Skip to content

Blog

A bylo světlo…

Přístup denního světla do objektu prostřednictvím oken a vybavení stavby umělým osvětlením bude u každého domu individuální. Kde okna u novostavby umístit nebo která okna případně zvětšit záleží hlavně na poloze domu.

Obyvatelé se v domě zdržují nejčastěji ráno a vpodvečer, kdy bývá třeba prostor přisvítit, a v noci, kdy umělé osvětlení musí doslova nahradit zářící oblohu. Kde, jak a kterými svítidly vybavit místnosti by mělo respektovat nejen životní styl členů domácnosti, ale i jejich věk, zdraví a zájmy.

PŘIROZENÉ SVĚTLO

Pro kancelářské práce je vhodné celkové osvětlení pomocí nepřímého rozptýleného světla, které se doplňuje nasvícením pracovní plochy

Krása versus funkce

Okna bývala vždy kompromisem mezi izolací uvnitř příbytku a potřebou slunečního svitu. V moderní architektuře, zvláště od nástupu funkcionalismu, se začala zvětšovat v duchu ideje, že jednou z určujících charakteristik prostoru je světlo. Stále rozměrnější okenní plochy nakonec získaly podobu prosklených stěn, což mělo v zimě za následek vysoké energetické ztráty a v létě přehřívání prostoru. Ve funkcionalismu takto po desítky let vítězila nad funkcí estetická kvalita a architektonická koncepce.

Teprve moderní zasklívací systémy z přelomu 20. a 21. století daly těmto částem pláště stavby takové izolační vlastnosti, které se už příliš neliší od parametrů stěn. Interiér je tedy možné opticky spojit s okolím, obohatit ho výhledem do zahrady a hlavně nechat dovnitř proudit dostatek denního světla a slunečního svitu. To má velký význam pro zdravý život v budovách, v nichž současný člověk, zvlášť pak obyvatel města, tráví až 90 % svého času. Bohužel má celá problematika jedno velké minus – rozsáhlé okenní plochy nezanedbatelně zvyšují náklady na stavbu.

Jak velká okna?

Největší okenní plochy obvykle nalezneme v místnostech, které se nejvíce využívají – především v obývacích pokojích a jídelnách často spojených do jediného prostoru. Trendem je otevírat takové společenské centrum domu (většinou situované do přízemí) na jih, jihozápad či na západ do zahrady, dvora či krajiny. V patře se pak takto orientované průčelí opatřuje skleněnými dveřmi vedoucími na balkon nebo lodžii.

Servisní místnosti domu bývají většinou soustředěny do severní části domu, případně na tu stranu, z níž je méně atraktivní výhled (frekventovaná silnice, svah, sousední zástavba). V nich se s velkými okny nepočítá, protože většinou se tu nezdržujete kvůli vyhlídce. Také je vhodné v této části stavby snížit její celkové tepelné ztráty. Zajímavý případ nastává v dnešních koupelnách, kde je kladen stále větší důraz na relaxační funkci – v oblibě je lázeň s výhledem, nebo alespoň s dostatkem denního světla.

Součástí osvětlení a oslunění interiéru je také regulace světelného toku a slunečního svitu. K tomu slouží rozmanité prostředky zastínění – závěsy, markýzy, žaluzie a rolety. Lze je ovládat ručně, elektronicky, a to i dálkově nebo automaticky.

Střešní okna

Velký přelom v osvětlení interiéru denním světlem ovšem představují moderní střešní okna. Jejich technická úroveň daná současnými technologickými možnostmi dovolila prosvětlit prostory pod šikmými střechami. Odzvonilo tak tmavým podkrovním pokojíkům – pod střechami dnes vznikají štědře prosvětlené místnosti a obytné jednotky. Střešní okna přivádějí do místnosti při stejně velké okenní ploše nejméně dvakrát více světla než okna svislá a až třikrát více než vikýře. Hodně přitom záleží i na materiálu ostění střešních oken.

Prostory pod plochými střechami se prosvětlují obvykle prostřednictvím různých světlíků. Přímé denní světlo přicházející stropem bývá velmi příjemné.

Schody bývají místem vážných úrazů, proto není radno na jejich osvětlení šetřit

Použití několika menších oken v určitém
rozptýlení prosvětlí místnost rovnoměrněji
než jedno větší okno. Více světla dávají okna umístěná výš ve střešní ploše.
Jedním z kritérií správného prosvětlení
místnosti přirozeným světlem je poměr
okenní plochy k podlahové ploše.
U obytných místností by měl činit 1 : 5 až
1 : 8, u servisních místností 1 : 8 až 1 : 12.

Hybrid zvaný světlovod

Do místností, v nichž nelze umístit okno, nebo do temnějších zákoutí domu můžete denní světlo přivést pomocí trubicového střešního okna. Jedná se vlastně o světlovod. Tvoří ho široké potrubí s vysoce reflexním vnitřním povrchem. Nadstřešní vyústění tubusu je opatřeno čirou kopulí a do interiéru je světlo rozptylováno difuzérem. Ten lze opatřit i elektrickým světelným zdrojem (žárovkou či výbojkou), který ho po setmění promění ve stropní lampu.

UMĚLÉ OSVĚTLENÍ

Elektrická energie se rozvádí po domě od hlavního přívodu pomocí kabelů. V ČR se uplatňuje zásada, že každá obytná místnost má k dispozici nejméně dva různé a samostatně jištěné obvody – jeden světelný a jeden zásuvkový. Důvod k tomuto minimu je prostý: pokud se porouchá třeba světelný obvod, můžete používat svítidla připojená k zásuvkovému obvodu. V každé obytné místnosti, případně i v kuchyni, musí mít světelný obvod alespoň jeden vývod.

Světelný obvod tedy slouží hlavně k pevnému připojení svítidel, která se zavěšují na strop nebo montují na stěnu, ale také pro svítidla, která se připojují do zásuvky ovládané spínačem. Ve velkých domech s vyšším počtem světelných zdrojů se světelné obvody člení na více skupin, které se ovládají samostatně. Tím se dosahuje optimální regulace osvětlení.

Vypínač nebo stmívač

Vypínač osvětlení je možné nahradit reostatem (stmívačem), jímž můžete plynule regulovat intenzitu osvětlení.  
Vypínač a stmívač lze instalovat v jednom sdruženém přístroji, který dokáže ovládat i více svítidel najednou.                                

Spínače a další ovladače světelných obvodů (třeba reostat nebo spínač nastavené „světelné scény“) se umisťují u vchodových dveří místnosti na straně kliky dveří. Je třeba, aby v každé místnosti byl spínačem u dveří ovládán alespoň jeden světelný vývod. Ve větších místnostech s více vchody, jako jsou obytné haly a obývací pokoje, by měl být vypínač u každého z nich. Tam, kde jsou sdruženy obývací pokoj s jídelnou a kuchyní apod., je dobré umístit ovládání světel na více místech, aby z každého funkčního prostoru mohla být obsluhována všechna hlavní svítidla. Ve velkých luxusních domech řeší tyto problémy systémy inteligentní elektroinstalace, které dovolují dálkově ovládat svítidla i stínicí techniku oken. Svítidla na chodbách a venkovní osvětlení mohou být ovládány také senzory reagujícími na pohyb a intenzitu světla v prostředí.

Obecné zásady

Při navrhování umělého osvětlení se berou v úvahu tři základní hlediska. Především je nutné stanovit, kde bude potřeba kolik světla, čili jaká má být jeho požadovaná intenzita. V potaz je třeba vzít i směr osvětlení – vytváření stínů na správných místech či kontrasty jasů jako třpyt a lesk na povrchu předmětů. Neméně důležitým hlediskem jsou vlastnosti světelného spektra u světelných zdrojů a svítidel a jejich vliv na vzhled a vnímání barev. 

Intenzita osvětlení

Se stoupajícím množstvím světla se zlepšuje viditelnost. Vyšší hladiny osvětlení proto u člověka vyvolávají fyzickou aktivitu a ovlivňují vnímání prostoru. Plně a rovnoměrně osvětlená místnost působí jako rozměrnější.

Pro celkové osvětlení společenských a obytných prostorů se doporučuje rozmezí 20 až 200 lx. Pro pracovní prostory a pro dlouhodobou zrakovou činnost by se intenzita osvětlení měla pohybovat od 200 do 2 000 lx, přičemž horní hranice je optimální.

Plně osvětleny by měly být pracovní plochy v kuchyni, kde manipulujete s noži a horkými tekutinami

 

Intenzita osvětlení má i psychické účinky, které bývají velmi individuální. Někteří lidé se cítí bezpečně a příjemně v plně osvětlené místnosti a pobyt v prostředí s nízkými hodnotami u nich obyčejně vyvolává stísňující pocity. Jiní naopak preferují právě menší intenzitu světla, která navozuje pocit intimity a útulnosti.

Zdravé oko začíná rozlišovat barvy už při hodnotách vyšších než 1 lux (lx) – tato hodnota zhruba odpovídá množství světla, které vydává hořící svíce. Většina lidí však k dostatečnému rozlišení základní barevnosti povrchů potřebuje hodnoty nad 10 lx. Při nich dosahuje zrakový výkon už více než 80 % a při hodnotách nad 100 lx až 90 %. Od toho se odvozuje minimum potřebné intenzity světelného zdroje. Pro jednoduché činnosti stačí tedy zdravému oku už desítky luxů. Minimální hodnota pro čtení v křesle je 50 lx, kdy už lze dobře rozlišovat barevné odstíny.

Nároky na osvětlení podle věku

Významným faktorem pro volbu intenzit osvětlení jsou také fyziologické schopnosti člověka. Ty se podobně jako psychické odezvy mění s věkem, a to zhruba po dvaceti letech.

Děti před dospíváním vidí dobře i při nižších hladinách osvětlení, větší kontrasty jim naopak zrakové vnímání ztěžují. Jsou také citlivější na oslnění – při umístění svítidel a jejich clonění proto myslete na to, že vzhledem k menší postavě mají jiný horizont pohledu než dospělá osoba. Tak časté věty typu: „Rozsviť si, vždyť si zkazíš oči,“ nemusejí být vždy na místě – větší oslnění může vyvíjejícímu se zraku způsobit větší škodu než čtení v šeru.

Zdravé dítě vystačí asi s třetinou normami doporučené intenzity osvětlení než člověk okolo čtyřiceti let, podle jehož zrakových potřeb se tyto normy vytvářejí. Po tomto věku se schopnosti zrakového vnímání obvykle zhoršují. V tom případě je třeba zvýšit intenzitu osvětlení o 50, ale raději o 100 %. Někdy je třeba změnit jen způsob osvětlení než si hned pořizovat silnější brýle. Téměř dvojnásobné světelné hladiny pak vyžadují oči mezi 50 a 60 lety. Pak se obvykle pokles zrakových schopností zastavuje. Při plánování osvětlení pamatujte na to, že vidění starších lidí se špatně adaptuje při náhlých a velkých změnách světelných intenzit, především pak při přechodu ze světla do tmy.

Osvětlení vstupu do domu má mít větší intenzitu. svítidla by měla respektovat vzhled domu

U venkovního osvětlení domu a pozemku
(nebo i na chodbách) se uplatní
automatické spínání svítidla čidlem pohybu.

Celkové a místní osvětlení

Způsob celkového osvětlení by měl vyhovovat všem členům domácnosti, měl by být univerzální. Často mívá podobu ústředního svítidla, které zdůrazňuje střed místnosti. To je nejobvyklejší v obývacím pokoji, hale nebo v jídelně nad stolem. Místnost však můžete osvětlit také nepřímo – svítidla přitom mohou být skryta v liště, rampě nebo usazena na stojanu či stěně. Vhodné bývá jejich nasměrování ke stropu.

Místní osvětlení doplňuje to celkové a jeho úkolem je zajistit dostatek světla pro pracovní místo (psací stůl, přebalovací stůl, šicí stroj) nebo sedací nábytek. Používá se také osvětlení, jehož účelem je navodit odpočinkovou atmosféru. Může k tomu posloužit speciální svítidlo, jehož mechanismus vytváří rozmanité (také pohybové) světelné efekty – často i pomocí barev.

Místní směrové osvětlení se používá třeba ke zdůraznění zajímavého kusu nábytku nebo uměleckého díla, ale také k nasvícení květin nebo určitého zákoutí.

Práce chce správné světlo

Rozdíl mezi celkovým osvětlením prostoru a mezi nasvícením pracovního místa by neměl být příliš velký – ulehčíte tak očím, které vzhlédnou od práce. Pro místní osvětlení se často používá svítidel, která tok světla směrují. Přitom je třeba dát pozor na správnou modelaci předmětů stíny a na případné, mnohdy nepříjemné, lesky povrchů. Příliš silné osvětlení může negativně ovlivnit pracovní výsledek, protože dochází ke zvýšení kontrastů. Tehdy je vhodnější zajistit pracovišti méně intenzivní nebo rozptýlené světlo. Pro kancelářské práce (nebo jiné činnosti „na ploše“) je obecně vhodnější měkčí osvětlení s jemnými stíny nebo bez nich. Pro práci s prostorovými předměty (např. v dílně) je významná směrová složka osvětlení, která „modeluje“ objekt a umožňuje lepší trojrozměrné vidění. 

Předsíň a šatna

V předsíni a šatně je potřeba dostatečné osvětlení pro snadnou orientaci v úložných prostorách i pro kontrolu zevnějšku při odchodu z domu.

Jednoduchá rada zní: osviťte tyto místnosti tak, abyste pohodlně a zřetelně viděli i uzel na černé tkaničce černých bot.

V šatnách a jiných skladových prostorech potřebujete nasvítit každý kout. V tom vám pomohou směrová svítidla

U televize a monitoru

Umístit slabší svítidlo za televizi – tak zní vžité doporučení. Datuje se však do dob, kdy byly obrazovky malé, a jeho smyslem bylo ulehčit očím od kontrastu zářící plochy televize a temné místnosti. S rostoucí velikostí obrazovky se však při jejím pozorování zvýšil i jas v pokoji. Větší televizor je schopen přiměřeně osvětlit středně velkou místnost. Pokud je ovšem rám obrazovky tmavý, stále s ní značně kontrastuje. Proto se dnes doporučuje mírné celkové osvětlení místnosti, které se nezrcadlí v obrazovce. Z toho důvodu není vhodné umisťovat televizor proti oknu, případně před ně, ale k boční stěně místnosti.

Tyto zásady se vztahují i na monitory a displeje počítačů. Při osvětlení klávesnice se můžete řídit pravidly pro čtení a psaní.

Pohoda na kraji města Aleny Zárybnické

Alena Zárybnická se synem Vítkem, který rodinnou zálibu v létání také nezapře
Meteoroložka Alena Zárybnická je rodilá Pražačka. Miluje letadla (na větroních létá už dvacet let) a hory, na které by se nejraději odstěhovala. Osud ji však zavál do malého města nedaleko Prahy, do malého rodinného domu v poklidné slepé ulici.

Domek si postavil ve třicátých letech minulého století dědeček budoucího manžela Aleny Zárybnické. Jednopatrový dům, ale přesněji řečeno domeček, čítal miniverandu, malou kuchyň, dvě místnosti a kousek půdy. Topilo se v kamnech a pro vodu se chodilo k pumpě. Vrchol „pohodlí“ nabízel suchý záchod na dvorku.

„Když jsem se přistěhovala, byla už hotová nová přístavba směrem do zahrady. V té jsme s manželem bydleli a zároveň rekonstruovali původní část domu. Po letech pak přišla na řadu i nová střecha, díky čemuž jsme se odhodlali proměnit půdu v obyvatelnou místnost,“ vysvětluje Alena Zárybnická.

Naše, moje, tvoje pomoc

Otázka, jestli si přizvat na pomoc stavební firmu anebo architekta, se u Zárybnických neřešila. Spíš než architekta to chtělo statika, který by poradil, zda jejich stavební zásahy dům vůbec přežije. Navíc oba manželé nikdy nestáli o to, udělat si z vidiny okázalého bydlení svůj životní program.

Nejvíce otisků na domě proto zanechal sám pán domu, i když mu jeho žena po celou dobu zdatně sekundovala. Vít Zárybnický je sice povoláním letecký inženýr, ale s trochou nadsázky tvrdí, že podle příručky člověk zvládne vše. Dodnes byste u Zárybnických v knihovně našli pár brožurek, kterak si snadno a rychle postavit dům. A tak se bouraly příčky, aby jinde vznikly nové, rekonstruovala se kuchyň, rostla koupelna, pokládala se dlažba, rodily se schody do patra, zateplovaly se stropy. Chodník u domu ozdobila zámková dlažba, na zahradě vyrostla pergola… Budovalo se pomalu, postupně, ale zato jistě. A kde nestačily dva páry rukou, tam vypomohli kamarádi z letiště. S jedním z nich Vítek Zárybnický před desíti lety zateploval dům. „Byl to takový systém něco za něco. Ten dotyčný kamarád tehdy studoval stavbu letadel na ČVUT. Přes den tu s manželem dřeli na stavbě, a večer se spolu učili diferenciální rovnice,“ vzpomíná dnes Alena Zárybnická.

Malý domek po dědečkovi manželé Zárybničtí postupně proměnili v pohodlný rodinný dům   Stará pumpa je tu dnes pro ozdobu, ale dřív se k ní skutečně chodilo pro vodu   K domu se přimyká pergola naabízející  v teplých dnech příjemné posezení

 

Z nouze ctnost pro radost

Dnes se zdá až neuvěřitelné, jak pohodlný a prostorný dům se Zárybnickým nakonec z dědečkova skromného domku podařilo vytvořit. Přízemí čítá vstupní halu, obytnou kuchyň, obývací pokoj, pokoj pro hosty, koupelnu a WC. V horním patře se nachází ložnice rodičů, dětský pokoj, místnost „suplující“ pracovnu a hernu a druhá koupelna. 
  
Postupná proměna příbytku je sice náporem na nervy a zkouškou pevné vůle, ale má své osobité kouzlo. Zanechala stopy všude, kudy prošla. Například vstupní halu s dlažbou rozděluje na dva prostory zídka, která současně ukrývá topení. Původní část domu je totiž o nějaký ten centimetr vyšší než přístavba, takže přízemí a patro spojují atypické schody. Pro majitele domu z nouze ctnost, pro návštěvníka zajímavý prvek.

„Kuchyně vznikla spojením původní kuchyně a malé vstupní verandy. Zbouranou příčku připomíná efektní trám na stropě, což není samoúčelný detail – v něm je skryta železná konstrukce, která drží strop,“ podotýká Alena Zárybnická. V kuchyni paní domu netráví moc času, ale když už se točí kolem plotny, chce mít stále kontakt s rodinou a návštěvami. Proto je kuchyň spojena s jídelnou, jediným předělem je tu barový pult, který opět vyrobil šikovný manžel. Zařízení kuchyně si doslova „nadiktoval“ stávající prostor.

Alena Zárybnická si například přála kvůli pohledu na les umístit dřez pod okno. Ovšem v celé budoucí kuchyni však existovalo jen jediné místo, kam šlo dispozičně umístit dřez s pákovou baterií, aby nepřekážela otevírání okna. 

Kuchyň si sama diktovala svoji dispozici. Dřez pod oknem je malým splněným snem Aleny Zárybnické
Také původní vstup do sklepení musel ustoupit kuchyni. Zárybničtí ale našli šalamounské řešení: přístup do sklepa ukrývá poklop, který se společně s malou sušárnou, plynovým kotlem a rozvody schovává za skládacími dveřmi.

Dubové schodiště je vlastnoručním dílem pána domu

Jednoduše a účelně

Z kuchyně se otevírají dveře do obývacího pokoje. Alena Zárybnická si sice přála oba prostory spojit, jenže mezi místnostmi se nachází nosná zeď. Stejně nereálný se díky omezenému prostoru obývacího pokoje ukázal i sen o funkčním krbu. Kompromisem byla také volba podlahové krytiny – podlahu obývacího pokoje pokrývá celoplošný koberec, i když by tu paní domu měla raději plovoucí podlahu. Ale jak sama říká: „Pod podlahou je spousta škváry. Museli bychom ji pracně vydolovat, a navíc bychom tím změnili půdorys místnosti.“ Malému obývacímu pokoji, nezahlcenému zbytečným nábytkem, dominuje čalouněná sedací souprava z počátku 90. let. Své místo tu však našel i útulný pracovní kout.
Další přízemní místnost se nachází v přistavované části společně s koupelnou a rozšířeným prostorem vstupní haly. Opět odráží dobu, kdy se zařizovala – například obývací stěna pochází z 80. let.
Modrá ložnice v podkroví láká pohodlným, prostorným lůžkem        Nová koupelna v patře je vyladěná v příjemné pastelové barevnosti

Nedostatky přednostmi

Do patra vedou dubové schody, které také vyrobil Vít Zárybnický. Chvíli to však trvalo, takže než schody spatřily světlo světa, lezli obyvatelé domu nahoru jako kamzíci – zleva a zprava se museli přidržet zábradlí, uprostřed bylo vzduchoprázdno a na okrajích konstrukce se šlapalo vzhůru po malých patkách.

Dnes už je stoupání vzhůru pohodlné a bezpečné. V prvním patře stačí zdolat dva schody a ocitnete se v království devítiletého syna Vítka. Pokoj je vybaven nábytkem, který Vítek mladší zdědil po Vítkovi starším a zdobí jej spousta modelů letadel. Očím se nabízí další zajímavý detail: dřevěné obklady mezi stropem a stěnami. Alena Zárybnická však pragmaticky vysvětluje: „Kdybychom tam obklady nedali, bylo by vidět, jak dům pracuje.“

Z dětského pokoje se vchází do modré ložnice rodičů s kouzelným výhledem na lesopark. Aha – oblíbená barva, pomyslíte si o modré, ale příběh ložnice stojí a padá s modrým kobercem, který po jedné z etap rekonstrukce domu manžel objevil na tehdejší půdě. Ke koberci se pořídila modrá postel a světlý nábytek. V lehce namodralém tónu jsou i obklady stropu a stěn.
Poslední stavební úpravy se u Zárybnických odehrály před necelými dvěma lety. K rekonstrukci střechy je přinutilo zatékání. Společně se střechou došlo na přestavbu půdy v obytný pokoj s další koupelnou. Tato nová místnost s plovoucí podlahou je nyní vybavena minimem nábytku, zato tu nechybí prostorná vestavěná skříň. Pohodlně se do ní vejdou lyže, brusle a řada dalších sezonních věcí. 

Pohoda k nezaplacení

Z obývacího pokoje je nádherný výhled na zahradu, která postupně prodělala vývoj od užitkové k okrasné. Pěstitelská éra, kdy se sklep utěšeně plnil zavařeným rybízem a angreštem, je definitivně pryč. Většinu zahrady dnes pokrývá trávník, který je členěný okrasnými keři, k plotu se přimykají túje a ořešák, z boku je k domu přistavěna pergola.  
Po rekonstrukci střechy vznikla v podkroví další útulná místnost
Když se nyní Alena Zárybnická ohlíží zpět, spoustu věcí by už udělala jinak. V ložnici by nechyběly vestavěné skříně, do staré koupelny by položila jinou dlažbu a podobně, ale že v celém domě neladí kliky u oken nebo otopná tělesa? „Nechce se nám zbytečně investovat do věcí, které pořád slouží. Žiju hektický život a nemám chuť šperkovat si bydlení. Když se vyskytne pár dní volna, raději je strávím se synem na horách anebo na letišti. Lítání je skvělá čistírna hlavy, tam nahoře musíte přemýšlet, co právě děláte. A na dumání o starých dlaždičkách prostě není kdy.“

Zkušenost JE sdělitelná

Když manželé pro svou pětičlennou rodinu plánovali nový dům, zvolili velkorysé řešení s dostatkem prostoru a vzdušnosti. Ve svých představách se nenechali omezit dosavadním zařízením bytu, ve kterém žili, a rozhodli se, že nový domov vybaví podle svých potřeb na míru přesně.
 
Kuchyň se stala součástí otevřeného přízemního prostoru, jehož jednotlivé zóny logicky i esteticky na sebe navazují. I když jsou obývací prostory, kuchyň a jídelna odděleny jen opticky, každá část působí samostatně, aniž by byl narušen harmonický celek. Výsledný dokonalý efekt však nevznikl náhodou.

Varný ostrůvek kuchyň příjemně zabydluje. Díky promyšlenému ukládání předmětů v místě jejich potřeby působí kuchyň stále uklizeně

Vedle vestavěné chladničky, mrazničky, mikrovlnné a kombinované horkovzdušné trouby je ve výsuvné skříňce další úložný prostor na potřeby nutné při stolování. Zásoby potravin jsou uloženy v samostatné spíži  Nerezová dóza původně na bombony nyní slouží jako nádoba na drobné stolní odpadky    

1. rada: Plánujte s předstihem

Volbou zařízení a kuchyňského nábytku i jeho rozmístěním se začali majitelé zabývat už ve chvíli, kdy se rodil projekt celého domu. Jedině tak se totiž mohlo podařit umístit a zapojit každý spotřebič i kus nábytku přesně tak, jak bylo potřeba. „Chvílemi to připomínalo maraton,“ konstatuje paní domu. „Obcházeli jsme s manželem veletrhy a výstavy nábytku, kuchyňská studia, listovali jsme odbornými časopisy a vybírali, měřili, zapisovali i kreslili.

Nezávazně jsme si nechali vypracovat od odborníka projekt, který jsme zaplatili, ale nepoužili. Přesto nám posloužil pro nutnou orientaci v současných možnostech kuchyňského vybavení i jako poučení o základních ergonomických pravidlech.“ Výběr nábytku byl podřízen modernímu typu domu a jeho vnitřnímu vybavení s minimalistickými prvky. Proto zvolili nábytek se stylu techno s vysokým leskem firmy Rational kuchyňského studia KUCHYNĚ PLUS.

Jakkoli tento typ nábytku může na někoho působit chladně a stroze, zvolená sytá vínová barva v kombinaci s šedivými deskami, tmavě šedou dlažbou i dostatkem denního a promyšleně umístěného umělého světla interiér kuchyně příjemně zútulnila a zateplila.

2. rada: Dvakrát (i víckrát) měřte

„Nejprve by se každá hospodyňka měla důkladně zamyslet nad tím, co, kde a jak používá,“ radí majitelka. „Abych nemusela po kuchyni zbytečně chodit a vše potřebné měla po ruce, nakreslila jsem si plánek, odkud a kam musím při určité činnosti přejít, kam sáhnout. Podle toho jsem určila, kde budou spotřebiče, suroviny, nádobí, a rozdělila budoucí kuchyň na tři části – varnou, tzv. mokrou a čistou,“ vzpomíná.

„Poučena ergonomickými zásadami a vlastní praxí jsem pak určila umístění kusů nábytku, nádobí i spotřebičů.“ Ve skříňce varného ostrůvku jsou hrnce, pánve i další předměty nutné k samotnému vaření. V „čisté“ části jsou ve výsuvných zásuvkách talíře, mísy a příbory, v „mokré“ zóně je dřez, myčka, zásuvky na ukládání čisticích prostředků. Mezi vstupními a spížovými dveřmi je umístěná vysoká skříň, ve které je vestavěná kombinovaná parní trouba, nad ní je trouba mikrovlnná, dále je tu vestavěná chladnička s mrazničkou a vysoká výsuvná skříňka.

    V "mokré" části kuchyňské linky je umístěn dřez, vestavěná myčka a další úložné prostory na větší kusy nádobí. Nechybí tu ani široká zásuvka na nutné drobnosti, jako jsou sáčky, gumičky, zátky atd.

V ostrůvku je zabudovaná kombinovaná varná deska na plyn i elektřinu. V široké zásuvce a spodní polici je uloženo vše, co je při vaření potřebné    

3. rada: Ostrůvek? Doporučuji!

V provozu kuchyně se rodině velmi osvědčil varný ostrůvek s elektrickou i plynovou varnou deskou. „Pokud vám to prostor dovolí, zabudujte si ostrůvek,“ zdůrazňuje paní domu. „Nezapomeňte ale dodržet pravidlo minimálně metrové vzdálenosti od ostatního nábytku. Když vařím, můžu komunikovat s ostatními členy rodiny u jídelního stolu nebo přímo u ostrůvku, kde zůstal volný prostor se dvěma židlemi.“ Činnost v dobře vybavené kuchyni zpříjemňuje i hudba z reproduktorů zabudovaných v podhledech nad ostrůvkem a neruší ani chod digestoře, jejíž motor je umístěn na půdě.
Praktické výsuvy jsou vybaveny organizéry. Nádobí ale po dně neklouže také proto, že je použita protiskluzová úprava    

Jak vybírat barvu? 

Ve studiu by vám měli poskytnout desky se zvoleným materiálem v různém barevném provedení. Vzájemným přikládáním zjistíte, která barevná kombinace vám vyhovuje. Podle toho pak lépe zvolíte barvu pracovní desky, dlažby a obkladů.

4. rada: Poraďte se s kuchyňským studiem

Všem, kteří budují novou kuchyň, manželé vzkazují, aby řešení a objednávku kuchyně ve studiu neodkládali. „I když jsme měli vlastní představu, ve studiu se při konzultacích leccos měnilo a nám tak zbyl čas na nutné stavební úpravy,“ vzpomínají. „Když máte dopředu ujasněné, kde co stojí, že chcete například ve dřezu drtič odpadků nebo do ostrůvku zabudovat plynové vedení, nemělo by vás při konečné realizaci nic zaskočit. S čím naopak není nutné spěchat, je výběr barvy. Pro tu se můžete definitivně rozhodnout až nakonec.“ 

Rodina si nemůže vynachválit baterii Ventura (ORAS) se dvěma ramínky. Spodní ramínko s termostatem se ovládá bezdotykově, horní pákami     Ke strohým a jednoduchým liniím byl zvolen netypický dřez (BLANCO) s ostrými hranami, který je zapuštěn v pracovní desce z technistonu     Do skříněk se sklapovacími dvířky se umyté nádobí uklízí pohodlně. Dvířka se lehce ovládají a výškou vyhovují všem členům rodiny

Za kolik

• Kuchyňský nábytek RATIONAL: 338 952 Kč 
• Spotřebiče (AEG, BAUKNECHT, TECHNOVENZ): 233 060 Kč 
• Pracovní deska (techniston): 65 400 Kč 
• Dlažba: Cementi (MAX PROGRES): 990 Kč/m²

Kontakty:

AEG (ELECTROLUX),
Budějovická 5, Praha 4, 
tel.: 261 122 256,
261 122 257, 261 122 776;

KUCHYNĚ PLUS (realizace),

Křižíkova 24, Praha 8-Karlín, tel.: 222 312 428,
mobil: 604 754 068, fax: 222 312 432;

MAXPROGRES,

Traťová 1, Brno,
tel.: 547 126 126, www.maxprogres.cz

    Náhodě nenechala paní domu ani výběr doplňků. Díky velkým úložným prostorám si může dovolit jídelní servis postupně doplňovat o další předměty ze stejné kolekce

    Při výběru jídelního stolu počítali majitelé i s většími návštěvami. Když se stůl rozloží, nají se u něj pohodlně deset lidí. Náhradní stohovatelné židle jsou uloženy v přilehlé komoře

Kosmetický salon na vaší zahradě

Zrychlený a stresující životní styl se nemilosrdně podepisuje na zdraví našich vnitřních orgánů i na naší vnější „fasádě“. Tělo se snaží zbavit jedů a jednou z důležitých cest detoxikace je naše pokožka. A právě její poruchy nám spolehlivě ukazují, že uvnitř v těle není všechno v pořádku.
Na stav pleti má vliv i prostředí, ve kterém se pohybujeme, kvalita stravy i dostatek důležitých látek nezbytných pro zdraví pokožky. Kosmetika, kterou běžně používáme, má spíše maskovací charakter. To znamená, že zakrývá nedostatky, ale neodstraňuje jejich příčiny. Tím se naše pleť dostává do začarovaného kruhu a každodenními retušemi je velmi zatěžována. Výsledkem je pak unavená a předčasně zestárlá pleť, kterou již ani ten nejlepší make-up nezachrání. 

Zdraví a krása

V přírodě platí zákon, že orgán, který nepoužíváme, zakrní. U svalů to nikoho nepřekvapí, ale platí to i pro pleť. Většina kupované kosmetiky obsahuje látky, které učí naši pokožku lenivět. Jak z toho ven? Dopřejte vaší pokožce takzvanou léčebnou kosmetiku. Ta vychází ze skutečnosti, že dlouhodobě krásná pleť musí být především zdravá. Kosmetika by tedy měla obnovovat přirozené funkce pleti, hlavně její regenerační a samočisticí schopnost. Cesta, jak tohoto kýženého stavu pleti docílit, je používat přírodní kosmetické přípravky zakoupené ve specializovaných obchodech, nebo – a to je levnější varianta – využít darů vlastní zahrady.

Pro krásné oči fenykl

Fenykl čistí pleť, navíc projasňuje zardělé a zakalené oči.
Příprava: Půl polévkové lžíce fenyklového semene vaříme 30 minut ve čtvrt litru vody a přecedíme.
Užití: Odvar pijeme ráno na lačný žaludek nebo večer před spaním. První týden kůry užíváme fenykl denně, potom každý třetí den dokud se oči nevyčistí.

Přeslička rolní zbaví organismus těžkých kovů

Vnitřní očista

Aby naše pleť byla „k zulíbání“, je nutné nejdříve provést vnitřní očistu. Začneme čajem:  

Čaj z přesličky rolní

Příprava: Hrst natě vaříme 5 minut ve vodě na mírném ohni. Po 5 minutách odstavíme z plotny, necháme chvíli odstát a scedíme.
Užití: Pijeme dvakrát denně, ne vícekrát.
Účinky: Odvádí z těla těžké kovy a čistí organismus. Výrazně zlepšuje kvalitu unavené pleti, ale je vhodná i při hubnutí.

Upozornění: Léčivé účinky má pouze přeslička rolní, proto ji při sběru nezaměňte s přesličkou lesní nebo bahenní.           

Naše rada

Pleti prospívají všechny bylinné směsi, které podporují látkovou výměnu. V lékárnách jsou označovány jako „krev čisticí“. Na kvalitu pleti mají také vliv dobře fungující játra, proto je vhodné pít směsi na čištění jater.
Na podporu látkové výměny: 25 gramů lipového květu, 25 gramů listu meduňky, 25 gramů listu máty peprné, 25 gramů kopřivy dvoudomé. Jednu polévkovou lžíci směsi spaříme ve větším šálku horkou vodou a necháme přikryté 5 minut louhovat. Po scezení pijeme jeden šálek ráno a jeden šálek večer.
Pro vyčištění jater: 20 gramů řepíku, 20 gramů třezalky, 20 gramů zemědýmu, 8 gramů řebříčku, 8 gramů zeměžluči, 3 gramy pelyňku pravého, 3 gramy fenyklového semene a 15 gramů dobromysli. Dvě vrchovaté čajové lžičky směsi spaříme vodou a necháme přikryté 5 minut odstát. Pijeme ráno jeden šálek na lačno.

Truskavec ptačí (rdesno) působí na pleť stahujícími účinky, a proto je vhodný do omlazovací kúry

VÁCLAV – 8. díl: Překážky? Nevadí, posuneme harmonogram…

VÁCLAV

Věk: 46 let

Vzdělání: VŠ, technicko-ekonomického směru

Povolání: ekonom

Zájmy, koníčky: sport, cestování, rodina, kutil pouze z donucení

Současné bydlení: byt 3+1 v paneláku v Praze.  

 

Tak jsem se bál o vodu, a nakonec se díky vodě musely práce na několik dnů přerušit

Jedna silná průtrž mračen a krupobití zcela zničily dvoudenní práci na přípravě ležaté kanalizace. Alespoň že základové pasy jsou zabetonované. Jak to vypadalo po dešti, dokumentují přiložené fotografie. Člověk prostě někdy míní a Pán Bůh mění. Nevadí, posunuli jsme harmonogram a já očekával zvýšené úsilí.

K mému překvapení však před vjezdem na pozemek poměrně nečekaně a bez ohlášení začali asfaltovat silnici, čímž je v podstatě na několik dní znemožněn přísun betonu atd. Nevadí, posuneme harmonogram a já budu očekávat ještě zvýšené úsilí.

 
Václav

        

Ptejte se Václava!

Zaujalo vás Václavovo rozhodnutí postavit si rodinný domek? Pokud byste se chtěli Václava zeptat na něco konkrétního ohledně stavby, vložte svůj dotaz do diskuze pod tímto článkem nebo přímo do diskuzního fóra – téma REALITY SHOW. Václav vám jistě rád odpoví. ;)

Náš tip

ZÍSKEJTE ČASOPIS RODINNÝ DŮM ZDARMA NA CELÝ ROK!
Václav získal za svoji účast v Reality show na www.dumabyt.cz předplatné časopisu Rodinný dům na celý rok. Pokud právě stavíte dům a chtěli byste se také zúčastnit Reality show, napište nám (KONTAKT).  Podělíte se o své zkušenosti s ostatními čtenáři a získáte od nás dárek.  dobře

Romantická roubenka

 

Může někdy člověk dospět ke štěstí náhodou? Možná ano, i když někteří lidé tvrdí, že náhoda neexistuje. Ale určitě je vždy dobré něčemu nepředvídanému dopomoci vlastním úsilím. Tak to udělali manželé, kteří původně hledali vhodné místo pro chvíle odpočinku. Nakonec se však do valašské dřevěnice nedaleko Vsetína zřejmě nastěhují natrvalo.
Přístupová cesta k roubence je vydlážděná kamennými bloky Objekt kryje klasická pálená taška   Zastřešený vstup do sklepa, který se nachází pod garáží s dílnou

„To, že jsme se tady vůbec ocitli, je výsledkem náhody, která nám postavila do cesty rozestavěný roubený dům na valašských pasekách,“ říká majitel. Původní hrubou stavbu investoři dopracovali podle vlastních přání.
V současné době se na pozemku nacházejí tři samostatné objekty: kromě hlavní obytné chalupy zde najdete ještě garáž s dílnou a objekt sauny se zastřešeným sezením u bazénu.
Zastřešená veranda nabízí zázemí pro klidné posezení třeba i za deště. V pozadí vidíte objekt dílny s garáží   Zastřešená veranda nabízí zázemí pro klidné posezení třeba i za deště. V pozadí vidíte objekt dílny s garáží

Valašské tradice

Vzhled všech tří staveb vychází z valašských tradic a je přizpůsoben moderním potřebám. Kombinace dřeva, pálených tašek a kamene na podezdívkách a přístupových cestách působí velmi příjemně a přirozeně.
Při zakládání objektů bylo nutné zdolat nástrahy příkrého terénu. „Museli jsme vytvořit vodorovnou plochu větších rozměrů, aby se tady vůbec dalo slušně žít,“ říká majitel, který nezapomíná ani na okolí. „Zahradu koncipujeme pouze na rovné části pozemku, kterou jsme vyrvali přírodě. Ostatní plochy hodláme zachovat v původním stavu. Sekáme je dvakrát ročně, čímž zde udržujeme luční květiny.“

Kuchyňská linka z třešňového dřeva respektuje rustikální charakter interiéru   Atypická krbová vložka v kombinaci s kachlovými kamny. Stylové otopné těleso je schopné vyhřát celý objekt   Obytná jídelna v přízemí

Přímo v roubence vás hned v přízemí upoutá výrazná dominanta v podobě na míru postavených kachlových kamen s krbovou vložkou. Toto těleso vytopí spolehlivě celou chalupu. Elektrické podlahové topení majitelé využívají spíše sporadicky při delší nepřítomnosti. 

Bazén s výhledem

S vytvořením veškerého komfortu pro obyvatele domu souvisí zásobování pitnou a užitkovou vodou. „Sehnat vodu tady na pasekách je a bude stále větší problém. Po generacích, které tu žili před námi, jsme zdědili tři povrchové studny. Voda se v nich sice neztrácí, ale má nízkou kvalitu. Proto jsme si nechali vyvrtat studnu do hloubky. Bazén se napouští pouze jednou ročně z místního potoka,“ popisuje majitel.

Průzračná voda v bazénu pochází z místního potoka   Zpevňující zídka brání případným sesuvům příkrého svahu   Hřišti na nohejbal případná nepřízeň počasí nevadí - je vybavené umělým trávníkem     

TECHNICKÉ ÚDAJE:

Dispozice:
4 + 1
Zastavěná plocha: 70 m²
Střešní krytina: pálená taška
Způsob výstavby: svépomocí

 

Koupat se v bazénu během teplého podvečera a dívat se do údolí s panoramatem potemnělé valašské krajiny do vzdálenosti zhruba dvaceti kilometrů představuje nezapomenutelný zážitek.Přestože teda dům sloužil původně jen k víkendové rekreaci, nyní v něm majitelé tráví stále více času. Jsou z něho tak nadšeni, že v současné době už vážně hovoří o přestěhování se natrvalo.  

Kontakt:

Dodavatel atypických kamen
– KOKK Otrokovice, Pavel Baďura
nám. 3. května 1342, 765 02 Otrokovice
tel./fax: 677 934 902, mobil: 777 563 595

Když vydržet, tak v dobré víře!

Právní rámec celého institutu vydržení nám dává § 134 občanského zákoníku, podle nějž platí, že oprávněný držitel se stává vlastníkem věci, má-li ji nepřetržitě v držbě po dobu tří let, jde-li o movitost, a po dobu deseti let, jde-li o nemovitost. Do této desetileté doby se u nemovitostí započte i doba, po kterou měl věc v oprávněné držbě právní předchůdce (tedy u fyzických osob zpravidla jejich předek, nebo jiná osoba, po které bylo děděno, nebo od níž byla nemovitost nabyta smlouvou). Ustanovení § 130 občanského zákoníku nám pak dává odpověď na otázku, kdy se držitel považuje za držitele oprávněného: je tomu tak tehdy, setrvává-li držitel se zřetelem ke všem okolnostem v dobré víře o tom, že mu věc nebo právo patří. Důležitá je druhá věta tohoto ustanovení, která praví, že v pochybnostech se má za to, že držba je oprávněná. To v praxi znamená, že je to právě držitel sám, na němž leží důkazní břemeno ohledně prokázání skutečnosti, že byl držitelem oprávněným, jenž věc držel (užíval) v dobré víře.
  

Co je dobrá víra?

Alfou a omegou v otázce vydržení je tedy existence tzv. dobré víry držitele (uživatele). Dobrá víra, jak je zřejmé, patří mezi poněkud vágnější pojmy, jež zákonodárce užívá, což mu ovšem s ohledem na danou složitou problematiku a na to, že tento pojem se v civilním právu v určitých mutacích užívá takřka od nepaměti, nelze mít za zlé.

Nezbývá tedy, než se obrátit k soudní rozhodovací praxi s otázkou, co dobrá víra v daném kontextu znamená a jak se posuzuje.  

Dobrá víra

Zde můžeme odkázat na některá rozhodnutí Nejvyššího soudu. V jednom z nich (z roku 2004) Nejvyšší soud konstatoval, že „jako podmínka vydržení nepostačuje subjektivní přesvědčení držitele o tom, že věc nebo právo mu náleží, ale je třeba, aby držitel byl v dobré víře‚ se zřetelem ke všem okolnostem‘. Posouzení toho, zda držitel je se zřetelem ke všem okolnostem v dobré víře, že mu věc nebo právo náleží, nemůže vycházet jen ze subjektivního hlediska (osobního přesvědčení) držitele. Otázku existence dobré víry je třeba vždy hodnotit objektivně, tedy podle toho, zda držitel při normální opatrnosti, kterou lze na něm požadovat, neměl a nemohl mít po celou vydržecí dobu důvodné pochybnosti o tom, že mu právo odpovídající věcnému břemeni náleží. Dobrá víra držitele se musí vztahovat i k okolnostem, za nichž vůbec mohlo věcné právo vzniknout, tedy i k právnímu důvodu (titulu), který by mohl mít za následek vznik práva. To neznamená, že takový titul musí být dán; postačí, že držitel je se zřetelem ke všem okolnostem v dobré víře, že tu takový titul je.“

Míra dobré víry

V daném případě šlo o spor, zda bylo vydrženo věcné břemeno, ale podmínky nutné pro zjištění, jestli u držitele dobrá víra je nebo není dána, jsou beze zbytku stejné i pro vydržení vlastnictví celé nemovitosti (i více nemovitostí najednou). Nejvyšší soud v jiné věci rozhodl tak, že dobrá víra nesvědčí tomu, kdo kupuje pozemek a nezachová běžnou opatrnost v tom, že se neseznámí s jeho výměrou. I když poté užívá sousední pozemek nebo jeho část více než deset let, nestává se jeho vlastníkem právě pro nedostatek dobré víry. Tyto zásady jsou však vždy aplikovány na jednotlivé případy.

Omluvitelnost omylu

Nejvyšší soud v jiném rozsudku konstatoval, že jedním z hledisek omluvitelnosti omylu držitele je v takovém případě i poměr právně nabytého a skutečně drženého pozemku. (Je zjevné, že ten, kdo uzavřel smlouvu o převodu parcely o výměře 1 000 m2, nemůže v dobré víře užívat 3 000 m2.  V případě rozdílu několika metrů se ale o existenci dobré víry dá uvažovat).

Neznalost zákona neomlouvá

Stejně tak soudy nepovažují držbu nemovitosti za oprávněnou tehdy, došlo-li na straně držitele ohledně jeho přesvědčení k zásadnímu právnímu omylu. Ten v praxi často spočívá v tom, že držitel se například domnívá, že k převodu nemovitosti postačuje ústní smlouva, ačkoli zákon vyžaduje písemnou apod. Takový držitel se nestane vlastníkem dané nemovitosti zjednodušeně řešeno proto, že i u něj platí, že neznalost zákona ne­omlouvá (a tedy nemůže zakládat vlastnictví ani jiná práva).

V jiné věci byl rovněž stanoven princip, že dobrá víra zaniká v okamžiku, kdy se držitel seznámil se skutečnostmi, které objektivně musely vyvolat pochybnosti o tom, že mu věc po právu patří. Je-li tedy ve sporu prokázáno, že držitel od určité chvíle věděl nebo vědět musel, že není držitelem oprávněným, nemůže se dovolávat dobré víry na své straně.

Naproti tomu v některých případech může být omyl držitele ohledně okolností držby omluvitelný. Soudy tedy mohou připustit dobrou víru i v případě, kdy se držitel dostal k držbě věci na základě smlouvy, kterou uzavřel (tedy poctivě se snažil naplnit literu zákona), avšak pro určité její nedostatky byla tato smlouva shledána neplatnou či neúčinnou. Jak uvedeno výše, nemůže však jít o zásadní právní omyl držitele, který jej neomlouvá.

(Autor je právník a v současné době pracuje v bankovní sféře.)

KONTAKT:

Mgr. Daniel Uličný
e-mail: ulicny.d@seznam.cz

 

 

70. léta podle Barbry Streisand

Doba si zkrátka vynutila rozmanitost. Někdy dokonce i u jedné jediné osoby. Barbra Streisandová obdivovala 20. a 30. léta, a přesto si zvolila pro první ze svých pěti domů styl art deco a v druhém zase oživila interiéry z raně amerického období.

Barbra Streisand

• vl. jm. Barbara Joan Streisandová
• nar. 24. 4. 1942 v Brooklynu, New York
• 1965 – cena Emmy za TV show My name is Barbra
• 1966 – narození syna Jasona Emanuela Goulda (herec)
• 1968 – Oscar a Zlatý glóbus za roli ve Funny Girl
• 1970 – divadelní cena Tony, herečka desetiletí
• 1976 – Oscar za píseň Evergreen ve filmu Zrodila se hvězda
• 1984 – Zlatý glóbus za režii filmu Yentl
• 1991 – režie filmu Pán přílivu

Superstar

Impulzy sedmdesátých let vycházely jak z rockové současnosti, tak i z minulosti a především z filmu. Barbře Streisandové nebylo ještě ani třicet a dobyla hudební svět, Broadway i Hollywood. Světové superstar tehdy zbývalo jediné – splnit si dětský sen a svou záři na stříbrném plátně skutečně udržet. Sedmdesátá léta byla velkou příležitostí.

Zlaté střevíčky, Itálie, Bartu. Cena 1 480 Kč   Váza z litého skla, žlutý základ, čiré hrdlo. Cena 480 Kč (vlevo), skleněná váza čirá s barevnými malovanými pruhy. Cena 480 Kč (vpravo)     Pohovka Bocca, design studio 65, 1970, Vitra Design Museum Collection

Revuální hvězda

To se ovšem už chlubila všemi poctami, které v Americe mohla získat. Cenami Emmy za televizní show, Grammy za úspěšné LP desky i prvním Oscarem za roli revuální hvězdy Fanny Briceové ve filmovém muzikálu Funny Girl (1968). Do nové dekády dokonce vstupovala jako nejlepší herečka desetiletí s divadelní cenou Tony. Tisíce fanoušků měla ale už od svého triumfálního premiérového vystoupení ve Funny Girl na newyorské Broadwayi v roce 1964.

Bujná hříva

Všechno, co jí bylo kdysi zazlíváno, začalo být ze dne na den obdivováno. Mezi mladými vypukla doslova mánie napodobovat její vzhled. V kadeřnictví žádali hřívu `a la Streisand a ženské časopisy měly hodně práce s tím, kam zařadit její poněkud ošuntělý módní styl a make-up `a la Kleopatra. I když se brzy značně vylepšila, nikdy nebyla otrokyní módy. Nosila jenom to, co chtěla, a i v tomto směru splynula dokonale s dobou přelomu desetiletí.

Svítidlo, bílý plast a mléčné sklo. Cena 980 Kč/ks   Šejkr, žlutý a červený plast, cena 380 Kč a termoska, barevný plast, cena 380 Kč

             Kontejner a květinový kontejner Calimero, design Artigiani Comacini 1974, Zanotta

Překonaný strach

Sedmdesátá léta byla pro Barbru úspěšná na všech frontách. Založila vlastní produkční společnost Barwood Films, zahrála si v devíti filmech, v nichž oslnila jako představitelka muzikálových, komediálních i vážných rolí, vydala neskutečný počet fantastických LP desek s obrovským žánrovým rozpětím od popu přes blues až po klasiku, získala další ocenění a začala uvažovat o vlastní režii. Samotný počátek desetiletí byl zajímavý i tím, že výjimečně překonala strach z veřejných vystoupení a v roce 1972 zpívala na koncertu v Los Angeles i v Las Vegas.  

Všechno bylo možné

Právě ze symboliky „neonového“ velkoměsta mj. vycházela ve stejném roce vydaná kniha amerického architekta Roberta Venturiho Poučení z Las Vegas, v níž formuloval teze antifunkcionalismu, a událostí se stala i legendární výstava italského designu v newyorském Muzeu moderního umění. Tak jako móda i design se rychle radikalizoval, „polidšťoval“ a vymaňoval z nadvlády jedné teorie. Ke slovu se dostávaly citace historických stylů, symbolika, dekorativnost, ironie.

   Speciální židle, design Alessandro Mendini, 1978, Vitra Design Museum Collection   Servírovací stolek Servomuto, design Achille Castiglioni 1974/1975, Zanotta           Židle Birillo, design Joe Colombo 1971, Zanotta       

Nástup popkultury

Odklon od moderny 60. let směrem k postmodernismu předznamenal názorovou pluralitu a svobodu let osmdesátých. Vývoj techniky – v roce 1979 zahájil Sony výrobu walkmana a Ericsson už nabízel mobilní telefon – spolu s dalším rozmachem popkultury všechno jenom urychlily.

Kontakt:

GALERIE ART DECO,
Michalská 21, Praha 1,
tel./fax: 224 223 076, mobil: 724 025 208

Rychlejší vyhrává

 

U mnohých výrobků se dá konstatovat, že co značka, to nějaké vylepšení, ale v podstatě se jedná stále o totéž. Najdou se však firmy, které mají svou vlastní filozofii a poněkud odlišnou od standardu. Mezi takové se může počítat firma Gutmann, specializující se na odsavače. Problém odsávání řeší z jiného úhlu pohledu, než je běžné. Reaguje tím na současný trend kuchyně propojené s jídelnou a obytným prostorem, jenž tak společně tvoří jednu velkou plochu o mnoha metrech krychlových, se kterou si běžný odsavač poradí jen částečně.

Odsavač z kategorie na míru může být přesně podle toho, jak si zákazník bude přát. Model Stratos, cena 92 990 Kč, POGGENPOHL CZECH

Z kategorie na míru je odsavač Stratos, jenž má komín s neuvěřitelnou délkou 6 m a je vybaven externím motorem, cena 349 990 Kč, POGGENPOHL CZECH

Model Ahora patří do série Modular, která má za úkol zachovat optimální rovnováhu mezi kuchyňským nábytkem a odsavačem. Cena 127 990 Kč, POGGENPOHL CZECH

Do rozlehlých prostor

Odsavače Gutmann se místo na výkon zaměřují na rychlost, tedy na co nejrychlejší odsání výparů z místnosti. Rychlým odsáváním se zamezí rozšíření výparů do okolí, ke kterému může dojít díky běžnému příčnému proudění vzduchu.

Technicky to znamená, že jsou odsavače vybavené motory nebo ventilátory, které jsou stabilnější vůči vyšším tlakům vzduchu a jsou schopné zajistit rychlejší proudění vzduchu i při složitějším způsobu odsávání. Oproti standardu je rozdíl také v tom, že se neřeší jen odsavač jako takový, ale také celá cesta odsávání od přístroje až po vyústění odtahu mimo prostor.  

Hlučnost a čistota

 Každého bude jistě zajímat hlučnost odsavače. Ta se dá částečně ovlivnit umístěním motoru. Nabízejí se přístroje s interním, ale i externím motorem. Do délky vlastního odtahu 5 až 6 metrů se doporučuje motor s interním odtahem, delší složitější odtah si vyžádá motor umístěný mimo odsavač.
 
Korpus odsavače je plný svařenec z nerezového plechu, to znamená beze spár, kterými by mohl vnikat vzduch dovnitř odsavače. Máte stoprocentní jistotu, že vzduch proudí pouze přes filtry. Všechny tukové kovové filtry jsou uchyceny magnetickou páskou, která umožňuje velmi pohodlnou obsluhu a zajišťuje absolutní těsnost. Filtr je však potřeba udržovat v absolutní čistotě – tam, kde se denně vaří, umýt filtr v myčce alespoň jednou za dva týdny.

Design

Co se týká designu odsavačů, všechny jsou v provedení z nerezového plechu. Zákazník si může vybírat z mnoha barev kovů, ale i barevné stupnice RAL, rovněž skla odsavačů mohou mít různá zabarvení či dekory. Na výběr máte ze sériově vyráběné řady a řady vytvořené na míru. Některé stropní nebo těžko dosažitelné odsavače mohou být vybavené dálkovým ovládáním. Úpravy lze provádět i u modelů ze sériové řady. 
Středový ostrůvek může zdobit odsavač Llana, cena 65 490 Kč, POGGENPOHL CZECH   Horizont je odsavač ze série Modular, cena 95 990 Kč, POGGENPOHL CZECH

Kontakt:

POGGENPOHL CZECH,
Vinohradská 10, Praha 2,
tel.: 224 233 399,
fax: 224 217 821,

www.poggenpohl.cz

Designér Michal Froněk: Realizuji se u jiných

Zatím příliš nezaplňuje ani designérův byt s nádherným výhledem na Letenské sady. „Letnou mám rád. I proto, že jsem se narodil jen o ulici dál, než je dům, ve kterém bydlíme.“ Postavený byl ve stylu pozdního funkcionalismu v průběhu 2. světové války podle projektu architekta Kozáka. Díky skvělé architektuře a ve své době prvotřídní kvalitě použitých materiálů i technologií vyhovuje požadavkům současnosti. Jak říká Michal Froněk: „Kdyby se dnes stavěly byty tak velkoryse jako tehdy, bylo by to fajn. Ten náš je přes sto metrů čtverečních velký, čtyři plus jedna s pokojem pro služku a úložnými prostorami. A je velice moderní i v dispozičním řešení.“

Michal Froněk 

• narozen 1966, ženatý
• 1990 – s Janem Němečkem zakládá studio Olgoj Chorchoj
• 1994 – absolvoval pražskou VŠUP v ateliéru Bořka Šípka
• věnuje se návrhům bytových i komerčních interiérů, architektuře, designu nábytku a užitkových předmětů
• v současnosti vede ateliér design výrobků na VŠUP Praha
• uvítal by víc příležitostí k realizaci kvalitního průmyslového designu u nás a sní o zakázkách pro nejlepší firmy na světě

Všechno jako dřív

Vysoké a světlé místnosti je možné skládacími dveřmi otevřít tak, že se i jídelní hala uprostřed bytu propojí přes obývací prostor se zelení rozlehlého parku. Byt má krásné původní povrchy – poctivé masivní dřevěné parkety v pokojích mají hezkou patinu času, v koupelně je zachovalý obklad z bílého opaxitu, podlaze sluší masivní dlažba, ve které se střídá tmavá bordó se žlutou. Jak si Michal Froněk ověřil při svých realizacích interiérů v okolí, jde o materiál charakteristický i pro okolní domy z tohoto období.

„Všechno je zachovalé a funkční, a to přesto, že se do bytu víc než šedesát let skoro vůbec neinvestovalo. Původní kliky, zárubně… Dokonce i critalové topení, které je ve stropě, topí. Má samozřejmě trochu dražší provoz, ale komfort bytu bez radiátorů za to určitě stojí.“ Čeho si ovšem nejvíc cení, je silné jižní světlo. „Byt je celoročně přesvětlený, což mi vyhovuje, přestože máme v létě doma někdy dost velké vedro. Světlo a pohled do zeleně jsou senzační. Stejně jako cesta do školy. Když jdu parkem, tak mi to trvá od našich domovních dveří ke dveřím VŠUP na Palachově náměstí přesně patnáct minut…“

Čistý bílý prostor stačí

V bytě není důvod k větším úpravám. „Tady to není o tom, že bychom měli všechno od základu překopat. Ani by to pořádně nešlo, protože dům je kulturní památka. I když jsem zvyklý klientům zařizovat všechno až do posledního detailu, doma tu potřebu zatím nemám. Možná i proto, že mám v tomto směru ukojené ambice realizacemi jiných interiérů. Momentálně mi stačí čistý bílý prostor, ve kterém nepotřebuji mít nic jiného, takže jsme s Terezou neplánovali ani žádné velké zařizování. Baví nás vrstvit věci tak, jak v životě přicházejí. A vůbec se nevyhýbáme kontrastům. Vedle supermoderní technicistní lampy máme klidně židli z 50. let, kterou jsme ulovili v kontejneru. Já sice nejsem žádný sekáčový typ, který chce mít doma jen samé retro, když ale uvidím na ulici nějakou věc, která je z pekla pěkná, tak neodolám.“

Místnosti lze propojit úplným rozevřením dveří

V jídelní hale se skvěle vyjímá lapma od Castiglioniho

Kuchyň na konečnou podobu teprve čeká        Křeslo z IKEA (design Thomas Sandell) má dokonalý tvar. Vzrostlému fíkusu je už šedesát let

Gauč z galerie Modernista je zvláštní postranní skříňkou. Lampa a la Franta Skála má nesporný půvab        Moderní se starým si nepřekáží

Kramář – sběratel

Fakt, že ho prý neurazí ani rokoková soška nebo komoda, docela překvapuje. Sám se prý dokonce do jisté míry považuje i za kramáře–sběratele „Hlavně Tereza má obsesi pro věci a je jedno, z jaké doby jsou. Zajímají nás například sklářské technologie, a tak doma hromadíme sklo odevšud. Pak s tím máme práci při stěhování.

Hodně inspirující jsou pro mě 50. a 60. léta, která se u nás naštěstí dají ještě stále koupit za pár korun. Dobové židličky se hodí i k moderní nerezové kuchyni.To není nic proti ničemu, a když budou v místnosti viset ještě kubistické hodiny a abstraktní malba z 60. let, tak z toho může být docela příjemná kompozice, kterou bych doporučil i do suchých interiérů Olgoje Chorchoje. Ne náhodou investorům říkáme, ať si přinesou své věci, starožitnosti, vzpomínky. Už jsme ale samozřejmě realizovali i interiéry, které jsou jenom bíločerné, je v nich jedno sofa a jinak nic, protože klient je takový a nic jiného nechce.“

Umění v bytě nechybí

Olgoj Chorchoj vystrkuje drápky

Mongolský červ se na Letné také začíná etablovat. „Máme tu ještě pár dalších libůstek, mezi nimi třeba nádhernou lampu od Achilla Castiglioniho a nedávno jsme dostali krásnou televizi Brion Vega v retrodesignu roku 1968. Nedá se tedy říct, že jde o úplně novou věc, má ale samozřejmě jiná střeva. Chystáme se na zabudovanou kuchyň, protože ta současná je jen provizorium, a budeme upravovat koupelnu, do které potom zase vrátíme opaxit nebo nějaký jemu hodně podobný materiál.

Nechci tvrdit, že budeme všechno držet v úředním stylu roku 1941, kdy byl dům dostavěný. Když se ale objeví moderní prvky, půjde spíš jen o volné věci, neviditelné šatní skříně, botníky apod. Teď už máme například nakreslenou obrovskou knihovnu s „rozšupovací“ stěnou, která oddělí vstupní prostor od jídelní haly.“ 

Novum z IKEA

Vedle již zmíněné lampy od Castiglioniho zatím dominuje jídelně stůl ze 70. let z ohýbané nerezové masivní pásoviny, který doplňuje konferenční stolek. K „vitráckým“ židlím od Jaspera Morrisona se prý ale bude víc hodit i nový stůl Vitry od bratrů Bouroullecových. Obývací prostor je velký a čistý.

Přečalouněný gauč z 30. let je z galerie Modernista. Je klasický, trubkový a zvláštní tím, že má po straně zavěšenou asymetrickou skříňku z černého lakovaného dřeva ve vysokém lesku. Zajímavý je také regál pro aparaturu a CD, který tentokráte připomíná už léta sedmdesátá. Jeho variabilní systém umožňuje podle potřeby skládat police buď na sebe, nebo vedle sebe.

Bílé plastové křeslo ve tvaru biomorfní křivky se v létě vystrčí na balkon. „IKEA konečně přestala být bezpohlavní a začala oslovovat špičkové světové designéry. Výsledkem je třeba tenhle kvalitní autorský design. Křesílko od Thomase Sandella přitom stojí v podstatě jen pár korun,“ upřesňuje Michal Froněk. Několik skleněných váz s jeho designem, pár obrazů od přátel i stojací lampa a` la Franta Skála akcentuje celý interiér. Patří k němu také značně vzrostlý fíkus, který do bytu přinesli předchozí majitelé docela neuvěřitelně už v roce 1945.

Až jednou…

Co je původní a zachovalé, zůstává. Podlahy, okna, dveře, kliky. „Líbí se mi třeba kliky, které navrhoval Jasper Morrison. Byla by škoda je sem dávat. Kdybych bydlel na Malé Straně v barokním paláci, tak bych samozřejmě také chtěl, abych měl barokní dveře a barokní kliky. S mojí ženou, která je architektka, budeme v budoucnu asi uvažovat o tom, že si postavíme dům. Bude to novostavba, v níž využijeme nové materiály a prvky podle našich představ. Určitě se tam budeme realizovat. Ještě k tomu ale nenazrál čas.“

PARTNEŘI WEBU

MDKK MUJDUM STAVBAWEB IMATERIALY RODINNYDOM BMONOE
Copyright © BUSINESS MEDIA ONE, s. r. o. 2006–2025