Skip to content

Blog

Evropa pod jednou střechou

 Orientaci v členitém objektu usnadňují okna s různými výhledy

 Trojúhelníkové okno ve střeše prosvětluje schodiště

 Rustikální charakter kuchyně v přízemí

 Jednoduché schodišťové zábradlí, nenápadné lapmy a vnitřní hlinitopísčitá omítka dokonale souzní

 Malá kamna na dřevo jsou jen doplňkovým topením

 V ložnicích najdete jen ten nejnutnější nábytek

 Nadčasový design koupelny s mozaikou

Se vstupem České republiky do Evropské unie přestává udivovat, když se soused přestěhuje třeba na jih Francie a na jeho místě se usadí Holanďan, který má rád kopcovitou krajinu. Vzájemné ovlivňování jednotlivých kultur v sjednocené Evropě může přinášet pozoruhodné výsledky. Ukázkovým příkladem je rodinný dům na irském venkově.

 

Příroda západního Irska je pro některé Středoevropany příliš drsná. Ulrika Fuhrer a Martin Beuster patří ale k těm romantickým ekologům, které okouzlila natolik, že se rozhodli usadit se v hrabství Galway natrvalo. Jejich úvaha byla jednoduchá: „Žádné tučné konto v bance nemáme, ale původní dům potřebám dnes už pětičlenné rodiny prostě nestačí. Můžeme zrušit kancelář ve městě a svou překladatelskou firmu řídit přímo z domova. Potřebujeme jednoduchý dům s levným provozem, ten starý využijeme k práci.“ Dlužno podotknout, že oba objekty jsou od sebe vzdálené vlastně jen pár kroků přes zahradu.

 

Dům jako puzzle

Zadání investoři definovali poměrně přesně. Chtěli dům ekologický, postavený pouze z přírodních materiálů, zdravotně nezávadný a využívající solární energii. Žádný projekt však neodpovídal jejich představě a dlouho hledali někoho, kdo jim poradí. Jako správní intelektuálové neměli doma televizi, a proto neznali známého irského architekta Duncana Stewarta, který ve svých pořadech z obrazovky radí lidem jak správně bydlet. Na doporučení přátel jej nakonec oslovili.

 

Duncan Stewart navrhl originální dřevěný dům s půdorysem ve tvaru písmene „Y“. Všechny požadavky investorů akceptoval a dokonce sám našel i dodavatele. Malá rodinná firma Holzbau Unterluggauer z rakouských Východních Tyrol vyrobila podle Stewartova projektu dřevěnou konstrukci i všechny ostatní dřevěné prvky. Ty pak zaměstnanci společnosti nařezali, očíslovali, přepravili přes moře a na místě přesně sestavili jako puzzle. Příprava projektu trvala tři roky, samotná stavba tři měsíce a tři dny.

 

Tuláci ve vlastním domě

Uspořádání místností je velmi netradiční. Pokoje mají stejný tvar a stejnou velikost. Toto řešení dovoluje všem členům rodiny volný pohyb i soukromí, ale bez pevného vymezení „osobního“ prostoru. „Jsme jako tuláci. Schoulíme se a spíme kdekoli a kdykoli chceme,“ upřesňuje Ulrika. V domě skutečně nejsou žádné hranice nebo předem určené funkce – kromě kuchyně a koupelny. Pouze okna s odlišným světlem a různými výhledy usnadňují orientaci v členitém objektu.

 

Materiál použitý při stavbě tohoto nezvyklého příbytku by prošel i nejpřísnějšími testy ekologické organizace Greenpeace. Konstrukci ze smrkových trámů doplňují modřínové podlahy, venkovní obložení je také z modřínu. Dřevo není lakované, ale voskované. Znamená to, že dům se obejde – i v drsném západoirském podnebí – bez jakékoli údržby.

 

Důležitou roli hraje izolace stěn z vrstev hoblin s ovčí vlnou pranou v boraxu. Spolu s pískem tvoří ovčí vlna dokonalou zvukovou izolaci stropu. Ve zdech jsou také trubky rozvádějící energii ze solárních panelů na střeše.

 

Přírodní hlinitopísčitou omítku na vnitřních zdech Ulrika s Martinem ponechali v původní barvě. Ostatně rustikálnímu charakteru vnitřního vybavení takové řešení docela sluší.

 

Dominantou obývacího pokoje není televize, ale kamínka na dřevo. Tady občas děti Clara, Daniel a Emma pořádají pro své rodiče flétnový koncert. Ten první se uskutečnil, když tu přespali první hosté. Byli to architekt Duncan Stewart a dva východotyrolští truhláři.

 

Kontakt:

Duncan Stewart, Earth Horizon Productions,

13 Windsor Place, Dublin 2, Ireland,

tel.: 0035 31 662 7475, fax: 0035 31 662 0337,

e-mail: info@earthhorizon.ie

Dodavatel:

Holzbau Unterluggauer GmbH, Aguntstrasse 15, A-990 Lienz, Austria,

tel.: 0043 485 262 800, fax: 0043 485 262 800-8

 

text: Ljuba Mesteková

foto: Ivan Bárta
zdroj: Můj dům 6/2004

Bůh Hélios a pixely

 Obálka knížky, rok 1966, cena 350 Kč, ANTIKVARIÁT

 Compur, kolem 1935, Německo, cena 3 500 Kč, BAZAR-ANTIK

 Agfa-Solette, kolem 1950, Německo, cena 1 200 Kč, BAZAR-ANTIK

 Ikoflex, 40. léta 20. století, Německo, cena 3 500 Kč, ANTIK

 Obálka fotografické publikace, ANTIKVARIÁT

 Billy Clack - Agfa, 30. léta 20. století, německo, cena 2 600 Kč, ANTIK

 Obálka fotografické ročenky z r. 1959, USA, ANTIKVARIÁT

 Zenit-S, kolem 1970, Sovětský svaz, cena 850 Kč, BAZAR-ANTIK

 Flexaret - Automat, 60. léta 20. století, Čechy, cena 1 200 Kč, BAZAR-ANTIK

 C. Zeiss, 1928, Německo, cena 650 Kč, BAZAR-ANTIK

Do subtilních sporů antických filozofů zasáhl osobitým způsobem také Zeuxis, významný řecký malíř ze začátku 4. století před n. l. Bravurní malíř si totiž liboval ve vytváření optických malířských klamů a k údivu současníků napo- doboval dokonale skutečnost. Podle pověsti se na jím malované hrozny slétali ptáci a chtěli je zobat. Zeuxis tak byl prvním mužem v dějinách, který vlastním rukodělným umem a bez technických pomůcek dokonale fixoval obraz okolního světa.

 

V této souvislosti nelze opome-nout antického boha slunce jménem Hélios, který jako světlonoš přinášel lidem i bohům světlo. Právě on stál u zrodu temné komory nazývané camera obscura. Její princip je znám od starověku. Jednoduchá bedýnka byla opatřená malým otvorem (clonou), kterým procházely Héliovy světelné paprsky tak, že vznikal zmenšený obraz předmětů před otvorem kamery; navíc s převrácenými stranami a stojící na hlavě. Existence camery obscury byla známa i dalšímu řeckému filozofu, Aristotelovi, a jeho prostřednictvím se tímto divem mohli kochat i učenci středověku.

 

Od dob renesance se štěrbinové kamery používaly často jako pomůcky při kreslení, zvláště pro perspektivní konstrukce. Vynálezu se pochopitelně zmocnili i jarmareční promotéři a při výročních slavnostech umožňovali publiku nekonečně se podivovat tomuto zázraku. V baroku přišlo další zlepšení camery obscury v podobě přenosné zrcadlovky s konvektorem a matnicí. Nyní bylo možné lehce obkreslit obraz promítnutý na papír a tyto výkresové camery se těšily velké oblibě zvláště mezi amatéry.

 

Zbýval ještě poslední krok; natrvalo zachytit stávající obraz kmitající v temné komoře. Ten učinil roku 1727 německý lékař J. H. Schulze. Zjistil, že lze zobrazovat předměty chemickým účinkem světla na stříbro. Ač tento chemický jev byl znám již v 17. a 18. století, Schulze dokázal, že stříbro rozpuštěné kyselinou dusičnou černá světlem. A ve chvíli, kdy se mu podařilo získat první provizorní otisky písmen, byla cesta otevřená. Objevu se zmocnila celá plejáda učenců i amatérů všech profesí, kteří na desky papírové, skleněné i kovové, rozestíraly stříbro v různých substancích, včetně pryskyřičných materiálů.

 

Teprve J. N. Niepce (1765 až 1833), Napoleonův vysloužilý důstojník, posedlý vynalézáním, si ochočil Héliovo poselství. Vytvářel řady obrazů nazývaných heliografie, jejichž vznik se zakládal na působení světla na stříbrnou desku vystavenou parám jodu a vyvolávanou parami rtuti. Obraz byl natolik věrný skutečnosti, že hned vzbudil zájem malířů. Roku 1825 se spojil s J. N. Niepcem mladý francouzský malíř Louis J. Daguerre (1789 až 1851), který se živil malováním dekorací pro pařížská divadla. Pro usnadnění práce konal pokusy fixovat obraz povstalý čočkou v temné komoře. Když se koncem 40. let 19. století objevily na světě první daguerrotypie, byl učitel pomalu zapomenut a slávu sklidil partner a následovník Daguerre. Vynález se šířil velkou rychlostí a např. již r. 1849 byla v Londýně založena Photographic Society.

 

Nové médium, které mělo přirozenou vlastnost, takřka hmatatelně zastupovat skutečnost, se současně stalo prvním technologickým derivátem naší vizuální komunikace. Není proto divu, že francouzský malíř Delaroche si pospíšil se zvoláním o zániku malířství. Hned od počátku fotografický obraz existoval ve všech žánrových podobách známých výtvarnému umění, i když několik nejbližších desetiletí v jeho vývoji je doslova zasvěceno ateliérovému portrétu. U něho se uplatnily základní vlastnosti fotografie; věrný, pohotový a obecně dostupný záznam, který díky aranžmá lichotil portrétovaným.

 

Nečekaně rázným vstupem fotografie na celosvětovou kulturní scénu po polovině 19. století začala fotografie hrát roli hromadného komunikačního prostředku, k níž od počátku byla před- určena. Sto let existence fotografie do počátku druhé světové války zformovalo řady profesionálů i amatérů, kteří se opájeli hrou s fotografickým přístrojem. K ovládání přístroje na zachycení skutečnosti totiž nebylo třeba ani talentu, absolvování výtvarné akademie nebo ateliéru. Ten si pořizovali podnikaví jedinci, kteří pochopili nesčetné výhody strojového záznamu skutečnosti.

 

Od experimentů se světlem a jeho fixací se další pozornost zaměřila na zdokonalování vlastního fotografického aparátu a jeho mechaniku. Cílem bylo dosáhnout takové optické cesty, aby zobrazovaná skutečnost byla co nejostřejší. Když vídeňský fyzik M. Petzval vypočítal parametry čočky, jeho mechanik V. Voigtländer ji hbitě sestrojil a habsburská monarchie se konečně viděla v pravém světle. Nyní bylo možno zaostřit a ustálit latentní obraz na negativ, aby se pozitiv získal jeho překopírováním na papír. Po heliografii a daguerrotypii se objevila fotografie.

 

Ke komoře a čočce, se rychle připojovaly závěrky, hledáčky, clony, zaostřovací zařízení a okolo první světové války byly fotografické aparáty dostupné i širokému publiku. Výrobci se sice předstihovali v jejich designu a technických možnostech, ale až do objevu digitálního záznamu se v principu nic nezměnilo. Dnes se věrnost obrazu ke skutečnosti již neměří počtem ptáků zobajících papírové hrozny, ale podivnou jednotkou zvanou pixel; čím je jich víc na ploše, tím věrnější obraz. Ovšem za jediného předpokladu – že Hélios žije.

 

Kontakty:

Antik, Nerudova 24, Praha 1,

tel.: 602 268 282;

ANTIKVARIÁt, Valentinská 8, Praha 1,

tel.: 224 816 253;

Antique, Saská 3, Praha 1,

tel.: 257 534 383, 606 917 248;

Bazar–Antik, Saská 3, Praha 1,

tel.: 602 131 353

 

text: Karel Holub (autor je historik umění)

foto: Oto Pajer
zdroj: Moderní byt 6/2004

Růže a jasmín pro Diora


 Muzeum parfémů v Grasse

 Květy růží se opatrně ukládají do košíků

 Porosty růží jsou vysoké asi jeden metr

 Rosa centifolia - růže stolistá

 Hubert Biancalana

 Dcera pana Biancalany provádí návštěvníky

 Jasmín velkokvětý - Jasminum grandiflorum

U městečka Plascassier jsme našli další zajímavou sobnost do našeho seriálu. Žije zde Hubert Biancalana, muž, kterého proslavila tvrdá dřina. Není to na něm ale vidět, stejně jako jeho věk – je mu už přes šedesát. I v horkém odpoledni srší dobrou náladou a s francouzským šarmem žertuje s návštěvnicemi a vesele pokřikuje na své zaměstnankyně. A samozřejmě v jeho ruce nesmí chybět cigareta! S ní je zachycen na většině fotografií, které visí na stěnách. Na jedné z nich je i herečka Sigourney Weaverová, na jiné Gregory Peck.

 

Zdroj vůně

V Domaine de Manon pěstují přes hektar růží stolistých (Rosa centifolia) a přibližně 1 000 m2 růží damašských (Rosa damascena), které se sklízejí v květnu a červnu. A k tomu ještě bílý jasmín (Jasminum grandiflorum na 5 000 m2), kvůli kterému se vstává od začátku července až do půlky září v pět hodin ráno, protože kvítky se musejí trhat před rozedněním. Květy pana Biancalany jsou tak kvalitní, že je od něj vykupují nejslavnější výrobci francouzských parfémů.

 

Něco dobrého

Na farmě si můžete prohlédnout růžová pole a poslechnout si vyprávění o radostech či strastech farmářů, ale nenechte si ujít ani ochutnávku výborného želé z jasmínových a růžových kvítků nebo fíkového džemu. K zakoupení jsou zde také krásně voňavá květinová mýdla. Přestože s růžemi i jasmínem je po většinu roku plno práce, na farmě nechybějí ani olivovníky a réva.

 

Na růžích ustláno

Spát na růžích se nevyplácí, i když jich máte tolik. Pořád je musíte hnojit, okopávat, množit, obnovovat výsadby, protože konkurence číhá nejen okolo, ale i jinde na světě. Takových lidí jako pan Biancalana už v okolí moc není, protože levnější jsou květiny dovážené z Bulharska, Maroka, Egypta a dalších zemí. Francouzská vláda kupodivu dotuje pěstování levandule, ale nepodporuje růžaře. V roce 1975 bylo v oblasti asi 2 200 květinových „voňavkářských“ farem, dnes se drží už jen asi 120 pěstitelů růží a přes dvacet statečných pěstitelů jasmínu. Kromě zahraniční konkurence je tady i jiná hrozba: při výrobě parfémů se dnes používá čím dál víc syntetických esencí a ty přírodní kupují jen výrobci nejdražších značek. Držte s námi panu Biancalanovi, jeho rodině i zaměstnancům palce. Budou to potřebovat. A když se vám naskytne příležitost jet se podívat na jejich farmu, podpořte je třeba nákupem vynikajících mýdel a želé.

 

10 000 kvítků

Na jeden kilogram je třeba osm až deset tisíc jasmínových kvítků, které se musejí jemně otrhat a něžně uložit, aby se nepomačkaly a nevyprchaly z nich cenné esence. Jedna zkušená osoba natrhá kilogram za dvě hodiny, na menších farmách se dá denně sklidit asi třicet kilogramů květů.

 

Kontakt:

Le Domaine de Manon, Plascassier, Francie,

tel.: +33 493 601 276, +33 612 180 269 

 

text: Jana Pyšková

foto: autorka, ISIFA
zdroj: Můj dům 6/2004

Tři (ne)klasické kombinace

 Televizní stolek Demon má konstrukci z hliníku, základní deska je z barveného skla, odkládací desky jsou čiré. Rozměr 150 x 55 x 71 cm, cena 26 410 Kč, LOCCO

 Úložná police Modulo's s kovovou konstrukcí a policemi z pískovaného skla. Rozměr 219 x 48 x 224 cm, cena 82 177 Kč, LOCCO

 Stojan na časopisy Lira, kombinace čirého skla a nerezu, rozměr 40 x 40 x 30 cm, cena 14 616 Kč, KTC INTERIER

 Zrcadlo Skin s kovovou konstrukcí a dvanácti nastavitelnými zrcátky. Rozměr 24 x 37 x 175 cm, cena 21 600 Kč, DESIGN DISTRICT PETŘÍN

 Konferenční stolek You-glass, kombinace leštěného chromu a pískovaného skla. Rozměr 120 x 65 x 28 cm, cena 15 735 Kč, LOCCO

 Stolní lampa Two, kombinace kov a plast, rozměr 9 x 30 x 30 cm, zdroj osvětlení halogenová žárovka 40 W, cena 2 617 Kč, UNI LIGHT

 Lavice Maui divano s kovovou podnoží a sedákem z plastu (8 barev), rozměr 132 x 52 x 77 cm, cena 11 084 Kč, KONSEPTI

 Svítidla Japan, kombinace plast/kov, rozměr 37 x 21 x 160 cm, cena 15 263 Kč, rozměr 28 x 15 x 57 cm, cena 4 969 Kč, UNI LIGHT

 Nástěnný věšák Hanger s konzolou z leštěného hliníku a plastovými věšáky (2 velikosti, 5 barev, 3 délky). Při rozměru 90 x 10 x 17 cm stojí 5 030 Kč, KONSEPTI

 Zásuvkový kontejner Attityd, kombinace plast/kov, rozměr 51 x 60 x 90 cm, cena 3 990 Kč, IKEA

 Křeslo Waimea (Emmemobili) má kovovou podnož, sedák s opěrkou dřevěná dýha. Cena od 41 888 Kč, HOTOVÝ INTERIÉR

 Konferenční stolek Modern s dýhou dubu, třešně nebo mořený do odstínu wengé. Rozměr 80 x 80 x 33 cm, cena 17 228 Kč, EUROLUX INTERIÉRY

 Nástěnná police Scarlet s kovovou základnou a úložnými díly z mořeného dubu. Rozměr 90 x 30 x 170 cm, cena 40 287 Kč, LOCCO

 Nástěnná police Futura s kovovou konstrukcí a policemi z běleného dubu. Rozměr 90 x 30 x 170 cm, cena 40 287 Kč, LOCCO

Dochované překrásné slavnostní stoly sloužící při starořeckých hostinách či kováním bohatě zdobená lehátka dosvědčují, že kov se využí-val jak pro svou pevnost a odolnost, tak i kvůli možnosti překrásně ho tvarovat. Tyto a další vlastnosti umožňují vytvářet při výrobě nábytku doslova zázraky, o čemž jsme se mohli přesvědčit i o několik století později, například u první židle z trubkové oceli.

 

Obliba sílí

K nejstarším poznaným kovům jako zlato, stříbro, měď či cín přibyly časem železo, olovo, ocel a litina. Každý jinak zabarvený a s odlišnými vlastnostmi rozhodujícími o způsobu zpracování a využití. Díky nejnovějším technologiím si dnes můžeme dopřát nejvyšší kvalitu. Je jen na spotřebiteli, zda dá přednost subtilním profilům lehce naznačujícím elegantní prvek či robustnímu provedení, které symbolizuje odolnost a spolehlivost. Časem se stalo pravidlem, že kov se kvůli svému technickému a studenějšímu vzhledu kombinuje s dalšími materiály.

 

Kov a sklo

Právě v současném interiéru vynikne nádherná kombinace ko-vu se sklem. Jeho jemné linky doplněné kovovými prvky vytvářejí ojedinělou podívanou. Oba materiály samy o sobě působí elegantně, a tak není divu, že výsledný solitér zaujme na první pohled.

 

Vynikne v prosvětlených místnostech, díky neutrálnímu barevnému provedení působí efektně také v barevných interiérech. Místnosti nemusí být ani příliš velké, protože průhledné sklo vytváří dojem volného prostoru. Jediným záporem je méně snadná údržba. Oba materiály se zrcadlí a na lesklém povrchu je vidět sebemenší nečistota.

 

Kov a sklo

1 Náročnější údržba

2 V rodinách s malými dětmi by skleněné plochy měly být ve výšce od 47 cm

3 Sklo je vhodné do menších prostor

 

Kov a plast

Neutrální barevnost kovu se mnoho designérů rozhodlo oživit plastem. Ten totiž může mít libovolný odstín, práci pak usnadní i jeho snadné tvarování. Dnes už běžná kombinace materiálů se vzájemně esteticky, ale i opticky doplňuje. Zatímco plast působí křehce (i když tomu tak nemusí být), kov výrobku dodává na bytelnosti. To a moderní vzhled zapříčinily, že je tato kombinace vyhledávána zvláště v mladých domácnostech. Tam přijde vhod i rozumná, často i příjemně nízká pořizovací cena.

 

Kov a plast

1 Snadná údržba

2 Vhodné do rodin s malými dětmi

3 Příznivá cena

 

Kov a dřevo

Oblíbenou a často vyhledávanou kombinací je kov se dřevem, oba materiály totiž evokují v interiéru sounáležitost s přírodou. Dřevo bývá zpravidla stěžejním materiálem a doplňující kovové prvky mají funkční a estetickou roli. Na subtilních kovových nožkách může stát komoda či prádelník, jejichž zásuvky se otevírají pomocí zdobných úchytek rovněž z kovu. Také konstrukce mnoha konferenčních či televizních stolků bývá z tohoto pevného a odolného materiálu, dřevo pak dotváří harmonii mezi studeným a teplým vzhledem. Je-li kov zastoupen ve větší míře než dřevo, pak je výsledný efekt chladnější, což se však do moderního pojetí interiéru hodí.

 

Kov a dřevo

1 Klasická kombinace pro ty, kteří se rádi obklopují teplými přírodními materiály.

2 Dřevo se udržuje pomocí speciálních přípravků (k dostání v běžné obchodní síti drogerií).

3 Zvolit můžeme nábytek z masivního dřeva nebo opatřeného dřevěnou dýhou (nábytek z masivu je podstatně dražší).

 

Kontakty:

DESIGN DISTRICT PETŘÍN, Újezd 19, Praha 1,

tel.: 257 317 410, 732 652 077;

EUROLUX INTERIÉRY, Žalanského 22, Praha 6,

tel.: 235 097 611, fax: 235 097 622;

Vinohradská 48, Praha 2, tel.: 271 742 241,

fax: 271 742 242;

M-Palác, Heršpická 5a, Brno,

tel.: 543 107 125, fax: 543 107 126;

HOTOVÝ INTERIÉR, Roztylské nám. 12, Praha 4,

tel.: 272 770 232;

značková prodejna v Rubin centru, Sokolovská 79, Praha 8,

tel.: 296 579 571, fax: : 296 579 572;

Foersterova 4, Karlovy Vary,

tel.: 353 585 545;

IKEA, Shopping Park Praha, Skandinávská 1, Praha 5,

tel.: 251 610 110;

Shopping Park Brno, Skandinávská 4, Dolní Heršpice, Brno,

tel.: 543 539 111;

Shopping Park Ostrava, Rudná 110, Ostrava-Zábřeh,

tel.: 596 783 462;

INPRO CZ, Pražská 293/12, Hradec Králové,

tel.: 495 532 810, fax: 495 532 833;

KONSEPTI, Komunardů 32, Praha 7,

tel.: 222 326 928, fax: 222 321 358;

KTC INTERIER, obchod. centrum Nový Smíchov, Plzeňská 8, Praha 5,

tel.: 251 512 485, fax: 251 512 486;

nákupní centrum Zličín II,

tel./fax: 226 082 259, 226 082 260;

LOCCO, Balbínova 28, Praha 2,

tel.: 222 252 141–42, fax: 222 253 502;

SELENE (svítidla Artemide), Neumannova 161, Prachatice,

tel./fax: 388 313 410;

Sázavská 32, Praha 2,

tel./fax: 222 521 345;

UNI LIGHT, Heřmanova 2, Praha 7,

tel.: 266 712 152;

Tallerova 2, Bratislava,

tel.: 00421/2/52 73 33 05–07, fax: 00421/2/52 73 33 08

 

text: Lenka Haklová

foto: archiv
zdroj: Moderní byt 6/2004

Kde se koupou princezny


 Retro vana přišla u firmy CERAMICA PRAGA na cca 30 000 Kč. Obkládačky a dlažba Antik z přírodního mramoru, cena cca 900 Kč/m<sup>2</sup>, JUNGMANN KERAMIKA & KÁMEN

 Umyvadlo je zapuštěné do skříňky z lakovaného masivního dřeva, OBI

 Vanu stylově doplňuje podlahová baterie, CERAMICA PRAGA

 Máte-li i vy v oblibě venkovský styl, inspirovat by vás mohla kolekce sanitární keramiky Retro od firmy KERASAN, prodává CERAMICA PRAGA

 Doplňky si majitelka postupně navozila z dovolených trávených v Anglii, Francii a Itálii

Romantickou koupelnu v retrostylu si může vybudovat každý, a když se navíc nachází v domě, v jehož průčelí je ozdobným písmem napsáno datum 1812, je to přímo povinnost. Přidá-li se k tomu všemu majitelčina záliba v anglickém stylu bydlení, nemůže vzniknout nic nevkusného.

 

V domě majitelka nechala vybudovat celkem tři koupelny, přičemž každá z nich má svou vymezenou úlohu. Ta první a zároveň největší je vybavená velkou masážní vanou a je určená zejména k relaxaci – v prostorné vaně se jí může pohodlně oddat celá rodina najednou. S velkou rodinnou koupelnou těsně sousedí miniaturní koupelna, která je určena hlavně k rychlé hygieně – vešel se do ní sprchový kout, umyvátko a klozet. My jsme pro vás vyfotografovali koupelnu o podlaží níž, která nás svým romantickým kouzlem oslovila nejvíce.

 

Spižírna, nebo kabinet?

Majitelka se domnívá, že místnost, kde je nyní vybudovaná koupelna, sloužila kdysi jako velká spižírna nebo soudě podle okna učitelský kabinet. Dům má totiž bohatou historii a ví se, že svého času tu byla obecní škola, takže teorie s kabinetem je pravděpodobnější. Jedním z hlavních důvodů, proč zrovna tady má být koupelna, bylo také velké okno, kterým dovnitř dopadá denní světlo. To také prospívá květinám, jimiž je okno téměř celé zaplněno – při troše fantazie máte dojem, že jste se ocitli v zahradě.

 

Život kolem vany

To hlavní, co v koupelně nesmělo chybět, byla volně stojící vana na nožičkách. Když majitelka konečně objevila tu pravou, pustila se do dalšího zařizování. Aby se zachoval venkovský styl, bylo potřeba k vaně najít optimální retro baterii. S barvou a povrchem nožiček ladí podlahová baterie, která v matné barvě se zvláštní patinou působí jako opravdová starožitnost. Vana vyplňuje celý prostor pod oknem a poskytuje tak majitelce trochu netradiční, ale pohodlné koupání s pohledem na okno částečně zakryté květinami. Na protější straně místnosti je umístěný stojící kombi klozet a bidet, vkusně doplňující vanu a ostatní retroprvky. Po vzoru historických koupelen si majitelka vybírala i koupelnový nábytek. K dotvoření celého interiéru si zvolila nábytek z masivního dřeva ve starorůžové barvě. Za dveřmi najdete malou skříňku, na níž má své místo dekorace v podobě malovaného porcelánového džbánu, na druhé straně dveří kraluje skříňka, jejíž součástí je mramorová deska a do ní vestavěné umyvadlo, dále zrcadlo, poličky a dvě lampičky. K pověšení ručníků, k uložení časopisů, toaletního papíru či květin slouží kovové stojany od firmy LE PATIO.

 

S přesností starých mistrů

S úctou k tradici, a pokud to bylo možné vzhledem k stavu zchátralosti domu, snažila se majitelka zachovat v celém domě původní kamenné schodiště a dlažbu. Hledala něco podobného i pro koupelnu. Keramická dlažba a obkládačky tedy nepřipadaly v úvahu. Charakter staré dlažby a obkladů dokonale připomínal jedině mramor. Přesnou představu splňovala kolekce Antik, která se hodila strukturou materiálu i svou barvou, kterou měla majitelka vybranou jako barvu zdí a nábytku. To ještě netušila, jak tvrdý oříšek připravila obkladačům. Pokládka dlažby a obkladů probíhala celkem bezproblémově, ale se spárováním bylo potřeba si pořádně vyhrát. Každý kousek obkladů byl jiný a strukturovaný povrch mramoru nebylo možné zatřít spárovací hmotou, také barvu spárovacího cementu bylo nutné sladit – takže se práce protáhly na dva týdny. Ale výsledek je dokonalý a majitelka je velmi spokojená.

 

Kontakty:

CERAMICA PRAGA, Dejvická 28, Praha 6, 

tel.: 224 323 150;

ING. SITNIANSKÝ (stavitel),

tel.: 602 405 111;

JUNGMANN KERAMIKA & KÁMEN, Voršilská 6, Praha 1, 

tel./fax: 224 933 224;

LE PATIO, Národní tř. 22, Praha 1, 

tel.: 224 934 853, 224 934 402, fax: 224 934 549 

 

text: Lucie Martínková

foto: Aleš Malý
zdroj: Svět koupelen 2/2004

Středočeské pueblo

 Objek je situován ve staré zástavbě a přes svůj zcela moderní výraz ji plně respektuje

 Pohled na zeď, která plynule přechází v pracovnu se zelenou střechou

 Velké bezrámové prosklení je umístěno nejen v podkroví, ale i v přízemí

 Devítitabulkovým oknem proudí do kuchyně dostatek přirozeného světla

 Vstupní strana domu je orientována na sever. Všimněte si okapu z kulatiny

 Rozdílná úroveň podlah v obývacím pokoji a kuchyni sleduje sklon terénu.

 Sluneční paprsky proudí do koupelny světlíkem, kterého si při pohledu zvenku ani nevšimnete

 Přízemí: 1)vstupní prostor 2)zádveří 3)hala 4)kuchyň 5)obývací pokoj 6)pracovna 7)terasa 8)atrium 9)koupelna s WC

 Podkroví: 1)chodba 2)dětský pokoj 3)ložnice 4)koupelna s WC

Relativně malý rodinný dům se nachází na pozemku, kde se již v 19. století rozkládalo venkovské stavení se stodolou a chlévy. Špatný technický stav původního obytného objektu vylučoval rekonstrukci. Už jen jeho zbourání vyžadovalo od mladých manželů množství energie. Naštěstí jim pomohli přátelé. Staré cihly tak mohly být částečně použity při stavbě nového domu. Po poradě s architekty Jiřím Poláčkem a Václavem Škardou z Atelieru K2 zachovali investoři ještě další originální prvek – břidlicové schodišťové stupně, které vedou ke vstupní zastřešené části.

 

Hmotu stavby tvoří dvě části na půdorysu ve tvaru písmene „L“, obě mají pultovou střechu. Vyšší kryjí betonové tašky, nižší patří travinám a skalničkám. Vnější štukovou omítku zedníci ručně hladili, aby nebyla sterilně dokonalá, ale – slovy autorů v průvodní zprávě – „provedena v jemné křivosti“.

 

Příjemná volnost

Jsem přesvědčen, že nový dům by se musel líbit i hospodářům před sto lety, přestože je samozřejmě zcela současný. Klidnou atmosféru minulých dob evokuje smrková kulatina, z níž řemeslníci vyrobili nosníky stropu a krokve. Přiznaná střešní konstrukce je vidět i díky proskleným plochám mezi vstupem, zádveřím a chodbou. Již zde hosta osloví intenzivní pocit volnosti.

 

Podlahy v přízemí jsou betonové. „Kdyby byly rovněž dřevěné, už by to asi bylo příliš ‚country‘. Navíc se tady může chodit třeba i v botách,“ dodává paní domu. Podlahové úrovně reagují na okolní terén. Hlavní obytný prostor přechází přes terasu ve zmíněné atrium, které je od ulice oddělené zdí. Ve středu domu se nachází krb s betonovou lavicí prohřívanou ohněm.

 

V průhledu jednoramenného schodiště architekti umístili velkoformátová bezrámová okna, kterými se vnitřní prostor otevírá do exteriéru. Spojení s okolím vyniká i v podkrovní ložnici. Pohled z okna na okolní domy vám připomene malebné malostranské scenerie a vy pochopíte, že rovná střecha by se sem prostě nehodila.

 

Těžko definovatelné kouzlo

Prolínání interiéru s exteriérem je opticky zvýrazněno stejným odstínem vnějších i vnitřních nátěrů stěn. Objekt tak svým způsobem připomíná známá puebla. Avšak nejen v této vzdálené podobě s indiánskými sídly z jihozápadu Severní Ameriky pramení jeho kouzlo. Ani smrková kulatina v kombinaci se zatravněnou pultovou střechou, která může někomu pro změnu evokovat inspiraci norskou architekturou, by sama o sobě stavbě její nezaměnitelnou originalitu nevtiskla. Jedinečnost domu spočívá v tom, že přes množství různých asociací, jež vás při jeho návštěvě napadají, patří právě tam, kde je, a nikam jinam. Na místo, které má svou vlastní historii.

 

Architekti:

Ing. arch. Jiří Poláček (1971) absolvoval v roce 1997 Fakultu architektury ČVUT. Odbornou praxi získal ve studiu R. U. A. a Architektonickém atelieru Lábus. Je spoluzakladatelem Atelieru K2.

 

Ing. arch. Václav Škarda (1971) vystudoval v roce 1997 Fakultu architektury ČVUT. Odbornou praxi získal v ateliéru Bočan, je spoluzakladatelem Atelieru K2.

 

Technické údaje:

Obestavěný prostor: 493 m3

Zastavěná plocha: 88 m2

Odpovědný projektant: Ing. arch. Zdeněk Heřman

Náklady: 2 370 000 Kč

 

Kontakty:

Atelier K2, Nám. hrdinů 8, 140 00 Praha 4,

tel./fax: 261 222 339,

e-mail: atelierk2@volny.cz, http://atelierk2.nanetu.net

Dodavatelé

Ing. Milan Härtig,

mobil: 732 245 421

Staviro, a. s., Ing. Martin Svoboda, Okružní 12, 251 70 Čestlice,

tel.: 272 680 523, fax: 272 680 537, mobil: 602 216 870,

e-mail: martin.svoboda@staviro.cz, www.staviro.cz

 

text: Filip Hubička

foto: Ota Pajer, archiv Atelieru K2
zdroj: Můj dům 6/2004

Královna, která uzdravuje


 Paeonia suffruticosa - dřevitá pivoňka

 Paeonia lactiflora - bylinná pivoňka „Lady Anna“

 Paeonia suffruticosa - dřevitá pivoňka

 Červená jednoduchá odrůda hybridní pivoňky - P. albiflora x P. officinalis

 Dřevitá pivoňka s jednoduchým květem

 Bylinná pivoňka s jednoduchým květem, kultivar s názvem „Jan van Leuven“

První zahradní pivoňky byly do Evropy dovezeny až koncem 19. století a získaly si značnou oblibu. Byly ozdobou klasických francouzských zahrad a svou výškou 75 až 100 cm poutaly neobvyklou pozornost. Většina zahradních pivoněk pochází z pivoňky bělokvěté. Popisují se podle barvy květu a jeho tvaru. Ten je jednoduchý, poloplný, plný nebo tzv. třepenitý. Na pivoňce můžeme kromě květu obdivovat sytě zelený list. U některých druhů se postupně zbarvuje do měděnočervené barvy. Rozmanité květy mohou být bílé, růžové, červené, vínové.

 

Kam patří?

Pivoňky patří do čeledi pryskyřníkovitých a dělíme je do dvou velkých skupin: na bylinné a dřevité keře. Květiny rostou na stejném stanovišti řadu let, do své přirozené krásy vykvetou po třech až čtyřech letech po výsadbě. Mají nápadné květy se zelenými kališními lístky. Pivoňky jsou rozšířené v Evropě i v Číně. Některé druhy, například pivoňka keřovitá, se odpradávna pěstují pro krásné růžové nebo bílé květy, které se rozvíjejí od května do června.

 

Druhy

Tradiční léčivkou je pivoňka lékařská. Původní nešlechtěný druh pivoňky lékařské kvete červeně (květy mají průměr až 12 cm). Pivoňce se daří na světlých místech i na výsluní a v půdě obohacené vápníkem.

 

K evropským druhům patří pivoňka tenkolistá. Od příbuzných květin se liší listy, které jsou mnohonásobně dělené v tenké úkrojky, takže připomínají lístky kopru. Vyžaduje drenážovanou a ži- vinami bohatou zem. Zajímavým druhem je pivoňka úzkolistá. Dorůstá pouze do výšky 50 cm a má čárkovitě stříhané listy.

 

Pivoňka obecná má štětinky na horním okraji listů. Roste na Balkáně a v Turecku (z Istanbulu byla přivezena v roce 1583). Má zářivě červené květy, podobné vlčímu máku.

 

Zahradní pivoňka se často označuje také jako čínská pivoňka. Domovem tohoto druhu, který byl základem pro další šlechtění, je Čína.

 

Co pro ně udělat

Všechny druhy pivoněk mají podobné nároky. Vysazují se mělce (kořenový bal má být zakryt do výšky maximálně tří centimetrů). Květiny by se neměly často přesazovat. Travnatý porost jim nevyhovuje, mají raději výživnou humózní půdu, která nesmí být příliš mokrá. Daří se jim na chráněném osluněném stanovišti, při silnějším větru se totiž ničí květenství. Pivoňky s těžkými květy by se měly podpírat nebo vyvazovat, protože se ohýbají. Na jaře můžete přihnojovat organickým hnojivem nebo hnojivem s nižším obsahem dusíku. Když na podzim ostříháte uschlé listy, zabráníte tak houbovým chorobám. Odkvetlá květenství se musejí odstřihnout, aby tvorba semen rostlinu nevysilovala. Pivoňky množíme dělením starších rostlin nebo výsevem semen (na konci léta).

 

Zajímavost

– Léčivé účinky pivoňky byly a jsou využívány hlavně v čínské medicíně. Spolknutí semínka chránilo před zlými sny, vývar z kořene pomáhal proti žaludečním a střevním křečím.

 

Čínská kráska

Legenda vypráví, že čínská císařovna Wu přikázala pivoň-kám, aby kvetly  i v zimě. Květiny ji však neposlechly, a proto byly císařovnou vyká-zány ze dvora až do města Lójang, kde se dodnes dodržují květinové slavnosti. Za dynastie Tchang (7. až 9. stol.) byla pivoňka velmi oblíbenou květinou. Básník Li Po o ní napsal, že je to krasavice, z níž rosa mámí vůni. V Číně je pivoňka symbolem moci, vznešenosti, bohatství, úspěchu a naděje. Je ozdobou při slavnostních příležitostech.

 

Křížení druhů

S umělým mezidruhovým křížením začali v polovině 19. století Francouzi, ovšem nejvíce hybridů pochází z dvacátých a třicátých let minulého století od Fran-couze V. Lemoina a Američana A. R. Saunderse.

 

text: Lenka Kopecká

foto: Hortiservis a Josef Blažek
zdroj: Moderní byt 6/2004

Staňte se kočovníkem

 Nordhouse Eastwes (Andreas Pauly) a přívěs Markies (Eduard Boehtingk)

 Nordhouse Eastwes (Andreas Pauly) a přívěs Markies (Eduard Boehtingk)

 Stěhovaný dům v Sulawesi (Walter Imber)

 Park obytných přívěsů v Bisbee (Terence Moor)

 Převoz mobilního domu na místo určení

 Luxusní varianta mobilního domu s krytou a otevřenou terasou

 Luxusní varianta mobilního domu s krytou a otevřenou terasou

 Luxusní varianta mobilního domu s krytou a otevřenou terasou

 Obytný vůz typu polointegrál

 Obytný vůz typu alkovna

 Stačí otočit sedačku a octnete se u prostřeného stolu

 Elegantní koupelna ukrytá v útrobách obytného přívěsu

 Obytný přívěs patří k nejstarším způsobům motorizovaného kempování

 Obytný přívěs patří k nejstarším způsobům motorizovaného kempování

 Dovolená na čtyřech kolech se vším pohodlím

Většině z nás se při představě „mobilního“ bydlení vybaví zašedlý obraz dávných časů s indiány putujícími za zvěří s neodmyslitelným tepee na zádech, či skupina svobodomyslných Romů pod zastřešeným vozem. Realista vzpomene spíš na špinavou maringotku sloužící jako nocležna kdesi daleko od rodiny na montáži. Dnes vás ale už nemusí děsit představa vyděděnce přežívajícího za vsí v mrazivém a nepohodlném bydlení. Moderní design a nové materiály neúprosně odstranily romantiku nomádských příbytků – mobilní obydlí 21. století úspěšně konkurují standardním „pevným“ domům. Dnešní domovy na kolech nabízejí možnost stylového odklonu od zavedených klišé jak v bydlení, tak v životě samotném.

 

Hlavní je styl a představivost

Za architektonickou legendu v oblasti pohyblivého bydlení je považován Richard Buckminster Fuller, který vstoupil do dějin svým projektem domu Dymaxion, realizovaným již v roce 1939 (viz Můj dům č. 11/2002). Jeho projekt nadčasově designovaného mobilního domu určeného k sériové výrobě daleko předstihl svou dobu – i dnes by byl považován za futuristický objekt. Celá stavba připomínající stříbřitý létající talíř je zavěšena na ústředním pilíři, který drží pohromadě jednotlivé hliníkové pláty. Svým odvážným a netradičním přístupem Fuller inspiroval mnohé ze svých následovníků. Ať už jde o Eduarda Boehtingka, autora rozkládacího obytného přívěsu Markies, který připomíná lehoučký japonský dům, nebo vizionáře Wese Jonese, autora futuristického projektu přenosného obytného systému Pro/Con, z jehož barevných dílů můžete vhodnou variací snadno sestavit obytný objekt vysoký jako několikapatrový dům. Vedle těchto novátorských konceptů však samozřejmě existují spolehlivá, lety ověřená a cenově dostupná řešení, jejichž stručný přehled, v němž vynecháme pouze stany všech druhů a velikostí, vás může inspirovat.

 

Obytný přívěs

Obytný přívěs je nejrozšířenějším, nejznámějším a pravděpodobně také nejstarším způsobem motorizovaného kempování. Je preferován především lidmi, kteří se touží o dovolené klidně přemístit se vším pohodlím ke břehu oblíbeného rybníka nebo na mořské pobřeží (sociálně slabší nebo nonkonformní jedinci jej mohou využívat i jako celoroční domov). Z toho zákonitě vyplývá základní nevýhoda přívěsu – hodí se pouze k jednoúčelovému využití při delším pobytu na jednom místě. Výhodou je ale jeho velká praktičnost – k nenáročnému lokálnímu pohybu v okolí kempu vám postačí jen zapřáhnout vlastní auto. Při pohybu městem vám ale bude na obtíž a problematickým břemenem se stává po většinu roku. Proto je nejrozumnější uvažovat jen o jednorázovém pronájmu, který se pohybuje v cenách podle vybavení od 1 100 Kč na den.

 

Obytná auta

Mnohem efektnějším a mobilnějším bydlením na čtyřech kolech jsou obytná auta s nástavbou, která dělíme na alkovny, polointegrály a integrály. Alkovny jsou vozy s prostorem na spaní převislým přes kabinu řidiče. Tím dochází ke zvýšení celého vozu a k problematickému posunu jeho těžiště. Kromě toho je leckomu velmi nepříjemné pravidelně přespávat v prostoru s vydýchaným přehřátým vzduchem, nehledě ke klaustrofobickým pocitům z nízkého stropu rovnou nad hlavou.

 

Polointegrované nebo integrované vestavby automobilů jsou již mnohem luxusnější variantou. Protože nevyužívají ke spaní prostor nad kabinou řidiče, jsou tyto vozy většinou nižší a lůžko nebo dvoulůžko se spouští od stropu na přední sedadla.

 

Tato vozidla vyhovují dobrodružněji založeným lidem, kteří nechtějí strávit dovolenou na jednom místě. Jejich nevýhoda spočívá v jejich hmotnosti a výšce. Ne všude se totiž příliš vysoký vůz vejde a ne po každém středověkém mostečku může přejet. Svou roli sehrává i to, kolik osob vozidlo přepravuje (nad 9 osob už má statut autobusu). Z toho pak samozřejmě vyplývá i nutnost vlastnit náležité řidičské oprávnění.

 

Nepříjemným záporem je fakt, že díky přísným pravidlům v řadě měst odpadá možnost pohybu v historických centrech a zvětšuje se i spotřeba pohonných hmot. Z toho důvodu někteří zkušení praktici ještě táhnou za sebou malé osobní vozidlo. Pasažérům je však dopřán vysoký cestovní komfort, kdy se pouhým otočením sedačky ocitnou u právě servírované večeře. Za každý luxus se ale platí, a tak i v tomto případě počítejte při koupi s tím, že budete nuceni sáhnout pořádně hluboko do kapsy. Výrazně dražší je samozřejmě i pronájem těchto vozů ve specializovaných půjčovnách. Ceny nových obytných vozů stoupají od cca 1 300 000 Kč. Přijatelnější je proto varianta vůz si na prázdniny prostě pronajmout, a to podle velikosti a vybavení zhruba od 2 800 Kč/den.

 

Obytná vestavba v dodávkovém vozidle

Oproti již zmíněným typům jsou výhody obytné vestavby v dodávkovém vozidle především v mobilitě, nenápadnosti a v zachování všech jízdních vlastností vozu. Dodávkový vůz umožní rychlejší přesuny v terénu, neomezené možnosti variability interiéru, operativní kempování v zahraničí, levnější silniční a dálniční poplatky i trajekty. Obytná vestavba vám může být doslova „střižena na tělo“ – lze si objednat vůz uzpůsobený jako kancelář, jako stánek k veletržním prezentacím nebo jako útočiště pro sportovce. V neposlední řadě je jistě zajímavá i nižší pořizovací cena. Toho, kdo sám není dostatečně manuálně zručný a musí se spolehnout na šikovné ruce profesionálů, jistě zaujme cena základního typu vestaveb. Nejskromnější variantu lze při troše štěstí a šikovnosti pořídit již v rozmezí 31 500–39 400 Kč.

 

Mobilní domy

V kategorii „mobilní domy“ jsou zastoupeny u nás ještě nepříliš obvyklé, snadno stěhovatelné stavby, jejichž obytná plocha se pohybuje většinou v rozpětí 20–25 m2.  Nápad stavět mobilní domky, jež lze využít k účelům rekreačním stejně jako ke komerčním, a to zejména pro podnikatele, kteří potřebují rychle a za dostupné prostředky vybudovat kancelář na pronajatém pozemku, se zrodil zhruba před 40 lety v západní Evropě.

 

Mobilní domky sice nemohou nahradit kvalitu a komfort bydlení v pevném domě, ale nabízejí příjemnou letní a víkendovou alternativu. Jsou již dodávány plně zařízené moderním nábytkem v běžné velikosti a na rozdíl od karavanů poskytují dostatek prostoru. Jejich největším kladem je fakt, že je můžete snadno odvézt do bezpečí v případě přírodních pohrom, jako je například stále aktuální hrozba záplav, nebo je bez obtíží přemístit, jakmile se rozhodnete pronajmout si pozemek v jiné lokalitě. Nepotřebujete pro ně stavební povolení, stačí jen zajistit si možnost připojení k elektrické a vodovodní síti. Domky je dokonce možné variabilně sestavovat do nejrůznějších kombinací a velikostí.

 

Svým vzhledem mobilní dům připomíná obvyklý menší domek bez zbytečných zdobných prvků. Objekt je ukotven na čtyřech železných „nohách“ umístěných v rozích domu. Nosná konstrukce je sestavena z pozinkovaných ocelových profilů, zdi tvoří dřevěné nosiče vyplněné izolací ze skelné vaty. Ve zdech jsou již zakomponovány kompletní rozvodné systémy, venkovní zdi i povrch střechy chrání speciální nepromokavá fólie, imitující běžné povrchové materiály jako střešní tašky apod.

 

Vzhledem k vyšší pořizovací ceně a malému povědomí u nejširší veřejnosti u nás ještě ne- existuje možnost pronájmu těchto domků, zato je však možné obrátit se na několik firem, které zprostředkují jejich nákup a případně i pronájem vhodných pozemků. Nejlevnější z těchto plně vybavených domků se pohybují okolo 390 000 Kč a doprava na určené místo vychází zhruba na 15 000–30 000 Kč.

 

Bezstarostná jízda

Jak je vidět, pro novodobé nomády je nabídka skutečně široká. Jednotlivé firmy se předhánějí ve stále nových a zajímavějších variantách, které jsou běžně dostupné i našem trhu. Stačí si zkrátka vybrat a zkusit prožít aspoň pár letních týdnů na čtyřech kolech. Možná v menším pohodlí než v hotelu, ale zato mnohem zábavněji a dobrodružněji.

 

Praktická rada

Pro vozidlo nad 750 kg celkové hmotnosti je nutné mít řidičské oprávnění skupiny E. Nad 3 500 kg celkové hmotnosti je třeba řidičské oprávnění skupiny C!

 

Kontakty:

Vladimír Horký, HYKRO, s. r. o., (půjčovna karavanů),

K Šeberáku 7, 148 00 Praha 4,

tel./fax: 244 914 663–6,

mobil: 608 210 035,

e-mail: prague@pujcovnakaravanu.cz

KRSCARAVAN vestavby obytných vozů, Tomáš Krs,

Zahradní 501, 345 62 Holýšov,

tel.: 379 491 603, mobil: 777 732 332, fax: 379 422 982

e-mail: tad@maiva.cz, www.krs.cz

Mobido (dovoz a prodej mobilních domků),

Ústecká ulice, 184 00  Praha 8,

tel./fax: 283 852 614, mobil: 777 558 743, 603 258 445,

e-mail: info@mobido.cz, www.mobido.cz

Karavan Shop, 5. května 48, 140 00 Praha 4,

tel.: 261 222 555, mobil: 608 434 303, fax: 261 222 500,

e-mail: prague@karavan.cz, www.karavan.cz

 

text: Tomáš Bartusek

foto: archiv firem, Vitra Design Museum
zdroj: Můj dům 6/2004

Aby se pěkně spalo

 Postel Ferdinand (Brik), bukový masiv, různé povrchové úpravy, cena za jednolůžko 15 770, dvojlůžko od 24 285 Kč, BRIK - INTERIÉR STUDIO

 Noční stolek Arcadia, korpus třešeň nebo ořech, různé barvy zásuvkových čel, 60 x 48 x 45 cm, cena 8 100 Kč, DESIGN DISTRICT PETŘÍN

 Dvojlůžko Takoo, cena od 47 600 Kč, AMBER INTERIER

 Jednolůžko Flipper je z hliníku s čalouněnými čely, rozměry 102 x 202 cm, výška báze 13 cm, výška čela 62 cm, cena 91 896 Kč, EUROLUX INTERIÉRY

 Koberec Colourful Summer je určen speciálně k pokládce podél lůžka, 100 % akryl, dvakrát 70 x 140 cm, jeden 70 x 340 cm, cena za sadu 12 500 Kč, CARPET DESIGN

 Party, 263 x 190 cm, CASA ITALIANA

 Ložnice Mila, dvojlůžko 26 094 Kč, komoda 25 053 Kč, noční stolky 7 885 Kč, BRIK - INTERIÉR STUDIO

 Rozkládací dvoupostel Lara, cena 93 200 Kč, CASA ITALIANA

 Žlutá lampa Lampoon, cena 13 410 Kč, INDESIGN

 Modrá lampa Tutú, cena 12 105 Kč

 Postel Flipper je z hliníku s čalouněnými čely, rozměry 202 x 202 cm, výška báze 13 cm, výška čela 62 cm, cena od 126 546 Kč, EUROLUX INTERIÉRY

 Postel Noe s čelem, různé rozměry, cena od 17 148 Kč, noční stolek NK 17, cena 10 830 Kč

Ačkoli v současné době neslouží ložnice pouze jako místnost ke spaní a většinou je z nedostatku prostoru využívána také jako pracovna nebo šatna, její základní funkcí je umožňovat organismu potřebnou regeneraci a spánek. Z tohoto důvodu je nejdůležitější správný výběr lůžka a jeho umístění. Musíme při tom brát zřetel na základní dispoziční pravidla, týkající se snadné ob-sluhy a bezproblémového přístupu uživatele. Aby se lůžko dalo dobře stlát a přístup k němu byl dostatečně pohodlný, musí se mezi stěnou či vysokým nábytkem a širší stranou postele dodržet vzdálenost alespoň 70 cm. Mezi užší stranou a zdí postačí 60 cm, protože tato strana slouží většinou jen pro komunikaci. Kromě toho musíme brát také ohled na světelné a tepelné poměry ložnice, zvažujeme tedy vzdálenost od oken, topení, orientaci na světové strany a podobně.

 

Správné lůžko

Samotnému výběru lůžka musíme věnovat maximální péči, neboť pouze dobrá volba nám zaručí klidný a především zdravý spánek. Rozhodně není na škodu poradit se o konkrétním řešení s odborníky ve specializovaných obchodech. Kostra lůžka, tedy nosná plocha, musí být volena v souladu s konkrétní uvažovanou matrací. Doba drátěnek je minulostí, za nejvhodnější kostru je považován lamelový rošt – pružné předpjaté pásy, naklápějící se podle zatížení těla v daném místě lehací plochy, opisující tvar těla a reagující na jeho hmotnost. Ve všech polohách a bodech pomáhají lamely společně s vhodně volenou matrací udržet tvar páteře při ležení na boku v rovině (horizontální poloha) a při ležení na zádech v poloze klenuté jako vestoje.

 

Kvalitní rošt lze také v některých partiích zvýšit, čímž se dostanou např. paty při spánku do stejné výšky jako srdce, což je důležité pro dobrý krevní oběh. Neležíme ovšem na roštu, ale na matraci, jejíž výběr je stejně významný jako výběr roštu. Měla by mít nejen správné rozměry a výškové umístění, ale musí mít také příjemný měkký povrch, pevné pružné jádro, které se poddá tvaru těla ve všech polohách, musí poskytovat tělu a šíji dostatečnou oporu.

 

Nejen pro spánek

V ložnici nejen spíme, ale vykonáváme zde i řadu jiných činností, musíme si tudíž také zajistit vhodné osvětlení, ladící se zařízením interiéru. Pro odpočinek se doporučuje rozptýlené světlo nízké intenzity a teplé barvy. Takové by mělo být centrální stropní osvětlení. To můžeme doplnit několika nástěnnými svítidly a účelovými světly, např. na toaletním stolku či poličce na knihy. Lampička pro příležitostné čtení na lůžku nesmí rušit dalšího člena rodiny při spánku, neměla by vytvářet stín hlavy nebo těla na pozorované ploše a také omezovat příjemnou polohu čtenáře.

 

Malá plocha bytu neposkytuje dostatek místa pro ukládání a tak úložné prostory nejsou výrazným vybavením pouze předsíní, ale celého bytu. Dnes výrobci naštěstí nabízejí takovou škálu úložného nábytku, že lze i klidovou zónu zařídit vkusně a zároveň prakticky. Zabudované nebo designově čisté a nenápadné šatní skříně je hezké doplnit tvarově či barevně výrazným mobilním nábytkem, který atmosféru v ložnici oživí a přispěje k zútulnění celého interiéru.

 

Správná matrace

1 Podpírá tělo, rozloží bodové tlaky do plochy.

2 Zajišťuje vhodnou termoregulaci.

3 Její povrchové vrstvy jsou propustné pro vodní páry.

4 Je vyrobena z hygienicky nezávadných  materiálů.

5 Vyžaduje jen snadnou údržbu.

 

Barvy a spánek

1 Pro ložnici volíme klidné a zdrženlivé odstíny barev.

2 Chladné, zejména modré odstíny člověka uklidňují, evokují ticho, navozují atmosféru stmívání, odpočinku.

3 Světlejší odstíny zvyšují odrazivost světla a napomáhají vytvořit optimální světelnou atmosféru.

 

Kontakty:

AMBER INTERIER, Jungmannova 30/748, Praha 1,

tel.: 221 969 791, fax: 224 947 620;

BRIK – INTERIÉR STUDIO, Senovážné nám. 23, Praha 1,

tel.: 224 142 666, fax: 224 142 667;

CASA ITALIANA, Vězeňská 4, Praha 1,

tel.: 224 819 011, tel./fax: 224 819 094;

CARPET DESIGN, Dejvická 46, Praha 6,

tel./fax: 224 313 791;

DESIGN DISTRICT PETŘÍN, Újezd 19, Praha 1,

tel.: 257 317 410, 732 652 077;

EUROLUX INTERIÉRY, Vinohradská 48, Praha 2,

tel.: 271 742 241, fax: 271 742 242;

INDESIGN, K. Tomana 46, Hradec Králové,

tel.: 495 512 161, fax: 495 512 793

 

text: Lucie Martínková

foto: archiv
zdroj: Moderní byt 6/2004

PARTNEŘI WEBU

MDKK MUJDUM STAVBAWEB IMATERIALY RODINNYDOM BMONOE
Copyright © BUSINESS MEDIA ONE, s. r. o. 2006–2025