suchých a čistých místnostech
– při mírném osvětlení, nikdy ne na přímém slunečním světle
– bílé při teplotách 10—15 °C
– červené při teplotách 16—18 °C
– ve vodorovné poloze, tak aby korkový uzávěr byl vždycky navlhčen

Kontakty:
BELVEDERE ČR, V Sadech 4a, Praha 6, 
tel.: 02/24 31 40 25, fax: 02/311 82 18; 
CRYSTALEX, Malé náměstí 6, Praha 1, 
tel.: 02/24 22 84 59; 
IKEA, Shopping Park Praha,
Skandinávská 1, Praha 5, 
tel.: 02/51 61 01 10; 
LA CASA LAGOSTINA, Na Perštýně 10, Praha 1, tel./fax: 02/24 23 46 29; 
LE PATIO, Národní 22, Praha 1, 
tel.: 02/24 92 10 60, fax: 02/24 91 91 41; 
NÁRODNÍ BANKA VÍN, Platnéřská 4, Praha 1, tel.: 02/21 10 82 44, 
fax: 02/21 10 82 45 

autor:Lenka Haklová
foto: PAVLA HRACHOVÁ, PAVEL VÍTEK, ARCHIV

PARTNEŘI WEBU

MDKK MUJDUM STAVBAWEB IMATERIALY RODINNYDOM BMONOE
Copyright © BUSINESS MEDIA ONE, s. r. o. 2006–2025