Práce začala přibližně před třemi lety. Tehdy se mladí manželé rozhodli, že si vytvoří domov, v němž by mohli spokojeně žít a vychovávat děti. Hledali klidné místo, uprostřed krásné přírody, přitom však v blízkosti hlavního města, aby se mohli věnovat svým společenským aktivitám. Když takový pozemek našli, přizvali ke spolupráci ing. arch. Vladimíra Krátkého, který jim navrhl jednoduchý dvoupodlažní dům se světlou fasádou kombinovanou se dřevem a s břidlicovou střechou. Výsledkem je přívětivé sídlo, které koresponduje s tamější architekturou a je dobře zasazené do okolní krajiny. Žijeme, jak potřebujeme Dominantní je tu sedací souprava, z níž můžeme pozorovat plameny v krbu nebo okolní přírodu. Čtyřmi schody je oddělena druhá část, v níž se nachází kuchyň s jídelnou, malé sezení pro relaxaci i odpočinek a hostinská část. Po schodišti vyjdeme do prvního patra, soukromé zóny, kde je manželská ložnice a dva propojené dětské pokoje. Nechybí tu ani mužova pracovna a samozřejmě koupelna a toaleta, které jsou i v přízemí. „Původní dispozice byla dobře připravená, takže jsem zasahovala jen minimálně. Majitelé si přáli hodně úložného místa a velké šatny. Prostor měl být maximálně funkční a vyhovovat jejich potřebám. Požadovali vybavení, které potřebují k pohodlnému životu, nepřáli si nic zbytečného. Dům jsme jim šili přímo na míru, není v něm nic navíc, ale nic v něm taky nechybí,“ vysvětluje architektka Hlaváčková. „Připravila jsem celkovou koncepci, jednotnou od vchodu až po půdu, propracovala jsem každičký detail, aby vše mělo svůj smysl. Zařízení jsem navrhovala s ohledem na dům a samozřejmě majitele.“ Tato mravenčí práce je vždy dlouhá a náročná. Manželé neměli vyhraněný styl a architektka jim předkládala různé návrhy, které s nimi podrobně konzultovala. „Jestliže stavba domu je v nadstandardní kvalitě, pak i zařizovací prvky musí být adekvátní celému prostoru,“ říká architektka. Do vzdušného interiéru, kde je vytvořeno hodně zajímavých průhledů, byl nakonec zvolen elegantní moderní nábytek s čistými liniemi od předních světových firem, odpovídající požadovanému vkusu i kvalitě. Do atypických prostor se vyráběl nábytek na míru, který se nakonec majitel rozhodl dát i do své pracovny. Detail není maličkost „Samozřejmě že se vždycky snažíme vyhovět klientovi a vytvořit mu domov, kde se bude dobře cítit. S tím souvisí i všechny maličkosti, které by po určité době mohly začít překážet a znervózňovat.“ Podobných maličkostí se tu řešilo spousty, upozornit bychom však chtěli alespoň na některé. Je to například vitráž umístěná na chodbě v mezonetové části. „Nemohlo tam zůstat čiré sklo, protože člověk, který by byl pod schody, by viděl jen nohy osoby nad ním. Nebylo by to estetické, tak jsem do okna navrhla jednoduchou moderní vitráž, která odstraní tento nedostatek a zároveň tu tvoří výtvarné dílo.“ Další funkční maličkostí je matná clona, která je umístěná v okně nad schodištěm. Přes lamely není vidět dovnitř, ale je vidět ven a do prostoru vchází denní světlo. Nezapomnělo se na radiátory, které jsou skryty za nerezovým krytem, ani na rozvodné systémy, jež se schovaly za posuvné panely, na nichž jsou v kovových rámech výtvarné koláže. Text: Lenka Haklová, Foto: Archiv K o n t a k t y: |
Blog
Zastřešení domu
Stávající materiálová základna nám umožňuje se zcela volně rozhodnout pro variantu střechy ploché i šikmé. Návrh střechy musí respektovat jak vnější podmínky, tj. teplotní pásmo, množství srážek, tak i podmínky uvnitř objektu, tj. vnitřní teplotu a vlhkost. Hlavním úkolem střešního pláště je zamezit pronikání vlhkosti z vnějšku do objektu za všech různorodých podmínek při vyloučení možnosti kondenzace vlhkosti ve střešním plášti. Při návrhu střešního pláště bytových domů doporučuji zásadně dodržovat skladbu garantovanou výrobcem hydroizolačního materiálu. Pokud jde o materiálové řešení hydroizolace, nabízejí se nám hlavně varianty asfaltových pásů, plastových fólií, plechových krytin. U asfaltových pásů doporučuji orientovat se na modifikované pásy, tj. pásy, kde je asfalt promíchán s kaučukem, což přináší velmi radikální zlepšení mechanických vlastností a životnosti pásů. Z plastových fólií doporučuji polyolefinové nebo olefinové polymerbitumenové (Vedaplan, Carboisol, Sika). Z plechových krytin lze doporučit měděný plech, titanzinek a plastované pozinkované plechy (např. Lindab), u nichž odpadá pravidelná údržba. Při vlastní realizaci je nezbytné kontrolovat položení každé vrstvy, bedlivě sledovat řešení detailů, především napojení na atiku, řešení postupů apod. Převzetí hotové střechy by měla předcházet zátopová zkouška prokazující těsnost střechy. Součástí předání by měly být atesty použitých materiálů. Záruka na provedený střešní plášť by měla v každém případě přesáhnout pět let. Všechny uvedené požadavky je nutno respektovat i u dílčích střech či teras. V případě stavby domu je nutno tyto činnosti kontrolovat dvojnásob, neboť se velmi často jedná o řešení komplikovaných konstrukcí malého rozsahu, které nejsou z hlediska dodavatele ekonomicky nejvýhodnější. Při použití pásové krytiny na bázi asfaltu je nutno zajistit ochranu proti UV záření buď použitím pásů s posypem břidlicí, násypem promývaného kačírku, nebo realizací zelené střechy. Tuto ochranu doporučuji i u plastových fólií. Šikmé střechy Vzhledem k tomu, že se jedná o složitou, staticky nosnou konstrukci s vazbou na dispozici objektu, je nutno její návrh vždy zásadně vyžadovat již od projektanta, a to včetně statického návrhu. Zároveň je potřeba si uvědomit, že bychom měli projektantovi specifikovat své požadavky na využití podstřešního prostoru, na ukrytí nebo naopak zviditelnění krovu i na užití střešních oken. Ze všech těchto požadavků a z požadavku na tvar střechy, kterou v principu můžeme řešit jako sedlovou, polovalbovou, valbovou, pultovou a mansardovou s využitím různých druhů vikýřů a jejich vzájemné kombinace, nám vzniká nepřeberné množství možností řešení tvaru střechy. Již v návrhu konstrukce krovu doporučuji se přiklonit k tradičním konstrukcím. Pro menší rozpon krokvové střechy, pro větší rozpon vaznicové krovy, zpravidla se dvěma podpěrami. Krovy odpovídající rozpětí objektu a využívající tradiční tesařské konstrukce mají mimo jiné tu výhodu, že obvykle celou konstrukci zajišťuje jedna firma, zpravidla včetně laťování a pokrytí střešní krytiny. V rámci provádění krovu je potřeba bedlivě sledovat kvalitu a opracování použitého řeziva, jeho vlhkost, způsob vzájemného spojování, ochranu řeziva proti hnilobě, dřevokazným houbám a hmyzu, rozměrovou přesnost a soulad s prováděcí projektovou dokumentací. Pro lepší kontrolu doporučuji nátěr proti škůdcům a houbám s protihnilobnými účinky s barvicí přísadou, kdy lze snadno zkontrolovat i ošetření míst opracovaných na stavbě. Nezbytně nutné je přikotvení pozednic k nosné konstrukci domu pro zachycení bočních sil vznikajících zatížením střechy do konstrukce, přičemž by měly být při uložení na zdivo podložené hydroizolačním pásem. Krokvové střechy tradiční konstrukce a běžných sklonů střechy se používají zpravidla do rozponu 12 m. Pro větší rozpony a volnost prostoru se zpravidla dřevěná konstrukce krovu kombinuje s ocelovými prvky – vaznicemi a rámy, které umožňují při stejných rozměrech vyšší únosnost než obdobné dřevěné konstrukce a umožňují pevná rámová spojení. Ocelové nosné konstrukce musí být vždy realizovány odbornou firmou podle výrobní dokumentace zpracované na základě statického výpočtu včetně posouzení průhybu. Ke zhotovené konstrukci musí být doložen hutní atest, doklady oprávněných svářečů a přebíraná konstrukce nesmí vykazovat žádné zjevné vady, průhyby apod. Standardní úpravou povrchu ocelové konstrukce je otryskání, nátěr základní barvou a dvojnásobný vrchní nátěr, což dokáže odborná firma dokladovat měřením tloušťky nátěru. Pro zabudované konstrukce je výhodnější úprava žárovým zinkováním. Nevýhodou oceli v krovu je její tepelná vodivost, která vysoce převyšuje dřevo. Proto vždy doporučuji u takových krovů realizovat i zateplení izolací pod krokvemi. Střešní krytina Při výběru střešní krytiny by měla hrát hlavní roli kritéria zahrnující funkční a estetické požadavky, garantovanou životnost, komplexnost systému (možnost dodání všech doplňkových dílů pro ukončení střechy, prostupy, komínové lávky apod.), záruku mrazuvzdornosti a cenu. Je potřeba si uvědomit, že střecha často objektu vtiskne jedinečný charakter a že právě zde je potřeba důkladně spojit technickou funkci, která musí být bezchybná, s požadavky na estetiku. Na jednu stranu jednoduchá střecha přináší vždy menší riziko problémů a její cena – vzhledem k použití mnohem menšího počtu doplňkových a speciálních prvků, které jsou vždy mnohem dražší než základní tašky – bývá nižší; na druhou stranu stavebník často požaduje atypické ztvárnění vikýřů, věžiček, apod. K tomu je potřeba konstatovat, že základní provedení střešních tašek plní dobře svou funkci a že nárůst ceny je spíše v souladu s estetikou a individuálností výrobků. Rovněž cena obdobných výrobků různých výrobců je srovnatelná. V současnosti se jako nejčastější jeví u bytových domů použití střešních tašek – Větrání a izolace V případě nejčastější krytiny střešních tašek Bramac či Tondach se na konstrukci krovu natáhne pojistná hydroizolace. Pro zateplený krov doporučuji kontaktní materiál Tyvek nebo Bramac. Zajistí se kontralatěmi, na které se ve správné rozteči přibijí nosné latě a na ně se pokládá střešní krytina. Mezi taškou a fólií zůstává odvětraná vrstva, která musí být u hřebene odvětrána větracími taškami, popřípadě větracím pásem hřebene. Je důležité všechny detaily střechy (úžlabí, hřeben, ukončení ve štítu, uzavření střechy proti ptákům, prostupy) řešit systémovými prvky jednoho výrobce. Takto zhotovenou střechu zevnitř mezi krokvemi vyplníme tepelnou izolací a uzavřeme parozábranou, která zamezí unikání a kondenzaci vlhkosti. Z vhodných výrobků je možno jmenovat fólii Delta včetně hliníkové vrstvy a výrobek Difunorm Vario distributora Isover, který umožňuje vysychání zabudované vlhkosti. V případě střešní konstrukce je potřeba dbát a kontrolovat precizní přesnou práci, rovinnost a správné upevnění všech tašek tvořících obrys střechy, neboť pouze správné provedení zajistí dlouhodobou životnost střechy. Veškeré klempířské výrobky střechy doporučuji provést v levnějším případě v plastovaných prvcích (Bramac, Lindab) nebo raději v bezúdržbovém provedení z mědi nebo titanzinku. I v tomto případě se dá říci, že jednodušším řešením střechy lze ušetřit na lepší materiál. Zároveň zkušenosti ukazují, že je vhodné spojit dodávku a montáž krovu, střešní krytiny včetně vložení tepelné izolace, instalaci parozábrany a klempířských prvků pod jednoho dodavatele, který zajistí jejich koordinaci a kvalitu. Příčky Většina konstrukcí příček bytových domů se zpravidla řeší na bázi vyzdívaných stěn tloušťky 100 až 150 mm, zpravidla v materiálovém provedení nosných stěn. Proto u objektů vyzděných z cihelných bloků se používají vyzdívané příčky z příčkových bloků tloušťky hlavně 65 mm a 115 mm (Wienerberger, Tondach, Česko-moravský cihlářský průmysl), které splňují požadavky na rychlost zdění při splnění všech požadavků na kvalitu. Obdobně k pórobetonovému systému používáme systémové výrobky (Hebel, Ytong) zpravidla v tloušťce 100 a 150 mm. Z ostatních vyzdívaných příček je možno se ještě zmínit o sklobetonových stěnách ze skleněných tvárnic (Glaverbel), které se uplatňují hlavně v moderních interiérech a v prostorách, kde je potřeba zajistit denní světlo. Vyzdívání příček probíhá na hrubou podlahu po řádném vyrovnání ložné spáry. Při vyzdívání kontrolujeme hlavně rovinnost, přesnost, předepsané kotvení k nosným stěnám a vyplnění mezery mezi poslední vrstvou a stropem, které by u rozpětí stropu nad 3,5 m mělo být pružné, aby umožnilo jeho průhyb. Velice důležité pro konečnou kvalitu je také prověření způsobu osazení, vyrovnání a zazdění ocelových zárubní a kontrola otvorů pro obložkové zárubně. Všechny tyto příčky se realizují před omítkami a osazením otvorových výplní. Druhá skupina tzv. lehkých příček se provádí až v omítnutém objektu. Tyto příčky zpravidla tvoří nosný rošt na bázi pozinkovaných ocelových nebo dřevěných profilů kotvených ke stěnám, podlaze a stropu. Vzhledem k tomu, že uvedené konstrukce mají vždy své zákonitosti dokonalého řešení (hlavně spár a napojení na ostatní konstrukce), doporučuji provedení svěřit odborné firmě. V případě protipožárních stěn jde o kategorický požadavek. V posledních letech se rozšířily sádrokartonové systémy (Rigips, Knauf, Lafarge). Jejich velkou výhodou je lehkost a variabilita a absence omítek. Velice často se jejich aplikací řeší celá podkrovní část domu. Text: Ing. Bohumil Ouda, Ilustrační foto Robert Virt a Bramac |
Inspirace při kávě
Mladá architektka a designérka Bára Škorpilová se svým týmem dostala zadání „navrhněte na tomto ošklivém místě restauraci — něco jako zahradu plnou květin, kde by lidem bylo dobře“. To „ošklivé místo“ se nacházelo v budově bývalého federálního shromáždění nad pražským Václavským náměstím. Po dvou a půl měsíci bylo však všechno jinak.
Rostliny udávají styl Restauraci Zahrada v Opeře, která hned po otevření zapůsobila tak, že se o ní mluví a píše, nás zaujala jako mimořádný zdroj inspirace pro použití řezaných a suchých květin v kombinaci s rostlou zelení v květináčích. Už vstup je komponován z váz osazených interiérovými bambusy, doplněnými liánou a kokosovým vláknem. Malé vázy jsou zaplněny silnými suchými bambusy a květy orchidejí v kombinaci s italským asparágusem. Květiny rozdělují prostor také na intimnější zóny. Zde hrají roli kamenné vázy (vysoké 120 a 77 cm) z travertinu a dekorativní rámy. Například „drátěný rám“ (170 x 170 x 40 cm) je vytvořen z cibulovin v kombinaci s tropickými květinami. Použity jsou heligonie, listy strelicie, aspidistra, tropické trávy, tenké bambusy, kokosové vlákno a plody tropických rostlin. Základem „rámu s měděnými nádobami“ (170 x 170 x 27 cm) je kokosové vlákno, rýže a květy orchidejí. V „rámu z pružinové oceli“ (170 x 170 x 40 cm) jsou nádoby uchyceny ocelovými úpony ke konstrukci a vyplněny jsou hlavně rostoucími rostlinami. Rámy jsou rozmístěny tak, aby nikdo nemohl mít pocit, že vstoupil do haly pro sto třicet lidí. Květinová výzdoba se bude měnit až pětkrát ročně, a tím se změní i styl restaurace. Takže stojí za to chodit náladu v zahradě kontrolovat, inspirace zelení nikdy nekončí. TEXT: EVA POLÁČKOVÁ FOTO: FILIP ŠLAPAL Zdroj: Moderní byt 4/01 Kontakty: MIMOLIMIT (design a architektonické řešení: Barbora Škorpilová, Jan Nedvěd a kol.), Jakubská 2, Praha 1, tel./fax: 02/24 81 42 76; NÁVRH A ÚPRAVA KVĚTINOVÉ VÝZDOBY (Mario Wild, tel.: 0602 40 25 50, a ing. Lenka Schönfeldová, tel.: 02/628 42 60); KÁMEN ENGINEERING (kamenné vázy), Gočárova 806, Hradec Králové, tel.: 049/552 15 36, fax: 049/552 19 41; METAL GRANIT (kamenné vázy) Pražská 49, Letovice, tel.: 0501/47 48 08; ATELIER STOKLASA (květinové kovové rámy), U Parkánu 3/10, Praha 8, tel.: 02/83 91 10 56 |
Solidní adaptace moderní tvorby
|
Nepůsobí však kontrastně či dokonce agresivně, ani nesdílejí tak docela smutný osud mnoha výrazných současných domů, které stojí jako osamocená a okolní zástavbou téměř pohlcená kvalita a jsou smutnou připomínkou nerozvinutých možností území. V tom také spočívá kvalita domů Filipa Zieglera – síla citlivé nenápadnosti, která skrývá promyšlené řešení, je jí však cizí záliba v extrémních polohách, v pronikavé touze po ozvláštnění a prezentaci tvůrčí originality, která je příznačná pro značné množství neomoderních domů. Práci autora můžeme charakterizovat jako jakousi konzervativní modernu či modernu zkonzervativnělou, usedlou, solidní až zemitou, vyhýbající se aktuálním – a čas možná ukáže, že i pomíjivým – trendům. V Zieglerových domech se nepracuje s rozsáhlými skleněnými plochami, dřevěnými kapotážemi, není příliš využíván plech či eternitové šablony. Tvůrce dává přednost lícovému zdivu, omítkám, volí jemné pastelové tóny. Jasně čitelná figura domu či vily nemusí třeba vždy přitahovat kritiky, je však přinejmenším dobrým tahem a inteligentní autorskou strategií – v konzervativně laděném prostředí má právě přiznaná adaptovaná neextrémní, jakoby „buržoazní“ moderna šanci na úspěch. Úspěchem zde přitom nemůžeme rozumět jen úspěch ekonomický, komerční. Významné – například z hlediska integrity krajiny a sídel v ní – je samo navození situace, kdy si klient s architektem rozumějí, architekt klientovi vychází vtříc, a přitom ve svém díle uchová osobité tvůrčí vidění a stylové charakteristiky. Cit pro vkusové tíhnutí klientel je silnou stránkou autorova uvažování a jako málokdo jej umí kultivovaně vyjádřit. Myslím, že Zieglerovy práce se vědomě drží v takovémto dobrém a vkusném standardu a jsou tak vzácným příkladem kvalitní, dostupné a šířeji akceptovatelné současné architektury. Zdaleka však nepředstavují jen nějaký „sociální jev“. V některých případech (válcový dům v Kyjích) jsou zároveň též obohacením naší architektonické scény o uměřenou a zdravě konzervativní notu. Josef Holeček, Foto Jaroslav Hejzlar a Filip Šlapal Zdroj: Můj dům 3/01 |
Exhibice barev a tvarů
Jsou to květiny, jež díky svým nepřeberným odstínům barev, tvarů květů i rozmanité velikosti nabízejí buď v samostatných velkých záhonech, nebo spolu s doprovodnými rostlinami mimořádně efektní skupiny. Kdo viděl jejich obrovské barevné parkové či výstavní plochy, z nichž až přechází zrak v Holandsku nebo na ostrově Mainau v Bodamském jezeře, hovoří o úžasném zážitku a obdivu k přírodě. Ale naše snímky dokládají, že také v soukromé zahradě můžeme vytvořit mimořádně pěkné skupiny. Něco si o tom povíme, ale dříve si připomeňme, jakou slavnou historii i současnost má tulipán.
Dům za cibuli Historické skvosty Rovnocenní společníci smíšených výsadeb Výsadba a pěstitelská péče Stálekvetoucí záhony Vytváření okrasných skupin Pavel Chobotský, Foto autor Zdroj: Můj dům 4/01 |
Jak vybírat a přitom nepřebrat
Kdo má u svého domu zahrádku jako dlaň nebo koho uspokojuje tvrdá manuální práce, kterou péče o zahrádku bezesporu obnáší, ten si zřejmě vystačí s ručním zahradnickým nářadím. My se však tentokrát budeme věnovat těm, kteří mají o zahrádkaření jiné představy a uvažují o zakoupení moderní zahradní techniky, jako jsou například sekačky, křovinořezy, plotořezy, dosekávače, motorové pily apod. Nabídka a poptávka Neplatíte za značku, ale za kvalitu Design, parametry, cena V čem byste měli mít jasno Zajímavost nakonec Připravil Luboš Chott , Foto archiv firem Zdroj: Můj dům 4/01 |
Alternativní ekologie v obytném prostoru
Vypadá to, jako byste se vždy snažil přiblížit svoje návrhy potřebám uživatele. Feng shui je u nás zatím poměrně málo rozšířené, mohl byste nám tuto metodu trochu přiblížit? Na vaší práci jsem si všimla, že v rámci vašich projektů zahrnujete i další netradiční řešení. Mohl byste váš přístup více přiblížit? Co se týče první úrovně hmotné oblasti v projektu, jaké doporučujete například materiály nebo úsporné technologie? Jak funguje pasivní solární vytápění do akumulačních stěn? Jak konkrétně řešíte problém eliminace elektromagnetického smogu? A co projevy zemního záření? Akademický architekt Oldřich Hozman Připravila: Marta Drahorádová Zdroj: Můj dům 4/01 Kontakt:Studio ARC |
Zahrada nespí — jen odpočívá
|
Člověk, který se svou zahradou žije v trvalé symbióze, se na ni nedokáže v zimě dívat jen přes ledové květy na oknech. Nedá mu to, s vyhrnutým límcem a zamotaný v šále aspoň jedenkrát za den obejde keř po keři, pohladí očima barevné bobulky dřišťálů a šípků. Je třeba sklepat sníh z větví jehličnanů, aby se nepolámaly, shrnout závěj z ledu na jezírku a tak pustit více světla k vodním rostlinám.
Pozor na trávník Pokud má zahrada mírný svah, má i naději, že přijdou děti se sáňkami a chvilku bude veselo. Ale pozor! Sáňkovat a koulet sněhuláky se může jen tam, kde si majitel nezakládá na dokonalém anglickém trávníku. Ten by měl pod sněhovou peřinou nerušeně odpočívat, aby se do jara zazelenal zase v plné kráse. Všechny barvy zimy Nevěřte povídačkám o šedivých a nezajímavých zahradách v zimě, které v člověku vyvolávají jen depresi. Snad někdo opravdu takovou má, ale je to jen jeho chyba. V každé, i sebemenší zahradě se najde místo na nějaký stálezelený jehličnatý strom, lesklou mahonii a popínavý neopadavý břečťan. Zelenou přispívá i skromná bergenie, které vyhovuje každý kout, a jen se trochu oteplí, přidá i vysoký růžový květ. V sousedství zelených odstínů se i holé větve ovocných stromů jeví docela jinak, zvlášť když na jabloních necháte pár červených jablíček tak dlouho, dokud opravdu samy nespadnou. Kromě zelené můžeme mít zahradu ozdobenou i červenou, oranžovou a žlutou barvou. Bobulky dřišťálů, plané šípky, hlohyně, skalníky zdobí v zimě barevnými plody, svída červenými pruty. Na holých větvičkách kvetou žlutými a červenými chomáčky vilíny a při pohledu na růžové a bílé kvítky lýkovce má člověk stojící po kolena v závěji dojem, že snad má vidění. Jak praví klasik Pocity, kdy člověk přes všechnu krásu zasněžené zahrady vidí jen vlastní bezmocnost, neboť od jara do podzimu žije na zahradě a v zimě trpí, zná každý, koho se to týká. Ostatním můžeme doporučit knihu Karla Čapka Zahradníkův rok. Poprvé vyšla v roce 1929, ale vše, co je v ní psáno, platí bez výjimky dodnes: „Troufá-li si v lednu zasvítit slunce, chytá se zahradník za hlavu, že mu keře poženou předčasně do mízy. Prší-li, bojí se o své alpinské kytičky, je-li sucho, myslí s bolestí na své rododendrony a andromedy. A přece by nebylo těžko mu vyhovět: Stačilo by, kdyby od prvního do posledního ledna prostě bylo žádná celá, devět desetin stupně pod nulou, sto dvacet sedm milimetrů sněhu (lehkého a podle možnosti čerstvého), většinou oblačno, žádné nebo mírné větry západních směrů, a bylo by vše v pořádku. Ale to je to: o nás zahradníky se nikdo nestará a nikdo se nás neptá, co by mělo být. Proto ten svět tak vypadá.“ Text: PAVLÍNA BLAHOTOVÁ FOTO: AUTORKA, ZDENĚK KIESENBAUER, JANA PYŠKOVÁ, PETR ZHOŘ Zdroj: Moderní byt 1/01 |
Interiéru vládnou šatny
Šatna – dílo designéra Systémy, jimiž lze obestavět jakýkoliv prostor, se začínají objevovat stále častěji a jsou také častěji vyhledávané. Prostorná, přehledná a ještě k tomu pohledná šatní skříň je snem každého praktického člověka – ať obývá rodinný dům, nebo byt v paneláku. Správně řešená šatna je již od počátku rozlišena podle toho, zda jejím uživatelem bude žena, či muž. V tu chvíli se totiž zásadním způsobem mění program vnitřního uspořádání. Žena nepotřebuje věšáky na kravaty nebo vesty, ale ocení například zvláštní zásuvky na drobné doplňky, šátky či rukavičky. Řešení se nabízí opravdu mnoho a je jen na zákaznících, které z nich si vyberou. Jednou ze zásad by mělo být například kvalitní vnitřní osvětlení šatního prostoru. Výrobci jsou však podstatně dále, a tak nabízejí nová důmyslná vylepšení. Jedním z nich jsou třeba teleskopické podávací tyče pro osoby menšího vzrůstu či nepřeberný výběr policových systémů, zásuvek, tyčí a schránek na šatstvo, klobouky, kalhoty, obleky, boty a další. Opravdu solitérní skříň dnes potkáte snad jen v déle zařízeném interiéru, ale svět zcela jednoznačně spěje k šatnám. Ty totiž současně s tím, že jsou praktické, řeší otázku prostoru. Tančit v prostoru Noční stolky Marta Drahorádová, Foto: archiv firem Zdroj: Můj dům 3/01 |
Prostorový dům
Inspirace i zamyšlení Prostor očima Rostislava Šváchy Z rozhovoru s architekty Proč prostorový dům? Jak byste charakterizovali obsah tohoto termínu? Kde se vzaly prezentované projekty a nakolik jsou reálná jejich zadání? Do jaké míry podle vás ovlivnily jednotlivé studie jejich konkrétní lokace? Jaké místo má v prostorovém domě detail a jak je to s dotažením po stránce technologie stavění? Domníváte se, že je dnes možné přijít v architektuře s něčím zcela novým? Připravila Věra Konečná Zdroj: Můj dům 3/01 |