Ačkoli v současné době neslouží ložnice pouze jako místnost ke spaní a většinou je z nedostatku prostoru využívána také jako pracovna nebo šatna, její základní funkcí je umožňovat organismu potřebnou regeneraci a spánek. Z tohoto důvodu je nejdůležitější správný výběr lůžka a jeho umístění. Musíme při tom brát zřetel na základní dispoziční pravidla, týkající se snadné ob-sluhy a bezproblémového přístupu uživatele. Aby se lůžko dalo dobře stlát a přístup k němu byl dostatečně pohodlný, musí se mezi stěnou či vysokým nábytkem a širší stranou postele dodržet vzdálenost alespoň 70 cm. Mezi užší stranou a zdí postačí 60 cm, protože tato strana slouží většinou jen pro komunikaci. Kromě toho musíme brát také ohled na světelné a tepelné poměry ložnice, zvažujeme tedy vzdálenost od oken, topení, orientaci na světové strany a podobně.
Správné lůžko Samotnému výběru lůžka musíme věnovat maximální péči, neboť pouze dobrá volba nám zaručí klidný a především zdravý spánek. Rozhodně není na škodu poradit se o konkrétním řešení s odborníky ve specializovaných obchodech. Kostra lůžka, tedy nosná plocha, musí být volena v souladu s konkrétní uvažovanou matrací. Doba drátěnek je minulostí, za nejvhodnější kostru je považován lamelový rošt – pružné předpjaté pásy, naklápějící se podle zatížení těla v daném místě lehací plochy, opisující tvar těla a reagující na jeho hmotnost. Ve všech polohách a bodech pomáhají lamely společně s vhodně volenou matrací udržet tvar páteře při ležení na boku v rovině (horizontální poloha) a při ležení na zádech v poloze klenuté jako vestoje. Kvalitní rošt lze také v některých partiích zvýšit, čímž se dostanou např. paty při spánku do stejné výšky jako srdce, což je důležité pro dobrý krevní oběh. Neležíme ovšem na roštu, ale na matraci, jejíž výběr je stejně významný jako výběr roštu. Měla by mít nejen správné rozměry a výškové umístění, ale musí mít také příjemný měkký povrch, pevné pružné jádro, které se poddá tvaru těla ve všech polohách, musí poskytovat tělu a šíji dostatečnou oporu. Nejen pro spánek V ložnici nejen spíme, ale vykonáváme zde i řadu jiných činností, musíme si tudíž také zajistit vhodné osvětlení, ladící se zařízením interiéru. Pro odpočinek se doporučuje rozptýlené světlo nízké intenzity a teplé barvy. Takové by mělo být centrální stropní osvětlení. To můžeme doplnit několika nástěnnými svítidly a účelovými světly, např. na toaletním stolku či poličce na knihy. Lampička pro příležitostné čtení na lůžku nesmí rušit dalšího člena rodiny při spánku, neměla by vytvářet stín hlavy nebo těla na pozorované ploše a také omezovat příjemnou polohu čtenáře. Malá plocha bytu neposkytuje dostatek místa pro ukládání a tak úložné prostory nejsou výrazným vybavením pouze předsíní, ale celého bytu. Dnes výrobci naštěstí nabízejí takovou škálu úložného nábytku, že lze i klidovou zónu zařídit vkusně a zároveň prakticky. Zabudované nebo designově čisté a nenápadné šatní skříně je hezké doplnit tvarově či barevně výrazným mobilním nábytkem, který atmosféru v ložnici oživí a přispěje k zútulnění celého interiéru.
Správná matrace 1 Podpírá tělo, rozloží bodové tlaky do plochy. 2 Zajišťuje vhodnou termoregulaci. 3 Její povrchové vrstvy jsou propustné pro vodní páry. 4 Je vyrobena z hygienicky nezávadných materiálů. 5 Vyžaduje jen snadnou údržbu.
Barvy a spánek 1 Pro ložnici volíme klidné a zdrženlivé odstíny barev. 2 Chladné, zejména modré odstíny člověka uklidňují, evokují ticho, navozují atmosféru stmívání, odpočinku. 3 Světlejší odstíny zvyšují odrazivost světla a napomáhají vytvořit optimální světelnou atmosféru.
Kontakty: AMBER INTERIER, Jungmannova 30/748, Praha 1, tel.: 221 969 791, fax: 224 947 620; BRIK – INTERIÉR STUDIO, Senovážné nám. 23, Praha 1, tel.: 224 142 666, fax: 224 142 667; CASA ITALIANA, Vězeňská 4, Praha 1, tel.: 224 819 011, tel./fax: 224 819 094; CARPET DESIGN, Dejvická 46, Praha 6, tel./fax: 224 313 791; DESIGN DISTRICT PETŘÍN, Újezd 19, Praha 1, tel.: 257 317 410, 732 652 077; EUROLUX INTERIÉRY, Vinohradská 48, Praha 2, tel.: 271 742 241, fax: 271 742 242; INDESIGN, K. Tomana 46, Hradec Králové, tel.: 495 512 161, fax: 495 512 793
text: Lucie Martínková foto: archiv |
Blog
Přestupní stanice
K dočasnému užívání Během stěhování majitelé počítali s tím, že budou částečně měnit dispozici kuchyně. Byla neprakticky řešená, a tak se s důvěrou obrátili na bytovou designérku Lindu Melicharovou.
Představa majitelů rodinného domku vycházela hlavně z toho, že v něm nebudou bydlet příliš dlouho a že je pro ně jakousi „přestupní stanicí“. Pro někoho nepochopitelná vize, ovšem pro světoběžníka a člověka, jenž získává pracovní příležitosti po celém světě, myšlenka naprosto „normální“. A to byl hlavní důvod, proč do vybavení nechtěli majitelé investovat mnoho peněz, a přitom žít ve standardně zařízeném interiéru. Položme si otázku, co se pod pojmem „standardně zařízená kuchyň“ skrývá? V tomto případě značkové spotřebiče (myčka, mikrovlnná trouba, varná keramická deska atd.), rozměrná pracovní plocha, výhled na zahradu, velká jídelna a pohodlí při vaření. Na vybudování kuchyňské linky včetně elektrospotřebičů si manželé stanovili finanční limit (cca 270 000 Kč). A požadavky i potřeby se jim naplnily.
Vymezit zóny Podle původního architektonického plánu byla kuchyňská linka ve tvaru písmene „U“. Ovšem to by se částečně zakryl přístup denního světla. Proto je stávající kuchyň vedená podél zdi do pravého úhlu, přičemž pod oknem, u kterého ještě vznikla odkládací plocha, je zabudovaný hluboký dřez (franke) za 3 477 Kč. Zešikmený ostrůvek, který patří ke kuchyňské lince, i když je od pracovní plochy vzdálený, dokonale vyčleňuje pracovní zónu od jídelní části. Udržet linii Zešikmený ostrůvek je jakýmsi estetickým „předělem“ mezi kuchyní a jídelnou, což byl hlavní záměr bytové designérky Lindy Melicharové. Zároveň plní i funkci účelovou. V zabudovaných zásuvkách se skleněnou výplní, které jsou v ostrůvku čtyři, je dostatek úložného prostoru. A z druhé strany zase místo pro dvě barové stoličky (IKEA).
materiál použitý na barovou desku je stejný jako na pracovní ploše kuchyňské linky – lamino v rámečku z olšové dýhy. Když to rozloha kuchyně dovolí, právě takový víceúčelový bar podtrhne originalitu interiéru, dodá mu „lesk“, ale i praktickou výbavu.
Působit upraveně Kuchyň vznikla kompletně v truhlářské dílně pod dohledem bytové designérky.
Působit stále čistě a upraveně – tak zněl základní požadavek majitelů, když vybírali materiál a design kuchyňské sestavy. Zvítězila dýha z olše v kombinaci se sklem a kovem, tvar měl být střídmý, bez detailů. Tento vhodně zvolený styl kuchyně je nadčasový, který se jen tak neomrzí. Zvítězila praktičnost Dostatek úložného prostoru umožňuje veškeré kuchyňské potřeby schovat. Takový byl záměr majitelů. Stejně tak nechali zabudovat elektrospotřebiče, včetně digestoře, které si na první pohled vůbec nevšimnete – je zabudovaná do horní skříňky. Účelný je i zasklený úložný prostor v horní části, který navíc celou kuchyň prozářil a prosvětlil. Ačkoli jde o kompromis, protože instalace zasklených dvířek byla náročnější, než se původně zdálo, vznikl z toho zajímavý designový prvek. Lamino, ze kterého je pracovní i barová deska, chtějí majitelé časem nahradit žulou anebo umělým kamenem. Přesto i obyčejné lamino může působit dobře. Jako v tomto případě, kdy je obložené lištou z olšové dýhy.
Kontakty: BSH – DOMÁCÍ SPOTŘEBIČE (SIEMENS), Pekařská 10a, Praha 5, tel.: 251 095 511; IL BAGNO, Ostrovského 36, Praha 5, tel.: 251 562 116; KUCHYNĚ KATEŘINA, Zborovská 18, Praha 5, tel.: 257 327 715, LINDA MELICHAROVÁ, tel.: 728 897 370, e-mail: linda.melichar@volny.cz ; M. G. DISTRIBUZIONE, Štěpánská 4, Praha 1, tel.: 224 941 431, tel./fax: 224 941 532
text: Kateřina Kaločová foto: Robert Virt |
Která je to růže?
Abyste této pozoruhodné dřevině lépe porozuměli, pomůžeme vám s orientací v nepřeberné škále skupin tohoto druhu. Růže má celou řadu růstových forem a velikostí, které jsou přirozené nebo vznikly dlouhodobým šlechtěním. Vybírat si můžete zcela podle svých požadavků, od zakrslých kultivarů vhodných na skalku nebo do nádoby až po několikametrové keře, které vytvoří na zahradě působivou solitéru nebo kulisu. Další můžete pustit na pergolu nebo do koruny starého stromu. Největší výběr se nabízí mezi záhonovými růžemi. Většina moderních výpěstků kvete nepřetržitě po celou sezonu. Tradičně se růže dělí do několika skupin podle způsobu růstu, velikosti květu, míry prošlechtění a dalších kritérií.
Velkokvěté růže Tato skupiny se někdy nazývá také „čajohybridy“ nebo lidově „čajové růže“ (název vznikl díky tomu, že při šlechtění hrály velkou roli čínské čajové růže). Jsou považovány za vrchol dokonalosti královen květin. Typický je dlouhý a vzpřímený stonek nesoucí na konci jeden velký květ, u něhož je kladen důraz na perfektní barvu, tvar a vůni. Tyto růže vyniknou tam, kde je můžeme pozorovat zblízka, a velmi vhodné jsou i k řezu do vázy. Dosahují výšky 75–100 cm. V sezoně odstřiháváme odkvetlé stonky hluboko, aby se odspodu tvořily nové květuschopné výhony.
Floribundy a polyantky Na stoncích těchto růží vykvétá větší množství květů najednou, proto jsou někdy vedeny i jako skupina růží „mnohokvětých“. Podle výšky je dělíme na nižší „polyantky“ (do 60 cm) a vyšší „floribundy“ (do 120 cm). Představují nejběžnější skupiny pro záhony. Během sezony seřezáváme odkvetlé stonky o polovinu nebo až o dvě třetiny.
Keřové a parkové růže Patří sem keřové kultivary vysoké 1–2,5 m. Starší sorty kvetou většinou jen jednou, moderní někdy nepřetržitě až do zámrazu. Vysazujeme je jako solitéry do trávníku, mohou však vytvořit i krásný volně rostoucí živý plot. Méně vzrůstné kultivary jsou výborné i do větších záhonů v kombinaci s trvalkami a menšími keři. Tato skupina by si v naší zemi zasloužila podstatně větší pozornost. V sezoně zakracujeme odkvetlé části na polovinu.
Půdopokryvné růže Jedná se o mladou skupinu, která se vyznačuje velmi hustým nízkým, až poléhavým vzrůstem. Výborné jsou na plochách, kterým nelze věnovat velkou péči, na svazích a ve skupinách s vyššími keři a trvalkami. Sázíme je tak, aby brzy vytvořily hustý koberec, podle odrůdy 2–5 kusů na 1 m 2 . V sezoně se v podstatě vůbec nemusejí upravovat.
Pnoucí růže U této oblíbené skupiny se můžete setkat s označením „rambler“ nebo „climber“. Climbery představují v podstatě běžné pnoucí růže s poměrně pevnými výhony. Ramblery jsou většinou husté keře s tenkými a ohebnými výhonky, které se po vhodné opoře (starý strom, nižší přístřešek) umí samy vyšplhat velmi vysoko (až 15 m!). Odstraňujeme pouze odkvetlé květy, řez se provádí jen v předjaří.
Stromkové růže Kmínek růže tvoří odolná silná podnož, na kterou je naštěpována ušlechtilá odrůda – může to být velkokvětá růže, pokryvná drobnokvětá nebo i drobné keřové růže. Péče závisí právě na typu naštěpované odrůdy. Důležitá a komplikovaná je hlavně zimní ochrana, kdy je třeba korunku zabalit do papírového pytle, obalit chvojím nebo stromek ohnout a vršek zasypat zeminou.
Anglické růže Jedná se o velmi mladou skupinu odrůd, která byla vyšlechtěna a uvedena na trh anglickým šlechtitelem Davidem Austinem kolem roku 1970. Rychle si získala popularitu, protože spojuje šarm a romantiku starých růží s kvalitou těch moderních. Zahrnuje totiž zástupce téměř všech růstových skupin, nejtypičtější jsou popínavé a keřové. Řez jednotlivých kultivarů závisí na tom, do které skupiny patří.
Co ještě zbývá? Setkat se můžete ještě i s dalšími skupinami, například miniaturními růžemi, které se prodávají a následně pěstují v květináčích.
Pro „fajnšmekry“ nabízejí některé růžařské firmy takzvané „staré“ nebo „historické“ růže. Jedná se o keřové odrůdy, které vznikly většinou v devatenáctém století. Oproti moderním růžím kvetou jen jednou za rok, mají však neopakovatelný šarm a často osobitou omamnou vůni. Nejrůznější divoké (původní přírodní) druhy mají význam při rekultivacích a výsadbách ve volné krajině, přírodních zahradách a sbírkách. Díky houževnatosti, odolnosti vůči chorobám, zdobnosti plodů a dalším dobrým vlastnostem byly některé z nich dále prošlechtěny.
Kontakt: Václav Macháček – růžová školka, U Šeberáku, Praha 4-Kunratice, tel.: 244 911 494, mobil: 603 472 101 Růžová školka, Manželé Pelcovi, Březenská 386, 507 43 Sobotka, tel.: 493 571 276, 493 599 805, mobil: 776 782 400
text: Jiří Prouza foto: autor, Jana Pyšková |
Řadový domek není řadový domov
Na konci 80. let obývala Petra Černocká s dcerou a se svým tehdejším přítelem exkluzivní a prostorný byt ve funkcionalistickém domě na pražských Vinohradech. Jakmile však proletěla zemí sametová revoluce, přítel Petry Černocké jasnozřivě prorokoval hrozbu restitucí a s tím spojený růst nájmů. Tak dlouho strašil v té době ještě nepříliš reálným nebezpečím, až se zpěvačka rozhodla byt vyměnit a zmizet „do bezpečí“. Protože už před časem uvažovala o výměně svého předcházejícího bytu právě za řadový domek na Solidaritě v Praze 10, který se jí tehdy velmi líbil, začala znovu shánět právě v této lokalitě. Štěstí jí přálo, a tak se v roce 1991 stěhovala do domku, kde jí nehrozilo žádné drakonické zvyšování nájmů ani handrkování s majitelem. Jak zpěvačka dnes sama říká – domek je malý, ale jí a jejímu příteli, kytaristovi Jiřímu Pracnému, bohatě stačí a nepředstavuje pro ně žádnou finanční zátěž. I přes minimální vnitřní komfort jim domek poskytuje vše, co potřebují, dokonce se zeleným koutem k posezení, který si osázeli keři a stromky. Hlavně že zde mohou mít své mazlíčky – přítulnou kočku a ostrou jezevčici, která dovnitř nepustí ani důvěrně známé osoby. „Za ty roky jsem už pochopila, že nezáleží ani tak na tom, zda člověk bydlí komfortně, ale jestli je skutečně šťastný a v pohodě,“ říká Petra Černocká.
Dvouletkový zázrak Dlouhé pásy úzkých řadových domků z období let 1947–1948, takzvané dvouletky, se dnes mohou zdát jako velmi skromné bydlení co do kvality samotné stavby i jejího dispozičního řešení. Na domcích už se nepříjemně projevuje zub času (například se objevují výrazné trhliny ve stěnách). Nejrychleji ovšem zastaral uživatelský standard těchto staveb. Přesně definované pohodlné bydlení pro nižší střední třídu na konci čtyřicátých let už dnes zdaleka neodpovídá nejběžnějším nárokům průměrné rodiny. Rozloha místností v přízemí i jejich členění vycházely z tehdejších názorů na potřebu oddělení kuchyně od obývacího pokoje, což se dnes díky výkonným digestořím jeví jako přežitý atavismus.
Největším problémem přízemí je ale nedostatek úložných prostor, který prakticky nelze řešit ani dostavbou do prostoru zahrádky nebo předzahrádky. Pozemky totiž většinou nejsou pevně ohraničené a oplocené. Většina majitelů domků je proto nevyužívá jako soukromou zahrádku, ale nechává je volně zarůstat.
Ukázkou, jak dalece se posunul oproti původním předpokladům obecný životní standard, je fakt, že k domku nepatří garáž ani nejsou k dispozici žádná společná garážová stání. V polovině minulého století architekti zjevně nepředpokládali, že se motorové vozidlo jednoho dne stane běžnou položkou v inventáři jmění průměrně situované rodiny. Se zpohodlněním budoucích generací nepočítali ani při projektování přístupové silnice. S vozem proto nelze zajet přímo před domek, protože cesty k hlavním vchodům jsou jen o málo širší než běžný zahradní chodníček, a ulice mezi řadami domků neprotínají žádné spojovací silnice. Přesto se na pohled úzkým domkům nedá upřít racionální využití minimálního prostoru vnitřní dispozice, které udalo inspirativní směr budoucí výstavbě řadových domků. Ve své době byly průlomovým počinem, ukázkou všestranně kvalitního bydlení pro nejširší vrstvy nabízejícího výjimečný komfort.
Pod vlivem sousedů V prvních dnech po nastěhování chtěla Petra Černocká zachovat domek v takovém stavu, jak ho opustili předešlí obyvatelé. „Líbilo se mi, že bylo vše lehce zašlé, jako na chatě,“ dodává zpěvačka. Postupně ale podlehla mravenčímu elánu sousedů z celého okolí, kteří své domky neustále pilně vylepšují a upravují. Nejprve se pustila do těch nejnepříjemnějších úkolů – dala upravit a čistě vyhladit stropy, přebrousit a nalakovat parkety v přízemí a vymalovat celý dům. Změnu prodělaly i koupelna a toaleta v přízemí. V rámci dalších úprav pak na půdě vznikl rozlehlý romantický pokoj s nově vybudovaným dřevěným schodištěm. Zbylo zde i dost místa na prostornou komoru na odkládání nepotřebných věcí. V prvním patře na místě bývalé komory pak byla vybudována druhá koupelna se sprchovým koutem. Půdní pokoj však nenašel náležité uplatnění jako pokoj pro hosty. Zásah do soukromí pobytem dalších lidí vnímá už dnes Petra Černocká po letech kamarádských náletů jako zbytečnou nepříjemnost, kterou si ráda odpustí. A tak se pokoj pod střechou postupně zaplňuje nepotřebným nábytkem a Jiří Pracný používá tuto místnost jako zkušebnu. Výraznou úpravou nakonec prošla i úzká kuchyň, původně zařízená velmi skromně a jednoduše. Na nátlak truhláře se však Petra Černocká nakonec rozhodla svěřit mu výrobu atypické kuchyňské linky z dřevěného masivu, která by jí poskytla dostatek úložného prostoru. Dnes si ji nemůže vynachválit a jak sama říká, ani netušila, že by tolik dobře promyšlených a rozvržených úložných prostor dokázala smysluplně využít.
Když nejsou věci na přítěž Většina lidí se při stěhování do menšího nedokáže zbavovat starších kusů nábytku a desítek oblíbených drobností. Petra Černocká ale zvolila dost razantní cestu a byla ochotna se řady věcí rozumně vzdát. Díky tomu její domek nepůsobí jako stísněné skladiště, ale zachoval si vzdušnou, pohodovou atmosféru. Starožitné kusy sehnané po bazarech doplňuje modernější nábytek. Interiér zútulňují dekorační drobnosti, jejichž cena spočívá hlavně v osobních vzpomínkách než v umělecké kvalitě a pořizovací ceně. Schopnost oprostit se od zátěže zbytečných starostí o hmotné statky je Petře Černocké víc než vlastní. „Mohla bych bydlet v pěkné vilce za Prahou a s pořádnou zahradou, ale čím víc věcí člověk má, tím víc se o to bojí. Také má mnohem víc práce a výdajů. Já už chci jen pohodu a klid. Abych si malovala, že se zlepší kvalita mého života, když budu mít o pár metrů navíc, tak to vůbec. Prostor a luxus na předvádění už k životu nepotřebuju,“ říká Petra Černocká.
Ideální bydlení podle zpěvaččiných zkušeností stejně neexistuje. Vždycky se aspoň za plotem vynoří nesnesitelný soused, který idylu zničí. Ale přesto ještě neskládá ruce do klína. Jak sama říká, kdyby se ještě našel řadový domek, který by měl jen o kousek větší předsíň, komoru v přízemí a garáž, hned by se bez rozmýšlení stěhovala. Poklidná atmosféra malých kolonií řadových domků se jí totiž už dostala definitivně pod kůži. A ani v nejmenším ji neleká, že na první pohled jsou tyhle domky jeden jako druhý. Důležité je přece to, jaká pohoda panuje uvnitř.
text: Lucie Konášová foto: Marie Votavová |
Ani oblečená, ani nahá
Žádné ošklivé kačátko Většina lidí má luxfery zafixované jako exteriérovou záležitost, nebo ošklivá okna továren či jako těžkopádnou součást vchodového přístavku rodinného domku. Až v poslední době si začali architekti i jejich klienti uvědomovat, že jsou ideálním materiálem do interiéru. Neslouží tam jen jako doplněk nebo náhražka klasické stěny, ale jako dominantní solitér, esteticky působivý a po praktické stránce ojedinělý. Vděčí za to svým vlastnostem – dobré tepelné a zvukové izolaci a propustnosti světla.
Pestrá paleta Škála, ze které lze dnes vybírat skleněné tvárnice, je široká. Zpravidla jsou v základním formátu 19 x 19 x 8 cm anebo v polovičním 19 x 9 x 8 cm. Pouze čiré s prolamem se dělají ve velikosti 24 x 24 x 8 cm nebo 24 x 12 x 8 cm. Vedle decentních čirých kousků můžeme mít i barevnou bombu z tvárnic buď probarvených ve hmotě, tedy z barevného skla, anebo nově z čirých tvárnic, jejichž vnitřní strana je vystříkaná barvou. Navíc se ještě můžeme rozhodnout, zda dáme přednost rovnému nebo prolamovanému sklu, lesklému či matnému. Užitečnou novinkou jsou rohové tvarovky s ostrým nebo zkoseným rohem a pak speciální zakončovací tvárnice, které doladí estetický vzhled celé stěny.
Na míru také ladné křivky Klasická metoda vyzdívání, kterou se dají tvárnice instalovat, závisí na zručnosti řemeslníků. Pokud toto nechceme riskovat, necháme si stěnu vyrobit na míru jako panel, který firma přiveze domů, na místě sesadí a přespáruje. Jde to rychle a je při tom minimum nepořádku, navíc je jedna spára jako druhá. Tato stěna se dá osazovat okny nebo dveřmi a nemusí být jen rovná, ale i do oblouku. Jestliže už máme interiér zařízený a chceme ho tvárnicemi jen oživit jako doplňkem k nábytku, nabízejí se modulové systémy. Konstrukce, do níž se tvárnice instalují „suchou“ cestou, bývá dřevěná, což není právě vhodné do koupelen.
Světlo i soukromí V koupelně se skleněné tvárnice používají především jako příčka oddělující obytnou místnost a pro vybudování sprchových koutů. Pokud si chceme do koupelny vpustit světlo, ale zachovat si příjemnou intimitu v ní i ve vedlejší ložnici, umožní nám to matné tvárnice, které omezí průtok světla o 10 až 30 %. Do sprchových koutů se hodí lesklé tvárnice, které se lépe udržují než matné. Nabízí se ještě jedno, originální řešení pro ty, kteří chtějí, aby stěna byla neprůhledná, ale zároveň se dala snadno čistit. Tvárnice se nechá na zakázku z jedné strany opískovat, z druhé, která přijde dovnitř sprchového koutu, zůstane lesklá. Navíc pro snadnou údržbu je dobré povrchy spár ošetřit epoxidovými spárovacími hmotami. Zaručí, že se spára při čištění nevymývá, nevybrušuje, dá se na ni přitlačit i ostřejším kartáčem.
Z popelky královna Při výběru skleněných tvárnic bychom neměli uvažovat jen o jejich provedení, ale i o tom, že je dokáže proměňovat světlo. Svou roli hraje směr, odkud světlo na stěnu dopadá, je-li bodové nebo rozptýlené, denní nebo umělé. Z tuctové stěny se při správném nasvícení vyloupne zářivá krasavice, která svou jedinečností ovládne interiér. Ale může se stát i opak, že v něm bude jako pěst na oko, bez harmonického vztahu s okolím. Takže před volbou své luxferové královny krásy se vyplatí i o tomto poradit se s odborníkem.
Než si pořídíte stěnu Radí Radek Lébl z firmy ANETCERAMIC – Stěna ze skleněných tvárnic je dost těžká (1 m 2 váží asi 100 kg), takže pokud chcete velkou dělicí příčku ve vyšším patře, je nutné se poradit se statikem. – Se stěnou je třeba počítat už v hrubé stavbě, ne jako s finálním prvkem, když už jsou hotové omítky, obklady, obložky, podlahy. Skleněnou tvárnici je třeba brát jako stavební prvek. – I když chcete jen polopříčku, třeba optické oddělení záchodu v koupelně, musí být zakomponovaná do hrubé stavby. Nelze ji dodělávat jako obklad.
Kolik dáme za skleněné tvárnice (bez DPH) – Čiré sklo, VITRABLOCK, 65 až 150 Kč/ks – Barevné sklo, VETROARREDO, 140 až 200 Kč/ks – Rohové tvárnice, ETROARREDO, 600 až 750 Kč/ks – Zakončovací tvárnice, VETRO-ARREDO, 400 až 750 Kč/ks
Kontakty: ANETCERAMIC, Malátova 18, Praha 5, tel.: 251 512 663, fax: 251 512 664; VITRABLOK, Bílinská 42, Duchcov, tel.: 417 818 306
text: Helena Chvojková foto: archiv |
Rozkvetlé cibule
Hvězdník nebo amarylka, jejíž oficiální latinské jméno zní Hippeastrum, pochází z horských oblastí And v Chile a Peru. V Evropě byla tato velká cibule představena kolem roku 1830. Ale přesto to trvalo ještě sto let, než tato mimořádně kvetoucí rostlina začala zdobit naše obývací pokoje. Žádná jiná cibulovina nerozkvétá tak snadno jako amarylka, rozkvete nejen doma, ale věnujete-li jí trochu pozornosti, její překrásné velké květy ozdobí i venkovní záhon. Cibule amarylky mají obvod od dvaceti do třiceti centimetrů. Dříve než je zasadíte, namočte spodní část s kořínky na několik hodin do vlažné vody. Vezměte prostorný kořenáč a výživnou zeminu nebo speciální půdu pro amarylky. Na dno kořenáče nasypte trochu štěrku. Cibulku opatrně zasaďte do půdy tak, aby třetina cibulky byla nad úrovní zeminy. Při sázení dejte pozor, aby se nepoškodily její kořínky. Půdu pořádně stlačte. Pokud se vám holá cibulka v květináči nebude zdát příliš hezká, můžete ji ozdobit kamínky nebo mechem.
Stanoviště Květináč umístěte na teplé stanoviště. Pro vývoj stonku je teplo velmi důležité. Ideální je normální pokojová teplota kolem dvaceti stupňů. Cibulku zalévejte jen málo, dokud se neobjeví stonek. Jakmile se objeví poupě a listy, potřebuje rostlina více vody a více světla. Stonek amarylky roste velmi rychle a zakrátko se ozdobí překrásnými květy. Celý proces růstu a květu amarylky trvá šest až deset týdnů. Rostlina může dorůst až do výšky 55 cm. Když jsou pupeny téměř otevřené, můžete rostlinu přemístit na chladnější místo, kde je méně světla. Tak prodloužíte dobu jejího květu a déle se budete těšit z krásných barev jejích květů. Z největších cibulí vyrůstají dokonce i tři stonky a každý z nich nese čtyři květinové zvonky. Nejčastější jsou odstíny růžové, lososové, červené, oranžové a bílé barvy.
Po odkvětu Po odkvětu odstřihněte odkvetlé květy, ale listy rostlině ještě ponechejte. Pravidelně ji zalévejte a dopřejte jí trochu rozpustného hnojiva pro pokojové rostliny. Amarylka ocení hnojivo obsahující železo a magne- zium. Od začátku září omezte zálivku a v říjnu nezalévejte už vůbec. Cibuli nechte odpočinout na chladném, tmavém místě a v lednu ji opět zasaďte do kořenáče a začněte postupně probouzet.
Péče o cibule Pokud cibule hned po nákupu nevysazujete a chcete je uschovat, uložte je na chladné místo, kde se teplota pohybuje okolo devíti stupňů.
Hlíznaté kaly Kaly (Zantedeschia) vyžadují světlé stanoviště, nevadí jim slunce. Během růstu rostliny má být zemina stále vlhká. V zimě nechte kalu odpočinout v místnosti s teplotou okolo 12 °C. A pozor, kaly jsou jedovaté, chraňte před jejich šťávou pokožku a oči.
Kontakt: BAKKER HOLLAND, P. O. Box 93, Praha 025, tel.: 272 701 280
text: Lucie Martínková foto: archiv |
Plachá krása
Rovinatá, ale nikoliv nudná. Taková je krajina ve východních Čechách. Kromě přírody ji dotváří též člověk. Dům pro čtyřčlennou rodinu autora Vladimíra Pošepného přiznává, že je právě odsud. V blízkosti stavby se nachází les. Naznačuje to dřevem obložený kvádr s terasou, který se přimyká k hlavní hmotě. Severský smrk strukturálně i barevně kontrastuje s hladkou štukovou omítkou. Razantní, jasně definované pravoúhlé linie domu kontrastují s organickými křivkami zahrady. „Jedinými ‚excesy‘ jsou kruhové okno v pohotovostním WC a společný balkon dětských pokojů,“ říká majitel.
Kontinuální obytný prostor v přízemí je spojen rozsáhlými prosklenými plochami s okolím. V odpočinkové zóně patra zaujme pozornost velká koupelna bez obvyklých keramických obkladů na stěnách. „Nechci trávit svůj čas v nějaké masně,“ vysvětluje lakonicky investor. Oba dětské pokoje disponují vlastní šatnou stejně jako ložnice rodičů, z níž lze vyjít na terasu s plným zábradlím. Drtivou většinu interiérových prvků – vyjma sedacího nábytku – designoval Vladimír Pošepný.
I zdánlivé maličkosti vycházejí uživatelům naprosto vstříc. Brát za kliky u dveří je úplným potěšením. Všechny dokonale padnou do ruky. Chůze po bukových podlahách je velmi příjemná. A zdá se mi, že i nápoj konzumovaný ze sklenic navržených Bořkem Šípkem chutná lahodněji než obvykle.
Od roku 1992 se věnuje privátní praxi v ATELIERU ADIP. Studio poskytuje komplexní služby v oblasti projektování bytových a občanských staveb. Z nejaktuálnějších realizací uveďme bytový dům s pečovatelskou službou v Rychnově nad Kněžnou, Ústav sociální péče pro mládež tamtéž a dostavby základních škol v Nové Pace a v Solnici. Krédem ateliéru je dotažení realizací až do nejmenších interiérových detailů.
Technické údaje: Dispozice: 7 + 1 Obestavěný prostor: 1 150 m3 Realizace: 1999
Kontakty: ATELIER ADIP, Ing. arch. Vladimír Pošepný, Střelecká 437, 500 02 Hradec Králové, tel./fax: 455 533 203, e-mail: posepny@atelier-adip.cz, Hlavní dodavatel: VCES, a. s., Odštěpný závod Solnice, Poříčí 870, 517 01 Solnice, tel.: 495 094 405, fax: 495 094 400, e-mail: solnice@vces.cz
text: Filip Hubička foto: Lubomír Fuxa |
STAVEBNÍ DIALOG aneb Kde je zakopaný pes českého stavebnictví
Proto jsme ke druhému diskusnímu stolu pozvali zástupce různých subjektů, podílejících se na stavebním procesu a posadili jsme je proti náměstkovi ministra pro místní rozvoj, zodpovědného za sekci stavebního řádu a územního plánování. A jak to dopadlo? Překvapivě! Z očí do očí vůči sečtělému a zkušenému zástupci státní správy již kritika nebyla zdaleka tak ostrá. Řečníci se dokonce na řadě problémů s reprezentantem státu shodli. Zato jsme ale našli nového zakopaného psa – je jím špatná krasochuť společnosti a totální nekompetentnost investora.
MAREK DUDÁK (Acount director Bison & Rose – moderátor diskuse)
Vzhledem k intenzivní kritice stavebních úřadů v posledním díle Stavebního dialogu jsme se dnes setkali právě nad problematikou jejich kompetencí. Měli bychom ale obecně hovořit také o roli státu ve stavebnictví, o tom, do čeho se stát vměšuje zbytečně, a kde jeho činnost naopak postrádáte. Abychom pouze nekritizovali nepřítomné úředníky, je zde dnes přítomen také zástupce státní správy, takže věřím, že v dnešním dialogu nebude o diskusní témata nouze.
VLADIMÍR DVOŘÁK (vedoucí marketingu Wienerberger cihlářský průmysl, a. s.)
Pracuji ve společnosti Wienerberger cihlářský průmysl, a. s., na pozici vedoucího marketingu a zodpovídám za reklamní a marketingové aktivity pro ČR. Asi není nutné zmiňovat cihlářský sortiment, který naše společnost vyrábí.
JAN SLANINA (náměstek ministra pro místní rozvoj)
Jsem náměstkem ministra pro místní rozvoj, prakticky mám na starosti sekci stavebního řádu a územního plánování a předtím, než jsem byl jmenován náměstkem, jsem pracoval jako samostatný architekt a ještě předtím jako hlavní architekt okresu Kroměříž. Ale původně v 60.–70. letech jsem začínal jako zedník, takže bych se připojil ke konstatování, že architekt je vlastně zedník, který se naučil latinsky, to jsem přesně já.
PAVEL HÝVNAR (technický ředitel Bohemia Real Invest spol. s r. o.)
Pracuji jako technický ředitel společnosti Bohemia Real Invest. Mám na starosti projekty z hlediska technického zajištění a stavební přípravy. Vlastně přípravu staveb včetně realizace – veškerý proces – převezmu pozemek a předám hotovou stavbu. Při své práci se potkávám s řadou úředníků, ale faktem je, že v tomto procesu je plno subjektů, které se státní zprávou už teď nemají nic společného, ale vyjadřují se ke stavebnímu řízení i k územnímu rozhodnutí, takže je to konglomerát různých problematik.
LUDĚK ŠTEFEK (předseda představenstva AG Studio, a. s.)
Jsem předsedou představenstva společnosti AG Studio a jsem architektem. Zabýváme se architekturou a projekční činností, náš záběr je velmi široký – od urbanismu až po stavební dohled.
DUDÁK: Pánové, co si myslíte o úloze státu ve stavební výrobě. Možná téma ještě upřesním. Stavební výroba je abnormálně složitý proces, protože do něj zasahuje obrovské množství subjektů od investora přes architekta a projektanta až po jednotlivé řemeslníky. Výsledkem mnohdy bývá spousta problémů, k nimž se nikdo nechce hlásit, a investor v tom nešťastně plave. Nabízí se proto otázka, zda by právě stát mohl nebo měl fungovat jako možný kontrolor kvality.
SLANINA: Především je důležité zmínit, že na každé stavbě jsou tři zásadní subjekty – investor, dodavatel a projektant, v jejichž zájmu je hladký průběh stavby. Je jedno, jestli si investor nebo dodavatel nebo projektant za sebe najme do tohoto procesu nějakého zástupce nebo se sám aktivně podílí. Bohužel si ale myslím, že v dnešní době tahle kdysi fungující trojkombinace moc neexistuje. Vrátím se na samý začátek stavby – k architektovi, který je vlastně zodpovědný nejen za to, jak stavba vypadá na papíře, ale také za ten výsledek… aby nebyl překvapený, že nakonec vyroste něco, co nikdy nenakreslil. To je naprosto běžnou praxí například v Americe, kde architekt nakreslí stavbu, pak dostane přilbu, takovou tu odranou, a chodí tři roky na stavbu a kontroluje. Naše snaha je právě tak přenést velkou část zodpovědnosti na architekta. Ale jinak se mi líbí princip, kdy existuje člověk, ať už si ho najme investor nebo dodavatel, který od začátku do konce stavbu sleduje.
Abych se vrátil ke státní správě. Na začátku každé dobré investice, dobře investovaných prostředků je dobře zpracovaný územní plán, dobře vybrané a zainvestované územní nebo takové území, které se dá zainvestovat snadno. A role státu v tomto směru je vytvářet takové dobré příležitosti. Proto nemůžeme územní plánování podceňovat. Mně to často připadá jako u voleb – lidi nepřijdou k volbám, a pak si stěžují. Nepřijdou při projednávání územního plánu, a pak si stěžují, že se něco staví nebo že staví blízko jejich pozemků atd. Prostě ujmout se svých občanských povinností.
DUDÁK: A jaká je v tomto směru konkrétní kompetence státu, do čeho má zasahovat a do čeho nikoliv, protože je to již na jednotlivých investorech?
SLANINA: Tady musím říct jednu zásadní věc, totiž že stavební výroba roste, roste intenzivně už několik let. A to je zásluha konkrétních firem, je to zásluha občanů a občanské veřejnosti. Zásluha státu je jenom ta, že tomu vytvořil podmínky. A já si myslím, že není lepší obecný komentář výsledku činnosti státní správy. Takže bych chtěl pochválit především ty firmy a jaksi i nás, že jsme dokázali vytvořit podmínky, nejenom Ministerstvo pro místní rozvoj, ale i Ministerstvo průmyslu a ostatní.
DUDÁK: Myslíte si tedy, že role státu je hlavně v tom vytvořit podmínky…?
SLANINA: Tato vláda preferuje bytovou výstavbu. Střecha nad hlavou je základní lidská potřeba jako jídlo a pití. A tady je samozřejmě specifická povinnost státu, který by měl podporovat bytovou výstavbu i formou jakési veřejné zakázky.
DUDÁK: Já cítím, že po revoluci je v této společnosti logicky nechuť k plánování čehokoliv. To funguje podle mne bohužel také v oblasti urbanismu, o kterém i pan SLANINA mluvil jako o základním rámci pro kvalitní stavebnictví. Co si o tom myslíte?
ŠTEFEK: My jsme například hodně dělali s Němci nebo s Angličany. U nich je jasné, že když kupovali pozemek, tak věděli zcela jasně, co kupují, co na něm může stát, v jaké hladině zástavby a jakou využitelnost může použít. To se u nás teprve stabilizuje. U nás je to obrovský boj, kdy se chce maximum na pozemcích, které jsou určitým způsobem už nyní třeba pražským územní plánem jasně stabilizované. Pořád se enormně tlačí na změny územních plánů, na vyšší využitelnost. To je jedna rovina. Na druhé straně má magistrát samozřejmě povinnost chránit zájmy všech svých občanů, jako například zachování zdravého životního prostředí atd. Někdy je to ale bohužel tak, že se do toho dostanou právě zájmy těch občanů, kteří se sdruží a začnou vytvářet tlaky, aby to bylo jinak nebo aby to nebylo vůbec. Je to dost těžký stav, protože většinou jsme za to zodpovědní nebo bráni jako zodpovědní my jako architekti. Mnohdy pak jako architekti nebo projektanti nedokážeme pro investora ani zabezpečit to, co již v územním plánu stanoveno je.
Je otázka, jestli to vůbec je nějak řešitelné, ten stav je trochu divoký, na jedné straně velký tlak, na druhé straně jistá nejasnost na straně orgánů, které pořizují územní plány… Takže to často bývá velmi nepříjemné, protože se jedná o velké investiční náklady. Já jsem sám zažil situaci, kdy šlo o špatný výklad územního plánu… a žalovat stát prostřednictvím magistrátu, to si zas každý rozmyslí, protože si říká – jsem na tomhle trhu a chci na něm nadále zůstat.
DUDÁK: Kdo by měl podle vás hrát nejdůležitější roli při územním plánování?
ŠTEFEK: Přinejmenším by se to mělo usadit. Např. v už zmíněném Německu si nikdo nedovolí. Když kupuje pozemky a je na nich koeficient ten a ten a využitelnost do tolika a tolika podlaží, tak je to jasný. Takto se to spočte, takto to má být. No a u nás je to tak, že územní plány mají sice platnost, ale jsou pořád jakoby podlomeny, protože vznikají velmi rychle a stále se řeší jejich účelové změny. Hlavně by se situace měla stabilizovat, aby bylo zcela jasné, co na kterém území je možné, a pouze za nějakých mimořádných situací by se to mělo měnit.
DUDÁK: Zadavatelem územního plánu je samospráva. Takže je to v její kompetenci?
ŠTEFEK: Například v Praze jsou to útvary územního rozhodování příslušných městských částí a u nich je skutečně soustředěné jak pořízení toho územního plánu, tak jeho prosazení, a to tak, že tyto odbory vydávající územní rozhodnutí, což je ten základní dokument o tom, že na tomto pozemku se dá cosi postavit. Mimochodem samotné územní rozhodnutí jako souhlas s tím, že daná stavba může v daném území být, je například pro Němce nebo Angličany těžko pochopitelné. Tento stupeň v podstatě supluje územní plán. Přitom právě u územního rozhodnutí bývá u nás nejvíce problémů. V Praze získat územní rozhodnutí i na běžnou věc trvá standardně 6 měsíců – a to jsme všichni šťastní, že se to povedlo. Takže zde vidím jasný problém.
SLANINA: Problém spočívá v tom, že se nikomu nechce do regulačních plánů, které dokáží nahradit územní rozhodnutí. Ona je to skutečně obtížná profese a pro zpracovatele je často velmi obtížné nést zodpovědnost. Novela zákona to sice zpracovatelům zjednodušila, tím že již nemusejí jít přímo do dohody s vlastníkem pozemku, ale jiné bariéry jsou zase ve Stavebním zákoně.
My sice máme územní plány, které dokáží vymezit funkci každé plochy, která má sloužit pro to či ono. Ale změny, které si vyvolávají investoři, ale i některé jiné subjekty, jsou skutečně velikým nepřítelem územního plánování, takovým znečištěním územního plánu. Je to nesmírná neřest a my se tomu snažíme vyhnout v novém Stavebním zákoně, který připravujeme, nebudu zatím rozšiřovat jak.
Je potřeba si uvědomit ještě jednu věc, speciálně u územního plánu Prahy, který je dělaný v měřítku 1 : 10 000… To znamená, že nejdeme v územním plánu na jednotlivé pozemky, takže ani neznáme vlastníka, nevíme skoro nic. A tomu samozřejmě výsledný územní plán odpovídá, takže pan ŠTEFEK má pravdu.
DUDÁK: Rád bych využil také toho, že je zde přítomen zástupce výrobců stavebních materiálů. Pane DVOŘÁKu, cítíte, že ve vašem oboru podnikání může stát sehrát ještě nějakou roli?
DVOŘÁK: Napadá mě hned několik oblastí. Tou první jsou stavební normy. Normotvůrci silně ovlivňují naši výrobu a obor naší činnosti tím, že určují, jaké materiály můžeme vyrábět, což my zase následně přenášíme na naše odběratele, zákazníky a další zpracovatele… S tím, co vyrobíme, se logicky snažíme uplatnit na trhu, dostávat se do konkrétních akcí a stát je také velkým zadavatelem stavebních zakázek. Kompetentnost a průhlednost stavebních zakázek, to je to, co se nás hodně dotýká. A pak ještě jedna oblast, z našeho pohledu hodně okrajová, a tou jsou kolaudace, ke kterým jsou kompetentní stavební úřady, které schvalují provedené stavby do užívání.
Pokud se vrátím k normám. Mám pocit, že se snažíme vždycky dostat na nějakou požadovanou evropskou úroveň, ale hrozně velikánským skokem, skoro bych řekl dohnat a předehnat. Někdy podle mě lítáme od extrému k extrému. Naše zkušenost z poslední doby je taková, že například nároky na obvodové konstrukce jsou, myslím, zbytečně vysoké a výstavbu významně podražují. Naši kolegové z oblasti výstavby by se možná také mohli vyjádřit, jak se s tímto problémem potýkají.
DUDÁK: Já bych do toho vstoupil z druhé strany. Většina drobných staveb jako RD podle mých zkušeností nesplňuje v Čechách platné normy a vyhlášky třeba právě v oblasti stavební fyziky, o které mluvíte. Jsou tu tedy možná vysoké požadavky normy, které ale stejně nejsou splňovány…
DVOŘÁK: Nás se přímo dotýkají normy nebo požadavky kladné na výrobky, které vyrábíme, to, o čem mluvíte vy, se asi spíš týká zpracování a zabudování jednotlivých komponentů do nějakých celků, takže si myslím, že tohle je záležitostí hlavně realizačních firem. Myslím, že výrobci si dnes nedovolí nesplnit požadavky kladené na výrobky, zatímco v jejich zapracování a dalším používání ještě asi nějaké rezervy budou. Myslím si, že to navazuje také na kompetentnost právě kolaudačních řízení a stavebních úřadů.
DUDÁK: Myslíte, že stavebním úřadům přísluší role kontrolora kvality stavebnictví?
HÝVNAR: Já bych se vrátil k tomu, že většina staveb nesplňuje technické normy. S tím bych rozhodně nesouhlasil, protože, málokterý developer si dovolí, aby stavba nesplňovala normy. Já to upřesním – zákazník je natolik erudovaný nebo si najde někoho erudovaného, že dohledá, jestli stavba splňuje veškeré technické normy. A jakmile zjistí, že mu nesplňuje v jednom parametru, tak bych nikomu nepřál být v pozici developera. Něco jiného je, když si někdo staví rodinný domek na předměstí. Když si nechce koupit okno, které splňuje technickou normu, tak si ho prostě nekoupí. Ale my zákazníkovi nedáme okno, které nesplňuje nejpřísnější evropské normy, protože jinak riskujeme, že to zjistí a okamžitě využije nástroje, kterými dokáže své požadavky zajistit.
DUDÁK: Já jsem teď měl na mysli zrovna rodinné domy.
HÝVNAR: To je stavebník, který jde do určitého rizika, když staví pro sebe, a je na jeho zvážení, zda jej podstoupí nebo ne. Co se státu týče, myslím, že by měl pouze vytvářet podmínky. To znamená budovat trh, a ne, aby zase vznikaly nějaké komise, které budou rozhodovat, jaké má právo a jestli dostane byt…
DUDÁK: Myslíte tedy, že stavební úřady by kontrolu kvality stavebního díla provádět neměly?
HÝVNAR: Já si myslím, že stavební dílo v současné době je tak složitý mechanismus, že úřad by musel mít nespočet zaměstnanců. Každá část je dnes tak vysoce specializovaná, že aby stát mohl kontrolovat veškeré náležitosti, bylo by to neúměrně náročné. Kvalitu by si měl kontrolovat investor prostřednictvím stavebního dozoru a tak to také funguje. Dokonce většina konečných zákazníků, když si jde přebírat byt, si kontroluje veškerou dokumentaci, a když nerozumějí, najmou si dozorce, aby si ještě zajistili další kontrolu. Stavební úřad má úplně jinou náplň práce, a aby chodil na stavbu kontrolovat, zda každý dělá, co má – to prostě nemůže zvládnout. A my nemůžeme státu dovolit, aby překračoval svoje pravomoci. Stát musí zůstat naprosto nestranný.
Ještě k normám. Já si nemyslím, že jsou příliš přísné, mě se naopak zdá, že je to tak dobře. Obvykle ti velcí developeři berou standard podle toho, ze kterého jsou teritoria, ten porovnají s průměrem z celé Evropy a poté vyberou přísnější kritéria, aby byli na straně bezpečnosti.
ŠTEFEK: V případě lidí, kteří chtějí ušetřit na domu za každou cenu, nemáte celkem žádnou šanci, jak je přinutit k tomu, aby si pořídili něco kvalitnějšího, dražšího. Určitě znáte ten přístup: tak mi něco namaluj a já už si s tím poradím. Já třeba obecně strašně nerad dělám vily nebo domky. Vždy si říkám – ten člověk bude volat kdykoliv, v sobotu, v neděli, protože si mě prostě najal. S institucionálními developery nebo velkými investory, tam je to jasné a není to takový problém, tam je jasné zadání, kontrolní dny tehdy a tehdy. U drobného stavitele-soukromníka je to pochopitelně úplně jinak, je to velmi složitá práce.
DUDÁK: Myslíte, že stát může sehrát roli v oblasti osvěty a informovanosti? Že právě stát by měl drobné investory informovat o tom, co jim hrozí, pokud ušetří za projektové práce a koupí si katalogový rodinný dům, nebo když opomenou stavební dozor atd.?
SLANINA: Vy jste se zmínil o katalogových rodinných domech, které jsou jednoznačně nepříznivým jevem v našem středoevropském prostoru, ať jsou převzaty z kanadské provenience nebo z bavorské nebo odkudkoliv. Navíc se u nás úplně přestaly stavět podsklepené rodinné domky, což dříve nikoho ani nenapadlo. Přitom téměř jedinou věcí, nad kterou se před léty v Istanbulu shodli architekti z celého světa, je nutnost šetřit zastavěnou půdu. Na každého našeho obyvatele například připadá kolem 4 tisíc metrů čtverečních půdy. A je velký rozdíl, pokud si každý z nás postaví sklep a garáž v domě nebo někde mimo na kraji pozemku. Navíc již typy domků, které se objevují v katalogu, jsou špatné. Ať se na to podíváme z hledisky architektury, tepelné techniky, nákladů, z pohledu zasazení do krajiny, vždy to podle mého názoru vychází špatně.
Dále k těm normám. Také jsem pracoval se Švédy nebo Němci a vím, že jsou nesmírně přísní a jsou zvyklí důkladně dodržovat velmi přísné normy. A nemyslím si, že naše normy jsou příliš přísné. Jsou na srovnatelné úrovni.
Co se kvality týká, stát věří autorizovaným osobám, na jejichž úroveň dohlíží vybrané stavovské organizace. Pro výrobce materiálů existuje také řada podmínek a norem, které musí dodržovat, takže si myslím, že v tomto směru je kvalita dodavatelů ošetřena. V novém státním zákoně (nechci to moc rozebírat, protože je to nesmírně citlivá otázka) mají být stavební inspektoři, kteří by pomáhali stavením úřadům, protože ony na to skutečně nemůžou dosáhnout při těch počtech staveb. Obzvláště, pokud chceme zároveň zkracovat stavební řízení. Dohlížet na ně bude komora autorizovaných architektů, nikoliv stavební úřady.
DUDÁK: Já mám pocit, že z hlediska stavebnictví si tu každý dělá co chce… Doba je sice rychlá, ale je velmi konzumní. Když si postavíte někde velmi ohleduplný, ekologický, rozumný rodinný dům, tak stejně za téhle doby budete mít smůlu, protože územní plán vám nezajistí, že vedle nevyrostou zrůdy, vedle kterých nebude nakonec moct bydlet. Takže stav je takový, že krajina se zastavuje, staré domy se rekonstruují, to vše absolutně eklekticky a s velmi nízkou kvalitou. Když se podívám zpětně do historie architektury, tak snad nenajdu dobu, ve které by vznikalo tak nízké procento kvalitních staveb, které by byly schopné přežít tu dobu. A tohle bohužel podle mě nezajistí ani architekt, ani výrobce materiálu, ani drobný investor. Tady je možná prostor pro určitou regulaci…
ŠTEFEK: Já jsem se minulý týden vrátil ze Švýcarska, kde jsem se potkal s přítelem, se kterým jsem pracoval v roce 1966 ve Švédsku. Tehdy byl mladý, teď je to samozřejmě úspěšný, starý pan profesor, a tam je to prostě tak, že společnost je tak stabilizovaná, že zase naopak je to až nudné. Tam se staví takto: Nepřipadá v úvahu, že by to nebylo takhle, protože by to nebylo švýcarské. A švýcarským občanem se stanete za takového utrpení, že si sakra rozmyslíte, jestli tam chcete žít nebo nežít. Prostě je to jedna z nejstabilizovanějších evropských válkou nezasažených společností. To štěstí my nemáme. A s tím nic nenaděláte, protože to je prostě věc toho varu, toho kvasu, který teď nastává. Aspoň to, že už ve své branži jsem se naučil rozlišovat, kdo je podvodník a kdo to myslí vážně. To teď beru jako upřímné vyznání toho, co mě za ta léta, co dělám jako soukromník, a v této branži potkalo. A víc od toho neočekávám, ale už jsem starý. A myslím si, že to jedině čas nějak srovná, že se stabilizuje názor na to, co je kvalita, co není kvalita a jestli tuto kvalitu je třeba dodržovat. Zatím si netroufám říct, že by to bylo schopno něco regulovat centrálně, uměle.
SLANINA: Já to zase trošku odlehčím. Kamarád byl ve Švýcarsku a byl na takové stáži, chviličku byl u svého kamaráda na stavebním úřadě. A někdo přišel a chtěl jinou střechu než předepsanou. A on mu ten stavební úředník řekl: „Takovou střechu mít nemůžete, protože to u nás není obvyklé.“ Tato věta stačila a ten člověk odešel a vybral si střechu, jaká je obvyklá. Takže toto je o té stabilizaci názoru.
ŠTEFEK: Když jsem studoval v Brně, měl jsem profesora, který říkal jednu věc: že v prvorepublikovém stavebním řádu bylo, že stavba nesmí odporovat krasochuti – tato krásná formulace stačila. Byl člověk přes krasochuť. A když řekl, že to odporuje krasochuti, tak se nestavělo. Představte si dnes osvícené úředníky, který vědí, jestli stavba odporuje nebo neodporuje krasochuti, a představte si, že by tohle byl někdo schopen vyžadovat v této společnosti…
Faktem ale je, že úředníci pro to nemají oporu ani v zákonu, tedy oni to nesmějí říct, oni mohou maximálně namítat – výška hřebene, římsa, v této ulici je předepsáno, že tam nemají být ploché střechy… ale jinak se nemají, o co opřít. Já jsem před revolucí dělal cosi jako hlavního architekta v Benešově a neměl jsem žádný nástroj, jak bych mohl sdělit, že je to prostě vohavný. Dělal jsem tenkrát to, že jsem mu to za státní peníze přeskicoval. Řekl jsem: Hele, pane, nešlo by to tak a tak. A on třeba, že jo, a třeba se na mě vykašlal… A teď je to to samé, jestli je někdo ochoten se angažovat a říkat, pane, to je škaredý, ale já vám to teda předělám. Ale jak by si to mohl dovolit?
DUDÁK: Podmínky územního plánu na sklon střechy sice katalogové RD splní, ale kvalitní moderní architektura přes stavební úřad mnohdy neprojde. I kvalitní stavby špatně navzájem umístěné ale mohou nakonec vyznít velmi špatně. Proto má podle mne každá obec právo nastavit limity, velmi pevné limity, k tomu, co v ní může vyrůst. Bohužel se to neděje.
ŠTEFEK: Souhlasím s vámi, že je třeba něco zlepšit. Já, jakkoli jsme věkově jinde, taky budu do smrti trvat na tom, že se to má nějak zlepšit, jenom si teď netroufám říct a nikomu poradit, jakým mechanismem, nebo co by se mělo hlídat nebo dostat do zákona, aby se tyhle věci dokázaly prosadit. Možná, že kdyby skutečně existovaly regulační plány a kdyby je dělali dobří architekti nebo projektanti a kdyby se tam dokázalo prosadit třeba to, co se povedlo na Babě, kde jsou domy prostě všechny v jednom provedení…, možná ještě dovybaveny nějakými jakoby vzorovými náměty, pak by se měl o co opřít i ten úředník a pak by to mohlo fungovat.
DUDÁK: Pojďme se bavit o tom, jakou roli by vůbec měl hrát stavební úřad. Já jsem například nedávno žádal o stavební povolení pro svůj domek a musím přiznat, že ten stavební úřad byl pro mě jen překážkou, v podstatě mi dal jen razítko. Měl by stavební úřad skutečně pouze kontrolovat lhůty a rozdávat razítka?
SLANINA: Stavební úřad je z hlediska politického klíčovým úřadem pro každého zastupitele, přes něj se prosazují všechny investiční akce a vlastně volební programy.
DVOŘÁK: Pokud ze své zkušenosti zrekapituluji hlavní problémy, ke kterým dochází na stavbě, je to opravdu z 99 % způsobeno nekvalitní realizací. Takže já si myslím, že by i v tomto směru možná úřad mohl hrát nějakou roli, ačkoliv si nedokážu představit, že by na stavbu chodili úředníci a nějak to tam kontrolovali. Roli stavebních úřadů spíš vidím v kontrole toho, aby stavby splňovaly základní nároky, které jsou na ně kladeny, co se týče statiky atd. Teď mluvím o těch malých a svépomocí stavěných rodinných domcích, aby opravdu stály a vydržely, aby nedocházelo k běžným katastrofickým scénářům.
Ale u větších celků to určitě není stát schopný zabezpečit. Tam už to musí být hlavně v zájmu investora nebo uživatele, toho vlastníka, jak si to zajistí. Záleží na něm, jestli využije nějaký externí stavební dozor nebo zda využije servis, který například my jako výrobci poskytujeme ke svým vlastním výrobkům. U větších zakázek to běžně vypadá tak, že si generální dodavatel vyžádá vyjádření výrobce a řekne, podívejte se, já jsem přijel na stavbu, zdá se mi, že tam to vypadá takhle, nejsem si jistý, jestli to je v pořádku nebo ne. Takže i toho se dá běžně využít.
DUDÁK: Takže myslíte, že by mohl stavební úřad v tomto směru posílit svou roli?
DVOŘÁK: Snad v segmentu, který se rovná téměř svépomocné rodinné výstavbě. Profesionální výstavba je něco jiného, protože tam je to vnitřním mechanismem tak ošetřené, že to nějaký stavební dozor venkovní již nemůže pozitivně ovlivnit.
HÝVNAR: Ze zákona mají povinnost mít dozor. Takže já nevím, co by tam ještě měl dělat stavební úřad. Ten může přijít, když soused řekne, on přistavil patýrko, a není to v projektu… Tam vidím roli státního stavebního dozoru.
DUDÁK: Což by teoreticky znamenalo, že v úrovni stavebního řízení a stavebního povolování nemusí být úředníci nijak speciálně odborně vzdělaní.
SLANINA: Pochopitelně musí.
HÝVNAR: Dobrý stavební projekt je skutečně složitý elaborát, zpracovaný autorizovaný inženýrem, tam není jediná složka, která by nebyla označena kulatým razítkem se státním znakem. A my nemůžeme chtít, aby úředník na stavebním úřadě zvládal všechny profese jako autorizovaný inženýr. Každá z nich je vědní disciplínou a my nemůžeme chtít po úředníkovi víc, než aby zkontroloval, jestli to dělají lidi, co na to mají oprávnění, a co za to tedy nesou zodpovědnost.
Měli bychom si uvědomit, že každý nese za něco zodpovědnost, a ne že každému práci kontroluje pět lidí, kteří z něj zodpovědnost sejmou. Úředník to všechno nemůže zvládat, a je tedy závislý na vyjádření dotčených organizací a odborů, které projekt zkoumají z hlediska své specializace. Protože těch organizací jsou ale dnes skutečně desítky, je spíš na státu zajistit, aby tyto organizace měly podle zákona povinnost se vyjadřovat ve lhůtách daných správním řádem a aby nemohly měnit své stanovisko, což je strašně důležité. Kdyby se dodržovaly správní lhůty, tak tady vůbec nemusíme diskutovat, úředník si srovná razítka, do 30 dnů, ano, je to v pořádku, není, vydá stavební povolení.
ŠTEFEK: Existují občanské iniciativy, které jsou často zřizovány účelově, totiž když někdo něco nechce, tak si na to zřídí sdružení, které se jmenuje bůhvíjak vzletně, najme si náležité advokáty a pak se jde do toho. A bohužel, často najdou chyby v rozhodnutí, které vydal státní orgán, tzn. buď stavební úřad, nebo úřad územního rozhodování a napadnou ho a příslušný odvolací orgán jim většinou musí dát za pravdu a začíná se od začátku. Většinou se jedná o procesní chyby.
DUDÁK: Takže jsme došli k závěru, že úředník na stavebním úřadě v procesu stavebního povolení nebo územního rozhodnutí je vlastně tím, kdo pouze dohledává administrativu, jestli je to všechno v pořádku, kontroluje zákonnost a správní řád, protože tam je napadnutelný, nikoliv technické záležitosti. Což je tedy funkce, kterou by si měl zachovat, a neměl by sledovat tu, jak jsme to nazvali, krasochuť.
ŠTEFEK: Bylo by samozřejmě lepší, kdyby ještě měl nějaký vztah k té krasochuti, ale zatím si to neumím představit.
DUDÁK: Ještě bych se rád zastavil u vymahatelnosti rozhodnutí stavebních úřadů. Já vám řeknu jeden konkrétní příklad z města, ze kterého pocházím. Přímo pod okny stavebního úřadu rostla černá stavba, restaurace, která vyžaduje podle stavebního zákona spoustu povolení. Restaurace není zkolaudovaná, protože není ani povolená, a funguje. Rostla několik měsíců, přímo pod okny stavebních úředníků, a dodnes tam je. V historicky cenné památkové zóně. To je jeden z mnoha typických případů, kdy snad ani nebyl vydán demoliční výměr. Nebo už možná byl, ale já jsem ještě nikdy neslyšel o demoličním výměru, který by byl zrealizován. Je to otázka vymahatelnosti práva. A zda stavební úřady vůbec využívají možností, které mají.
HÝVNAR: Tak některé stavby snad již byly odstraněny. Ale zákon nefunguje pro každého stejně, tak se nemůžeme divit, že si někdo prostě postaví restauraci načerno.
DUDÁK: V tomhle případě zrovna nezafungoval.
HÝVNAR: No, tak nefunguje. V Americe existuje prostě precedens a tady žádné takové nejsou, tak to lidi zkouší.
DUDÁK: Není to také tím, jak je nastavený stavební zákon? Není pro mě dnes jednoduší zakalkulovat pokutu do stavebního rozpočtu a risknout jí, než se dohadovat půl roku o nesmyslech?
HÝVNAR: Víte, jak jsou nastavené pokuty? Já bych si to tedy v životě neriskl. Jiné je to pro vás, když stavíte sám, tak to je jedna sazba, a jiné, když stavíte jako firma. To jsou již velké částky. A buď jste velký kriminálník, pak vám všechno projde snáze, nebo jste menší firma, pak se s vámi nikdo nebaví. Nám na jedné stavbě zlomil vítr 3 metry nad zemí strom, marně jsme dokazovali, že to nezpůsobila stavba, a pokutu jsme stejně dostali.
DUDÁK: Chcete říci něco na závěr?
SLANINA: Já to uzavřu tím, co jsem řekl na začátku, v podstatě je hlavně nutné vytvářet podmínky, podnikatelům i občanům, a novou roli státu nebo našeho ministerstva vidím v tom, jak roli stavebníka ulehčovat, jak bořit administrativní bariéry a jak být přísnější v dodržování práva a v jeho vymáhání.
A to je vše, co jsme pro vás zaznamenali ze 2. dílu Stavebního dialogu.
Kde trénují budoucí šampioni
Dosud vlastně vždycky bydleli s rodinou v panelovém domě, nejdříve v Kladně v malém 2 + kk a donedávna na pražském sídlišti Červený Vrch také v dvoupokojovém bytě. „Toužili jsme mít dům podle vlastních představ a plánů a naše přání se teď stalo skutečností. Objevili jsme hezké místo, snadno dosažitelné z centra Prahy, které se nám zalíbilo na první pohled. Měli jsme sice problémy se stavebním povolením, ale vše se podařilo vyřešit a v říjnu loňského roku se mohlo začít stavět.“
Zařizovali jsme náhodně S architektem konzultovali Šebrlovi pouze projekt a nechali ho vyřídit zmíněné stavební povolení, interiér domku si však zařizovali sami, v podstatě náhodně, podle toho, co se jim líbilo. Nejdůležitější pro ně byl dostatek světla, zejména v hlavních obytných prostorech. Francouzská okna v obývacím pokoji a také v jídelně požadavek splňují na sto procent, místnosti jsou po celý den zality sluncem a působí tak velmi hřejivým a útulným dojmem. Z pohovky stejně jako od kuchyňské linky nebo jídelního stolu se manželům nabízí pohled do zahrady, která sice ještě není dokončená, ale už teď slibuje mnohé. „Určitě chceme bazén a v plánu je také malé hřiště, alespoň 5 x 6 metrů,“ nezapře v sobě Roman Šebrle sportovce.
Začalo to kuchyní Propojenou jídelnu s kuchyňským koutem a obývacím pokojem realizovala firma Tide interiéry. „Začalo to kuchyní. Ještě když jsme bydleli ve Vokovicích, chodili jsme prakticky každý den kolem jejich studia. Manželka tam uviděla kuchyň, která se nám oběma na první pohled zalíbila. Nechali jsme si vyrobit vlastně úplně stejnou, ze stejných materiálů i ve stejné barvě, jen maličko jinak řešenou.“ Z úspěšně realizované kuchyně se vyvinula další spolupráce. Také jídelna, obývací pokoj a ložnice manželů jsou vybaveny nábytkem stejné firmy.
Průchozí řešení interiéru ovšem skýtá nejvíce radosti nejmladšímu členovi domácnosti, rok a půl starému Štěpánovi. Nezapře v sobě geny svých rodičů a tráví většinu času tryskovým obíháním místností, hravě si poradí s překážkami, na sedací soupravě a posteli rodičů již začal trénovat skok do dálky i do výšky, hod „čímkoli“ a zakleknutí do startovních bloků předvede na požádání. „Snažili jsme se interiér zařídit jednoduše, prakticky, moderně. Nemáme tu žádný luxusní nábytek, o který bychom se museli bát. Máme malé dítě a kocoura a chtěli jsme, aby také pro ně byl nový domov k žití. Chtěli jsme sice koženou pohovku, ale ta je v tomto rodinném složení vyloučena. Kocour nábytek škrábe a prcek na něm taky pěkně řádí…“
Za vším hledej ženu Roman Šebrle přiznává, že původně chtěl do zařizování výrazně zasahovat, ale uvědomil si, že manželka tráví doma daleko více času, a proto nechal výběr převážně na ní. „Evu to baví a navíc vím, že nábytek vybere dobře. Dům se zařizoval v období, kdy jsem byl v zahraničí na soustředění, a tak jsme výběr častokrát konzultovali pouze telefonicky. Na kuchyni a koncepci obývacího pokoje jsme byli domluveni, výběr ložnice jsem nechal pouze na ženě, já tam jenom spím.“ Pro relaxaci dává Roman přednost obývacímu pokoji, vlastní pracovně a nejraději místnosti, ve které má kulečník. A co dělá atlet v pracovně? „Myslel jsem si, že ji nebudu příliš využívat, ale trávím tam poměrně hodně času. Sedím u počítače, protože i atlet bohužel musí řešit byrokratické záležitosti… no, a také si tam hraju.“
Roman Šebrle – atlet (desetiboj, sedmiboj) – narozen 26. 11. 1974 – několikanásobný mistr Evropy a světa – Nejlepší atlet ČR 2003
Kontakt: TIDE INTERIÉRY, Kladenská 61, Praha 6, tel.: 233 089 311, fax: 233 089 313
text: Lucie Martínková foto: Filip Šlapal |
Červnová červená
Nepřehlédnutelná Červená barva je nesmírně silná, pro někoho až agresivní. V zahradě působí optimisticky, živě, vyvolává vzrušení, zrychluje tep. Je nepřehlédnutelná, a proto zcela zaručeně přitáhne pozornost i ke vzdáleným místům v zahradě. Zvlášť ve velké zahradě jsou úchvatné skupiny červených azalek nebo kniphofií na neutrálním zeleném pozadí, případně ještě posílené příměsí žluté nebo oranžové.
Ostré barvy se hodí pro velký letní záhon. Co třeba vyzkoušet jiskřivou kombinaci červené se žlutou? Máte ještě čas. Vysaďte vznosné dosny (Canna indica) v obou barvách a ještě lepší bude, když červená odrůda bude mít i červené olistění, anebo žluto-červeně žíhané květy. Nebuďte zdrženliví: pokud má vaše kreace sklidit úspěch, vysaďte pořádně velké skupiny.
Může vás i unavit Díky své intenzitě může být červená i trochu únavná. Buďte opatrní zejména v menších prostorech, kde trávíte více času. Pokud naplníte červenými muškáty truhlíky a květináče své terasy, nejspíš se tam moc neuklidníte. Je-li ale červený muškát vaše nejoblíbenější květina, nemusíte se jej vzdát. Prostřídejte ho se žlutými aksamitníky (Tagetes) a modrými lobelkami (Lobelia) – výsledek bude velmi tradiční a veselý. Někdo to rád horké a muškáty zkombinuje s oranžovou krásenkou (Cosmos sulphureus) a žlutými dvojzubci (Bidens). Romantici přidají růžovou, fialovou, purpurovou a bílou. Ve všech případech prospěje spousta zeleně – převislý Plectranthus nebo popenec (Glechoma) – a stříbřitých listů, třeba oblíbeného štírovníku (Lotus) nebo starčeku (Senecio).
Červená a bílá Z minulých dílů víte, že sousedství dvou kontrastních – komplementárních barev (leží proti sobě na barevném kruhu) je někdy příliš silné. Nemůžete vedle sebe umístit dvě stejně velké skupiny se srovnatelnou intenzitou komplementárních barev. Pomůže vám, když jednu z nich posílíte a druhou oslabíte. Dobrým prostředníkem je zeleň, která červenou dokonce zvýrazní. Červená září na slunném místě, v tmavším koutě vypadá rafinovaně a tajemně, je-li provázena stříbřitou. Když vysadíte květiny v barvách ohně do popředí velkého záhonu a pozadí zvolíte pastelové a něžné, bude se záhon zdát větší a prostor hlubší.
Většině harmonických barev prospěje přimíchání bílé, která je změkčí (třeba fialová a modrá). Kdybyste ale bílou přidali do červené, vznikla by růžová a oranžová už by rušila. Když červené růže zahalíte do oparu z šateru (Gypsophilla), volají spíš po modrofialové než po oranžové.
Účinky světla S klesající intenzitou denního světla červená tmavne a v noci není vůbec vidět. Viditelnější je žlutočervená, méně viditelná je purpurová, ovšem tóny blízké fialové s nadcházejícím večerem úplně září. Světlo před bouří má načervenale fialovou barvu, zrána je jakoby něžně růžové. Máte-li kolem terasy červené květiny, moc si je v noci neužijete. Přidejte ale bílou, ve dne bude kombinace dráždivě elegantní, v noci budou ze tmy svítit bílé květy.
Příklady červeně kvetoucích rostlin Keře azalky a pěnišníky (Rhododendron), vřesy a vřesovce (Calluna, Erica), wajgélie (Weigela), pivoňka (Paeonia suffruticosa), šácholán (Magnolia liliiflora ‘Nigra’), meruzalka (Ribes sanguineum), kdoulovec (Chaenomeles japonica a Ch. speciosa), plamének (Clematis), komule (Buddelia davidii ‘Royal Red’), ibišek (Hibiscus syriacus) a královna růže ve všech tvarech a velikostech
Trvalky pivoňka (Paeonia), kakost (Geranium sanguineum), devaterník (Helianthemum), dlužicha (Heuchera), silenka (Silene dioica), kohoutek (Lychnis chalcedonica a L. coronaria), vlčí bob (Lupinus), mochna (Potentilla nepalensis), prvosenka (Primula), mák (Papaver orientale), hvozdík (Dianthus), hrachor (Lathyrus), čechrava (Astilbe), plaménka (Phlox paniculata), Monarda, dračík (Penstemon), chrastavec (Knautia macedonica), vytrvalá lobelka (Lobelia x speciosa), třapatka (Echinacea purpurea), kopretina šarlatová (Tanacetum coccineum), denivka (Hemerocalis), záplevák (Helenium), podzimní astry (Aster) a královnou je vznosná Kniphophia v barvě žlutooranžovočervené
N echte si poradit – Do modrého moře šanty kočičí (Nepeta) vysaďte jeden červený mák (Papaver) anebo růžový kakost (Geranium). – Před stěnou s modrofialovými hrozny květů vistárie vyniknou rudé tulipány ‘Red Emperor’. – Na vzdálený konec dlouhé úzké zahrady vysaďte skupinu červených květin (Phlox, Crocosmia, Lychnis) – zahrada se opticky zkrátí. Pokud červenou naopak vysadíte do popředí malé zahrádky a na vzdálenější stranu umístíte modré květy, prostor opticky prohloubíte. – Pastelovým odstínem umocníte účinek výrazné barvy – něžně růžová podpoří krvavě rudou.
text: Jana Pyšková foto: autorka, Botanicus |