Skip to content

Blog

MICHAELA – 24. díl: Napínavé nakupování přes internet

Vybavení do koupelny se Michaela rozhodla nakoupit přes internet

MICHAELA:

Věk: 28 let 

Vzdělání:  střední všeobecné 

Povolání: zatím žádné (na mateřské dovolené)

Zájmy, koníčky: dům a zahrada 

Současné bydlení: Smiřice (u Hradce Králové), byt 2+1 v osobním vlastnictví  


Nákup sanitární keramiky s trochou dobrodružství

Sanitární keramiku jsme se rozhodli objednat v jednom internetovém obchodě vzhledem k nižším cenám oproti kamenným obchodům. Samozřejmě jsme předtím vykonali několik průzkumných výpadů do kamenných obchodů a vše si prohlédli a promysleli.

Vše vypadalo velice jednoduše. Poslali jsme objednávku, dostali fakturu, zaplatili a předpokládali dovoz zboží do 24 hodin. Tak hladce, jak jsme očekávali, to ale neprobíhalo. Místo sifonu dorazila vanová zástěna, umyvadlo úplně jiné, než jsme chtěli, a bojler se cestou ztratil. Po týdnu vyřizování s prodejcem a s dopravní firmou bylo ale vše napraveno ke spokojenosti všech.   

Michaela                                                                                   

Ptejte se Michaely!

Zaujalo vás Michaelino rozhodnutí postavit si rodinný domek? Pokud byste se chtěli Michaely zeptat na něco konkrétního ohledně stavby, vložte svůj dotaz do DISKUZE – téma REALITY SHOW . Michaela vám jistě ráda odpoví.

NÁŠ TIP 

ZÍSKEJTE ČASOPIS RODINNÝ DŮM ZDARMA NA CELÝ ROK!
Michaela získala za svoji účast v Reality show na www.dumabyt.cz  předplatné časopisu Rodinný dům na celý rok. Pokud právě stavíte dům a chtěli byste se také zúčastnit Reality show, napište nám do redakce (KONTAKT ). Podělíte se o své zkušenosti s ostatními čtenáři a získáte od nás dárek. dobře 

Přivolejme jaro

 

Narcisy Tete a tete

Narcisy a tulipány

Narcis

Tato květina pocházející ze Středomoří nejenom že kouzelně vypadá, ale často i krásně voní. Květy mohou mít odstíny bílé, žluté, oranžové a smetanové. Do květináče vysazujeme několik cibulí blízko sebe a z hlíny (mohou ale být zasazeny i ve štěrku) necháme vyčnívat jen krčky. Když se objeví poupata, přeneseme květináče do osvětlené místnosti, nikoliv však na přímé slunce. V tomto období vyžadují také přiměřenou, vyrovnanou teplotu vzduchu okolo 15 °C a stále vlhkou půdu, nesmíme je však přelít. Hnojení by mělo být pravidelné.

Tulipán

Stěží bychom hledali rostlinu, která by měla tolik rozmanitých odrůd, barev a tvarů květů jako právě tulipán. Cibule je dobré zasadit do zeminy ve skupině a zajistit dostatek čerstvého vzduchu. Pokud jsme cibule zasadili později, je dobré pravidelně po deseti dnech hnojit, ale pouze do té doby, než se objeví poupata. Zálivka se u tulipánů doporučuje spíše mírnější a teplota by se měla pohybovat mezi 10 až 15 °C. Rostlině svědčí světlé prostředí, ale pozor na přímé slunce! Náchylná je k plísňovým chorobám. Tulipány nejlépe vyniknou, pokud je nemícháme s jinými odrůdami.

Ladoňka (Scilla)

Rostlina z čeledi liliovitých pochází z oblastí Balkánu, Malé Asie, Kavkazu a střední oblasti bývalého Sovětského svazu. Dorůstá výšky 10–20 cm, ze stonku vyrůstají světlezelené úzké člunkovité listy. Kvete od března do dubna. Květy jsou zářivě modré a tvarem připomínají zvoneček (nerostou vzpřímeně, nýbrž visí na několika stvolech v hroznovitých útvarech směrem dolů). Ladoňka má kulovité cibule, které vysazujeme koncem září do živné propustné humózní půdy. Hloubka výsadby by se měla pohybovat mezi 6 až 10 cm, vhodná vzdálenost mezi cibulkami, pokud je chceme pěstovat venku na zahradě, je 10 cm. Rozmnožuje se dceřinými cibulemi a semenem. Daří se jí na slunných až polostinných stanovištích. Pěstuje se i bílá varieta, která má kromě květů bílou i cibuli.

Řebčík (Fritillaria)

Drobný řebčík pravděpodobně pochází ze střední Evropy, Balkánu a Kavkazu. Dosahuje výšky 30 až 45 cm. Má šedozelené úzké až kopinaté listy. Tenká lodyha nese na jaře pouze jeden nebo dva zvonkovité, převislé, vínově červené až purpurové květy. Pokud je zemina mírně kyselá, vlhká a bohatá na humus, rostlině se daří. Dobře snáší slunce i stín. Cibulky s bělavou slupkou vysadíme koncem srpna až začátkem září do průměrné hloubky 10 cm. 

Kromě základní purpurové barvy existuje několik pěkných kultivarů – např. Aphrodite s čistě bílými květy a zelenou kresbou na vnější i vnitřní straně, Charon patřící k nejtmavším kultivarům nebo kultivar Pomona, který má bílé květy s tmavou purpurovou kresbou.

    Nezvyklé jarní aranžmá tvoří řebčík
Hyacinty můžeme pěstovat i ve vodě. Jedinou podmínkou je, že budou ponořeny pouze jejich kořínky    

Hyacint

Hyacint se díky bohatému a intenzivně vonícímu květu používá k rychlení. Existuje množství barevných variet: bílá, žlutá, oranžová, růžová, červená, modrá, fialová, a to v různých odstínech. Rostliny nechte v květináči až do doby, než začnou žloutnout listy, a pak cibule vyndejte, uložte do půdy a vysaďte na podzim. Vhodná hloubka výsadby je 15 cm. Květiny vyžadují lehčí humózní půdu a slunná stanoviště. Množí se dceřinými cibulkami. Doba květu březen a duben.

Krokus

S rychlením rostliny začínáme už od září. Do nádoby vysadíme podle velikosti 10–15 cibulí, zalijeme a nádobu umístíme na 8–10 týdnů na tmavé a velmi chladné místo. Zemina nesmí vyschnout. Po zakořenění postupně zvyšujeme teplotu, dokud se vyrašená poupata nezačnou zabarvovat. Dbáme na to, aby neměla moc světla, jinak se květů nedočkáme. Kvetoucí rostlinu umístíme na chladné, světlé místo, kde nám déle vydrží.

    Krokus hraje v jarních dekoracích velmi důležitou roli
Květy klivie    

Klivie, řemenatka

Jedna z mála rostlin, která nám nejčastěji vykvete. Rostlinám nejvíce vyhovuje, když je necháte na jednom místě. Rostlina umístěná v tmavším koutě často překvapí bohatým květem. Na podzim rostliny umístíme do chladnější místnosti s teplotou 8–15 °C. Když se na jaře objeví květní stvol a doroste asi 10 cm, můžeme rostlinu přemístit do tepla a začít více zalévat.

Eucharis grandiflora

Tato tropická rostlina má domov v Peru a Ekvádoru. Pěstujeme ji ve velkých nádobách nebo ve sklenících. Krásné vonící květy se za vhodných podmínek musejí objevovat celoročně. Vyžaduje stabilní teplotu a dostatek světla.

    Hyacinty se velmi dobře vyjímají v proutěných košíčcích    Roztomilé sněženky ohlašují příchod jara. Zemina je v tomto případě zakrytá bavlnou

Druhy fasádních barev

 

Sortiment nabízený na trhu je velmi široký a jen těžko můžeme získat praktickou zkušenost s každým novým výrobkem. Zatřídění neznámého výrobku do skupiny barev podobného složení nám ale napomůže odhadnout jeho vlastnosti a zorientovat se.  

Vápenné nátěry

Nejstarší fasádní nátěrovou hmotou bylo vápenné mléko, kterým se tzv. bílilo. Vápenné mléko se připravovalo zředěním odleželé vápenné kaše vodou. Z chemického hlediska je to řídká suspenze hydroxidu vápenatého ve vodě. Hydroxid vápenatý během zasychání nátěru reaguje se vzdušným oxidem uhličitým za tvorby uhličitanu vápenatého, který se stane pojivem nátěru.

Nanášení vápenného mléka na omítku, nebo i režné zdivo, se provádělo buďto štětkou, nebo stříkáním. Ke stříkání se užívala košťata: koštětem namočeným ve vápenném mléce se kleplo o hůl tak, že mléko z koštěte odstříklo na zeď. Tak se mohl bílit i velmi členitý povrch ostře nahozených omítek.

Pro dobrou vazbu vápenného nátěru k podkladu je nezbytné, aby podklad byl čistý a dobře provlhčený. Pokud se nátěr vápnem provede na suchý podklad, je zvláště za suchého a teplého počasí velké riziko, že vápno nezreaguje, ale pouze uschne. Výsledný nátěr pak spráškuje. Sprášení nátěru se snadno pozná jeho otřením rukou – kříduje.

Čistě vápenný nátěr nemíval dobrou trvanlivost. Pro zlepšení životnosti se proto vylepšoval modifikačními přísadami, které zlepšovaly jeho přídržnost k podkladu a snižovaly jeho nasákavost. Historicky nejznámější jsou kasein a lněný olej či fermež. Olejem modifikované několikanásobné vápenné nátěry se označovaly jako vápenná líčka. Novodobě se k modifikaci vápenných nátěrů používají akrylátové disperze.  

Vápenné barvy

Dosud bylo hovořeno o vápenných nátěrech bílé, resp. přírodní, barvy. Estetické cítění ale často vyžaduje zkrášlení povrchu fasády pestrou barvou. Vápenné nátěry proto byly odnepaměti vybarvovány přísadou pigmentů. V dávných dobách to byly především přírodní zemité pigmenty – hlinky – a snadno vyrobitelné „syntetické“ pigmenty – např. dřevné uhlí nebo drcená červená cihla. S rozvojem průmyslové velkovýroby pigmentů v 19. stol. začaly být dostupné různé železité žlutě, červeně a černě, zelený chromoxid, modrá šmolka a mnohé další.

Pigmentované vápenné nátěry a řídké malty jsou těmi nejstaršími způsoby barvení průčelí staveb. Jejich problémem však vždy byla omezená pojivá síla vápna. Vápno bylo schopno dostatečně vázat jen malé množství pigmentů. Pokud byl požadován nátěr sytého tónu, bylo velké riziko, že pigmenty budou z nátěru „krvácet“, tj. že se budou vyplavovat a znečisťovat níže položené plochy fasády.

Moderní vápenné barvy jsou proto již systémy podstatně složitější než pigmentovaný vápenný nátěr. Kromě vápenné kaše a pigmentů obsahují ještě doplňková organická pojiva, většinou ne méně než 2 % polymerní disperze. Dále tyto barvy obsahují jemná plniva a systém řady modifikačních přísad, které omezují náchylnost nátěru k praskání. Avšak i u těchto barev stále zůstává jejich životnost limitována vlastnostmi hlavního pojiva – vápna.  

Cementové barvy

Cementové barvy nejsou příliš rozšířenou skupinou nátěrových hmot. Na trhu se vyskytují spíše jako speciality. Ve srovnání s vápennými nátěrovými hmotami mají mnohem větší pevnost a odolnost vůči působení povětrnostních vlivů. Cementové barvy jsou většinou doporučovány jako nátěry betonových konstrukcí, případně jiných minerálních podkladů vysoké pevnosti. Rozhodně nejsou vhodné k přetírání starších nátěrů provedených jinými nátěrovými hmotami.

Dodávají se jako suché směsi, z nichž se barva připraví rozmícháním s vodou – obvykle v poměru 1 : 1. Dodržení výrobcem předepsaného množství záměsové vody je pro jakost výsledného nátěru podstatné. Při nesprávném zpracování jsou pro svoji křehkost náchylné k praskání a odlupování od podkladu.

Tyto barvy vytvrzují hydratací cementu. Jejich nátěry jsou proto citlivé na předčasné vyschnutí, ke kterému může dojít např. při jejich natírání za teplého a suchého počasí. Nátěr, který nezhydratoval, ale pouze vyschl, má nedostatečnou pevnost a snadno se drolí. Hydratace cementu také omezuje dobu zpracovatelnosti barev po jejich rozmíchání s vodou a samozřejmě podmínky jejich skladování – suchá směs nesmí zvlhnout. 

Silikátové barvy

Silikátové barvy jsou barvy pojené vodním sklem. Vodní sklo objevil r. 1818 německý chemik Johann Nepomuk von Fuchs. Od r. 1842 je začal spolu se Schlothauerem využívat jako pojivo barev pro nástěnnou malbu. Svoji metodu malby nazval stereochromie. Spočívala v malbě na stěnu suspenzí pigmentů ve vodě a následné fixáži díla vodním sklem. Metodu časem zdokonalil Adolf Wilhelm Keim (jeho patent pochází z r. 1878) a nazval ji minerálním malířstvím. Jeho minerální barvy byly dvousložkové. Připravovaly se vmícháním směsi pigmentů, plniv a dalších přísad do vodního skla krátce před použitím.

Dalším vývojem prováděným řadou nezávislých výrobců byl vyřešen problém skladovatelnosti barev po smíchání vodního skla s ostatními komponentami. Tak vznikly dnešní jednosložkové silikátové barvy, ve kterých bývá připouštěn malý obsah organických látek. Typicky se jedná o přísadu polymerní disperze jako doplňkového pojiva pigmentů, nebo silikonové pryskyřice pro vnitřní hydrofobizaci výsledného nátěru. Za horní hranici obsahu organických látek, při kterém je zachován silikátový charakter barvy, je považováno 5 % hm. Přísně vzato by ale i takové barvy měly být označovány jako disperzní silikátové.

Vyzrání nátěru silikátovou barvou nastává ztvrdnutím vodního skla po jeho neutralizaci oxidem uhličitým ze vzduchu. Výsledným produktem sledu reakcí je pojivý gel oxidu křemičitého – „silikagel“. Děj bývá označován jako „prokřemenění“. Látka s krystalickou strukturou křemene však nevzniká. Ztvrdlý silikagel je podobný spíše amorfnímu opálu. 

Zpracování silikátových barev

Silikátové barvy jsou v současnosti na trhu dostupné jak ve formě klasického dvousložkového systému (prášková barevná složka a kapalné pojivo – tzv. fixativ), tak i jako jednosložkové barvy, hotové pro přímé použití. Z hlediska užitných vlastností jsou oba systémy takřka rovnocenné a z obou lze připravit nátěry kryvé i lazurní.

Před aplikací silikátových barev se omítka většinou penetruje základním nátěrem – „grundem“ na bázi vodního skla. Tento nátěr sníží a zejména vyrovná savost podkladu. Po jeho vyzrání, obvykle druhý den, se nanese vlastní nátěr silikátovou barvou. Aby se předešlo tvorbě skvrn, musí se barva nanášet rovnoměrně a bez přerušení. Nanášení barvy se většinou provádí štětkou nebo válečkem. Stříkání však nebývá vyloučené.

Při zpracování silikátových barev je potřebné dbát o čistotu a hygienu práce. Barvy jsou žíravé a dráždí pokožku. Odstříknutá barva může poleptat dřevěné rámy nezakrytých oken a zaschnou-li krůpěje barvy na jejich skleněné výplni, obtížně se čistí a sklo zůstává poškozené.

Silikátové barvy jsou citlivé na dodržení správných podmínek zpracování, jak je výrobce vymezil v technických listech. Také je známo, že jejich výsledný odstín závisí na tom, jaké bylo počasí při natírání. Při práci za chladného a vlhkého počasí (např. na podzim) z téže barvy vzniká trochu jiný – bledší, kalnější – odstín než za suchého a teplého počasí (léto). Tato barevná odchylka je způsobena závislostí průběhu reakce vodního skla na teplotě a vlhkosti ovzduší a obvykle se během jednoho roku stárnutí nátěru vyrovná. Pokud však ke změně klimatických podmínek došlo nečekaně v průběhu práce (např. letní bouřka), může odchylka vyvolat dojem, že výrobcem dodaná jednotlivá balení barvy nemají naprosto shodný odstín. Při zpracování silikátových barev je proto nezbytné ucelené plochy zpracovávat najednou – napojovat mokré do mokrého. Navazovat na již zaschlý nátěr v souvislé ploše fasády se nedoporučuje.

V krajním případě nedodržení klimatických podmínek aplikace, při natírání silikátové barvy na sluncem rozpálenou fasádu za parného letního dne, dochází k přeschnutí barvy. Při něm se z barvy odpaří voda tak rychle, že vodní sklo nestačí zreagovat na pojivý gel oxidu křemičitého, ale jen uschne. Smočení fasády prvním deštěm pak má za následek splavení nezreagovaného podílu barvy na níže položené partie fasády. Vzniklé znečištění v podobě šmouh nebo závoje je prakticky neodstranitelné a celá fasáda se musí přetřít znovu.

Při nanesení silikátové barvy na nedostatečně vyzrálou omítku vzniká na barvě bělavý závoj. Na vyspravované fasádě proto bývá nátěr silikátovou barvou mnohdy „flekatý“. Příčinou problémů je v tomto případě nežádoucí srážení vodního skla volnými vápenatými ionty, pocházejícími např. z nezreagovaného vápenného hydrátu ze štuku. Z podobného důvodu nesmí silikátová barva přijít do styku se sádrou.

Pokud jsou podmínky zpracování silikátových barev správně dodrženy, jsou jejich nátěry velmi stálé. Jejich životnost pak již závisí jen na kvalitě podkladní omítky. Jsou známy případy, kdy nátěr silikátovou barvou provedený na trasovou omítku, tj. omítku pojenou hydraulickým vápnem, přetrval bez větší úhony mnoho desítek let.

Disperzní barvy

Disperzní barvy jsou barvy pojené vodnou disperzí syntetického polymeru. Od doby svého zavedení v 70. a 80. letech minulého století prošly rozsáhlým vývojem a v současnosti, kdy jsou formulovány zejména jako akrylátové nátěrové hmoty s vysokou objemovou koncentrací pigmentu, se již zbavily svých původních „nectností“ – nepřijatelného lesku a poměrně špatné paropropustnosti. Pro svoji dobrou povětrnostní stabilitu, možnost pestrého vybarvování, snadné a bezproblémové zpracování a příznivou cenu jsou tyto barvy velmi oblíbené. Jsou typem barev, který na trhu fasádních nátěrových hmot dominuje.

Disperzi si pro jednoduchost představme jako soustavu velmi drobných (mikroskopických) částeček lepkavého polymeru – „žvýkaček“ – rozptýlených ve vodě se saponátem. Jestliže se voda z disperze odpařuje, disperze „houstne“. Částečky polymeru se k sobě přibližují, až se navzájem slepí. Z nánosu disperze tak vznikne slitý film, který váže pigmenty, plniva a další složky barvy.

Podobně, jako je tomu u žvýkačky, jsou i částice polymeru v disperzi lepivé jen „za tepla“. Víme, že za chladu žvýkačka tuhne a křehne. Nejnižší teplota, při které se z nánosu disperze po odparu vody ještě vytvoří slitý film, se nazývá minimální filmotvorná teplota (MFT). Při zasychání disperze pod touto teplotou z ní vzniká jen „prášek“ bez pojivých schopností – jako kdyby vyschnul písek. MFT je pro každou disperzi charakteristická. Pro výrobu fasádních nátěrových hmot se většinou užívají disperze s MFT do 5 °C.

Další veličina, na jejíž hodnotě závisí vlastnosti nátěrových hmot s filmotvorným pojivem, je objemová koncentrace pigmentu (OKP). OKP zprostředkuje představu, jaký je obsah pigmentů a plniv v zaschlém nátěru v poměru k obsahu pojiva. Je-li pojiva hodně (nízká OKP), pigment v něm „plave“ a nátěr vytvoří uzavřený povlak, jehož vlastnosti jsou dány především vlastnostmi pojiva. Takové bývaly latexové nátěry ze 70. let minulého století – lesklé, „gumové“ a neprodyšné. Je-li pojiva málo (vysoká OKP), částice pigmentu jsou k sobě pojeny jen na místech, kde se navzájem dotýkají. Takový nátěr je mikroporézní, a proto prodyšný a matný. Dobře tak vyhovuje většině technických i estetických požadavků na fasádní barvy. Tento vývoj byl umožněn rozvojem výroby akrylových a styren-akrylových disperzí, které z oblasti fasádních nátěrů vytlačily méně vhodná pojiva na bázi polyvinylacetátu.

Nátěr disperzní fasádní barvou je hydrofobní a poměrně málo nasákavý vodou. Vodood­pudivost se ale projeví teprve po „opršení“ nátěru: Při zasychání ná­těru se z disperzního prostředí odpařila voda, ale tenzidový systém – „saponáty“ – v něm zůstal. Dokud se z nátěru nevyplaví, je nátěr vodou smáčen.

Soudobé disperzní fasádní barvy vynikají oproti vápenným a silikátovým barvám šíří palety odstínů, do kterých mohou být vybarveny. Jejich pojivo totiž snadno váže i velké množství mikronizovaných minerálních pigmentů či jemných organických pigmentů. Světlostálost odstínu přitom již není negativně ovlivňována žloutnutím pojiva jako v minulosti. Akryláty mají vynikající odolnost k namáhání světelným i UV zářením. Rovněž jejich hydrolytická stálost je velmi dobrá. Souhrn těchto vlastností je předpokladem jejich dobré stability povětrnostní.  

Zpracování disperzních barev

Pokud jsou disperzní fasádní barvy správně zpracovány a užity k účelům, pro něž byly určeny, může se o nich hovořit jen v superlativech. Jejich renomé však poškozují chybné aplikace. (Jsou známy případy, kdy jimi byla natřena nejen fasáda, ale i okapní svody atp. – prý „aby byly stejnobarevné“.) Jak disperzní barvy správně zpracovat a jakých chyb se vyvarovat, uvádějí následující odstavce.

Disperzní barvy lze zpracovávat jen při teplotách ovzduší a podkladu bezpečně vyšších, než je MFT disperze v nich použité. Prakticky to bývá při teplotách nad +5 °C. Horní teplotní mez zpracovatelnosti, není-li výrobcem uvedena, bývá 30 °C. Na sluncem rozpálené fasádě se v žádném případě pracovat nesmí.

Disperzní barvy se mohou nanášet štětkou, válečkem i stříkáním. Nános se většinou provádí ve dvou vrstvách jako základní a krycí. Pro základ bývá barva mírně ředěna vodou. Egálnosti vybarvení krycího nátěru (aby byl bez „kocourů“) se dosahuje snadno a s napojováním práce na zaschlý nátěr nebývají problémy.

Disperzní fasádní barvy nejsou nijak zvlášť náročné ani na přípravu podkladu. Většinou postačuje prověřit, zda podklad není mastný nebo zasolený, a pak jej očistit od prachu, event. uvolňujícího se písku. Disperzní barvy se mohou aplikovat na jakoukoli soudržnou, suchou a vyzrálou omítku (vápennou, vápenocementovou, cementovou, sádrovou) i na beton a jiné minerální podklady nebo na starší soudržné nátěry vápenné, silikátové či disperzní.

Význam soudržnosti podkladu je nasnadě. Jedná se obecný nárok na podklad pod jakoukoli nátěrovou hmotu. Je-li omítka zvětralá, musí se buďto odstranit, nebo zpevnit penetrací. Vhodný přípravek doporučí výrobce nátěrové hmoty. (Obecně je prospěšné penetrovat každý podklad, zejména pokud jde o vyspravovanou omítku. Výjimku tvoří staré, ale zachovalé disperzní nátěry, kde je penetrace zbytečná.)

Suchý musí být podklad z následujícího důvodu: I když současné disperzní barvy mají dobrou paropropustnost, prodyšnost stěny přesto omezí a odpar vlhkosti, byť stavebně-technologické, zpomalí. Hrozilo by, že zdivo do zimy nestihne dostatečně vyschnout. Každá vlhkost uzavřená ve stavební konstrukci je přitom potenciálním zdrojem mrazových škod a původcem mobilizace vodorozpustných solí. Po první zimě by mohlo dojít k odtržení nátěru od podkladu.

V extrémním případě nanášení disperzní barvy na vysloveně mokrý podklad by nátěr ani nebyl schopen dobře zaschnout a k podkladu by nepřilnul. Od podkladu by se snadno odděloval např. tlakem vodních par vznikajících v jeho podloží při oslunění fasády (zpuchýřování nátěru).

Ani požadavek na vyzrálost podkladu není samoúčelný. V případě vápenné omítky může disperzní nátěr zbrzdit její karbonataci a tím i zpomalit vývoj její pevnosti. Následkem toho by mohlo po čase dojít k rozdrobení až zpráškování této omítky. Při dozrávání omítek ostatně může docházet k objemovým změnám, vedoucím ke vzniku prasklin. Na to je nutno pamatovat zejména v případech vysprávek, kdy je obtížné dodržet nízkou tloušťku jednotlivé vrstvy omítky. Šířící se praskliny v podkladu běžná disperzní barva neskryje a praskne také. Prasklinami v nátěru může do podkladu pronikat voda, a k jakým škodám to může vést, je jasné.

Bylo zmíněno, že disperzní barvou lze přetírat starší disperzní nátěry. Pokud jsou tyto nátěry soudržné (a očištěné), nový nátěr k nim dobře přilne – k jejich povrchu se „přilepí“. V praxi se, bohužel, často vyskytuje pochybení, kdy starší disperzní nátěr je pro „zlepšení přídržnosti“ nového nátěru pačokován řídkým vápenným štukem. Tenká vrstva pačoku uschne dříve, než stačí zkarbonatovat, a s disperzním nátěrem se ostatně ani neváže. Je jisté, že tento pačok zpráškuje a bude působit jako separační vrstva, která vzájemnou přídržnost obou disperzních nátěrů zhorší. A je-li argumentováno, že pačokování je nutné pro sjednocení struktury různě vyspravovaného podkladu? Pak nezbývá než dodat, že na trhu jsou pro tento účel k dispozici zušlechtěné stěrkové malty, základové nátěry i krycí barvy obsahující plnivo hrubšího zrna, stejně jako ušlechtilé, ve hmotě probarvené disperzní omítky se zrnem od 1 mm až do cca 5 mm. 

Rozpouštědlové barvy

Rozpouštědlové barvy jsou nátěrové hmoty, jejichž pojivem je roztok organické pryskyřice ve vhodném rozpouštědle. Tyto barvy zasychají odparem tohoto rozpouštědla (podobně jako např. nitrocelulózové laky), někdy v kombinaci se síťovací reakcí pojiva působením vzdušného kyslíku (jako syntetické emaily).

Na trhu fasádních nátěrových hmot se rozpouštědlové barvy vyskytují jen v omezeném množství, protože při jejich vysychání se do ovzduší uvolňuje značné množství rozpouštědel, která jsou zdraví škodlivá. K hygienickým a ekologickým důvodům hovořícím proti jejich širšímu uplatnění přistupuje ještě otázka ekonomická: cena rozpouštědel, resp. ředidel, není zanedbatelnou částkou. Jejich použití dále ztěžuje i skutečnost, že podklad, na nějž jsou aplikovány, musí být zcela suchý. V opačném případě by adheze nátěru k podkladu byla špatná a nátěr by byl zakalený: rozpouštědlové barvy jsou s vodou nemísitelné!

Snad jedinou výhodou rozpouštědlových fasádních barev je jejich schopnost bezpečně vytvořit kvalitní film i za relativně nízkých teplot (okolo +5 °C), které jsou pro disperzní barvy na hranici jejich použitelnosti.  

Emulzní barvy

Na skupinu emulzních barev můžeme pohlížet jako na přechodový stupeň mezi barvami rozpouštědlovými a disperzními. Jejich pojivem zůstává roztok organické pryskyřice, avšak tento roztok je emulgován (rozptýlen na drobné kapičky) ve vodě: Intenzivním mícháním za přídavku značného množství povrchově aktivních látek („saponátů“) se z nemísitelné soustavy „roztok pryskyřice – voda“ vytvoří dostatečně stabilní pojivá emulze – něco na způsob vodou zředěné „majonézy“ z oleje a vaječného žloutku. (Žloutek má emulgační schopnosti.)

Zůstaneme-li u tohoto přirovnání, pak hotová emulzní barva je jakousi „tatarskou omáčkou“, ve které okurka a cibule jsou pigmenty a plniva. Množství rozpouštědel obsažených v emulzní barvě může být poměrně nízké (tatarské omáčky se prodávají i v provení „light“).

Stejně jako fasádní rozpouštědlové barvy, ani fasádní barvy emulzní nejsou příliš rozšířené a patří spíše minulosti.  

Silikonové barvy

Silikonové barvy, jak název napovídá, jsou nátěrové hmoty obsahující vysoký podíl silikonů. Silikony jsou organokřemičité sloučeniny, polymery, jejichž základní řetězec je tvořen střídajícími se atomy křemíku a kyslíku. Na tento řetězec jsou dále navázány různé organické funkční skupiny.

Silikonové barvy mohou být vyrobeny jako rozpouštědlové, emulzní nebo disperzní. Nejrozšířenější z nich jsou ale barvy disperzní, které vznikly modifikací obvyklých disperzních barev: Do vhodné základní záměsi disperzní barvy se přidá bezrozpouštědlová silikonová emulze, která vyzrálému nátěru dodá vysokou vodoodpudivost a podstatně tím sníží jeho nasákavost vodou. Množství silikonové emulze obsažené v takové barvě bývá vysoké – srovnatelné s obsahem disperze. Jako jediné pojivo barvy se však silikonová emulze nehodí, protože nemá dostatečné pojivé schopnosti, aby udržela v nátěru pigmenty. Taková nátěrová hmota by byla náchylná ke „krvácení“ a křídování, zmíněnému již u vápenných barev.

Vysoká vodoodpudivost nátěru ze silikonové barvy v kombinaci s jeho značnou paropropustností má zásadní význam pro jeho ochrannou funkci: Nátěr dokonale brání průniku srážkové vody do fasády, a to i v případě větrem hnaného deště. Současně však umožňuje fasádě „dýchat“.  

Zpracování silikonových barev

Silikonové barvy jsou vhodné na vápenné, vápenocementové, cementové i sádrové omítky, na beton a jiné minerální podklady. Mohou se nanášet na starší nátěry silikátové barvy i na starší, avšak soudržné nátěry provedené barvami disperzními – přilnou k nim velmi dobře.
Pokud by natíraný povrch mohl uvolňovat jemný prach nebo písek, musí se mechanicky očistit a zpevnit penetrací. Penetrace je nutná také tam, kde je třeba snížit a sjednotit savost podkladu. Penetrační přípravky doporučované pod silikonové barvy bývají rovněž na silikonové bázi.

Silikonové disperzní barvy jsou dodávány ve stavu vhodném pro přímé použití. Obvykle se neředí, pouze se dobře promíchají. Promíchat před použitím se ostatně musí každá barva, a to i když nevykazuje známky odmísení pigmentů a plniv. Cílem promíchání barvy je její uvedení do příznivého reologického stavu. Moderní nátěrové hmoty totiž obsahují záhustky se strukturně viskózním chováním, které brání sedimentaci pigmentů a plniv tím, že během skladování barvy vytvářejí nadmolekulární struktury, jakési „gely“, které se před aplikací barvy musí mícháním rozrušit.

Nanášet se silikonové barvy mohou štětkou, válečkem i stříkáním. Většinou se nanáší ve dvou vrstvách jako základní a krycí nátěr. Pro základní nátěr, nebyl-li podklad penetrován jiným přípravkem, bývá doporučováno silikonovou barvu zředit, např. 20 % vody. Mezi jednotlivými nátěry je nutné dodržet předepsanou technologickou přestávku potřebnou pro jejich řádné zaschnutí.
Na klimatické podmínky aplikace mají silikonové disperzní barvy stejné nároky jako běžné barvy disperzní. Teplota vzduchu a podkladu nesmí během zpracování klesnout pod + 5 °C nebo vystoupit nad + 30 °C. Natíraná fasáda tedy nesmí být zmrzlá, ale ani rozpálená od slunce. Před přímým slunečním zářením, větrem či deštěm se natíraná plocha obvykle kryje fasádními sítěmi připnutými na lešení.

Silikonové disperzní barvy jsou zřejmě nejpokročilejší fasádní nátěrovou hmotou dostupnou na trhu. Jejich cena je relativně vyšší, avšak přiměřená kvalitě: Zpracovávají se snadno. Nátěry mají výbornou kryvost a vybarvení je egální (tj. rovnoměrné) i na velkých plochách natíraných v celku, a to bez ohledu na zvolený barevný odstín. (Např. u silikátových barev tmavých odstínů se rovnoměrnosti vybarvení velké plochy dosahuje mnohem obtížněji.) Životnost nátěrů ze silikonových barev je rovněž vysoká a z hlediska ochranné funkce se jedná o špičkovou povrchovou úpravu fasády.

AUTOR

Ing. Ivan Vaněček, CSc., (*1961)
je absolventem VŠCHT Praha. V letech 1994–1999 pracoval jako odborný asistent Ústavu chemické technologie restaurování památek VŠCHT Praha. Je soudním znalcem, specialistou v oblasti výroby suchých maltových směsí, pastózních omítek a fasádních barev.

Kde se skrývá agentka Scullyová

Pohodlné křeslo, nejmilejší místo půvabné herečky, pochází z bazaru. Patinu času ještě umocnilo čalounění s kašmírským vzorem

Gillian Andersonová

(nar. 9. 4. 1968 v Chicagu)

Část dětství prožila v Londýně, kam se její rodiče na několik let odstěhovali. Jako malá toužila být mořským biologem nebo archeologem. Období kolem osmnácti let prožila dost divoce, mezi punkery. V roce 1990 ukončila Goodmanovu divadelní školu a záhy se vrátila zpět do New Yorku, kde se proslavila v divadelní hře Chybějící přítel. Hrála v celé řadě snímků (Tři v jednom, Matčina volba, Chicago Cab, Podoby lásky, Princess Mononoke, House of Mirth, Ročník ‘96, Špioni nad námi aj.). Celosvětový úspěch jí však přinesla až role agentky Dany Scullyové v seriálu Akta X. Herečka má dceru Piper a nedávno se podruhé vdala.

Pokud má někdo pocit, že se chladná agentka odsunula příliš na sever, a riskuje tak zapomnění, asi netuší, že Vancouveru se už několik let říká severní Hollywood. Po Los Angeles a New Yorku je totiž třetím největším severoamerickým centrem, kde se točí hollywoodské filmy. Město či jeho okolí se ostatně staly kulisou třeba pro filmy Rocky IV se Sylvestrem Stallonem, Křižovatka (Intersection) s Richardem Gerem a Sharon Stoneovou, Dvojité nebezpečí (Double Jeopardy) s Tommy Lee Jonesem a Ashley Juddovou nebo právě Akta X. A zrovna při natáčení tohoto kultovního seriálu vznikla jedna osudová láska, která nezůstala bez následků. Představitelka role agentky Scullyové, herečka Gillian Andersonová, podlehla drsné kráse kanadského města a pořídila si zde dům. Stylově z něho prý krátce před nastěhováním musela nechat vyhnat zlého ducha s pomocí místního indiánského šamana. 
Hlavní obytný prostor ovládla "indická" inspirace. Taburet, kamenný slon i tepaný lustr jako by pocházely ze sídla mahárádži

Barvy zahánějí chlad

Přestože se za okny často honí mraky, v domě Gillian Andersonové rozhodně deprese nehrozí. Herečka totiž nechala interiér zařídit pestrou směsicí stylů a hlavně v zářivém spektru barev. S profesionální dokonalostí namíchaný multikulturní koktejl etna, moderny i evropské „zámecké“ dekadence vytváří více než zajímavý efekt.

Marně byste v celém Vancouveru hledali dům, kde chybí otevřený krb. V Kanadě je stále ještě hřejivý plamen symbolem domova i přežití v drsné divočině         Barvy, vtip a odvaha - tak by šlo snadno popsat kuchyň, kde se potkává jídelní stůl ze Srí Lanky s designovými plastovými židlemi

 

Domov půvabné herečky je ukázkou ideálního souznění, z něhož by se globální svět mohl poučit. Dokonalá vzájemná tolerance a paralelní existence nejrůznějších kultur, které se vzájemně obohacují, doplňují a vytvářejí kouzelnou harmonii. Zřejmě se nejedná o náhodu, že herečku proslavila role přísně uvažující agentky, která se navzdory své racionalitě dokáže otevřít všemu – ze světa materiálního i duchovního.

Stoletý mladík

Kovanou bránu navrhl majitel domu. Dlážděnou příjezdovou cestou se autem dostanete přímo ke dvougaráži

Rekonstruovaný dům v Přišimasech se nachází naproti kostelu sv. Petra a Pavla, který byl postaven v roce 1325 arcibiskupem pražským Arnoštem z Pardubic. Sousední objekt s jednoduchým obdélníkovým půdorysem a klasickou sedlovou střechou dříve sloužil nejen k bydlení, ale zároveň i jako pekárna. Vůně čerstvě upečeného chleba se však mezi jeho zdmi již dlouho neline. Koncem minulého století byl objekt celých sedm let zcela opuštěný a na nohy jej dokázal postavit až nový majitel – kadeřník, stylista a designér Roman Šefl, který se vrátil z dlouhodobého pobytu v Kanadě a Kalifornii. Čerstvé pečivo ve čtyři hodiny ráno již sice v domě nedostanete, ale domácká atmosféra se do jeho zdí opět vrátila.

Originální dispozice

Roman Šefl přizval ke spolupráci architekta, ale s jeho projektem nebyl příliš spokojený. Nakonec využil jen plán rozvodů elektřiny, plynu a vody, jinak původní projekt zcela přepracoval. Navrhl jak nový kabát, tak například i jednoduché, přesto originální dispoziční řešení. Ze zádveří se vchází do prostorné koupelny. Samostatnými dveřmi je přístupná kuchyň, přes niž se lze dostat do obývacího prostoru (společenské místnosti) o ploše 68 m². Podle původního návrhu měl být rozdělen na více místností, to však Roman Šefl odmítl. „Byla by škoda tak velký pokoj dělit. Vždyť má rozlohu jako celý třípokojový byt někde v paneláku,“ říká. 
Okny ve střešním vikýři proudí do podkroví západní světlo. Světlá omítka příjemně kontrastuje s tmavou střešní krytinou a pískovcovým obkladem
Obývací prostor v přízemí si majitel zřizuje zcela podle svého vkusu. Veškeré kované prky navrhl sám. Přízemí protepluje prkenná podlaha, a nikoliv plovoucí laminátová, s níž původně počítal architekt. Na skříni je vystavena čelenka příslušníka indiánského kmene Cherokee

Obývací prostor v přízemí si majitel zřizuje zcela podle svého vkusu. Veškeré kované prky navrhl sám. Přízemí protepluje prkenná podlaha, a nikoliv plovoucí laminátová, s níž původně počítal architekt. Na skříni je vystavena čelenka příslušníka indiánského kmene Cherokee

Bíle vymalovaná společenská místnost působí veselým dojmem i díky klasické prkenné podlaze, kterou zde investor nechal položit místo původně navržené plovoucí laminátové. Sedací souprava je zasazena do speciálních kovaných držáků, jež jsou – podobně jako další kované prvky včetně stojanu pod lampu – vyrobeny podle návrhu majitele. Barevnému řešení místností věnoval Roman Šefl velkou pozornost, takže když z kuchyně vyvedené v převážně tmavých tónech vejdete do světlého obývacího pokoje, vnímáte jeho rozlehlost ještě silněji.

Prosvětlené podkroví

Schodiště, které mělo být původně umístěno v centru dispozice, se nakonec nachází nalevo od zádveří – jak zcela logicky vyplývá z rozmístění obytných místností v přízemí. Dostanete se po něm do podkroví, které se ještě bude dělit příčkami na jednotlivé místnosti – majitel počítá se dvěma ložnicemi, dětským pokojem, pokojem pro hosty, obývacím pokojem, koupelnou se sprchovým koutem a WC.

Původní trámy použité při stavbě krovu zůstaly až na tři výjimky zachovány – nebyly totiž napadené žádným škůdcem. Pouze některé z nich jsou vyztuženy příložníky, neboť nová střešní krytina je těžší než bývalá. Podkroví prosvětluje západní světlo přicházející dovnitř střešním vikýřem. Roman Šefl počítá s tím, že další tři menší vikýře nechá vybudovat z opačné strany – sluneční paprsky pak budou podkroví prosvětlovat celý den. Místnosti budou s největší pravděpodobností vymalovány různými odstíny zelené, která vyvolává pozitivní emoce.

V zimě hřeje, v létě chladí

Dvougaráž měla být původně „přilepena“ k domu, a to hned za vstupní bránou. Majitel ji však nakonec nechal stát zcela samostatně, aby nezničil původní charakter objektu. Navíc její hmotu navrhl tak, aby co nejvíce ladila s hlavní stavbou.

 

Objekt byl původně zateplen hliněnou mazaninou, tu nyní nahradila minerální vlna. „Dům v zimě hřeje a v létě chladí,“ říká majitel.

Koupelna je obložena dlaždicemi připomínajícími pravý mramor   Praktická kuchyňská linka z bukového dřeva

Investor zachoval původní charakter stavby. Všimněte si pískovcového obkladu štítu nad zastřešeným vchodem. Na východní straně přibudou v budoucnosti další tři vikýře, které ještě více prosvětlí podkroví

Loubí u domu hodlá majitel proměnit v zimní zahradu. Kostel naproti domu býval husitský, proto byl za tažení husitů na Lipany v roce 1434 ušetřen. Roman Šefl nechal vyspravit i původní zeď okolo objektu, kterou nyní nově charakterizují oblouky chráněné pálenými taškami

TECHNICKÉ ÚDAJE:

Zastavěná plocha: 430 m²

Dispozice:
8 + 2

Užitná plocha:
290 m²

Střešní krytina:
Bramac

Konstrukce:
zděná, obvodové zdivo silné 90 cm

Cena:
cca 5 000 000 Kč 

Kontakt:

Roman Šefl
mobil: 604 589 584

AUTOR

Roman Šefl (1967) ukončil v roce 1983 studia středního učebního oboru s maturitou – obor kadeřník. Pracoval v různých kadeřnických salonech, v roce 1987 emigroval do Kanady a začal v Montrealu studovat francouzštinu. Absolvoval kadeřnická studia zakončená udělením profesionální licence. Pracoval v Ottavě a Torontu, nakonec zakotvil ve Vancouveru. První „větší“ finanční obnos vydělal na Aljašce, kde se pět měsíců živil rybolovem. Výdělek investoval do podílu v kadeřnictví, které vlastnil společně s Gerardem Emanuelem. Dva roky působil jako propagátor vlasové kosmetiky Nexxus ve Spojených státech. Přesídlil do Seattlu, začal pracovat pro televizní stanici NBC a hollywoodskou herečku René Russo. V roce 1995 otevřel vlastní salon v Praze, mezi jeho koníčky patří módní návrhářství. Architektonický kurz absolvoval během pobytu v Los Angeles.

Co sluší obkladům

Skleněná červená mozaika vnáší do koupelny vášeň a dynamiku. Série Mosaica vitreo (PORCELANOSA), mozaika 2,3 x 2,3 cm, cena 9 765 Kč/metr čtvereční, BATHMEN
Právě keramické dekory, jako např. listely, bombata, inzerta a ostatní tvarovky, mají velký vliv na výsledný vzhled interiéru. Konzervativní zákazníci dávají přednost méně výrazným doplňkům umírněných barev s minimem vzorů. Druzí vyhledávají novinky výrobců a rádi experimentují. Je však třeba si uvědomit, že módní trendy jsou otázkou v lepším případě dvou let, v horším jedné jediné sezony. Volba dekorů a stylu by v každém případě měla korespondovat s charakterem koupelny i bytu. 
              Skleněná červená mozaika vnáší do koupelny vášeň a dynamiku. Série Mosaica vitreo (PORCELANOSA), mozaika 2,3 x 2,3 cm, cena 9 765 Kč/metr čtvereční, BATHMEN      Skleněná červená mozaika vnáší do koupelny vášeň a dynamiku. Série Mosaica vitreo (PORCELANOSA), mozaika 2,3 x 2,3 cm, cena 9 765 Kč/metr čtvereční, BATHMEN

Motivy na dekorech

Listely a inzerta nabízejí široké možnosti, že si vybere opravdu každý. Od retrostylu až po minimalismus. Povrchy doplňků jsou hladké, reliéfní, matné, lesklé,   s mnoha specifickými povrchy – lapato, metalické efekty atd. Na inzertech a listelách jsou často vystouplé prvky jako např. geometrické obrazce, krokodýlí kůže a další. Častou dekorací jsou bombata – listely s reliéfním profilem. Motiv na doplňku je tím detailem, který může ovlivnit celkovou atmosféru koupelny.
Série Champagne (RAKO), mozaika 29 x 29 cm, cena 195 Kč/set 2 ks, MK CENTRUM ČESKÉ KERAMIKY
Série Arde (RAKO), listela 25 x 7,4 cm, cena 102 Kč/ks, LASSELSBERGER

Reliéfní povrch obkladů je sám o sobě dekorací, ale decentní a nadčasovou. Série D03 (DADO CERAMICA), obklad 20 x 20 cm, cena 1 075 Kč/metr čtvereční, dlažba 20 x 20 cm, cena 832 Kč/metr čtvereční, ALISEO

                        
                          Série Champagne (RAKO), mozaika 29 x 29 cm, cena 195 Kč/set 2 ks, MK CENTRUM ČESKÉ KERAMIKY

Bílá se doplňků nebojí

Opět je módní bílý obklad s různorodou povrchovou strukturou a v různých rozměrech. Právě doplňky povyšují bílou koupelnu na exkluzivní prostory. Široká nabídka dekoračních prvků, obkladů odlišných barev a rozměrů vyzývá vytvořit v kombinaci s bílým obkladem koupelnu, která vtiskne prostoru jedinečný charakter a zajímavý vzhled na dlouhá léta. Pastelové barvy na čistých plochách vytvářejí osobitý vzhled koupelny.

Co je in ?

Jednoznačná odpověď není. Módní je vše, co vyhovuje vašim představám a stylu bydlení. Už delší dobu se těší velké oblibě mozaika. Mozaika je k dostání od 2 x 2 cm až po 10 x 10 cm. Stále častěji jsou doporučovány kombinace obkladů „klasických“ s drobnou mozaikou klasickou, ale i tzv. falešnou. Spojení těchto extrémů, kontrast rozměrů a vhodná kombinace designu je vzhledem k dlouhodobější perspektivě užívání velmi příznivá. Z mozaiky vznikají často dekory, které v sobě spojují klasiku i nadčasovost. Zajímavé jsou koupelny, v nichž jsou použity dekorace imitující ostatní materiály, jako jsou kovy, sklo, dřevo. Asi posledním hitem je kombinace klasického obkladu s dekorovaným obkladem stejného rozměru. Motivy těchto obkladů jsou kola, elipsy, geometrické prvky, abstraktní ornamenty. A barvy dekorací? Od bílé až po zlatou či reflexní oranžovou, zkrátka seženete kompletní barevnou paletu. Co není zakázáno, je povoleno. 

Prostor a dekorace

Dekorace do jisté míry může ovlivnit i prostorové řešení koupelny. Listely už se neaplikují pouze v horizontálních liniích, naopak vede dekorace vertikální. Dokonalým kompromisem je skloubení geometrického rozdělení plochy stěny pomocí jak horizontálních, tak i vertikálních linií. Vertikální dekorací se prostor opticky roztahuje do šířky místo do výšky a fakt je, že toto řešení působí dobře na klid a pohodu řešeného prostoru. A rozměry dekorací? Je jich mnoho, neboť v podstatě ke každému základnímu obkladu existuje odpovídající dekorace. Ať už v podobě listely, inzerta atd. Některé série mají doporučené varianty dekorací, které si můžete prohlédnout v katalogu, showroomu nebo v počítačové vizualizaci, kterou vám v prodejně nabídnou.


CO JE CO?

bombato – obkládačka páskového typu s reliéfní dekorací s různým profilem
inzerto – keramický prvek zdobený uprostřed obkládačky nebo uprostřed sestavy obkládaček
listela – obkládačka páskového typu, obvykle bohatě zdobená
mozaika – obkladový prvek malých rozměrů

Série Asia (RAKO), listela 45 x 3,5 cm, cena 108 Kč/ks, listela 25 x 3,5 cm, cena 98 Kč/set 2 ks, LASSELSBERGER

Sérei LV (KERAMIKA HOB), obklad 20 x 25 cm, cena 288 Kč/metr čtvereční, listela 20 x 25 cm, cena 60 Kč/ks, listela 20 x 6 cm, cena 52 Kč/ks, dlažba 20 x 20 cm, cena 478 Kč/metr čtvereční, MK CENTRUM ČESKÉ KERAMIKY


Když vám dojdou finance

Nezoufejte! Dnešní nabídka na trhu je tak široká, že umožňuje zvolit doplňky i za nižší ceny. Proč si nevybrat jednobarevný základ obkladu a doplnit ho barevnou listelou, bombatem, mozaikou? Je většinou levnější a doplňky si zvolíte tak, abyste uspokojili svoji představu. Pokud máte šikovného pokladače, jistě by si pohrál i s nařezáním pásků – listel z barevné obkládačky. Nebo můžete jinak zcela fádní obklad oživit barevnou mozaikou. Ta díky tomu, že je nalepená na papírové podložce, umožňuje nařezání jednotlivých dílků do pruhů, čtverců atd. Zkrátka i za málo peněz můžete mít úžasnou koupelnu. Stačí dobře se zorientovat v nabídce a nebát se experimentovat.

Kontakty:

ALISEO,
Bělohorská 32, Praha 6,
tel.: 220 512 865, fax: 220 511 909;

BATHMEN,
Nárožní 2729/K, Praha,
tel.: 224 918 659, fax: 251 626 783;

IL BAGNO,
Ostrovského 36, Praha 5,
tel.: 251 562 116, fax: 251 562 243;

LASSELSBERGER,

Adélova 1, Plzeň,
tel.: 378 021 111, fax: 378 021 149;

MK CENTRUM ČESKÉ KERAMIKY,
Jeremiášova 1422, Praha 5,

tel.: 251 618 836, fax: 251 618 823

Série M.ONO (MONOCIBEC), dekor (12,5 x 50 cm), obkládačky (25 x 50 cm), IL BAGNO      Krokodýlí kůže nebo kůra stromů? Série Comparision (KERAMIKA HOB), listela 33 x12,4 cm, cena 237 Kč/ks, MK CENTRUM ČESKÉ KERAMIKY

Ve třech úrovních

Kuchyňská linka je součástí oteřeného obývacího prostoru

Atypické uspořádání kuchyňské linky, která je součástí otevřeného obývacího prostoru, vymýšleli mladí manželé, majitelé přístavby rodinného domku, společně s pracovníky pražského kuchyňského studia ANYX poměrně dlouho. Při hledání konkrétního typu nábytku i jeho umístění se snažili hlavně o to, aby vhodně doplnil neobvyklé řešení nově vybudované přístavby.
                          

Při zdi

Do stylově čistého interiéru, jemuž kromě konstrukce z dřevěných trámů a kovových sloupů dominují i velké skleněné plochy, chtěli majitelé zabudovat kuchyň, která by podtrhla vzdušnost otevřeného prostoru, zbytečně jej nezastavěla, ale zároveň poskytla velkou pracovní plochu, dostatek úložných prostor i místo na všechny potřebné spotřebiče včetně pračky. Během spolupráce s kuchyňským studiem vzniklo několik návrhů, z nichž jeden počítal i se zabudováním varného ostrůvku. Ten by však výrazně zmenšil obývací a jídelní část.
 

Nakonec se manželé přiklonili k návrhu, který využil víceúrovňové uspořádání prostoru. Kuchyňský nábytek lemuje vnitřní stěnu, která pokračuje pod horním schodištěm podél pěti schodů vedoucích až do suterénu. Pracovní deska přesahuje v jedné linii schodiště, kde je umístěna velká mraznička, a pod schodištěm je její úroveň snížena na běžnou pracovní výšku. V suterénní části linky je druhý dřez, který rodina využívá spíše jako umyvadlo, v pokračování linky je zabudovaná i pračka.

Nábytek je instalován i podél schodů vedoucích do suterénní části domu. Ve spodní části kuchyňské linky je zabudovaná pračka a druhý dřez

Pevnou součástí je sloupek, ve kterém jsou zabudované ovladače světel, zásuvky a telefon      V levé části kuchyňské linky je varná deska, mycí centrum a plnovýsuvné zásuvky. Jednoduché údržbě napomáhá bezspárová deska z corianu, která je částečně vytažena i do obkladu

Chvála fólie, chvála corianu

„Původně jsme se domnívali, že nejvhodnějším materiálem na kuchyňský nábytek bude dřevo, které se bude hodit k dřevěným částem konstrukce i k pískovcové dlažbě,“ vzpomíná paní domu. „Ve studiu nás ale nakonec přesvědčili o výhodách fólie a dnes si ji nemůžu vynachválit. Velmi snadno se udržuje a barevně do celého interiéru dobře zapadá.“
 
Třešňový odstín spodních skříněk nábytku Fanny (LUBE) doplňují horní skříňky s hliníkovými rámečky a mléčným sklem, v tónu matového hliníku jsou i kovové části konstrukce a jednoduché úchyty spodních skříněk a zásuvek. Všechny skříňky jsou osazeny kvalitním kováním s pneumatickým dovíráním.
 
Velká pracovní deska je z corianu. I když v celkové ceně za kuchyň představovala poměrně vysokou položku, majitelé nelitují. Výhoda bezspárových spojů je využita i v místě u stěny, kde je deska vytažena do obkladu, takže za nábytek nemůže zatéci voda.

ZA KOLIK

nábytek Fanny, polypropylenová fólie (LUBE) 148 000 Kč
pracovní deska, corian 120 488 Kč
dřez Blancoaxia – Allumetalic (BLANCO) 19 425 Kč
dřez Blancolago (BLANCO) 10 290 Kč
baterie FG 7010 (FRANKE) 9 450 Kč

Dvojdřez Blancoaxia (BLANCO) je za siligranitu s antibakteriální povrchovou úpravou PuraDur
Uspořádání do jedné linky umožnilo umístění více kusů nábytku, aniž by se přitom nějak výrazně zmenšil kuchyňský prostor. Jedinou nevýhodou tohoto řešení je, že se do sestavy nehodí vysoká chladnička. Menší vestavěný spotřebič je umístěn mezi troubou a varnou deskou, k dlouhodobějšímu skladování využívá rodina druhou chladničku v suterénní části domu.

Zásuvky jsou vybaveny přehlednými pořadači a kvalitním kováním s pneumatickým dovíráním

Otevřený prostor kuchyně s jídelním koutem a obývací částí využívá rodina prakticky nepřetržitě. Místo na hraní tu má i tříletá dcera, pod horním schodištěm vznikl ideální prostor na pelíšek pro psa.

Kontakt:

Kuchyňské studio ANYX,
Vinohradská 131, Praha 3,
tel.: 222 720 902,

HONZA – 3. díl: Stavbu obnovíme do dvou měsíců

Stavbu rozestavěného domu chce Honza obnovit do dvou měsíců

HONZA:

Věk: 29 let 

Vzdělání:  vysokoškolské

Povolání: řídící letového provozu

Zájmy, koníčky: počítače, letadla

Současné bydlení: ve starším dvougeneračním rodinném domě s rodiči a přítelkyní v Ostravě 

Honzova zpověď 3. 

Budeš nový dům stavět svépomocí, nebo na klíč? Kdo vypracoval projekt? 
Svépomocí, budu najímat firmy na jednotlivé práce. Projekt vypracovala projekční kancelář z Volyně.
 
Koupil jsi rozestavěný dům. Kdy byla stavba zahájena a proč byla pozastavena?
Stavba byla zahájena v roce 2003, kdy se začal dělat projekt. Stavět se začalo v roce 2004, ale předešlí majitelé se odstěhovali do Prahy, takže se na domě cca 1,5 roku nic nedělo. Teď jsme dům koupili my a počítáme s obnovením prací do dvou měsíců.

Ptejte se Honzy!

Zaujalo vás Honzovo rozhodnutí pořídit si vlastní rodinný domek? Pokud byste se chtěli od Honzy dozvědět informace, na které jsme ve zpovědi zapomněli, vložte svůj dotaz do diskuzního fóra – téma REALITY SHOW  Honza vám jistě rád odpoví. ;)  

Kolik chceš nebo můžeš do nového domu investovat peněz?
Přibližně 6 000 000 korun.
 
Jakým způsobem budeš stavbu nového domu financovat?
Vzal jsem si hypotéku, něco budu financovat z vlastních úspor a ze stavebního spoření.
 
Jak dlouho si myslíš, že bude stavba tvého nového domu trvat?
Počítám ještě tak šest až deset měsíců.                                                                                                     

NÁŠ TIP 

ZÍSKEJTE ČASOPIS RODINNÝ DŮM ZDARMA NA CELÝ ROK!

Honza získal za svoji účast v Reality show na www.dumabyt.cz  předplatné časopisu Rodinný dům na celý rok. Pokud právě stavíte dům a chtěli byste se také zúčastnit Reality show, napište nám do redakce (KONTAKT ). Podělíte se o své zkušenosti s ostatními čtenáři a získáte od nás dárek.  dobře 

V hlavní roli náhoda

Symetrická konstrukce typového domu Jupiter od firmy Hoffmann vynikne zvláště ze zahrady

                    Rozšířená garáž vybíhá k severozápadu a je prosvětlena malými okénky. Umožnila zvětšení prostoru ložnice, která má díky střešním oknům s jihozápadní orientací záplavu odpoledního slunce

Majitelé se stavbě domu začali věnovat na podzim 2002 a původně měli v plánu strávit zde Vánoce následujícího roku. Nakonec se sice stěhovali až v průběhu roku 2004, ale i tak si svou volbu nemohou vynachválit. „Přitom při výběru technologie i stavební firmy hrála podstatnou roli náhoda,“ vzpomínají. „Předem jsme je neznali, zaujal nás jejich typový projekt.“ 

Seznamte se s Veloxem

Pokud stavební systém Velox také dosud neznáte, vězte, že vznikl v Rakousku již v roce 1956. Od roku 1995 vyrábí firma Velox-Werk stavební desky pro český trh v Hranicích na Moravě. Ve výsledku jde o technologii monolitických staveb, při níž se stěny a stropy betonují do předem připraveného bednění ze štěpkocementových desek Velox (89 % dřevní štěpka, 9 % cement, 2 % vodní sklo). Desky Velox se po vytvrdnutí betonu stávají trvalou součástí svislých i vodorovných konstrukcí (technologie „ztraceného bednění“).
Vnější deska (Velox WS-EPS) má na vnitřní straně vysoce účinnou vrstvu tepelné izolace z pěnového polystyrenu EPS 70S (ve standardním provedení tloušťka 120 mm). Díky ní při venkovní teplotě –15 °C dosahuje teplota vnitřního povrchu stěny +18,9 °C, což je hodnota téměř srovnatelná s teplotou v interiéru (+21 °C). Teplota rosného bodu tak zůstává v oblasti polystyrenu, kde již nezvyšuje vlhkost betonového jádra a s ní spojenou tepelnou vodivost – tepelný odpor stěny se tedy nesnižuje. V tom spočívá zásadní rozdíl od klasicky provedeného zdiva: tam zůstává teplota vnitřního povrchu stěny nízká a způsobuje pocit chladu. Ale nejde jen o pocit. Pokud je teplota rosného bodu uvnitř zdiva, dochází zde ke srážení vlhkosti a tím se zvyšuje tepelná vodivost. Tepelný odpor zavlhlé stěny se tak opravdu snižuje.
 
Vikýř na jižní straně nabízí zajímavou hru světla díky atypickému prosklení
Galerie z bukového masivu s bodovými halogeny v podhledu přízemí. Konstrukce komínu vzpírá celou střechu

Bukové schodiště má z obou stran bezpečnostní ohrádku   Obývací pokoj z galerie: Na vyhřívané španělské dlažbě má pohodlný trůn i "malý princ"

Jestliže vnější strana stěny brání jejímu prochlazování, betonové jádro na vnitřní straně má vysokou schopnost akumulace tepla (zhruba 7x vyšší než u klasických materiálů a 22x vyšší než u plynosilikátů). Teplo, které se v něm nashromáždilo přes den, vrací v noci zpět do místnosti.

Světlo z Jupitera

Hrubou stavbu ze systému Velox provedla společnost Hoffmann (největší dodavatel systému u nás), které zároveň patří autorství typového projektu. Do konečné podoby pak typový dům Jupiter upravil chrudimský architekt Ivan Köhler.
 
Oproti typové verzi domu, kterou ukazují půdorysy, došlo k několika podstatným změnám. První z nich spočívá v rozšíření garáže o více než 2,5 metru. Tím se zároveň citelně zvětšila ložnice v podkroví.
„Navíc jsme umístili podkrovní WC do koupelny a získaný prostor využili k rozšíření galerie,“ vysvětlují majitelé. „V přízemí jsme zase zrušili komoru, čímž vzniklo prostorné zádveří volně průchozí z obou stran. Mírně jsme rozšířili rovněž pracovnu na úkor koupelny (ta slouží zároveň jako technická místnost). Potřebný úložný prostor jsme získali na půdě zakrytím vrcholu střechy.“ 
Navíc se majitelé nechali zlákat k rozšířenému prosklení oken v obou vikýřích, které originálně a příjemně prosvětlují jak dětské pokoje, tak i obývací pokoj otevřený do podkroví. Ve srovnání s typovým projektem pořizovali navíc i střešní okna, ale s těmi by prý dnes váhali. „Osvětlení ložnice je parádní, ale zvuková izolace střešních oken přece jen klasickou střechu nenahradí,“ připouštějí.

Střecha na komíně

Středem domu a dominantou rozlehlého obytného prostoru (více než 40 m²) se stal na zakázku vyrobený krb od firmy Blanzek. Díky dvouplášťové konstrukci poskytuje velmi účinný ohřev vzduchu, který se od něj přirozenou cirkulací rovnoměrně šíří do celého domu.
 
Právě centrálně umístěný komín tvoří důležitou součást konstrukce domu: spočívá na něm střecha. Zdola až nahoru vedou podél komína dva betonové sloupy, na nichž je umístěn čtvercový železný „věnec“. Právě na tuto důmyslnou konstrukci jsou posazeny nosníky krovu.

 

Dominantu obytného prostoru tvoří krb s dvouplášťovu vložkou, tmavě namořenou dubovou římsou a obkladem z lícových cihel
Prostorná kuchyňská linka je vyrobena na míru z olšového dřeva. Komfort přirozeného světla zajišťují dvě okna - jedno na jižní straně, druhé na západní

Kuchyni dodává půvab barový pult obložený lícovými cihlami

Teplo pro malého prince

Hlavní zdroj pro vytápění domu ovšem tvoří závěsný kondenzační kotel na zemní plyn od firmy Vaillant. Na toto elegantní „topné srdce“, které je (spolu s nepřímotopným zásobníkovým ohřívačem vody) umístěno v přízemní koupelně, se napojuje celkem 1,5 kilometru hadic plastového profilu Rehau. Toto potrubí je vedeno podlahou obou pater domu a vytváří systém podlahového teplovodního topení. „Loňská zima byla tuhá a kvůli malému synkovi, který tu lezl po kolenou, jsme vytápěli trvale na 22 stupňů,“ líčí pán domu. „Díky tomu jsme aspoň vyzkoušeli, jak kvalitní je tepelná izolace domu. Za roční vytápění jsme zaplatili 16 000 korun.“ Dnes by patrně platili ještě méně, protože standardní tloušťka zateplení v nabídce firmy Hoffmann se zvýšila ze 100 mm polystyrenu na 120 mm.
 
K pocitu tepla a bezpečí přispívá i vybavení interiéru. Převažujícím materiálem je tu dřevo (dveře z borovice, kuchyň z olše, dubová římsa krbu, schodiště z bukového masivu). Schodiště má nahoře i dole bezpečnostní ohrádku, která prozrazuje, že také tady rodiče mysleli na svého „malého prince“.
Veškerý nábytek ze dřeva (včetně vestavěných skříní) vyrobila na zakázku firma MFT Chrudim. Neméně dekorativní prvek interiéru ovšem tvoří lícové cihly (obložení krbu, barový pult v kuchyni). Celkový dojem obytného prostoru dokresluje španělská keramická dlažba, která vás – díky podlahovému vytápění – v zimě příjemně zahřeje.

VELOX V ČÍSLECH

Standardní skladba obvodové stěny v systému Velox je dnes následující (zvenčí dovnitř): deska Velox WS, tl. 35 mm, pěnový polystyren EPS 70S, tl. 120 mm, beton B20, tl. 150 mm a opět deska Velox WS, tl. 35 mm (celkem 340 mm). Taková stěna dosahuje hodnot tepelného odporu R = 4,092 m˛K/W, součinitele prostupu tepla U = 0,235 W/m˛K a indexu vzduchové neprůzvučnosti Rw = 51 dB. Uvedené parametry lze ještě zlepšit zvýšením tloušťky polystyrenu (až na 200 mm).

Bukové schodiště má z obou stran bezpečnostní ohrádku   Koupelna v podkroví má světlo ze střešního okna a teplo z otopného žebříku i z podlahy. Vejde se do ní sprchový kout, vana a ještě několik delfínů

Kontakty:

HOFFMANN, spol. s r. o.
Štěpánkova 97, Chrudim
tel./fax: 469 620 568-9
pobočka: Bělotínská cesta, Hranice
tel.: 581 651 605, fax: 581 651 330

PŮDORYSY DOMU:

Půdorys přízemí domu: 1 zádveří, 2 komora, 3 garáž, 4 hala + schodiště, 5 obývací pokoj, 6 jídelna, 7 kuchyň, 8 spíž, 9 technická místnost, 10 WC, 11 šatna, 12 koupelna, 13 pracovna, 14 předsíňka, 15 krytá terasa

Půdorys podkroví domu: 16 galerie, 17 ložnice, 18 dětský pokoj, 19 dětský pokoj, 20 koupelna, 21 WC

TECHNICKÉ ÚDAJE:

Dispozice: 5 + 1 s garáží

Zastavěná plocha: 168,7 m²

Užitková plocha: 237,7 m²

Technologie stavby: betonová základová deska s kari sítí na základových pasech do nezámrzné hloubky; nadzemní konstrukce stavební systém VELOX (obvodové zdivo tl. 320 mm, vnitřní zdivo tl. 220 mm), příčky cihlové (tl. 100 mm) a sádrokartonové (podkroví – tl. 200 mm)

Střecha: smrkový krov, betonová krytina Bramac (Alpská taška Classic), okapový systém z mědi; konstrukce střechy spočívá na centrálně umístěném komínu (viz popis v textu)

Podlahy: celé přízemí z keramické dlažby s podlahovým vytápěním, v podkroví též laminátová plovoucí podlaha a koberce

Výplně otvorů: vstupní dveře a okna z bílého plastu (profil KBE, realizace IPAK), vnitřní dveře dřevěné (realizace MFT Chrudim), střešní okna Prima Fenestra, sekční garážová vrata TRIDO

Vytápění: v přízemí i podkroví podlahové teplovodní topení Rehau napojené na závěsný kondenzační plynový kotel Vaillant, v přízemí navíc krb dvouplášťové konstrukce (Blanzek)

Způsob výstavby: hrubá stavba Hoffmann, zbytek svépomocí

Cena: vypočtená cena výstavby na klíč 4 122 980 Kč (včetně zpevněných ploch, přípojek a oplocení), díky výstavbě svépomocí snížení na cca 3 500 000 Kč

Vítězné stavby soutěže Dům roku 2007

 

1. Vítězný dům soutěže Dům roku 2007

HLASOVÁNÍ ČTENÁŘŮ 

Kategorie typové domy

 
Hlavní cenu Dům roku 2007 v anketě čtenářů a první místo v kategorii typové domy získal dům Jupiter od společnosti HOFFMANN.
 

 

2.

3.

Na druhém místě mezi typovými domy se umístil Premier 140, který nabízí společnost G SERVIS CZ. Třetím nejúspěšnějším typovým domem byla dřevostavba Mona 117, kterou dodává firma ATRIUM.

1.


HLASOVÁNÍ ČTENÁŘŮ 

Kategorie individuální domy

 

První místo v čtenářské anketě v kategorii individuální domy zaujal dům, který navrhl architekt Jiří Houša.
 
Druhý a třetí nejúspěšnější individuální dům navrhl podle názoru čtenářů stejný architekt – Adam Lenc.

2.

TIP

Sledujte Reality show: Jak se staví dům. Čtenáři sami popisují a fotografují, jak probíhá stavba jejich rodinného domu a dělí se o své zkušenosti s ostatními.

3.

Absolutní pořadí u čtenářů podle počtu hlasů:

 

Titul Dům roku 2007 získal dům Jupiter od společnosti Hoffmann.
■ Druhý nejvyšší počet čtenářských hlasů v soutěži Dům roku 2007 získala individuální zděná stavba podle návrhu architekta Jiřího Houši.
Třetí cena Dům roku 2007 patří typovému domu Premier 140 společnosti G servis CZ.

1.


HLASOVÁNÍ ODBORNÉ POROTY

 

Kategorie individuální domy

 

První místo mezi stavbami podle individuálního projektu zaujal dům postavený podle návrhu architekta Libora Chovance. Porota ocenila čistou kompaktní formu, odrážející to nejlepší z funkcionalistických tradic.
 

2.

3.

Druhou cenu získala realizace architektů Miroslava Holubce a Matyáše Sedláka. Dům je výjimečný jak vnitřním uspořádáním, tak moderním pojetím sedlové střechy. Třetí místo porota přisoudila domu, který navrhl prof. Ing. arch. Ladislav Lábus, za respekt ke složitým místním podmínkám a střízlivý architektonický výraz.

1.

HLASOVÁNÍ ODBORNÉ POROTY

 

Kategorie typové domy

 

První místo získala dřevostavba Comfort 124 od společnosti ELK.
Porota ocenila velkou variabilitu projektu, účelnou dispozici a moderní architektonický výraz.

2.

3.

Jako druhý se umístil dům Dimenze 96 z nabídky firmy RD RÝMAŘOV. Zaujal svou jednoduchostí a čistotou stylu. Třetím nejlepším typovým domem je originální dřevostavba Modula 137. Dodává ji společnost DESIGN PRODUCTION.

Archiv časopisu Můj dům


Odborná porota rozhodovala ve složení:

• Ing. arch. Tomáš Zlámal (předseda) 
• architektka Karolína Fořtlová, spolupracovnice redakce
Tomáš Tkačík, generální ředitel společnosti Springer Media CZ
Hynek Paťorek, ředitel redakcí společnosti Springer Media CZ
Michal Wernisch, šéfredaktor časopisu Můj dům
Jitka Pálková, redaktorka časopisu Můj dům
Lidmila Cihlářová, redaktorka časopisu Stavba

PARTNEŘI WEBU

MDKK MUJDUM STAVBAWEB IMATERIALY RODINNYDOM BMONOE
Copyright © BUSINESS MEDIA ONE, s. r. o. 2006–2025