Skip to content

Blog

Pusťte barvy domů

Začnete-li mluvit o barvách, pouštíte se na velmi tenký led. Je pravděpodobné, že když ve společnosti několika lidí řeknete „červená“, každý z nich si představí poněkud jiný odstín. Je prozkoumáno, že muži si pod tímto pojmem vybaví jasnou červeň s vyšším podílem žluté, ženy zase dávají přednost červené, která je podložena modrou. A to jde o barvu základní. Jak se potom s ostatními sjednotit na tom, co si představit pod pojmem béžová, okrová, cihlová atp.!

 

Jisté je, že barvy na nás  působí. Nelze však jednoznačně říci jak. Modrá někoho hladí a jiného studí. Červená  jednoho rozpaluje a druhého dráždí. Když začneme přemýšlet o barvách pro náš domov, musíme tedy vzít v úvahu vkus a pocity všech, kteří s námi žijí, a pak také fakt, že v prostoru působí barvy zase jinak.

 

Barevná abeceda

Základní barvy jsou tři: červená, žlutá a modrá, smícháním dvou základních barev vzniknou jako druhotné barvy zelená, oranžová a fialová. Dalšími vzájemnými kombinacemi pak vzniká nepřeberná škála odstínů. Škálu spektrálních barev dělíme na studené (zelená, modrá, fialová) a teplé (červená, žlutá, oranžová).

 

Zatímco skupina teplých barev prostor zútulňuje a protepluje, studené barvy vyvolávají zdání chladu a prostor spíš zvětšují a rozšiřují. Pak můžeme barvy dělit ještě z hlediska světelnosti. Světlé prostor opticky zvětšují a odlehčují předměty, tmavé vytvářejí iluzi těsnějšího prostoru, zmenšují. Z tohoto základu je tedy jasné, že do menší místnosti obrácené na sever, nezvolíme barvy studené a tmavé a že v prosluněné otevřené a velmi prostorné místnosti si můžeme pohrát s tóny sytými či chladnými.

 

Řeč barev

Žlutá evokuje sluneční jas a teplo. Působí na tu část mozku, která aktivuje úzkost, může v nás tedy vyvolat větší ostražitost. Rozhodně stimuluje, zvyšuje hladinu adrenalinu, je optimistická. Žlutá je rovněž spojována s intelektem, moudrostí a důvtipem. Nejvyšší žlutá je zlatá, považovaná za barvu přepychu a prestiže.

 

Oranžová je smělá, stejně jako žlutá plná tepla, energická, přitahující pozornost.

Červená je přímočará, dynamická. Může vyvolat i různé fyziologické reakce – třeba pocit hladu, může dokonce zvýšit tělesnou teplotu a spustit hormonální reakce. Je  považována za nejteplejší barvu. V  jiných kulturách či historických epochách má významné postavení – například v Asii se používá na svatební šaty, neboť má prý moc zahnat démony, ve středověku byla odznakem královského a šlechtického stavu. Romanticky, mile, působí odstín červené – růžová.

 

Zelená nejvíc uklidňuje. Světlé zelené tóny uklidňují srdeční rytmus, navozují příjemné až euforické pocity poklidu. Stojí ve středu barevného spektra a je barvou fyziologické rovnováhy, symbolizuje vegetaci, růst, plodnost.

 

Modrá je barvou důvěry, respektu, úctu k ní sdílí většina kultur. Podle výzkumů produkuje lidský mozek při vnímání blankytné modré jedenáct tišících hormonů. Proto se v modrém prostředí cítíme uvolněně. Asociuje dálku, hloubku, ticho, neohraničenost a volnost.

 

Fialová je snová a duchovní. Působí spíš pasivně, i když pro některé jedince v sobě skrývá vášnivost. Nachová, slučující ohnivost červené a klid modré, může působit teatrálně.

 

Zásadně nebo po troškách?

To je ta hlavní otázka. Chceme-li vpustit barvy do bytu, musíme uvážit i to, jak dlouho se na ně chceme opravdu dívat. Stěny nepřemalujeme každý rok, stejně tak podlahová krytina či koberec s námi budou nějaký čas žít. Zato drobné detaily se mění snadno.   Máme-li v tomto bodě jasno, podívejme se teď na barvy v souvislosti s obytným prostorem:

Červená prostor opticky zmenšuje, navozuje pocit intimity. Je velmi choulostivá na barevné kombinace a její přemíra může unavit. Rozhodně bychom s ní neměli hýřit – báječně se uplatní na drobnějších předmětech, které mohou tvořit prostorové či funkční dominanty.

 

Stejně tak oranžová se svou intenzitou může být v interiéru ve větším množství až moc průrazná. I ona vyžaduje uvážlivé zacházení – drobné oranžové akcenty naopak působí velmi příznivě.

 

Žlutá se  zlatavým tónem působí aktivně, prostorotvorně a uplatňuje se velmi příznivě. Opatrněji se svítivě studenou žlutou, ve větší ploše může vyvolat neklid a působit agresivně.

 

Zelená se v celé bohaté škále odstínů uplatňuje v interiéru dobře, zejména její měkké mezistupně působí dobře i na velkých plochách, jako jsou podlahy či pohovka.

Modrá má v prostoru velký význam. Světlý odstín odlehčuje hmotu a prostor prosvětluje, tmavá naopak prostor potlačuje a hmotu obtěžkává. Modrá v kombinaci s bílou vyvolává pocity čistoty a příjemného chladu (vzpomeňme na Řecko), vhodné odstíny modři působí dobře se zlatavými tóny dřeva. Modrá s nádechem do zelena není příliš vhodná pro velké podlahové plochy, působí chladně. Příliš velké  plochy modré v interiéru  a její časté opakování může být v neprospěch celku.

 

S fialovou barvou postupujeme velmi opatrně. Je-li ojedinělá, dokáže malými detaily navozovat pocit výjimečnosti.

Snad nejčastěji se v našich příbytcích objevuje bílá a hnědá. Bílá je symbolem čistoty a jasu, opticky zvětšuje, má celou škálu tónů. Nejlépe odráží světlo, její přemíra může působit až sterilně, studeně. Je ideálním partnerem pro většinu ostatních barev. Máme-li rádi pestré doplňky či výrazné čalounění, pak neutrální bílá stěna bude zřejmě nejlepším pozadím.

 

Hnědá v různých odstínech je především přirozenou barvou dřeva. Působí teple, měkce, dobře se kombinuje s většinou barev, ale i materiálů. Hodí se k ní lesklý kov, z barev pak bílá, oranžová, zelená. Velmi elegantní je kombinace béžové a šedé či béžové s černou. Je solidní i nenápadná. Její všednost se však hned tak neokouká. Použití hnědé v interiéru je široké a není třeba s ní šetřit.

 

Neměli bychom opomenout černou a šedou. Černá opticky zmenšuje, prostor zužuje a zatěžuje. V lesklé ploše, menším rozsahu a vhodné barevné kombinaci se však může uplatnit velmi dobře. Šedá je neutrální a uklidňující. Má obrovskou spoustu odstínů a  pro vybavení domácnosti bychom neměli volit ty, které působí pochmurně a neurčitě. Má schopnost sjednotit a harmonizovat prostor, proto se dobře uplatní  zejména plošně. S červenou, oranžovou a  s béžovou v již zmíněné kombinaci lze docílit noblesních kompozic. Jindy může ve prospěch věci nahradit bílé pozadí. Třeba právě v kombinaci s červenou, jež s bílou vytváří až tvrdý kontrast, který může působit poněkud lacině.

 

Umíte kombinovat?

Můžete volit v zásadě dvě možnosti. Buď jít cestou kontrastů a spojovat barvy odlišné, nebo raději uplatnit barevné návaznosti (připodobnění). Druhá varianta je elegantnější, ale také mnohem obtížnější a vyžaduje zkušenost. V takzvané skandinávské barevnosti, která pracuje s připodobněním, se vychází z přírodních, zemitých barev. Kombinují se různé odstíny hnědé, zelené, jasně oranžové, červená, bílá, v menší míře modrá. Barevná škála umožňuje kultivované kombinace, kdy se kontrastní prvky uplatňují v drobných dominantách. Náročné a vrcholně elegantní je barevné sjednocení bytového prostoru tón v tónu, kdy je zejména u bytového textilu v dezénu kombinováno několik tónů téže barvy.

 

text: Vladimíra Štorchová

foto: archiv a IKEA
zdroj: Můj dům 1/2002

Působení barev na člověka:

druh barvy

shora

z boku

zdola

teple světlé

aktivizují

přibližují stěny,
zteplují, povzbuzjí

prohlubují prostor,
zvedají, zvyšují prostor

teple tmavé

zmenšují,
stlačují

konkrétně ohraničují a přibližují stěny

vyvolávají příznivý pocit
jistoty a pevnosti,
stabilizují

studené světle 

rozsvětlují

rozšiřují prostor,
vedou do dálky,
chladí

povzbuzují k rychlosti
pohybu vyvolávají
pocit hladkosti a obavy z uklouznutí

studené tmavé

působí depresivně
tísnivě

chladí,
vzbuzují vážnost
a smutek

snižují prostor,
stlačují výšku

 

 

Pro dokonalou relaxaci


Vana Sonata (180 x 80 cm nebo 170 x 75 cm). Koupíte ji za 11 590 Kč, povinnou výbavou jsou madla za 3 140 Kč, podhlavník za 2 590 Kč, RAVAK

Volně stojící vana Po z kolekce I Fiumi (BOFFI). Vyrobená z vápence. rozměr 190 x 125 x 55 cm, cena 699 760 Kč, LINEA PURA

Rohová vana Gentiana (11 940 Kč), strana 140 a 150 cm. Podhlavník 1 490 Kč, madla 1 490 Kč/1ks, RAVAK

Anatomicky tvarovaná vana Praga (170 x 80 cm) ze smaltované oceli. Cena včetně madel 5 121 Kč, JIKA

Anatomicky přizpůsobená akrylátová vana Renova Nr. 1. Comprimo. Rozměr 160 x 75/50 cm, cena 22 228 Kč, KERAMAG

Ocelová smaltovaná vana Miniform, rozměr 157 x 75/50 cm, cena 11 868 Kč, KOMORNÍK

Rohová akrylátová vana Naxos, rozměr 140 x 140 cm, cena 10 280 Kč, krycí panel je za 3 070 Kč, TEIKO

Anatomicky přizpůsobená akrylátová vana Persé, rozměr 160 x 70/84 x 40 cm, cena 8 296 Kč, čelní panel 2 257 Kč, VAGNERPLAST

Zešikmená akrylátová vana Hébé (160 x 70 x 42 cm). Vhodná do malých koupelen. Cena 6 588 Kč, VAGNERPLAST

Historie van sahá daleko do antiky. Lidé si je natolik oblíbili, že se staly součástí jejich života. Později bývala vana nejčastěji v ložnici – buď samostatně, nebo jako součást jejího dřevěného obložení. Ještě později se přesunula do samostatné místnosti, která zpravidla sousedila s ložnicí.

 

První moderní vany byly dílem klempířských mistrů, časem se k výrobě přidaly i jiné materiály, například keramika,  a konečně i litina, která se jako oblíbený materiál udržela až do minulého století. Měla výhodu v tom, že teplá voda v ní vydržela hodně dlouho, vany však byly příliš těžké a „příliš trvanlivé“. Časem převážily moderní trendy, které upřednostňují další vlastnosti než jen trvanlivost výrobku – lehkost, tvarovou pestrost, módu v designu a materiálu.

 

Ocelový nástupce

Nástupcem litiny se stala ocel, která přinesla řadu změn. Především se snížila hmotnost vany, výroba lisováním umožnila další nové tvary. Dnes se k výrobě ocelových van používají dva materiály, které zároveň určují kvalitu výrobku. Je to ocelový plech a ocelový plát. Rozdílnost materiálu je daná technologií výroby.

 

Akrylát pro tvarovou různost

V sedmdesátých letech dvacátého století přišli výrobci s novým materiálem pro výrobu van – akrylátem. Je to nejtvrdší termoplast, velmi pružný avšak křehký, proto se musí po vylisování dno vyztužit dřevotřískovou deskou, a to vše následně zpevnit skelným vláknem a polyesterovou pryskyřicí. Některé firmy používají pro zpevnění speciální hmotu, která zvyšuje pevnost a tak zvyšuje její kvalitu. Akryláty dovolují snadno a rychle vyrobit jakýkoliv tvar vany, proto i v obchodech najdete mnohem větší výběr různých tvarů akrylátových van ve srovnání s ocelovými.

 

Volba podle tvaru

Vanu si pořizujete na dlouhou dobu, navíc její instalace do koupelny je provázena téměř vždy menší stavební revolucí.

Je proto velmi důležité správně zvolit její tvar, tak aby vyhovoval jak koupelnovému prostoru, tak člověku, který se v ní koupe.

 

Jakou má mít tloušťku?

OCEL:

– ocelový plech je mnohem lehčí než ocelový plát, smalt k němu chemicky nepřiléhá

– dostatečně silný materiál zajišťuje, že vana je samonosná a nedeformuje se vlivem změn okolí; smalt, který ji chrání na povrchu, nepopraská

– standardní síla materiálu je 2 mm, kvalitní modely jsou silnější víc než 3 mm (ocel + smalt)

 

AKRYLÁT:

– standardní vany – 4-5 mm 

– luxusnější modely a náročnější tvary – až 8 mm 

– akrylát dobře tepelně izoluje, neklouže a je hygienický

 

Jak chránit povrch

EmailPlus – povrchová úprava založená na principu odpuzování vody. Na stěnách vany s touto úpravou se voda slévá do potůčků, které stékají a odnášejí s sebou veškeré nečistoty a minerální substance. Používá se u akrylátových van. Prozatím jediný výrobce, který přišel s ochranným přípravkem povrchu akrylátových van, je společnost LUCITE & CARE. Ta do svých akrylátových desek přidává speciální materiál Microban, jehož molekuly se po celou dobu životnosti sdružují na povrchu a tím zlepšují ochranu proti nežádoucím bakteriím.

 

Kdo jde jinou cestou

Popsané materiály mají dominantní podíl na trhu  s vanami. Nelze jednoznačně říct, který z nich je lepší nebo horší, každý má své přednosti, ale i nedostatky. Vždy záleží na vašich požadavcích a samozřejmě i pocitech, protože ve vaně jste nazí, tělem se dotýkáte materiálu, cítíte ho. Pokud byste si snad nevybrali ani jeden z nich, pak čtěte dál.

 

Nabízejí se vany z přírodního kamene, skla nebo dřeva. Tyto materiály se nevyznačují žádnými zvláštními přednostmi, v interiéru však působí dobře, a proto je vyhledávají zejména architekti, designéři a podobně „postižení“ lidé, pro které je atraktivní vzhled důležitější než praktické a užitné vlastnosti.

 

Existují i další materiály, které výrobci představují, aby se odlišili od konkurence a přitáhli zákazníka. Jsou to zpravidla vylepšené akryláty jako například quaryl, což je akryl vyplněný přírodními tvrdými minerálními látkami. Nebo marbrex, což je sendvičově tvořený materiál, jehož horní a spodní vrstvu tvoří akrylát, uprostřed je doplňující pevná vrstva. Novinkou v této oblasti jsou ocelové vany, které jsou povrchově upraveny akrylátem. Přijdou si tedy na své ti, kteří dávají přednost ocelovým vanám, ale preferují teplý a na dotek příjemný povrch.

 

Kontakty:

JIKA (LAUFEN), V Tůních3, Praha 2, 

tel.: 02/96 33 77 11; 

KERAMAG, Komenského 2501, Tábor,

tel.: 0361/25 49 07, fax: 0361/25 49 08; 

KOMORNÍK, Severozápadní I č. 2771/28, Praha 4, 

tel.: 02/72 76 64 78, tel./fax: 02/72 76 92 73, 

e-mail: komornik@volny.cz

LINEA PURA, Klimentská 48, Praha 2, 

tel.: 02/24 81 99 41, fax: 02/24 81 99 40; 

Na Ořechovce 41, Praha 6, 

tel./fax: 02/24 31 17 54; 

RAVAK, Obecnická 285, Příbram,

tel.: 0306/242 34; 

TEIKO, Spytihněv,

tel.: 067/711 03 11, fax: 067/711 03 15; 

VAGNERPLAST, Velké Přítočno, Hlavní 2, Kladno,

tel.: 0312/68 69 22-23, fax: 0312/68 88 15 

 

text: Lenka Haklová

foto: archiv
zdroj: Svět Koupelen 2/2002

Život za sklem

Denní pohled na prosklenou fasádu vily.

Noční pohled na prosklenou fasádu vily.

Černé a bílé sofa s konferenčním stolkem z černé africké žuly. Modrý koberec je zapuštěn v rovině s podlahou.

Pohled přes jídelní stůl na halu s mořským akváriem a ložnicí.

Prostor obytné haly je volně propojen s městem na horizontu.

Abstraktní přísný interiér zatepluje podlaha z teakového dřeva.

Schodiště s nepřímým osvětlením.

Ložnice nad akváriem

Přední fasáda vily

Opěrné zídky postupně pokrývané popínavými přísavníky

Funkcionalismus, jehož základním heslem bylo, že forma následuje funkci, je záležitostí poměrně krátkého období, přibližně  vymezeného lety 1925–1935. Účelné řešení bylo chápáno nejen jako problém estetický, ale i technický, hospodářský, sociální a kulturní zároveň. Požadavkem doby byla obnova harmonických vztahů mezi člověkem a jeho prostředím.

 

V tomto konkrétním případě bylo hlavní myšlenkou otevřít vilu krásným výhledům na Prahu a propojit tak interiér s exteriérem. Oddělením západní fasády a vybouráním stropu vznikla uvnitř domu prostorná hala na výšku dvou podlaží. Celé průčelí je předsazeno ven před hlavní nosný systém domu. Masivní travertinový rám s prosklenou stěnou průčelí jasně odděluje a kontrastuje s plnými plochami nenápadného prvorepublikového zevnějšku. Ztrácí tak nosnou funkci a okno může být dále opticky prodlužováno bez přímé návaznosti na vnitřní dělení. A to je jeden z bodů teoretické a umělecké podstaty funkcionalismu, formulovaný Le Corbusierem. Architekt Hubička svojí myšlenkou propojit interiér domu s přírodou a městem na horizontu splnil i další z pravidel svého slavného kolegy.

 

Tichá krása

Způsob řešení interiéru odpovídá jednoduché formě domu. Hlavní důraz je kladen na harmonický rytmus objemů, ploch, světla a stínu. Dispozice je soustředěna kolem ústřední dvoupodlažní obytné haly. Volně uspořádaný prostor asociuje tři přírodní živly: oheň – jídelní část s krbem, vzduch – obytná část s galerií, a vodu – mořské akvárium. Tyto vztahy podtrhují i vhodně zvolené materiály a barvy. Krb je obložen travertinem Rosso Persiano, který má příjemně teplou oranžovou barvu. V hale převládá bílá barva stěn a čistý kontrast v prostoru zde tvoří dvě sofa, jedno bílé a jedno černé, doplněná na míru vyrobeným, prostorným a velice účelným konferenčním stolem z černé africké žuly. Pracovna je oddělena od obytné haly mořským akváriem. Barva moře zde přechází na stěny potažené textiliemi.

 

Vedle pracovny najdeme otevřenou knihovnu s nečekaným průhledem do tropikária, které je propojeno se suterénem. Zajímavě působí průhledy z různých místností, kde dřevěné obložení stěn navazuje stejnou barevností. V jednom směru pohledu vidíme na stěnách asijský teak medové barvy a z druhé strany čokoládově hnědé wenge z Konga. I povrchová úprava dveřních křídel je shodná s materiály použitými na obložení stěn po obou stranách místností. Dveře jsou řešeny v rovině s obložením, jakoby vyříznuté až skryté.

 

Podlahy v tomto podlaží jsou z teakového dřeva a jejich skladba a geometrické uspořádání počítají s dopadajícím světlem.

 

Svítidla v pravém slova smyslu nejsou používána. Prostory jsou nasvětlovány různými typy osvětlovacích nik či štěrbin. Světla jsou elektronicky naprogramována a umožňují snadno měnit nasvětlení prostor. Toto nepřímé osvětlení vytváří klidnou atmosféru. Pro zařízení interiéru byl vypracován projekt atypického nábytku, jehož realizace působí velmi zdařile.

 

Otevřenost i intimita

Dům stojí na poměrně prudkém svahu, který je orientovaný na západ. Svažitý pozemek byl využit k přístavbě kamenného bloku. Na jeho střeše byla vybudována nová zahrada s terasou a bazénem.

 

Vila má klasické uspořádání pater. V suterénu najdeme dvojgaráž s technickým zázemím vily, dolní šatnu, fitness, saunu a tropikárium. Je zde také pokoj pro hosta s přímým vstupem přes francouzské okno do zahrady.

 

Patro s hlavním vstupem, horní šatnou, obytnou halou, jídelnou, kuchyní a pracovnou je přes prostor haly v exteriéru propojeno s dřevěnou palubovou terasou a zahradou. Posezení na terase skýtá krásný panoramatický výhled na údolí Vltavy, Vyšehrad a Pražský hrad.

 

Patro s ložnicemi rodičů a dětí pluje nad obytnou halou a svými průhledy je s přízemím otevřeně propojeno.

 

V podkroví je počítáno s bytem pro prarodiče, který je přístupný i výtahem. Ten prochází celým domem od suterénu až do podkroví.

 

Otevřená dispozice domu spolu s velkorysým propojením prostor přispívá k dobré komunikaci rodiny, i když každému zajišťuje vlastní soukromí.

 

Až rostliny obejmou dům

Nelze opomenout zahradu, která je nedílnou a výraznou součástí domu. Při rekonstrukci vily nedošlo k žádnému kácení původních kvalitních dřevin, naopak došlo k doplnění stávající zahrady. Architekt Hubička přizval ke spolupráci nad projektem zahradního specialistu, a tak zde nyní najdeme různé druhy jehličnanů, listnaté buky, javory, katalpy a topoly, které barevně podtrhují rododendrony, azalky a vřesy. Opěrné zídky jsou částečně zarostlé nově vysazenými popínavými přísavníky a břečťany, a ty časem umocní kontrast mezi starou původní fasádou s abstraktní fasádou ze skla.

 

Dům zase dýchá a život uvnitř i vně má nový prostor pro komunikaci. Dokonalost provedení celé stavby, detaily styku a přechodu jednoho materiálu na druhý působí lehkým a elegantním dojmem. Architekt Hubička odvedl precizní práci s prostorem, s konstrukčním i výtvarným detailem a navazuje na nejlepší tradice meziválečné architektury s ohledem na materiály, tvary i časový posun.

 

Kontakt:

ARCHITEKTONICKÝ ATELIÉR,

(Ing. arch. Radan Hubička),

Wenzigova 17, Praha 2,

tel.:  02/24 26 10 76,

fax: 02/24 26 10 77,

e-mail: radan.hubicka@cmail.cz, www.arch.cz/aarh

 

text: Ivana Brichtová

foto: Jan Malý, Jiří Skupien
zdroj: Moderní byt 2/2002

Hranol a pyramida v interiéru

Křeslo (světlý dub) pro Zem. průmyslovou školu v Mladé Boleslavi, Jiří Kroha, 1923-1926. Cena 150 000 Kč

Židle (ořechová dýha, čalounění) z jídelního souboru pro šest osob, Josef Gočár, 1914. Cena jídelního stolu a šesti židlí 1 800 000 Kč

Párové křeslo (dubová dýha), Antonín Procházka, 1923. Cena (2 křesla) 150 000 Kč

Psací stůl, dýha (dub a jasan), 1. polovina 20. let 20. stol., Antonín Procházka. Cena 280 000-350 000 Kč

Lampa, leštěná mosaz, sklo, v. 60 cm, F. Anýž, kolem 1920. Cena 120 000 Kč.

Stolní hodiny, dřevo a mosaz, v. 25 cm, Praha před r. 1920. Cena 250 000 Kč

Sekretář, tmavá dubová dýha, Josef Gočár, 1914. Cena 1 200 000 Kč

Těmito slovy později charakterizoval Vincenc Kramář, legendární sběratel a přední teoretik kubismu, situaci v českém umění těsně před první světovou válkou. Především po roce 1911 zasahoval český kubismus snad do všech oblastí výtvarné tvorby. Malíři sdružení ve skupině Osma lámali úzké hranice provincionální lokality a zakládali své umění na mezinárodních myšlenkových proudech. Uváděli k nám moderní tvorbu a z ní největší zaujetí věnovali Picassovu a Braqueovu analytickému i syntetickému kubismu. Právě tato tendence nejvíce poznamenala stav českého umění na počátku 20. století a rozsáhle působila na myšlení mnoha umělců a historiků umění. Zrodila se česká kubistická škola, která významně přispěla i k vývoji umění světového. Nejenom v oblasti malby, ale i v sochařství Otto Gutfreunda.

 

Zvláštní kapitolu zde tvoří tvorba architektů Gočára, Hofmana, Chocholy a zvláště Pavla Janáka, kteří se v roce 1911 připojují ke kubistickému názoru, jenž v malbě krystalizoval již delší dobu. Přestože jejich realizace jsou vymezeny krátkým časovým intervalem (1910–1914 ), jedinečným způsobem převáděli kubistické zásady do architektonického prostoru. Ani ne třicetiletý Pavel Janák ve svém článku Od moderní architektury k architektuře načrtl v roce 1910 teze nového programu s pravým mladistvým zápalem: „Dosud bylo v architektuře dosti poezie, ale málo architektonické krásy, neboť poezie je přidaný člen diletující, je to zlepšování poetickými detaily, kdežto architektonická krása je stavěná, možná jen stavbou hmot, a krása spočívá ve zdramatizované rovnováze hmot.“

 

Podobnými úvahami se zaobírali i Chochol s Hofmanem a vycházeli přitom ze stejných zdrojů jako jejich malířští souputníci Kubišta a Filla. V článku Hranol a pyramida z roku 1911 Janák podrobně vysvětluje své tvůrčí principy. Cílem je stavba „jakoby z jediné hmoty, se všemi částmi živými a činnými, až napjatými“. Požadavek dynamizace hmoty vyřešil zkosením hran, konkávními úhly a smělým rozkládáním konstrukčních ploch. Všechny tyto postupy si Janák ověřoval při navrhování všedních předmětů užitého umění – váz, kávových servisů, kalamářů apod.

 

Před generací kubistických architektů vyvstala složitější problematika, když šlo o nové promýšlení vztahů mezi architekturou a navrhováním nábytku. Převádět spontánně kubistické podněty na nábytek a interiér naráželo na řadu překážek. V pokusech o rozbití hmoty, a tedy konvenčního schématu, nemohli u užitkového předmětu dojít dál než k expresivně modelovaným tvarům. Geometrické formy uplatněné při koncipování tohoto nábytku jsou samy o sobě již neobvyklé. Běžné konvence při vnímání interiérového nábytku zde postrádají onu hedonistickou notu, která zazní v každém při pohledu na křeslo nebo pohodlnou židli: opěradla židlí jsou trojúhelníková nebo kosoúhelníková a nohy až groteskně zalomené.

 

Stranou zůstávaly i otázky funkčnosti, praktičnosti a výrobní problematiky. Odpovědi na ně nabízeli sami autoři v často spekulativních textech, které neustále zdůrazňovaly výsadní povahu umělecké tvorby, která ční „vysoko nad člověka, denní skutečnost a přírodu“ a jedním dechem ve své stati O nábytku a jiném Janák dodává: „Byly a budou vždy vedle sebe kotle a poháry, gumové pláště a ornáty, židle a trůny…“

 

Jestliže židle a křesla tohoto období mají výraznou plasticitu a do jisté míry předjímají prohlášení slavného architekta Doesburga o „židli jako abstraktně reálné plastice příštích interierů“, potom větší problém architektům činilo uplatňování kubistické teorie při navrhování a realizaci psacího a úložného nábytku. Knihovny, skříně, komody i psací stoly jsou pojímány mnohem konvenčněji, neboť jejich účel je příliš zřejmý. Nejde totiž o prostorový nábytek: jeho prosté umisťování ke zdi zabraňovalo rozehrávku kubistického tvarosloví. Architekt Janák tento problém opět vyřešil, tentokrát jenom v teoretické rovině: „…vše bednové v bytu vzbuzuje v nás nyní pocit, že prostoru ubírá vzduchu, že to prostor pohlcuje, kdežto práce umění i téže velikosti vyvolávají uspokojení, i když zabírají stejně, neboť v náhradu za to, co zabírají, jako by jejich oživený povrch odrážel prostor.“

 

Atypické provedení rozměrnějších kusů jistě vyžadovalo i vysoké finanční nároky na realizaci, a proto vyjma solitérních kusů se k dnešku uchovalo jen několik celistvých interiérů. Proslulá je Hofmanova jídelna pro sochaře Mařatku a Janákův soubor pro dr. Borovičku. Janák, Chochol, Hofman stejně jako Gočár za tuto orientaci zaplatili tím, že jejich nábytek zůstal sice zvláštností ve vývoji, ale jako avantgardní výboj je cenným příspěvkem k dějinám moderního světového umění.

 

Slavný český historik umění V. V. Štech, pro kterého v roce 1914 navrhl Josef Gočár kubistický nábytek, napsal o činnosti svých přátel: „Některé kusy byly zpočátku snad až příliš architekturami, takřka nabité pohybem, nekompromisně plastické, takže samotný život věcí až utlačoval osobní existenci člověka žijícího v takovém interiéru.“ Po první světové válce se všichni zmínění architekti ocitli v nové situaci, která vnesla do formálního vztahu mezi architektonickou tvorbu a design nábytku zcela nové momenty. Určujícím bylo motto: funkce – forma. Definitivně tak skončily mladistvé výboje, kdy „přemýšlející a cítící duch touží vesměs po oživení nebo vyjasnění hmoty dle svých představ…“

 

Kontakty:

MODERNISTA,

Konviktská 5, Praha 1,

tel./fax: 02/22 22 01 13;

STAROŽITNÝ NÁBYTEK – V. STODOLA,

Holešovická tržnice, hala 36

Bubenské nábřeží 306, Praha 7,

tel.: 02/80 75 16, 02/66 71 20 20, tel./fax: 02/80 87 12

 

text: Karel Holub (autor je historik umění)

foto: Oto Pajer
zdroj: Moderní byt 2/2002

Dřevo je akumulovaná sluneční energie

hrázděné stavby

skeletové stavby

panelové stavby s dřevěným rámem

srubové stavby

Ve vyspělých státech, kde je ekologické cítění obyvatelstva na vyšší úrovni než u nás, si tuto skutečnost uvědomují a  podporují využití dřeva nejen v tradičních průmyslových odvětvích, ale i např.  při výstavbě rodinných domů.  Uvážíme-li  ekologické a ekonomické přednosti dřevostaveb, pochopíme, proč jim i uživatelé dávají přednost před jinými technologiemi.

 

Tradice

Tradice dřevostaveb byla u nás historickým vývojem přerušena, i když snaha využívat dřevo pro stavby rodinných domů tady byla  – vzpomeňme na známé „okály“. Bohužel nízká kvalita práce a některé nevhodné technologie silně poškodily u běžného spotřebitele vnímání dřevostaveb jako kvalitního způsobu výstavby. Začátkem devadesátých let 20. století situaci bohužel neprospěla ani snaha některých firem prosadit se na trhu bez znalosti problematiky oboru. Dnes jsme svědky situace, kdy na západ od našich hranic jsou dřevostavby  na trhu uznávány a respektovány, zatímco u nás si své místo na slunci teprve hledají.

 

Je ale povzbudivé, že řada jejich výrobců  u nás  důsledně dbá na  kvalitu práce. Mnozí vyvážejí na zahraniční trhy a vlastní certifikáty z evropských zkušeben, které kvalitu práce kontrolují a deklarují. Tito výrobci navíc již získali na zahraničním trhu velké zkušenosti, vědí, jaká kvalita je na západ od našich hranic vyžadována a totéž nabízejí i na našem trhu.

 

Výhody a nevýhody

Než se začneme dřevostavbami zabývat podrobně, popíšeme  v kostce jejich klady ale i zápory.

Výhody

Přírodní zdravotně nezávadný materiál, pocitově teplý, regulující vlhkost

Vysoký tepelný odpor. Prostor se rychle vyhřeje, povrchová teplota stěn zůstává vysoká, ale teplo se neakumuluje do stěn.

Malá tloušťka obvodových stěn (při zachování požadované tepelné izolace). Je dosaženo vyšší obytné plochy při stejné zastavěné ploše jako u klasické zděné stavby. Rozdíl je zpravidla 8-10 %, tzn. že při ploše stavby 100 m2 získáme navíc malý pokoj nebo komoru.

Rychlost výstavby bez vlivu na kvalitu. S rostoucí hypoteční podporou výstavby rodinných domů chce řada lidí zkrátit na minimum dobu, kdy již splácí úvěr, ale nebydlí.

Detailní dílenská dokumentace stavby, podle které pak dodavatel montuje a staví. Stavebník má jistotu, že to, co je vyprojektováno, bude i postaveno a může si vždy porovnat projekt se skutečností.

Nabídka s pevnou cenou. Slušná firma dnes standardně předkládá položkově zpracovanou cenovou nabídku s pevnou cenou a stavebník se tak vyhne sporným vícepracím a dodatečnému navýšení ceny.

Suchý výrobní proces, kdy od dokončení základové desky se do stavby nevnáší žádná další vlhkost, mající v konečném důsledku vliv na tepelně technické parametry celé stavby.

Nevýhody

Většinou plynou z nedodržení nebo nerespektování specifik dřevěných konstrukcí a jejich vlastností a z přerušené tradice:

Zvyklost stavět velké a masivní domy na celý život a ještě pro vnuky. Tím nemá být řečeno, že dřevostavba je dočasným provizoriem z nouze. Řada renomovaných dřevařských firem staví velké vily pro zámožnou klientelu s dlouhou životností.

Ve Švédsku stojí dřevostavby 80 let i více, ale i u nás nebo na Slovensku existují dřevěnice staré i více než 100 let a ve skanzenech i několik století.

Pošramocená pověst z dob minulých, kdy se obecně stavělo s velmi nízkou kvalitou, na níž jsou dřevostavby náročné.

Argumentem proti  je často nízká akumulace tepla do stěn a tedy nízká tepelná setrvačnost. Paradoxně tato vlastnost může způsobovat největší problémy v létě, pokud je špatně vyřešena ochrana před osluněním.

Výstavba dřevostavby svépomocí, kdy stavebník nezná různé detaily, bez kterých kvalitní dřevostavba nevznikne.

Nedodržením technologických požadavků může dojít i ke vzniku plísní a pronikání vlhkosti do konstrukce.

Akustické problémy, jež vzniknou nedodržením normových požadavků a konstrukčních zásad.

 

Technologie výroby

Existují různé typy konstrukcí, my se všk budeme zabývat tou nejužívanější – panelovými stavbami s dřevěným rámem. Na technologii montáže existuje jiný pohled v Severní Americe, jiný  je názor evropský. Zatímco v USA a Kanadě převažuje montáž dřevostaveb z jednotlivých prvků přímo na stavbě systémem „Two By Four“, v Evropě je preferována  výstavba z panelů připravených v montážním závodě, a tedy pod střechou. Americký systém vychází z dokonale zvládnuté modulace 2×4 stopy a přizpůsobení všech prvků systému této modulaci. Minimalizace počtu různých prvků potřebných k výstavbě pomáhá zefektivnit a zlevnit celou stavbu. Samotná montáž na stavbě je velmi rychlá a lze ji zvládnout s poměrně skromným technickým vybavením. Výsledná cena tedy není vysoká a kvalita velmi dobrá.

 

Výhodou je také možnost změny projektu i v průběhu stavby a vyprojektování v podstatě jakéhokoliv typu domu. Problémem může být kontrola kvality na stavbě a vliv povětrnostních podmínek v době stavby (toto platí obecně pro všechny druhy výstavby i pro stavbu z cihel a betonu). Tento systém lze u nás doporučit tam, kde je od dodavatele záruka udržení kvality po celou dobu výstavby a kde nejen majitel, ale i ostatní pracovníci jsou seznámeni s problematikou dřevostaveb.

 

Naopak Evropa jde cestou prefabrikace a přísné kontroly kvality již v průběhu výroby v montážním závodě. Kvalita začíná  od dokonale vysušeného certifikovaného řeziva a lze říci, že se nezabuduje výrobek, který by neměl příslušné certifikáty a osvědčení. Stupeň prefabrikace je různý, ale zpravidla se pohybuje v poměru 70:30, resp. 80:20, tzn., že 70 % stavby je dokončeno ve výrobním závodě a 30 % na staveništi. Výhodou je rychlost stavby, kdy na zhotovenou základovou desku je řada firem schopna namontovat obvodové stěny, stropy a střešní panely s folií za jediný den. Následující dny probíhá pokládka střešní krytiny, klempířské práce a ostatní práce v interiéru. Stavebník má po odsouhlasení projektové dokumentace  možnost rychle bydlet a ušetřit tak část peněz, které by musel zaplatit za nájemné v době, kdy staví a ještě nebydlí ve svém.

 

Výhodou je přesnost, s jakou je dřevostavba postavena a nutnost dodržení technologie výroby i montáže. Většina těchto typů výroby u nás i v zahraničí je dozorována příslušnými zkušebnami a firmy v řadě případů již mají certifikát ISO. Stavebník si tak minimalizuje možnost zvolení neodborné firmy.

 

Nevýhodou tohoto způsobu výstavby jsou vysoké nároky na technologické vybavení a výrobní kapacity, které ovšem stavebníka zajímají jen do té míry, nakolik se promítají do ceny celé stavby.

 

Požadavky

V současné době jsou na dřevostavby kladeny velké nároky z hlediska uživatelů, ale i státních předpisů. Požadavky na úspory tepla i energií vůbec a na co nejlepší protihlukové a protipožární vlastnosti jsou stále vyšší.

 

Tepelný odpor

Vzhledem k tomu, že obvodové stěny dřevostaveb jsou tvořeny převážně dřevěným rámem s vloženou minerální izolací a opláštěny deskami zajišťujícími stabilitu rámu, je tepelný odpor těchto stěn značně vyšší i při menší tloušťce stěny oproti stavbám zděným. Nevýhodou je nízká tepelná akumulace konstrukcí. Ta se však eliminuje při použití pružných topných systémů s nepřerušovaným vytápěním. V letošním roce vstupují v Německu v platnost nové, přísnější předpisy požadující vyšší hodnoty tepelných odporů konstrukcí, než jak tomu bylo dříve. Není tedy divu, že po nízkoenergetických domech se začínají v SRN stavět tzv. pasivní domy, tedy domy bez topných a klimatizačních systémů, kde součinitel prostupu tepla k  je menší než 0,15 W/m2K. Domy jsou vytápěny pouze „pasivně“ sluneční energií nebo tepelným čerpadlem.

 

Akustické parametry

Také německá norma zabývající se akustikou patří k nejpřísnějším v Evropě (přesunutí). Co se týká těchto parametrů, není jistě bez zajímavosti, že  akustické vlastnosti dřevostaveb jsou výrazně lepší – právě díky sendvičové konstrukci v těchto stěnách a stropech – než akustické parametry masivních staveb z cihel a betonu. Jediný akustický parametr je u dřevostaveb horší než u masivních staveb, a tím je kročejová neprůzvučnost stropů. Je to dáno tím, že hluk kroků je nejvíce redukován právě hmotou stropu a stropní systémy v dřevostavbách jsou relativně lehké. Tento nedostatek se ale snadno odstraní přitížením stropní konstrukce vhodnou hmotou nebo podlahovým systémem (např. FERMACELL). Akustické parametry takto upravených stropů pak splňují i požadavky na mezibytové stropy, kde normový požadavek na snížení hluku kroků je nejvyšší. Pro dosažení hodnot požadovaných normou dnes existuje řada řešení a záleží jen na výrobci, pro které se rozhodne.

 

Požární bezpečnost

Požární bezpečnost v dřevostavbách se prokazuje zkouškou požární odolnosti konstrukce podle příslušné normy nebo posouzením, které provede oprávněná osoba na základě zkoušek obdobných konstrukcí. V dřevostavbách, resp. v rodinných domcích, tento faktor nepůsobí problémy, protože je vyžadována většinou požární odolnost 30 minut. Dosažení vyšší požární odolnosti je možné i při respektování ekonomického hlediska stavby. S novými deskovými materiály a s novými montážními systémy se podařilo tyto problémy uspokojivě vyřešit.  Na dřevostavby jsou kladeny z hlediska požární odolnosti velmi vysoké nároky (vypustit). Dřevo je sice hořlavý materiál, ale při požáru se chová lépe než ocel. Dřevěný nosník odhoříváním ztrácí svoji pevnost, resp. únosnost postupně. Naproti tomu ocelová konstrukce se vzrůstající teplotou ztrácí svoji pevnost velmi rychle a během několika minut dojde k jejímu zhroucení.

 

Závěr

Dřevostavby jsou plnohodnotným stavebním systémem naší doby a navíc v největší míře splňují požadavky na zdravé a ekologické bydlení. Vzhledem ke stále dotovaným cenám energií není jejich ekonomická výhodnost zřejmá na první pohled. V zemích Evropské unie jsou tyto stavby ekonomicky zcela srovnatelné s ostatními stavebními systémy a navíc poskytují svým obyvatelům příjemné přírodní a ekologické životní prostředí.

 

Jak roste strom?

S pomocí sluneční energie, kysličníku uhličitého obsaženého ve vzduchu, vody a živin z půdy tvoří svoji strukturu dřevní hmoty. Zároveň stromy odnímají z atmosféry obrovské množství plynu způsobujícího skleníkový efekt (CO2) a vážou jej ve formě uhlíku v biomase se současným uvolňováním kyslíku zpět do atmosféry.

Touto kouzelnou rovnicí života je  fotosyntéza:

6 CO2 + 12 H2O                          6 C6H12O6 + 6 H2O + 6 O2

 

text: Tomáš Holenda

foto: archiv
zdroj: Můj dům 1/2002

Tisíc možností


Nerezové umyvadlo Romino. Cena včetně sifonu bez baterie 34 500 Kč, SANIBLOK

Umyvadlo AT 1 od firmy ALAPE vás přijde na 9 300 Kč (bez DPH), ALISEO

Umyvadlo West (106,7 x 49 cm) od firmy IDEAL STANDARD. Cena umyvadla je 17 030 Kč, stolek (106 x 46,5 cm) stojí 26 690 Kč (ceny bez DPH)

Keramické umyvadlo Fiora (92 x 50 cm) je vybavené odkládacími plochami. Cena 15 253 Kč (bez DPH), LAUFEN

Dvojumyvadlo Palace od firmy LAUFEN. Vyrábí se v šesti barvách, v bílé stojí 23 507 Kč (180 x 57 cm), LAUFEN

Elegantní umyvadlo Pullux v provedení nerez kombinovaný se sklem. Cena kompletu 67 100 Kč, SANIBLOK

Umyvadlo Venice 21 (IDEAL STANDARD) Cena umyvadla (48 x 54,5 cm) 8 135 Kč, polosloup stojí 3 142 Kč (ceny bez DPH)

Keramické umyvadlo Mango (KERAMAG) má několik rozměrů. Velikost 60 x 49,5 cm stojí 9 520 Kč bez DPH, SANITEC

Umyvadlo Virto (KERAMAG), rozměr 60 x 48 cm stojí 5 800 Kč, sloup 5 740 Kč, polosloup 3 920 Kč (ceny bez DPH), SANITEC

Materiály k výběru

Nejběžnějším a nejznámějším materiálem je bílá keramika, ale  některé typy umyvadel se vyrábějí v široké škále barevných odstínů. Je tedy z čeho vybírat. Ale počítejte s tím, že za barvu budete muset něco připlatit. Cena však nebude o mnoho vyšší než za standardní bílou barvu.

 

Můžete se setkat i s umyvadly smaltovanými. Za jejich přednosti se považuje dlouhá životnost a téměř nerozbitnost. Maximálně se vám může při nárazu odštípnout z povrchu kousek smaltu. Tato nehoda se dá lehce napravit – obrátíte se na firmu, která vám umyvadlo prodala, a ta by se měla o opravu smaltu postarat.

 

Současnou módní záležitostí jsou umyvadla z nerezové oceli. Spolu s chromovými doplňky působí velmi efektně. Horší to asi bude s údržbou lesklého povrchu. Také cena bude vyšší.

 

Dominantou koupelny se může stát umyvadlo z tvrzeného skla. S cenou a údržbou to bude stejné jako u nerezového umyvadla.

 

V některých designových studiích můžete narazit i na umyvadlo z přírodního kamene. Tady počítejte s částkou několikanásobně vyšší než za běžné umyvadlo.

 

Zcela zvláštní kapitolu tvoří umyvadla z umělého kamene corianu. Můžete vybírat z několika základních typů a široké škály barev. Díky dobré tepelné tvarovatelnosti corianu je možné vyrobit jakýkoliv tvar umyvadla, takže pokud toužíte po nějaké specialitě, jste na správné adrese.

 

Nic není nemožné

Nabídka materiálů je stejně pestrá jako tvarové možnosti. Vymyslet si můžete prakticky cokoliv. Od umyvadla ve tvaru škopíku podle Philippa Starcka, přes rozměrná dvojumyvadla až k rafinovaně promyšleným rohovým umyvadlům. Milovníci antiky či jiného údobí dávno minulého si též přijdou na své. Dá se říct, že díky současné široké nabídce na trhu si můžete vytvořit malé antické lázně, koupelnu zámeckou, venkovskou či supermoderní.

 

Co je třeba zvážit

– Jak velký prostor pro umyvadlo ponechat

– Do malé koupelny nepořizujte velké masivní umyvadlo, dejte přednost volnému prostoru před objemnou umývací plochou

– Chcete-li mít koupelnu stále nablýskanou, popřemýšlejte o koupi umyvadla s některým ze speciálních snadno čistitelných povrchů, jako jsou KeraClean, CeramicPlus, Wondergliss, SaniClean

– Chcete-li mít koupelnu sladěnou do nejmenšího detailu, nekupujte umyvadlo samostatně, ale pořiďte si celou kolekci (umyvadlo, klozet, bidet, vanu)

– Spoustu času vám ušetří internet. Většina firem má na webových stránkách kompletní sortiment, někdy i s aktuálním ceníkem

– Co se týká cenových relací, nejlevnější keramické umyvadlo v šířce 60 cm můžete sehnat už za 540 Kč (SIKO). Běžně se ceny standardní keramiky pohybují od 1 500 Kč výš. Za luxusní umyvadla můžete zaplatit desetitisícové částky

 

Kde je hledat

www.aliseo.cz – umyvadla ALAPE

www.denbacor.cz – CORIAN (corianová umyvadla)

www.e-koupelny.cz – VILLEROY & BOCH (keramická umyvadla)

www.eurobath.cz – INDA (luxusní umyvadla včetně nábytku)

www.idealstandard.cz – IDEAL STANDARD (keramická

umyvadla)

www.klou.cz – KLOU DESIGN (luxusní umyvadla včetně nábytku)

www.laufen.cz – JIKA, LAUFEN (keramická umyvadla)

www.lineapura.cz – luxusní umyvadla (přírodní kámen)

www.lkozak.cz – umyvadla nejrůznějších značek

www.mobalpa.cz – umyvadla včetně nábytku

www.sanitec.cz – umyvadla KERAMAG, DELTA

www.siko.cz – keramická umyvadla nejrůznějších značek

 

text: Lucie Brzoňová

foto: archiv
zdroj: Svět Koupelen

Co škodí pokojovým rostlinám?

Kroton pro zdravý růst potřebuje dostatek světla.

Rostliny stůňou podobně jako lidé: mohou se nachladit, vadí jim průvan a výsledkem je žloutnutí či hnědnutí listů a jejich následný opad. Zrovna tak mohou trpět nedostatkem některé živiny nebo naopak jejím přebytkem. Zakrslé, neduživé rostlinky s nezdravě světle zelenými listy mají nedostatek dusíku. Rostliny, které málo kvetou nebo nekvetou vůbec, mohou trpět nedostatkem fosforu. Žloutnutí plošek listu mezi žilkami znamená často nedostatek hořčíku nebo železa. Primulky k dobrému vývinu a bohatému kvetení vyžadují zvýšený přísun železa.

 

Některá rostlina potřebuje vápnitou (alkalickou) půdu, jiná by v takové nebyla schopna růst a bude vyžadovat substrát kyselý. To vše bychom měli o našich rostlinách vědět. Důležitý je také režim zalévání. Některá rostlina nesnese přelití: typickým příkladem jsou africké fialky (Saintpaulie). Jiné druhy potřebují přebytek vláhy: „paraplíčka“ – šáchor (Cyperus). Většině pokojových rostlin však vyhovuje, když je zalijeme a do dalšího zalití necháme substrát proschnout. Přelití bývá v zimním období jednou z nejčastějších příčin úhynu rostlin. Žloutnutí a opad listů je zpravidla signálem přehnojení, přelití nebo naopak přesušení rostliny.

 

Mnohem horší je, když se mezi rostlinami rozšíří některá z chorob. Pěstujeme-li rostlinku od semínek, můžeme se setkat s „padáním klíčních rostlin“, což je termín označující několik druhů hub, které způsobí zaškrcení  kořenového krčku a následné odumření (účinné přípravky jsou Previcur 607 SL, Fundazol 50 WP, Bavistin).

 

Objeví-li se na rostlinách bílé pomoučení (nejčastěji na horní i dolní straně listů, ale i na květech), jde o „padlí“ – houbovou chorobu, která způsobí deformace a postupné odumírání napadených částí (Bavistin, Biool, Bioton, Fundazol, Punch 40 EC, Punch 10 EW). Přelité, přehoustlé a málo větrané rostliny mohou trpět plísní šedou. Ta napadá  často saintpaulie a gloxinie. Projevuje se šedými povlaky. Tvoří se vodnaté a později nekrotické skvrny na listech i stoncích (Rovral 50 WP, Ronilan 50WP, Fundazol 50 WP). Blednou-li listy anturií, vadnou či žloutnou, rostliny krní vzhledem k hnědnutí kořenů a rozbíhající se mokré hnilobě, máme patrně co dělat s „kořenovou hnilobou a zahníváním kořenového krčku“. Tento dlouhý název skrývá houby rodů Pythium a Phytophtora (Previcur 607 SL). Žloutnutí a opad listů u asparágu, tmavnutí bází větviček a postupné hynutí rostliny způsobují houby rodu Fusarium (Benlate, Fundazol 50 WP). Houby tohoto rodu způsobují společně se zástupci rodu Phytophtora hniloby listových růžic broméliovitých rostlin. Nejčastěji bývá napadána echmea – Aechmea fasciata (Bavistin, Benlate, Fundazol).

 

Bramboříkům hrozí hnědnutí kořenů způsobované houbou Thielaviopsis basicola. Rostlina zaostává v růstu, blednou jí listy a vadnou. Na kořenech se objevují zahnědlá místa. Napadena může být i samotná hlíza. Důležitá je prevence – dezinfekce substrátu a nádob (Basamid granulát, Benlate, Fundazol 50 WP).

 

Diefenbachie mohou trpět bakteriální hnilobou (Erwinia chrysanthemi). Nejdříve začínají žloutnout špičky a okraje listů. Listy postupně vadnou. Na bázích lodyh se objevují šedé vodnaté skvrny. Podobné skvrny se objevují i na kořenech (Chinosol W). 

 

U pokojových palem (Phoenix, Howeia, Chamaerops) se může projevit tzv. nepravá sněť. Nejprve se na listech objeví asi 2 mm velké skvrnky, postupně se mění v puchýřky, ze kterých se uvolňují žluté výtrusy (Dithane M 45, Dithane DG, Novozir MN). Saintaulie často odumírají na „hnilobu kořenového krčku“. Onemocnění může proběhnout skrytě a projeví se náhle. Listová růžice  se díky napadení kořenového krčku zcela rozpadne. Příčinou, která napomůže rozvoji hub, bývá často přelití (Previcur 607 SL, Rovral 50 WP).

 

Na většinu chorob existují přípravky, jež je eliminují, zjistíme-li  napadení včas. Vždy je třeba respektovat příbalový leták. Měli bychom však mít na paměti, že projev choroby je zpravidla důsledkem naší pěstitelské chyby. Zdravá, silná rostlina lépe odolává chorobám, nejčastěji všudy přítomným plísním.

 

text: Jan Stanzel

foto: autor
zdroj: Můj dům 2/2002

Decibely šílenství

Reproduktory SS-LA500ED (Sony) s magnéziovou ozvučnicí a karbonovou membránou. Cena za dva kusy 16 990 Kč, DATART MEGASTORE

Reproduktory SS-LA500ED (Sony) s magnéziovou ozvučnicí a karbonovou membránou. Cena za dva kusy 16 990 Kč, DATART MEGASTORE

Reproduktory BeoLab 1 (Bang&Olufsen), nekolik barev, výška 184 cm, Cena páru 215 400 Kč.

Hloubkový reproduktor BeoLanb 2 (Bang&Olufsen) má zesilovač o výkonu 850 W. Cena soupravy 73 000 Kč.

MDR IF500 (Sony), bezdrátový sluchátkový systém, dosah až 10 m. Cena 17 990 Kč, DATART MEGASTORE

Mpaxx SP 9100 PLL (Grundig) je přehrávač digitálních audioformátů. Cena 9 990 Kč, BESTEL.

Mystixx CDP 9100 SPDC (Grundig) , přenosný CD přehrávač, podporuje MP3. Cena 4 990 Kč, BESTEL.

Přenosný CD přehrávač Planixx CDP 4103 AS 10 (Grundig), zvýraznění basů pomocí systému Ultra Bass. Cena 3 490 Kč, BESTEL

Na šílené sousedky platí v podstatě jen dvě vyzkoušené metody. Buď zesílíte hlasitost, jenže tím riskujete, že netolerantní dáma přejde od stěny ke dveřím vašeho bytu a bude zvonit a zvonit…, nebo si nasadíte sluchátka.

 

Poskytují řadu nesporných výhod, ale zase musíte počítat s tím, že vás odtrhnou od světa reálných zvuků, a kdyby náhodou v domě hořelo, dozvíte se to jako poslední. Obecně vzato se zdá, že je poslech hudby jakýmkoli způsobem vysoce nebezpečný.

 

Pevné nervy

Odvážlivci, kteří zvolí první přístup, by měli mít na paměti, že ideální reproduktory spojují dokonalou techniku a moderní životní styl. Jinými slovy: Pokud něco sousedům drtí nervy, ať to alespoň dobře vypadá. Reproduktory bývají uzavírány do schránek ze dřeva (jsou preferovány fajnšmekry), plastu (levnější varianta) nebo tlakově litého hliníku (pro milovníky pokroku).

 

Dělí se na aktivní (obsahují zesilovač) a pasivní, které sice nedosahují medailových výkonů, ale zase nešokují cenou. Výběr reproduktorů se v žádném případě nedá podceňovat, protože i tichý poslech bývá u reproduktorů s vyšším výkonem kvalitnější. V zásadě platí, že je vhodné při nákupu otočit ovladačem „volume“ zcela doprava, a pokud je zvuk kvalitní, prodavač živý a obchod na svém místě, jsou to ty pravé.

 

Paprsky signálu

Sluchátka jsou vlastně reproduktory, které oblékáme na hlavu, takže i při nižším výkonu dokážou simulovat vyšší hlasitost. Mnohé z nich podporují prostorový zvuk a některé se dokonce  neobtěžují s vláčením kabelu. Jsou zkrátka bezdrátové. Bezdrátovost jim umožňují infračervené paprsky, což je důvod, proč za prvním rohem zůstávají bez signálu. Paprsek zdí neprojde. Sluchátka pracující na principu radiových vln snášejí stěny bez větších obtíží, ale zase mají horší zvuk.

 

Ticho

Sluchátka jsou i přirozenou součástí různých přenosných zdrojů hudby. Také s nimi se můžete posadit do křesla a v objetí melodie snít. Některé používají jako nosič zvuku CD. Týnejdři však už nad placatým stříbrným kotoučem ohrnují nosy. Letí formát MP3, díky němuž si hudbu „stáhnete“ z počítače, aniž byste se obtěžovali něčím tak banálním, jako je placení za autorská práva. Je zkrátka celá řada způsobů, jak přistupovat k dámám ze sousedství.

 

Obecně vzato však může být poslech hudby jakýmkoliv způsobem vysoce nebezpečný, pokud ztratíte smysl pro míru. Decibely někdy pohltí i své stvořitele. To se pak opravdu stává, že si jinak šíleně nepřátelští sousedé podají ruku, aby ve shodě konstatovali, že nejkrásnějším tónem je ticho.

 

Kontakty:

BANG & OLUFSEN, pasáž Černá růže,

Na Příkopě 12, Praha 1,

tel.: 02/21 01 46 33–34;

BESTEL, Vinohradská 34, Praha 2,

tel.: 02/22 51 44 15;

DATART MEGASTORE, Shopping Park Brno,

Dolní Heršpice, Brno,

tel.: 05/43 25 04 88

 

text: Petr Tschakert

foto: archiv
zdroj: Moderní byt 2/2002

Tři v jednom


I těžko využitelný roh poskytuje maximální komfort a skrývá i úložné prostory.

Koupelna s toaletou, umyvadlem a sprchou. Najdeme tu kombinaci travertinu, bílé keramiky a nerezu.

Obsloužit se můžete u pultu s dvěma umyvadly.

Jednoduchost a přitom maximální funkčnost naleznete ve sprchovém koutu.

Navíc se tito dva – půda a mladý muž – potkali s ateliérem DONLIČ INTERIÉR. Pro nás je zajímavé, že součástí zadání byl požadavek hned na tři koupelny. Současné bydlení se totiž rozkládá ve dvou podlažích.

 

V prvním, vtipně schovaná pod schody, slouží koupelna se sprchou, která je kdykoliv připravena i jako případná hostinská. Prostě pro každodenní používání při pobytu v tomto denním patře úplně ideální.

 

Ve druhém podlaží najdeme prostornou samostatnou toaletu s oknem, jejíž součástí je toaleta, bidet, pisoár, umyvadlo a zrcadlo s úložnými prostory. A pak zlatý hřeb poblíž ložnice – prostorná koupelna s vanou, sprchou a dvěma umyvadly, u které na první pohled zaujme nejen jednoduchost a čistý design, ale i nevšední kombinace travertinu a přírodní dubové dýhy. Autorka řešení, architektka Ivana Dombková, tuto kombinaci zvolila, „protože je to kombinace přirozená, příjemná, blízká klientovi a navazuje na další materiály v celém bytě“.

 

Kontakty:

DONLIČ INTERIÉR (kancelář),

U Cukrovaru 2, Opava 5, 

tel.: 0653/73 30 66, 0603 807 989;

(prodejna) Bílkova 13, Praha 1, 

tel.: 02/24 81 28 50, 0604 207 323,

www.donlic.cz

EDEN (DORNBRACHT),

Sevastopolská 16, Praha 10, 

tel.: 02/71 74 16 16, 

www.eden-koupelny.cz

HANS GROHE,

Moravanská 85, Brno,

tel.: 05/47 21 23 42; 

IDEAL STANDARD,

Zemská 623, Teplice,

tel.: 0417/59 21 89; 

JANOUŠEK (VILLEROY & BOCH),

Hrusická 3151, Praha 4 

tel.: 02/72 76 92 70 

 

text: Lea Černá

foto: archiv
zdroj: Svět Koupelen 2/2002

Mládenecký vigvam

Obývací pokoj je nově spojený s jídelnou a kuchyní. Majitel sem zvolil dřevěnou plovoucí podlahu, která je teplejší a útulnější.

„Brána“ slouží jako předsíňová stěna na uložení svršků a bot.

Rekonstrukcí se otevřel vstup. Návštěvníka vítá „slavnostní brána“, kterou se vchází dál do bytu.

Kuchyň poskytuje bohatý pracovní i úložný prostor.

Ložnicová sestava v teplých přívětivých tónech.

Koupelna se rozšířila, takže se do ní vešla i rohová vana, kterou si přál majitel. Nástěnné zrcadlo opticky zvětšuje prostor.

Klasický třípokojový byt se nachází v běžném cihlovém domě. Muž tu bydlí třináct let a během té doby si na něj i jeho okolí tak zvykl, že se rozhodl raději ho zrekonstruovat než ho vyměnit za nový. Popravdě řečeno o výměnu se už pokusil. Postavil totiž rodinný dům a s dětmi se tam přestěhoval, ale nikdo se ve velkém domě, na který nebyli zvyklí, necítil jako doma, a tak se po několika měsících znovu vrátili do bytu.

 

Za dveřmi čeká překvapení

Muž se rozhodl byt celkově zrekonstruovat a ke spolupráci si přizval architekta, od něhož očekával návrh dispozičního řešení a odbornou radu při zařizování. „Líbí se mi vzdušné velké prostory,“ říká majitel. Proto architekt navrhl otevřený vstup do bytu, odkud se dál pokračuje do obývacího pokoje nově spojeného s kuchyní. „Velký prostor ve mně vyvolává pocit svobody, cítím se v něm dobře. Kdokoli k nám přijde na návštěvu, je překvapený, že za dveřmi se ocitne v tak rozlehlém a světlém bytě.“  Ostatní místnosti se přizpůsobily potřebám běžného užívání. Kuchyň se zmenšila, takže vznikla odkládací komora spojená s šatnou, koupelna se naopak zvětšila, aby se do ní kromě zařizovacích předmětů vešla rohová vana a pračka. Zbylé dvě místnosti – pokoj syna a ložnice otce – zůstaly v půdorysu nezměněné.

 

Z gruntu znovu

Rekonstrukci pojednal majitel úplně z gruntu. Po úpravě dispozice nechal vyměnit okna, zárubně a dveře a kompletně podlahové krytiny. Do hlavní části bytu, tedy vstupu a kuchyně s jídelnou, zvolil dlažbu, která se snadno udržuje, do sousedního obývacího pokoje si pořídil plovoucí dřevěnou podlahu, která tu vyvolává pocity útulnosti.

 

Už při vstupu do bytu zaujme návštěvníka předsíňová sestava navržená na míru prostoru. „Díky rekonstrukci vznikl velký vstupní prostor, kam architekt navrhl ,bránu‘, kterou se vchází dál. Do jejích útrob skryl věšáky a úložné prostory, shora dal zabudovat osvětlení.“ Nové je také ostatní zařízení. „Preferuji klasický nábytek a dřevo, které ve mně vyvolává pocit domova,“ vysvětluje majitel. Z tohoto důvodu zvolil kuchyňskou sestavu i jídelní stůl se židlemi v dřevěném provedení,  v těchto tónech si pořídil i ložnici, která je navíc kombinovaná s tmavě zelenou barvou.

 

Skromný a velkorysý

Byt je přesně šitý na způsob života,  který otec a syn vedou. „Hodně času trávím v práci, domů chodím odpočívat a vařit, to mě baví,“ říká s úsměvem majitel a dodává, že má rád pořádek, takže se snažili, aby byt plnil především své základní funkce, snadno se udržoval a přitom se v něm oba cítili doma. Jejich snaha se jim vyplatila, protože výsledek je přesně takový, o jaký se  snažili.

 

Kontakty:

DDA GROUP,

ing. arch. Julian Ivanov a ing. arch. Jana Ivanovová

Rozvodna 13, Bratislava,

tel./fax: 00421/2/54 77 68 47, 0905 61 49 13

 

text: Lenka Haklová

foto: Iveta Kopicová
zdroj: Moderní byt 2/2002

PARTNEŘI WEBU

MDKK MUJDUM STAVBAWEB IMATERIALY RODINNYDOM BMONOE
Copyright © BUSINESS MEDIA ONE, s. r. o. 2006–2025