Městský život na jedné straně poskytuje pohodlný a komfortní život, na druhé nás omezuje. Ptáte se v čem? Chybí dostatečný kontakt s přírodou. Přijdeme-li domů a zabouchneme za sebou dveře, zůstaneme v místnosti uzavření, bez přímého spojení s okolím. Proto tolik toužíme po balkonu, lodžii nebo terase, jejichž prostorem můžeme propojit náš byt s přírodou a získat tak místo pro chvíle odpočinku a klidu. V současné době architektura s tímto požadavkem počítá naprosto přirozeně. Společenská zóna — obývací pokoj navazující na kuchyň a jídelní stůl — je situována směrem do zahrady a jedna či více stěn jsou prosklené po celé ploše a doplněné dveřmi nebo francouzským oknem. Uživatel tak má možnost při pobytu uvnitř pozorovat okolí nebo přímo vstoupit do zahrady, lodžie či na terasu. Jak zvětšit obytný prostor? Odjakživa se snažíme obytnou plochu co nejvíce zvětšit. V létě to je snadné. Je-li dispozice objektu přizpůsobená, stačí otevřít dveře a vyjít ven. Pokračujeme-li zahrádkou, pak je nejvhodnější vybudovat si hned za vstupem terasu. Zpravidla je situovaná na vyvýšeném terénu přiléhajícím k domu. Není limitovaná prostorem, takže bývá rozlehlá, a proto i její vybavení může být bohatší. Kromě jídelního stolu tu může být další sezení a hlavně bohatá zeleň. Ne vždycky však máme možnost spojit interiér se zahradou, někdy se musíme spokojit pouze s vymezeným prostorem. Jakým způsobem ho využijeme, záleží na celkové dispozici interiéru. Lodžie je zjednodušeně řečeno obytná místnost bez jedné stěny s výhledem do okolí. Jejím hlavním úkolem (pokud to dovoluje počasí) je umožnit provozování činností, které se běžně konají doma pod střechou. Například se tu společně s rodinou či přáteli jí, debatuje nebo jen tak relaxuje. Její velikost by měla být minimálně 1,5 m2, jinak neposkytuje dostatečný komfort. Stejné dispoziční i funkční nároky má splňovat balkon, i když ruku na srdce – v běžné praxi tomu tak není. Oddělené zónyEfektivnost propojení interiéru s exteriérem je velmi významná s ohledem na estetické i funkční využití. Ovšem při jejím budování bychom neměli zapomenout jednu praktickou stránku – a sice jak budeme tento prostor udržovat. Zvenku přinášíme do domu nečistoty a prach, které tu nechceme. Snažíme se proto obě části udržovat v co největší čistotě. Pomáhá sice přezouvání, nutná je však také správná volba podlahové krytiny. Pod širé nebe je vhodný tvrdý, odolný a snadno udržovatelný materiál. Praktická je dlažba, některé druhy přírodního kamene, také dřevo se speciální povrchovou úpravou. Do interiéru můžeme zvolit kteroukoliv podlahovou krytinu, přičemž alespoň první metr čtvereční (tzv. špinavá zóna) musí být ze snadno udržovatelného materiálu např. laminátu, korku, linolea či dlažby. TEXT: LENKA HAKLOVÁ, FOTO: ARCHIv Zdroj: Moderní byt 9/01 Kontakty: CORRECT INTERIOR, V Jámě 3, Praha 1, tel.: 02/24 16 20 56–57, fax: 02/24 16 20 58; INPRO CZ, Pražská 293/12, Hradec Králové, tel.: 049/553 28 10, 049/553 28 60, fax: 049/553 28 33; KOZÁK, Anglická 7, Praha 1, tel.: 02/22 24 16 26; KRATOCHVÍL PARKET PROFI, Bohunická cesta 1/328, Moravany u Brna, tel.: 05/43 23 70 12, fax: 05/43 23 70 14; KTC INTERIER, Štěpánská 36, Praha 1, tel./fax: 02/22 23 07 62; LIGNE ROSET, Ječná 15, Praha 2, tel.: 02/24 91 85 58, tel./fax: 02/24 91 95 99; LINEA PURA, Klimentská 48, Praha 2, tel.: 02/24 81 99 41, fax: 02/24 81 99 40; SIRIUS DESIGN, Dlouhá 32, Praha 1, tel.: 02/22 31 95 36, 02/22 31 95 48, fax: 02/22 31 95 55 |
Blog
Dysonův fialový svět
Jedete dlouhou, ale velmi dlouhou alejí, pak řidič vystoupí a něco zašeptá do mikrofonu u vstupního portálu, otočí se a spokojeně kývne hlavou. Začíná se otevírat brána. Pomalu, pietně a hlavně automaticky. Někdo, kdo sleduje obrazovky napojené na všudypřítomné kamery, rozhodl, že jste žádoucí. Smíte vstoupit. Milionový nápadU starého mlýna v Malmesbury plave labuť. James Dyson labutě miluje. Viděl je před několika lety při návštěvě Prahy a inspiroval se. Pan Dyson disponuje jměním, které mu dovoluje pořídit si a živit jakékoliv zvíře, takže je vlastně štěstí, že po Praze nepobíhají nosorožci. Své bohatství nezdědil. Je z těch, kteří jednoho dne dostali výhodně zpeněžitelný nápad. Přišel domů a zapnul vysavač. Zjistil, že špatně saje. Sáček byl plný. Hluboce se zamyslel: Proč má například žárovka stoprocentní výkon až do svého totálního zničení a vysavač ne? Sáček naplněný prachem sací výkon sni- žuje! Designér a vynálezce v jedné osobě vyhlásil sáčkům válku. Zaujal ho průmyslový způsob čištění plynu formou odstředění namísto obvyklé filtrace. James Dyson vyrobil šest tisíc(!) prototypů, aby vyvinul vysavač Dyson. Jak snadné. Praskla vodaStěny jsou fialové, koberce taky fialové, desky pracovních stolů mají fialovou barvu. Toalety září do fialova. Fialová je pro Jamese Dysona, zdá se, stejně nutná jako vzduch nebo voda. Fialové jsou i pokrokové „bezsáčkové“ vysavače. Zdi továrny v Malmesbury ukrývají Dysonův fialový svět. „Když jsem podepisoval smlouvu v Japonsku, volala mi manželka, že v bytě praskla voda a nemá čím zaplatit opravářům,“ svěřil se James Dyson při vzpomínkách na začátky podnikání. Jen Japonci byli zprvu ochotni uvěřit vizi nového principu fungování vysavače, na jehož vývoj se Jameson (tak mu familiárně říkají Angličané) hříšně zadlužil. Díky smlouvě s japonskou společností splatil dluhy a zahájil vlastní výrobu v Anglii. V továrně hraje hudba. Dělníci u montážního pásu se vlní v bocích a s „happy“ výrazem v tváři spojují díly vysavačů. Původně starou a nevyhovující budovu továrny v Malmesbury doplnila nová od světoznámého architekta Chrise Wilkinsona, kterou v roce 1998 otevíral Charles, princ z Wallesu. Kolem stavby čerpající z kořenů hi-tech se „potuluje“ padesát figurativních soch Petera Burka vyrobených ze starých měděných kotlů. Dyson se stal symbolem úspěchu a královna ho hodlá povýšit do šlechtického stavu. O penězích se šeptáV Malmesbury při vyslovení Dysonova jména nikdo nezaváhá. Před pár lety tu žilo tři sta lidí. Dnes jen u Dysona pracuje tři sta vývojových inženýrů — vesměs absolventů prestižních univerzit — a stovky dalších zaměstnanců. O práci je zájem už proto, že jistě nebude podhodnocena. O penězích se v Anglii sice taktně šeptá, ale před továrnou stojí parkoviště… Náhodný kolemjdoucí z české kotliny by si podle něj mohl splést továrnu s luxusním hotelem pořádajícím party pro high-society. Zaměstnanci se nezřídka vozí v kabrioletech značky BMW. Také díky prosperující továrně si pan Dyson může dovolit dům v prestižní londýnské čtvrti Chelsea. „Kolik vás dům stál?“ — „Nezlobte se, to si nechám pro sebe.“ Nevzdal jsem se: „Milion liber?“ Podíval se na mne jako na naivku, co o realitách, natož o realitě nemá zdání: „Byl mnohem dražší!“ I kdyby stál „jen“ milion, je to přibližně padesát šest milionů našich korun. Polkl jsem nasucho. Když dojde řečKaždý má šanci, dnes to vím. Každý má šanci zamyslet se nad zaběhnutým principem myčky na nádobí, kávovaru nebo toustovače. Možná mohou svou funkci plnit jinak a lépe — jako Dysonův vysavač. Možná jsme se zapouzdřili ve stereotypech a musel přijít „novátor“ z Anglie, abychom uvažovali o starých věcech jinak. Zatím však stačí otevřít se novinkám. Mám doma Dysonův vysavač. Saje skvěle. Udrží na hubici ve vzduchu i Zlaté stránky. Nevím sice, jestli bych se bez takového výkonu neobešel, ale pokud dojde řeč, návštěvu kouzlo s vysavačem vždy zaujme. TEXT: PETR TSCHAKERT FOTO: PETR TSCHAKERT A JOSEF MOURNÝ |
Démon českého designu
Na předání Národní ceny za design 2000 přišel oblečený v saku se zapínáním na tři kovové petlice, které si sám navrhl. Efektní oblek na sebe při slavnostním ceremoniálu strhával pozornost dam i kolegů z profese. Teprve při pohledu zblízka však vyšla pravda najevo: designér se zabalil do obalu, který dokonale splnil svůj účel — na první pohled působil efektně, zajímavě a lákavě, svůj obsah (v tomto případě samotného autora) však dokonale chránil. Ivan Dlabač, démon českého designu, je totiž ve skutečnosti velice plachý muž. S mnohavrstevností svého ega nechodí na trh a jediné téma, o němž rád mluví, je jeho práce. Je o čem mluvit. Absolvent Ateliéru architektury a designu na katedře architektury VŠUP v Praze může na rozdíl od většiny svých vrstevníků využít svůj talent v širokém spektru oborů. Nejen proto, že je původně vyučeným dřevomodelářem, ale také proto, že manuální práce pro něho odmalička byla potěšením a spojení nových pohledů na zdánlivě dané postupy ho zajímalo už jako malého kluka. Ke každé zakázce přistupuje z pozice poučeného laika. Nesvázaný konvencemi má volné ruce, odvahu a také silnou důvěru ve vlastní schopnosti. Zdá se možná přehnané uvažovat takhle o nově konstrukčně řešeném vypínači nebo kartáčku na zuby, ale jen málo vyvolených je schopno na běžných předmětech denní potřeby objevit něco nového. Právě zcela nový pohled na zadanou problematiku nakonec Ivanu Dlabačovi vynesl už zmiňovanou Národní cenu za design 2000. Resuscitační lůžko Multicare (vyrábí Linet) má kromě desítek neuvěřitelných vylepšení mimo jiné i postranice z čirého plastu. Pacient tak není uzavřen do svého mikrosvěta, nic mu nebrání v kontaktu s nejbližším okolím, vidí kolem sebe. Jednoduchý nápad. Proč na to dosud nikdo jiný nepřišel? Ivan Dlabač nar. 26. 10. 1961 v Praze 1976–1979 střední odborné učiliště, obor dřevomodelář 1979–1983 střední umělecko-průmyslová škola, obor konstrukce nábytku 1986–1993 VŠUP v Praze, ateliér architektury a designu u doc. Alexia Appla a arch. Bořka Šípka V r. 1994 zakládá designérské studio Divan Design Praha (oděvní, strojírenský a spotřební design, interiéry a volná tvorba) Úvahy Ivana Dlabače: Foukané sklo je práce okamžiku, jen současnost, nic předtím ani potom, a to je na něm fantastické. Nemám respekt před materiálem a ve dřevě a kovu se od nikoho porazit nenechám. Bořím hranice tím, že se orientuji v řemesle i materiálech. Sám osobně můžu i zkušeným mistrům ukázat, že to jde i jinak než dosud. Profesionál je omezený pravidly, zkušeností, kterou já nemám – dívám se jinýma očima. Průhledné postranice na posteli vznikly náhodou. Původně jsem měl představu, že by na postranicích byl veselý květovaný potisk na fólii… Autorské židle — to jsem já, tam si mohu hrát. Vyrobil jsem židli s názvem Z židle trůn. Co je to vlastně trůn? Domorodci v pralese si sednou na zem a jeden na pařez, je výš — tam to začíná, tam se chci vrátit a odtud se na věci dívat. Síla je v tom, že absolutně věříte tomu, že to uděláte nejlépe právě vy. Nesnáším soutěže a požadavky více variant – to nemá smysl. Pracuji na sto procent a tou jedinou variantou jsem si jistý. Mrzí mě, že jsem minul muziku, tam je okamžitý kontakt, podobně jako se sklem – chtěl bych vytvořit nějaký zvuk. Napadla mě jedna myšlenka a ještě stále se mě drží: Všechny cesty vedou tam, odkud jsme vyšli, proto místo, kam chceme jít, je právě tady a teď.
TEXT: PAVLÍNA BLAHOTOVÁ, FOTO: ARCHIV Zdroj: Moderní byt 9/01
Kontakt: DIVAN DESIGN, Terronská 40, Praha 6, tel.: 02/24 32 08 71, e-mail: divan@volny.cz |
Nerušit! Učím se
|
Spoluúčast je nezbytnáTentokrát budeme zařizovat pokoj či studijní koutek pro dítě odrostlé medvědům a dřevěným kostkám a zaměříme se na žáky počínaje druhým stupněm základní školy až po studující na školách vysokých. V těchto případech platí především jedno železné pravidlo — nic nerozhodujeme sami, ale ponecháváme možnost uplatnit názor tomu, kdo bude v pokoji bydlet a vytvořené pracoviště používat. Třebaže jsme totiž plni dobré vůle a máme ty nejlepší úmysly, většinou se naše představy budou vzájemně lišit. Musíme však trvat na svém právu korigovat finančně neúnosné požadavky, případně je zcela zamítnout. Lze však nabídnout i takové řešení, že nejprve vytvoříme nezbytný základ, tzn. postel a pracovní stůl s doplňky, případně několika policemi (možná že bude nezbytný i počítač), a ostatní (skříně, různé kontejnery, knihovnu a další úložné prostory) budeme pořizovat postupně. Studijní pracovištěIdeální pozici pracovního stolu co nejblíže oknu se světlem dopadajícím z levé strany dnes narušuje počítač, který má na umístění požadavky značně odlišné. Obrazovce, a zejména tomu, kdo u ní sedí, nesvědčí protisvětlo ani světlo zezadu. To se dá ale snadno řešit různými žaluziemi, které ve studentském pokoji vkusně a účelně nahradí záclony. Pracovní stůl by měl mít schopnost se částečně proměňovat a přizpůsobovat různým činnostem, protože studující nesedí stále jen u počítače, ale i rýsuje, kreslí, čte a píše si poznámky. Proto by měl mít v dosahu poličky na knihy a dostatek odkládacích ploch, které mohou být přímo součástí stolu nebo pojízdných kontejnerů. Bude-li mít stůl nastavitelnou výšku pracovní desky a bude-li částečně pojízdný (dvě nohy na kolečkách s brzdou), zvolili jsme ideální řešení. Dobrá židle, a nemusí být na kolečkách, je rovněž důležitá. Vybírejme ji nejen podle vzhledu, ale hlavně z hlediska pohodlí při dlouhém sezení. Především by však studijní pracoviště mělo mít dobré umělé osvětlení, které bude sloužit i ve dne v případě, že stůl musíme z prostorových důvodů umístit vzhledem k dennímu světlu nevýhodně. „Vrstvené“ osvětleníTermín vrstvené osvětlení jsme si vypůjčili ze slovníku oděvní módy. Aplikováno na osvětlení to zamená, že v místnosti osvětlujeme či nasvěcujeme jednotlivé sekce — pracovní stůl, místo pro odpočinek vsedě (poslech hudby, relaxační čtení), čtení v posteli před spaním, případně světlo na nočním stolku, osvětlení zrcadla a nasvícení šatní skříně zvenku i uvnitř apod. Kombinací všech — rozsvítíme-li je najednou — získáme dostatek světla i bez centrálního svítidla. Na osvětlení pracovního stolu si musíme dát opravdu záležet. Mělo by být dostatečně stabilní a zároveň pohyblivé, aby se dalo různě natáčet (ke stropu, za obrazovku počítače apod.) a také, aby neoslňovalo. Je dobré, bude-li mít přepínání jasu, protože to dává možnost odpočinku očím. Pohodlně a zdravěStudující mládež potřebuje více spánku než dospělí, ovšem spánku na pohodlné posteli s kvalitní matrací, která nekřiví páteř a dobře odvětrává vlhkost vznikající při nočním odpočinku těla. Při sebevětším nedostatku místa by mladý člověk neměl trvale spát na rozkládacím křesle, pohovce či dokonce provizorním lehátku. Takto vytvořená deformace páteře se už nikdy nedá zcela napravit. Je dobré myslet i na to, že občas u našeho potomka přespí nějaký kamarád či kamarádka. Pro takový případ postačí molitanová matrace v potahu, někde připravená k pohotovému použití, protože při větším počtu návštěvníků poslouží mladým i k sezení. Ukládáním k pořádkuDostatek úložných prostor v pokoji našeho studenta by mohl přispět k tomu, že bude ve svém teritoriu udržovat pořádek. Záměrně je použit podmiňovací způsob. Mohl by, ale většinou to nedokáže. Pro studenty obého pohlaví je příznačné, že jsou strašně nepořádní a dokážou vytvořit na podlaze neuvěřitelnou směs nedojedených svačin, odložených svršků, knih, papírů, bot — prostě všeho možného. V tomto bodě dívky často dokonce překonávají chlapce. Prosby, výhrůžky ani tresty většinou nepomáhají, spíš naopak. Naštěstí po pubertě tato nemoc většinou odeznívá. Přesto by skříň, dnes většinou s vestavěným prostorem na prádlo, neměla ve studentském pokoji chybět, pokud není celý byt vybaven společnou šatnou. Věšák na stěně je užitečné zařízení pro uložení roznošených oděvů, aby nemusely viset přes židli. Speciální předměty, které souvisejí se zájmovou činností, by rovněž měly mít své pevné stanoviště, ať se jedná o sportovní potřeby, hudební nástroj nebo CD. Vlastní televize se nedoporučuje. Učení jde potom rychle stranou a efekt samostatného, pro studium dokonale zařízeného prostoru by se určitě nedostavil. TEXT: BEA FLEISSIGOVA, FOTO: ARCHIV
Zdroj: Modrní byt 9/01
BOX: Co je nejdůležitější: 1/ dobře vybavené a správně umístěné studijní pracoviště 2/ vhodná svítidla, zejména na pracovním stole 3/ dostatek odkládacích ploch 4/ dostatek úložných prostor 5/ pohodlné lůžko s kvalitní matrací KONTAKTY: BOOM LIVING, Masarykova 976, Hluboká nad Vltavou, tel./fax: 038/796 51 15; GAZEL, tř. Tomáše Bati 481, Zlín, tel.: 067/721 15 32; KLOU DESIGN, Holečkova 1013/34, Praha 5, tel.: 02/57 31 79 64, fax: 02/57 31 79 65; RENEÉS INTERIOR, Korunní 73, Praha 3, tel.: 02/24 25 46 27, fax: 02/24 25 24 93; STAR INTERIER, Kostelecká 148, Neratovice, tel./fax: 0206/68 20 63; ŠIBOR HÜLSTA STUDIO, Na Příkopě 21, Praha 1, tel./fax: 02/24 23 85 71, Heršpická 5, Brno, tel./fax: 05/43 10 72 20 |
Z čeho bude třetí tisíciletí?
Atmosféra pavilonu mnohé napovídala už na první pohled: charakterizoval ji pohyb a světlo v nejneuvěřitelnějších podobách. Jednoduše řečeno, hlavním cílem vývoje nových materiálů bude zřejmě maximální pevnost, pružnost a odlehčenost nejen hmotná, ale i vizuální. Dělicí příčky z transparentních barevných polykarbonátů navazují na známé skleněné tvárnice, svými vlastnostmi však sklo lehce překonají. Jsou o 50 procent světlejší a zároveň třikrát odolnější než sklo bezpečnostní. Představila je zde americká firma MB Wellington Studio a bude zajímavé sledovat, jak rychle se dostanou k nám. Stavební prvky to mají totiž o něco složitější než bytové doplňky. Nábytek z materiálů, které čeká ve třetím tisíciletí skvělá budoucnost, je díky pružnosti přenosu informací u nás už běžně k mání. Proč bambusProtože je velice pevný, přitom pružný a jeho zásoby jsou téměř nevyčerpatelné. Za den dokáže vyrůst až o 1,5 metru, daří se mu téměř na všech kontinentech a vyskytuje se ve více než 1 500 druzích. Osmdesát procent bambusové vegetace je však soustředěno v jihovýchodní Asii a jižní Číně. Díky prostředí, z něhož vychází, je tento materiál zvyklý na tvrdé podmínky. Nábytková tvorba se zatím omezuje většinou na nepříliš nápadité tvary, ale italská firma Gervasoni naznačila, že i bambus se vydává do sfér špičkového designu. Proč corianTento syntetický materiál v sobě slučuje dobré vlastnosti kamene, dřeva, skla, keramiky a plastu. Je časově stálý, lehký a tvrdý, má neporézní povrch a je absolutně zdravotně nezávadný. Navíc se jednoduše udržuje běžnými čisticími prostředky, takže z prostředí vyžadujícího přísnou sterilitu si rychle našel cestu do soukromých kuchyní a koupelen. Protože se opracovává podobně jako tvrdé dřevo, ale navíc se dá při teplotě 150—180 °C ohýbat, netrvalo dlouho a stává se stále oblíbenějším materiálem nábytkových designérů. Proč kartonProtože doba papírová ještě neskončila a tuhý papír vydrží opravdu hodně. Dokonce je možné, že tolik nevydrží ani jeho majitel. Karton lze také snadno zlikvidovat, recyklovat, použít jinak nebo prostě složit a nechat ho čekat na další šanci. Přestože je možné jej neomezeně barvit a měnit jeho podobu, přírodní barevnost je často charakteristickým znakem kartonových doplňků nebo nábytku. Proč lumitextilSvětlo nás bude pronásledovat všude a protože luminiscenční tkaniny nejsou nic zázračného, jen dosud chyběla odvaha aplikovat je do interiéru. Se sílící oblibou průsvitných materiálů a světla se dočkáme i závěsů, které budou samy lehce svítit, a pohovek, o něž už ve tmě nezakopneme. Proč kovový efektProtože na kov stejně jako na kámen a dřevo lidé stejně nikdy nezanevřou. Leštěný kovový povrch působí ušlechtile, odráží světlo i obraz a navíc symbolizuje čistotu a dokonalost zpracování, kovové tkaniny působí lehce a jsou přitom stejně pevné jako plná deska. Nechte se přesvědčit, co nebude svítit, blikat nebo se lesknout, to se bude určitě alespoň zrcadlit. Proč plastyJsou pro výrobu nábytku opravdu skvělým vynálezem. Plasty se umí tvářit jako vlákno i jako plochá deska, jsou ohebné, tvrdé, většinou zatím (bohužel) nezničitelné. Na rozdíl od dřeva nebo kovu se snadno přizpůsobí diktátu trhu a stanou se třeba i průsvitnými. Pro tyto obdivuhodné vlastnosti je designéři milují. Pro laika je zajímavá ještě jedna vlastnost: cenová dostupnost výrobků s designem odpovídajícím vyšším cenovým kategoriím. Proč marmoleumProtože přírodní materiály budou na podlaze oblíbené vždycky. Toto přírodní linoleum se vyrábí z korkové moučky, lněného oleje, vápence, juty a dalších surovin. Snadno se pokládá, lehce udržuje a navíc umožňuje bezpočet barevných kombinací a vzorů. Je ideální k pokrytí podlah jak ve veřejných, obchodních, tak soukromých prostorách. V koupelně doporučují výrobci pokrýt podlahu tak, aby k tomu byl použit jediný kus materiálu. Proč polyuretanová pěnaPěnový polyuretan se původně využíval pro skvělé izolační vlastnosti právě jako izolační materiál. Nyní na něm sedáme, odkládáme nohy, odpočíváme. Kromě toho, že nestudí, je také příjemně pružný a přitom pevný, splňuje tedy ideální požadavky na ergonomické sezení. Podívejte se dobře, na čem právě teď sedíte. Není vaše pohovka plněná polyuretanem? Své investice do třetího tisíciletí jste zahájili dobře. Proč překližkaNávratu překližky na výsluní nábytkové tvorby byla letos věnována samostatná expozice výstavy Art & interior, Miláno tento comeback potvrdilo. Co je to překližka? Dřevěná deska složená z několika vrstev dýh, které jsou překlíženy tak, aby jejich vlákna byla na sebe kolmá. Tedy: maximální pevnost, přitom lehkost a snadnost zpracování předurčuje tento materiál k širokému užití v interiérové tvorbě. Proč technogelProtože i mezi materiály se objevují hity a technogel je jedním z nich. Jako většina nových materiálů i on je vyvinut na bázi polyuretanu. Je dokonale elastický, snadno se zpracovává, na rozdíl od gumových medvídků však nelepí. Může být libovolně barevný, transparentní nebo plný. S technogelem se budeme setkávat na oblečení, doplňcích i nábytku, v interiérech automobilů. Možná se jednou dočkáme, že se z něho budou vyrábět i karosérie. Mnozí řidiči by to jistě přijali s úlevou. Po promáčknutí se totiž vrací zpět do své původní podoby. TEXT: PAVLÍNA BLAHOTOVÁ, FOTO: ARCHIV A PETR ZHOŘ Zdroj: Moderní byt 9/01 Kontakty: CORTRADE, Dělnická 13, Praha 7, tel.: 02/66 71 01 91; GALERIE EMINENT, Vinohradský pavilon, Vinohradská 50, Praha 2, tel.: 02/22 09 71 01; EDRA,www.edra.com; INPRO CZ, Pražská 293/12, Hradec Králové, tel.: 049/553 28 60; INTERIÉRY SEDLÁK, Vinohradská 10, Praha 2, tel.: 02/24 21 78 17; KONSEPTI, Elišky Krásnohorské 4, Praha 1, tel.: 02/232 69 28; LIVING SPACE, Vinohradská 37, Praha 2, tel.: 02/22 25 44 44; MB WELLINGTON STUDIO, www. lightblocks.com; MOUCAL, Jaromírova 21, Praha 2, tel.: 02/692 66 92; OFFIX KLASS, www.offix.it; SIRIUS DESIGN, Dlouhá 32, Praha 1, tel.: 02/22 31 95 48; SUMA INTERIER, Dominikánské nám. 4/5, Brno, tel.: 05/42 21 02 46 |
Barevná řeč květin
|
Pravidla květomluvy se vžila do našeho povědomí tak silně, že je i naprostý laik nevědomky dodržuje, i když je ve skutečnosti nikdy nestudoval. Stalo se prostě zvykem, že červená růže mluví o lásce, žlutá o žárlivosti a fialka o tajemství. Řeč květin je však bohatší než řeč lidská — mluví totiž i barvami a vůní. Barevná harmonieOsazování zahrady někdy připomíná ladění královské harfy. Zatímco na harfě však musí souznít pouhých osmačtyřicet strun, zahrada má barevných tónů nepočítaně. Žádný strach, všechny tyto tóny vymyslela matka příroda, a proto se snad nemůže stát, že by se k sobě nehodily. Vždyť přece ani ten, kdo by doma nikdy zářivě červenou pohovku nekombinoval s brčálově zeleným kobercem, se nad loukou plnou vlčích máků nepohorší, ale zasní. Od barevných kompozic vzniklých spontánně v přírodě se při zahradní tvorbě můžeme učit opravdu spolehlivě. Místo pro odpočinekTam, kde je třeba vytvořit klidný kout pro odpočinek, se hodí modré, fialové nebo růžové květy, jejichž barvy se za stmívání nadechují do sytých odstínů. Modrá vyzařuje sílu a klid, temně fialová vybízí k meditaci a přemýšlení a růžová působí zklidňujícím dojmem. Pro malou zahraduPokud zasadíte modře kvetoucí rostliny do zadních částí malé zahrady, opticky ji zvětšíte. V popředí by pak měly zářit žluté, oranžové a bílé květy, zajímavý optický efekt vytvářejí také květy a listy stříbrné — působí totiž mohutněji, než ve skutečnosti jsou. Kam s červenou?Nezapomněli jsme na ni, tato dominantní barva se ani opomenout nedá a snad v žádné zahradě nechybí. Její místo je u branky, vesele vítá příchozí a zve je dál. Ve velkých zahradách působí červeně kvetoucí keře nebo záhony jako záchytný bod určující směr. Malou zahrádku červená růže rozzáří a vytvoří důležitou dominantu. Správná vůně na správném místěVůně se probouzejí nejvíce v podvečer. To je důležité vědět především při rozhodování, jakou květinou vyzdobit místo pro večerní posezení. Výrazná vůně pustorylu (jasmínu), hyacintů, frézií, hrachorů nebo karafiátů pak může být i na obtíž. Mnohem jemněji voní růže, zimolezy nebo bylinky. Zatímco od záhonu konvalinek někteří odcházejí se slzami alergie v očích, pod pergolou porostlou povíjnicí a klematisem to nezrozí. BíláZmírňuje kontrasty, uklidňuje, opticky zvětšuje malé prostory Heřmánek Kopretina Nevěstin závoj Rododendron Růže Zvonek ŽlutáŽivá, veselá, lehká, nejvíce září na slunci Aksamitník Azalka Denivka Divizna Dvouzubec Gazánie Jiřinka Lichořeřišnice Maceška Měsíček RůžeTřapatka Vitálka OranžováMá v sobě barvu ohně a plamene, vytváří pocit blízkosti Aksamitník Azalka Cínie Denivka Kleopatřina jehla Měsíček Růže RůžováSnivá, zklidňující, relaxační barva, opticky odlehčuje tmavá zákoutí Azalka Flox Jiřina Kakost Klematis Rododendron Rozchodník Růže ČervenáDominantní, nápadná, zneklidňující. Přitahuje na sebe pozornost, je důležitým kompozičním prvkem Azalka Cínie Gladiola Lilie Pelargonie Karafiát Pivoňka Růže Verbena ModráVzbuzuje pocit volnosti a svobody, vyzařuje klid, v horku působí chladivě. Pomněnkově modrá je romantická, jasně modrá veselá Hortenzie Hyacint Chrpa Modřenec Kosatec Ladoňka Len Ostrožka Pomněnka Zvonek FialováVybízí k meditaci a přemýšlení, opticky prohlubuje prostor Astra Fialka Flox Klematis Ostrožka Povíjnice StříbrnáPůsobí vznešeně, zmírňuje kontrasty, osvěžuje tmavá zákoutí Hvozdík Okrasná tráva Pelyněk Protěž Svatolina Šalvěj TEXT: PAVLÍNA BLAHOTOVÁ FOTO: PETR ZHOŘ, ZDENĚK PRCHLÍK A ARCHIV Zdroj: Moderní byt 9/01 Kontakty: STARKL—ZAHRADNÍK, Kalabousek 1661, Čáslav, tel.: 0322/31 49 81; ZAHRADNICTVÍ ALFRÉD KOHOUT, Soběslavská 1746, Tábor, tel.: 0641/77 23 52; ZAHRADNICTVÍ RYPÁČEK, Modřanská 229, Praha 4, tel.: 02/44 46 09 06 |
Dobré světlo pro dobrou chuť
|
Pokračování rodinného dramatu si můžete domyslet sami. Víte, proč se ženě v kuchyni nedaří a proč ani ostatní členové domácnosti nemají z jejího vaření tu správnou radost? Svou kuchyň opatřili nedostatečným osvětlením. Vždyť pracovní deska a jídelní stůl jsou nejdůležitějšími místy, kde je nutné dobře vidět. K správnému osvětlení pracoviště však nemůže dobře posloužit pouze centrální zářivka nebo stropní svítidlo. Dokonce ani osvětlení, které je běžnou součástí digestoře, nestačí. Při práci je ideálním pomocníkem bodové osvětlení, funkčně rozmístěné přímo nad nejfrekventovanější místa. A protože není vhodné, aby silné světlo člověka při práci oslňovalo, měli bychom rovnou uvažovat o větším množství svítidel se světlem tlumeným, která teprve ve spojení představují ideálně vyřešené světelné pohodlí kuchyně. Hlavně nenápadněPři navrhování osvětlení v kuchyni musí být interiérový architekt přímo kouzelník. V prostředí, kde se peče, vaří, práší a je plno páry, nemůže totiž příliš počítat s klasickými lampičkami. Nejlepším řešením pro toto místo jsou svítidla zabudovaná. Podhledy, světelné rampy s bodovým osvětlením, světlo jako součást digestoře nebo zapuštěné ve spodní části horních skříněk. Pro údržbu i praktický provoz je prostě dobré, když světlo slouží, ale není na obtíž. Každý okamžik má své světloPomocí různých variant intenzity a umístění světel se dá v místě, které má během každého dne různý a velmi rozmanitý provoz, vytvořit vždy odpovídající atmosféra. Dobré a přímé světlo pro přípravu jídel, kulisové osvětlení pro chvíle, kdy se zde už nepracuje, ale ještě je kolem myčky a sporáku živo, v noci pak nezapomeňme na intimní světýlko, které neruší, ale svítí na bezpečnou cestu k lednici nebo do spíže. Počet různých variant se dá ještě znásobit, když každé světlo bude opatřené stmívačem a je možné regulovat jeho sílu podle okamžité potřeby. TEXT: PAVLÍNA BLAHOTOVÁ, FOTO: ARCHIV Zdroj: Moderní byt 9/01 Kontakty: FLORIDA INTERIÉR, Újezd 19, Praha 1, tel./fax: 02/57 31 33 93; INTERIÉR ČÁP, Budějovická 11, Praha 4, tel.: 02/692 99 45; KLOU DESIGN, Holečkova 1013/34, Praha 5, tel.: 02/57 31 79 64; LUMINEX, P. Rezka 10/1203, Praha 4, tel.: 02/61 21 58 72; MIELE CENTER STOPKA, Klimentská 46, Praha 1, tel.: 02/21 85 10 45; STUDIO NIKA, Umělecká 1 (roh Veletržní), Praha 7, tel.: 02/20 57 17 19 |
Z panelového bytu do roubeného domu
Z pražského panelového bytu se přestěhovali do roubeného domu, který si dali postavit uprostřed lesnatých kopců, v půvabné krajině, nicméně koutě, kde lišky dávají dobrou noc. O vlastním domě začali naši hostitelé snívat již někdy před deseti lety. Tenkrát sice ještě neznali jeho přesnou podobu, jedno však věděli jistě: musí být ze dřeva. Když si pak vytvořili podmínky pro splnění svého snu, snažili se mu vtisknout přesnější kontury a najít dodavatele. Nestrávili tím příliš mnoho času. V časopise Můj dům je zaujaly srubové domy firmy Koželuha a když si pak jeden z nich ve Štěchovicích prohlédli, bylo rozhodnuto, jak by měl nový domov vypadat a kdo jej bude stavět. Jediné dilema, které bylo třeba vyřešit, představovala stavební parcela. Nabízely se dvě možnosti: vesnička, kam rodina po dlouhá léta jezdila na dovolenou, kde již druhá generace dětí trávila své prázdniny, anebo pražský předměstský satelit. Nakonec vyhrál venkov, a to hned ze dvou důvodů: za prvé čerstvý vzduch a zeleň představovaly lákavější nabídku než pokročilejší civilizace hlavního města, za druhé pak i proto, že dřevěný dům by do příměstské architektury nezapadl. V další fázi pak dodavatel „přeložil“ představu investorů do architektonického návrhu a v červenci loňského roku se začalo stavět. Přestože se naplnila především pro první etapu každé stavby tak nepříznivá lidová pranostika – Medardova kápě čtyřicet dní kape – o Vánocích již investoři mohli ve svém novém domově rozsvítit vánoční stromeček. Když dřevo dostane šanci „Lepené trámy mají proti běžnému masivu tu obrovskou výhodu, že se nekroutí, nepraskají. Zároveň jsou proloženy izolací, takže co se týče tepelné izolace, odpovídají šestatřicítce Porothermu,“ informoval nás Zdeněk Koželuha, který nás rovněž seznámil s chronologií výroby srubových domů. Investor, kterému uhranulo dřevo, může volit mezi typovým domem a domem postaveným podle individuálního projektu, tak jak to učinili majitelé domu, který jsme navštívili. Náležitě zpracovaný, již schválený projekt pak putuje do Finska, do firmy Finwood, jejíž domy dnes stojí prakticky po celém světě. Zde objekt dostane podobu dokonalé skládačky, která se odveze do své příští domoviny, kde se z ní v krátkém čase postaví dům. „Kdyby tady nebyla čtyřicetiletá proluka, dřevěných domů by u nás bylo podstatně víc a také by se vyvíjely, tak jak tomu bylo u našich sousedů. Nezůstalo by u roubenek, které se stavěly před půl stoletím,“ říká Zdeněk Koželuha. Dům na míru Dalšími dveřmi se pak vchází do samotného interiéru. Chodba vpravo ústí do malé místnosti, která plní roli přehledného technického zázemí domu a z níž lze sestoupit do prostorné garáže a sklípku. V tomto křídle domu, které od ostatního interiéru neoddělují žádné dveře, ještě najdeme kromě prostorné posilovny koupelnu a samostatný záchod. Obytné jádro domu pak představuje kuchyň s jídelnou, obývacím pokojem, respektive koutem, a zimní zahradou. Všechny místnosti tvoří jednolitý celek, umožňující dobrou komunikaci členů rodiny, i když se jeden z nich zdržuje v kuchyni a druhý právě relaxuje v zimní zahradě. V podkroví se pak nachází ložnice rodičů, dětský pokoj, pracovna a koupelna se záchodem. Všudypřítomné dřevo Borovice, dokonale impregnovaná se zvolenou, ekologicky naprosto nezávadnou povrchovou úpravou, neustoupila jiným materiálům ani na podlaze, tedy s výjimkou zádveří a kuchyně, kde je položena keramická dlažba. Obě koupelny, stejně jako WC, jsou rovněž zhotoveny ve dřevě. To je zde ošetřeno přípravkem odpuzujícím vodu, a tak obavy, že by voda mohla palubky a trámy poškodit, jsou bezpředmětné. Zatímco interiér již čekal pouze na několik kusů nábytku, rozlehlá zahrada si vyžádá ještě hodně práce. Až zmizí sníh, počítá se s navezením kvalitní zeminy, v níž se bude dařit trávě a nejrůznějším okrasným dřevinám. To vše se bude dít pod taktovkou odborníka, který rovněž zajistí, aby vysázené stromy a keře „ladily“ s okolní zelení. V létě bude uveden do provozu venkovní bazén a v plánu je také výstavba pergoly a zahradního grilu. Křest sněhem a mrazem Co se týče změny životního stylu, dům nabízí větší pohodlí než byt v panelovém domě a každodenní obíhání obchodů se dá nahradit jednou týdně velkým nákupem. Když se zasteskne po přátelích či po kultuře, nebude problém za nimi dojet. Jinak okolní kopce a lesy, zarámované do rámu z masivu borovice, nabízejí ve všech ročních obdobích skvělou podívanou. Text:Alena Vondráková, Foto Robert Virt |
Pastva nejen pro oči
Zeleninová zahrada vůbec nemusí být schovaná před zraky návštěv. Naopak, nejpříjemnější vzpomínky zůstanou na posezení pod jabloní, ze které padají červená jablka přímo do klína, na dětské výpravy do záhonu cukrového hrášku a mladých mrkviček a na probíjení se subtropickým pralesem plným rajských jablíček, okurek a paprik ve skleníku. Pokud je zahrada prakticky založená, nabízí kromě sklizně i další komfort: očesané jahody a lusky můžete přímo podávat na utržených listech reveně, slupky a zelenou nať stačí házet rovnou na kompost. Když doprostřed zahradního stolu umístíte květináč s měsíčními jahodami, nemusíte se starat o další dekoraci a voňavé občerstvení budete mít stále na dosah ruky. Zapomeňte na plotyOplocení zeleninové části zahrady má smysl jen tehdy, pokud hrozí útoky ze strany příliš malých dětí, psů nebo jiných domácích zvířat. Například slepice a zahrada se k sobě nehodí v žádném případě. Jedinou možností, jak dobře využít prostor vymezený drůbeži i ke sklizni něčeho dobrého, je vysadit zde maliny, kterým zvědavé zobáky neuškodí a domácí ptactvo se naopak přirozeným způsobem samo stará o pravidelné přihnojování. Jinak stačí zeleninový záhon vymezit symbolicky – například stříhaným plůtkem z levandule, řadou nízkých slunečnic nebo pestrobarevným pásem osázeným lichořeřišnicí kapucínskou, která je dobrá nejen v salátech, ale i na obyčejném chlebu s máslem. Místo pro bylinkySoučástí každé zahrady by měly být i bylinky, jimž není vůbec třeba vymezovat zvláštní místo. Levandule, heřmánek a šalvěj se výborně doplňují s růžemi, kopretinami nebo topolovkami, rozmarýna, dobromysl a mateřídouška se spokojeně usadí na vyhřáté skalce. Mátu možná najdete planě rostoucí na mezi, ušlechtilé kultivary jsou v záhonu letniček stejně efektní jako ostatní (a méně užitečné) rostliny. K lavičce, kde rádi usedáte vpodvečer, nezapomeňte přisadit meduňku, levanduli nebo mateřídoušku, protože svou vůni nejraději předvádějí právě za stmívání. Jen libeček je trochu nevděčný – roste kdekoliv a velmi rychle, proto mu vyhraďte prostorné místo, kde se ani na podzim nebude cítit utiskovaný. Tvary a barvy pro oči i pro chuťAby byla zeleninová zahrádka rovnocenným partnerem květinovým záhonům, je třeba při sázení postupovat plánovitě už od prvních semínek a sazenic. Pro přehlednost je důležitá zásada, že v předních liniích by měly být rostliny nízké, vzadu vysoké. Nemusíte se nijak omezovat tvarem záhonu — zeleninu můžete sázet do jednotlivých bloků, barevně se střídajících řad, nebo vytvořte kruhový ostrov a sázejte v soustředných kružnicích. Pak je ale důležité nechat místo pro pěšinku. Krásná a dobrá zahrada totiž bude lákat nejen zvědavé pohledy, ale i mlsné jazyky. Zelenina, která vás potěší barevnými variantami: Salát Kedlubny Kadeřávek Kapusta Špenát Zelí Rostliny, které na okraji zeleninového záhonu působí jako stráž proti škůdcům: Aksamitník Lichořeřišnice Levandule Měsíček zahradní Zelenina pro první rok po hnojení záhonu: Brokolice Celer Kadeřávek Kapusta Okurky Rajčata Tykve Zelí Druhý rok po hnojení záhonu: Červená řepa Kedlubny Kořenová zelenina Pórek Salát Špenát Bylinky, které stačí jednou vysadit a už ze zahrady nezmizí: Divizna Dobromysl Heřmánek Kopr Levandule Libeček Máta Meduňka Pažitka Petržel Šalvěj Třezalka
TEXT: PAVLÍNA BLAHOTOVÁ FOTO: JOSEF MOUCHA, OLGA MASOPUSTOVÁ A ARCHIV FIRMY STARKL–ZAHRADNÍK |
Absolutní rozhled Michaela Kocába
|
V útulném, romanticky osvětleném interiéru s velkým oknem a překrásným výhledem přes trojskou zoologickou zahradu vstříc náruči velkoměsta jsem poslouchala hudbu a hlavou mi probíhalo tisíce otázek. Michaela Kocába znám jako nepřehlédnutelného hudebníka ze skupiny Pražský výběr, jako muže, který výrazně přispěl k odsunu sovětských vojsk. V hlubokém socialismu v přímém televizním přenosu z Děčínské kotvy vzkázal všem Čechům, že každý má takovou vládu, jakou si zaslouží, a při sametové revoluci zapůjčil aparaturu na Václavské náměstí, aby svoboda byla „dobře slyšet“. Vždy se mi zdál tvrdě nekompromisní. Přede mnou však seděl citlivý muž, který hýřil nápady. Nejen v hudbě. Se stejným nadšením vyprávěl o domě, manželce i svých dětech. Jak jste získal tenhle dům?Troja podle mě patří k nejhezčím částem Prahy. Bydlím tu s rodinou v jednom domku, který jsme zrekonstruovali. Jednoho dne k nám přišla paní a říkala, že má dům na prodej. Protože jsme se právě nastěhovali do nového domu, nechtěl jsem už o žádném dalším ani slyšet, natož ho koupit. Ale nakonec jste ho koupil. Ano, poprvé jsem jí slušně řekl, že nemám zájem, ale ona se za dva měsíce vrátila a chtěla, abych se šel alespoň podívat. Když jsem vešel dovnitř, celý jsem se rozklepal a začal koktat, jestli je dům ještě k mání. Co vás k tomu rozhodnutí vedlo?Tehdy jsem pochopil, že to je vysněný dům a že taková stavba se nemůže nekoupit. Byl jsem šokovaný, že paní mi nabízí to, co zná každý Pražan. Chtěl jste se sem přestěhovat?Ne, už jsme s rodinou bydleli o pár kilometrů dál a nechtěl jsem se roztahovat v dalším domě. Říkal jsem si, že tuhle stavbu zasvětím nějakému vyššímu smyslu. Rozhodl jsem se, že to bude hudební dům. Jak probíhala rekonstrukce?Původně to nevypadalo tak hezky. Byla to obyčejná funkcionalistická nezajímavá kostka, jen s malými terasami, bez některých oken atd. Nechal jste architektovi volnou ruku nebo jste do jeho práce výrazně zasahoval?Nejsem schopen si nechat vnucovat názor někoho jiného. Pracuji s architektem, se kterým se dohodnu a o kterém vím, že bude respektovat moje názory. V případě, že by mi začal vysvětlovat, že to, co chci já, není dobré, tak se s ním okamžitě rozejdu. Zkrátka to, co chci, se musí udělat. Někdy jsem dost tvrdý, dokonce až brutální, a oni mě pak za to nenávidí, považují to za nevhodné omezování, ale mně je to úplně jedno. Nezajímá mě, že nesouhlasí s mým názorem, musí se podřídit. Ale rady a zkušenosti architekta jsou velmi důležité. Když se podřídí mému tlaku, tak já ho začnu respektovat. Stavba je ve skutečnosti mnohem náročnější, než by si člověk myslel. Nikdy neobsáhnu všechno, každý detail, takže architektovi zůstává dostatečně velký prostor. Já se vždycky soustředím na určitou část a té se pak zcela věnuji. Která to byla v tomto domě?Chtěl jsem velkou zatravněnou terasu, s pergolou a jezírkem. Původně tam byl jenom sráz dolů, kde byl vinohrad. Muselo se tedy přistavět patro a na něm pak vznikla vysněná terasa. Ovlivnil vás přece jen v něčem architekt?Rozhodně. Speciálně u tohoto domu to byla jeho strohost. Kostka je pro něj naprosto zásadní a jediný estetický prvek, což já smrtelně nenávidím. Zároveň ale, při té nekonečné debatě, jsem na ní něco našel. Takže jste přece jen architekta poslouchal…Architekt Zachar je na funkcionalistické stavby dobrý a zejména při této realizaci jsem se opíral o jeho soudnost. Měl jsem hodně nápadů, ale kdyby je on neschválil, tak bych neměl odvahu je realizovat. Svou autoritou i vzděláním mě vždycky nějakým způsobem usměrnil. Jak jste dům zařizoval?Měl jsem plno nápadů, ale ne vždy zcela originálních. Inspiraci nacházím všude kolem sebe, v časopisech, na zahraničních cestách i v jiných bytech, které navštívím. Vybíral jste zařízení sám, nebo s pomocí architekta?V té poslední části většinou utahám architekta k smrti. On to vzdá a pod nějakou záminkou se vypaří. Dá mi tipy, kam se mám jít podívat, a já si vybírám sám. Než totiž přijdu na to pravé, tak obejdu několik veletrhů a všechny prodejny v Praze dvakrát, a na to architekt nemá energii. Baví vás to?Ne, mě to vůbec nebaví, ale je to jediná možnost. Když se tady rozhlédnete, je tu hodně designových věcí, které se prodávají za horentní sumy. Objíždím prodejny a čekám na výprodeje. Copak si někdo normální může koupit židli za padesát tisíc? Když to udělá, tak se vystavuje nebezpečí, že ho sežehne pekelnej oheň. Některé kusy jsou vyrobené na zakázku podle návrhu. Ano, třeba stůl, u kterého teď sedíme. Ten jsem si navrhoval sám, ale ne tak docela. Kombinaci materiálu jsem si vymyslel, ale rozměry a proporce jsem okopíroval podle stolu, který je v prezidentské kanceláři. Václav Havel ho dostal od bývalého německého prezidenta. Když jsem ten stůl měřil a chodil po místnosti s metrem, tak mě prezident přistihl. V první chvíli jsem mu neuměl vysvětlit, co přesně dělám, protože se deset let bavíme převážně o politice, a najednou mě vidí, jak chodím s metrem po jeho kanceláři a studuji každý detail jeho stolu. Nakonec jsme se tomu oba zasmáli. Je tu v domě něco, na co jste vyloženě pyšný?Rozhodně studio. Je to ucelené dílo s velmi kvalitní výbavou a naprosto dokonalou akustikou. Jeho realizací vznikla zajímavá situace, kterou jsem ale neplánoval. Nezařizoval jsem ho z komerčních důvodů, přitom nabídky na pronájem studia se jen hrnou. Takže jste ho zařizoval jen pro sebe…Ano, hlavně pro sebe. Nedávno jsem se však rozhodl, že ho budu půjčovat. Ale jen tomu, komu chci. Nakládám s ním, jak se mi líbí, takže v podmínkách není, kolik se platí, ale třeba to, že se uživatelé musí přezouvat. Dbám na to, aby to byli kultivovaní lidé, kteří nezničí zařízení. Jsem totiž pedant. V jakém prostředí jste vyrůstal?V hodně chudém. Můj otec byl farář, bydleli jsme na faře, která sice měla svůj standard, nicméně plat mého otce byl velmi nízký. Jaký životní styl preferujete?V tomto směru jsem naprosto nezařaditelný. Nepreferuji typicky český životní styl, jehož si vážím dokonce i s těmi prvky, které jsme přebrali z Ruska. Nevadí mi americký — tedy zavádění supermarketů a podobně. Zdánlivě to nejde dohromady, ale ve skutečnosti to funguje. Ten dům je kompletně zařízený. Nemáte chuť přestavět nábytek?To dělají ženské. My chlapi naopak dbáme na to, aby židle byly na koberci stále ve stejném úhlu. Zkrátka chceme najít absolutní řád, a když víme, že to je ono, tak máme tendenci to tak nechat. Je to kombinace kreativity a radikalismu. Preferuji všechno, co se týká budoucnosti, vesmíru. Nejraději bych byl, kdyby u nás už konečně přistáli ufoni. Na druhou stranu jsem konzervativní, chodím a rovnám židle, stoly, chci, aby všechno bylo přesně, jak má být. Ovšem když je interiér zařízený špatně, tak ho neváhám úplně změnit. Narazil jste na téma, o kterém se teď hodně mluví. Jaký je váš názor na inteligentní domácnost? Já pracuji jako skladatel, to mě baví a tím se zabývám. Stavbu domu, jeho rekonstrukci a zařízení mám jako úkol, kterému všechno podřídím, a když je hotový, tak se jím přestávám zabývat, nežiji tím. Málokdo si uvědomuje, že domácnost řízená počítačem taky znamená permanentní péči o celý software, a to není dneska jednoduché. Potřebujete člověka, který je s odpuštěním tak povrchní, aby ho uspokojovalo vylaďování systému celého domu. Kdyby to uměli nainstalovat tak, že se o to nemusí nikdo starat, pak bych o tom uvažoval, ale v současných podmínkách vím, že by to stále zlobilo, takže to nechci. Vidím kolem sebe plno světel i světelných efektů, které by tu vlastně ani nemusely být… Není tady vůbec nic, co by nemělo zásadní praktické využití. Říkám tomu mlaskání. Myslím si, že když si to člověk může dovolit, tak spoustu věcí lze využít určitým způsobem smysluplněji. Takže aby stůl ve studiu nejezdil jen tak nahoru a dolů, což je jeho zásadní funkce, aby se místnost dala používat jinak než jako studio, tak při pohybu bliká a svítí. Je to efektní. Čí to byl nápad?Můj. Já mám plno nápadů, to byste koukala. A jaké?Například bych chtěl zrealizovat Obrtelovu vilu. Je tam spousta zajímavostí. Třeba křeslo, které s vámi vyjede do druhého patra. Představte si, že sedíte u stolu a v okamžiku, kdy toho máte dost, s obrovským efektem odjedete. Zkrátka se vypaříte. Projedete stropem, ten se za vámi zavře a už se nevrátíte. Něco podobného už mám doma i na chatě, ale tenhle projekt mi připadá naprosto úžasný. TEXT: LENKA HAKLOVÁ FOTO: IVETA KOPICOVÁ, ROBERT VIRT Slovo architekta Ivana ZacharaOsamocená bílá vila nad Trojským zámkem má mnoho podob. Je hrdá, tajemná, romantická i vyzývavá. Je viditelná z kraje Stromovky, z Baby a různých dalších více nebo méně vzdálených míst. V rámci výrazových prostředků funkcionalismu byl mírně konzervativní dům ze začátku třicátých let jednou z posledních realizací architekta a stavebního podnikatele Františka Kavalíra. Navrhl vícegenerační rodinnou vilu s malířským ateliérem pro paní domu v nejvyšším podlaží. K duchu doby patřila plochá střecha a terasa poskytující naprosto ojedinělý pohled na panorama Prahy. Na východě je vidět kostelík svaté Kláry, dále celá Stromovka, dole Trojský zámek, napravo od něj Pražský hrad, vily na stráni v Dejvicích a směrem na západ tajemný osamocený dům nazývaný Katovna. Stavební program rekonstrukce byl výjimečný, samotným pracím dominovala snaha vytvořit nový celek s použitím dobových výrazových prostředků, jakými byla bílá lodní zábradlí, motivy plochých teras v různých výškových úrovních s výhledy. Navrhli jsme několik úprav jako maximální zpřístupnění pohledových dominant okolí nově vybouranými okny, dveřmi a francouzskými okny. Do bývalého ateliéru, nyní používaného jako pracovna, jsme navrhli galerii s knihovnou a krátké spojení na střešní terasu oknem v knihovně. V interiéru jsme se rozhodli pro propojení menších místností do větších celků s důležitými průhledovými osami. Možnost podílet se na rekonstrukci byla velmi zajímavá zkušenost z profesního i lidského hlediska.
Kontakty: AD PROJEKT, inženýring, projektová dokumentace a stavební dozor, Za Strahovem 19, Praha 6, tel.: 02/20 51 54 68–69; AKAD. ARCH. IVAN ZACHAR, Karlova 13, Praha 1, tel.: 0602 27 14 97; PONTE DESIGN (zařízení interiéru), Bílkova 8, Praha 1, tel.: 02/24 81 39 35, fax: 02/24 81 49 14; Sado Acoustics (vybavení nahrávacího studia), Hasičská 52, Ostrava-Hrabůvka, tel.: 069/292 25 13, fax: 069/292 96 40; UNI LIGHT (osvětlení interiéru), Heřmanova 2, Praha 7, tel.: 02/66 71 21 52, fax: 02/80 58 01 |