Kuchyň s dvířky z bambusu je tak nápadná, že se stává okamžitě středem pozornosti. Je zajímavé pozorovat kupující, jak nevěřícně osahávají pevný lakovaný povrch kuchyňských dvířek. Čím je kuchyň tak nápadná?
Tanec v manéži Už třeba jen tím, že má tvar šestiúhelníku a nerespektuje tak obvyklé poučky o kuchyňské ergonomii. Doporučovaný koncept kuchyně, který má zajistit co nejmenší počet kroků při vaření, tak razantně mění. Pokud se obecně mluví o optimálním rozdělení pracovních ploch mezi jednotlivá ramena písmene U, pak se tato kuchyň stáčí téměř do varu písmene O, čímž vytváří téměř ideální manéž pro každého velmistra v tanci mezi hrnci. Cíl architekta byl v případě této kuchyně jednoduše čitelný. Převážná většina úložných prostor se nastěhovala do spodních skříněk, zatímco v úrovni očí nás zaujmou policové systémy propojené se subtilními horizontálními prosklenými osvětlenými skříňkami určenými k uložení skla. Kontrast k „dřevěné“ barvě bambusu tvoří těla dvířek a obložení zad kuchyně ve stříbrošedé barvě, které si jako technicky neosobní prvek dobře rozumí s totožnou barvou polic plnovýsuvů.
Pět milimetrů bambusu Dalším překvapivým prvkem jsou dvířka vyrobená z bambusu. „Bambus má vynikající pevnost povrchu,“ říká Radek Procházka, jeden z prodejců kuchyňského studia a výrobce nábytku DIZ, a zároveň vysvětluje, proč zkusili k výrobě kuchyňských dvířek právě tento materiál. Připomíná přitom využití tohoto materiálu právě pro podlahy. „Pokud máte nosný materiál měkký, nepomůže vám ani nejkvalitnější a nejtvrdší lak. Ostrý předmět vždy dokáže na povrchu udělat vryp,“ říká. Jestliže tedy bambus obstojí jako materiál pro namáhanou podlahu, v kuchyni je spolehlivou zárukou dlouhé životnosti. Povrchová úprava pak nemá „za povinnost“ zajistit mechanickou ochranu, ale pouze přírodní materiál brání před vlhkostí a usnadňuje běžnou údržbu.
Kam patří fritovací hrnec Každého návštěvníka rozhodně zaujmou tajemná vrátka umístěná v rohu sestavy za sporákem. Designéři výrobce se rozhodli, že udělají dva dobré skutky najednou – využijí „slepý“ roh místnosti pro běžnou úschovu fritovacího hrnce a tím ho povýší do pozice skutečně funkční součásti kuchyňského vybavení. Problém je v tom, že hrnec je neskladný a nakonec bývá jednodušší koupit speciální verzi předsmažených hranolků pro pečicí troubu než se namáhat s přípravou fritovacího hrnce. Bambusová kuchyň tedy nabízí prostou variantu: vysunete podložku s hrncem, zapnete odsavač, fritujete a po skončení práce zase hrnec schováte do rohu.
Ať žije! Téměř všechny dolní zásuvky jsou opatřeny plnovýsuvy od firmy BLUM z řady Tandembox o základní nosnosti 30 kg. To je nosnost, která ve velké většině dostačuje pro základní použití v domácnosti. Tento systém je použit také v potravinové skříni, jejíž dvířka jsou opatřena clipovými závěsy umožňujícími jediným pohybem dvířka bez šroubování vysadit a vyčistit. Otevírají se téměř o 180 °, takže ke spížním vysouvacím policím se lze dostat z obou stran. Opomenout také není možné ještě společnost KESSEBöHMER, z jejíž produkce pocházejí šikmé držáky barového pultu a hlavně chromový sloup s otočnými ozdobnými policemi.
Důsledná vestavba Spotřebiče důsledně nevyčnívají – patří do kategorie vestavných. Proto návštěvníkovi bude chvíli trvat, než objeví ledničku, která splývá s masou kuchyňských skříněk. Za neobvyklý nadstandard může někdo považovat dvě pečicí trouby. Jsou ale domácnosti, které se počtem přátel a strávníků mohou podobat menší vývařovně. Pokud se pak sejde třeba deset nebo dvacet lidí na narozeninovou oslavu, může se hodit, že v klasické troubě MIELE s pečicím vozíkem se připravují zákusky, zatímco v široké troubě téže značky se dopéká naložené selátko nebo třičtvrtěmetroví lososi. V této sérii nemůže chybět senzorová sklokeramická deska od stejného výrobce vybavená prostory pro odložení vařeček, lžiček, vidliček a dalších pomůcek používaných při vaření.
Kolik stojí zobrazená sestava Nábytek – 164 520 Kč Spotřebiče – 185 950 Kč Odsavač – 36 990 Kč Baterie – 12 249 Kč Dřez – 16 220 Kč Koš – 3 780 Kč
Kontakty: AEG, Budějovická 5, Praha 4, tel.: 261 122 256, 261 122 257; BEA CS (KESSEBöHMER), Nad Rokytkou 24, Praha 9-Dolní Počernice, tel.: 281 091 357, BLUM, Kolbenova 19, Praha 9, tel.: 281 090 161, infolinka: 800 173 289; DIZ, Dům interiérového zařízení (realizace), Přívozní 3, Praha 7, tel.: 283 871 554—55, FRANKE, Kolbenova 17, Praha 9, tel.: 281 090 410—11, fax: 281 862 027, INCOS ALFA (BEST), Na Petynce 38, Praha 6, tel.: 220 514 828, MIELE, Hněvkovského 81b, Brno, tel.: 543 553 111, fax: 543 553 119, e-mail: info@miele.cz , www.miele.cz , servis-tel.: 543 217 430
text: Marek Burza foto: Lukáš Hausenblas a autor |
Blog
V říši obkladů a dlažeb
V polovině letošního roku připravily značky RAKO, BOHEMIA GRES a KERAMIKA HORNÍ BŘÍZA novinky, které potěší všechny zájemce o netradiční řešení obytných místností, kuchyní a hlavně koupelen. K současným módním trendům patří přírodní materiály a vše, co je přírodou inspirováno, co vychází z filozofie návratu k přírodě, evokuje klid a harmonii, vnáší do našich domovů eleganci, atmosféru pohody a pocit bezpečí. Na tyto požadavky za-reagovali i výrobci. Stále inspirující Orient Pokud máte rádi Orient a kulturu vzdálených asijských zemí, pak vás jistě osloví série Asia – Exluziv Edition (RAKO). Základ tvoří bílé obkládačky s tapetovou strukturou v jemném reliéfním provedení, doplněné o reliéf bambusových lístků. Dlaždice s reliéfním povrchem připomínají rýžovou rohož. Vyrábějí se v barvě žluté a pastelově zelené. Ve spojení s dekoračními a obkladovými prvky s motivem bambusových výhonků a stonků dodají koupelně harmonickou dokonalost.
Zapomenutý půvab antiky Antikou inspirovaný prostor osobní hygieny vždy nese lesk slávy římských lázní. Série Olympie přináší kombinaci matnějšího a lesklejšího povrchu na obkládačkách a dlaždicích v medově oranžové, starorůžové a olivově zelené barvě.
Klasika i moderna Keramika HOB představila nové série koupelnového programu Excelent a Elegance. V prvním případě jde o sérii Blanka, jejíž základní blankytně modrá barva je v dalších variantách glazovaných obkládaček obměňována pastelovou zelenou, šedou a béžovou. Základní obkládačky doplňuje zdobení s metalickým efektem v podobě listel a středového dekoru Pedro. Pro obkládání koupelnových zrcadel, van nebo pro ukončení obkládaných míst jsou pak určena jednobarevná reliéfní bombata. Minimum zdobení, elegance a moderna – to je série Futura z programu Elegance. Speciální reliéfní povrch bílé obkládačky je tvořený „pruhy“ orientovanými podélně nebo příčně a vytváří tak dokonalou hru světla a stínu. Milovníky decentních květinových motivů potěší série Elsa s kvítky skleněných listel v kombinaci s pastelovými odstíny jednobarevných obkládaček v barvě zelené, žlutobéžové, šedé a bílé. Povrch glazovaných obkládaček je zajímavý svou reliéfní strukturou, napodobující textilii. Mírně reliéfní bombata dokážou efektně zvýraznit prostor. Reliéfní strukturu mají také barevně sladěné dlaždice Elsa.
Mozaika stoupá na žebříčku obliby Ve svém malém formátu vytváří mozaika v místnostech velký efekt, proto RAKO připravilo k většině svých koupelnových sérií mozaiky v nových rozměrech 2,3 x 2,3 cm. Jsou svou barevností a designem sladěny s velkoformátovými základy těchto sérií a rozšiřují tak jejich nabídku. Protože se vyrábějí lisováním, nikoliv řezáním, mají dokonale oblé hrany, což je příjemné nejen pro oko, ale také na dotek. Pro snadnou manipulaci jsou k dostání nalepované na papírových podložkách o velikosti 29,7 x 29,7 cm, případně 30 x 30 cm, což umožňuje i snadné obkládání zakřivených ploch, jako jsou sloupy, rohové vany nebo kruhové sprchové kouty. K sériím Imperial, Larnaca, Arde a Elbrus jsou nově dodávány také výřezy, do nichž lze mozaiku vkládat jako inzerto.
Než začnete vybírat – Nakupovat obklady pouze podle katalogu, bez jejich skutečného vzhledu na reálných vzorcích, je ošidné a může skončit zklamáním. – Při nákupu počítejte vždy s 10 až 15% rezervou a nakupujte tam, kde je možno i po delší době materiál dokoupit. – Seznamte se s obchodními podmínkami: cenou, termínem dodání, délkou záruky, možností a pravidly případné reklamace. – Zajímejte se o odolnost proti uklouznutí. Rozlišuje se ve stupnici 1 až 5 (pro domácí koupelny, kuchyně a chodby postačí stupeň 3).
Kontakty: RAKO, Šamotka 246, Rakovník, tel.: 313 523 555, fax: 313 523 655, LASSELSBERGER (KERAMIKA HOB), Adélova 1, P. O. BOX 10, Plzeň, tel.: 378 021 171, fax: 378 021 189,
text: Helena Štětinová foto: archiv |
Metamorfóza obsahu
Moderně střižená klasika
Přívětivou stavbu s jedním obytným podlažím vyprojektovali Marcela Kostková a Luděk Rýzner z ateliéru OK PLAN architekt.
Investoři chtěli bydlet v domě s půdorysným řešením ve tvaru písmene „L“ a se sedlovou střechou. „Nepřáli si objekt s plochou střechou, ale spíše něco klasičtějšího v moderním pojetí,“ říká Luděk Rýzner. Majitelé původně počítali až s šedesáticentimetrovými střešními přesahy. To však autoři odmítali, protože chtěli více navázat na lidovou architekturu. Výsledkem diskuse je kompromis v podobě třiceticentimetrových přesahů, které chrání zdi před nepřízní počasí. Při vysoké kvalitě světle zelené celoprobarvené omítky však užití tohoto prvku možná nebylo zcela nezbytné.
Útulný interiér Architekti prokázali, že i tradiční téma lze pojmout originálně a po svém. Všechny obytné místnosti otevřeli do smrkového krovu a přiznali nosné krokve. Interiér tak získal na vzdušnosti a lehkosti, přitom však zůstal útulný. Sádrokartonové podhledy najdete pouze v prostoru zádveří, hlavního schodiště a koupelny. V klidové zóně přízemí se nachází ložnice rodičů, dva dětské pokoje spojené posuvnými dveřmi a koupelna vybavená dvouumyvadlem, vanou a sprchovým koutem. Obytné části pak vévodí obývací pokoj s kuchyní a jídelním koutem. S bíle omítnutými stěnami a bukovými plovoucími podlahami příjemně kontrastuje červené režné zdivo komínového tělesa. Kromě plynového topení pomáhají vnitřní prostor temperovat krbová kamna. Dvouramenné schodiště přivádí obyvatele domu do částečně zapuštěného suterénu, kde se nachází prádelna, sušárna, studený sklep a kotelna.
Spojení se zahradou Velkou pozornost věnovali Marcela Kostková a Luděk Rýzner propojení jednotlivých místností s exteriérem. Hlavní obytné místnosti se otevírají do zahrady velkoformátovými okny, z pokojů lze přímo vstoupit na centrální terasu. Do domu tak vlastně celý den proudí slunce. Aby zabránili přehřívání interiéru během letních měsíců, autoři zastínili prosklené plochy pomocí venkovních horizontální žaluzií z afrického dřeva iroko. To časem ztratí svůj medový odstín a poněkud ztmavne. Jako střešní krytinu zvolili Marcela Kostková a Luděk Rýzner tmavě šedý Betternit od firmy Cembrit, veškeré klempířské prvky jsou vyrobeny z titanzinku. Interiér domu si majitelé dovybavili nábytkem sami. Architekti z humpoleckého studia OK PLAN architekt prokázali, že jejich tvůrčí potenciál není zaměřen pouze na funkcionalistické stavby – připomeňme třeba velkoryse pojatý „Glasshouse“ (Můj dům 5/2003). „Pokud nás někdo nějak zaškatulkoval, tak to přece jen neplatí,“ uzavírá Luděk Rýzner.
Technické údaje Dispozice: 5+1 Obestavěný prostor: 1 180,1 m3 Zastavěná plocha suterénu: 69,59 m2 Zastavěná plocha přízemí: 242,86 m2
|
Kontakty:
OK PLAN architekt, Ing. arch. M. Kostková, L. Rýzner,
Na Závodí 631, 396 01 Humpolec,
tel.: 565 533 656, mobil: 604 245 198, fax: 565 532 268,
e-mail: l.ryzner@okplan.cz, m.kostkova@okplan.cz, www.okplan.cz
Generální dodavatel: STAVOINTERIÉR, s. r. o.,
Kozí 201, 580 01 Havlíčkův Brod,
tel./fax: 569 420 256,
e-mail: si@stavointerier.com, www.stavointerier.com
text: Filip Hubička
foto: Ota Pajer
zdroj: Můj dům 10/2003
Gramofon na kliku Ondřeje Havelky
Mezi takové zdánlivě neužitečné předměty, kterými si naplňuji svůj svět já, se řadí třeba starý gramofon na kliku. Ten, co vám představuji, nepatří kvalitou ke špičce své doby. Ačkoli je značky opravdu proslulé – His Master’s Voice, jde o běžný kufříkový přenosný gramofon, který býval brán s sebou na výlety, aby při pikniku na lesní mýtině nebo u vody bylo možné přehrávati milé společnosti nejposlednější šlágry. Přiznám se, nepouštím na takovém gramofonu staré desky moc často, protože každým přehráním se tyto vzácné relikvie opotřebovávají. Ale přece jen si ten luxus občas dopřeju.
Historické nahrávky ze starých standardních desek, takzvaných křaplavek, jsou sice vydávány v digitálních reedicích, ale hrány na starém gramofonu s mechanickou přenoskou mají nenapodobitelný šmak. Deska šumí a praská, hudba přichází z dálky, jako by se pracně drala k uším přes tu vzdálenost osmdesáti let. Ale oč je zvuk méně dokonalý, o to intenzivněji probouzí mou fantazii. „S.O.L. Blues“ – Louis Armstrong, Chicago, rok 1927. Bicí nejsou skoro slyšet, protože bubeník byl zahnán do nejvzdálenějšího koutu dřevěného studia, aby svými údery nepoškodil choulostivou nahrávací membránu. Přesto kapela fantasticky šlape, protože strhující rytmus tryská z Louisova kornetu. Ze starého gramofonu nemusí znít vždycky jen jazz. Mám rád i staré nahrávky klasické hudby. Symfonické orchestry jsou roztomile splašené, ale projev je zpěvnější a emocionálnější, než slýcháváme dnes. Miluji nahrávky starých operních pěvců. Ta nenásilnost a neokázalost a přitom schopnost přímočaré kantilény mě fascinuje. „Sluníčko za hory zachází,“ zpívá Ema Destinnová. Opravdu musela být božská. Její nahrávky jsou z dnešního hlediska velmi nekvalitní, a přesto je v jejím zpěvu cítit mimořádná muzikálnost, hlas sálá nebývalou energií…
Takže kde jsem to skončil s tím starým gramofonem? Teď nevím přesně… no, tak já radši zase zatočím klikou a dáme si další pěkný kousek, řekněme… copak tu máme… á, tak tohle je krásná věc – raný Armstrong, „Gut Bucket Blues“. Mimochodem, víte, že si s Armstrongem…, abych pravdu řekl, teď nevím, kde jsem to slyšel, možná jsem to někde četl… to je jedno, představte si, že si jednou s Armstrongem zazpívala i Ema Destinnová…
Kontakty: ANTIK – STAROŽITNOSTI, Skořepka 7/422, Praha 1, tel.: 224 227 409; ANTIK RYBNÁ, Rybná 2, Praha 1, tel.: 224 819 674; HI-FI STORE, Bubenské nám. 306, Praha 7; SEV LITOVEL, Palackého 34, Litovel, tel.: 685 492 233
text: Ondřej Havelka foto: Oto Pajer, Robert Virt a archiv |
Dobře utajený klenot
Z příjezdové cesty k mírnému svahu si zprvu ani nevšimnete, že na vrcholu kopce se mezi břízami, jasany, jeřáby a smrky skrývá třípodlažní rodinný domek. Ze tří stran je totiž střešními rovinami s přesahy až k zemi uzamčen do šedozelené břidlicové obálky. Mírně skloněné plochy střechy nechal autor projektu a majitel v jedné osobě zatravnit. Není divu, že objekt se mezi kmeny stromů doslova ztrácí.
Dobře utajený zůstane ale nejen dům. Český architekt působící dlouhodobě v zahraničí si totiž z obav ze ztráty soukromí přeje zůstat v tomto případě v anonymitě. „Chci se sem natrvalo nastěhovat, až půjdu na odpočinek. Žádné jiné ambice jsem při navrhování domu rozhodně neměl. Vůbec jsem nepočítal s tím, že stavbu budu někdy prezentovat na veřejnosti,“ vysvětluje autor. O osobě architekta se však vnímavý pozorovatel přece jen může něco dozvědět. Má totiž před očima jeho dílo. Kromě toho, že autor chrání své soukromí, má zároveň rád svobodu a přirozenost. Svědčí o tom třeba prosvětlený obývací prostor v přízemí, který je rozměrnými posuvnými dveřmi spojen s okolní zelení. Příroda tak může za pěkného počasí bez zábran vstupovat přímo do interiéru…
Přízeň slunečních paprsků Dům charakterizuje půdorys ve tvaru písmene „L“, které tvoří dvě do sebe „zaklesnuté“ hmoty. „Nechtěl jsem kostku, navíc díky tomuto řešení mohl vzniknout venkovní dvorek chráněný před nepřízní počasí,“ říká architekt, který tak splnil rovněž přání krajinářů. Ti v dané lokalitě požadovali stavbu s tradičními prvky. Na jihozápadní stranu se objekt otevírá bohatě prosklenými stěnami. Obyvatelé domu se tak nejen mohou kochat výhledem do okolní krajiny, ale zároveň se těší po většinu dne přízni slunečních paprsků.
Základ konstrukce domu představují lepené rámy z modřínového dřeva. „Jejich montáž v obtížném terénu byla jednou z nejnáročnějších částí stavby,“ vysvětluje majitel dodavatelské firmy Pavel Matyáš.
Vstupní hranol s vystupujícím komínovým tělesem vnitřního krbu umístil autor mezi sklopené „krovky“ střešních rovin. Jeho červenavá škrábaná omítka se částečně propisuje i do interiéru a zdobí rovněž apsidu na druhé, otevřené straně domu. Barevně přitom ladí s modřínovým obložením exteriéru i s keramickou dlažbou v obytných místnostech. Ze zádveří se prosklenými dveřmi dostanete do již zmíněného hlavního obytného prostoru, kde majitel domu přijímá návštěvy. Nacházíte se ve „společenské“ části objektu, kterou kromě slunce hřejivě zatepluje rovněž smrkové pobytí, namořené do modřínového odstínu. Jakýsi spojovací článek se soukromou sekcí pak představuje kuchyň. Ložnice disponuje vlastní koupelnou a toaletou, z chodby se pán domu dostane přes šatnu do jednoduše zařízené pracovny. Vzdušným jednoramenným schodištěm můžete z hlavního obytného prostoru vejít do patra. Obývací pokoj je chodbou oddělen od dvou ložnic, kde – na rozdíl od ostatních částí domu – objevíte palubovou smrkovou podlahu. Koncepce domu vychází z jeho umístění na vrcholu mírného kopce. V zapuštěném suterénu se skrývá garáž, sklad a technické zázemí. O vytápění se během mrazivých zimních měsíců stará tepelné čerpadlo, které využívá energii ze dvou pětasedmdesátimetrových vrtů.
Do budoucna počítá majitel s umístěním solárních fotovoltaických článků na plochých střechách. Ty zajistí zásobování elektrickým proudem při případných výpadcích energetické sítě.
Technické údaje: Dispozice: 7+1 Obestavěný prostor: 1 500 m3 Zastavěná plocha: 190 m2 Obytná plocha: 210 m2 Užitná plocha: 290 m2
Kontakty: Generální dodavatel: Ing. Pavel Matyáš, provádění staveb, truhlářství, K dílnám 684, 280 02 Kolín 4, tel./fax: 321 714 302,
text: Filip Hubička foto: Ester Havlová |
Druhý domov Christiana Panucciho
Díky sympatickým osobním vlastnostem, k nimž patří houževnatost, odpovědnost a skromnost, se Christian Panucci cítí být šťastným člověkem. Jeho matka je Češka, která se velmi mladá provdala do Itálie. Byla také aktivní sportovkyní, hrála závodně basketbal, a proto jistě svého syna podporovala, když se jako patnáctiletý zamiloval do fotbalu. Christian se pak zamiloval ještě několikrát, mimo jiné i do Prahy.
Velký talent nezklamal Jeho výstup na fotbalové nebe byl velmi rychlý. Jako talentovaného osmnáctiletého hráče FC Janov si ho vybral do svého týmu trenér AC Milanu Fabio Capello a nastartoval jeho profesionální kariéru. A nejen to.
Christian vděčně přiznává, že tento muž významně ovlivnil celý jeho život. Ty nejdůležitější předpoklady pro úspěch měl ale Christian v sobě – lásku k fotbalu, cílevědomost, touhu po vítězství a pokoru, která mu brání ustrnout. Známý milánský klub pod Capellovým vedením většinou vyhrával a výhra ve fotbale představuje v dnešním sportovním světě velké zisky. Christian nemusel při zařizování svého bytu v Praze nijak šetřit.
Pražský domov Italové milují bydlení v nejvyšších poschodích, protože byty zde většinou mohou mít terasu, na které se za teplých nocí báječně sedí s přáteli a hoduje. Byt Christiana Panucciho sice terasu nemá, protože se nachází v historické části Prahy, je ale mezonetový, s krásnými výhledy na město. Dům má dva uzavřené vnitřní dvorky, pavlače, dřevěné schodiště, kde výklenky čekají na sošky svatých, a dýchá středověkými mystérii, které cizince do Prahy tolik lákají. Jako pravý Ital si Christian potrpí na moderní design, a proto i v tomto prostředí si nechal zařídit byt moderním italským nábytkem. Nevelká okénka a staleté trámy shlížejí do elegantně zabydleného prostoru. Jeho majitel zde sice nemůže pobývat neustále, ale vrací se sem jako domů.
Během jedné z krátkých zastávek v Praze položil Moderní byt Christianu Panuccimu několik otázek:
Co se vám v Praze nejvíc líbí, nebo naopak nelíbí? V Praze se mi nejvíc líbí nádherné městské centrum, příjemní lidé, spousta krásných restaurací… A co se mi nelíbí? Nelíbí se mi… hmmm… nemůžu říct, jestli tady něco nemám rád. Jsem v Praze vždy jen na pár dní a na nepříjemnosti naštěstí nemám čas. Proč jste zvolil bydlení téměř na střeše, respektive v podkroví? Vždy jsem měl lepší pocit v bytě, který je úplně nahoře, u nebe. Je to prostě tak. Který prostor je pro vás v bytě nejdůležitější a proč? Dá se říct, že to je ložnice, kde musím mít absolutní klid. V noci se totiž moje tělo regeneruje, abych druhý den dokázal ze sebe vydat maximum.
Co byste mohl ve vztahu k bydlení postrádat? Kdybych se musel něčeho vzdát, asi by to byla kuchyně. V Praze je přece tolik skvělých restaurací… Často cestujete, můžete nám prozradit, v jakém městě nebo zemi se cítíte nejlépe? Místo pro mě není rozhodující. Nejlépe je mi s rodinou.
Je ovšem také otevřený odlišným názorům. Ústupky dělaly obě strany. Například kuchyň si přál v modré barvě, která se v malém koutě bez oken (kuchyň má pouhé čtyři čtvereční metry) dost ztrácí. Místnosti mají velmi malá okna, proto bylo třeba prostory rozjasnit světlým nábytkem, čalouněním a koberci. Své udělaly i obrazy od kolumbijského malíře G. Lópeze a živá květinová výzdoba Květinového studia B & J (dekoroval Jan Komzák). Když Christian poprvé vstoupil do svého bytu, zdvihl pravou ruku s nataženým ukazováčkem, což je gesto, kterým fotbalisté po vstřeleném gólu oznamují, že je výsledek „na jedničku“.
Kontakty: BANG & OLUFSEN (elektronika), pasáž Černá růže, Na Příkopě 12, Praha 1, tel.: 221 014 633–34, fax: 221 014 635; B & J KVĚTINOVÉ STUDIO (květiny a dekorace), Újezd 25, Praha 1, tel.: 257 320 455; CARPET DESIGN (koberce), Dejvická 46, Praha 6, tel./fax: 224 313 791; DESIGN DISTRICT PETŘÍN (nábytek a celková koncepce interiéru), Újezd 19, Praha 1, tel.: 257 317 410, 732 652 077
text: Bea Fleissigová foto: Filip Šlapal a archiv |
Dům bez hranic
Jedním z nejdůležitějších předpokladů toho, aby projekt jakéhokoliv domu skončil nakonec úspěchem, je bezesporu výběr vhodné lokality. K postavení pohodlného rodinného sídla přímo vybízí okraj pražského radotínsko-chuchelského háje s působivým výhledem na panorama Prahy. Pro potřeby pětičlenné rodiny zde architektky Markéta Cajhamlová a Šárka Sodomková postavily v příkrém svahu přívětivou čtyřpodlažní stavbu. „Investoři chtěli přírodní dům s hojným využitím dřevěných prvků,“ říká Markéta Cajthamlová.
Prostorové domino Autorky plně využili převýšení pozemku tak, že objekt poskytuje uživatelům maximum pohodlí. Z každého podlaží se lze přímými vstupy dostat na zahradu. Hmota domu vzdáleně připomíná jakési domino, kde každý jednotlivý „hrací kámen“ (podlaží) má svoji vlastní funkci, tvar i vazbu na okolí. Nedílnou součást objektu představuje systém opěrných zahradních zdí a vnějších schodišť. Suterénní část stavby s garáží a sklepy je obložena lícovým zdivem, které návštěvník objeví i na opěrných zdech a na komínovém tělese. Fasádu zbývajících pater tvoří dřevěné obložení z nemořeného brazilského ořechu. Tmavé dřevo časem vybledne a získá šedavou patinu – počátky tohoto procesu lze ostatně vysledovat už dnes. Mimochodem: z brazilského ořechu nechaly architeky vyrobit i pracovní desku v kuchyni.
Ke vstupu do přízemní části domu host dojde od branky po masivních pískovcových schodech. V interiéru zádveří se pak setká s již zmíněným lícovým zdivem a s pískovcovými bloky na podlaze. Oba prosvětlené a vzdušné dětské pokoje disponují stejně jako pokoj pro hosta vlastní koupelnou s toaletou. Do sauny se vchází pouze z terasy.
Pocit nekonečna Dvouramenným schodištěm, které tvoří komunikační páteř domu, se dostanete do prvního patra. Jídelní část s kuchyňskou linkou oddělují od obývacího pokoje tři schody, čímž se vnitřní prostor opticky zvětšuje. Jeho pozitivní vibrace si naplno uvědomíte, když se zadíváte na dřevěný strop s pravidelně rozmístěnými trámy. Rovněž díky velkoformátovým oknům pak získáte intenzivní pocit, že strop „vybíhá“ mimo půdorys domu ven do prostoru. Atmosféra obývacího pokoje vás pak nutí uvelebit se v pohodlné sedačce, vychutnávat krásný výhled na Prahu, přestat vnímat obvodové zdi a užívat si náhlého pocitu nekonečna… Příjemné vjemy umocňuje – podobně jako v ostatních obytných místnostech – masivní javorová mozaika na podlaze. Vestavěný nábytek a dveře vyrobili truhláři z březové dýhy. Na druhou stranu od schodiště umístily architektky ložnicovou část. Z příjemného spánku manžele budí vycházející slunce. Ve druhém patře se nachází pracovna pána domu, jejímž nejdůležitějším zařízením je zřejmě počítač. Před očima se vám ale opět rozprostře úchvatné panorama chuchelského údolí. Rovněž díky všudypřítomným přírodním materiálům (zdi jsou zde obloženy deskami z březové dýhy) jen stěží uvěříte, že jste se mávnutím kouzelného proutku neocitli v nějaké víkendové chatě… Nenechte se ale dojmy z nejvyššího podlaží mýlit: čtyřpodlažní stavba na okraji radotínsko-chuchelského háje je rodinným domem se vším všudy.
Architektky: Ing. arch. Markéta Cajthamlová (1959) absolvovala v roce 1984 Fakultu architektury ČVUT v Praze, poté studovala na Škole architektury pražské AVU. Působila ve Studiu Shape, v D.A. Studiu Praha a posléze v kanadské kanceláři Perkins & Chung Architects Ltd. V roce 1991 spoluzakládá Architektonickou projekční kancelář Lev Lauermann & Markéta Cajthamlová, nyní působí v Architektonické projekční kanceláři Markéta Cajthamlová. Za realizace rodinného domu v Říčanech, interiéru obchodu s prádlem v Benešově a polyfunkčního domu v Benešově byla v letech 1999 a 2000 třikrát oceněna Čestným uznáním Grand Prix Obce architektů. Posledně jmenované dílo zařadilo občanské sdružení Klub za starou Prahu do užšího výběru kvalitních novostaveb v historickém prostředí.
Ing. arch. Šárka Sodomková (roz. Kahleová, 1971) vystudovala v roce 1997 Fakultu architektury ČVUT v Praze. V letech 1993 až 1998 praktikovala v Architektonické projekční kanceláři Lev Lauermann & Markéta Cajthamlová. Poté spolupracovala se studiem Müller Reimann Architekten, v současné době působí v Architektonické projekční kanceláři Markéta Cajthamlová. Z projektů Šárky Sodomkové připomeňme rodinný dům v Počernicích (viz Můj dům 1/2002).
Kontakty: Ing. arch. Markéta Cajthamlová, Ing. arch. Šárka Sodomková, Evropská 47, 160 00 Praha 6, tel./fax: 224 317 999, e-mail: marketa-c@volny.cz Generální dodavatel: HOSS, a.s., Pavlíkova 466, 256 01 Benešov u Prahy, www.hoss.cz, e-mail: hoss@hoss.cz Dřevěná konstrukce: Škorpil, s. r. o., Nad Petruskou 10, 120 00 Praha 2, tel.: 224 254 947, mobil: 605 295 670 Interiér, dřevěná fasáda: ARA – Továrna na nábytek, Konářovice 11, 281 25, tel.: 321 737 161, fax: 321 766 142, bezouska@arakolin.cz, www.arakolin.cz Obklady, dveře: Truhlářství Metelka, Pražská 1460, 543 01 Vrchlabí, tel.: 499 421 578, mobil: 602 447 150
text: Filip Hubička foto: Pavel Štecha |
Po italsku
|
Toužíte po typické kuchyni z Itálie, tak jak se prezentuje v katalozích proslulých italských výrobců? Pak jste určitě milovníky prostoru, absolutního pořádku, kombinací kovu a plastu, ostrých jasných linií, nerezu, hliníku a jste schopni sportovních výkonů při překonávání vzdáleností mezi jednotlivými částmi kuchyňské linky. Přitom není třeba mít iluze o tom, že takto vypadají kuchyně v běžných italských domácnostech. I Italové se určitě většinou stravují (a vaří) doma a kuchyňský nábytek pro denní provoz bude zajisté méně prosklený, méně náročný na úklid a navíc se lépe vejde do běžného bytu spodních 58 milionů obyvatel této země.
Milovníci ostrůvků Jestli je něco pro italské kuchyně typické, tak je to řešení s ostrůvkovým varným centrem. Je jako stvořené pro prostorné kuchyně – výsledný dojem v typické kuchyni „po italsku“ tak připomíná pitevnu, kde je pracovní stůl taky uprostřed. Tomuto lehce nadsazenému přirovnání nahrává i skutečnost, že některé modely jdou ve snaze po designovém minimalismu tak daleko, že ve výběru materiálů, barev a tvarů skutečně připomínají aseptické nemocniční prostředí.
Návrat k modulům Kdo si pamatuje na kuchyně našich babiček, získá představu, jak vypadá to, čemu se dnes vznešeně říká modulové řešení. Tak jako dřív dominovaly kuchyni kredenc, sporák a mycí stůl, tak se dnes moderní kuchyň určená pro velký prostor skládá z takzvaných modulů. Tvoří je varné centrum (často ve formě již zmíněného ostrůvku), mycí centrum a část ukrývající ve svých útrobách sklo, porcelán a další potřeby pro stolování.
Chladný kov Není divu, že v horkém italském létě se daří i materiálům, které vyzařují všechno, jen ne teplo. Nerez a hliník tu tak napomáhají napřimovat linie, až se stávají protipólem zakulacených tvarů 60. let.
Pokud se typická designová kuchyň tvarem blíží modelům určeným pro profesionální restaurační provozy, pak v zastoupení kovů je tento trend ještě zřetelnější. Výsledkem je výrobek, který po stránce životnosti i hygieny snese nejpřísnější měřítka. Jinou otázkou je, komu jsou podobné kuchyně určené. Není tajemstvím (a prodejci se to často ani nesnaží zakrývat), že udržet nerezovou pracovní desku v dokonalém neponičeném stavu je v praxi nemožné.
Kvůli spravedlivosti je však třeba říci, že podobné extrémy se nevyskytují tak často. Prodejci se přizpůsobují středoevropskému vkusu a tradici a snaží se citlivě zakomponovat technické prvky do materiálů, které jsou naší duši bližší. Výsledkem pak může být kuchyň, která si z extravagantních vzorů vezme designovou čistotu linií, ale zůstane jí charakter prostoru přejícího rodinnému setkávání a pohodě.
Co je typické? – modulové uspořádání – ostrůvkové řešení – použití kovů a skla – horizontální členění skříněk – skříňky na kolečkách – dolní skříňky a moduly na nožičkách – rozmanitost barev – od barevných laků až po design v barvách dřeva
Kontakty: ALEXA STUDIO, nákupní galerie Myslbek, 1. patro, Na Příkopě 19-21, Praha 1, tel.: 222 244 041, fax: 222 243 634; BERLONI, Korunní 65, Praha 2, tel.: 222 510 112; fax: 222 521 172; DESIGN DISTRICT PETŘÍN, Újezd 19, Praha 1, tel.: 257 317 410, 732 652 077; KUCHYNĚ LUBE, Ševcovská 8/3350, Zlín, tel.: 577 214 330, e-mail: info@lube.cz , www.lube.cz ; NEXT INTERIER (ANTICO), Ústřední ulice, Praha 10-Štěrboholy, tel.: 272 701 841; PIGMAY STUDIO, Italská 27 (vchod z Mánesovy ulice), Praha 2, tel.: 222 251 272
text: Marek Burza foto: archiv |
Malé velké armatury
Z celkové spotřeby vody v každé domácnosti minimálně tři čtvrtiny protečou v koupelně a na toaletě. Snížení spotřeby však v žádném případě nemusí probíhat na úkor hygieny. V tomto směru nám mohou značně pomoci kvalitní armatury. K nejcitelnějším ztrátám vody dochází v domácnostech, kde do třetího tisíciletí přežily staré kohoutkové baterie. Nostalgie zde ale není na místě, protože armatury tohoto typu vodou přímo plýtvají. Je nejvyšší čas vyměnit je za pákové. Ty nám díky zkrácení času potřebného k regulaci teploty a proudu ušetří až 50 % vody. Nezanedbatelná je i úspora energie potřebné k jejímu ohřevu. Současný trh nabízí bohatý výběr nejrůznějších pákových baterií. Hodnotíme-li je z hlediska úspornosti a bezpečnosti (v koupelnách dochází velmi často k úrazu opařením vodou), nejvíce bodů získávají takzvané termostatické baterie. Jde o typy, u kterých si nejprve požadovanou teplotu a proud vody předvolíme. Ve srovnání s pákovými sníží termostatické baterie spotřebu vody o jednu třetinu až polovinu. Finanční úspory za dobu životnosti armatury činí přibližně 85 000-100 000 Kč. Náklady na její pořízení se sice pohybují v rozmezí od 2 000 do 10 000 Kč, ale tato investice se nám snížením výdajů za vodné a stočné vrátí již za jeden, maximálně tři roky.
Šetřivá tlačítka Výrobci armatur však hledají stále nové cesty k úspoře vody. Jednou z nich je například takzvané eko-tlačítko. Jde o pojistku umožňující jednoduše, a přitom spolehlivě nastavit na vodovodní baterii požadovanou hodnotu průtoku a teploty vody. Zásluhou eko-tlačítka a dnes již i jiných podobných pojistek teče i při spuštění na doraz pouhých 70 až 80 % maximálního průtokového množství vody. Stejně se hlídá i teplota vody, čímž se eliminuje nebezpečí opaření. Maximálního průtoku a teploty vody dosáhneme pouhým zmáčknutím tlačítka. Menší spotřebu vody zajišťují i bezdotykové baterie, u kterých si můžeme požadovaný průtok a teplotu opět nastavit. Tento typ baterií se stále častěji využívá v koupelnách domácností, kde jsou malé děti, nebo naopak staří lidé zapomínající vodu občas zavřít.
Nejen funkčnost, ale i vzhled Přestože bychom při výběru baterií měli sledovat především jejich funkčnost, opominout nesmíme ani design. Zvláště v dnešní době, kdy už koupelny nehrají pouze roli hygienické, ale i relaxační místnosti. Právě design zvolených baterií může značně přispět k celkovému vzhledu koupelny, anebo mu naopak ublížit. Fakt, že baterie v koupelně skutečně předsta-vuje jakousi višničku na dortu, dokazuje i skutečnost, že jí věnuje značnou pozornost celá řada světových návrhářů. Co se týče módních trendů, stále diktují jednoduchost a stříbrnou barvu v lesklém chromovém provedení, anebo matnou variantu v podobě kartáčovaného niklu. Výhodou matných baterií je, že na nich zanechávají menší stopy kapky vody a celkově se lépe udržují. Ze scény nevymizela ani kombinace kovu s jinými materiály, například sklem a plasty. Výrazné barvy nám mohou koupelnu ozvláštnit a rozjasnit. Neměli bychom však zapomenout, že i při výběru armatury platí stará pravda, že méně znamená více.
Na bateriích nešetřete – Investice do kvalitních armatur se rychle vrátí, laciné armatury vás naopak mohou brzy začít zlobit. – Pákové baterie ušetří ve srovnání s kohoutkovými až 50 % vody a výrazně sníží množství energie potřebné k jejímu ohřevu. – Eko-tlačítko zajišťuje úsporu dalších 30 % vody a je dokonalou pojistkou před opařením. – Bezdotykové baterie se osvědčí především v koupelnách, které využívají děti nebo naopak starší lidé.
Kontakty: ALISEO, Bělohorská 32, Praha 6, tel.: 220 512 865; AQUA TRADE, Slezanů 9/2296, Praha 6, tel.: 235 316 454; HANS GROHE, Moravanská 85, Brno, tel.: 547 212 334, HANSA, Žatecká 888, Kralovice, tel.: 373 302 111; IDEAL STANDARD, Zemská 623, Teplice, tel.: 417 592 111, SANITEC, Komenského 2501, Tábor, tel.: 381 254 907
text: Alena Vondráková foto: archiv |