Situaci podceňují nejen obyvatelé a vlastníci bytů, ale bohužel i rodinných domků, kteří přestože jsou majiteli několikamilionového majetku, investují do zabezpečení minimálně. Většina zlodějů je však skvěle vyškolená a do podobných objektů se dostane během několika vteřin. Ztráty pak bohužel bývají mnohem vyšší než Mechanické zabezpečení Dveře zabezpečujeme proti vylomení vložky, vypáčení, vykopnutí či vyháčkování, bráníme je jak ze zámkové, tak i z pantové strany. Prvním důležitým počinem je kvalitní bezpečnostní zámek. Hodnocen je ve čtyřech třídách, přičemž poslední znamená maximální ochranu. Odborníci doporučují použít vícebodové varianty, kdy je vstup zajištěn na několika místech. Bezpečnostní dveře jsou v šesti kategoriích, Dostatečnou ochranou jsou už dveře třetí třídy. Plocha bezpečnostních dveří se zpevňuje ocelovým plechem bránícím proražení a doplňuje protipožární ochranou. Nejideálnějším zajištěním dveřního prostoru je použití bezpečnostních dveří s bezpečnostní zárubní. Tento systém umožňuje dodatečně snadno vyměnit stávající dveře. Používá se například při stavbách a rekonstrukcích. Nejprve se instaluje provizorní vstup a teprve po dokončení prací ho majitel vymění za kvalitní bezpečnostní typ. Tím se vyvaruje možnosti, že by ho některý z pracovníků na stavbě v pozdější době znovu, tentokrát neoficiálně navštívil. Okna sice představují pro pachatele větší riziko, že je někdo uvidí, ale stále patří k lákavým možnostem vstupu. Zabezpečujeme je mřížemi. V případě požáru mohou pevné mříže vytvořit z bytu past, proto se doporučují pohyblivé, případně předokenní rolety. Účinnou ochranou okna je několikavrstvé bezpečnostní sklo s vnitřní fólií (čelní sklo v automobilu), ve stávajícím domě či bytě můžeme v budoucnu okna opatřit speciální bezpečnostní fólií, která se lepí přímo na sklo. Moderní doba si žádá své Do oken a dveří se instalují magnetické nebo mechanické kontakty reagující na změnu polohy objektu (otevření okna atd.) a detektory zaznamenávající zvuk rozbití skla (oken, skleněných tabulí apod.). Pohyb uvnitř V prostoru můžeme zabezpečit také jednotlivé zóny samostatně podle potřeby. Například cenné obrazy lze chránit speciálními čidly, která vyhodnocují síly působící na závěsný hák, přičemž každá změna vede k vyhlášení poplachového signálu. Využívají se také nášlapové detektory, které se schovávají pod podlahovou krytinu a signalizují přítomnost osoby na daném místě. Jak postupovat, chcete-li zabezpečit svůj nový rodinný dům Především je nezbytné, začít celou věc projednávat s předstihem. Jenom tak je možné systém navrhnout a připravit dostatečně pečlivě a přesně. Jakékoliv dodatečné úpravy jsou vždy velmi nákladné. Proto je důležité a správné vybrat vhodnou firmu specializovanou na instalaci slaboproudých rozvodů a s jejím odborným pracovníkem projednat celý zabezpečovací systém. A jaký zabezpečovací systém je vhodný pro váš dům? Podle jakých pravidel je vhodné se rozhodovat? A kolik asi odpovídající zabezpečovací systém stojí? Na tuto otázku lze odpovědět pomocí jednoduché úvahy postavené na odhadu možné ztráty, která vznikne při „normálním, běžném“ vloupání do domu. Cena vzniklé ztráty je vždy mnohem vyšší než cena vhodného zabezpečovacího systému. Snížení pravděpodobnosti vloupání instalací zabezpečovacího systému a vhodnou pojistnou smlouvou lze potom dosáhnout požadovaného efektu, tedy minimalizace ztráty možným vloupáním do objektu. Součástí základní funkce systému je i ochrana samotných obyvatel domu během možného vloupání. Včasné informování např. spících obyvatel domu o právě probíhajícím pokusu o vloupání dává jejich obyvatelům naději zabránit vzájemné konfrontaci s pachatelem. Má-li investor zájem o bezproblémový a trvale spolehlivý provoz, měl by celé problematice věnovat odpovídající pozornost, a to s výhledem na minimálně desetiletý provoz nainstalovaného systému. Chyby vzniklé nedokonalou přípravou nebo nedostatečnou odborností firmy pak provázejí uživatele po celou dobu provozu tohoto zabezpečovacího systému. Text: Lenka Haklová, Foto: archiv Kontakty: |
Blog
Dům pro třetí tisíciletí
|
Cesta z města Prvním impulzem bylo uvažování o zásadní změně bydlení. Takové úvahy umožnilo sedm let fungování firmy, která má již slušné ekonomické zázemí. Firma se rozhodla odkoupit pozemky na venkově a disponovat jimi do budoucna. Zainvestovala je, vybudovala komunikace a inženýrské sítě. „Nakonec mi tohle místo přirostlo k srdci a rozhodli jsme se, že si právě tady postavíme dům. Vybrali jsme parcelu, která je úplně stranou u lesa“ říká náš hostitel. Jde o nekonformní řešení, neboť parcela je krajní a má tvar trojúhelníku o ploše téměř 1730 m2. Rozhodnutí o výstavbě domu padlo v září roku 1999 a do Vánoc byla hotova hrubá stavba a střecha. V dubnu následujícího roku se pokračovalo. Včetně interiérů byl dům dokončen za 14 měsíců a 22. prosince se šťastní majitelé mohli nastěhovat. Manželka majitele se nemohla nového domu dočkat a ještě do bytu pořídila štěně labradorského retrievra. Pán domu nyní s úlevou konstatuje, že „hravé“ štěně zničilo a rozkousalo v bytě co mohlo, ale v novém domě se už prý chová slušně. Bílou vystřídaly pestré barvy Představy o bydlení předali manželé architektovi. Dům, který měl být „ušitý“ na míru, se měl shodovat v určitých detailech se sousedním domem kolegy. Obě stavby nakonec rostly souběžně. Návrh i realizaci usnadnily dobré vztahy s autorem projektu. „Když takovou práci zadáte někomu úplně cizímu, téměř vždy přistoupí k realizaci jako ke kšeftu. Takhle jsme se v klidu dohodli na našich představách. Architekt sice občas řekl, že určité věci nám nedovolí, že je nemůžeme udělat, ale vše nakonec dopadlo ke spokojenosti obou zúčastněných stran,“ usmívá se majitel. Výsledek dokazuje, že promyšlená barevnost může být decentní a elegantní. V souvislosti s barevností stěn se následně muselo řešit sladění barev dveří, oken i podlah. „Něco jsme prosadili, něco ne, ale jsme spokojeni,“ říká náš hostitel. Izolace, nebo lícové cihly? Architekt svůj záměr vysvětlil jednoduše. Na klasický venkovský dům ze strany navazuje další část, která by u venkovského stavení plnila úlohu chlévů či stodoly. A protože majitelé trvali na lícovém zdivu, bylo rozhodnuto. Hlavní část domu je tedy bíle omítnuta, „přístavek“ je jakoby z lícových cihel. Celek působí vyrovnaně. Venkovský dům na téměř ideálně rovném terénu, navíc dokonale technicky ztvárněný. Dům je postaven z Porothermu. Je hrubě omítnutý a na tento základ jsou na jedné jeho části připevněny lícové cihly. Tedy, na první pohled se jedná o klasické lícové zdivo, ale ve skutečnosti jde o dokonalý zateplovací systém. Tvoří jej desky z polyuretanové pěny (která má vynikající tepelněizolační vlastnosti), na nichž je nalepen keramický obklad. Řešení je funkční i estetické. Takto naskládané desky s červenými dlaždicemi velmi dobře imitují lícové zdivo. Pro větší věrohodnost jsou mezery vyspárované. Také stavební firma nebyla zvolena náhodně. „Pečlivě jsme volili nejen architekta, ale i dodavatele. Dům stavěla pražská firma Step, která měla velmi dobré reference. Postarali se o všechno včetně podlah, dlažeb i ztvárnění zahrady,“ konstatuje majitel domu. Stavební firma potvrdila dobrou pověst. Bez jakýchkoli víceprací dovedla stavbu do zdárného konce. Solidní a dobře odvedená práce je patrná už při zběžné prohlídce. Předností domu jsou zdánlivé drobnosti, které dávají stavbě osobitý charakter. Specialitou je třeba právě unikátní zateplení. Plot u domu je zvolen citlivě; v podstatě jen kvůli jakési psychologické bariéře. Ze strany k sousedům je z dřevěných nízkých planěk, od lesa je drátěný. Umožňuje tak volný průhled do krajiny. Příroda doslova vstupuje na zahradu. Aby tento pocit ještě umocnili, koupili majitelé část pozemků za domem. Tak mají jistotu, že výhled nenaruší další zástavba. Celkovou plochu lze proto ještě rozšířit a v budoucnu vybudovat například tenisový kurt. Pojďte dál Stropy jsou obložené palubkami. Použité bezsukové dřevo se podařilo sehnat až v Německu. Falešný krov je obložen vysoce kvalitní sibiřskou borovicí. V obývacím prostoru, v jakési mezistěně, měl být krb, ale nakonec je na jeho místě špičkové domácí kino s audio- a videosestavou. Na místě, kterým by jinak procházel krbový komín, vznikl prostor pro kulečníkový stůl. Své místo tu našly i elektronické šipky. „Jsem soutěživý typ a často tu s dětmi hrajeme šipky; je dobré naučit se už v mládí vítězit i prohrávat,“ konstatuje spokojeně pán domu. V nejbližší době prostor zpříjemní dvě křesílka se stolkem a malý kulatý bar. Skvělé odpočinkové místo. Sádrokartonová příčka oddělující kuchyň se v projektu objevila dodatečně. Vaření se svými vůněmi někdy působí rušivě. Při zařizování kuchyně architekt doporučil studio, které ale nebylo ochotno vyjít vstříc představám majitelů. K dohodě proto nedošlo a nastalo hledání nového dodavatele. Zvítězila olomoucká firma Karla Kováče – KK Centrum. Při první návštěvě studia se stavebníci setkali se zcela jiným přístupem. Kvalita práce, moderní design a ochota vyjít klientovi vstříc nebyly v případě olomouckých dodavatelů prázdnou frází. Kromě kuchyně si nakonec u stejné firmy objednali i botník, vybavení šaten a další nábytek. Stačilo předat půdorysy a o ostatní se postarala firma. „Jednou jedinkrát tu byli všechno doměřit. Nakonec sedm velkých šatních skříní zabudovali za dva dny. Měli všechno špičkově připravené a práci odvedli bleskově,“ chválí majitel pořádek a rychlost zaměstnanců firmy. Užitná hodnota a provedení odpovídá nadstandardní ceně, ale pokud má firma takový přístup, o zákazníky nouzi mít nebude. I v dalších místnostech převládá barevnost, na oknech jsou pouze lehké závěsy ladící s interiérem. Jak říká náš hostitel, při zařizování interiérů občas dochází k nepatrným „přehmatům“, které jdou vzápětí lehce napravit. Dům má své zabezpečení, má vlastní telefonní síť i ústřednu. Že jde o stavbu pro třetí tisíciletí, dokládá i počítačová síť se serverem. Po celé budově jsou rozvedeny kilometry drátů, s nimiž se počítalo už při projektování. Jsou proto důmyslně skryty. Zahrada se budovala postupně, dělaly se chodníčky, pokládal trávník, sázely se stromy. Až povyrostou, budou nádherně růžově kvést, jsou to totiž japonské sakury. Založení zahrady byla tak trochu potíž, jsou tu totiž všude písková podloží. Třicet centimetrů se muselo vybagrovat a navézt humus s kvalitní zeminou. Dům ale díky takto založené zahradě ještě více vynikne. A bydlení v něm bude působit jen radost. text: Marta Dráhalová, Foto: Robert Virt a archiv majitele |
Manželé, s. r. o.
S manželi, jimž nechybí smysl pro humor a schopnost sebeironie, jsem se sešel v jejich prostorném podkrovním ateliéru na pražském Klárově. Firma, kterou spolu založili, nese poněkud svérázný název „Kordovská nebo Kordovský, architekti s. r. o.“. Jejich vstup na společnou profesionální dráhu byl bez nadsázky impozantní: 1. ledna 1991 zahájili spolu s Lubošem Patou činnost pronájmem jedné místnosti s výhledem na Emauzský klášter a nákupem přístroje na výrobu espressa. Jak jste se seznámili? Jestli dobře rozumím, byla to vaše první a poslední architektonická spolupráce… Jak se vám spolupracuje s klienty při projektování rodinného domu? Individuální projekt je ovšem právě investice pro dobré, plně funkční a pohodlné bydlení do budoucna – nabízí komplexní řešení stavby, zahrady a interiéru. Je možné dohodnout se s klientem na takto uceleném pojetí projektu? Existuje způsob, jak klienty kultivovat? Petr: Ovšem i v Dánsku můžete vidět parádní kýče, přibližně stejné úrovně jako v „království českém“. Je to vcelku uklidňující. Když si listujete třeba německým Schöner Wohnen, získáte pocit, že jsou o hodně před námi; ale když jedete Německem, zjišťujete, že procento nevkusu a domů s nefunkční dispozicí je zhruba stejné jako u nás. Jen v materiálech máte jistotu: bakelitovou kliku tam neseženete, kdybyste se rozkrájeli! Historik architektury Rostislav Švácha prohlásil v magazínu Pátek Lidových novin (30. 3. 2001), že „s vnitřním prostorem se dá pracovat mnohem víc, než zatím naši architekti předvádějí“. Co si o tom myslíte? Pavla: Lidé jsou obecně – bez ohledu na vkus – zvyklí vybírat si interiérové prvky do kuchyně a koupelny. Jednak proto, že jsou to velmi frekventované prostory, jednak proto, že tu mají dostatečný výběr hotových výrobků. Tam, kde si musí nechat udělat něco na míru a rozhodovat se podle nákresu, mají strach a tápou… Konzervativní vkus tedy není jen český problém? Věnujme se otázkám praktičtějším: za kolik peněz lze dnes postavit rodinný dům? Petr: Od stolu se to hodnotit nedá. Tentýž dům bude mít v atraktivní lokalitě blízko Prahy úplně jinou cenu než v zapadlé vísce, do ceny se promítá i způsob výstavby. K výrazně odlišné ceně se dopracuje rozsáhlá rodina, která bude na venkově stavět svépomocí, než úspěšný právník těsně za Prahou. Atraktivní pozemky jsou drahé, navíc vás okolí přesvědčí, že vzhledem k lokalitě a vašemu postavení se hodí nadstandardní vybavení, použití nových technologií – takže cena šplhá strmě nahoru. Když použijete materiály dostupné v místě (dřevo, dřevoštěpkové desky) a základní konstrukční řešení (pevné zasklení dvojsklem v ploše), dá se ušetřit spousta peněz. Ale není to pro každého – musíte vědět, co jste ochotni si odříct. Pavla: Zjevně tu chybí osvěta. Možná by lidé procitli, kdyby nějaký časopis uveřejnil projekt šesti různých architektů na stejný pozemek – s popisem funkčních vazeb a cenou rozepsanou po jednotlivých položkách. Například místo spíže se dá použít velká dvouskříňová lednice, výdaj navíc představují i sklepy, garáže, dílny, sklad brambor… Ušetřit se tedy dá. Co to znamená v řeči čísel? Držme se „tátova gruntu“: malého, ale našeho. Co se dá udělat s jeho interiérem, aby nepůsobil stísněně? Když prohlížím současné interiéry, mám pocit, že jejich tvůrci občas zapomínají na praktické fungování domácnosti: byt je „živý organismus“, který se musí taky uklízet… Petr: Dnes můžete mít skoro cokoliv, třeba drahou dlažbu s dokonalou imitací kresby dřeva. Ale já mám raději obyčejné bělninové dlaždice. Jsme puristé – vyznáváme jednoduchost, která dá vyniknout detailu. Není to jeden z důvodů, proč dáváte v projektování přednost nebytovým komplexům?
Foto: Robert Virt, archiv architektů a ateliéru Pata & Frydecký, Text: Vít Straňák |
Letní trend znovuzrození
Není důležité, co použijete. Ať už je to starý oprýskaný hrnec „kameňák“ nebo hrneček bez ouška, hlavně když při pohledu na aranžmá budete vědět, že je to váš nápad vyrobený vaší rukou.
Vhodné druhy řezaných květin
Zvláště majitelé zahrad i malých zahrádek nemusí chodit pro květiny daleko. Ideálními druhy pro tento trend znovuzrození jsou například stračky, ostálky, plamenky, karafiáty či hledíky. „In“ jsou i gerbery, které se dají koupit v každé prodejně s řezanými květinami. Letní kytici z těchto druhů můžete vytvořit jejich kombinací, ale i použitím pouze jednoho typu v jedné či více barvách. Co se týče odstínů, tento trend Re-create se nevyznačuje nějakou specifickou barvou. Záleží jen na vaší fantazii. Samo aranžmá by nemělo působit uměle, ale spíše přírodně – tak trochu bez ladu a skladu, jak se říká.
Nový trend je i v pokojových rostlinách
Re-create se nevyhnul ani pokojovým květinám. Tady se preferuje vtip, barevné proužky i „listové fontánky“. Ideální jsou staronové rostliny v novém kabátě. Tak například jsou to zajímavé bromélie s jasně růžovými vnitřky svých růžic. Můžete si vybrat i odrůdy s podélně pruhovanými listy. Této rostlině vyhovuje teplota kolem dvaceti stupňů Celsia a pravidelné mlžení. Do interiéru přichází i královna květin růže. Hrnkové růže kvetou bohatými drobnějšími kvítky. Oproti záhonovým je jejich výhodou to, že když hrnkové růže po odkvětu seříznete, znovu obrazí a vykvetou už za dva měsíce.
Mezi další pokojové rostliny ve stylu Re-create patří i papyrus, který je ideální pro ty, kteří nejsou zrovna nadšenými zahradníky, ale chtějí mít v bytě trochu zeleně. Tomu stačí jen dostatek vláhy. Problémem pro jeho životnost by však mohla být kočka – ta prý miluje jeho výhonky. A malou primadonou trendu znovuzrození je orchidea Phalaenopsis pocházející z jihovýchodní Asie, jejíž jméno je z řeckého phalaina motýl. A to díky květům, které motýla připomínají. Kvete několik měsíců a vyžaduje pravidelnou mírnou zálivku, vlhkost vzduchu šedesát procent (nad teplým radiátorem pro ni není ideální místo – tam bývá vlhkost kolem deseti procent) a světlé stanoviště.
Karafiát
I když je pro mnohé karafiát symbolem minulého režimu, tak v současné době se tato květina vrací do květinových vazeb. Je totiž ideální do řezaných aranžmá. A to především díky barevné rozmanitosti a ve váze vám také vydrží velmi dlouho. Ovšem patří mezi ty druhy, které se nesnášejí s etylenem, proto by blízko nich nemělo být zrající ovoce. Latinský název Dianthus znamená božská květina.
Stračka
Pod jejím latinským názvem Delphinium se skrývá delfín, kterého připomínají ještě nerozvinutá poupata. Květy mají jasně modrou barvu a protáhlé květenství. Odstíny modré se pohybují od azurové přes nebeskou modř až po indigovou modř nebe před bouří. Patří mezi nejdéle žijící řezané květiny, ale po skončení jejich aranžování si nezapomeňte umýt ruce – jsou totiž jedovaté.
Glorióza
„Gloria, gloria“ znamená čest a sláva. Tato rostlina pochází z tropických pralesů Afriky. Holanďané jí také říkají úchvatná lilie. Co se týče barevnosti, v jejích květech převládá červená se žlutou.
Hledík
Tato květina se dobře vyjímá jak ve volné přírodě, tak i ve vazbě. Dříve byla součástí dětských her, kdy děti foukaly na pysky květů a ty se rychle rozevřely. Objevuje se tu pastelově žlutá, oranžová, nachově růžová i bílá barva. Kdo má rád ladící kombinace stejných odstínů různých druhů květin, může hledíky aranžovat s gerberami a ostálkami podobných barev.
Plamenka
Tato květina se vyznačuje bohatým květenstvím a sladkou vůní. Její latinský název Phlox znamená plamen a záři – tak typické nálady letních dnů. Naleznete zde odstíny fialové a růžové. Velkou výhodou použití plamenky jako řezané květiny je to, že velká část jejího bohatého květenství se rozvine až ve váze. A pokud ještě kytici umístíte mimo dosah přímých slunečních paprsků, pak se z jejich krásy budete těšit hodně dlouho.
Ostálka
Její původ je sice v Americe, ale zvláště obyvatelé Mexika ji neměli moc rádi. Říkali jí mal de ojos – nemocné oko. Zadostiučinění se jí dostalo až v Evropě. Byla velmi oblíbenou a častou květinou na zahrádkách babiček. Ostálky existují v mnoha barvách, jako je fialová, červená, oranžová, žlutá, lososová, zelená i dvoubarevné kombinace. Plnokvěté odrůdy někdy připomínají jiřiny.
Gerbera
Tuto květinu lze nazvat stálicí v aranžování květin. Pochází z Afriky a první gerbery byly vyšlechtěny v 19. století ve Velké Británii. Vybrat si můžete mezi velkokvětými, „standardními“ či miniaturními odrůdami. Často se používají do svatebních kytic, ale zpestří i veselé letní aranžmá. Také se jim říká „luxusní sedmikrásky“ a často se spojují se znamením lva. A ve Skandinávii jsou od roku 1999 oranžové gerbery v logu nekuřáckých společností.
Petr Vaďura: Čech v Paříži
Zalistujete-li francouzskými verzemi časopisů Elle Décoration, Maison Francaisse, Le journal de la Maison, Table & Cadeau, Offrir International, Fashion Daily News, Plaisir de la Maison, Figaro či Figaro Madame, katalogy věhlasných francouzských nábytkářských a dekoračních firem, ale i katalogy největších evropských salonů a veletrhů o bydlení, setkáte se často se jménem designéra Petra Vaďury. Kdo je Petr Vaďura Již během základní školy totiž navštěvoval lidovou uměleckou školu pod vedením akad. mal. Milady Trčkové a později se kontinuálně v malbě i kresbě vzdělával a zdokonaloval. V Paříži například pracoval na reklamních plakátech, ilustroval dětskou knihu, přispěl postupně do několika časopisů, vystavoval a prodával pastely (dva z nich byly dokonce vydány jako umělecké plakáty). Tyto znalosti přenesl v roce 1986 do návrhů textilu, s nimiž uspěl u předních výrobců ve Francii, Švýcarsku a Itálii. V roce 1989 předvedl své první návrhy v pařížském středisku designu V.I.A., což je instituce s posláním pomáhat mladým designérům uvádět návrhy do výroby. O mimořádném úspěchu kolekce svědčí mimo jiné fakt, že například postel Esterel se prodávala v Německu, Švédsku, Švýcarsku i jinde celých deset let, což je jev pro hromadnou výrobu nábytku ve Francii poměrně výjimečný. Pro tutéž firmu navrhl Petr Vaďura další prvky, které se opět dostaly do Klubu tendencí a na pařížský salon. Svět designu ho objevil. V té době byl také vybrán pro velmi zajímavý projekt spojený s knihou Décoration de l’Imaginaire, díky jemuž se propracoval do skupiny nejvýznamnějších francouzských designérů. V roce 1993 navrhl Petr Vaďura kolekci krásných stolů Antilope pro firmu Biobject, která zaujala kultivovanou rezonancí s africkou kulturou, a nábytkový soubor Paloma pro společnost Art et Meubles de France, v němž citlivě reagoval na styl dvacátých let. Tento soubor byl velmi pozitivně hodnocen francouzským tiskem a dostal se opět do Klubu tendencí. Styl a vytříbenost designu Petra Vaďury oslovily nově vytvořenou společnost, která zakoupila značku známého nábytku Mahey. Pod stejným názvem představila tato firma jeho novou kolekci Belvédere na pařížském salonu nábytku Scenes d’Intérieur. Také firma Résistub si ověřila prodejní úspěch jeho návrhů, a tak vznikl v roce 1994 nový soubor z kovu a dýhovaného dřeva (ve Francii velmi oblíbené divoké třešně) nazvaný Calypso. V tomtéž roce a roce následujícím pracoval Petr Vaďura s firmou Résistub na několika výrobcích určených pro obchodní síť ve Francii a Německu a realizoval pro ni také důležitou zakázku pro evropskou síť nábytkových center Habitat (obdoba konceptu IKEA). Vznikla tak například postel Charleston, která se zařadila mezi nejprodávanější výrobky Habitatu. V roce 1995 následovala kolekce Paysages pro firmu Bufflier, kterou firma okamžitě představila na pařížském salonu. Nejkrásnější objekt světa Mimořádnou událostí se pro Petra Vaďuru stala další zakázka, o jaké sní snad každý designér. Oslovil ho jeden z nejvýznamnějších a nejstarších francouzských výrobců křišťálu – firma Cristal Saint-Louis, jejíž historie sahá do roku 1586 –, aby navrhl křišťálový flakon pro rok 2000. Byla to velmi důležitá práce, neboť šlo nejen o významný rok, ale také o to, že firma si vybírá každý rok jiného designéra, o němž se domnívá, že bude zárukou úspěchu. Petr Vaďura nezklamal – jeho práce je krystalickým vyjádřením krásy křišťálu, drahocennosti prchavého parfému, elegance jeho nositelky, něžné vzpomínky na „barokní perly uměle vypěstované v Japonsku“. Úspěch limitované puncované kolekce flakonu na sebe nenechal dlouho čekat, stejně jako další zákazník – opět proslulý francouzský výrobce luxusních kovových předmětů, porcelánu a drahého skla Christofle. Petr Vaďura byl požádán o návrh křišťálových váz. První z nich, Djambé, jejíž velké trojúhelníkové výbrusy dají vyniknout lesku křišťálu, se právě začala vyrábět. DESIGN A JEHO PRAMENY Foto: V. van Blerk, J. Boulay, D. Feintrenie, Iveta Kopicová, Text: Lenka Žižková |
Neotřelé tvary v koupelně
V roce 1973, kdy bratři Emanuel a Giampaolo Benedini zakládali společnost Agape, nebylo vybavení koupelny v centru zájmu designérů. Bratři se rozhodli situaci změnit a vzniklou mezeru vyplnit. Začali navrhovat nové, tedy neotřelé tvary sanitárního vybavení a používat materiály, které doposud byly určené pouze pro ostatní části bytu. Svou činností a kreativitou se velmi brzy zviditelnili, a to nejen na domácím trhu, ale záhy začali své výrobky vyvážet do celého světa. Důraz na umyvadlo Jejich práce se mimo jiné soustředila na kompletní vybavení koupelny, nově své návrhy zaměřili i na vany, baterie, v letošním roce poprvé představili sprchový kout. Návrhy se nesou ve znamení funkce, minimalismu, strohosti a v některých případech až sterility. Připravili ucelené kolekce v duchu přesvědčení, že denní hygiena nesmí být povinností, nýbrž rituálem, v němž se pojí komfort, užitek a krása.
Co ovlivňuje vaše návrhy? Hlavní produkce firmy se soustřeďuje na vybavení koupelny. Zajímáte se také o vybavení dalších bytových prostorů? Vaše produkty mohou působit až sterilně. Jaký máte názor na designéry, kteří vyznávají právě opačný názor? Který výrobek z vaší produkce považujete za nejzdařilejší? Text: Lenka Haklová, Foto: archiv |
Obývací pokoj oživí oblé tvary
|
Oblé tvary na sedacím nábytku přineslo vrcholné baroko. Střídání vydutých a vypouklých hmot proměnily sofa nebo pohovku v dramatický objekt hodný rozevlátých činů a patetických gest. Barokní lidé žili jedno velké divadlo. Přátelský tvar Ovál, kruh nebo oblé křivky si v žádné době, v níž se objevily, nevynutila jen móda. Úzce souvisely s možnostmi a technickou úrovní nábytkářského řemesla. Z hlediska vývoje nábytkových forem se projevil jako slepá ulička. Důvodem byl rozpor mezi koncepcí a technologií. V tomto případě se problémem ukázaly naopak ostré hrany. U ukládacího nábytku se nedaly bez kovových výztuží pevně spojit a u sedacího nevyhovovaly potahu. Látka se ve vztahu ke struktuře napínala tak nepřirozeně, že při pravidelném používání praskala. Zavržená exprese Přijatelným kompromisem mohou být sedací komponenty s tvarem křivky, nejlépe oblouku nebo dokonce kruhu. Navazují na „válecí“ čtyřhranné moduly o velikosti až jeden a půl krát jeden a půl metru a připojují se zcela samozřejmě k sedacím sestavám či křeslům. Moduly „vystupují“ do prostoru, ale chybí jim hrany. Zjemňují tak celkovou „rovnou“ linii nábytku a navíc díky velké ploše poskytují možnost sedět zcela neformálně. Sedací moduly dnes rovněž umožňují složit z několika částí oblý tvar sezení. Vyjímají se ve velkém prostoru a nabízejí bližší kontakt sedících osob než klasické podélné pohovky. Vyvolávají dojem uzavřenosti v dobrém smyslu slova. Nabízejí pocit intimity. Text:Petr Tschakert, Foto: Archiv Kontakty: |
Mystérium krásné formy
„…jest příliš veliký, než aby se dal zařadit do jednoho směru či jedné doby. Vzpomínám slov Waltera Gropia, když při své návštěvě v Taliesinu (architektovo sídlo, pozn. aut.) pod dojmem jeho bezčasové dokonalosti prohlásil: Moderní architektura stanovila nové zákony, platné všude a pro každého, ale s výjimkou Taliesinu a jeho původce,“ napsal v roce 1929 o Wrightovi pro revui Styl Vladimír Karfík, který pracoval v architektově ateliéru v letech 1929 až 1930, krátce po působení u Wrightova rivala Le Corbusiera. Karfík byl jedním z mála architektů, kteří osobně poznali tyto dva giganty architektury, a nalézá u nich společné rysy v myšlení. Oba je označuje za profetické tvůrce „s mocí ovlivňovat a dávat direktivy celým generacím architektů“. Vidí u nich také společná východiska v rezidenční architektuře ohleduplné ke klimatickým podmínkám, vyvěrající z neústupné nespokojenosti s běžnou stavební praxí. Mnozí odborníci se však přiklánějí k závěrům jednoho z nejvýznamnějších teoretiků a historiků architektury Sigfrieda Gideiona, že soudobá architektura polarizovala právě mezi Le Corbusierem, představujícím linii matematickou a formalistickou, a Wrightem, směřujícím po linii volnější organické architektury. Frank Lloyd Wright se narodil 8. června 1867 ve Wisconsinu, v polovině osmdesátých let se splnilo velké přání jeho matky — syn vstoupil na pole architektury. Zemřel ve dvaadevadesáti letech 9. dubna 1959 krátce před dokončením jedné ze svých nejznámějších staveb Solomon R. Guggenheim Museum v New Yorku. Jeho život přesáhl tři zásadní etapy vývoje stylů: secesi, modernismus a poválečná padesátá léta. Po krátkých studiích na Wisconsinské univerzitě a epizodách v architektonických ateliérech byl přijat do týmu architektů Louise H. Sullivana, předního představitele chicagské školy, do kanceláře Adler & Sullivan. U Sullivana zůstal až do roku 1893, kdy se osamostatnil. Podobně jako v architektuře je i v oblasti nábytku a vybavení interiérů Wright tvůrcem solitérů. Chápal interiér jako součást celistvého návrhu a jako přirozené pokračování průniku přírody do nitra stavby a opět ven v souvislosti s jeho koncepcí organické architektury, koncepcí prolínání architektury a krajiny. Kus nábytku či jiného vnitřního vybavení tudíž není objektem samým pro sebe, je nedílnou součástí celku. Příležitost k tvorbě nábytku poskytovaly Wrightovi velké architektonické realizace, mezi prvními kanceláře správní budovy společnosti Larkin (1902—1906). Mohutné křeslo polstrované kůží s kovovou konstrukcí na kolečkách se stalo jedním z nejpopulárnějších kancelářských křesel své doby, podobně i pracovní stůl s připevněnou kovovou židlí s koženým polstrováním. Typickou pro ranou tzv. prérijní tvorbu je rovněž židle pro školu v Hillside z let 1901 až 1903 či kompletní vybavení domu Darwina D. Martina v Buffalu. Všechny se vyznačují obdivuhodnou harmonií mezi pravoúhlými tvary a organickými motivy. V tomto období se Wrightova tvorba pozoruhodně přibližuje dílu Skota Charlese Rennie Mackintoshe. Wright, který navštívil Evropu poprvé v roce 1909, se o dění zde živě zajímal a měl široké povědomí o anglické, německé i francouzské architektuře. Pobýval v Paříži, kde jej nepochybně ovlivnila lyrická abstrakce v díle Františka Kupky či Sonji Delaunayové, jež byla inspiračním zdrojem dekoru na porcelánové jídelní soupravě pro hotel Imperial v Tokiu. Kubismus se nepochybně Wrighta také dotkl, o čemž svědčí například kávová souprava. V architektově tvorbě se v té době spojovaly prvky americké a evropské. Avšak další mezník v jeho díle nastal stavbou zmíněného hotelu Imperial v Tokiu. Veškeré vybavení je svým způsobem uměleckým dílem. K nejzajímavějším patří Wrightův kompromis mezi evropským a japonským sezením — neobvyklá židle složená z opticky téměř samostatného sedáku, podnože sestávající ze čtyř zešik-mených noh a samostatně připevněného opěradla polygonálního tvaru. Ve třicátých letech navrhl kancelářský nábytek pro halu S. C. Johnson & Son Company. Stále se u něho projevovala záliba v polygonálních tvarech. Pozoruhodné je vybavení rezidence C. L. Stevense v Aulbrass Plantation v Jižní Karolíně z roku 1938. Wrightův nábytek neměl úspěch v sériové výrobě, o niž se pokoušel teprve v padesátých letech. (Tohoto druhu je vybavení H. C. Company Office Tower vyráběné v letech 1952—1956.) Zajímavé je, že právě v tomto desetiletí, v němž zazářila snad největší hvězda amerického designu, Charles Eames, zůstával Wright ve vztahu k jeho osobnosti a tvorbě chladným. Tvorba F. L. Wrighta zaznamenala na naší domácí půdě značný ohlas. Z českých architektů jmenujme Vladimíra Karfíka, který později významně zasáhl do podoby města Zlína, či Antonína Raymonda, jenž byl již za studií na ČVUT Wrightovými návrhy zaujat natolik, že se v roce 1915 rozhodl odejít do Ameriky, stal se jeho spolupracovníkem zvláště na projektu hotelu Imperial v Tokiu v letech 1919—1921. (V Japonsku zakotvil a dnes je považován za jednoho z předních tvůrců moderní japonské architektury.) I to hovoří o informovanosti a zájmu domácího prostředí o Wrightovu práci. Ještě jedno české jméno je s velkým architektem spjato, inženýr a stavební podnikatel Jaroslav Polívka s Wrightem spolupracoval od čtyřicátých let na konstrukci několika významných staveb, za všechny uveďme Solomon R. Guggenheim Museum v New Yorku. Dnes vlastní jednu z největších evropských sbírek děl F. L. Wrighta Vitra Design Museum ve Weilu nad Rýnem. FOTO: VITRA DESIGN MUSEUM, Text: Michaela Kádnerová |
Nekonečný všedomovec
|
Pro Daniela Nekonečného a Šum svistu se nadchli všichni ti, kteří mají rádi latinskoamerické rytmy a etno hudbu vůbec. Jaká byla vaše nejmilejší místnost v dobách, kdy jste se ještě nemohl považovat za muže? Dole pod zámkem je jedno z největších zachovalých židovských ghett. Nebylo toto prostředí stejně inspirující, jako byl stín jinanu? Vzpomínáte stále na tu fontánu? Boskovice jako staré město jsou složené z domů různých historických období. V jakém domě jste bydlel vy? Mluvíte, jako byste nerad vzpomínal na dům dětství. Co jste udělal jako první, když vám bylo osmnáct let? Čím jste se živil? Prahu jste dosud neopustil. Která čtvrť je vám nejbližší? Vaše nejoriginálnější bydlení bylo… Máte vyhraněný styl, neříkejte, že také na Jižní Město vzpomínáte v dobrém? Tolik toužíte po přírodě? Můžete upřesnit, co se skrývá za pojmem Šivova koupel? Po generace se v českých zemích vytváří jistý konkrétní styl bydlení, přičemž jednotlivé byty se odlišují skutečně jenom v drobných nuancích. Zdá se, že vy jej narušujete poněkud razantněji. Chtěl byste se tam odstěhovat natrvalo? Kde je vám tedy dobře? FOTO: OTO PAJER, Text: Pavel Vondráček |
Krásné, užitečné, ale nebezpečné
Rostlin, jež patří mezi okrasné, ale vzhledem k obsahu látek je řadíme mezi problematické, nebezpečné až dokonce mezi silně jedovaté, není zase tak málo a musíme před nimi varovat a chránit zejména děti. Ty nejmenší mají tendenci strkat všechno do pusy, ty větší často prozkoumávají přírodu tak zevrubně, že ověřují chuť plodů, lízají šťávy, „mlíčka“, bezděky si sáhnou potřísněnou rukou do oka. Často se také dotýkají rostlin, které – zejména při slunečním záření – způsobují vyrážky a puchýře. U dětí je nejlepší ochranou trpělivé vysvětlování při procházení zahradou a volnou přírodou. Spolehlivou prevencí je znalost Některé rostliny obsahují látky, jež narušují ústřední nervovou soustavu. Patří sem především stále oblíbenější okrasné durmany (Datura) i blízké příbuzné, velké dřevité brugmansie s ohromnými květy, zvanými „andělské trumpety“. U děcka stačí k těžké, při pozdní lékařské péči i smrtelné otravě několik semen durmanu. Naštěstí okrasné druhy a odrůdy většinou semena, která děti nejvíce ohrožují, nevytvoří. Po odkvětu můžeme vadnoucí květy otrhat, a tím nebezpečí zcela vyloučit. Přírodní druhy, jako durman obecný (zvaný také „panenská okurka“), metelový a další v zahradě pěstovat nebudeme. Dále sem patří podobně nebezpečný ocún jesenní (Colchicum autumnale), obsahující asi dvacet prudce jedovatých alkaloidů včetně jedné z nejjedovatějších rostlinných látek – kolchicinu. Na srdce a cévy působí konvalinka (Convallaria), tis (Taxus), tabák (Nicotiana) obecný a selský, náprstník vlnatý i červený (Digitalis lanata, resp. D. purpurea). Prudce jedovaté plody, jehličí i větévky jalovce – chvojky klášterské a látky obsažené v květech oblíbeného keře štědřence odvislého (Laburnum anagyroides) zasahují krev, ledviny, dělohu. Semena vlčího bobu (Lupinus) poškozují játra. Běžné ozdoby zahrad Prudkou otravu mohou způsobit květy oblíbené květiny stračky, zejména Delphinium belladonna, i známé letničky dymnivky (Corydalis). Byl zaznamenán případ velkých potíží, když místo kuchyňské cibule použila hospodyně omylem cibuli tulipánu. I neobyčejně pěkný keř kalina (Viburnum) má svá úskalí v možné záměně jedovatých květů s černým bezem při sušení a přípravě čaje. Velice efektní a v zahradách stále oblíbenější je mohutný skočec (Ricinus communis), z jehož semen se lisuje a upravuje ricinový olej se známými, silně projímavými účinky. K nebezpečným záměnám fazolí s jeho podobnými semeny už došlo, jednou dokonce u většího počtu lidí. Neméně problematický je pěkný lýkovec (Daphne), jehož deset peckoviček může způsobit smrtelnou otravu. Kýchání až do úmoru V lesních zahradách bývá pro své zvláštní, jakoby plisované velké listy a bohaté klasy žlutobílých kvítků oblíbenou květinou kýchavice černá (Veratrum). Tato trsnatá trvalka roste v polostínu, na vlhké půdě. Obsahuje látky, které při silnějším přivonění ke květům či usušeným rozdrceným listům způsobují nepotlačitelné a tak dlouhé kýchání, že člověk až zemdlí a je ohrožen srdeční slabostí i nedostatečným dýcháním. Při požití nadzemních částí (otrava kořeny, jež obsahují nejvíce látek, je vyloučena), dochází k podráždění žaludečních a střevních sliznic a k silnému poklesu krevního tlaku. Mezi nejčastější patří otravy hořkými jádry meruněk. Stačí jich šest osm na těžké poškození organismu. Také jádrům broskví, hořkých mandlí a švestek je třeba se vyhnout, i když jich organismus snese více než jader meruněk. Nebezpečí pro oči a kůži U dětí jsou dosti častá poškození očí po dotyku s rostlinou, nebo zanesení šťávy do oka. Silné podráždění spojivek může způsobit dotyk prstů při trhání sasanek. Šlehnutí větévky rulíku do oka způsobuje poruchy vidění, neboť rostlina obsahuje atropin. Očím jsou také nebezpečné šťávy pryšců. To nemluvíme o rostlinách v přírodě, jako o vlašťovičníku, ďáblíku a jiných, méně se vyskytujících. Po dotyku kůže s některými rostlinami dochází, zejména při slunečním záření, k různým vyrážkám, zánětům a projevům alergií. V tomto směru je nebezpečný známý bolševník obecný (Heracleum sphondylium), který určitě nebude nikdo v zahradě pěstovat. Víme však, o jak vlezlého vetřelce jde a jak obtížné je rostliny se zbavit. Velice pěkná hlíznatá trvalka oměj šalamounek (Aconitum napellus) obsahuje zejména v kořenech prudký nervový jed akonitin. Při podráždění kůže dojde k pálení, posléze k úplnému znecitlivění. Při požití způsobuje akonitin úplnou anestezii nervové soustavy s následným silným poklesem teploty a zadušením. V lidovém léčitelství se oměj nikdy neuplatnil, zato dobře sloužil travičům a k napouštění hrotů šípů indických lovců. Problematické drogy lidového léčitelství Velmi často se v zahradách můžeme setkat s ozdobnými léčivými rostlinami. Při aplikaci některých bez doporučení a dohledu lékaře může dojít místo k vyléčení k poškození organismu. Droga pěkné květiny hlaváčku jarního (Adonanthe vernalis) působí (stejně jako látky krutikvětu) velice rychle na srdeční sval a při neodborném dávkování jej může poškodit. Rovněž lidové praktiky s již zmíněnými náprstníkem vlnatým i červeným způsobily lidem vážné potíže. Další rostlinou, která je velice ozdobná a uváděná v lidových receptech, ale jíž je lepší se vyhnout, je medvědice lékařská (Arctostaphylos uva-ursi). Listy, růstem a plody je velice podobná brusinkám a snadno může dojít k záměně. Při delším užívání drogy hrozí poškození jater. U citlivých osob může při sběru drogy způsobit alergické vyrážky jinak velice cenná léčivá rostlina andělika lékařská (Archangelica officinalis), občas využívaná pro svou mohutnost i jako zakrývající okrasná rostlina. Delší užívání drogy působí škodlivě na nervový systém. Stále se ještě objevuje v některých publikacích návod na lihový výtažek z pěkné trvalky vratiče obecného (Tanacetum vulgare), považovaný za účinné mazání při revmatismu. Rostlina však obsahuje složky, jež způsobují puchýře a špatně se hojící vyrážky. Jak vidět, nebezpečných rostlin je poměrně dost. Často se ovšem za jedovatou rostlinu považují neškodné druhy. Platí to například o jmelí bílém i jeho bobulích. Smyslem článku není vystrašit majitele zahrad tak, že se nebezpečných rostlin vzdají a ochudí svoji zahradu o okrasně významné, oblíbené druhy, ale upozornit na jejich charakteristické rysy, vlastnosti a účinky, o nichž někdy nemají ani tušení. Nebezpečí, o němž víme, je nesrovnatelně menší než hrozba neznámá.
Text: Pavel Chobotský, Foto: Ladislav Drahokoupil Zdroj: Můj dům 2/01 |