Skip to content

Blog

Také uvnitř dokonalé

Dříve fádní a zcela “designérsky” opomíjený vnitřní prostor nábytkových sestav je momentálně tím místem, podle něhož lze posoudit kvalitu, originálnost a logické řešení kuchyně.

Kování je rozhodující

Dnes je na trhu kování, které má v podstatě neomezenou životnost. Je ovšem dost drahé a podle zvoleného typu se odvíjí cena kuchyně. Pro praktičnost řešení a snadnost užívání a údržby nábytku je ovšem kování určující. Důležité je, aby dvířka šla otevírat v úhlu 100 až 170 stupňů, což nabízí nové možnosti pro vybavení skříněk. Závěsy, které toto umožňují, by v standardně kvalitních kuchyňských sestavách měly být již samozřejmostí.

Druhou rozhodující složkou vybavení nábytku jsou výsuvy. Ty mohou být buď částečné, nebo plné. Plné výsuvy umožňují zásuvku vytáhnout ze skříně zcela a bez nebezpečí, že nám vypadne. Maximálně zvýší komfort užívání zásuvky, protože o celém jejím interiéru máme dokonalý přehled.

Optimální plán

Pořídit si novou kuchyň není v současnosti nijak levná záležitost. Už i z tohoto hlediska je rozumné nepodceňovat vedle koncepčního a technického návrhu také optimální řešení samotného interiéru nábytku. To nám v konečném důsledku usnadní život, rozšíří možnosti ukládání, zjednoduší údržbu. Za dvířky kuchyňského nábytku se u moderní kuchyně nacházejí hlavně zásuvky, které nahrazují klasické pevné police. Zásuvky mají díky kvalitním kovovým výsuvům takovou nosnost, že na ně lze umístit i sadu kovového nádobí na vaření. Při profesionálním navrhování kuchyně jde vždy o provozně logické využití prostoru na míru konkrétní domácnosti. Zvláště v případech, kdy si nemůžeme dovolit úložným prostorem mrhat, by žádný neměl zůstat ležet ladem. Systémy zavěšování polic a zásuvek jsou koncipovány tak, že dovolují volit rozestupy polic a výšky zásuvek podle potřeby (na láhve potřebujeme jinou výšku než na drobné pomůcky). I v úzkých, jakoby zbytkových prostorách může vzniknout skříňka se zajímavou úložnou plochou právě proto, že zvolíme plný výsuv.

Velmi často problematický prostor pod dřezem je rovněž cenný. Právě pod ním se objevují zásuvky široké 90 až 120 cm, které slouží hlavně k ukládání prostředků k úklidu, lahví či kuchyňského textilu. Od integrovaných odpadkových košů do kuchyňské sestavy se v současnosti trochu ustupuje. Pokud odpad do linky, tak jedině tříděný (papír, sklo, kov), nikdy ne zbytky jídla a špinavé věci. Koš v lince by měl mít i u tříděných odpadků víko, které se při zavření dvířek automaticky uzavře.

Přehled a pořádek

Opravdovým hitem moderních kuchyní jsou potravinové skříně vybavené plnými výsuvy. Povytažením čela nábytku vyjede obsah skříně do prostoru a my přesně víme, co tam máme. K přednostem nerezových úložných košů patří i jejich hygieničnost. Varianty velkých výsuvných skříní se objevují také u spodních skříněk, kde mohou sloužit uložení nádobí.

Dokonalému přehledu a pořádku v kuchyni napomáhá variabilní vybavení zásuvek — různé tyče, které brání uloženému nádobí v nekontrolovatelném pohybu, členicí příčky, jimiž lze podle potřeby dělit prostor i uskladňovat potraviny “vestoje” tak, aby zabíraly co nejméně místa atd. Existuje i dvouúrovňové ukládání (např. nahoře příbory, které používáme denně, pod nimi slavnostnější příbory, případně jiné kuchyňské náčiní). Po odsunutí horní úložné části se objeví zbývající prostor. Také podle speciálního vybavení zásuvek se utváří konečná cena kuchyně — jiná je u luxusních dřevěných interiérů, jiná u nerezu, hliníku nebo plastu.

Co nám poskytnou plné výsuvy zásuvek

snadné nasazení a vyjmutí
tlumený přechod, žádné klapání
více jistoty u širokých zásuvek — podle provedení je možnost zatížení do 50 kg, ve výjimečných případech i vyšší
vysokou stabilitu
dlouhou životnost
široké možnosti volby vnitřního vybavení zásuvky
dobrý pocit z přehledu o uložených věcech

Ekonomické větrání rodinných domů

Je proto zřejmé, že nejúčinnější cestou dalších energetických úspor v rodinných domech je využívání odpadního tepla při větrání. Toto řešení má podstatně vyšší energetický efekt než pouhé použití tepelných čerpadel pro vytápění.

O významu větrání pro zachování zdravého prostředí není pochyb. Vodní páry (z vaření, květin, mytí, případně z odparu bazénů), CO2, výpary z nábytku, textilií, jedovatý formaldehyd a v neposlední řadě plísně v nevětraných místnostech způsobují obyvatelům řadu obtíží, nemocí a vážně ohrožují životnost a vzhled stavebních konstrukcí.

Mezi nejpoužívanější systémy větrání zahraničních rodinných domů dnes patří řízené nucené větrání s vysoce účinnou rekuperací tepla. Čerstvý venkovní vzduch je nasáván do centrální vzduchotechnické jednotky, filtrován, předehříván s účinností až 75 % v rekuperačním výměníku odpadním teplem a do-hříván ve vestavěném dohřívači. Takto upravený vzduch s rozvody integrovanými do podlah, stropů a stěn se rozvádí do jednotlivých obytných místností. Současně se odpadní znečištěný vzduch odvádí z koupelen, WC a kuchyně zpět k jednotce, kde předává teplo a ochlazený je vyfukován ven.

Při využití veškerého odpadního tepla z budovy v odpadním vzduchu – z osvětlení, vaření, metabolismu, solárních zisků atd. – stoupá celková “bilanční účinnost rekuperace“ až na 85-90 % a přiváděný vzduch není nutno vůbec dohřívat. Pro běžné rodinné domy dosahuje průměrná trvalá intenzita výměny vzduchu hodnot 0,4 až 0,8 [h-1], při elektrickém příkonu ventilátorů jednotky pouze 2×40 W.

Nutnou součástí uvedeného systému větrání musí však být samostatná vytápěcí soustava v klasickém nebo podlahovém nízkoteplotním provedení s vlastním tepelným zdrojem, což je ekonomicky nákladné. V zahraniční praxi vytápění rodinných domů (USA, Kanada, Skandinávie) se tradičně používají cirkulační teplovzdušné systémy vytápění, kde topným mediem je teplý, trvale filtrovaný, případně zvlhčovaný a chlazený vzduch s teplotou nejvýše 45 °C. V novějších řešeních se pak tento okruh doplňuje navíc paralelně vzduchotechnickou jednotkou s rekuperací tepla pro odsávání sociálního příslušenství a přívod čerstvého vzduchu do větracího systému (např. kanadský systém Liferbreath). Toto řešení je sice energeticky účinné, ale poměrně ná-kladné a technicky komplikované.

Českou firmou ATREA, s. r. o., byla koncem roku 1999 uvedena na trh zcela nová koncepce dvouzónové větrací a vytápěcí jednotky pro rodinné domy typ DUPLEX-RD 2500 (obr. 3), která v jediném agregátu slučuje cirkulační teplovzdušné vytápění a větrání obytných místností a současně podtlakové oddělené větrání sociálního příslušenství s vysoce účinnou rekuperací tepla.

Vertikální jednotka půdorysného rozměru pouze 920×450 mm se výhodně umisťuje přímo do prostorů bytového příslušenství, chodeb nebo sklepa, přímo vedle tepelného zdroje a zásobníku TUV.

Změnou polohy směšovací klapky a ovládáním chodu ventilátorů lze nastavit ručně, případně automaticky, čtyři základní provozní režimy v závislosti na požadavku uživatelů a ročním období. (obr. 1)

Vůči klasickým teplovodním otopným systémům přináší teplovzdušné vytápění řadu výhod:

– úspora až 85 % nákladů na tepelnou energii pro větrání,
– spojení vytápěcí a větrací soustavy do jediného zařízení,
– záruka hygienicky nutných výměn vzduchu,
– rychlý zátop s pružnou regulací teploty (při intenzitě cirkulace vzduchu v místnostech pouze n = 3 až 3,5 [h-1] (zcela postačující pro lépe izolované domy),
– dokonalá filtrace cirkulačního i větracího vzduchu,
– možnost instalace elektropolarizačního filtru,
– možnost chlazení, vlhčení, odorizace cirkulačního vzduchu,
– možnost integrace se solárními vzduchovými systémy (zimní zahrady, vzduchové kolektory),
– využití všech energetických zisků v budovách pro předehřev větracího vzduchu,
– vyloučení vzniku plísní,
– letní “předchlazení“ interiéru nočním větráním,
– úspora prostoru interiéru budov,
– vyloučení rizika zamrzání a poruch rozvodů teplovodních systémů.

PETR MORÁVEK

Ing. Petr Morávek, CSc. (* 1946). Absolvent Sta-vební fakulty ČVUT, obor pozemní stavby. Založil firmu ATREA, s. r. o., Jablonec n. N. v oboru výroby a montáže vzduchotechniky, klimatizace, se specializací na rekuperaci odpadního tepla. Dále se zabývá mikroklimatem a ekonomií provozu bytových, občanských a průmyslových staveb, posudky a energetickými audity staveb.

Aby střecha nebyla postrachem

Trocha teorie nikoho nezabije
Střechy jednoznačně určují charakter každé zástavby, a to nejen svým tvarem, ale i barvou a materiálem krytiny. Každá zeměpisná oblast má svoji tradiční výstavbu, ve které i střecha prodělala svůj vývoj. Tradice se váží k přírodním podmínkám, ke způsobu života obyvatel i dostupným materiálům v blízkém okolí. A jistě není náhodou, že kulturní národy svou tradicí nepohrdají, naopak si jí velmi váží.
Také v našich podmínkách vznikaly lidové stavby v závislosti na krajině, jiné typy domů se tedy stavěly v nížinách a jiné v horských oblastech. V úrodných krajích podél řek byla nejdostupnějším stavebním materiálem hlína, v lesnatých horách dřevo a kámen. Na střechách se tento rozdíl také podepsal. Zatímco horalé stavěli roubené chalupy a na střechy štípali dřevěný šindel nebo břidlici, v nížinách zemědělci používali hliněné cihly a krytinu ze slaměných došků. Střecha mívala vždy sedlový tvar ve sklonu minimálně 45°, aby se na ní dlouho nedržel sníh a voda při tání nezatékala pod krytinu. Teprve s objevem pálené hlíny se na střechy začaly používat kvalitnější tašky v dnešní podobě a střechy mohly mít i o něco mírnější sklon (nikdy však neklesl pod 40°). Na střechách obyčejných venkovských domků se užívaly jednoduché ploché tašky (bobrovky), na stavbách honosnějších tašky tvarově složitější, tzv. prejzy. Pálená taška dala našim vesnicím typickou, jednotnou cihlově červenou barvu střech. Po dlouhá léta, dokonce i v době, kdy se na vlastní podobě venkovských staveb už neblaze podepsaly společenské změny, zůstávala šikmá střecha stále stejně cihlově červená. Jiné materiály než pálená taška u nás ani nebyly dostupné. Teprve v posledním desetiletí na náš trh pronikly zahraniční materiály, ale rozmanitý výběr „módních hitů“ bohužel ovlivnil stavebnictví i v tom negativním smyslu. Pro zboží, které stavitelé venku už dávno považují za nepřijatelné, našli výrobci nové zájemce na východních trzích. Je samozřejmé, že současné domy nebudou mít doškovou střechu, protože se staví v dnešní době a ze soudobých materiálů. Kde je ale hranice mezi úctou k tradicím a volbou moderních materiálů? Rozhodující by měla být nadčasová kvalita a také citlivá rozvaha, který materiál je v souladu s okolní zástavbou. Dnešní moderní stavby mohou mít třeba rovnou střechu, a přesto budou ohleduplné k tradičním hodnotám, pokud svými tvary nechtějí okolní staré domy „přetrumfnout“. Je lepší žádná (tedy plochá) střecha než šikmá, která svým sklonem, tvarem ani materiálem našim tradicím neodpovídá.

Nejčastější střešní krytiny
Jestliže chceme postavit dům s tradiční venkovskou šikmou střechou a nechceme být poplatní všeobecné nevkusné „módnosti“, měli bychom zapomenout na jiný tvar než sedlovou střechu ve sklonu kolem 45°. Na městských předměstích bude výběr trochu složitější, tady může být v okolí převaha vilek například se střechou mansardovou nebo rovnou.
Náročnější je výběr střešní krytiny. V městské zástavbě při volbě mírně sklonité pultové střechy nebo mansardové (vrchní část s mírným sklonem) zjistíme, že některé krytiny už jsou pro tento sklon nepoužitelné. Pro sklony mírnější než 20° většinou nepřipadají v úvahu pálené tašky, pod 17° ani betonové; střechy se pak řeší obdobně jako ploché.
Zůstaňme ale u klasického sklonu 45°. Můžeme si vybrat pálenou tašku, betonovou či bitumenovou, krytinu břidlicovou nebo vláknocementovou, plechovou, dokonce i plastovou. Záleží samozřejmě na celkové podobě stavby a na jejím okolí.
Jednoznačně nejběžnější krytinou je pálená a vzhledem ke zmíněným tradicím by jí stavitelé stále měli dávat přednost před ostatními. Pokud se nejedná o stavbu historickou, kde se při obnově nahrazují původní prejzy, pak na běžné domky není důvod dávat žádné složité tvary vlnovek nebo esovek, které prejzy napodobují. Nejlépe svému účelu odpovídá obyčejná bobrovka, pokládaná na „šupinu“ (i naše děti ji malují na své domečky, protože je nejpřirozenější), případně na „korunu“ (v řadách je jakoby zdvojená).
Velmi častou krytinou se stává v poslední době betonová taška. Možná je vhodné citovat jednoho z našich stavebních odborníků, který říká, že „beton patří do základů, a ne na střechu“. Betonové tašky jsou jistě velmi trvanlivé, dokáží tvarově i barevně pálenou tašku napodobit, ale nějak to přesto není ono. Betonová střecha je už pohledově hmotnější, nedosáhne nikdy přirozené elegance střech pálených. Když už se pro ni ale rozhodneme, přimlouvám se za klasickou barvu. Módní odstíny působí v naší zástavbě přinejmenším podivně. Stejně tak do naší krajiny tvarově nepatří „alpská vlnovka“, jak už ostatně napovídá i její název. V souvislosti s betonovými taškami, které za svůj obchodní úspěch vděčí především dokonale vyřešenému střešnímu systému včetně větracích prvků, připomeňme problém zateplení obývaného podkroví. Izolační vrstvy v čítankové skladbě opravdu potřebují větrání, jinak se do krovu zakonzervuje vlhkost a vznikem hniloby se ohrozí statika celé konstrukce.
Klasická taška je na celé krytině tím nejlevnějším prvkem. Cena větracích prvků je však několikanásobně vyšší, a těch je zapotřebí poměrně velké množství. Některé zateplovací systémy (např. Thermodach nebo Isotec) problém vlhkosti zcela vyloučily tím, že izolace je umístěná až nad krokvemi a nosná dřevěná konstrukce zůstává v interiéru. V tomto případě žádné větrání není zapotřebí a kromě toho, že střecha vykazuje lepší tepelněizolační vlastnosti, krytina bude bez speciálních prvků mnohem levnější, navíc nebude tolik namáhaná povětrnostními vlivy (poklesne počet rozmrazovacích a zmrazovacích cyklů).

Další typy krytin
Bitumenové střešní tašky (na bázi asfaltové lepenky), známé například pod názvem bonnský nebo kanadský šindel, jsou nejlevnějším typem střešní krytiny. S klasickou pálenou taškou se však nemohou rovnat ani tvarem, ani kvalitou, o estetickém vzhledu nelze mluvit vůbec. Jejich použití by se mělo omezit na stavby provizorní, kterým odpovídá trvanlivost krytiny, například na provozní buňky na stavbě nebo domečky v zahrádkářských koloniích. Jejich výhodou je nejen cena, ale i malá hmotnost.
Krytiny břidlicové nacházejí uplatnění na horských klasických chalupách, zvláště na historických stavbách, kde chceme zachovat původní ráz. Stejně jako u dřevěného šindele je možné břidlicovou krytinou pokrýt i střechu velmi nepravidelných tvarů, zakulacené vikýře nebo věžičky. Břidlicové tašky se totiž nekladou na rovné latě, ale přibíjejí se jedna přes druhou.
Dřevěný šindel je pro nepravidelnosti střechy ještě lépe přizpůsoben kónickým tvarem, získaným speciálním paprsčitým štípáním kulatiny. Napodobení šindele „prkénky“ je proto zřejmé na první pohled a nemůže pravý šindel nikdy nahradit.
Plechová střecha je vhodná zvláště pro případy, kdy ze statických důvodů potřebujeme velmi lehkou krytinu. Její použití u stylových obytných staveb by bylo nesmyslné, ale uplatňuje se dobře jako kvalitní krytina například u moderních staveb s válcovou střechou, kde je určitě nepoměrně přirozenějším a estetičtějším materiálem než plast, napodobující klasickou krytinu.
Věra Konečná
Foto Jaroslav Hejzlar

Více světla

 Z vašeho domu na mne sálá protestantská strohost. Čisté, neozdobené stěny, rovné linie, všude převažuje bílá barva. Je to záměr, aby návštěvník ihned poznal, že se nachází v domě protestantského pastora?

Dům je nový a já se nechci ukvapit. Ty holé bílé stěny mne lákají, je to pro mne velká výzva. Vím, že budu dlouho rozvažovat, než se rozhodnu, čím je vlastně ozdobím.

 Každý dům prozradí svého majitele. Jste vyhraněná osobnost, a tak předpokládám, že zařídit dům podle vašich představ nebylo jednoduché.

Ano, vznikl například problém, co umístit do niky na domě a co dát do výklenku uvnitř domu v hlavní místnosti. Dřív se tam dávaly sošky svatých. Já mám však protestantskou duši a ta by neměla klid, kdyby tam stály, nebo kdyby prostor zůstal prázdný. Můj kamarád, umělecký sklář Aleš Vašíček, vyšel vstříc mému přání vyzdobit ta místa uměleckými díly, jež by nezpodobňovala konkrétní osoby, ale odkazovala na dílo Boží. Vytvořil tak artefakt, který jsem pojmenoval Oko. Je to překrásný skleněný předmět, který se dá ozářit. V domě je zase artefakt z modrého křišťálu, který jsem nazval Paprsek. Má to být vzpomínka na moji ženu Stáňu, kterou Aleš znal. Obě díla jsou strohá, nejsou lacině konkrétní a chápavý člověk v nich pozná odkaz na Boží dílo, které je pro nás nedopovězené a neuchopitelné.

Chystáte se sem nastálo?

Až skončím svou práci u Salvátora v Praze tak jistě.

 Nevadí vám, že budete žít v domě, který postavil někdo zcela jiný, jiného vyznání a možná i jiné národnosti?

Ne, ne. S tím problém rozhodně nemám, i když chápu, že někdo jiný v českém pohraničí by to jako problém mohl chápat. Statek byl totiž v dezolátním stavu. Z domu vlastně zůstaly jenom obvodové zdi. A tak jsme nemohli procítit jeho osobitou historii. Už také není selskou uzavřenou usedlostí, je domem světla, domem otevřeným i ostatním lidem. Záleží už jenom na nás, jak my si ho zabydlíme, jakou atmosféru v něm vytvoříme, jak dům proteplíme. A já to chápu jako výzvu.

Mluvíte-li o teplu, položím jednu konkrétní otázku. Kde ho berete?

Petr, spolumajitel tohoto domu, se dlouhá léta zabývá ekologií. Nechali jsme si tedy od třeboňské firmy Solarglas nainstalovat solární okna. Ta mají navíc výhodu, že jsou průsvitná — prosvětlí velký prostor pod sebou a jejich energie vyhřívá zásobník na pět tisíc litrů vody.

 A v zimě?

V zimě topíme dřevem. Plynový kotel ani nezapínáme. V domě jsme si nechali postavit dvě velké pece se zvláštním šnekem uvnitř. Vytvořil je můj další kamarád Karel Smat ze Znojma. Pomocí tohoto mechanismu se teplo rozvádí do podlah a vyhřívá se i bojler s vodou. Pece stačí vytopit celý dům. Když se v nich přestane topit, vydávají teplo ještě den a půl.

 Znovu zpět k domu a k jeho umístění v krajině. Většinu života jste prožil v Praze a poté ve švýcarské emigraci. Horizont při pohledu z okna vytvářela nejprve hradba městských domů, pak alpských vrcholů. Zvykl jste si na jihočeskou rovinu?

Odmalička jsem jezdil s tatínkem do jižních Čech k sedláku panu Samcovi. V letech 1944 až 1949 jsme trávili mnoho času i u Staňkovského rybníka, kde otec udělal vor a plachtu a křižovali jsme jihočeské vody. Je to zvláštní kraj, plný lesů a rybníků a také písku. Sáhla na něj lidská ruka a musím říct, že šťastně.

 Švýcarsko vás tedy neoslovilo?

Se ženou jsme vždy říkali, že hory jsou jen haldou neužitečného kamení. Na pohled je to sice hezké, ale obyvatelstvo je koncentrováno do souvislého pásu údolního osídlení, takže tam zase tolik té prostorové svobody není. Zatímco když vyjedete z Prahy směrem na Benešov, Znojmo nebo Třeboň, překvapí vás, jak jsou klidné partie zvlněné krajiny málo osídlené. Když za mnou přijede někdo ze Švýcarska, vždy žasne, kolik tu máme volného místa.

Předpokládám, že vy jste ho v zemi pod Alpami ve svém domě taky měl.

Já tam měl vždycky výhodu, že jsem bydlel na farách, které jsou rozlehlé a v dokonalém stavu. Nikdy jsem nemusel nic opravovat, o vše se staral místní sbor.

 Švýcarsko je jistě zajímavá země, originální svou architekturou, designem i způsobem bydlení. Převzal jste nějaké zkušenosti a zvyky ze země, kde jste prožil více než deset let?

Myslím si, že přímo ne. Inspiroval mne daleko více svět undergroundu. Toužili jsme mít vlastní prostor, kde bychom se mohli scházet. Tehdejší režim nám pořád něco boural a ničil. Touha mít svobodné místo se možná přece jen zkombinovala s jistou dispozicí švýcarského domu, který je velice účelně zařízený. Myslí se při něm na návštěvy v podobě hlavní rozlehlé místnosti, ale také na samotu majitelů.

 Tvrdíte, že chcete být svobodný a nezávislý na okolí. S lidskou duší je to možná snazší nežli se samotným domem, který je provázaný s okolím plynovými, elektrickými a desítkami dalších přípojek.

Já vím, že už moc neplatí pravidlo Můj dům, můj hrad. Ale i na tom se spolumajitelem Petrem pracujeme. Máme zatím vlastní teplo, ale chceme mít i svou vodu. A tak se chystáme vyhloubit studnu.

 Takový luxus nezávislosti je ovšem často velice nákladný.

Vím, že určité investice se nevrátí. Na druhou stranu například bojler a solární okna umožňují daleko levnější provoz. Od lidí, kteří mne navštěvují, a jsou jich desítky, nemusím díky tomu vybírat za vodu a teplo žádné poplatky.

 Všiml jsem si, že jste ve svém domě použil především světlý materiál.

Vše se točí kolem světla. Já mám světlo rád. Proto jsou zde stěny bílé, podlaha je z pískovce a dveře prosklené. Toto je dům světla.

 Myslíte to konkrétně nebo i abstraktně?

Tak i tak. Až jednou odejdu do penze, chci pobývat od května do září zde. Když už do toho tolik investuji, tak ať z toho mají užitek i jiní. V letních měsících se statek může proměnit na veselý starobinec. Starý člověk nepatří do města a do tmy. Patří do světla a do přírody.

 Domníváte se, že lidé pochopí, co jim vlastně nabízíte?

Mnozí to nepochopili. Posílají mi přihlášky a ptají se, jakou dostanou místnost a zda tam budou sami. My tu ale máme dvě velká indiánská týpí, každé pro dvacet osob, plus noclehárnu pro osmnáct lidí. I já sám budu přes léto venku. Všechno zde budou mít v našem veselém starobinci zdarma. Koncerty ve stodole. Ubytování. A sprchy a záchody tu jsou jako v luxusním motorestu.

 Je tu něco, co v motorestu nenajdou?

Malý, ale krásný klenutý sklep plný dobrého vína.

TEXT: PAVEL VONDRÁČEK, QUO

FOTO: OTO PAJER

Neposlušná padající koza

Petr a Matěj Formanovi prosluli již v dětství rolemi ve filmu Ecce Homo Homolka a v jeho dalších dílech, později hráli např. ve Svěrákově Akumulátoru. Nejvíce času a energie věnují v dnešní době svému divadlu, známé jsou především jejich divadelní projekty Bouda — La Baraque a Nachové plachty. Rozhovor pro Moderní byt poskytl Petr Forman.

Spatřil jsem již mnoho českých bytů, které obývají známé osobností. Zdá se, že tento patří k těm nejzabydlenějším.

Doufám, že to nemyslíte ironicky.

Nikoliv. Jenom jsem rád, že jsem potkal někoho, kdo žije podle pravidla, že silný zvládá chaos, slabý si libuje v pořádku.

To platí jenom tady, v přízemí, kde máme s bratrem pracovny a dílny. To je naše část domu. V dalších patrech, kde bydlím já se ženou a dětmi a bratr s přítelkyní, je situace zcela opačná. Ostatně, tam vládne žena.

Uznáváte tedy, že existuje rozdíl mezi mužem a ženou i v takových drobnostech, jako je přístup k úklidu bytu?

Samozřejmě. Ženám je pořádek dán již od počátku, zatímco muži se jej celý život učí. Potvrdila mi to i moje bývalá učitelka matematiky, kterou jsem nedávno potkal. Má ve třídách třicet dětí a každé z nich se musí starat o svou lavici. Zatímco hochům jejich věci přetékají až do uličky, holky si udržují svůj metr čtvereční v dokonalém stavu a téměř asketické čistotě. Mentalita ženy a muže je prostě odlišná.

Kdo všechno žije v tomto domě?

Tři děti, dvě ženy, dva bratři, dva ptáčci, jeden kocour a jedna kočka, čtyři psi, z toho jeden bojovník — šarpej, který když uteče do vsi, tak se všem psům ježí srst hrůzou, dva kříženci a ještě jedna fena labradora, která je již stará a téměř se nepohybuje. Abych nezapomněl — taky dvě krysy.

Krysy? To ale opatrujete velkou vzácnost! Krysy jsou zákonem chráněné a na rozdíl od přemnožených potkanů se jedná o velmi čistotné a inteligentní tvory.

Dostali jsme je darem ve Francii. Jsou to opravdu nesmírně učenlivá zvířata — nakonec hrají s námi i na divadle.

Obyčejné domy mají své obýváky, koupelny a ložnice. Ty neobyčejné mají ještě pracovny. Vidím zde provazy, rydla a štětce, nářadí i rozbitá barevná skla snad na mozaiky, snad na vitráže. Vyznáte se v tomto světě?

Já i bratr ano. Horší to bývá ve chvílích, kdy zde pracuje najednou i patnáct lidí — připravujeme zde některá svá divadelní vystoupení. Museli jsme tedy vypracovat jistá pravidla a také značení, kam co patří. Věci můžou ležet na těch nejrozličnějších místech, vždy se ale musí vrátit na stejné místo.

Zdá se, že vás pracovny fascinují?

To ano. Když člověk spatří pracovnu chirurga — operační sál, ani se nepodiví, že dlaždice září a vše je srovnané a sterilní. Stejně tak mne nepřekvapí koňská stáj. Je také čistá, samozřejmě svým způsobem. V úžasu však hledím na dílnu automechaniků. Vždyť auto je přece věc tak špinavá, olejnatá, bahnitá a zakouřená. Dodnes neznám odpověď na otázku, proč zrovna v autodílně to vypadá jako na chirurgickém sále.

Můj první dojem z prvního patra, poté co jsme opustili pracovny: Je zde mnoho místností. Každý člověk žijící v tomto domě má svůj pokoj. Kde však trávíte nejvíce času, pokud jste doma?

V kuchyni. Ten prostor vznikl spojením společenského pokoje s kuchyní. Samozřejmě se mi to tak líbí a také můj bratr, který bydlí nad námi, má podobnou prostorovou dispozici. Považuji to za přirozené. Poznal jsem například několik hospod na Šumavě. Když jste do nich vešel, měl jste pocit, že jste se ocitl u někoho doma v kuchyni. Mám rád, když v každém domě existuje aspoň jedna místnost, ve které dochází k prolnutí se životem ostatních lidí.

Češi jsou zvyklí na bílé zdi svých domovů, bývají deformováni dětstvím plným optimistických barevných válečků a striktním oddělováním místností na spaní, na práci, na hraní, na pojídání. V českých bytech vůbec vládne jistá uniformita. Zní to sice nadneseně, ale ve většině se nedá zabloudit, jsou stejné. Zdá se, že vy toto vše úspěšně překonáváte, dokonce i pomocí barev.

Mně se líbí textilní tapety. To je ono, anglické látkové tapety, jsou však příliš drahé. Bílá barva se mi nelíbí, je příliš tvrdá, pustá a prázdná. Pamatuji se z dětství, kdy jsem navštěvoval dědečka, že jeho místnosti byly barevné. To, co kdysi bývalo běžné, je dnes vzácné.

Člověk se neustále ptá po významu. Jaký má význam barevná stěna?

Barvy oživují zájem o bydlení. Donutí vás přemýšlet nad každou místností, nad tím, kdo v ní stráví nejvíce času a komu je určena.

Každý rok upravujeme jednu místnost. Velký pokoj jsme vymalovali v okrovooranžové barvě. Musím přiznat, že jsme se té barvy poněkud báli, ale překvapila nás, zvláště v zimě. Vyzařuje z ní teplo.

Nehrozí nebezpečí, že se z vás jednou stane Věra Bílá, zpěvačka, která je proslulá tím, že každou sobotu zaměňuje ložnici za obývák a ten zase za dětský pokoj?

To snad ne, i když s domem je to jako se zdravím. Když nic necítíte, nežijete, a pokud dům neupravujete, už nestojí. Někdy jsme si říkali, že jsme dům měli zbourat a postavit nový ihned poté, co jsme jej v polovině osmdesátých let koupili. Není totiž postaven z dobrého materiálu. Dnes jsem rád, že jsme to neudělali.

Divadlo bratří Formanů proslulo mimo jiné pohráváním si s detaily. Který z bytových detailů ve vašem domě máte nejraději.

Manželka vytvořila papírové šablony zvířat a já jsem je v jednom dětském pokoji nechal nastříkat barvou na zeď. Pomyslně běhají kolem dokola, těsně pod stropem, v jakési úzké chodbě. Obrysy zvířat se ale vzpouzejí řádu — například jedno prase se snaží jít v protisměru, tady se zase koza šplhá na hřbet prasete a kráčí si to po horní lince. Potom spadne, koza.

V tom případě jich musí být na zemi plno?

Celá hromada. Když odtáhnu tuto krabici, tak vidíte, že jsou tam samé spadané namalované kozy. Je to humor, ale možná že probouzí v dětech fantazii a právě onen cit pro detail i ironii.

Z vašeho okna je výhled na středočeskou krajinu. Přímo naproti vám je malá chatová osada, sezonně obývaná zvláštním druhem člověka. Neznervózňují vás zvuky elektrických komárů v podobě zahradních sekaček?

Někdy ano. Fascinuje mne ale, jak se za těch posledních deset let proměnila jejich výbava. Já to chápu. Když jsem chtěl mít šroubovák, tak jsem také toužil po tom nejlepším.

Tento dům pochází z poválečných let. V hlavní místnosti je krb a já tedy nepřepokládám, že je původní.

Krb pro nás není zbytečností, ani přepychem. Máme jenom rádi Francii a každý dobrý francouzský dům má krb. Ten je možná důležitější než desítky jiných věcí v domě. Krb dává teplo.

Žijete blízko letiště. Někomu by zvuk přelétávajících letadel nebyl příjemný.

Zvykl jsem si, není to hrozné. V jistých okamžicích jsem docela rád, že bydlíme tak blízko, protože vím, jak je příjemné, když vás někdo na letišti očekává. Snažím se proto tuto radost dopřát všem svým blízkým a oni zase mně.

Spatřil jste někdy váš dům z letadla?

Ano. Ale naprosto neskutečný pocit prožívám ve chvíli, kdy tam dole pod sebou spatřím auto svého bratra, který mi jede naproti.

Auto, letadla, lodě, kočovné divadlo. Něco mi v tomto příběhu chybí… Myslím, že je to…

…karavan. Také ho máme a já tvrdím, že jeho stavba a úprava podléhají stejným principům jako stavba a úprava domu. Dokonce je to ještě důvtipnější činnost, neboť se jedná o jakousi miniaturu domu. V karavanu na rozdíl od domu nemůžete udělat chybu. Jinak v něm nevydržíte.

Udělali jste chybu?

Ne.

TEXT: PAVEL VONDRÁČEK, QUO

FOTO: OTO PAJER

Dobrý soused je důležitý

Narušil jsem váš denní rytmus?

Já snad žádný přesný rozvrh dne nemám. Pravděpodobně bych v tuto dobu byl ještě v peřinách. Možná také ne, neboť jsem stále na cestách. Jeden pevný bod v mém životním vesmíru by se ale jistě našel — nikdy nechodím spát dřív než ve dvě hodiny v noci. Volný večer — to by pro mě byl časový zázrak.

Jste kočovník?

V pravém slova smyslu ne. Podívejte se na místa, kde jsem žil. Nebylo jich mnoho. Narodil jsem se v Hošticích u Vyškova (čestné občanství této obce leží na klavíru — pozn. red.), ale již ve dvou letech jsem se přestěhoval do Zlína, do Mokré. Potom jsem studoval v Brně, hrál v Ústí nad Labem a v druhé polovině sedmdesátých let jsem odešel do Prahy. Jsem zde dosud.

Považujete se za Hanáka, Valacha nebo Pražáka?

Hlásím se k Valachům!

Zlínem se ovšem táhne pomyslná duševní hranice, vymezená zasahujícím vlivem slivovicových Vizovic a vinného Uhersko- hradišťska? Vy jste…

…od slivovice. Měli jsem doma trnky na zahradě a zbytek natrhali kolem cest. Vždy jsme dali dohromady dvě stě litrů kvasu, sehnali kvalitní ovocné dřevo a vše odvezli do pěstitelské palírny v Drnovicích. Tam vám bylo čisto jako v nemocnici.

Léky patří k nemocnici a slivovice je vlastně lék.

Víte, že máte pravdu? Moje babička si každý ráno dala štamprli slivovice, kmínky nebo ořechovice, pořádně ten lék vylízala, večer to zopakovala a dožila se devadesáti šesti let.

Předpokládám, že znáte i tzv. institut zakopávání slivovice?

Ano, jednou jsme otevřeli dvacetiletou, byla nádherná, křišťálově čistá, táhla se jako olej, ale bohužel nebyla dobrá. Děda do ní tehdy přidal hrušku, a to nebyl dobrý počin. Vypili jsme ji ale, samozřejmě, to dá rozum.

Byly vám dva roky, v jedenapadesátém, když jste se přestěhovali do Zlína. Dětství jste tedy prožil v proslulých cihlových baťovských domcích?

Ne, otec pracoval v ZTS a ty pro své zaměstnance postavily dvojdomky. Byly docela hezké, měly klasickou střechu a celé byly ze dřeva. Lidé si je v šedesátých letech omítly. Bydlení to bylo skvělé, všude mnoho hřišť, zeleně a hlavně plno volného prostoru. Zažil jsem ještě ten opravdu klasický Baťův Zlín. Cihlové domy, cihlové továrny a tam, kde dnes stojí sídliště Jižní Svahy, byl jenom kopec a na něm stála osamělá lípa.

Zlín, to je synonymum pro obuvnické továrny, ale také pro filmové ateliéry, odkud vzešlo mnoho herců a především dětských filmů. V jakém prostředí jste se pohyboval vy?

Já patřím k té první skupině. Jsem vyučený kožař, obor pryžová obuv. Kdybych dnes nebyl herec, vyráběl bych nejspíše gumáky. Mám na to maturitu.

V Brně jste bydlel na…

…kolejích. Vlastní byt jsem měl až v Ústí nad Labem. Hrál jsem tam v Divadle hudby, které bylo v areálu chemičky. Největším paradoxem na tom bylo, že přestože jsou severní Čechy zafixované jako krajina temna, já mám vzpomínky barevné. Vždyť řeka Bílina byla jednou červená, podruhé modrá. Nedaleké Lovosice vypouštěly do ovzduší téměř duhové kouře. Ale i tam se našli lidé, kterým to nevadilo. Pamatuji se, jak jsme jeli někam k Bílině na zájezd, a já spatřil pod těmi jedovatými mraky člověka na zahrádce, jak s láskou pečuje o své papriky, okurky a rajčata. Dodnes mě ta scéna fascinuje.

Byt v Ústí byl dostačující?

Já to měl docela dobrý, pokoj a kuchyň, ale takový Jiří Bartoška musel přebývat v cimře tak dva krát čtyři metry plus suchý záchod. Chtěl si to za každou cenu vylepšit a tak se rozhodl, že to vymaluje na modro. Jenže ani já, ani on neumíme míchat barvy, pokoj byl nakonec černý. Bylo to strašný doupě, tma a zima. Později se mi podařilo sehnat větší byt v centru města, byl tak veliký, že se tam vešel i kulečník, a to znamenalo jediné — permanentní mejdan.

Nezatoužil jste někdy po té zahrádce pod čadícími komíny?

Mám jednu takovou. Krásnou zemědělskou usedlost v jižních Čechách s uzavřeným dvorem. Božský klid a ticho. Kdybych nemusel pracovat, okamžitě bych se tam odstěhoval, pořídil si koně a… To je ale jenom sen!

Co vám chybí k jeho splnění?

Čas. Pořád někde lítám.

Slyšel jsem, že i skutečně.

Ano. Lítám v cessně, ve větroni, na ultralightech. Nádhera, v tom větroni je nádherný ticho, slyšíte jen něžné šustění větru. Lítání, to není o boeingu, ale i o těch tři sta metrech nad zemí. Připadáte si jako pták a nejvíce mne láká, že je kolem neskutečné množství prázdného místa, ohromného prostoru. Když vidím ty mravence tam dole, tak si vždy řeknu, má to vůbec cenu, vrátit se dolů, do problémů?

Vraťme se zpět na zem, do Prahy. Kde jste bydlel nejdříve?

Na sídlišti Novodvorská, ve tři plus jedna, v paneláku. Jsem rád, že jsem se přestěhoval do centra Prahy. Nikdy bych se už do paneláku nevrátil. Zvykl jsem si na vysoké štukové stropy, na parkety, na krb v bytě, na leptané skleněné výplně dveří, na kované zábradlí.

Ve středu města ale bývá dost hlučno.

Z jedné hospody sem doléhal křik a ten v poslední době zmizel. Bydlení v centru má pro mne už jenom výhody. Mám to všude blízko — do televize, do divadla i do baru Solidní nejistota, který hraje i roli valašského konzulátu v Praze.

Přezdívku Čmáňa jste údajně získal od “valašského krále” Bolka Polívky. Co ta přezdívka znamená?

Bolek mne tak jednou nazval a ono už mi to zůstalo. Donutil se ho pořád ptal, co to vlastně znamená, Čmáňa… Polívka se na něj otočil a povídá: “Vždyť se na něj podívej, celá Janžurová!”

Měl jste někdy emigrační tendence?

Ne, měl jsem ale nabídky, abych v cizině zůstal. Když jsem však viděl, jak emigranti mají doma Švejka, knihy a český porcelán jako vzpomínky na domov, věděl jsem, že bych to nevydržel. Já nechci mít vzpomínky na domov. Já chci doma žít.

Přesto, neláká vás žít alespoň část roku někde jinde?

To ano. Já nemám rád čtvero ročních období. Nemám přímo podzimní nebo jarní deprese, ale není mi v tento čas nejlépe. Konec podzimu, zimu a začátek jara bych rád strávil někde v teple, pod sluncem. Takové Mexiko by mi plně vyhovovalo.

Mnozí lidé se realizují ve svých bytech. Musel jste i vy zde dělat zásadní změny?

Musel. Boural jsem příčky, vytrhával linoleum a celý byt uvolňoval a provzdušňoval. Já se ale v něm nerealizuji. Jediné, co jsem si dopřál navíc, je krb. Byla zde kamna na dřevo a já našel slušného člověka, co místo nich dokázal vytvořit krb. Oheň mě uklidňuje.

Ten nástroj, co leží na stole, to je klarinet?

Ne! To je sopránsaxofon! A nemyslete si, že jím ruším sousedy. Právě naopak. Měl jsem sousedku, paní Bachovou, a ta mě vždy ráda poslouchala. Dokonce, když jsem si večer pouštěl nahlas muziku, většinou klasiku, druhý den jsem se jí omlouval. A ona mi povídá: “Pane Zedníčku, neomlouvejte se, já jsem vás naopak chtěla požádat, abyste to zesílil, protože já mám hudbu ráda.” Nejcennější na bydlení jsou dobří sousedé.

Chystáte se tento byt ještě nějak zásadně proměnit?

Potřebuji knihovnu. Knihy mám po celém bytě ve skříních, v krabicích pod postelí v ložnici, všude.

Riskujete ale, že dopadnete jako Karel Čapek. Ten se též jednou rozhodl, že si utřídí knihy a dá je do nové knihovny. Vždy se ale do nějaké začetl a knihy měl na zemi celých pět let.

Dokud četl, tak žil. Když jsem se sem nastěhoval, pozval jsem režiséra Ewalda Schorma, ať mi poradí, jak dál s bytem. On mi poradil: “Pavle, nikdy byt nedodělávej. Jak ho jednou doděláš, tak zemřeš!” Držím se jeho rady.

Dřevěný zvon na stěně, co se podobá chomoutu, je váš?

Ne, ten patřil jednomu thajskému slonu. Ale ty dvě hole jsou moje. (Pavel Zedníček bere do ruky obě hole a předvádí, jak se bude ve stáří šourat přes přechod na ulici.) Je v nich ukryto vše podstatné k životu.

Co tím myslíte?

No, když u jedné odšroubuju rukojeť, objeví se skleněná nádoba na moč!

A co je v té druhé?

Co potřebuje stařec, který se belhá přes přechod. Slivovici!

 

Text: Pavel Vondráček, QUO

Foto: Oto Pajer

Užitečný tvar písmene U

Oblouková nebo pravoúhlá dispozice nemusí zabírat příliš místa. Umožňuje přitom racionální rozvržení ukládání a šetří kroky i pohyby, protože se pohybujeme uprostřed, obklopeni ze tří stran pracovními plochami. Důležité pravidlo, na které nesmíme při navrhování kuchyně zapomenout, vychází ze zkušeností praktického provozu: prostor uvnitř sestavy by měl umožnit pohodlný pohyb dvou osob. To je možné, pokud jsou protilehlé stěny sestavy od sebe vzdáleny alespoň 120 cm. 

Žádné šátrání nehrozí

Praktické je především vy-užití rohových prostor, ať už na pracovní ploše, nebo v horních a spodních policích. Snadno dostupné otevřené regály a rohové skříňky nahoře pohltí víc hrnků a talířů než jejich pravoúhlé konkurentky, dolní rohové skříně působí doslova bezedně. Žádný strach, kloubové a výsuvné mechanismy nábytkového kování umožňují využít hlubokou rohovou skříň do posledního centimetru, a to při zachování veškerého pohodlí. Při otevření dvířek vyjede přední koš, na kloubu jej vytočíme do strany a za ním se objeví druhý koš, který byl ukryt sice v hlubinách, ale své poklady nabídne ochotně a přehledně.

S tímto vybavením se v rohu sestavy uloží stejné množství věcí jako ve dvou skříňkách vedle sebe.

Srovnání

Kuchyňská sestava ve tvaru písmene U zabudovaná v prostoru 2 x 2 x 2,20 m může obsahovat lednici s mrazákem, vestavěnou pečicí a mikrovlnnou troubu, varnou desku, vestavěnou myčku nádobí, dřez s odkapávačem, úložné skříňky na příbory, nádobí i další kuchyňské potřeby a malý bar, tedy dostatečný prostor pro uspokojení potřeb čtyřčlenné rodiny. Při sestavě ve tvaru písmene L by jedna stěna musela být nejméně o jeden metr delší, vybavení seřazené za sebou podél jedné zdi by pak vyžadovalo délku alespoň 6 m, přičemž nepočítáme s barovým pultem. Početní úkol pro fanoušky matematiky: Při kterém uspořádání ujdeme během přípravy oběda nejvíce a při kterém nejméně kroků?

Kdy ano a kdy ne 

Kuchyňské pracoviště ve tvaru písmene U ocení majitelé malých místností, kteří třetí pracovní plochou v prostoru získají místo, jehož se jim nedostávalo podél stěn. Efektně působí i v rozlehlých otevřených interiérech, kdy například opticky vymezuje kuchyňský kout.

Pro jinou variantu se však musí rozhodnout majitelé úzkých a dlouhých kuchyní, kde není k dispozici prostor široký alespoň 240 cm. Topení pod oknem se často, hlavně v panelových bytech, stává omezující překážkou a je třeba najít jiné řešení.

TEXT: PAVLÍNA BLAHOTOVÁ

FOTO: ARCHIV

 

Kontakty:

AB MOBALPA, 28. pluku 45, 

Praha 10, tel.: 02/ 67 31 46 38; 

EUROHOF, Žitná 52, Praha 2, 

tel.: 02/22 87 42 35; 

GORENJE, Pobočná 1/1395,

Praha 4, tel.: 02/61 21 78 78; 

INTERIÉR ČÁP, Budějovická 11, Praha 4, tel.: 02/42 21 83; 

INTERIÉR FLORIDA, Újezd 19, 

Praha 1, tel.: 02/53 95 52 

Dvě kuchyně Evy Pilarové

Orgie” v nudli

Samozřejme jde o orgie gastronomické. Nudlí se rozumí maličká úzká kuchyňka v pražském družstevním bytě dva plus jedna. Ve dvou se tu stoluje u okna na pultíku, který se zasouvá a vysouvá podle potřeby. Pro větší počet hostů se rozkládá stůl ve vedlejší místnosti. Je to k neuvěření, ale v tak stísněném prostoru dokáže tandem Pilarová–Kolomazník chutně nasytit pěkných pár žaludků. Druhdy tu například hodovala málem celá Holiday on ice, kterou přivedl na večeři Ondřej Nepela.

Přesto se ale moji hostitelé snaží přijímat větší návštěvy raději v létě na chalupě, kde je na rozdíl od Prahy prostoru habaděj. “Zase se tam ale v kuchyni hrozně naběhám,” stěžuje si Jan Kolomazník. Jeho žena si nicméně pochvaluje dostatek místa a hlavně možnost popustit uzdu své vášni pro prostírání a úpravu jídelního stolu.

 

Pitevnu ne!

Když Eva a Jan viděli svoji pražskou kuchyni na fotografiích, vylekali se: vždyť ty kachlíky tady vypadají jako v pitevně! A hned vyrazili do OBI, aby nedostatek napravili. Nové obkladačky mají jemný dekor a korespondují s dlažbou na podlaze. Kuchyni — ostatně stejně jako veškerému interiéru — vévodí bílá, barva čistoty. Eva Pilarová je totiž na úklid metr, a proto ho kromě sebe svěří nanejvýš ještě manželovi.

Rekonstrukce kuchyně trvala sice jenom dva dny, ale stačilo to, aby celý byt a nervy jeho obyvatel dostaly pěkně zabrat. Jediný kocour Lorda sledoval pracovní ruch s nelíčeným nadšením.

Vymoženosti ve stropě

Nevelká kuchyňská linka pojme skutečně jen to nejdůležitější nádobí. A třebaže je tato domácnost vybavena snad všemi možnými přístroji a chytrými udělátky, většinou čekají na svou příležitost pěkně zabalené v krabicích ve stropní skříni. Dočkají se však zřídkakdy. “Nebaví mě pořád lézt nahoru a dolů pro mašinky, raději použiju vlastní ruce,” směje se Jan Kolomazník.

Jak už bylo řečeno, na chalupě je to jiná káva, tam se vaří a stoluje s plnou parádou, tam dojdou uplatnění veškeré ubrousky a prostírání, kterých má hostitelka habaděj. Velká přípravna, jídelna, obrovská spíž a dva velké sklepy… To se paní Evě líbí. Její protějšek však dává jednoznačně přednost kulinářské svatyňce v Praze.

 

Letní hity

Eva Pilarová miluje exotická kořeněná jídla. Právě těmi — jak přiznává — zničila svému muži slinivku, a proto se musela naučit vařit “jemněji”. Svou porci si však dodnes štědře přichutí. Jeden čas paní domu vášnivě sbírala čínské recepty, její sbírka příslušného nádobí a ostatních doplňků čítá přes tisíc kusů. Na chalupě je v čínském stylu zařízen celý pokoj.

Se stále lepší nabídkou ovoce a zeleniny na našem trhu se cizokrajné ingredience samozřejmě častěji objevují i v jídelníčku našich hostitelů, nejlépe v čerstvém stavu nebo jen mírně tepelně upravené. “Vůbec máme rádi potraviny spíš méně než více vařené, včetně těstovin a rýže,” tvrdí shodně. “Lépe se tak zachová jejich nutriční hodnota.” Oba milují ryby a nejrůznější plody moře, a protože jsou dnes už běžně k dostání, často je využívají pro své kulinářské zázraky. Na chalupě vymýšlejí každé léto jídelní hity. To loňské probíhalo ve znamení instantních nudlí a velmi populární se stala indonéská miska s mušlemi a krevetami.

Bez váhy se neobejde

Přestože paní Eva ráda mlsá, sladkosti, ani vánoční cukroví se v této rodině nepečou. “Prostě to neumíme,” vysvětluje Jan Kolomazník. Takže buchty na jídelníčku nebývají a o Vánocích prý vypomohou maminky.

Kde se dobře vaří, jí a dokonce rádo mlsá, neměla by chybět váha, nikoli pouze ta na potraviny. Eva Pilarová ji samozřejmě má. “Jakmile naskočí kilíčko, zařadím odlehčovací zeleninový nebo ovocný den a hned je všechno v náležitých kolejích,” prozrazuje tajemství své stále stejně štíhlé postavy.

Z receptáře Evy Pilarové

Indonéská miska

Potřebujete: 2 balíčky instantních nudlí MI GORENG, 10 kousků mušlí ve skořápce (slávky), balíček mražených krevet, 4 stroužky česneku, 2 lžíce oleje, kousek červené, zelené a žluté papriky (dohromady asi jako jedna střední paprika).

Mušle společně s krevetami vhodíme do menšího množství vroucí vody, po sedmi minutách varu scedíme. Papriku nakrájíme na tenké nudličky, spaříme a taky scedíme. Instantní nudle přelejeme vroucí vodou a po třech minutách vyjmeme. Obsah malých sáčků vložených do balíčků s nudlemi (kromě koření a omastku obsahují rovněž sůl, takže jídlo jen mírně přisolíme) dáme na suchou rozpálenou pánev, přidáme na tenké podélné proužky nakrájený česnek a zamícháme. Když směs začne vonět, vmícháme nudle a osmažíme. Poté přidáme krevety společně s mušlemi ve skořápce a spařenou papriku. Dobrou chuť!

Takovou bych chtěla

“Kuchyň mých snů musí být rozhodně bílá nebo smetanová. A musí z ní doslova vyzařovat teplo domova,” prohlašuje Eva Pilarová. “Proto dávám přednost rustikálnímu stylu. Moc by se mi líbila sestava na tomhle obrázku, ale pochopitelně v té mojí oblíbené světlé barvě. I když se to může zdát nepraktické, stejným tónům dávám přednost i pokud jde o dlažbu a keramické obklady. To, co jiní považují za nedostatek — tedy že na bílé nebo smetanové je všechno vidět — mám já naopak za přednost: špína se musí hned zlikvidovat a snadno tak udržíte pořádek.Kdybych si mohla vybrat, líbil by se mi teď populární varný ostrůvek, nad ním pěkná digestoř a od stolu výhled na moře…, jak jsem to viděla v Americe. A taky se mi tam moc líbily ty velikánské chytré lednice, které nejen uchovávají potraviny, ale umějí vyrábět ledové kostky, tříšť… a mnoho jiného.”

Takovou bych Nechtěla

“Vůbec nic mi neříká techno styl. V takové kuchyni bych si připadala spíš jako v nějaké laboratoři nebo na operačním sále. Nikdy!Taky mě nechává chladnou design, který mi až moc připomíná sektor a kdysi populární umakart. A nikdo by mě nepřesvědčil, abych si svoji kuchyni vybavila nábytkem v přepestrých barvách. Zvlášť v modré si svoje kulinářské království vůbec nedovedu představit. Ani v jednom z těchto prostředí bych se jako kuchařka a hospodyně necítila dobře.”

Podlahové vytápění

Výhody a nevýhody
V zahraničí se zatím bouřlivě vyvíjelo podlahové vytápění obdobného principu jako stropní, protože mělo kromě příjemného pocitu teplé podlahy i řadu dalších výhod. Dosahuje se jím téměř ideálního rozložení teplot ve vytápěné místnosti. Zatímco při vytápění kamny a u obvyklého ústředního vytápění článkovými radiátory dosahuje rozdíl teplot vzduchu mezi podlahou a stropem až 8 °C, je u podlahového vytápění teplota vzduchu v pobytové oblasti téměř stálá. Teplá podlaha vyzařuje teplo na člověka a spodní část stěn, vzduch v místnosti se ohřívá konvekcí a při pomalém proudění vytváří příjemné prostředí. Sáláním se sdílí až 60 % celkového výkonu a tepelná pohoda se dosahuje i při nižší teplotě vzduchu ve vytápěné místnosti. Tím klesají tepelné ztráty prostupem tepla stavebními konstrukcemi, infiltrací a větráním.
    Další úspory energie přináší provoz podlahového vytápění. Protože se v soustavě používá otopná voda o nižších teplotách než v ostatních otopných soustavách, je možno využívat i nízkoteplotní tepelné zdroje. U plynových kotlů to znamená, že lze vychladit spaliny na podstatně nižší teplotu než u tradičních soustav. Dobře navržené podlahové vytápění vychladí spaliny tak, že využije i kondenzační teplo a dosáhne zvýšení účinnosti tepelného zdroje až o 6 %.
    Podlahové vytápění je skryto ve stavební konstrukci a umožňuje plné využití interiéru. To je výhoda zejména u velkých místností, kde je obtížné jinými způsoby dosáhnout rovnoměrného vytápění bez narušení celkového dojmu konvekčními otopnými tělesy.
    Technický rozvoj podstatně zlepšil vlastnosti potřebných materiálů i montážní postupy. Původní ocelové trubky byly nahrazeny měděnými nebo plastovými, svary a závity lisovanými spojkami. Vláknité izolace vystřídal polystyren, asfaltovou lepenku polyetylenové fólie. Rozdělovače, směšovací bloky s regulačními ventily, oběhovými čerpadly a automatikou se vyrábějí sériově, což zkracuje výrazně pracovní časy na stavbě a zkvalitňuje montáž.
    Obrovské zjednodušení montáže podlahového vytápění vyvolalo v některých pracovnících dojem, že se jedná o velice nenáročnou otopnou soustavu, kterou je možno namontovat kutilským způsobem bez potřebných zkušeností, ba dokonce bez projektové dokumentace. Ta představuje méně než 10 % z investičních nákladů a mnohonásobně se vrátí v úspoře materiálu a provozních nákladech.
    Z principu podlahového vytápění plynou však i některé nevýhody, které musí projekt respektovat. Na příklad zalití otopných trubek do betonové vrstvy velice zhoršuje podmínky případných oprav. Rekonstrukce nebo dodatečné změny ve velikosti otopných ploch jsou spojeny s rozsáhlými stavebními pracemi. Proto je třeba věnovat projektové přípravě, volbě materiálů, montáži a uvádění do provozu zvýšenou pozornost, protože některé chyby jsou neodstranitelné. I ty zdánlivě drobné mohou způsobit značné potíže. Neoznačí-li se na rozdělovači před zalitím napojení jednotlivých okruhů, nelze provést hydraulické vyregulování a osadit automatickou regulaci.
Už při návrhu velikosti otopných ploch musí být známo zakrytí podlahy např. kuchyňskou linkou nebo rozměrnějším soklovým nábytkem, protože výrazně omezuje předávání tepla.
Podlahová otopná soustava má díky hmotnosti betonové desky značnou tepelnou setrvačnost. Není proto schopna rychle reagovat na změny teplot a na zisky např. osluněním. Pro místnosti s podlahovým vytápěním by neměla být navrhována velká okna.
    Vliv chladných ploch a proudění studeného vzduchu se dá omezit vytvořením okrajového pásma s hustším uložením trubek. Tím se zvýší výkon a teplota podlahy. Proto je nutno posoudit její vliv na případný trvalý pobyt osob v tomto pásmu. Ještě vhodnější je instalace doplňkového podlahového konvektoru s vyšší teplotou otopné vody, který může být vybaven ventilátorem pro rychlou reakci na změnu klimatických podmínek.
    Často se uvádí, že podlahové vytápění je investičně náročné. Při podrobnějším rozboru zjistíme, že podstatnou část nákladů tvoří stavební práce, tepelná izolace a konstrukce podlahy. Tepelnětechnické vlastnosti stavebních konstrukcí jsou však předepsány ČSN 73 0540-3 a musí být dodrženy bez ohledu na způsob vytápění. Tepelný odpor podlahy je touto normou předepsán podstatně větší, než by vyžadovala instalace podlahového vytápění. Porovnání investičních nákladů s ostatními otopnými soustavami musí vycházet ze skutečné specifikace materiálů a podle realizovaných případů s trubkami ze síťovaného polyetylenu PEX se může pohybovat od 600 do 1200 Kč/m2 včetně systémových desek pro uložení otopných trubek, které stojí 150 až 300 Kč/m2.

Navrhování
Teorie výpočtu sálavého vytápění je velice složitá, ale díky výpočtovým programům snadno zvládnutelná. Základem je výpočet tepelných ztrát podle ČSN 060210. Podle potřebného příkonu jednotlivých místností a jejich výměry můžeme posoudit vhodnost podlahového vytápění. Pro první rychlou orientaci postačí výkonové tabulky, uváděné téměř ve všech informačních podkladech dodavatelů podlahového vytápění. Tabulky jsou zpracovány pro různé rozteče trubek, tepelné odpory podlahové krytiny, střední teploty otopného média a teploty místnosti. Rovněž jsou uváděny teploty podlahy s výrazným označením překročení maximálně přípustné teploty 29 °C.
    Pro běžné podmínky podlahového vytápění lze např. odečíst z tabulek pro rozteč trubek 150 mm střední teplotu otopné vody 40 °C, teplotu místnosti 20 °C a pro podlahu pokrytou dlaždicemi maximální výkon 100 W/m2. Při zakrytí kobercem klesne výkon o 25 %. Rovněž změna střední teploty otopné vody o 5 °C představuje zvýšení nebo pokles výkonu asi o 25 %.     Podle vypočtených tepelných ztrát je možno navrhnout velikost otopných ploch a délky jednotlivých okruhů. Pro snazší hydraulické vyregulování je vhodné volit přibližně stejné délky trubek v otopných okruzích.
    Otopná plocha zahrnuje podkladovou tepelnou izolaci, nosnou konstrukci otopných trubek, betonovou zálivku a povrchovou úpravu. Otopné trubky mohou být uloženy několika způsoby. Tak zvaná systémová deska je tvořena tepelnou izolací, opatřenou rastrem výstupků pro uložení otopných trubek v jedné rozteči. Na hladkou izolační desku se upevňují trubky pomocí spon nebo na stojánky drátěné sítě s volitelnými roztečemi např. pro vytvoření okrajových pásem s vyšším tepelným výkonem. Tepelná izolace bývá někdy pokryta reflexní vrstvou nebo hliníkovými plechy pro zvýšení výkonu a rovnoměrnější rozložení teploty podlahy.
    Betonová zálivka má pokrývat otopné trubky vrstvou alespoň 45 mm. Do zálivky se přidává plastifikátor pro lepší spojení plastových trubek s betonem. Otopná deska musí být od obvodových stěn oddělena dilatačními pásky stejně tak jako sousedící otopné okruhy o ploše větší než 40 m2. Před zabetonováním musí být provedena tlaková zkouška a potrubí musí být udržováno pod tlakem až do zatvrdnutí desky. Rovněž první zátop musí být pozvolný, teplota v otopné soustavě se může zvyšovat jen o 5 °C během 24 hodin. Po dosažení provozní teploty musí být i pokles pozvolný, jinak by došlo k odtržení trubek od betonu a tím i ke zhoršení přestupu tepla a k poklesu výkonu.

Závěr
Podlahové vytápění je nejpříjemnější způsob pro vytvoření tepelné pohody. Aby byly využity veškeré přednosti této otopné soustavy, je nutno znát podmínky navrhování, realizace i kvalifikované projektové přípravy.

VLADIMÍR KOTRBA

obrazový materiál archivy firem Rehau, Pedotherm, HST, Podlahové vytápění Proterm

Ing. Vladimír Kotrba (*1932) vystudoval Strojní fakultu ČVUT Praha, specializaci Tepelná a vzduchotechnická zařízení. Pracoval v různých projektových ústavech, převážně v oboru centrálního zásobování hromadné bytové výstavby teplem. V posledních letech se zaměřuje na využívání nových montážních technologií a regulační techniky.

Z hotovení bezvadné podlahy VII – Přírodní linoleum

Linoleum bylo ve své více než stoleté historii podlahovinou vždy velmi aktuální. Důvody jeho úspěšnosti se ani dnes nezměnily: linoleum se vyrábí z přírodních komponentů, které zaručují vynikající užitné vlastnosti. Nejdůležitějšími surovinami pro výrobu linolea jsou lněný olej, přírodní pryskyřice, juta a korek, které vytvoří životnímu prostředí neškodnou a bez problémů recyklovatelnou podlahovinu. Přírodní materiály navíc zaručují elasticitu, velmi dobré izolační vlastnosti, odolnost a dlouhodobou životnost, což je také výsledkem 130 let v principu nezměněného, ale v detailech stále zdokonalovaného způsobu výroby.
    Díky velmi širokému designovému spektru, které se navíc neustále mění a aktualizuje, je linoleum tvořivým prvkem vnitřní architektury. Působivé barvy, výrazné, ale i přírodní tóny, jemné vzorování, ale i nové vzorové kreace a v neposlední řadě neomezená rozmanitost techniky intarzií dělají z přírodního linolea lákavý nástroj náročného designu podlah. V dnešní době již pouze nejstarší generace pamatuje používání přírodního linolea v českých interiérech první republiky. Pak tento unikátní materiál na dlouhá desetiletí vytlačilo PVC. Ale po roce 1989 se k nám přírodní linoleum vrátilo. Dokonce se v současnosti v mnoha případech ve známých budovách klade linoleum nové, ale do detailu odpovídající historické předloze (Obecní dům, Müllerova vila apod.).

VŠEOBECNÉ UŽITÍ PŘÍRODNÍHO LINOLEA

Velmi dobré technologické, užitné a ekologické vlastnosti přírodního linolea vyplývají z následujících hlavních faktorů, kterými lze tuto podlahovinu charakterizovat:

Přírodní výrobní suroviny
Hlavní technologickou surovinou je korek, jeho drť či prach (někdy bývá korková drť nahrazena dřevěnou moučkou ze dřeva jehličnatých stromů). Korek propůjčuje výrobní i užitný charakter této podlahovině. Lněný olej v přírodním linoleu vytváří podmínky pro tvorbu určitých reologických vlastností. Přírodní pryskyřice (kalafuna) se získává z jehličnatých stromů a u přírodního linolea plní funkce, které ve velké míře zajišťují jak adhezi, tak i vnitřní kohezní vlastnosti. Samostatnou část tvoří plniva, jejichž krystalografická struktura může více či méně ovlivňovat zejména technologické vlastnosti korkového linolea, stabilitu jeho systému, obrus a životnost. Funkci nosiče plní poměrně řídká jutová tkanina.
    Z hlediska užití je možné linoleum aplikovat téměř bez omezení. Není vhodné jen v prostorách s přílišnou vlhkostí. Používá se v domácnostech i v komerčních prostorách a ve zdravotnických zařízeních. Díky přírodnímu složení je zaručena jeho zdravotní nezávadnost a je velmi vhodné pro alergiky.
    Oblasti použití přírodního linolea:
– rodinné domy, byty,
– komerční objektová výstavba,
– sportovní zařízení (tělocvičny, haly, fitness centra),
– zdravotnická zařízení (ordinace, nemocniční prostory).

KLADENÍ PŘÍRODNÍHO LINOLEA

Technologie instalace přírodního linolea je specifická především v použitých pomocných materiálech ? vyrovnávací tmely a lepidla. Pro tyto účely se používají tmely, které musí splňovat velmi přísná kritéria, a lepidla musí mít schopnost eliminovat některé specifické vlastnosti přírodního linolea.
Linoleum se vyrábí pouze v pásech (cca 2 m širokých) jako jedno- či vícevrstvé, v několika tloušťkách (2; 2,5; 3, 4, a 4,5 mm). Čtverce nebo obrazce se řežou nebo vysekávají. Linoleum se zásadně celoplošně lepí.
    Technologie lepení přírodního linolea:
– celoplošné lepení pásů na polovinu jejich délky,
– celoplošné lepení pásů na polovinu jejich šíře „tzv. na knihu“,
– lepení obrazců (celoplošně).

Jednotlivé pásy či obrazce je bezpodmínečně nutné ihned po nalepení stabilizovat „zaválečkováním“ ? minimální hmotnost válečku je 2 kg. Celá plocha se pak vždy (po skončení lepení) celoplošně zaválcovává válcem o hmotnosti 50 kg. Zaválcování se musí provést před svařováním. Svařují se (nejčastěji ručními pistolemi nebo poloautomaty) pásy i obrazce. Před svařováním je samozřejmě nutné vyfrézovat drážky o hloubce 3/4 tloušťky linolea. Po skončení svařování se odstraní přebytky svařovacího drátu.
    Pro kompletaci podlahy se používají různé „zakončovací“ prvky ? pásky, lišty, systémy ? které lze také svařovat, čímž vznikne bezespárá, homogenní podlaha (viz schémata).

RADKA ERBENOVÁ s použitím firemních podkladů

OŠETŘOVÁNÍ A ČIŠTĚNÍ PŘÍRODNÍHO LINOLEA

Životnost této podlahoviny záleží na správném ošetřování a čištění. Musíme proto zmínit velmi důležitou a podstatnou část, která v závěrečné fázi rozhoduje o tom, je-li zákazník s touto podlahovinou spokojen.

Jak postupovat a čeho se vyvarovat

Nesmíme zapomenout na to, že v každém objektu a v každém domě či bytě je nutné všechny vstupy opatřit vhodným systémem čisticích zón, abychom si zbytečně nevnášeli nečistoty dovnitř. Tyto čisticí zóny ovšem musíme zařadit do systému pravidelného čištění, jinak by výsledný efekt byl nulový. Špinavá čisticí zóna, která má naplněnou kapacitu záchytu nečistot, nám již není nic platná.
    Často se setkávám s mylným názorem, že ošetření povrchu linolea z výroby je dostačující pro prvních několik měsíců provozu, a není proto nutné hned provádět první ošetření. Opak je pravdou. Linoleum má sice dobré ošetření, které je nanášeno v závěrečných fázích výroby, slouží ovšem pouze k tomu, aby ochránilo materiál při transportu a v průběhu pokládky, ale nevydrží zátěž běžného provozu. Je tedy nanejvýše nutné co nejdříve po ukončení pokládky provést první ošetření povrchu.
    Než přistoupíme k nanášení ošetřovacích emulzí, musíme provést důkladné čištění po ukončení stavebních prací. Není pravdou, že „stačí vytřít povrch čistou vodou, protože to přece není skoro vůbec špinavé“. Výsledkem by poté byl nerovnoměrný optický vzhled plochy, šmouhy nebo skvrny a ochranná disperze nedokonale přilnutá k povrchu.
    Při provádění tohoto čištění je opět dobré si uvědomit, že linoleum již určitou ochranu od výrobce dostalo. Je totiž mnohem ekonomičtější využít tuto skutečnost a po „odstranění následků“ stavebních prací provést pouze dovoskování povrchu, na které mnohdy stačí jedna, nanejvýš dvě vrstvy ošetřovací emulze. Toto je ovšem podmíněno tím, že na čištění po ukončení stavebních prací použijeme přípravek, který ochrannou vrstvu od výrobce neodstraní, ale vhodně připraví pro to, aby polymerová disperze, kterou k prvnímu ošetření použijeme, dokonale k původnímu filmu přilnula. Pokud Pflegefinisch od výrobce odstraníme, nevědomky nebo proto, že je transportem a pokládkou poškozen, musíme počítat s tím, že na vytvoření odolné ochranné vrstvy budeme potřebovat 3-4 nátěry polymerovou disperzí. Přírodní linoleum je totiž velmi savý materiál a pouhé dvě vrstvy nebudou k dosažení dobrého optického vzhledu dostačovat.
    První ošetření provádíme produkty, které jsou na linoleum vhodné. Je na volbě uživatele či investora, jestli si zvolí výsledný optický vzhled povrchu vysoce lesklý nebo hedvábně matný. Při provádění prací dodržujeme technologický postup nanášení a používáme vhodné nástroje (speciální nanášecí plochý mop). Před nanášením další vrstvy vždy necháme vrstvu předchozí dobře zaschnout. Není vhodné nanést jednu vrstvu a další vrstvy nanášet až druhý den. Je nutné si práci zorganizovat tak, aby celý proces vytváření ochranné vrstvy proběhl v časové návaznosti.
    Opatrně je nutno postupovat v případě, že je linoleum kladeno jako vodivé. V tomto případě je nejlepší si vyžádat speciální návod na ošetření, neboť při použití běžných polymerových disperzí v několika vrstvách by došlo ke snížení hodnoty odporu povrchu.
    Pokud se podaří až do této fáze dodržet všechny zásady, které jsme si řekli, neznamená to ještě, že tím vše končí. Správně ošetřené linoleum je sice možno občas setřít pouze vlhkým mopem nebo napuštěnou impregnovanou textilií, tímto postupem ovšem odstraníme pouze volně ležící prach a nečistoty. Vzhledem k tomu, že čistá voda nemá dobrý čisticí účinek a má různou tvrdost, došlo by při jejím pravidelném používání k zašednutí povrchu a přilnuté nečistoty by byly neodstranitelné. Je proto nutné používat vhodné přípravky na běžné denní čištění a ošetřování.
    Ekonomičnost čištění a ošetřování linolea není v tom, že provedeme ošetření povrchu, dále se o materiál nestaráme a na běžné čištění používáme vše, co nám přijde pod ruku, aniž bychom zvážili, je-li to produkt pro linoleum vhodný. Výsledkem je velmi rychlé znehodnocení a opotřebování ochranné vrstvy, kterou pak musíme nákladně odstraňovat a povrch znovu ošetřovat.
    Ekonomičnost čištění a ošetřování linolea spočívá v tom, že na běžné mytí používáme doporučené produkty s ošetřovacími látkami, provádíme pravidelné zhušťování a zkompaktňování ochranné vrstvy zalešťováním a taktéž včasnou sanaci více zatěžovaných prostor. Suchou sanací a následným ošetřením povrchu velmi prodloužíme interval, po kterém bude opět nutno provést základní čištění a odstranění starých ochranných vrstev a přilnutých nečistot.
    Na základní čištění opět používáme pouze takové základní čističe a odstraňovače, které jsou pro linoleum doporučeny. Při použití nevhodně chemicky konstruovaných produktů by mohlo dojít k odbarvení povrchu nebo by se mohly vytvořit neodstranitelné skvrny na materiálu. Velkou pozornost také věnujeme pravidelnému odstraňování skvrn, rýh od černé pryže apod. Odstraňování skvrn je dobré zařadit do systému běžného denního čištění. Čím dříve se podaří skvrny odstranit, tím menší je nebezpečí, že agresivní látka lokálně znehodnotí ochrannou vrstvu a způsobí nevratnou migraci do materiálu.
    Několikrát jsme v textu použili termín správné ošetřování a čištění, neboť za správné ošetřování a čištění nepovažujeme např. ředění ošetřovacích emulzí (které se ředit nesmějí) vodou jenom proto, že potřebujeme náklad na ošetření snížit na minimum, za správné nepovažujeme vynechání prvního ošetření s tím, že přece přírodní linoleum už ošetření z výroby má, a za správné rovněž nepovažujeme dlouhodobé mytí pouze čistou vodou, protože si nesprávně vyložíme některý bod čistícího a ošetřovacího návodu.
    Vždy si vyžádejte podrobný návod na ošetřování a čištění, který by měl být odsouhlasen výrobcem podlahoviny.
    Pokud tento návod na ošetřování a čištění dodržíte a budete se řídit technologickými postupy při provádění jednotlivých kroků ošetřování a čištění, budete odměněni krásnou, velmi odolnou a trvanlivou podlahovinou, která nebude sloužit pouze vám, ale i další generaci.

JIŘÍ KUDRNA
Tento materiál je připravován ve spolupráci s redakcí časopisu DOMO.

 

PARTNEŘI WEBU

MDKK MUJDUM STAVBAWEB IMATERIALY RODINNYDOM BMONOE
Copyright © BUSINESS MEDIA ONE, s. r. o. 2006–2025