Skip to content

Blog

Corian – jeden z mnoha materiálů společnosti DuPont®

Technické parametry corianu

Corian je vyroben z hydroxidu aluminia a polymetylakrylátu. Je recyklovatelný, lze jej rozdrtit, tavit a spojit s novou akrylovou pryskyřicí. Spalováním se corian rozkládá na CO2 + H2O. Jedná se o tvrdý materiál s homogenní strukturou, probarvený v celém průřezu. Pokud je materiál tenčí, lze esteticky využít jeho průsvitnosti. Je možné jej obrábět podobně jako dřevo. Vady způsobené dlouhodobým používáním lze odstranit zbroušením. Je hygienicky nezávadný, neporézní, snadno čistitelný. Za tepla je corian tvarovatelný. Při použití v interiéru na něj firma DuPont dává desetiletou záruku. Corian splňuje požadavky požární odolnosti tř. B.

Materiál se vyrábí v deskách o tl. 6 a 13 mm a to na dvou místech na světě: v americkém Buffalo a v japonské Toyamě. Větší tloušťku a větší požadovaný plošný rozměr lze docílit lepením jednotlivých desek, přičemž spoj je téměř neviditelný. Je možné si také objednat barevný odstín přímo na zakázku, tedy i mimo nabízený sortiment barev, ale pouze v případě odběru 200 a více kusů desek.

Vědecká společnost DuPont

Du Pont je společnost s více než stoletou tradicí. Během 20. století vyvinula několik desítek syntetických materiálů, které se během krátké doby staly nepostradatelnými v mnoha oblastech života. Patří mezi ně např. mylar, kevlar, nylon, teflon, tyvek, nomex pro požárníky, celofán, butacit a nyní i corian.

Společnost DuPont vděčí za velký a náhlý úspěch v období mezi dvěma světovými válkami a po druhé světové válce z velké části zákazu průmyslového zpracování konopí, které lze jako přírodní materiál využívat v podobně širokém spektru možností, v jakém se dnes setkáváme s materiály vyvinutými společností DuPont.

Pavla Šmídová

 

Americká lednice

Velkokapacitní chladicí skříně na potraviny si vynutil zrychlený životní styl, který má své kořeny právě v poválečné Americe. Nakupovat se jezdí vozem jednou týdně do hypermarketů, objevují se první polotovary, které je třeba někde uchovat, než se připraví k podávání. Dvoudveřová chladnička kombinovaná s mrazničkou získává dynamické označení Side-by-Side.

Co všechno umí?

Většina chladniček je opatřena beznámrazovým systémem, kdy cirkuluje vzduch tak, aby všechna oddělení byla ochlazována a potraviny v mrazničce zmrazeny rychle a důkladně. Vzdušná vlhkost se neusazuje na výparníku uvnitř skladovacího prostoru, takže odpadá nutnost manuálního rozmrazování. Ventilované chlazení snižuje “spálení ledem”, které při rozmrazování připravuje potraviny o jejich přírodní šťávy. Rozmrazená voda automaticky odtéká do odpadní misky pod chladničkou, kde ji teplo kompresoru odpaří.

Elektronický monitorovací a diagnostický systém reguluje průběh chlazení. Dávkovače vody a ledu jsou přístupné bez otvírání dveří. Tento prostor může být i osvětlený, což usnadňuje orientaci především těm, kteří k ledničce pořádají noční výlety.

Lednička se dá přímo připojit na přívod vody. Přihrádky ve dveřích jsou variabilně nastavovatelné. Zvýšené okraje polic zabraňují úniku rozlitých tekutin.

Co všechno neumí?

Neumí vás odmítnout. Neumí mluvit, a tím ani vyčítat, domlouvat a pronášet ironické poznámky. Americká lednice vás neumí nerozmazlovat.

Text: Pavlína Blahotová

Foto: archiv

(zdroj: Moderní byt 12/2000)

Modelace světlem

U mělé osvětlení je jedním ze základních architektonických prostředků při práci s prostorem. Architekti využívají možností světla, ale i estetické funkce samotného svítidla. Cílem mnoha výrobců je neomezit osvětlovací tělesa na “pouhé” doplňky interiéru a architektury, které poskytují zdravé a optimální osvětlení. Svítidla byla povýšena na originální objekty s vlastní identitou.

Světlo je však také neodmyslitelně spojeno s barvami. Změnou intenzity nebo barvy interiérového osvětlení se dají barvy zdůraznit, utlumit nebo docela změnit.

Barevné osvětlení a ostatní barvy v interiéru:

červené světlo potlačuje zelenou a částečně modrou

modré světlo potlačuje žlutou, oranžovou a červenou

zelené světlo potlačuje červenou a fialovou

Pořadí v němž se znejasňují barvy, když tlumíme světlo:

1. žlutá, 2. oranžová, 3. červená, 4. zelená, 5. modrá

Co dokáže vypínač

Schopnost vidět barvy při nižší intenzitě osvětlení klesá pozvolna. Toho je při světelné modelaci interiéru možné využít. J. E. Purkyně kdysi pozoroval, jak se při západu slunce ztrácí kolorit. Nejprve začala mizet žlutá, potom červená, pak modré tóny a nakonec se krajina ponořila do neutrální šedé. Z toho vyplývá, že když ztlumíme v interiéru světlo, všechny žluté předměty se znejasní a dominantní bude všechno červené. Pro romantický večer při svíčkách tedy klidně můžeme oprášit žlutý ubrus a přizdobit ho kyticí rudých růží — budou nepřehlédnutelné. Když intenzitu světla ještě více snížíme, zmizí i červená a naše oko si bude všímat všeho modrého a tyrkysového.

Hry s barvou

Umělé světlo většinou není zcela bílé. Do náladových — nejčastěji nástěnných — svítidel můžeme navíc pro ozvláštnění instalovat barevné zdroje. Barevné žárovky potlačují v interiéru tón, který je k jejich barvě protilehlý. Předměty v těchto “opačných” barvách lidské oko vnímá slaběji. Například pod červenou žárovkou se “ztrácí” vše zelené. V modré pohasíná žlutá, oranžová a červená. Modře osvětlená místnost zůstane vždy studená, protože modrá vlastně “krade” interiéru hřejivé barvy. Při volbě zdrojů do nástěnných svítidel bychom se jí měli raději vyhnout. Je však ideální k prosvětlení bazénů a jezírek. Studené odstíny totiž navozují dojem čistoty a průzračnosti. Moře má přece také chladivě modrou barvu.

Barvy jsou vlastně iluze. Když říkáme, že je objekt červený, pouze to znamená, že pohlcuje všechny paprsky, z nichž se skládá bílé světlo — kromě červené. Ta se od něj odrazí a je pak vidět. Pokud ovšem dopadající světlo nebude bílé, ani předmět už nebude červený. Proč tedy nenakoupit barevné žárovky a třeba jen na jeden večer barvy v místnosti neproměnit?

Ing. arch. Daniela Meyerová, Lightingdesignér

Světlo ovlivňuje zásadním způsobem lidskou psychiku. Výzkumy s lightterapií jasně dokazují, že jeho pravidelný přísun zlepšuje stav některých psychicky nemocných osob. Ale s barevným světlem je třeba zacházet jako se šafránem. Labilnější osoby se pomalu adaptují na cokoliv, co není přirozené, barevné světlo nevyjímaje. Může navodit stres.

MUDr. Gabriela Šivicová, Psychiatr

TEXT: PETR TSCHAKERT

FOTO: ARCHIV

 

 

Kontakty:

A.M.O.S. DESIGN, Beethovenova 9, Brno, tel.: 05/42 21 28 98,

fax: 05/42 21 44 39;

INPRO CZ, Pražská 293/12, Hradec Králové, tel.: 049/553 28 33,

fax: 049/553 28 10;

RENDL, Masarykovo nábřeží (naproti Mánesu), Praha 2,

tel.: 02/29 04 21, fax: 02/29 43 97;

SELENE, Velké náměstí 7, Prachatice, tel./fax: 0338/31 34 10

Pohledy do německých koupelen

Na našem trhu se můžeme setkat s několika významnými společnostmi, které se zabývají návrhem a výrobou koupelnového vybavení již dlouhou dobu (například společnost Villeroy & Boch má tradici více než dvě stě padesát let). Vybrali jsme proto některé kolekce sanitárních výrobků a doplňků, které pocházejí z německých dílen, a představíme je v jejich plné kráse a lesku.

Sladěný design

Německé společnosti se vyznačují strohým a perfekcionalistickým designem. Na první pohled rovné a přesné linie přinášejí do koupelnového prostoru čistotu a eleganci. Protože si tuto místnost zařizujeme jen několikrát za život (statistiky dokazují, že náročnou rekonstrukci provádíme nanejvýš dvakrát až třikrát), chceme zpravidla použít výrobky s nadčasovými tvary, které se neomrzí a obdivovat je budeme mnoho let. Preferujeme proto prosté a vkusné tvary.

Návrh tvaru je dlouhá a náročná tvorba, při níž se nebere v potaz jen jedna část, ale celý komplet. Znamená to, že k sanitární kolekci jsou přímo navrženy tvarem odpovídající armatury a ostatní doplňky. Jednotlivé části se vyrábějí u různých firem, prezentovány jsou však společně.

Funkce a kvalita

Výrobky německých firem nejsou jen “hezké”, ale v první řadě jsou funkční. Jsou propracované do posledního detailu a nabízejí technické inovace, které zlepšují funkci, ergonomické a hygienické vlastnosti.

Narůstající konkurence způsobuje, že kvalita a dlouhodobá spokojenost zákazníků jsou při výběru produktu stále důležitější. Z tohoto důvodu se stále zlepšuje servis při nákupu, což se projevuje například v komunikaci se zákazníkem, či v délce záruční doby apod. To vše pak může být splněno pouze za předpokladu, že jsou používány jakostní, precizně zpracované materiály a že nechybí ani důkladná výstupní kontrola.

Charakteristika

Německé výrobky od renomovaných firem jsou z kvalitních materiálů
Zpracování je precizní a promyšlené do nejmenšího detailu
Design je jednoduchý, až strohý
Preferuje se především funkce výrobku
Servis je standardně perfektní

Záruční doba bývá delší, než je běžné u většiny výrobků

TEXT: LENKA HAKLOVÁ

FOTO: ARCHIV

Domácí pracovny – Home office

Nejjednodušší situaci má ten, kdo může pracovně vyčlenit samostatnou místnost. Za zavřenými dveřmi pokoje lze vytvořit “pracovní ráj” podle potřeb a možností. Jiná situace ovšem nastává, pokud je nutné pracovní místo zasadit do rámce běžného obytného prostoru.

Pracujeme doma

U pracovny došlo v kontextu bytové kultury k mimořádné emancipaci. Nejenže už není považována především za mužskou záležitost či za doklad skalního intelektualismu v rodině, ale své místo nachází dokonce v živých společenských částech bytu, v ložnicích a výjimečně i v kuchyních. Podíl na tom má také nábytkářský průmysl, který dokázal do programů home office začlenit prvky vhodné do obytných interiérů.

Jako spousta lidí nechce a nemůže rozdělit svět práce a domov, tak se tyto prvky v určité symbióze střetávají i v obytném prostředí. Měnící se životní styl aktivního člověka na prahu nového tisíciletí neuznává ostré hranice mezi zaměstnáním a osobním životem, ale například ani mezi koníčky či sportem a bydlením. Z bytu se stává prostor pro uspokojení nejrůznějších potřeb všech členů rodiny. Problémem může být jejich sladění a zakomponování do obytného prostředí. U pracovny jde o to, najít pro ni prostor, kde bychom nebyli výrazně rušeni a nerušili. Toto hledání optimálního místa je individuální. Jsou lidé, kteří chtějí sedět v centru rodinného života (potřebují to a v práci je to inspiruje), a lidé, kteří naopak vyžadují klid k soustředění. Správné místo pro pracovnu by tak mělo být vždy věcí kompromisu a dohody o vzájemném respektování se. Sehnat vhodný nábytek pro zvládnutí téměř všech variant, které přicházejí v úvahu, není žádný problém.

Základem je stůl

Ať má pracovna podobu samostatné místnosti nebo koutku v ložnici, je jejím základem vždy pracovní stůl. I když základní míry pracovního stolu jsou dány dost přesně (výška 68 až 76 cm, délka 160 cm, hloubka 80 cm), přesto se jejich pojetí ve velkém a malém prostoru liší. Ve velkém můžeme pracoviště řešit do délky a vytvořit si tak pomocí stolu umístěného v prostoru dělicí linii veřejného prostoru — před stolem, a soukromého — za stolem. Na skromnější ploše se využívá nejčastěji rohu místnosti (prostorově nejúspornější varianta) nebo přistoupíme k řešení do tvaru písmene L.

Pracovní stůl je dnes nejčastěji také stolem pro počítač. Máme-li stůl pouze základní velikosti, potom se vyplatí pořídit pro počítač samostatný stolek či stojan na kolečkách, který má nejen tu výhodu, že monitor nezabírá místo na stole, ale můžeme ho v případě potřeby převézt i jinam. To oceníme hlavně v případech, kdy pracovní stůl musí sloužit univerzálně (například jako jídelní či kuchyňský).

Řešením prostorové nouze u běžného stolu obdélníkového tvaru může být dokoupení přídavného rohového prvku. Při umístění na jakémkoli nosiči by však výška monitoru měla být upravena tak, abychom se k němu nemuseli sklánět ani vzhlížet.

Jednoduché a elegantní

Práce na počítači či u psacího stolu se stává přirozenou součástí života i doma. Na počítači dělá také často více členů rodiny a pocit určité výlučnosti aktivního využívání pracovního stolu v bytě pominul. Do nového dynamického pojetí se hodí nábytek, který je součástí běžných řad nábytku pro obytné interiéry, nebo naopak výjimečné a designově zajímavé prvky, stojany z kovu, lehké kontejnery na kolečkách, nástěnné panely na zavěšování poliček atd. s výraznějším hi-tech charakterem. Tam, kde potřebujeme pracovní místo na část dne nebo dlouhodoběji schovat, se vyplatí pořídit skříňové pracoviště. Po zavření dveří skříně je uklizeno.

Aspoň jedna pořádná židle

Pokud se v rodině pracuje u počítače nebo u pracovního stolu pravidelně, potom je potřebné myslet na kvalitní pracovní židli. Vybíráme si ji právě podle délky a intenzity využití. Pracuje-li na stejném místě střídavě více členů rodiny, měla by to být židle s nastavitelnou výškou, případně se synchronní mechanikou (to znamená, že při pohybu na ní se upravuje jak délka sedáku, tak sklon opěradla vždy v ergonomicky správném poměru).

Na židli by se nemělo nikdy příliš šetřit. Kvalitní typy židlí mají pětiramenné podnoží s volitelnými kolečky na rovný nebo hrubší povrch, vybírat lze varianty bez koleček, s kluzáky nebo na běžných nohách.

TEXT: EVA POLÁČKOVÁ

FOTO: ARCHIV

Kontakty:

GAZEL, tř. T. Bati 481, Zlín,

tel./fax: 067/721 15 34;

IKEA, Shopping Park Praha, Skandinávská 1, Praha 5,

tel.: 02/51 61 01 10;

KONSEPTI, Elišky Krásnohorské 4, Praha 1, tel.: 02/232 69 28,

fax: 02/232 13 58;

LIGNE ROSET, Ječná 15, Praha 2, tel./fax: 02/24 91 95 99;

MARINI DESIGN, Lazarská 8/13,

Praha 2, tel./fax: 02/24 94 70 37;

PRAGONOR, nám. Na Lužinách 157, Praha 5- Stodůlky,

tel./fax: 02/651 36 36;

SUMA INTERIER, Jezuitská 18, Brno, tel./fax: 05/42 21 02 40;

ŠIBOR HÜLSTA STUDIO, U Kříže 609, Praha 5-Jinonice,

tel./fax: 02/51 61 15 57;

VITRA KONCEPT, Komunardů 32,

Praha 7, tel.: 02/ 66 71 27 55)

Interiér na jiný způsob

Kuchyň, jakýsi vestavěný mozek bytu (jak jinak, když zde žije rodina se třemi malými dětmi), tvoří jádro interiérové kompozice. Kolem něj se rozvíjí společenský prostor s jídelnou, za ním je koupelna s WC a schodiště do patra s ložnicemi, pracovnou a knihovnou.

Jednoduchost a praktičnost

Autorka projektu ing. arch. Anna Kovářová navrhovala tento dům pro svou rodinu. “Chtěli jsme mít interiér co nejjednodušší, s použitím co nejméně materiálů a barev. Z těch hlavních materiálů to bylo především dřevo, kov, sklo a z barev šedá, oživená v kombinaci se zelenou, modrou, žlutou a oranžovou,” hovoří o krédu, které se podařilo do stavby vtisknout. “Také jsem považovala za rozumné rozdělit část společenskou a soukromou a za praktické využít daný prostor beze zbytku. Komunikace zaberou vždycky hodně místa, a to je škoda, takže jsem si usmyslela hlavní chodby v patře využít jako pracovny a knihovny zároveň,” dodává.

Specifičnost řešení interiéru spočívá v jeho jakoby soustředném pojetí, jehož pomyslným středem se stává vestavěná kuchyň. Dvě boční posuvné stěny jsou prosklené, takže člověk uvnitř nepřichází o kontakt s bezprostředním okolím ani s těmi, kteří už zasedli v jídelně. Když obejdeme kuchyni zvenčí, obejdeme tak celou společenskou část domu i s jídelnou a vrátíme se zpět ke schodišti do prvního patra. Jde vlastně o velký, bezbariérově řešený, volný prostor, jehož měřítku posloužil za vzor obývací pokoj na rodinné chalupě, dříve hospodě.

Světlo, voda, vzduch

Na tomto interiéru upoutá velkorysost prostorového a světelného řešení. K tomu přispívají především prosklená fasáda a pochozí lávka v patře. Obě podlaží jsou tím propojená a skýtají různé možnosti pohledů, výhledů, průhledů a světelných efektů.

Za hlavní interiérový doplněk lze bezesporu označit akvárium na téměř dva tisíce litrů vody s písečnou zátočinou, zařízené jako sladkovodní, osázené zelení a zabydlené rybami z jihovýchodní Asie. Domov v něm našli především žraločí sumečci, mřenky a parmičky.

Mít doma tak velkou vodní nádrž není jen nádherné. Mnohým z nás se to může zdát dost nebezpečné. Architektka Kovářová radí nepodcenit volbu odborné firmy a přepočítání projektu statiky. “Já sama jsem si nechala vše přepočítat čtyřmi různými statiky. Lepené sklo na takovou velikost akvária nebylo možné použít, nejenže by se nedalo zvednout (ani po dílech), ale zkreslení už by bylo oku nepříjemné. Proto jsme použili dvoucentimetrové kalené bezpečnostní sklo. Po slepení skleněných dílů na podlaze akvárium sedm chlapů vytáhlo na sokly.” Akvárium je úžasný “obraz-originál” a jako kvalitní obraz taky stálo.

Když se postavíme zády k akváriu, uvidíme jídelnu. V ní zaujme dva metry dvacet centimetrů dlouhý stůl bez lubů. Deska je ze čtyři centimetry tlusté lepené překližky v barvě podlahy (jde o tzv. multiplex nastříkaný dvousložkovým polyuretanovým lakem s vysokou odolností). Přes jídelnu se dostaneme ke schodišti a jím do prvního patra. Zde jsou v samostatných pokojích ložnice rodičů i dětí a koupelna s WC. Část patra tvoří galerie s kovovou konstrukcí vyplněnou čirým lepeným bezpečnostním sklem. Chodba je tak prostorná, že ji lze označit jako pracovnu pro dva. Vestavěné skříně slouží z jedné strany na pracovní věci, ze strany druhé jako knihovna. Galerie se stala oblíbeným místem všech. Hlavně děti se sem večer rády přikradou a pozorují dění dole, nebo se tajně dívají na televizi.

O barevném i materiálovém řešení interiéru vypovídají uveřejněné snímky. Za zmínku ovšem stojí podlahy ve vstupní části bytu a v kuchyni. Je to litá epoxidová pryskyřice imitující teraco. Velmi praktický materiál, který vyžaduje minimální údržbu, je beze spár a na pohled příjemný. Jeden z dalších dobrých nápadů v tomto inspirativním domě.

Tři otázky pro ing. arch. Annu Kovářovou:

1.

Jak dnes, kdy už jste v domě zabydlení, hodnotíte zvolenou dispozici. Shledala jste na ní něco, co byste nyní řešila jinak?

V domě bydlíme přesně rok a musím říct, že se dispozice osvědčily. Jen při tropických vedrech v srpnu jsem uvažovala o vybudování bazénu, k němuž by se přicházelo přímo z obývacího pokoje, ale to bychom potřebovali o něco větší pozemek. Nicméně řešitelné je to snadno.

2. Mnoho našich čtenářů bude určitě zajímat, jak se hledá ta správná firma na dodání tak velkého akvária, aby se nakonec nenapálili. Poradila byste jim?

Takové akvárium, jako jsme si troufli realizovat my, bych nikdy nesvěřila nějakému obyčejnému sklenáři. Ten si totiž málokdy uvědomí závažnost problému. Amatér většinou řekne “žádný problém” a odborník se bojí. Proto jsem nechávala skla tolikrát počítat. Když jsem tušila tloušťku a druh skla, doporučili mi známí — nadšenci akvaristiky — pana Pavla Skálu, který je pokračovatelem rodinné tradice akvaristů. Takových rodin už moc nenajdeme. A zkušenost otců a dědů hrají podle mě také velkou roli. Nakonec jsme ani nedělili práce na dodávku skla a osázení, vše jsme nechali na odborníkovi. Je to lepší kvůli reklamacím a zodpovědnosti. Musím říct, že jsme udělali dobře.

3

. Akvárium už funguje více než půl roku. Jaké s ním máte zkušenosti?

Čistíme ho jen jednou za měsíc. Je zde velký filtr, který se musí vymývat. Odpouštět smíme pouze třetínu nádrže, aby se udrželo potřebné pH. Když jsme odjeli na dovolenou, automatické krmítko udrželo ryby živé — pravda, příliš neztloustly. Krmení, obzvlášť když sedíme večer ve tmě před osvětleným akváriem, je pořád moc zábavné. A pan Skála chodí na pravidelné “kontroly”. Zkušenosti máme tedy zatím dobré.

TEXT: EVA POLÁČKOVÁ

FOTO: PETR ZHOŘ

(Zdroj: Moderní byt 11/2000)

Kontakty:

Ing. arch. ANNA KOVÁŘOVÁ (autorka projektu),

Dolní Břežany 411,

tel.: 0603 25 55 11,

tel./fax.: 02/41 91 01 66;

Akad. mal. BARBORA ŠLAPETOVÁ (obrazy), Strašnická 14,

Praha 10, tel.: 0604 26 19 82;

AQUA-DESIGN SKÁLA (akvárium), Maškova 5, Praha 7,

tel.: 02/ 33 38 20 45;

JAN ČERNÝ — TRUHLÁŘSTVÍ (truhlářské konstrukce),

Dolní Němčice 32, Dačice,

tel./ fax: 0332/42 05 19;

JIŘÍ LEITKEB (ocelové konstrukce), Dolní Němčice 82, Dačice,

tel.: 0332/42 25 29;

Doc. ing. KAREL LORENZ (statika), Na Konvářce 12, Praha 5,

tel.: 0603 46 60 88

 

 

Nové trendy v otvorových výplních

Rozdělení okenních konstrukcí

Dešťová zábrana


U dvoustupňově těsněných oken, obr. č. 1 a 2, můžeme rozlišit ve funkční spáře dva stupně těsnění. První stupeň, bližší k vnějšímu povrchu – dešťová zábrana má za úkol zajistit těsnost okna proti průniku hnaného deště funkční spárou na vnitřní stranu okna. Tato dešťová zábrana toto činí zcela spolehlivě, propustí vodu pouze do dekompresní dutiny, která je základním stavebním kamenem dešťové zábrany. V dešťové zábraně kapky vody ztratí svoji kinetickou energii, soustředí se ve sběrné drážce, a pomocí dostatečného počtu a velikosti odtokových otvorů, odteče tato voda na vnější stranu okna. Tento odtok vody je ovšem podmíněn dodržením základní funkční podmínky – trvalého vyrovnání tlaku vzduchu mezi dekompresní dutinou a vnějším prostředím. (Tato základní podmínka platí rovněž pro zasklívací spáru). Takové trvalé zajištění vyrovnání tlaku mezi vnějším prostředím a dešťovou zábranou, můžeme zajistit několikerým způsobem – trvalým otevřením vnější dolehávky po celém obvodu v tl. 2-3 mm, nebo vytvořením přivětrávacích otvorů v horní části okenních rámů – pokud možno ve stejném počtu jako je počet odtokových otvorů, nebo vynecháním horního těsnicího profilu na vnější dolehávce. Dešťová zábrana, která je dobře konstrukčně navržena, zamezí přístupu vody až na úroveň prvního těsnicího profilu, jakožto základního stavebního kamene větrové zábrany.

Větrová zábrana
Druhý stupeň

těsnění funkční spáry je větrová zábrana. Větrová zábrana má za úkol limitovat infiltraci vzduchu na požadovanou – normovou hodnotu. Větrovou zábranu u oken tvoří těsnicí profily, kterých může být i několik, ale každý z nich musí obíhat vždy v jedné úrovni po celém obvodu okenního křídla. Tím, že tyto těsnicí profily začínají až za dešťovou zábranou, jsou umístěny ve střední a vnitřní poloze, což je velice výhodné s ohledem na to, že těsnicí profily jsou zpravidla vyrobeny z pryžových či plastových profilů, kterým vadí střídání teplot a působení ultrafialových paprsků. Protože větrová zábrana umožňuje určitou limitovanou infiltraci vzduchu, musíme počítat s tím, že mezi těsnicím profilem a jeho dolehávkou, proudí určité malé množství vzduchu. Pokud by na těsnicím profilu byla přítomna voda, vzduchový proud by tuto vodu strhl s sebou na vnitřní stranu okna – okno by bylo netěsné proti průniku vody, a tím nepoužitelné v našich podmínkách.

Okna, o kterých hovoříme jako o oknech jednostupňově těsněných, obr. č. 3 a 4, nemají samostatnou dešťovou zábranu. Nemají dostatečnou sběrnou drážku na proniklou dešťovou vodu. Tato voda má velmi snadný přístup až na úroveň jediného těsnicího profilu, který je na vnitřní dolehávce. Mnohdy je tento profil ještě přerušen rohovým ložiskem kování. Takové okenní konstrukce odolávají zkušebním tlakům jen velmi

obtížně a hodí se pro použití a zabudování do nižších úrovní nad terénem. Vnější těsnicí profil slouží pouze na omezení množství vody, které pronikne do funkční spáry. Odvoňovací a přivětrávací otvory, které zde musí být, umožňují přístup studeného vnějšího vzduchu až k vnitřnímu těsnicímu profilu a k vnitřnímu povrchu. Kromě zhoršených tepelnětechnických vlastností je snížena i vzduchová neprůzvučnost takových okenních rámových materiálů.

Současné trendy v konstrukcích oken

Obecné tendence


V současné době lze konstatovat příznivý vývoj v oblasti otvorových výplní. Jedním z příznivých znaků je nárůst výroby a odbytu kvalitních okenních konstrukcí s dvoustupňovým těsněním ve funkční spáře. Toto se týká především systémů oken vyrobených z PVC profilů. Dříve, zejména z cenových důvodů, byl větší odbyt oken s jednostupňovým těsněním ve funkční spáře, investory zajímala především nízká cena, nikoliv užitné vlastnosti. Po narůstajících problémech se zatékavostí a nižšími akustickými vlastnostmi stále více investorů a zákazníků vyžaduje již spolehlivější konstrukce oken dvoustupňově těsněných, ikdyž jsou cenově o něco náročnější.

Další tendencí je nárůst výroby a odbytu dřevěných oken. U většiny konstrukcí dřevěných oken se jedná vždy o okna dvoustupňově těsněná ve funkční spáře.

Tepelnětechnické vlastnosti


Za velmi pozitivní jev lze označit stálý nárůst uplatnění zasklívacích jednotek okenních konstrukcí s lepšími tepelnětechnickými vlastnostmi než doposud. Donedávna výrobci z cenových důvodů a díky snaze uspět v soutěžích o zakázky nabízeli dodávku oken vybavených zasklívacími jednotkami se součinitelem prostupu tepla k = 2,9 W/m2K. Stále více investorů a odběratelů dává již vědomě přednost kvalitnějším sklům, která přinášejí trvale výrazné energetické úspory. Dnes je možné považovat již za běžný standard zasklívací jednotky se součinitelem prostupu tepla k = 1,1 W/m2K, které nám zajistí snížení tepelných ztrát plochou prosklení na třetinu, a to trvale. Používání zasklívacích jednotek s horšími vlastnostmi, lze v současné době považovat za nezodpovědné.

Další charakteristickou změnou je snaha všech okenních systémů o prodloužení životnosti okenních konstrukcí včetně zajištění tzv. ,bezúdržbovosti“ okenních konstrukcí.

Kování


Převážná většina okenních konstrukcí dnes musí být vybavena celoobvodovým kováním, které nám umožňuje jednou ovládací klikou zajistit jak otevírání a sklápění křídla, tak i další funkce. Takové celoobvodové kování by mělo být automaticky vybaveno pojistkou proti chybnému ovládání. Tato bezpečnostní pojistka brání např. přesunu kliky do polohy sklápění křídla při otevřeném křídle. Pokud by tato pojistka nebyla , hrozí vypadnutí křídla z okenního rámu, a to zejména při větších rozměrech okenních křídel. Vhodným doplňkem kování bývá také ,dětská pojistka“, která brání běžným způsobem křídlo otevřít, je uvolněna jen funkce sklápění. Je to vhodné zejména v bytech ve vyšších podlažích. Výrobci okenního kování již nabízejí jako doplněk celoobvodového kování možnost pohybem ovládací kliky aretovat polohu křídla v otevřené poloze v libovolném místě. Veškeré tyto doplňky zvyšují obslužný komfort a zlepšují užitné vlastnosti současných oken.

Mikroventilace


Dalším doplňkem kování je funkce ,mikroventilace“, která spočívá v uvolnění přítlaku křídla a těsnicích profilů oproti okennímu rámu. Ve svém důsledku umožňuje zvýšení infiltrace vzduchu, ale za současného snížení akustického útlumu a umožnění přenosu vnějšího hluku do interiéru. Dle mého názoru bude nutné v budoucnu počítat s doplněním okenních konstrukcí větracími klapkami, které zajistí dle potřeby dostatečný přívod vzduchu, opravdu kontrolovatelný, za současného zachování akustického útlumu okenní konstrukce a tím zajištění požadovaného komfortu v interiéru – viz příklad na obr. 5.

Vývojové tendence v jednotlivých materiálových skupinách okenních konstrukcí

Okenní konstrukce z PVC profilů


Vývojový posun lze zaznamenat zejména v konstrukci nosných profilů. Důležitými vlastnostmi okenních rámů jsou především pevnost (tuhost) profilů a jejich tepelnětechnické vlastnosti. Tyto vlastnosti mají poněkud protichůdné požadavky. Z důvodů zajištění tuhosti musíme plastové profily vyztužovat ocelovými vložkami, ale ty na druhé straně výrazně zhoršují tepelnětechnické vlastnosti těchto profilů. Nejdříve se konstruktéři plastových profilů snažili omezit tyto negativní vlivy ocelových výztuh vytvářením ochranných vzduchových dutin v profilech – hovoříme o dvou- až tříkomorových profilech, ale dosahované výsledky nejsou u tohoto řešení ještě uspokojivé, zejména ve srovnání s tepelnětechnickými vlastnostmi dřevěných rámů. Příklad dvoukomorového profilu s ocelovou výztuhou (okenního křídla) vidíme na obr. č. 6 a 7, vhodnější, tříkomorové řešení je patrné z obr. č. 8 a 9. Tento nedostatek se začíná dařit odstraňovat konstrukcí mnoha komorových – ,voštinových“ profilů, které pro zajištění tuhosti již nepotřebují vkládat ocelové výztuhy. Takové profily již dosahují z hlediska tepelně-technických vlastností úrovně dřevěných profilů.

Pro výrobu takových voštinových profilů je ovšem zapotřebí více hmoty PVC, složitější tvarovací nástroje, což má vliv na konečnou cenu výrobku.

Další možností jak zvyšovat únosnost a stabilitu plastových profilů je kombinace různých materiálů ve vrstvách stěn profilu, umožněná technologií koextruze, a to až trojnásobnou. Základní nosnou vrstvu PVC profilu tvoří nosné jádro z PVC, s příměsí skleněných vláken jako rozptýlené výztuže. Na toto jádro je pomocí koextruze nanesena vrstva pohledového PVC a navíc je možné na vnější stranu profilů nanášet ještě další

vrstvu PMMA (polymethylmetakrylátu), imitující např. dřevěný povrch. Nosné jádro profilu vyztužené skleněnými vlákny zajišťuje profilu dostatečnou tuhost, proto odpadá při běžných velikostech oken nutnost vkládání přídavné ocelové výztuhy. Výrazně se zlepšují tepelnětechnické vlastnosti rámové konstrukce. Zvýšená cena profilu je výrazně kompenzována absencí ocelové výztuhy.

To, že považujeme okna vyrobená z PVC za okna ,bezúdržbová“, je pouze relativní pojem, jelikož všechny okenní konstrukce potřebují jistou míru pravidelné údržby. Jen u některých materiálových verzí odpadá potřeba obnovy povrchové úpravy. V každém případě se jedná o pravidelnou hygienu okenní konstrukce a pravidelnou údržbu (seřizování a mazání) celoobvodového kování. Snaha o prodloužení životnosti profilů je vlastní většině okenních konstrukcí. Vezmeme-li v úvahu, že největším degradačním faktorem pro profily z PVC je UV záření, je zcela pochopitelná snaha vliv tohoto záření omezit na minimum, a tím spolehlivě zajistit prodloužení

životnosti profilů. Toho můžeme dosáhnou kombinací plastových PVC profilů s hliníkovým obkladem na vnější straně, a tím eliminaci vlivu UV záření na vlastní plastové profily. Příklad takového řešení je na obr. č. 10 a 11. Kromě toho zajistíme široké možnosti barevného řešení hliníkových obkladových profilů.

Důležitým faktorem zejména u plastových profilů na bázi PVC je možnost recyklace starého materiálu a odpadu při výrobě nových výrobků. Řešení, které přispívá ke snížení cen základních profilů je výroba profilů, jejichž stěny jsou tvořeny základní vrstvou recyklovaného materiálu, na který je vnější vrstva z nového materiálu nanesena koextruzí.

Okenní konstrukce ze dřeva


Základním vývojovým trendem dřevěných okenních konstrukcí je snaha po odstranění těch vlastností, které ve srovnání s jinými materiálovými bázemi jsou horší. Jednou z nepříjemných vlastností dřeva je jeho poměrná nestabilita v závislosti na vlhkosti, která se u masivních profilů projevuje především kroucením a změnou objemu. Změnu objemu dřeva v závislosti na vlhkosti nelze jednoduše ostranit, lze ji jen výrazně omezit použitím kvalitní povrchové úpravy, a především potřebných předúprav, jako jsou napouštění řezných ploch dřeva speciálním prostředkem, který zamezuje možnost nasáknutí vlhkosti do vláken dřeva, vyplnění spojových konstrukčních spár po provedeném základování pomocí trvale pružné výplňové hmoty, jako i použití kvalitních pružných nátěrů, které zaručují dřevu dlouhodobou spolehlivou ochranu. Takové nátěrové systémy vyžadují obnovovací či ,osvěžovací“ nátěry nejdříve po 5 – 7 letech. Vliv kroucení byl zamezen úpravou základního materiálu, který tvoří minimálně třívrstvá lamela, která je vyrobena pouze z kvalitního ušlechtilého dřeva, ze kterého jsou odstraněny veškeré anomálie, které by mohly způsobovat případnou tvarovou změnu. Dalším důležitým faktorem je použití vysoce kvalitních vodostálých lepidel jak na výrobu lepených dřevěných lamel, tak i na vlastní výrobu a spojování jednotlivých částí okenní konstrukce. Taková lepidla odpovídají kvalitativnímu stupni D4 podle DIN 204. Další možností zajištění lepší tvarové stability je použití ušlechtilejších druhů dřeva na výrobu lepených lamel, jako je např. Meranti.

U dřevěných okenních konstrukcí na vnější straně oken nejvíce trpí povrch vodorovných či šikmých ploch, kde se nejdéle drží voda a sníh. Na těchto plochách také nejdříve vznikají poruchy povrchové úpravy. K zamezení tohoto nežádoucího vlivu, začali někteří výrobci dřevěných oken používat ochranné hliníkové lišty těchto šikmých ploch – viz příklad na obr. č. 12.

Potřeba odstranit nepříjemnou vlastnost dřevěných oken, nutnost obnovovat a udržovat vnější povrchovou úpravu v kratších intervalech než vnitřní plochy, vede konstruktéry oken k řešení, kdy se kombinuje hliníkový obklad na vnější straně s klasickým oknem na straně vnitřní. Zachovávají se tak výborné tepelně- technické vlastnosti dřeva jakož i příjemné estetické působení dřeva do vnitřního prostoru a z vnější strany celou dřevěnou konstrukci okna

chrání hliníkový obklad, který může být různě povrchově upraven. Takové řešení je konstruováno jednak jako doplněk stávající okenní konstrukce, jako např. EURO okno doplněné vnějším přídavným hliníkovým obkladem viz obr. 14, nebo přímo novou originální konstrukcí dřevo-hliníkového okna, jak je tomu u systému THERMOSTAR AH-100, viz obr. 15.

Další převratnou novinkou v technologii výroby dřevěných oken je přechod od spojování okenních rámů čepováním na spojování okenních rámů v rozích pomocí svařování. Ano, čtete dobře – svařování. Při tomto svařování se nesvařuje pochopitelně dřevo, ale tavné lepidlo, které se předem nanese na řezné plochy, které jsou pro pravoúhlá křídla provedeny pod 45 °. Po svaření na podobném zařízení jako se svařují plastová okna se ještě pevnost rohového

spoje pojistí dvěma vruty a vše je hotovo. Tato technologická změna umožňuje zkrácení výrobního času dřevěných oken na třetinu původního a navíc odpadá velmi náročná ruční práce na broušení rámů před a v průběhu provádění povrchové úpravy. Základní lepené lamely se nejdříve vyprofilují na potřebné profily, v celých tyčích se provede jak základování, mezibrus i definitivní povrchová úprava, vše automaticky – strojně a s takto připravenými profily se pracuje jako s profily z umělé hmoty. Následuje řezání na dvouhlavé pile, po nanesení tavného lepidla svaření v rozích, montáž kování, zasklení a kompletace. Tento technologický posun znamená výrazné zlevnění výroby dřevěných oken, což bezesporu přispěje k jejich dalšímu rozšíření.

Okenní konstrukce na bázi recyklovaných plastů


Celkem v nedávné době se na našem trhu začala úspěšně prosazovat zcela nová konstrukce oken z nového kompozitního materiálu. Základem okenních profilů je masivní tuhé jádro vyrobené z recyklovaných plastů (směs polyetylénu a polypropylénu) s příměsí malého množství rozvlákněné celulózy jako rozptýlené výztuže. Toto masivní jádro ze 100% recyklátu je obaleno pláštěm z polyetylénu, který je na tuhé jádro nanesen koextruzí. Dále jsou pak na pohledové plochy profilů naválcovány a nataveny hliníkové plechy, předem povrchově upravené práškovým vypalovaným lakem. Standardní barvy těchto pohledových plechů jsou bílá (RAL 9016) a hnědá (RAL 8019) v oboustranné kombinaci, za příplatek může být vnější strana profilu ještě červená (RAL 3011), modrá (RAL 5011), zelená (RAL 6009), stříbrná (RAL 9007) a mahagonová. Okenní konstrukce z tohoto nového materiálu v současné době u nás zpracovává a dodává 6 výrobců. Tato konstrukce vznikla a byla vyvinuta firmou MEETH v SRN a dodává se pod názvem MEETH MASIV. Schéma této nové okenní konstrukce je na obr. č. 15. Cenově je tato konstrukce plně srovnatelná s okenními konstrukcemi vyrobenými z profilů na bázi PVC a mnohdy nižší. Předností tohoto systému jsou masivnost a odolnost základních profilů proti povětrnostním vlivům, teplotě a UV záření a dlouhá životnost, která vychází z vlastností výchozích materiálů. Hliníkové lakované pláště umožňují dodatečné lakování na libovolný odstín. Další výhodou tohoto nového materiálu je jeho naprostá zdravotní nezávadnost, a to zejména v případě požáru. Při požáru se z tohoto materiálu uvolňují pouze látky stejné jako při hoření dřeva, žádné toxické a jedovaté látky. Zpracování profilů při výrobě oken je prakticky stejné jako při výrobě oken z profilů na bázi PVC. Recyklovatelnost tohoto materiálu je 100% a mnohonásobná. Tepelnětechnické vlastnosti jsou srovnatelné s vlastnostmi dubového dřeva. Veškeré tyto základní údaje dávají dobré předpoklady pro široké uplatnění této nové okenní konstrukce, zejména při rekonstrukcích panelových domů a všude tam, kde je požadovaná dlouhá životnost a nízká cena.

Kovová okna z hliníkových slitin a ocelových profilů s PTM (přerušenými tepelnými mosty)


Konstrukce kovových oken patří do skupiny výrobků, které nacházejí uplatnění zejména u velkých akcí občanských staveb a staveb administrativního charakteru, s velkým důrazem na vzhled a dlouhou životnost oken a celého obvodového pláště. Týká se to zejména lehkých obvodových plášťů. Rozdíly mezi jednotlivými systémy jsou na první pohled pro laika nerozpoznatelné, ale přece jsou. Vývojově je snaha vyrábět systémy, které budou mít srovnatelné tepelnětechnické vlastnosti s ostatními systémy, jako jsou dřevo a plast. Toho lze dosáhnou pouze dokonale vyřešeným přerušením tepelného mostu v těchto kovových profilech, kde kromě složky vedení tepla je omezeno proudění, a především i přenos tepla zářením. Tedy právě technické řešení přerušení tepelného mostu rozlišuje jednotlivé systémy na systémy vhodné spíše do jižních zemí a do našich klimatických podmínek. Dokonalost povrchových úprav jak ocelových, tak i hliníkových profilů je prakticky stejná, kompletnost sortimentu profilů také, jediným významným faktorem technické dokonalosti a použitelnosti je právě způsob řešení přerušení tepelného mostu v kovových profilech. Příkladem správného a současného řešení PTM u hliníkových profilů je přerušení v šíři min. 28 mm a více, kdy dutina je vyplněna pěnovým polyuretanem, který zamezuje přenos tepla prouděním a zářením. Součinitel tepla rámových profilů s tímto přerušením je k = 1,9 W/m2K, viz obr č. 16.

Stejně zdařilé řešení je možné u ocelových profilů, kde přerušení tepelného mostu tvoří přímo tvrdá polyuretanová pěna, jako je tomu u systému ISOPRO viz obr. č. 17, nebo u systému JANSEN, obr. č. 18, kde k zamezení přenosu tepla zářením slouží střední diafragma, vložná mezi izolační pásky tvořící PTM.

Méně vhodné systémy kovových konstrukcí mají přerušení tepelného mostu kostrukčně pouze 6-12 mm. Takové konstrukce vykazují součinitel prostupu tepla rámových materiálů na úrovni

k = 2,53,1 W/m2K a z hlediska minimalizace energetických ztrát nejsou pro současnou praxi a pro naše klimatické podmínky vhodné.

Doc.Ing. Václav Hájek, CSc.
Katedra konstrukcí pozemních staveb Stavební fakulty ČVUT

Článek byl zpracován za podpory výzkumného záměru MSM:
21000 0001 – Funkční způsobilost a optimalizace stavebních konstrukcí.

Sugestivní symbióza

Mnohdy se nelze divit. Požadavky některých památkářů bývají natolik svazující, že ani geniálnímu autorovi by se nepodařilo zanechat na stavbě otisk své osobnosti. Kvalita rekonstrukce pak zůstává jen v rovině pečlivosti. Odvěký spor památkářů a zastánců moderních forem často končí ve prospěch byrokracie využívající svého práva veto. (Nabízí se však otázka: u koho lze předpokládat jemnější estetické cítění a komplexnější chápání smyslu hodnot – u autora, který prokázal své schopnosti na mnoha jiných realizacích, nebo u úředníka se zúženým zaměřením jen na stávající hodnoty?)

Zapojení historického objektu do současného života předpokládá kromě zachování a zrestaurování dochovaných hodnotných částí objektu také začlenění současných prvků. Napodobením dobového tvarosloví sice architekt památkáře nepopudí, ale ve své podstatě jde jen o nenápadnější variantu „plastového košíku s vylisovaným dezénem vyplétaného proutí“, tedy o komedii. Současný prvek by měl mít současný tvar. Jestliže architekt dokáže použít (a především prosadit) v rekonstruovaném domě vlastní výrazové prostředky v souladu a v úctě k danému prostředí, pak jde o počin zasluhující stejného uznání jako kvalitní novostavba.

Renesanční dům ve Slavonicích měl štěstí hned ve třech příznivých okolnostech, jež předurčily jeho výslednou podobu. Především v osobnosti investorky, historičky umění Anny Fárové, která dům zakoupila. Pro realizaci svých představ si cíleně zvolila i stejně vyhraněnou osobnost architekta, Romana Kouckého. A třetím faktorem byl překvapivě shovívavý přístup místních památkářů. Svůj postoj ke stavbě zaujali možná pod dojmem toho, že realizace z kanceláře Romana Kouckého získávají četná ocenění a jsou publikovány v odborných časopisech, nebo na ně zapůsobila jména významných odborníků zúčastněných při stavebně historickém, archeologickém a restaurátorském průzkumu. Žádnými imperativy však nebránili zrodu jednoho z nejpůsobivějších domů, obnoveného v lehce provokující symbióze historické a moderní architektury.

Dům se dvěma štíty v pohledu z náměstí vzbuzuje představu dvou samostatných budov, ovšem vnitřní souvislosti naznačují, že už původně byl postaven jako jeden celek. Jádro nejstaršího domu s obytnou místností do dvora bylo pravděpodobně v západním křídle, ale při pozdně gotické přestavbě se struktura domu zrcadlově převrátila, protože postavením mohutného bloku do dvora byla obytná místnost zastíněna. Není zřejmé, zda k domu v té době patřilo už celé patro s obytnými místnostmi na jižní straně do náměstí, tato část se dochovala jen se znaky mladší renesanční přestavby. V polovině 16. století, jak dokládají letopočty na fasádě, už měl dům raně renesanční podobu s arkýřem a sgrafitovou výzdobou na průčelí. Ze stejné doby pochází i klenba velké síně v přízemí; na sloupku klenby byl nově nalezen letopočet 1546.

Kvalita domu si nevyžádala výraznější úpravy po celá tři století. Prvním větším stavebním zásahem bylo až přebudování kuchyní při rušení černých topení v polovině 19. století. S kamny, do kterých se přikládalo již přímo v místnosti, souvisejí ploché segmentové klenby obou kuchyní v západním křídle.

Na přelomu 19. a 20. století zasáhla do dispozice domu výstavba nového schodiště a záchodů v zadní části západního křídla, která znejasnila starší vývojové fáze. Z této doby pocházejí i úpravy stropů nebo dveřních a okenních otvorů. Dům byl v závěrečné fázi rozčleněn na pět bytových jednotek.

Autoři projektu, Roman Koucký, Šárka Malá a Iveta Chitovová, rekonstrukcí vrátili domu původní strukturu a především stavbu očistili od posledních destruktivních zásahů.

Odstranili příčky, které dělily velké obytné prostory nebo z nich vykusovaly provozní zázemí malých bytů. V přízemí autoři obnovili klenutou vstupní síň se středním sloupkem, odhaleným při průzkumu v pozdějším zdivu. Přistavené zadní schodiště od provozu domu zcela oddělili a v centrální poloze dispozice, kde při průzkumu byly nalezeny zbytky původního schodiště, postavili nové, adekvátní provozním vztahům i svému významu.

V západním křídle v návaznosti na vstupní prostory a halu vznikla v patře kuchyň na místě původní se segmentovou klenbou. (Z dolní černé kuchyně pod ní, nejstarší části domu, se stalo „muzeum“ pro prvky stavby a předměty nalezené při průzkumu.) Kuchyni je nejbližší obytná místnost s arkýřem a dalšími dvěma okny do náměstí. Bude sloužit jako salon, společenský prostor s vystaveným triptychem Libora Fáry „Pocta Duchampovi“. Naproti arkýři stojí vysoký krb, jehož umístění na ose je kompoziční protiváhou, vyjadřuje komunikaci s arkýřem. Do něj i ostatních oken salonu se vrátily vnější kamenné kříže odpovídající členění oken.

Do náměstí je orientovaná také sousední pracovna paní Fárové ve východním křídle. K intimní části domu, ložnici umístěné v klidné zadní zóně východního křídla, vede z pracovny „tunel“, nejvýraznější moderní prvek začleněný do dispozice domu, jehož hmota vystupuje na obou koncích do prostoru místností. Bude nejen spojující chodbou či průhledem z náměstí do dvora, ale také „archivem“ obrazů či fotografií. Na tunel provozně i tvarově navazující koupelna má už parametry čistě soudobé. Překvapivý je sestup po schodišti do přízemí, přechod z moderní koupelny do gotických zdí, kde stříbrnou barvu nerezových stěn bazénu jen lehce přisvětlují okna ze zahrady – skla zasazená bez rámu přímo do kamene.

Dochované hodnotné části stavby, které vypovídají o vývoji domu, byly v rámci rekonstrukce ošetřeny a ponechány viditelné. Ať už se jedná o fresky v raně renesančním arkýři, renesanční omítku v pracovně, segment pozdně gotického zdiva v ložnici nebo obnažený přízemní prostor s bazénem, jejich prezentace je podána velmi sugestivním, téměř analytickým způsobem. Kombinace se soudobými výrazovými prostředky, které mají strohý, někde možná až brutální charakter, však posunuje celou stavbu vysoko nad úroveň běžných rekonstrukcí. Moderní prvky totiž ve své konstrukční nahotě, podtržené šedivou barvou cementové omítky, působí stejně prostě a čistě jako stará architektura.

O jednotlivých stavebních detailech, použitých materiálech nebo designu prvků mnohem účinněji než slova vypovídají fotografie. Snad jen zbývá podotknout, že výsledná realizace byla možná jen díky exkluzivnímu zázemí investorky, je výsledkem výjimečného souladu invencí architekta s představami klientky, která se podílela při projektování i stavbě na řešení každého detailu.

VĚRA KONEČNÁ

Rekonstrukce domu č. p. 518, Horní náměstí Slavonice
Investor: Anna Fárová
Projekt: Roman Koucký Architektonická kancelář
Autoři: Roman Koucký, Šárka Malá, Iveta Chitovová
Stavební část a statika: Pavel Štěpán
Stavebně historický průzkum: Jiří Škabrada
Archeologický průzkum: Jiří Militký
Fotodokumentace: Ester Havlová
Restaurátorský průzkum: Václav Špale

(Zdroj: Stavba 1/2000)

Věrní (a černí)

Dnes to už neplatí.

Některé modely videorekordérů srostly s televizorem do jednoho kompaktního kusu a zbavily své majitele starostí se vzájemným propojováním a komunikací. Právě komunikace mezi oběma přístroji se s každou novou řadou výrobků zkvalitňuje. Videorekordér jako samostatný spotřebič je možné ukrýt do hlubin televizního stolku a ovládat jej přes televizor. Díky mnoha užitečným funkcím se pak mezi sebou domlouvají jako věrní služebníci i bez účasti svého pána, aby plnili předem naprogramovaná přání.

Nové funkce

Užitečnou funkcí je například knihovna, respektive archiv kazet. Každý výrobce ji nazývá trochu jinak, nejčastěji Tape Library nebo Tape Manager. Ve větším množství kazet bývá problematické se orientovat. Stačí však dálkovým ovladačem vyvolat zmiňovanou funkci a na obrazovce televizoru “listovat” v přehledu nahrávek včetně jejich obsahu, délky stopáže i zbývající volné pásky pro další záznam. V praxi to vypadá tak, že dostaneme-li chuť na dokumentární film ze života veverek, videorekordér nám prostřednictvím obrazovky televizoru poradí, že bychom měli zvolit například kazetu číslo dvě stě padesát tři, a požádá nás, abychom ji do něj vložili (to jediné zatím sám neumí). Pak mezi mnoha jinými najde na pásce příslušný pořad a ten spustí.

Barevná maska

Videorekordéry jsou velmi učenliví tvorové a do jejich technické konstrukce proniká hravost, kterou majitelé ocení. Některé modely mají totiž funkci střihu nebo i dodatečného ozvučení kazety, což umožňuje poměrně kreativně zpracovat například videozáznam z dovolené. Ani za design vnějšího pláště se mnohé černé inteligentní krabičky nemusí stydět. Mimochodem, černá je na ústupu ve prospěch barvy bílého kovu a u některých typů je přední kryt dokonce vyměnitelný za barevnou masku.

Co znamená:

3E-Stand-by

Omezuje příkon ve Stand-by režimech na 3 rozdílné minimální hodnoty. Při zobrazení hodin činí spotřeba 5,5 W/h. Je-li displej zcela vypnutý, nečiní spotřeba víc než 4,5 W/h. V Eko-Stand-by režimu bez hodin a infračerveného propojení se spotřeba sníží na 2,5 W.

Digital (Easy) Link/Digital Link Plus

Videorekordér vybavený touto funkcí může být ovládán, i pokud je ukrytý v televizním stolku, a to přes televizor. Příkazy jsou z televizoru předávány Euro-kabelem. Videorekordér také automaticky přebírá nastavení televizoru a nemusí být samostatně programován.

Dolby Surround

Zajišťuje prostorový zvuk a prostřednictvím pěti reproduktorů poskytuje zážitek podobný sledování filmu v kině. Na rozdíl od systému Dolby Digital se jedná o systém analogový.

Easy Control Panel (ECP)

Čtyři přehledně uspořádaná tlačítka na přední straně videorekordéru, která poskytují možnost maximálně snadné obsluhy.

Hi-Fi-stereo

Dvě rotující zvukové hlavy zaznamenávají stereo zvuk v šikmých stopách pomocí FM modulace. Tato technologie dosahuje téměř CD kvality reprodukce zvuku. Při dvoukanálových vysíláních jsou zaznamenávány oba kanály a při reprodukci je možné volit mezi nahranými stopami.

Inteligent Quality Control (IQC)

Zajišťuje optimální kvalitu obrazu při použití videopásků různé kvality. Srovnává hladinu signálů a šumu.

NextView Link

Videorekordér rozezná uložení předvoleb v televizoru a instaluje si je v tomtéž pořadí.

Tape Library/Tape Manager

Díky této funkci se může na obrazovce ukázat obsah všech vašich kazet včetně názvů, délky nahraných programů a zbývajícího času na pásce.

Video-Automatic-Channel-Programing

Automaticky programuje všechny dosažitelné televizní kanály a třídí je podle zadaných priorit.

VHS, S-VHS, S-VHS ET

Norma VHS má rozlišení 240 řádků, zatímco Super VHS 400 řádků a nejnovější norma Super VHS ET má ještě vyšší rozlišení. Tím je obraz ještě kvalitnější.

Show View

Stisknutím tlačítka na dálkovém ovládání se spustí časovač programování. Pak jen stačí nalézt v přehledu televizních programů kód příslušného pořadu, zadat ho videorekordéru a pořad se v době vysílání sám nahraje.

TEXT: PETR TSCHAKERT

FOTO: ARCHIV

Skrytý chlad

Bez těchto spotřebičů se dnes už neobejde téměř žádná domácnost. V některých případech však mohou rušit jednotnou tvář interiéru (např. v současném moderním prostoru, kdy se kuchyň spojuje se společenskou částí), proto je lepší je “nepřiznat” a vestavět do kuchyňské linky. Jsou stále nablízku, ovšem skryté, a neruší vzhled místnosti. Začlenění do nábytku poskytuje také více hygieny, protože není volný prostor mezi spotřebičem a skříňkou, kde by se mohl usazovat prach a nečistoty. Výrobky jsou i méně hlučné (zvláště ve srovnání s levnějšími modely z nižších kategorií volně stojících spotřebičů).

To nejdůležitější
Kuchyňská sestava působí kompaktně, zařízení není vidět a neruší vzhled interiéru.
Při výběru mějte na zřeteli čistý užitný obsah, který je díky vestavění menší.

Integrované chladničky a mrazničky poskytují hygieničtější prostředí.

Tyto typy jsou oproti volně stojícím (zvláště levnějším modelům z nižších kategorií volně stojících spotřebičů) méně hlučné.

Vestavné chladničky a mrazničky nelze volně postavit.

Při pořizování vestavěných mrazniček, chladniček či jejich kombinací musíme zvláště pečlivě zvážit jejich čistý užitný obsah. Obecně platí, že člověku, který žije sám, postačí přibližně obsah 120 litrů, u vícečlenné domácnosti se doporučuje 60 litrů na osobu. Obsah mrazničky je individuální, záleží na potřebách každého uživatele.

Vestavná technologie dává možnost umístit spotřebiče do libovolné výšky, což je výhodné například u chladniček, které můžeme instalovat do výšky očí. Nikdy se však nesmí zapomenout na nutný prostor pod i za spotřebičem, kudy proudí vzduch nezbytný na ochlazování.

Při plánování tohoto typu spotřebičů je nutné počítat s dlouhodobě stejnou koncepcí kuchyně. Výrobky totiž nemají nožičky a čelní strana je uzpůsobena pouze na zakrytí. Proto je později nelze použít samostatně a uživatel je pak určitým způsobem omezen při zařizování interiéru.

VOLNĚ STOJÍCÍ PODSTAVNÉ

Pod tímto označením se skrývají spotřebiče, které stojí volně a lze je podstavit. U výrobku se odejme horní část a pak se zasune (podstaví) na určené místo. Nahoře se použije krycí deska. Tato možnost se využívá u nízkých spotřebičů (do výšky 85 cm), vysokých stejně jako spodní skříňky kuchyňské linky. Spotřebič tak v interiéru kuchyně neruší a v budoucnu ho lze opět volně postavit.

TEXT: LENKA HAKLOVÁ

FOTO: ARCHIV

 

PARTNEŘI WEBU

MDKK MUJDUM STAVBAWEB IMATERIALY RODINNYDOM BMONOE
Copyright © BUSINESS MEDIA ONE, s. r. o. 2006–2025